الفصل (3)

1929 Words
قرأت غمزه ما كتبه حمزه لغزل وغضبت عندما رأت رقم هاتفه غمزه :فاكر نفسه مين حضرته عشان يبعت ليكي رقم تليفونه ولا فاكرك انتي من البنات ايهم دا انا هانزل ابعتر بكرامته الارض زي ماعملت في اخوه هي مامي لسه نايمه غزل :ايوه نايمه ونانا كمان دخلت نامت بس والله انا ماليش دعوه بحاجه غمزه:بس اسكتي واوعي من وشي غزل:طب بلاش تنزلي دلوقتي احسن يزعقولك تحت غمزه:ليه ان شاء الله احنا حرين وهما لا فيهم اخونا ولا فيهم ابونا عشان نخاف منهم وان كان علي الحمايه اللي هايجي من وراها الكلام الفارغ ده يبقي بلاها ثم نزلت بأقصي سرعه وهي تمسك بيدها تلك الورقه والاموال كانت تلبس فستان قطني اسود طويل ولكنه لا يغطي ربع زراعها ويكشف عنقها الطويل وجزء بسيط من ص*رها تاركه شعرها الاسود الطويل خلف ظهرها واتجهت الي الوكاله عيناها تطق من الشرار كان هو يتحدث امام الوكاله في الهاتف ولكنه صعق حينما رأها متجهه نحوه بهذا المنظر اغلق الهاتف سريعا دون ان يرد علي الطرف الاخر واتجهه نحوها حتي يوقفها ويرجعها من حيث اتت عاصي: انتي رايحه فين فاكره نفسك ماشيه في بيتكو غمزه:لو سمحت اوعي من وشي انا ماليش كلام معاك ولا انا جايلك من اصله عاصي:طب اجري اطلعي من قدامي دلوقتي بدل ما ا**ر دماغك الناشفه دي انا عمري ما مديت ايدي علي بنت بس انتي هاتخليني اعملها لم تعيره اي اهتمام واتجهت الي داخل الوكاله لكي تتحدث مع حمزه غمزه:لو سمحت يا استاذ انت تاخد فلوسك وكمان الورقه اللي انت باعتها لاختي دي مش تلزمنا في حاجه ومتشكرين اوي ليك احنا لما نعوز حاجه هنعرف نجيبها لنفسنا حمزه:في ايه بس يا انسه انا مقصدتش حاجه وحشه انا كان قاصدي انكو لما تعوزو حاجه تتصلو واحنا نبعت اللي يجبها ليكو غمزه:لاء والله طب ياسيدي ميرسي اوي لحضرتك بس لازم تفهم اننا مش من البنات اللي بيكلمو الشباب علي التليفونات حتي لو بحسن نيه زي مانت فاهم كاد حمزه ان يتحدث لكن قاطعه صوت والده حين تحدث فضالي:خلاص يا حمزه ماتكملش انتي معاكي حق تزعلي يا بنتي حتي لو كان هو اتصرف بسلامة نيه بس اللي مايصحش بقي انك تنزلي في الوقت ده وبالبس ده الشارع احنا معندناش الكلام ده غمزه:والله احنا احرار ننزل ولا نط لم تكمل كلمتها حين وجدت من امسكها من مؤخرة رأسها (افها لموؤخذه) وهتف عاصي:طب طلما احرار بقي يا عين امك يبقي تطلعي تقولي الكلام ده قدام ستك توحه عشان انا معنديش حمايه لواحده قليلة ادب زيك ثم اللتف خارج الوكاله قاصد منزلهم وهو يمسكها كمن امسك حرامي غسيل وصعد بها هكذا لم يعير انتباه لهتاف ابيه الذي يصعد خلفه ودق الباب بكل عنف وهي تتلوي بين يديه فتحت لوزه الباب برعب من منظرهم وخرجت روقيه من غرفتها وايضا خرجت والدتها علي صراخ غمزه وصوت فضالي الذي يتوسل لابنه بأن يتركها وهتفت روقيه روقيه: ايه في ايه انتي عملتي ايه تاني يا غمزه اندهش للحظات عندما سمع اسمها ولكنه تماسك ورسم الغضب علي وجهه مره تانيه غمزه:يامامي انا مش غلطانه خلي الوحش ده يسيبني دا انسان مش محترم عشان يسمح لنفسه يمسكني كده