الفصل الثاني(٢)

1144 Words
البارت_الثاني **__**__**___***__&&&&& تبكي فدوى بقوة وهي تتذكر ايام حبها مع سمير ،ليعلو جهاز مؤشر النبضات فجاءة انذار باصابتها بنوبة قلبيه محتمله " يطلب منها الطبيب المعالج الهدوء وعدم التوتر " اهدي يا فدوى ، متقلقيش أنا هقف جمبك لحد ما نعرف الحقيقه" ينظر للممرضة المرافقه قائلا لها "اعطيها امبول فينيليزين حالآ ،وممنوع الزيارة بتاتآ ، لازم افهم كل حاجه قبل ما تواجه اسرة الزوج حفاظآ علي حياتها من خطر الموت المحقق ممكن من صدمة حمله١١ا او منهم لغدرهم بيها لو عرفو ان اللي حامل فيه مش حفيدهم " تؤامي الممرضة براسها" أمرك يا دكتور بس شكلها قاست كتير في حياتها جدا واللي جاي صعب عليها ربنا يعينها" يبدء مفعول المهدئ يسري في جسد فدوى لتشعر بالنعاس بغلبها ويسيطر عليها وتتراخي أعصابها لتستسلم إلي دوامة الاحلام وذكريات الماضي" ...... فلاش باك١ يحتضنها سمير بحب ، وترتاح فدوى في جوف ص*ره الحنون لشعورها بلأمان والسكينه ، بين ذراعا سمير حبيب عمرها،" نعم حبيب عمرها ،حبها الذي اتولد بداخلها منذ الصغر وكبر مع أيام شبابها ليتحول إلي عشق وأمتلاك بين روحهم ، ذلك بعد أعتراف سمير بحبه له وغيرته عليها " لستكين بين احضانه وتفقد احساسها بالزمن والمكان وهي تتوسد ص*ره بعشق لا مثيل له ، ينتفض جسدها فجاءة علي صوت ناقم قائلا بغضب" انتو بتعملو أية ترتبك فدوى لترفع راسها عن ص*ر سمير وتخونها اعصابها، وتخور قواها ،لتنهار مغشيا عليها لعدم قدرتها علي مواجهة أبيها الذي ضحي بعمرها من أجل رعايتها" يحملها سمير وهو ينظر لابيها بخجل من تعديه علي حرم بيته واحتضان أبنته الوحيدة ااغلي ما عنده بدنيته" يتقدم منه أسماعيل ويمد يده يفتح باب شقتهم الصغيرة" المكونه من غرفة نوم وصاله ودورة ميه والغرفه الاخرة أخذها ابيها للمحل الذي يتعايشون منه " يدخل بيها سمير جري لداخل ليمددها علي فراشها " يبدء يفوقها ويأتي له أبيها بفحل بصل يشممه له سمير : تفوق بانتفاضة وتنظر لابيها وتبكي وتهب من علي الفراش تقبل يداها وتطلب منه السماح لذنبها الكبير" يجذب ابيها يده منه ، ويجذبها لص*ره حاضنأ إياها بحنان ويربت علي ص*رها بحب ، وعينيه تترقرق بالدموع" قائلا له بحزن عميق"روحي يا فدوى اقفي بالمحل عايز اتكلم مع سمير شويا روحي يا بنتي المحل للوحده" متقلقيش سمير ابني زيك بالظبط ، مش هعمل معاه حاجه تاذيه او تاذيني ،يلا اخرجي واسمعي الكلام " تخرج فدوى والقلق يسيطر علي خلجاتها ،لا تعلم ماذا سيفعل ابيها مع سمير او معاها بعد مغادرته " يجلس أسماعيل متطلعآ إلي سمير بابتسامة حزينةقائلا له" أقعد يا سمير عايز اتكلم معاك شويا " يهم سمير ليعتذر منه يسكته اسماعيل قائلا" اسمعني الاول وبعد كده انا هسمعك شوف يا ابني انا من فترة طويله ومن يوم ما رجعت شايل فدوى ودماغها مفتوحه وانا ملاحظ اهتمامك بيها " الاول اعتبرته احساس بالذنب بسبب اصابة أخوك ليها، لكن بعد كده بقيت الاحظ عينك اللي دايما ورأها في كل حته، وشراءك لكل طلباتكم في الوقت اللي بتقف فيه هي بالمحل، كنت شايفك ملاكها الحارس ، لحد النهاردة لما شفت بعيني ازاي دفعت عنها وصونت كرامتها وعرضها ، رغم غضبك من لبسها بسبب غيرتك عليها ، شوفتك وانت بتجري وراها وسمعت كل اللي قولتهولها واستجدعتك لما قولتلها انك واثق فيها وأنها هتبقي مراتك وهتحجبها وتجيب ليها طقم جديد يسترها علشان محدش يعا**ها تاني او يتمناها غيرك" انا عن نفسي شايفك الراجل اللي هيقدر يحمي ويصون شرف بنتي وزي المثل ما بيقول ( اخطب لبنتك وماتخطبش لأبنك ) يرتبك سمير وينهض من مقعدة قأىلا له بعد تنهيده" والله يا عم أسماعيل أنا ما نفسي بحاجه بالدنيا غير أن فدوى تبقي مراتي، لو عايزني أقراء معاك فتحتها دلوقتي أنا موافق ، لكن جواز وأنا لسه بدرس صعب ، انت عارف أني بصرف علي نفسي وعلي أخويا يدوب بابا بيسد حق الارض اللي علي بيتنا زيك بالظبط ، بس أنت ارضك اصغر من ارضنا مش مكلفه زينا ، ولسه فاضل ٣ سنين لحد ما يخلص حقها ، لو قولت ليهم علي جواز وألتزام مش هيسمعو ليا وهيرفضو" أنا بترجاك تصبر عليا شويا ، دي اخر سنه ليا بالمعهد وبعدها الجيش سنه ونص اخلصهم، واجي اخطب فدوى ولما ابني شقتي نتجوز ع طول أية رايك" ينهض إسماعيل ليقف أمام سمير ممسكآ بيده" أسمع يا سمير انت عارف فدوى بالنسبالي أية ، دي مش بنتي دي اختي وحبيبتي وأمي وكل دنيتي ، بعد موت أمها مرضي هدني وربنا الحمد له دايما فاكرني جالي فيروس سي وعلاجه قاطم وسطي،لولا كانو هيطردونا من الارض مكنتش فكرت أشتريها علي الأقل كنت اكفي فدوى لبس واكل بدل الانيميا اللي بتنهش فيها وفي جسمها ، انا علاجي مش مهم " ارجوك يا سمير طمني قلبي عليها، ربنا العالم فاضل بالعمر قد أية، مش عايز اسيبها لوحدها بالدنيا، حتي خالها مسالش عنا من يوم موت امها، ارحم راجل عجوز خايف علي شرفه وسمعته يتمرمغو في الوحل لو سبتها لوحدها بالدنيا كلاب السكك هينهش*ها واد*ك شفت عينه منهم النهاردة" اسمع انا هكتب ليها البيت بأسمها، فاضل فيه سنتين ويخلص حقه ويبقي ملكها، بعد ما تتجوزها بيعه ، وابني شقتك " بس استرها وانا حي خليني اقبل وجه رب كريم وانا مرتاح اقولك اكتب عليها ، ولما تخلص خدها بيتك تكون خلصت دراستك وجيشك ، ارجوك با سمير ارحم قلب اب اتحرم من الراحه وعايش في خوف علي ضناه " يسحب سمير نفس عميق قائلا باصرار" بكره بعد صلاة الجمعه هجي انا واهلي نتفق معاك علي كل حاجه، وخدها كلمة راجل لراجل اللي هيبقي زوج بنت وعد عليا ليوم الدين لاصون شرفك وسمعتك لو علي رقبتي وبنتك هتبقي مراتي ومش هتكون لحد غير الا علي جثتي" يحتضنه إسماعيل بقوة بعد تنهيدة قوة تعبيرا عن أحساسا بالراحه والطمائنينه" راجل من يومك يا سمير يودعه سمير ويمر علي فدوى بالمحل ليراها مازالت بترتعد" يمسك يداها بقوة ناظرآ لعينيها الجميلتين بحنان" كلها إيام وكلك هتبقي ملكي ، والخوف مش هيكون ليه مكان بينا" ويقبل يدها بحب ويتركها وهو يغمز لها بمرح" تدخل لابيها تساله بلهفه" بابا هو سمير يقصد إية باللي قاله يحتضنها بحب وحنان" قال أنك هتبقي مراته زي ما اتفق معاكي من شويا ولا عايزه يحكم عليكي بدون وجه حق" تتطلع فدوى لأبيها في ذهول قائلة بعدم تصديق" يعني إيه يضحك أبية وهو يغمرها بحضن قوي تعبير عن فرحته" يعني سمير خطبك وبكره هيجيب أهله يخطبوكي رسمي ويحددو يوم كتب الكتاب ها موافقه يا عروستنا" ترتجف فدوى في حضن أبيها وتنتفض قائلة" بتتكلم بجد.يابابا ، يعني انت سامحته وموافق يتجوزني ، يعني خلاص انا هكون لسمير وسمير هيكون ليا انا وبس" يجلس أبيها ويجذبها لتجلس بجوارها قائلا لها بهدوء" افهم من كده أنك بتحبيه؛ وموافقه تعيشي مع أمه القرشانه تطاطا فدوى راسها للأرض بخجل" اللي تشوفه يابابا ومامته قرشانه مش قرشانه علشان سمير يهون كل حاجه" يهز أبيها راسه باقتناع" كده طمنتي قلبي عليكي ، يلا قومي جهزي لينا لقمه أبوكي جعان يا قلب أبوكي" تنهض فدوى وتحتضنه بقوة" من عيني الاتنين هأكلك أحلي طبق عدس من أيدي ، هتاكل صوابعك وراه" تدخل المطبخ وأبيها يتن*د داعيا ربه برجاء " يارب طول في عمري لحد ما اشوفها في بيت جوزها ويطمن قلبي عليها" ********************** يدخل سمير علي أمه وأبيه و تري انفه المصابة وعينه التي ازرقت تصيح وهي تلطم ص*رها" ياسواد عيشيتك يا نحمده مين اللي عملك فيك كده ، وليه وأنت مش بتاع مشاكل" يضحك مؤمن من خلفه بسخرية"
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD