البارت الخامس
ياسين / طيب انا هكلمها وبعد ما اخلص شغل هنيجى
سلمى / ماشى تمام فى انتظاركوا
قفلت سلمى التليفون ولقت جرس الباب بيرن فتحت لقيت الحاجة امانى والدة محمود
سلمى / اهلا يا طنط تعالى
الحاجة امانى / اية يا بنتى انا اتخضيت عليكى لما قولتيلى هتتاخرى فى الشغل وبعدين اتصلت بيكى كتير ولقيت موبايلك وموبايل والدك الله يرحمه مقفولين اتخضيت عليكى وعلى فكرة دى تانى مرة اطلع ارن عليكى الجرس
سلمى / معلش انا اسفة يا طنط انا اصلى سهرت امبارح فى الشغل لوقت متاخر واضطريت استنى عربيات الشركة بتاعة الفترة الصباحية ورجعت معاهم ومن التعب نمت ما حسيتش
الحاجة امانى / الحمد لله انى اتطمنت عليكى يا بنتى .... طيب اسيبك انا بقى وانزل عشان سايبة سلمى نايمة
سلمى / طيب اول اما تصحى يا طنط خليها تيجى تقعد معايا
الحاجة امانى / هى اصلا مش هتستنى انى اقولها هى هتطلع لوحدها اصلك مش عارفة هى متعلقة بيكى اد ايه
سلمى / وانا والله بحبها وبحب طفولتها وبتخلينى انسى الهم شوية
الحاجة امانى / ربنا يبعد عنك كل هم يا بنتى ويرزقك بالزوج الصالح اللى يصونك ويحافظ عليكى اصل اللى زيك بقى عملة نادرة
سلمى / اهى دى احلى دعوة يا طنط انا فعلا مش عايزة الا واحد يتقى ربنا فية لانه لو عمل كدة يبقى هكون تحت رجله وهو تاج على راسى وبعدين انا مليش حد وعشان كدة عايزة واحد يكون اكبر همه رضا ربه عشان اضمن انى هعيش مرتاحة واكون اسرة سعيدة وما احسش وانا معاه انى وحيدة ومليش حد
الحاجة امينة / كان نفسى ان ابنى يصبر ويتجوزك يا سلمى عشان انا كنت شايفاكوا اكتر اتنين فى الدنيا متفاهمين وكل واحد فيكوا عارف اللى جوه التانى من غير ما يتكلم بس يا خسارة مشى ورا عقله وكانت النتيجة انه مش سعيد
سلمى / ما تقوليش كدة يا طنط دة انتى ست متدينة وعارفة ان دة نصيب وبعدين محمود قبل كل شىء اخويا ومتربى معايا وانا اتمناله كل خير وبعدين هالة مراته كويسة وبنت حلال انتى بس ادعيلهم ان ربنا يهدى سرهم
الحاجة امينة / محمود ابنى لسة بيحبك يا سلمى ومش هيحب حد تانى وده انا متاكدة منه لكن اللى انا متاكدة منه اكتر انك خسارة فى ابنى وانك تستاهلى واحد يخاف عليكى ويحافظ عليكى زى روحه ....يلا يا بنتى صدعتك سلام
دخلت سلمى لقيت موبايلها بيرن وكانت اختها سماح
سلمى / الو ازيك يا سماح
سماح/ اية يا سلمى خضتينى عليكى كلمتك عالموبايل وعلى تليفون البيت وما ردتيش
سلمى / متخافيش عليه انا الحمد لله كويسة بس كنت مرهقه جدا ونايمة
سماح/ نايمة فى الوقت دة
سلمى اصل ما روحتش الشغل
سماح/ فيكى اية طمنينى عليكى
سلمى / يا بنتى انا كويسة عموما هبقى اشرحلك بعدين بس اقفلى دلوقتى عايزة الحق اصلى لحسن الظهر والعصر فاتونى وبعدين عايزة احضر الاكل عشان ياسين وشروق جايين هيتغدوا معايا
سماح/ طيب مش ناوية تييجى تقعدى معايا يومين يا بنتى علاء جوزى مسافر وانا والعيال بس عشان اكون مطمئنة عليكى الله يهد*كى يا سلمى متقطعيش قلبى عايزاكى جنبى
سلمى / موحة يا حبيبتى انا كويسة وبحاول اشغل وقتى عشان مبقاش لوحدى فمش عايزة اشوف قلقك دة تانى وعموما يا ستى هجيلك قريب
سماح / مفيش قريب بكرة الخميس تيجى من الشغل علية
سلمى / يعنى انتى عايزة تقتلينى عايزانى اجى من مدينة السادات لمدينة الشروق وهقضى الجمعة كله نوم عشان هكون مقتولة من المشوار
سماح / بلا مقتولة بلا بتاع انتى لسة صغيرة هستناكى خلاص بكرة واعملى حسابك هتقعدى اسبوع عالاقل
سلمى / حاضر يا ابلة سماح
سماح / ايوة ابلة انتى ناسية فرق السن بينى وبينك انتى اد اولادى
سلمى / اممم طيب اقفل انا قبل ما تقوليلى لو ماجيتيش هحرمك من المصروف او هذنبك جنب الحيط
سماح / لا يا لولو انتى حبيبتى انا ممكن اشدك من شعرك بس هههههه
قفلت سلمى لتليفون وصليت وقرات ورد قران وبعدين اتصلت بشروق
سلمى / ايوة يا بنتى انتوا اتاخرتوا ليه
شروق / ابدا مفيش الطريق بس زحمة
قفلت سلمى وسمعت خبط عالباب وعرفت انها سلمى الصغيرة من طريقة خبطتها وفتحت وجريت سلمى الصغيرة على حضنها
سلمى الصغيرة وهى عمالة ترمى فى قبلات على وجه سلمى وحشتينى اوى انتى كنتى فين سبتينى ليه امبارح انا زعلانه منك عشان انا بحبك وانتى مش بتحبينى
سلمى / ههههه ايه ده كله اهدى شوية عموما انتى كمان وحشتينى جدا بس غصب عنى كان عندى شغل كتير
سلمى الصغيرة / انتى لو كنتى قولتى لعمو بتاع الشغل ان انا مستنياكى عشان تجبيلى الشيكولاتة كان خلاكى تخلصى بسرعة
سلمى /هههه والله لو الدنيا كلها نفس برائتك كدة يا سوسو ما كانش هيبقى فيه كره بين الناس
سلمى الصغيرة / يعنى ايه
سلمى ههه ابدا .... تعالى بقى عشان انا جيبالك معايا شيكولاتة وايس كريم كتير عشان اصالحك بس على شرط مش هتاكليهم الا بعد اما نتغدا اية رايك
سلمى الصغيرة / ماشى
سلمى تعالى بقى حضرى معايا الغدا عشان اصحابى زمانهم جايين
رن جرس الباب سلمى الصغيرة جريت تفتح بس سلمى الكبيرة قالتلها استنى استنى الاول البس الاسدال وبعدين نقول مين صح ولا اية
سلمى الصغيرة / بابا كمان بيقولى متفتحيش لحد خالص
فتحت سلمى وصعقت من المفاجاة لان اللى كان عالباب محمود والد سلمى الصغيرة وحبيب عمرها ....
سلمى ما ردتش من توترها لانه من يوم ما اتجوز من حوالى اربع سنين وهوبيحاول جاهدا انها ماتشوفهوش حتى فى وقت وجوده عند والدته لانه كان متاكد انه هيالمها لو شافته وهو كمان كان هيتالم فكان بيبعد على اد ما يقدر
فى وسط نظراتهم الصامته اللى قالت كلام كتير عن ل**نه وعن ل**نها سلمى فهمت هو عايز يقول ايه وهو كمان فهم هى عايزة تقول اية
يأست من رجواك يا ناسى الحب ست سنين ارجوك واشكى لك القلب
اشكى جروحه منك ربى يجازيك تجرحنى بصدك وهجرك بلا ذنب
لاتنصدم ان قلت انا اليوم مابيك القلب عافاك وانتهى اليوم دورك
بعد الخيانة انتهت رغبتى فيك وان كنت تذكرنا ترانا نسيناك
اضحك وكانى رايقة البال والناس تحسدنى وانا اموت بسكات
اقضى نهارى بالمزح واتسالى واسهر ليلى فى هموم ومعاناة
الحزن دايم والفرح بس لحظات
ان كان غيرى فى غيابى يسليك خليه معك ولاتتركه الله يخليك
سهل انك تنسانى لكن صعب انك تمحينى من قلبك وبالك
انى وياك مثل القلب والروح لاغنى لهم عن بعض اذا مات القلب ماتت معه الروح
ومحمود قطع **تهم وبدا بالكلام ازيك يا سلمى عاملة اية
سلمى/ الحمد لله
محمود/ وحشتينى
سلمى ل**نها اتلجم مش عارفة تتكلم بس الشعور اللى كان جواها كان شعور غريب فبالرغم انها عارفة انها فعلا وحشته الا انها مفرحتش بالكلمة ولا من شعوره لانها اعتبرتها خيانة لهالة وهى مهما كان حبها لمحمود استحالة تعمل حاجة تغضب ربها قبل صاحبتها وقطع **تهم المرة دى ان سلمى الصغيرة جريت على حضن محمود
سلمى الصغيرة بفرحة طفولية فى حضن باباها ..بابى حبيبى انت وحشتنى كتير تعالى اوريك الشيكولاتة والايس كريم اللى سلمى جابتهوملى وبتشده تدخله جوة
محمود / استنى يا سلمى لما نشوف طنط سلمى هترضى تدخلنا ولا لأ
ابشر ماعاد يوجعنى فراق عودت قلبى اذا حمل هم او ضاق
ارمى وما اسال عن اللى رمانى ولا يسيل دمع عينى واعانى
اصل الحياة ارزاق ولابد ليوم يضحك لى زمانى
فاقت سلمى من سرحانها على كلامه وقالتله انا اسفة يا محمود اصل قاعدة لوحدى ومفيش حد معايا ....
قاطعها محمود وقالها انا عارف بس ما كانش ينفع ان ما اطلعش اعزيكى وبعدين الحاج عبد الرحمن الله يرحمه كان زى والدى بالظبط وانا اسف انى اتاخرت على انى اجى واعزيكى لان انا شايف انى كان المفروض انى اكون اول واحد يقف جنبك بس انا كنت مسافر اول ما رجعت جيت من المطارعلى هنا على طول
سلمى / ولا يهمك يا محمود احنا اخوات ولا يمكن ازعل منك ابدا وانا مقدرة كل ظروفك
محمود اتضايق جدا من كلمة اخويا وفاكر ان سلمى هتعيش العمر على ذكراه
طيب بعد اذنك ممكن اخد سلمى وانزل انا عارف انها اتعلقت بيكى بس هى وحشانى هقعد معاها شوية وهبقى اطلعهالك لانى بكون مبسوط وهى معاكى
سلمى الصغيرة / سبنى يا بابى عشان طنط لولو قالتلى ان هى عازمة صاحبها عالغدا وانا عايزة اقعد معاها
محمود بص لسلمى نظرة استفهام عن كلمة صاحبها ومن جواه غيرة عليها
سلمى ردت بسرعة/ انا قولتلك اصحابى يا سوسو مش صاحبى ...ووجهت كلامها لمحمود عشان ما يظنش بها سوء ...اصل ياسين وشروق زمانهم جايين يتغدوا معايا عشان من ساعة ما بابا اتوفى وهما بيحاولوا انهم مايسيبونيش لوحدى
محمود افتكر ياسين وشروق وافتكر انهم هما كمان كانوا اصدقاؤه جدا بس هو اللى نسى الكل عشان طموحه اه صحيح ازيهم
سلمى الحمد لله كويس.... قاطعها صوت الاسانسير بيفتح ولقت شروق وياسين هما اللى وصلوا
محمود اتوتر اكتر لما لقاهم عشان عارف انهم اكيد مش عايزين يشوفوه لانه بطل يسال عنهم ونسى العشرة
شروق وياسين هما كمان متنحين مش عارفين يقولوا ايه
سلمى اتكلمت عشان هى عارفة انهم عايزين يسالوا عن سبب وجود محمود.../ محمود كان جاى يعزينى وكمان ياخد سلمى بنته....
بس لقيتهم لسة ساكتين فقالت اية يا جماعة مالكوا ساكتين لية انتوا نسيتوا محمود ولا ايه
شروق وياسين بصوا لسلمى لصغيرة ولمحمود وبدا ياسين الكلام عشان يغير جو الموقف ومد ايده لمحمود وسلم عليه وحضنه
ياسين/ حودة ازيك عامل اية فينك من زمان ما حدش بيشوفك ولا بيسمع صوتك
محمود / انا عارف انى مقصر معاكوا ومن كتر ما الفترة غابت ات**فت اتصل ت**فونى ومتردوش تكلمونى
شروق / عيب يا محمود مهما كان احنا اخوات وكان بينا عشرة كبيرة مش ممكن تتنسى بسهولة
ياسين / معقول يا محمود انت تتوقع منا كدة
قبل ما ينطق محمود اتكلمت سلمى وقالت طيب يا جماعة ما ينفعش نتكلم عالسلم كدة اتفضلوا جوة
محمود / لا خلاص بقى يا سلمى اسيبك بقى لضيوفك عشان تقعدوا براحتكوا
ياسين / تانى يا محمود ضيوفك يا بنى احنا اخوات وهنفضل اخوات تعالى يالا ادخل ندردش مع بعض شوية وبالمرة تاكل من ايد سلمى انت عارف اكلها طعمه اد اية وهى النهاردة عزمانا يعنى اكيد عاملة اكل جميل
سلمى افتكرت اد اية محمود كان بيحب اكلها وافتكرت لما كانت كل يوم فى الجامعة هى اللى كانت بتعمله الفطار بنفسها وتاخده معاها
سلمى وجهت كلامها لياسين بس النهاردة انا معزومة زيى زيكوا بالظبط يا سى ياسين
ياسين / ازاى يعنى هو فى حد غيرنا هييجى ويجبلنا اكل معاه اوعى بقى دة انا ميت من الجوع ومش مستعد استنى تانى وبعدين انتى عمالة تستعجلينا من الصبح يبقى ازاى بقى الاكل مش جاهز ولا يكونش محمود هو اللى عازمنا
سلمى / يا ابنى اهدى شوية اولا الاكل جاهزوثانيا مين اللى جاب الاكل هحكيلكوا واحنا بناكل
دخل الجميع ودخلت شروق مع سلمى المطبخ لتجهيز الاكل وسلمى الصغيرة بتساعدهم هى كمان
شروق بهمس / سلمى ..سلمى تعالى بسرعة بصى على شكل محمود كدة
سلمى / ماله
شروق / عمال يتلفت حواليه كانه عمال يفتكر حكايتكوا مع بعض
يا حبيبى فيك ظنى ما يخيب لو بينا صد وجفا شمس حبك ما تغيب
طال البعاد ولوع القلب فرقاك اسهر طول الليل واعيد ذكراك
اذكر زمان فات بالخي وياك الله يعيد هالايام ولو مرة
لا شك انا منساك مهما انت تناسيت