الفصل الثامن
حاضر ياماما انا ححكيلك على كل حاجه انا محتاجه احكيلك اكتر مانتى محتاجه تعرفي نفسي احكى لحد اللى جوة قلبي من سنين قلبي اللى وجعنى اوى وعمره ماريحنى ابدا كانت فيروز تنطق بهذه الكلمات وهى تبكى بكاء شديد
اخذتها فاتن فى حضنها وأخذت تطبطب عليها
فاتن :متخافيش ياحبيبتى انا عمرى ماكنت ام ظالمه احكيلي كل حاجه أرمى حمولك كلها عليا
بينما فيروز متشبثه بحصن امها وتبكى كالاطفال فقامت الام تحضر لا بنتها كوب من الماء
بينما فيروز اخذت تردد على شفتيها كلمات هذه الاغنيه
اه ياقلبي ايه اللى نابك من حبيبك غير عذابك
قلبه باعك قلبه سابك قلبه عمره ماكان عشانك
هو ده حظك ياقلبي فى الغرام مالك نصيب
واللى شفته كتير ياقلبي من غرام اول حبيب
حتظلم حبي الكبير رغم الضمير والتضحيات
وتسرق منى الحنين وابكى السنين على مات
وتدندن باغنيه اخرى
بعدنا عنه واسينا منه ياقلبي سيبه يختار جراحه
مالك وماله اهو راح لحاله وراح ياقلبي زى اللى راحوا
هو انت فاكرله ايه حتبكي فى يوم عليه
ماتقوللى فاكرله ايه حتبكى فى يوم عليه
مش ده اللى كان معاك وكان هواه هواك وتانى يوم نسيك ولسه بتحبه ياقلبي ياقلبي حرام عليك ازاى تأمن له تانى بعد اللى عمله فيك
بينما الام فى الخارج بقدر ماتريد معرفة الحقائق بقدر ماتخاف من عواقب ماتسمع ولكن لامفر فتدفع ا لباب وتقرر سماع كل ماتقوله هذه المسكينه
فلاش باك
فى احدى المستشفيات بمدينة دبي
كنان:خلاص يافيروز حتسافرى
فيروز:ايوة يا كنان ماما مصرة اننا لازم نرجع بلدنا تانى
كنان:حيعز علية فراقك اوى يافيروز وجودك فى حياتى فارق معايا كتير
فيروز:والله انت كمان ياكنان حتوحشنى اوى انت عارف
غلاوتك عندى وانت بالنسبه اعز صديق واحسن اخ فى الدنيا
فيبتلع كنان غصة فى حلقه فكم تمنى ان يقول لها انه يحبها بل يعشقها ولكنه يشفق عليها من الارتباط من شخص جليس على كرسي متحرك والأمل فى شفائه ضعيف
كنان:حتنسينى يافيروز
فيروز:استحاله طبعا حنساك وبعدين ياعالم مش يمكن الايام تجمع بيننا تانى
كنان:اوعدينى يافيروز انك حتتصلي بية وتطمنينى عليكى
فيروز:اوعدك ياكنان وانت كمان اوعدنى انك حتكمل علاجك وتعمل العمليه عشان تقدر تقف على رجلك تانى
كنان:مع السلامه يافيروز
فيروز وهى تبكي :مع السلامه ياكنان اشوف وشك بخير
وتأخذ شنطتها وتخرج سريعا من المستشفى كلها
ملحوظه(كنان كان زميل فيروز فى الجامعه ولكنه اصيب فى حادث سيارة وفيروز وقفت بجانبه ولم تتخل عنه ابدا وكانت تذهب اليه بالمحاضرات من زملائه حتى تخرج من الجامعه وهو من أسرة ميسورة الحال ويعشق فيروز وفى الوقت الذى ود فيه ان يعترف لها بحبه ويتقدم لخطبتها تعرض لهذا الحادث فقرر ان يكتم مشاعره فى قلبه)
تخرج من المستشفى وهى تحدث نفسها
انا اسفه ياكنان كان نفسي أفضل جانبك انا متأكده من مشاعرك ناحيتى وانا والله فى قلبي كل احترام ليك بس الظروف أقوى مننا احنا الاتنين
تفتح باب المنزل الذى كانوا يعيشون فيه تستمع إلى هذه المحادثه
فاتن:ايوة يا ماجده احنا حجزنا خلاص ياحبيبتى بعد يومين
ماجده:ياااه اخيرا يافاتن حترجعوا مصر انتى متعرفيش انتى والبنات وحشتونى اد ايه
فاتن:خلاص ياماجده مبقاش فى داعى لوجودنا هنا بعد ماباباهم مات وصرفنا كل اللى ورانا واللى قدامنا على علاج المرحوم
ماجده:ولا يهمك ياحبيبتى انتوا ترجعوا وكل شئ حيتحل ويبقى تمام
فاتن تسمع طرقات كعب فيروز فتغلق الهاتف مع ماجده
انتى جيتى ياحبيبتى
فيروز:بارهاق ايوة ياماما
فاتن:مالك يافيروز فى حاجه شكلك مش طببعى
فيروز:لا ياحبيبتى انا كويسه الحمد لله
فاتن:طب تمموا على كل حاجه عشان خلاص مسافرين
فيروز :حاضر ياماما وتدخل غرفتها وتلقى بنفسها على السرير وتبكى بشده
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
تصل فيروز وامها واختها التوام فريده إلى مصر وبالتحديد مدينة الاسكندريه حيث يتجهون إلى شقتهم فيجدون ماجدة وحور فى انتظارهم فيتبادلون السلام ولكن فريده مازالت منذ صغرها حتى الآن لاتحب حور فتسلم عليها سلام بارد بينما فيروز تاخذ حور بالاحضان فهى تحبها بشده وكانت دائمة الاتصال بها
يجلسون جميعا ويضحكون
ثم تتوجه فاتن بالحديث إلى ماجده
بقولك ايه ياماجده كنت طالبه منك طلب لو ينفع تساعدينى فيه
ماجده :اطلبي يافاتن عينية ليكى
فاتن :لو ينفع بس اللوا بدر يساعدنى اشوف شغل للبنات انتى عارفه ظروفنا دلوقتى صحيح احنا لسه معانا قرشين بس مسيرهم حيخلصوا والبنات على وش جواز
ماجده :متشيليش هم خالص ان شاء الله حيشتغلوا فى احسن مكان
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
فى الصباح
فى شركة من شركات المقاولات
يجلس شابين فى مقتبل العمر ويتحدثان سويا
ماجد:ياعم انت مش كنت سيبتنى اشتغل على كيفى فى اى مكان
يوسف:كده بردو مكنش العشم يابن عمتى ده بابا مرضاش يفتح الشركه دى غير لما اتأكد انك حتقف جمبي
ماجد:وانا عمرى ماحسيبك يايوسف انت مش بس ابن خالى انت اخويا وصاحبي وحبيبي وان شاء الله حتبقى احسن شركة مقاولات
ويدق جرس التليفون
يوسف:طنط ماجده ازى حضرتك عامله ايه
ماجده :الحمد لله والله ياحبيبي
يوسف بحرج :وحور عامله ايه
ماجده: ثانوية عامة السنه دى ادعيلها عندنا طوارئ فى البيت
يوسف:ربنا ينجحها يارب
ماجده:يوسف مش عاوزة اعطلك بس لية عندك طلب
يوسف:حضرتك تطلبي اللى عاوزاه
ماجده:عندى واحده صحبتى واختى لسه راجعه من دبي وعندها بنتين خريجين السنه دى ولى ينفع يشتغلوا عندك في الشركه
يوسف:ياخبر ياطنط ييجوا من بكرة
ماجده:منحرمش منك يا حبيبي يا رب
ماجد:مين دول اللى حييجوا
يوسف:بنتين قرايب طنط ماجده ةعاوزاهم يشتغلوامعانا
ماجد:طب والله كويس احنا محتاجين حد يظبط معانا الشغل هما خريجين ايه
يوسف:تصدق نسيت اسالها
ماجد:هههههه طبعا مانت اى حد من طرف حور بينسيك اسمك
يوسف:بحبها اوى ياماجد
ماجد: لس دى لسه ثانويه عامه حتستناها
يوسف:حستناها العمر كله
ماجد:اوعدنا يارب
????????????????
فاتن تدخل الغرفه على بناتها
فريده فيروز قوموا عاوزاكم ياحبايبى
فيروز بنعاس :ايوة ياماما خير عالصبح
حتشتغلوا فى شركة مقاولات
فيروز ماشي يا ماما تمام
اما فريده تنهض قائله:مين اللى حيشتغل انا مش حشتغل فى اى مكان انا حتجوز مليونير يصرف علية ويجيبلى اللى نفسي فيه كله
فاتن:ياحبيبتى ربنا يحققلك امنياتك بس دلوقتى مصاريفنا كتيرة واللى معانا مسيره حيخلص
فيروز:خلاص ياماما سيبي فريدهةعلى راحتها وانا حروح
فاتن ربنا يكملك بعقلك يافيروز يارب
ومع بداية يوم جديد تستيقظ فيروز من نومها وتصلى فرضها وترتدى بدلهةشيك جدا تتناسب مع العمل وتضع عطرها المفضل الذى يميزها دائما وترفع شعرها ديل حصان هى غير محجبه ولكنها محتشمه فى لبسها وضعت كحل لتبرز جمال عيونها العسلي الفاتح وملمع شفاه فقط لاغير فهى حقا بسيطه وهذواكثر مايميزها
فى داخل الشركه
يوسف:اتفضل ادخل
السكرتيرة:بشمهندس يوسف فى انسهةطالبه مقابلتم
يوسف :خليها تتفضل
تدخل فيروز بخطوات واثقه ورائحة عطرها الهادئ يريح الاعصاب وتلقي التحيه
فيروز:صباح الخير
يوسف:صباح النور اتفضلى
فيروز:اناةاسمى فيروز اللى طنط ماجده كلمت حضرتك بخصوصي
يوسف:بس هيا قالتلى انكم اتنين
فيروز:معلش والله اصل اختى فريده تعبانه شويه ولما تخف حتيجى
يوسف:مفيش مشكله ثم يطلب من السكرتيرة استدعاء ماجد لمكتبه
يدخل ماجد المكتب وعندما يرى فيروز يتفاجا من جمالها فهى بيضاء الشرة قوامها ممشوق ذات عيون لونها عسلى فاتح وقصيرة القامه
يوسف:اهلا وسهلا نورتى الشركه
فيروز:شكرا لحضرتك
يوسف:ماجد فيروز من دلوقتى ملزومه منكوتعلمها الشغل كويس وتعرفها كل حاجه
ماجد:تمام اتفضلى معايا ياانسه فيروز
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
معلش يابنات ده جزء من الفصل الثامن المفروض كنت انزله كله بالليل بس انا قلت اصبركم بحاجه لحد بالليل يارب يعجبكم وبقية الفصل بالليل ان شاء الله