الفصل الأول

1924 Words
أربعين دعوة من غريب مستجابة ❌ غير صحيح ولم يُثبت دَعوة الْمرْءِ الْمُسلم لأخيهِ بِظهرِ الْغَيب مُستجابة عند رَأْسه مَلكٌ مُوكلٌ كُلما دَعَا لأَخِيه بِخَيرٍ، قَال الْملَكُ الْموكَّلُ به: آمِينَ وَلَكَ بِمثلٍ.??‍♀️ RAHMA NABIL ****صلواعليه ما استضاء بنوره الكون في المعراج والإسراء صلوا عليه ماتلألأ كوكب يجلو الظلام بنوره الوضاء RAHMA NABIL ****كانت ميسره تضحك بصخب وهي تض*ب علي كتف ابريس الذي نظر لها بتحذير وهمس لها/ سوف نتحدث عندما نعود لقد كبرتي علي هذه الأفعال يا ميسره ميسره وهي تتحرك من امامه وتهز كتفها بلا مبالاه / أنا لسه شباب يا ابو الاباريس بعدين أنا عملت ايه بس الله ده هي اللي وقعت لوحدها واتزرعت زرع بصل هو انا جيت جنبها نظر لها ابريس بسخريه وهو يرفع حاجبه / وبالنسبه لرجلك اللي اتمدت خلتها تتزرع زرع بصل ايه مش من ضمن جسمك ميسره وهي تبتسم ببراءه / الله يا ابريسي جالي شد عضل وبفرد رجلي قامت هي اتكعبلت فيها ذنبي ده يعني ضحك ابريس بشده وضمها لعنقه وهو يتحدث / لا أبدا أبدا هي رحله باينه من اولها ضحكت ميسره بشده وفردت يدها وهي تتحدث / عيد الزواج كما يجب أن يكون جذبها ابريس واخذها ليسير علي الشط بجانبها وهو يبتسم لرؤية الغروب معها / فعلا عيد الزواج كما يجب أن يكون ابتسمت ميسره واستندت علي ص*ره وهي تنظر للغروب معه وهمست / مين كان يصدق اننا نتجوز رغم كل اللي حصل انا لو في يوم كنت حلمت عمر ما كان خيالي هيوصل للحد ده آه يا ابريس الحمدلله انك جانبي مكنتش عارفه هعيش إزاي كنت هموت ابتسم ابريس وادارها له وامسك وجهها بحنان / مصيرنا اننا دايما مع بعض مهما افترقت الطرق بينا كانت هتيجي محطه تجمعنا عشان يا ميسره انتي ليا انتي شمسي انتي حياتي وعمري ما كنت هقدر اني اعيش من غيرك ثانيه واحدة يا عمري ابتسمت ميسره وقبلت يده بحنان ونظرت لعينه وهمست / ربنا عوضني يا ابريس عوضني عن كل حزن عيشته زمان عوضني بيك انت وبانه رزقني انا وانت بأربع جواهر اغلي من حياتي كلها ابتسم ابريس لتذكره لأولاده وهمس لهم وهو يفكر / تفتكري هيعملوا مشاكل في غيابنا ميسره وهي تتحدث بجديه / لا عيب عليك يابني دول عيالي وتربيتي يعني تتطمن وتحط في بطنك بطيخه صيفي نظر لها ابريس بسخريه / والنبي ايه بعدين ايه اللي جاب علي بالك اننا نسافر المره دي ما كل مره بنقضي عيد جوازنا معاهم ميسره وهي تجذب يده وتضحك بمشا**ه / الله يا ابو الاباريس خلينا ناخد فرصتنا بقي بعدين متقلقش انا سيباهم في ايد امينه اكيد كريمه هتاخد بالها منهم وهما أساسا ملايكه حبايب مامي مش هيزعجوا حد RAHMA NABIL ****كريمه بصراخ هز جدران المنزل / مصعببببببببببببببببببببب ورحمه ابويا لاعلقك يابن ميسره يا كلب ثم ركضت خلفه بينما مصعب يركض علي الدرج بسرعه كبيره ثم صعد لدرابزين الدرج وانزلق عليه بسرعه وهو يركض للخارج ويضحك بشده علي كريمه التي كانت تنفس النيران منه بينما كان عدي يقف علي باب المطبخ المجاور للدرج وهو يمسك طبق ملئ بالطعام وينظر لاخيه الذي يركض للخارج بتعجب ثم نظر لكريمة /في إيه يا كرميله ليه معصبه نفسك كده نظرت له كريمه وكادت تتحدث ولكن توقفت وهي تنظر له بصدمه / حبيبي يا بني انت قمت من علي الاكل جعان عدي وهو مازال يتناول مابيده/ لا ليه بتقولي كده كريمه وهي تنظر للطبق بيده / أصل تقريبا حسب ما اتذكر والله اعلم يعني اننا لسه مخلصين اكل من عشر دقايق باين كده عدي وهو مازال يأكل / ده حقيقي فعلا كريمه بتشنج / وأما هو حقيقي ايه يابني كميه الاكل دي نظر عدي للطبق بيده وابتسم بغباء / لا ده بس بنأنأ لحد ما اللحمه تستوي هزت كريمه رأسها بتفهم ولكن لثواني ثم انتفضت وهي تنظر له بصدمه / لحمه ايه اللي بتتسوي نظر لها عدي ببراءه/أصل طمطم حبيبه قلبي لقتني هفتان كده وقالتلي علي فكره يا عدي اكلتك علي العشا معجبتنيش فهدخل اعملك تلاته او اربعه كيلو لحمه كده تتقاوي بيهم وانا الصراحه مرضتش اني ا**فها واقولها لا فقولت اتسلي باي حاجه لحد ما تخلص صرخت كريمه بعدم تصديق / تتسلي وتنأنأ؟؟؟؟ تتسلي بممبار ومحشي كرنب يا مصيبتي أمال لو هتاكل بجد هتعمل ايه هتاكل خروف وايه موضوع هفتان دي يابني البيت بيمر بازمه اقتصاديه ومجاعه والناس هنا بتكمل عشاها نوم بسبب انك مخلص الاكل انا مش فاهمه والله اهلك عايشين إزاي معاك من غير ما حد فيهم يموت من الجوع بعدين تعالي هنا جذبته وامسكت زراعه / فين؟؟؟ ها فين الاكل ده اللي عمال تلغه ها ايه العضم ده طب حتي اتخن ربع كيلو حسسني اني اكلي مش بيضيع علي الفاضي جذب عدي يده / سيبي عضمي قصدي دراعي بعدين ده الي انا بتكلم فيه ثم ابتعد عنها وهو يتحدث بتأثر / ابا الحاج ابريس علي طول بيطلع عيننا في تدريبات وفروسيه وغيره اما الواحد مبقاش بيقدر يقف علي رجله ويرجع الكل يقولي انت بتاكل كتير ليه منا لازم اكل عشان انسي ثم استدار ونظر لكريمه وجدها تنظر له ببرود فتحدث هو / مصدقاني ولا باين اني بحور. رفعت كريمة حاجبها فابتسم بغباء / طب عن اذنك هروح اشوف اللحمه استوت ولا لا ثم ركض من امامها بينما هي ض*بت كف علي كف بتعجب / الله يعنيك يا ميسره الا ما فيه واحد شبه التاني واحد بارد وواحد سافل وواحد طفس وواحد متوحد زفرت بضيق وهي تلتفت فوجدت مصعب ينظر للمطبخ وهو يتحدث باستنكار / متعب آوي عدي ده هزت كريمه رأسها / فعلا عيل.... ثم **تت ونظرت لمصعب بغضب / بقي انت يا معفن عايز تغير لبنتي اللبس مصعب ببراءه / الله يا كرميله مش بمد العون لاخي الإنسان كادت كريمه تصرخ به ولكن قاطعهم صوت صارم / مصعب انتصب جسد مصعب وابتلع ريقه ونظر لكريمه / ليه يا كريمه ليه تدخلي سيف بينا ها مش الكلام اخد وعطا هزت كريمه رأسها بخوف / والله العظيم ما قولت حاجه عدي وهو يلطم / أمال بينادي ليه احيه احيه اقترب سيف منهم ونظر لمصعب نظره وكأنه يخترق اعماقه همست له كريمه/ اثبت ياض متعترفش بحاجه همس لها مصعب / انتي مش شايفه بيبص إزاي ده هياكلني تحدث سيف ببرود / فين تاج ضحك مصعب بصخب وهو ينظر لكريمه / الحمدلله مقفشنيش ض*بته كريمه / دلوقتي هيقفشك يا غ*ي اسكت **ت مصعب ونظر لسيف وأشار للخارج / كان قاعد تحت شجرة بره مع كتابه يا كبير ابتسم سيف له ثم رحل مصعب برعب /يالهوي ده حتي ضحكته مرعبه ضحكت كريمه بشده / تعالي ياض ناكل مع الواد عدي احسن هموت من الجوع نظر لها مصعب بسخريه وهو يسير خلفها / قال وتقول علي عدي طفس RAHMA NABIL ****خرج سيف وهو يبحث عن أخيه الصغير وعندما رآه ابتسم وتوجه له وجده يحمل احد الكتب التاريخيه باللغه الفرعونيه القديمه ويحاول ان يقرأها ابتسم بحب وجلس بجانبه وجذبه لاحضانه واخذ الكتاب وتحدث بحنان وهو يبعد شعره عن عينه / بتعمل ايه يا تاجي ‏نظر تاج لسيف ببسمه هادئه / بقرأ الكتاب ده ‏ضحك سيف بخفوت وقبل خده المكتنز بشده / وانت عارف تقرأه ‏هز تاج رأسه بعدم معرفه وأشار لاحد الكلمات / معرفتش غير الكلمه دي ( عين الشمس) ‏ انتبهت اذن سيف للكلمه ونظر لها جيدا وابتسم بتعجب/ وانت عرفتها منين ‏نظر له تاج ببسمه بريئة جدا / شفت حاجه في صندوق ماما منقوش عليها كلمات غريبه واللي عرفت اترجمه منه هي كلمه (عين الشمس) ‏هز سيف رأسه بغموض ثم ضم تاج اليه وهو يقبل رأسه بحنان ويغمض عينه وهو يفكر في القادم فحتي الان لم تعطهم القلادة اي اشاره للعوده يبدو أنه لم يحن الوقت بعد لاجتماع عائلته RAHMA NABIL ****كان مصعب يقف علي طاوله المطبخ وهو يغني بتأثر / وانا شعري شاب من العذاب والجراح ابكي علي إللي جاي ولا ابكي علي إللي راح تعبان من جوايا مش عارف ازاي ارتاح حابس الكلام مكتوم م**ور الجناااااح طي.... قاطع غناءه صراخ نيره وهي تقذفه ببذنجان / يا أخي أخرس بقي ابو صوتك ده يخربيتك حاسه ان طبله ودي اتخرمت نظر له مصعب بغيظ / بقي كده يا نيرو ده انا بقول انك الوحيده اللي فيهم ده حتي نفس البلطجه متوارثه أشارت نيره لنفسها بصدمه وهي تشهق بينما كريمه ابتعدت بخوف من ملامحها نيره بصراخ وهي تصعد للطاوله / مين دي ياض اللي بلطجيه هاةغنكق بدل ووالله لاشرحنك ضحك مصعب وهو يض*ب كف بالاخر في حركه شعبيه / اسمعي نفسك وانتي بتتكلمي الأول ده انتي الماده الخام للبلطجة نظر له نيره بشر فتحدث سامر بضحك / حصل وانا ثمره البلطجه اهو نظرت له نيره بشر / واد انت مع مين ياض شكلك نسيت الشماعه ابتلع سامر ريقه وتراجع ونظر بشر لمصعب / واد انت احترم نفسك وأنت بتتكلم عن أشر... قصدي ماما آه ماما تجاهلهم مصعب وهو ينظر لعدي / ها يا حج عدي فين الاكل جوعت الكل جنبك عدي بتذمر / لسه بيستوي بعدين ليه محدش قال ان الكل هياكل كنت عملت حسابكم هما يدوبك خمسه كيلو لحمه بس فتحت كريمه فمها ثم اغلقته مجددا / لا خلاص مش هعلق تآني علي اكله ضحكت نيره علي كريمه / وحتي لو علقتي هيحصل ايه يعني هيوكلنا لحمه من معاه مثلا نظر لهم عدي بتذمر وذهب لطمطم التي كانت تقف بجانب البوتجاز وتضحك عليهم همس لهم / طمطم بقولك ايه نظرت له طمطم / إيه عدي بهمس / اول ما اللحمه تستوي خبي اربعه كيلو ونص كده وسيبي نص كيلو وقوليلهم انها كشت طمطم بحاجب مرفوع وسخريه / كشت اربعه كيلو ونص ليه بنسويها في مايه نار ولا إيه نظر لها عدي بحنق وهمس / خلاص خلاص المهم متتحركيش من قدام البوتجاز عشان محدش ياكل آكتر من نصيبه ثم همس لنفسه/ كويس اني عملت حسابي وخبيت فراخ من العشا كانت نيره مازالت تتشاجر مع مصعب / أنا ايه ياض يابن ميسره قول مصعب وهو يغني وهو يركض بسرعه / انتي بومه بقيتي وحشه بالامانه والحكومه.... لم يكمل كلامه الا وكان يركض خارج المطبخ وخلفه خف نيره التي القته عليه ثواني وسمع الجميع صوت سيف الذي يصرخ بغضب لطمت نيره برعب / احيييه احيييه جه في هولاكو اخرجت نيره هاتفها بسرعه واجرت مكالمه / الو حسام الحقني يا حسام و.... ثواني وكان سيف يدخل للمطبخ وهو يحمل مصعب من ثيابه من الخلف بينما مصعب يضم يده لص*ره بتذمر ابتسمت نيره حينما علمت ان غضب سيف كان من مصعب وليس لاصابه خفها له تحدث مصعب بتذمر / ياسيف والله العظيم برستيجي اتمسح بيه ام البلد كلها ابتسم سيف بسخريه وتركه ثم نظر خلفه لصغيره تاج الذي كان يحتضن كتابه وينظر لهم ببراءه فانحني له وابعد شعره وقبله بحب وتحدث / جعان يا تاج ابتسم له تاج وهز رأسه فنظر سيف لعدي وتحدث / بتعمل اكل ايه يا عدي عدي وهو ينظر له بلهفه وبسرعه اخذ يدفع طمطم التي تنظر له بتعجب جانبا / تعالي يا سيد الناس عامل لحمه تستاهل بقك والله اوعي كده يا طمطم ياختي تحدثت طمطم بتعجب/مش انت اللي قلتلي متحركش من هنا نظر لها عدي بصدمه/ اشششش سيف يسمعك ويعلقنا علي باب المطبخ والله يعملها ده غ*ي وأيده طايشه ثم فرك رقبته / اسألي مجرب دي ايدي عامله زي الخرسانه والله ضحكت طمطم بشده في نفس الوقت الذي دخل به جاسر وحسام ومعهم صلاح ومراد ابتسم جاسر وهو ينظر حوله سرعان ما اختفت بسمته /هي فين نسرين كريمه وهي تأكل من المخلل امامها / بتشوف معتز عشان كان بيعيط هز جاسر رأسه وصعد لغرفه زوجته فوجدها تحمل صغيرها الجميل الذي رزقهم الله به مؤخرا بعد ابنه الكبير احمد صاحب ال١٥ عاما فهو في عمر سيف ابن ابريس رغم ان ابريس تزوج بميسره قبل الجميع ولكن اراده الله أن يتأخر حمل ميسره لتلد ابنها البكر مع ابنه الكبير ولحقت ابنها الكبير بعدي ثم مصعب وبعد سنتين رزقها الله بالصغير الملاك تاج اقترب منها جاسر وضمها بحنان فنظرت له وابتسمت بحب بينما هو قبل اعلي رأسها بعشق فبعد ان تزوجها انتقل لهنا مع اخيه بعد أن جعل فرع اسوان هو الفرع الرئيسي لشركاته ولا يخلو الأمر من التنقل بين القاهره وهنا ولكن كله يهون ليري فقط بسمه من عائلته ولكي لا يحرم أولاده من العائله في الأسفل كانت ماتزال الحرب مشتعله بين مصعب ونيره كان حسام يمسك نيره بشده وهو يمنعها من قتل مصعب الذي يتحدث ببرود وهو لايدرك ان من امامه ما هي إلا مسجله خطر من الدرجه الاولي ضحكت كريمه بسخريه / قسما بالله الكبار هيرجعوا من الحج يلاقوا البيت متساوي بالأرض او والع والأخت ميسره باعته عيالها عشان تروح تقضي شهر عسل بعد ١٦ سنه جواز ثم ارتشفت عصير ببرود / يلا مفيش في ايدينا حاجه غير اننا نتف*ج ونشوف هتنتهي علي إيه RAHMA NABIL ****
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD