مهرة الايهم
الحلقة الاولي
في قصر الاعصر
ذلك القصر الذي ينبهر بيه الجميع من شده جمالة و فاخمتة ولكن خلف كل باب حكاية وقصة وظلم كبير
في ذلك القصر يعيش فيه عائلة الاعصر لكل شخص منهم جناحة الخاص ولكن فتاة واحدة تعيش في جناح جدها حيثو تتكون غرفة جدها من جناح داخل جناح ماذا جناح داخل جناح ايوة
لان الجد كان عامل غرفة داخل جناحة لأبنائه وهم صغار حتى تستطيع زوجتة أن تطمان عليهم وعندما كبرو نقلو إلى غرفهم وتركت تلك الغرفة ولكن بعد موت زوجته وقرة عينة رزق الله تلك العائلة بفتاة اية من الجمال والرقة عوضت عليه موت زوجتة بتلك الطفلة الرقيقة وهي كالبسكوتة لذلك فرش الجد الغرفة من جديد واخذ غرفة بجوارها وضمها لغرفة الفتاة كانت الفتاة تعتبر جدها والدها وتقول له ابي بينهم وامام الجميع جدو كان يكرها بنات القصر لشدة تعلق جدهم بها ولكن لم يفرق الجد بين أحفاده ولكن صغيرته منذو الصغر لم يهتم بها والديها
اهتم الجد مهران بها وعلمها قراءة القرآن و الصلاة وكانت ونعمة الخير و البركة فقامت بارتداء الحجاب من سن العاشرة وفرح جدها بشدة
داخل غرفة نوم جميلة جدا نري ملاك بمعني الكلمة تجلس في ركن تقرأ وردها من القرآن الكريم قبل أن تصلي الفجر وبعد انتهائها من القراة توجهت إلى جدها
مهرة : بابي بابي حبيبي يالا اصحي الفجر هياذن
مهران : قلب بابي من جوا خلاص صحيت
مهرة بابتسامة جميلة : يالا حبيبي الفجر رفع
مهران بابتسامة : حاضر يا قلبي
توجه مهران حتي يتوضأ وهي قامت بفرش سجادة الصلاة ووقفت في انتظاره
خرج مهران ووجدها تقف في انتظاره فوقف أمامها وصلي بها الفجر وتوجهت هي الي غرفتها وتركت جدها يكمل نومة وظبطت المنبة على موعد الصبح واخذت كلبها بين احضانها ونامت
مر الوقت وشعرت مهرة بأحد يضع على خدها قبلة رقيقة فبتسمت وفتحت عيونها ونظرت لجدها بابتسامة
مهران بابتسامة : صباح العسل يا مهرتي
مهرة بابتسامة جميلة : صباح الورد مهورتي
مهران : انا نازل عوزة حاجة
مهرة : لا حبيبي توصل بالسلامة أول متوصل طمني عليك
مهران : بس انتى نمتي بعد الشروق
مهرة : خلاص بقي انا اتعودت على كده ولو متصلتش هزعل منك
مهران بابتسامة : حاضر يا مهرتي يالا كملي نوم
مهرة : لا بابي انا هقوم اخد دش وذاكر حضرتك عارف الامتحانات قربت
مهران : بس كده غلط عليكي انتى ملحقتيش تنامي غير ساعتين بس
مهرة برقة : معلش اتعب شوية دلوقتي وبعد الامتحان ابقي استريح
مهران : هبعتلك الفطار
مهرة : لا مليش نفس هشرب عصير ولما اجوع هطلب
مهران بابتسامة : ماشي يا قلبي وانا راجع هجبلك شكولاتة اللي بتحبيها
مهرة بسعادة : حبيبي يا مهورتي
مهران بابتسامة : يالا يا طفلتي سلام
مهرة بابتسامة : لا اله الا الله
مهران بابتسامة : سيدنا محمد رسول الله
نزل مهران بقوتة و عظمتة وهبتة وجدت الكل يجلس على السفرة
مهران : صباح الخير
ماهي بدلع : صباح النور جدو
مهران : ماجد هو اخوك محمود مش ناوي يرجع
ماجد : ما حضرتك عارف انه عنده شغل
هند : والله معرف هيستفيد ايه مهو ماجد و سالم بيسافرو وبيرجعو اللي هو حرام البنت اللي محرومة من حنانة هو ومراتة
مهران : الحمد لله انتى موجودة و ماجد وانا
شهاب : وانا رحت فين يا جدو مهرتي ديه قلبي
مهران : واد انت هى مهرتي انا وبس
مروة بغيظ : يا سلام الكل مهتم بالهانم مهرة
هند : مروة عيب مهرة صغيرة ولازم نهتم بيها
شهد بسخرية : صح مروة مهرة صغيرة
مهران : انا ماشي لو فضلت هنا ممكن اولع فيكم
غادر مهران إلى الشركة وخلفة ماجد و سالم
شهاب : بصراحة انتم اعوذو بالله منكم بنات خنقة ارحمو شوية البنت بعيدة عن الكل كمان هى بقالها اسبوع مش بتنزل من الأوضة علشان امتحانتها
ماهي : ونبي يا شهاب اهمد انت
شهاب : اقولكم على حاجه انا رايح الشركة سلام
مروة : تعالو نروح النادي
شهد : اشطا يالا
ماهي : انا عوزة اولع في السنكوحة اللي فوق ديه
مروة بخبث : الصبر نفكر في مصيبة حلوة بس الصبر
شهد بضحكة : يا سلام على اللعب الهادي
غادرو القصر وتوجهو إلى النادي
في غرفة مهرة
كانت مهرة تجلس تذاكر وستمعت لرنين الهاتف فاسرعت له وردت
مهران : حبيبتي انا وصلت الشركة
مهرة : ماشي حبيبي حمدلله على السلامة
مهران : عوزة حاجة
مهرة : عوزة سلامتك
أغلق مهران معها وتن*د واخذ يفكر إذا مات أو مرض من سيهتم بتلك الرقيقة
في الشركة
وصل مهران الاعصر إلى الشركة وتوجه إلى مكتبة وكلم صغيرتة وحبيبته مهرة فهو إثر على تسمية طفلتة الصغيرة مهرة على اسم زوجتة الراحلة كان الله عوضه عن فراق حبيبته و شريكة عمرة
شخص : مهران بيه حضرتك معايا
مهران : مفيش صباح الخير يا جدي خلاص كبرت عليا يا معتز بيه
معتز : مقصدش صباح الخير جدي
سالم : حضرتك المناقصة فى إنجلترا هتروح تحضرها
مهران : لا طبعا مينفعش مهرة عندها امتحانات وانا مش هسبها
معتز بغضب : وعلشان خاطر مهرة هانم هنعطل الشغل
مهران بغضب : معتز اوعي تنسي نفسك انا مهران الاعصر وايوة مهرة فوق الكل و ابوك هو اللي هيسافر
سالم : معتز اسكت امرك يا والدي هسافر انا
معتز بغضب : هو فيه ايه كل حاجة مهرة مهرة واصلا لسه الامتحانات بعد أسبوعين
مهران بغضب : والله معتز لو مبطلتش اسلوبك ده لهزعلك هو البيه اصلا فارق معاه ايه مش عايش لوحدة مالك انت ومالنا
معتز بغضب : افضل دلع فيها وهي ديه اللي هت**رك وهت**ر العيلة كلها وهتفضحنا
مهران بغضب و صوت عالي : معتتتتتتتتتز اوعي تغلط فيها ديه تربيتي وانا واثق فيها
سالم بغضب : معتز اسكت وتفضل على مكتبك
شهاب : جدو اهدي بالله عليك
مهران بغضب : الكل برا مش عاوز اشوف وش حد فيكم
غادر الكل وتركو مهران يغلي من الغضب
مهران بغضب : ليه الكل بيكرها ليه الكل عاوز الشر ليها
وبتنهيدة : ربنا يحميكي يا مهرة انتى قلبي و حياتي
مر الوقت وستمع رنين هاتفة برنه خاصة فبتسم
مهران بابتسامة : حبيبتي
مهرة بابتسامة : مهورتي معاد العلاج
مهران بابتسامة : اااااا
مهران بابتسامة : اااااااه يا قلبي هتفضلي طيبة لغاية امتي
مهرة برقة : لغاية مموت انا بحب ربنا و بحبك واكيد ربنا هيحميني من كل شر يالا بسرعة يا مهورتي خد العلاج
مهران بابتسامة : امرك يا مهرتي
مهرة : عاوز حاجة
مهران : فطرتي
مهرة : لسه اصلي مش جعانة
مهران بغضب : مهرة حالا الفطار هيطلع تخلصية كله مفهوم
مهرة بدموع : حاضر مع السلامة
عند مهرة
تحدثت مع جدها حتى ياخذ العلاج و تعصب عليها لمنعها الطعام
اغلقت مهرة وهي تبكي من جدها لأنه يعلم جيدا بان فترة الإمتحانات ليست سهلة عليها فهي تخاف ولا تشعر بالجوع
شعرت مهرة بانفتاح الباب ولكن استمعت لصوت اكتر شخص ترتعب منه
معتز بغضب : مهرة
مهرة برعب : نننننننننعم
معتز بغضب : تعالي هنا
مهرة بدموع : انا معملتش حاجة والله
معتز بغضب أعمي : مش قولت تعالي هنا
مهرة بدموع غزيرة : حاضر
وقفت مهرة وتوجهت اليه برعب ووقفت امامه برعب
مهرة برعب : ننننننعم ابيه
معتز بغضب : هي الهانم مش محجبة اذاي واقفة قدامي كده
كانت مهرة ترتدي بجامه شورت و حمالات انتفضت مهرة بسرعة وامسكت الاسدال ولبسته
فى لحظة واحدة كانت على الأرض إثر صفعة قوية نزلت على وشها
معتز بغضب : عارفة لو شفتك لابسه كده تاني والله العظيم لربيكي من اول وجديد مفهوم
اكتفت مهرة بهز رأسها بخوف ودموعها تنزل على وجهها وتركها وغادر بغضب
مهرة بدموع غزيرة : هو انا ليه كده انا عوزة بابي هو ليه كل ميشفني يض*بني انا بخاف منه
الدادة بحزن : قومي يا بنتي معلش اغسلي وشك وتعالي افطري
مهرة ب**رة : مش عوزة اكل انا هلبس علشان عندي سنتر
الدادة : بس يا بنتي
مهرة : خلاص يا دادة ارجوكي سبيني
توجهت مهرة الي الحمام واخذت دش بارد ولبست بنطلون ابيض و بلوزة بيضاء وطرحة بلون الشوكولاته واخذت كتابها والتليفون وباست كلبها
مر الوقت وحاول مهران التحدث مع مهرة ولكن كانت لا تجيب على الهاتف فعلم بأنها حزينة منه لانه غضب عليها
مهران : سيف روح محل الشكولاتة
سيف : امرك يا باشا
وصل مهران إلى المحل ونزل وأحضر بو** مليئ بالشكولاته لصغيرتة و مدللته
مهران : عاوز بو** شكولاتة يكون حلو وكمان دبدوب
صاحب المحل : ههههههه شكلك مزعلها المرة ديه اكتر
مهران بضحك : والله صح أول مرة اخليها تزعل مني وانا مش بحب ازعلها وقلبي بيوجعني لما بتعيط
صاحب المحل : والله مهرة طيبة بس انت لازم تخليها تخرج من القوقعة اللي هي عايشة فيها
مهران : والله بحاول انا باذن الله بعد الامتحانات هخدها وسافر بيها أسبوعين
صاحب المحل : اااااه يعني هتحرم من القمر بتاعي شهرين صح
مهران : يالا بسرعة زمانها خارجة من السنتر
صاحب المحل : اتفضل يا سيدي الحاجة جاهزة
مهران بابتسامة : شكرا يا صاحبي
غادر مهران المحل وتوجه إلى السنتر
في السنتر
وصل مهران إلى السنتر ووجد سيارة مهرة والسائق الخاص بها يجلس داخل السيارة
مهران : محمد
محمد : مهران بيه
مهران : فاضل قد ايه وتخرج
محمد : المدرس دخل متأخر يعني ممكن نص ساعة أو اقل وتخرج
مهران : تمام روح انت وانا هخادها ونروح
محمد : تحت امرك يا فندم
غادر محمد السائق وجلس مهران في السيارة وبعد فترة خرج الطلبة من السنتر فنزل مهران وهو يمسك في ايده الدبدوب خلف ظهره وعندما ظهرت ابتسم وقترب منها
مهران بابتسامة : مهرتي الحلوة هتفضل زعلانة من بابي كده كتير
مهرة برقة : بس انت زعلتني جامد
مهران وهو يقبل خدها : حقك عليا يا قلب مهورتك
مهرة بابتسامة جميلة : خلاص مش زعلانه منك انت حبيبي
مهران بابتسامة : اتفضلي يا طفلتي
اخرج مهران الدبدوب فبتسمت
حمل احدي الحرس الدبدوب والكتب وامسك مهران يد مهرة وتوجهو الي السيارة
مهران بابتسامة : طفلتي الجميلة تحب تاكل ايه
مهرة : اي حاجة بس بسرعة علشان ورايا مذاكرة كتير والوزير قدم الامتحانات بقت بعد اسبوع
مهران بابتسامة : عارف ان مهرتي شطورة وهتجيب درجات نهائية
السائق : هنروح فين
مهران : اطلع على المطعم
توجهو إلى المطعم ودخلو كان مهران يمسك يد مهرة بحب وتملك وجلسو على التربيزة الخاصة بهم
مهران بابتسامة : طفلتي تاكل ايه
مهرة : اطلب انت وانا هروح اغسل وشي و هاجي
مهران بابتسامة : ماشي يا قلبي
توجهت مهرة الي الحمام وغسلت وشها وعدلت الطرحة ورجعت حطت كريم خافي عيوب على خدها حتى لا يعلم جدها بان احد قد ض*بها وعادت وجدت الاكل يوضع على التربيزة
مهرة : الله يا بابي الاكل تحفة
مهران بحب : انا طلبت الاكل اللي بتحبية يالا قطتي قبل ميبرد
مرت لحظات وجاءت بنت واعطت مهرة عبوة الكريم التي نستها في الحمام فاخذتها وشكرتها
مهران بستغراب : انتى من امتي بتحطي حاجة في وشك
مهرة بلجلجة : عادي يعني ده مجرد كريم
مهران وهو يعطيها منديل : امسحي وشك
مهرة بدموع عالقة في عيونها : علشان خاطري خلاص
مهران بغضب مخفي : مين ض*بك مهرتي
مهرة بدموع : ابيه معتز جيه الصبح ولقاني لبسه بجامة قصيرة راح ض*بني والله معملت حاجة ليه
مهران بحنان : خلاص طفلتي اهدي خلاص يالا ناكل
مهرة برجاء : بابي علشان خاطر ربنا بلاش تعمل حاجة لابيه معتز
مهران : بس كده مينفعش كل شوية بيض*بك
مهرة بابتسامة م**ورة : معلش وحياتي عندك بلاش مشاكل
مهران بابتسامة : حاضر يا قلبي يالا كملي اكلك
اكملت مهرة اكلها وهى تدعي ربنا بعد افتعال مشكلة جديدة في المنزل وبعد فترة غادرو المطعم وعادو الى القصر
دخلت مهرة وهي تحمل الدبدوب ومهران يحمل بو** شكولاتة
صعدت مهرة الي الاعلي وحمدت ربنا بعد وجود أي شخص
ابدلت مهرة ملابسها وجلست تذاكر حتي تحصل علي درجات نهائية وتفرح جدها الحبيب
يتبع
الي لقاء جديد في الحلقة القادمة