انفعل هو اثر سبها ليه ونفرت عروق عنقه وصرخ فيها عاصي:يعني انتي تحت رحمتي وبرضو مافيش فايده في ل**نك الي زي المبرد ده والله ل**ر دماغك هتف والده:يابني سيبها بقي وكفايه اللي حصل عاصي:والله ما هاسيبها الا لما تعتزر يا كده يا ملهاش حمايه عندي وتبقي تحمي نفسها بقي من الناس اللي بيجرو وراهم دول روقيه بحزن :طب يا بني احنا متشكرين اوي ليك بس لو سمحت سيب بنتي وياسيدي طلما مش عايز تحمينا بلاش احنا ماغصبناش عليك هتفت الحجه توحه:كده ياعاصي وانا اللي قولت انا ليا راجل هايحمي بناتي من اي حد يهوب نحايتهم الاقيك انت اللي بتقول كده وكمان تتهجم علينا بالطريقه دي اندهش هو من كلام تلك العجوز التي قلبت كفة الميزان لصالحهم حتي لوكانت تلك الصغيره المتمرده غلطت في حقه ومما ازعجه بكاء اختها الصغيره حين وجدها واقفه في زاوية الغرفه تبكي بصوت مخنوق من وضعها يدها علي ثغرها توجهت روقيه الي فضالي وهتفت:قول لابنك يسيب بنتي يا عبد الرحمن هي دي حمدلله علي السلامه اللي بتقولها لينا دا انتو حتي مافكرتوش تعزونا في وفاة جوزي مكانش العشم يا عبد الرحمن ثم بكت امامهم بحرقه تركها من بين براثنه فجاءه واتجهت الي والدتها تحتضنها وهتفت غمزه:متعيطيش يامامي احنا مش ضعفا ولا مستنين العطف من حد عشان تعيطي كده هتف هو عاصي: صبرني يارب يابنتي اسكتي انتي كل ما بتكلمي بتعصبيني زياده امسكت الحجه توحه بيده وهتفت:طب تعالي ادخل وقولي ايه آللي مزعلك كده وانتي يا غمزه خشي جوه انتي واختك يلا تعالي يافضالي هتفضل واقف كده علي الباب انتبه لها فضالي الذي كان انجذب في دوامة عينها وعبراتها التي كانت تنزل علي وجنتيها تحرقه وهتف فضالي: ماتأخذيناش يااما توحه الوقت متأخر واحنا ماكنش المفروض نطلع دلوقتي بس المحروسه بقي هي اللي اجبرت العاصي علي كده بنزولها للشارع دلوقتي توحه:طب بس سيبك من الكلام ده وادخلو نتكلم تعالي يا واد ياعاصي اقعد انا عايزه اتكلم معاك دخلو معاها وجلسو في غرفة الضيوف وجلست هي بجوراه ثم هتفت توحه : قولي بقي ايه اللي مزعلك كده عاصي:يا ستي انا مش زعلان بس هي تبعد عني دي واحده من ساعة ما جات وهي بتشاكل فيا انتي بتطلبي مننا نحميهم وهي بتقف في الوقت ده وبالبس اللي هي لابساه ده في الشارع وقدام الرجاله اللي قاعده في القهوه لاء وواقفه تقول لأبويا انا حره ومتشكرين ليكو ومش عايزين حاجه منكم طب لما انتي سبع رجاله في بعض كده يبقي تتحملي بقي كلامك وتوقفي قدام عدوك لوحدك: قالها عاصي بصوت مرتفع حتي تسمعه هي من خارج الغرفه جاءت هي بكل برود وردت غمزه:هو انا كنت طلبت منك حاجه ولا انت مش واخد بالك من اللي اخوك عمله وعايز تجيب الغلط عليا وخلاص عاصي:تمام اوي كده انتي ماطلبتيش مني حاجه وانا مش ملزم ليكي بحاجه ثم وجه كلامه الي توحه وقال بصي يا ستي توحه كل اللي في البيت ده تحت حمايتي انا أشيلك واشيل ضيوفك علي راسي من فوق ومافيش نمله تقدر تيجي عليكو معادا البت دي ملايش دعوه بيها نهاءي وماتطلبيش مني اكتر من كده سلامو عليكو ثم وقف قاصد باب النزول دون ان يسمع ردها توحه :استني بس ياعاصي يا واد استني فضالي: معلش سبيه دلوقتي يا حجه انتي عرفاه لما بيكون متعصب و المحروسه مشاء الله عليها قامت بالواجب وزياده روقيه ببكاء: هو حصل ايه عشان ده كله فضالي بنبره متحشرجه: انتي بتعيطي ليه دلوقتي ماهو قالك انكو تحت حمايته ويا ستي حمزه مغلطش بالع** ده عمل الواجب وجاب لهم الحاجه ولما كتب رقم التليفون كان قاصد لما يعوزو حاجه يتصلو بيه يبعتها ليهم هي فرضت سوء النيه وجات الوكاله في الوقت داه وبالبس المكشوف ده ووقفت وزعقت وده عصبه جدا توحه:خلاص يا فضالي محصلش حاجه ولو علي عاصي انا عارفه انو طيب ولما يهدي هيبقي في كلام تاني فضالي:متزعليش يا روقيه ومتخافيش علي بناتك من اي حد انتي وبناتك في عنيا وتحت حمايتي انا شخصيا هتف بها وهو ينظر في عينها التي تجذبه بشده لحنين الماضي يلا هاقوم انزل انا بقي سلامو عليكو توحه: وعليكم السلام بس بردو قوله اني ليا قاعده تاني معاه فضالي:ماشي هابقي اخليه يطلع ليكي ثم توجه للنزول وعند عاصي في الوكاله توجه بكل غضب الي اخيه الذي كان ينتظره وهو يعرف انه سوف يلقي حتفه لا محاله وقف امامه مباشرة وهتف حمزه:والله ماكنت اقصد حاجه من اللي قالته ده كله انا بعت ليهم رقم التليفون بس عشان ماينزلوش مش اكتر وربنا لم يتكلم الثاني الا بعد ما لكمه في وجهه ثم هتف عاصي :خليت حتة بت لا راحت ولا جت تمسك علينا غلطه زي دي وتقول عليك كده حمزه:ياعاصي هي اللي بت تفكيرها سو عاصي: لاء دي بت بمية راجل بت حره مابتقبلش الغلط ولا ان حد يفكر يمسها هي او اختها او امها بحاجه وحشه رد عليه والده القادم من الخارج: ولما انت شايفها كده لزمته ايه الكلام اللي انت قلته فوق ده ياعني ايه هاتحمي كل اللي في البيت معادا هي عاصي:عشان اهدها يا ابا واشوف هتخاف ولا هتفضل علي عندها ده لازم هي اللي تطلب مني احميها اما عندها هي غمزه: بني ادم جاهل ومتخلف فاكر نفسه وزير الدخليه بيهددني حضرته بعدم الحمايه فاكرني هاخاف منه وانتي بتعيطي ليه انتي كمان غزل: كفايه بقي ياغمزه مافيش حاجه حصلت عشان تعملي ده كله غمزه:نعم انتي كنت عايزه تاخدي رقمه عشان يقول عليكي بنت مش كويسه ولا يتصل بيكي ويشغل عقلك بالكلام الفارغ اللي الشباب بيضحكو علي البنات بيه روقيه: انتي ايه مش هاتبطلي الاندفاع اللي انتي فيه ده مابتعرفيش تفرقي ابدا بين الكويس والوحش الناس عملو كده عشان ماتنزلوش بيحمكو من القريب قبل الغريب وانتي اول ما تتخانقي يبقي معاهم غمزه:يا يعني كانو هيقولو علينا ايه لما بنتك تكلم ابنهم علي الموبايل لاء وكمان جايب ليها طلباتها علي حسابه روقيه: كان ممكن تقوليلي وانا اتصرف علي فكره مش تصرفي من دماغك وتلغي وجدنا ومن هنا ورايح انتو الاتنين تخلو بالكو من لبسكو مش عايزه حد يعلق عليه تاني ومافيش نزول بالليل انتو فاهمين غمزه وغزل:حاضر صعدو الي شقتهم بعد ان اغلقو الوكاله ودلف والدهم الي شقته فهم يقيمون هما الاثنان في الشقه العلويه (شباب بقي وعايزين يقعدو براحتهم) هتف حمزه حمزه : كويس ان زين كان نام وطلعتو قبل ما يشوفك وانت بتض*بني تاني ده لسه لحد دلوقتي فاكر المره اللي فاتت عاصي:... حمزه:عاصي انت مش معايا خالص روحت فين عاصي: تصدق ان البت دي عاجبني قوي حمزه:ها من ناحية ايه ياعني انا منكرش انها جميله بس تغور حلوتها بلسنها الطويل ده عاصي:اهو لسنها الطويل ده هو اللي شددني اوي حمزه: يا عم دي بت مسترجله عاصي:ههههه دي عامله زي القطه المتوحشه كنت مساكها بأيد واحده وهي عامله تتلوي ورافضه تخضع او تسكت حتي وهي تحت ايدي حمزه:هو انت معرفتش اسمها ايه عاصي:وهو يشعل سيجارته ويمدد علي فراشه ها مركزتش بس تقريبا كده اسمها غمزه حمزه:غمزه وغزل ايه الاسامي اللي تحبس دي ياعم دول يتعا**و من اسمايهم بس ههههههههههه عاصي:تصدق اه نام نام اما نشوف بكره مخبي لينا ايه وملاكش دعوه بيهم يا حمزه لحد اما نشوف ايه حكاية ولاد عمهم دول كمان بقلمي/كنزي حمزه (مياده) اما عند فضالي بعد ما دخل الي شقته وجلس علي اريكه في جانب غرفة نومه بهدوء لم يراها وهي تجلس علي الفراش تنتظره بكل غل وهتفت . فاطمه : اللي واخد عقلك يا خويا مالك داخل مسهم كده ومش شايف قدامك فضالي :فاطنه بقولك ايه خليكي في حالك وسيبني في حالي وكملي نوم يلا فاطمه: ماهو حالي هو حالك يا سابعي هو انت فاكرني مش واخده بالي من اللخبطه اللي انت فيها من ساعة الهانم ما شرفت ولا ايه فضالي:لا والله طب كويس انك عارفه وعدي يومك بقي ومتجبيش سيرتها علي ل**نك انا من يوم ما اتجوزتك وانتي عارفه كويس اوي ان مافيش حد في قلبي غيرها والست اتجوزت وخلفت وبناتها بقو عرايس يبقي ياريت ماتفتحيش السيره دي تاني فاطمه: اه وانت بقي اول ما شوفتها قولت ترجع الزكريات مش كده بس مش هاسمحلك انك قاطعها هو : اني ايه انتي بتهدديني يا فاطنه هو انتي ناسيه اصلا انا اتجوزتك ليه فاكره ابوكي جوزك ليا زمان ليه ولا نسيتي فاطمه: انت طول عمرك قاسي عمرك ماهاتنسي ابدا اناعملت ايه عشان اتجوزك في الوقت اللي هي باعتك فيه وراحت اتجوزت الغني المتعلم فضالي: اسكتي قلتلك مش عايز اسمع صوتك يا كده يا تقومي تنامي في اوضه تانيه خرجت من الغرفه دامعة العينين وهي تستشيط من الغيظ علي هذا الرجل الذي قرب ان ينهي العقد الخامس من عمره ومع ذلك تظهر عليه مشاعره اشرقت شمس ثاني يوم استيقظ عاصي وايقظ اخيه ايضا لكي يتجهو الي عملهم عاصي: حمزه اخلص عشان مش هانزل من غيرك حمزه:بنوم ياعاصي حرام عليك داحنا نايمين الساعه ٣ تصحيني ٧ مين يقول كده بس عاصي :انا ياض اللي بقولك قوم عندنا شغل كتير النهارده حمزه:ايه طيب بص روح انت المكتب وانا هاجي وراك عاصي: ماهو انت هاتنزل معايا يعني هاتنزل معايا هاتقوم ولا احميك بجردل الميه زي كل يوم حمزه:لاء وعلي ايه قومت اهو اتفضل يا هندسه انزل حضرتك افطر وانا جاي وراك نزل عاصي الي شقة والده بالدور الثاني وجد حسنه تحضرالفطار وهتف عاصي:صباح الخير يا ف*ج حسنه:........... عاصي:مالك يا ف*ج مش بترد الصباح ليه عالصبح حسنه:ماهو عشان انا ماسميش ف*ج انا اسمي حسنه اغنيهالك حرام عليك بقي ياسي عاصي عقدتني
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD