فاق علاء م زهوله ع صوت والدته: حاضر ي ست الكل وقام ب الدلوف الي السياره وقادها متوجها الي البيوتي سنتر لاخذ معشوقته
بعد مده وصل علاء واصدقائه الي البيوتي سنتر فقد جاء اصدقائه المقربون بسياراتهم ليقومو بانشاء زفه خاصه به
وقف علاء امام البيوتي سنتر وبيده باقه م اجمل الورود
انتظر علاء عدة دقائق لاكنها بنسبه له كانت تمر كالسنين ف انتظار معشوقته بشوق ولهفه وحب ظاهر وما هيا الا ثوان وخرجت ريتا مع صديقتها وامها وكانت حقا تشبه الاميرات بفستانها الابيض
نظر اليها علاء ب انبهار بالغ وتقدم اليها وقام بتقبيل راسها بحب واحتضانها وهمس لها ببعض الكلمات اشتعلت وجنتيها م الخجل
علاء بهمس: مبروك ي قلبي يخربيت جمالك كلها ساعات واتمتع ب الجمال دا لوحدي
اخفضت ريتا وجهها بخجل ضحك مشا**ه علاء ع خجلها وقام بوضع يدها ف يديه وتقدم بها نحو السياره التي كانت تقف بجانبه عاليا والدته
علياء بحب:بسم الله ماشاء الله اللهم صلي ع النبي اي الجمال دا ربنا يحفظك م العين ي بنتي ويسعدكم ويهنيكم مبروك ي عمري
ابتسمت ريتا بخجل وامسكت يد عاليا وقامت بتقبيلها وقالت بحنان:الله يبارك فيكي ي ماما
وقامت علياء وعلاء بمساعدة ريتا ب الجلوس ف السياره وقام علاء بتولي القياده بعد ان ركبت والدته وصديقتها وامها ف الخلف وانطلقو نحو الفندق وما هيا الا ساعه حتى وصلو الي حديقة الفندق فهما اتفقت ان يقومو بعمل سيشن ف الفندق وبعد مده انتهو م التصوير ودلفو الي القاعه وعند دلوفهم اطفئت الاضواء وركز عليهم الضوء و اشتغلت احدى الاغاني وهيا طلي ب الابيض
ومر حفل الزفاف بسلام مع جو مليء ب البهجه والفرح والحسد واخذها علاء وصعدو الي غرفتهم التي حجزها ب الفندق دلف علاء وهو يحمل ريتا بين يديه واغلق الباب بقدمه وقام بوضعها ع الفراش بحنان وقال بحب بالغ: مبروك ي ست البنات
ريتا اخفضت راسها بخجل: الله يبارك فيك
علاء بحنان: يلا ي قلبي ادخلي غيري هدومك واوضي عشان نصلي يلا ي قلبي
قامت ربتا بخجل وذهبت الي الخزانه لاحضار بعض الملابس وقامت بفتح الخزانه لاكنها شهقت بصدمه عندما رات ثوب العرس الذي م المفترض ان ترتديه واغلقت الخزانه بسرعه واكتسى وجهها ب الخجل
علاء ب استغراب :ف اي ي ريتا يلا ي حببتي عشان نتوضى ونصلي وذهب اليها وقام بفتح الخزانه وفهم
سبب تلك الشهقه وخجلها وابتسم بعبث واخرجه ووضعه ف يدها وهمس لها برغبه :يلا ي قلبي لان هموت واشوفك بيه يلا وقام بوضع الاسدال ايضا ف يدها وقال بمشا**ه يلا ي عمري عشان نصلي وبعدها هيح
رقضت ريتا بعد ان ضربته في كتفه وقالت بخجل : انت قليل الادب ودلفت الي الحمام وبعد مده ارتدت ثوب الزفاف فوقه الاسدال ولكن باي وجهه سوف تخرج له ويراها
ريتا بهمس :طب والعمل دلوقتي ازاي هخرج كدا دا اللانجري مش لبس اساسا دا مفيش حاجه ساتره دا دا عريان اوي اعمل اي بس
ظلت ع حالها اكثر م ساعه قام علاء ب الطرق ع الباب
علاء بقلق:ريتا ي حببتي
ريتا محاوله اخراج صوتها طبيعي:ايوا ي علاء
علاء بقلق :مالك ي حببتي اتاخرتي لي بس في حاجه ي عمري مش عارفه تقلعي الفستان ادخل اساعدك
ريتا بخجل: هاه لا انا خلصت معلش ممكن تبعد عن الباب بس
رفع علاء حاجه ب استنكار وتفهم خجلها: طيب يلا عشان اتوضى انا فرشت المصليه يلا ي قلبي
خرجت ريتا وهيا تنظر الي الارض بخجل
علاء بحب: هتوضى واجيلك يلا يابا
اومت براسها بخجل وذهب هو الي الحمام ليتوضى وبعد برهه انتهى وخرج اليها واقام بها الصلاه وعند الانتهاء نظر لها بحب ووضع يده اليمنى ع راسه وثم بداء ب القاء الدعاء
اللهم اني اسالك من خيرها وخير ما جلبت عليه واعوذ بك من شرها وشر ما جلبت عليه
وقال دعاء اخر بسم الله الرحمن الرحيم رب الملكوت جنبنا الشيطان الرجيم وجنب الشيطان الرجيم كل ما ترزقنا به
ابتسمت ريتا بخجل ونظر لها علاء بحب وحنان بالغ وقام بحملها ووضعها ع الفراش
لتسكت شهرزاد عن الكلام الغير المباح
*******
في مبنى المخابرات جلس رعد وهو يفكر م ذالك الذي يقوم بتسريب المعلومات لفهد
رعد في نفسه: ي الله الهمني ودلني مين اللي بيخرب ورايا محدش يعرف المعلومات دي غير حازم وحازم مستحيل يبيع نفسه ي الله دلني بس
بعد بمده وصلت رساله الي هاتفه فتحها رعد بلامبالاه وانتفض حين راى محتواها
" رعد باشا متفكرش كتير ف اللي بيسرب المعلومات لانك لما توصل هتتصدم بلاش تدور عشان ممكن يجيلك سكته قلبيه م الصدمه تشاو ي روحي ..فهد"
رعد بغضب: ورحمة اخويا اسد لاقتلك ي فهد ب ايدي هقتلك
دلف حازم الي المكتب: اي مالك ي حضرت الرائد بس؟
رعد بغضب: هو في غيره الكلب اللي اسمه فهد وربي لاقتله بس يقع ف ايدي
حازم بوجه خالي م المشاعر: طيب براحه ع نفسك بس ف مسيره يقع المهم العميد ايمن عاوزك روحله
نظر له رعد طويلا ثم نهض بهدوء : حاضر
بعدها خرج رعد متوجه الي مكتب العميد ايمن وما هيا الا لحظات حتى وصل امام باب المكتب وطرق بعض طرقت حتى اذن له ايمن ف الدخول
قام رعد بالقاء التحيه العسكريه :تمام ي فندم
ايمن بتبسم: اتفضل اقعد ي حضرت الرائد
توجه رعد ناحية احد المقاعد وجلس يضع قدم فوق اخرى: خير ي فندم حضرتك طلبتني
ايمن بابتسامه : حبيت اودعك ي رعد
رعد ب استغراب: تودعني لي ي فندم
ايمن : هنتقل م هنا للاسكندريه
رعد: يعني اي ي فندم انت هتتنقل م هنا للاسكندريه
العميد ايمن: ايوا ي رعد وهيجي بدالي زميلي كان مسافر بقاله فتره ولسه راجع حالا هعرفك عليه
رعد بتهكم : اتمنى يكون بتاع شغل
العميد ايمن : متقلقش دا بالرغم م صغر سنه الا انه حصل ع رتبة عميد ف وقت قياسي دا تقريبا اكبر منك سنتين تلاته حياته كلها شغل
رعد: اما نشوف مع اني مبحبش الاوامر ابدا بس اهو حكم القوي ومين دا بقا
العميد ايمن: هههه متقلقش احتمال كبير اوي تبقو صحاب لانكم نفس الفصيله هو زمانه جاي دلوقتي
وبعد قليل دلف ذالك الرجل بشموخ
العميد ايمن: اهلا نورت ي باشا
رعد وقف بصدمه: مش ممكن مازن
مازن ب ابتسامه جذابه: اي ي رعد مش مصدق ولا اي
رعد ب ابتسامه فرحة واشتياق وقام ب احتضانه: وحشتني اوي ي ابن البنهاوي
مازن بضحكة رجولي : هههه وانت ي ابن المغربي اديني رجعت
العميد ايمن ب استغراب: انتو تعرفو بعض
مازن: هههه ايوا نعرف بعض دا احنا جيران بقالنا سنين بس نقلت عشان شغلي وكدا واديني رجعت
العميد ايمن بتهكم: ال وانا اللي كنت بمهدله الموضوع اتاريكم جيران وصحاب
رعد ب ابتسامه: معلش بقا ي فندم حضرتك لو كنت قولتلي ان اللي هيكون رائسي هو مازن البنهاوي
(بطل رواية احببت قاتل ) مكنتش تعبتك ابدا
مازن بضحك: معلش ي ايمون بقا
ايمن بتهكم: قال اي مهدله الموضع ي ايمن وبالمسايسه وانا اللي مستغرب اتاري انت تعرفه وقام بامساك مسدسه وقام بتصويبه نحوه يعني افجر الخزنه ف دماغك دلوقتي
مازن بمرح: الله وانا مالي ي لمبي
ضحك رعد ع طفولة صديقه رغم مكانته : اخبارك اي ي رعد واخبار مها اي كارما وادم اي
مازن بحب :الحمدلله بخير والله
رعد ب ابتسامه: بقا عندهم كام سنه دلوقتي
مازن بحب : ٥ سنين واوتار ٣ سنين ومالك وشغف سنه ونص
رعد بفرحه : ايتا بجد مبروك ي ابو العيال ماشاء الله ٥
مازن: لا خد المفاجاه دي بقا
رعد : اي ها اي
مازن: مها حامل ف ٣ تؤام
رعد بصدمه ثم انفجر ضاحكا هو وايمن: يابني اتهد البت زمنها بتدعي عليك اي انت ناوي ع اي بعد كدا اقفل ع كدا
ايمن بضحك اكثر: يخربيتك ي مازن هههه بصراحه ي رعد عنده حق اتهد بقا صحتك ي بابا
مازن ب استنكار: اي ي جماعه الله بضعف قصادها اي مضعفش وقال ذالك بتذمر طفولي
رعد بمرح: لا اضعف برحتك بس خف ع البت صحتها ي بابا
مازن : ما احنا اتفقنا نربط بعد دول دا انا بقا عندي تنظيم عصابي
ضحك ايمن ورعد عليه
تحول ملامح مازن الي الجديه: مممكن نتكلم ف الشغل وتفككم مني ومن مراتي
رعد م وسط ضحكاته: حاضر
وبعد ان هداو قامو ب التحدث ف العمل ومناقشة الاوضاع
مازن بحنكة: امم بص ي رعد اللي بيسرب المعلومات دي اكيد حازم
رعد بغضب: لا حازم مستحيل ي**ن
مازن بهدوء: بص انا عارف ان حازم قريب اوي منك بس حرص ولا تخونش
رعد بغضب: لا مستحيل حازم يعمل كدا
مازن بهدوء: دا مجرد افتراض وفي خلال الايام الجايه هنكشف اذا كان حازم ولا غيره اللي بيسرب المعلومات دي
هداء رعد بعض الشيء: طيب بس اسبعد حازم لان هو معايا خطوه بخطوه ف القضيه دي ومستحيل يكون هو ي مازن فاهم حازم مستحيل يخون
مازن.....
*****
ستقع في حبي لا محال وسوف ترى انني اوقعتك في شباكي يا من ذاب له القلب عشقا
*****
ذهبت اسيل مع صديقتها اسيل لشراء بعض الملابس البيتيه مثل اللانجيري والمنمات ذات الحمالات والبرموده
اسيل بخجل وصوت منخفض وغاضب: لا مستحيل البس قدامه كدا انسي مستحيل
روايدا بتذمر: لي بس ي سيلو دا انتي هتبقي موزه انما اي قمر الله اتبعي قانون شوق ولا تدوق لان الراجل لو داق ابتدى الفراق على راي الفنانه لبلبه في فيلم نظرية عمتي
اسيل بحنق:مش هتبطلي بقا تسمعي افلام وتركزي ف دينك احسن
روايدا بتذمر م صديقتها فهما تختلفان في تلك النقطه دائما: جرا اي ي ست الشيخه اسيل اهدي ي ماما كدا بلاش النقطه دي لاننا عمرنا ما اتفقنا فيها ادعيلي بس ربنا يتوب عليا مش اكتر
اسيل ب ابتسامة :ربنا يهد*كي و ينور طريقك يارب
روايدا بمرح: يارب ي شيخه اسيل يلا بقا عشان نخلص ونروح البيوتي سنتر نظبطك كدا ونعمل حركات وبتاع
اسيل : طب انا هلبس قدامه كدا ازاي مش فاهمه يعني هعمل اي محتاره
رويدا بمكر: بصي ي ستنا الشيخه هتلبسي وتظبطي نفسك تمام وبعدها تقعدي ف اوضتك طبعا اوضتك فيها tv شغليه واقعدي كدا قمر ولا ع بالك وفونك افصليه عشان ميرنش عليكي عشان يجي البيت يلاقيكي كدا هوبا يقوم متنح هوبا تتمو جوازكم هوبا يبقا ملكك لوحدك
اسيل بخجل: لا مستحيل اعمل كدا مستحيل انسي مش عاوزه
روايدا بخبث: خلاص انتي حره بس مترجعيش وتعيطي لما الست روني تلهفه منك وانتي تقعدي تعيطي وتقولي ياريت اللي جرا ما كان
اسيل بغضب: لا مش هسمحلها ابدا دي بت اعوذ بالله منها ربنا يهديها دا بتلهف منو فلوس شغله وتعبه دا اخدت منه ٥٠الف قال اي عشان تحوشهم معايا عشان نتجوز وهيا اللهم احفظنا تاخد وتكنز
رويدا : اهدي ي اسيل بكرا ربنا يكشفهالو وياخد حقه منها ويرجع فلوسه ويسعدكم مع بعض ي قلبي
اسيل بحب: يارب ي رورو يارب
رويدا بمرح: يلا ي مزه نخلص بقا عشان ترجعي البيت وتنفذي اللي قولتلك عليه ياباهاهاهاع
اسيل بضحك: بطلي جنان بقا الله
رويدا بنظره برائه : انا مجنونه انا
اسيل بمرح: لا انتي هبله بس ي قلبي
ظلت الفتاتان تضحكان وذهبا معا الي البيوتي سنتر وبعده مده ليس بوجيزه قد انتهيتا م كل شيء وذهبت كل منهما الي بيته
في منزل اسيل
وصلت اسيل منزلها قبل العصر توضئت وصلت فرضها وانتظرت اذان العصر وصلت وبعدها ارتدت منامه م الستان
اختارتها محتشمه لم تستطع ان تردي الملابس التي احضرتها فقد خجلت كثيرا مجرد التخيل انها سوف تقف امامه بملابس قصيره وفاضحه اخجلها بشده
بعد مده وصل علي الي المنزل فقد استغرب تاخرها واغلاقها لهاتفها فهم لديهم عمل كثير
دلف الي غرفتها بعد ان طرق على الباب وكانت هيا تصنعت النوم
وجدها نائمه كالاطفال وبريئه للغاية نظر اليها مطولها اما هيا كانت تدعو في خلدها ان لا ينكشف امرها امامه
كان علي كالمسحور امام خصلات شعرها الحريري ووضع يديه على خصلاتها ومررها عليها وتململت هيا كي يبتعد عنها وهيا مغمضه عينيها
اقترب منها علي مثل المسحور يريد ان يتذوق حبت الكرز اقترب منها ولامست شفاه شفايفها وبدا في تقبيلها برقه صدمت اسيل م رد فعله فقامت سريعا في صدمه منه
انتفض على اثرها
علي بهدوء: اهدي دا انا
اسيل بخجل و الممزوج غضب طفولي:انت ..انت ازاي تعمل كدا انت قليل الادب
علي بضحك على غضبها الممزوج بالخجل : اي ي بنتي دا انتي مراتي واقترب منها كالمغيب تماما وبدا في تقبيل عنقها
شهقت اسيل بصدمه وحاولت ابعاده لاكنه شل حركتها تماما حتى استسلمت اليه
وتسكت شهرزاد عن الكلام الغير المباح
******
في مبنى المخابرات المصريه
سار رعد في الممر وكان شارد اذهن ايعقل ان يكون صديقه واخيه منذ الطفوله هو الذي فعل هذا هو الذي كان يسرب المعلومات لعدوه وزعيم المافيا ظل حائرا كثيرا
قطع شروده صوت حازم صديقه حاول رعد ان يكون طبيعيا حتى لا ينكشف ما يخطط له فاذا كان صديقه حقا من يسرب المعلومات لن يرحمه ابدا
حازم بمرح: اي ي ابو الرعديد الكلام ع اي
رعد بحنق: ابوالرعديد دا اي ان شاء الله
حازم بمرح: الله بدلعك ي رعد مدلعكش يعني
رعد بحنق: حازم اتلم بدل ما المك
حازم لوى فمه مثل بعض الحريم وقال بصوت انوثي: ايدا انت شايفني متبعتر زي الرز ي رعودي وهان عليك الليالي الحلوه اللي بينا دا انت كنت وحش ي ولا
رفع رعد حاجبه باستنكار وقال : تصدق بالله انت حيوان استرجل يلا في اي
حازم بخوف ممزوج بالمرح: حاضر يابوالرعديد نيهاهاهاهاي
نظر له رعد بغضب : يبقا انت الجاني ع روحك وتقدم اليه لاكن انتفض حازم وظل يرقض بمرح
خرج رعد م المبنى باكمله وتوجه الي سيارته ودلف اليها وبدا يشغلها لاكن قاطعه دخول حازم السياره واغلاقه للباب
وضع رعد يديه على وجهه وقال بحنق: نعم افندم عاوز اي ي استاذ حازم
حازم بمرح: الله ي بيبي مش لازم اكون معاك وفي ضلك
رعد بغضب: انزل ي حازم بدل ما انفخك
حازم بمرح: لا مش نازل وقام بتشغيل الكاسيت بعد ان اوصله بهاتفه وقام بتشغيل مهرجان متغاظ وبدا يغني معه
"متغاظ عارفك يلا مننا متغاظ مخك فاضي مخي انا الماظ
طلق كتير ديناميت رشاش تتقطعو تتعبو انصاص
جامدين جامدين جامدين صوتي مليان بنزين
٩٠ صوتك اختفا محتاج فيتامين اسكتو بقا خليكو ساكتين
انا مش فاكرك شوفتك فين
هات وشك ياض خد قلمين
هنا كرابيك تنزل علي العين
بدل العظمه عملت ٢
هوبااا"
نظر له رعد بحنق لاكنه لم يستتطع ان يغضب فهو في الحقيقه اتفهه م صديقه حازم وبدا يغني معه
"انا عظمه انا ثابت انا جامد انا هضبه من دماغي هش بره يلا غلبه
شيفكم ارانب يفتحلى بوقو اديلو جزره
اوعا تيجي هنا خطر وقف حركه
من زمان عارف اني بطل اسد الغابه وانتو على الشجر انتو قرود سايقين في الهطل
مش مظابيط بتقضوها عبط
رقم ١ أستاذكو يا هلس
رقم ٢ معروف كومبارس
نضرب Boom Boom منهزرش
تقيل عليك ياض متفكرش
بابات احنا بنعملكو احباط اسود في وسط قطيع حشرات
انتو في ريست احنا على الشاشات
احنا على الشاشات
سابقين سابقين سابقين
انتم هوا لا مش باينين
فوق على القمه احنا واقفين
كلها تلتزم القوانين
ممنوع جربوع صوتو يطلع ويكون مسموع
هنا طلقه بتنهي الموضوع
للهلافيت فاتحين مشروع
اديلووو
صاحبي الموت ده قضاء وقدر
انا فيرس في الشارع حضر
يعني مفيش لجثثكم اثر
اه محسوبكم اسمو الخطر
حاطط انا قائد انا ظابط الخطه
مركز اول وانتو اونطه
لو فيها موتي لا عادي مش فارقه
اي بطل اخرو معايا طلقه
زيربووو
كابتن ياللى عايش الألاطه
احنا معانا سر انباسطك
راجعلى تاني بعد ما كلو شاطك
شايل فلوس كتير تحت البلاطه
هووب
عنتر ابن شداد انا
خارج عني النفسنه
شاغل بالي بحالى ده انا ده انا
انا برنس شوف الدنجله
مولفت باجي بخطف انظاركم
طلتى بتبوظ مناظركم
شوفو كام مره انا محظركم
قبل مه**ر عينكو ا**ركم
متغاظ عارفك يلا مننا متغاظ مخك فاضي مخى انا الماظ
طلق كتير ديناميت رشاش
تتقطعو تتعبو انصاص""
ضحكا الصديقين معا كثيرا
حازم بمرح : شفت التريند اللي نازل م فتره دا
رعد بمرح: تريند اي
حازم بمرح: بنت حاطه رجليها ع واحد وبيغنو اغنيه لروبي شكلهم مسخره اوي تعالى نعملها تعالى
رعد بمرح: طب دي بنت انما انت شحط عاوز تحط رجلك عليا بدل ما تكون بنت كلها نعومه احط رجل كلها خشونه ي عم صلي على النبي في قلبك
حازم بمرح: عليه الصلاة والسلام بس يلا بقا ي رعد دا هيبقا مسخره ولا اقولك تيجي نجيب بنات ونعملها
رعد بمكر: ومالو نجيب ي حبيبي واصورك والصور تروح لزوجتك المصون وتبات ف الشارع
حازم بحزن مصطنع: كدا اهون عليك ي رعد عاوزني انطرد م البيت دا انا يتيم ي جدع مليش غير البيت دا يرضيك يعني
رعد بمرح: اه يرضيني واتفضل انزل وصلنا بيتك
حازم بمرح:طب انزل العيال بيسالو عليك اكتر مني وبالمره نتغدى مع بعض متغدناش م زمان مع بعض ي صحبي
رعد بايماء: حاضر
ترجلو من السياره ودلفو الي النزل
قام حازم بفتح باب المنزل وقال : ي اهل البيت ي ولاد ي زوجتي المصون اين انتم ي اهل البيااات
خرجت زوجته وهيا (عشق) : الازعاج جه اي ي حازم ف اي ي بابا
حازم بمرح: اي ي عشقي دي مقابله تقابلي بيها جوزك
عشق بحنق: جوزي ياخي اتنيل
قال رعد بصوت مسموع : وحياتك جوز جزم
وانتبهت الي رعد
اهلا ي رعد اتفضل
رعد بايماء: اهلا ي عشق ازيك
عشق ب ابتسامه: انا الحمدلله تمام اتفضل واقف عندك لي دا الولاد هيفرحو اوي لما يشفوك دا دايما عاوزينك تيجي وبيسالو عليك والله
رعد ب ابتسامه: نديهملي
عشق بابتسامه:حاضر اتفضل انت بس
دلف رعد بصحبة صديقه الي المنزل
بعد لحظات اتى طفلان ف منتهى البراءه وقفزا على رعد بمرح وهم يقبلونه
رعد ابن حازم: عمو رعد وحثتني كتير اوي ي عمو
جيداء: ده ي عمو رعد متجيش المده دي كلها انا سحلانه منك مش هكلمك ابدا ابدا
رعد وهو يحتضنهم: حقكم عليا ي حبايب عمو الشغل واخدني عارف اني مقصر في حقكم بس غصب عني اوعدكم مش هتاخر عليكم ي حبايبي
الطفال بمرح وطفوله بريئه: وعد ي عمر
رعد بحب: وعد ي حبايب عمو
وظلو يمرحون وتناولو الغداء وبعدها ذهب رعد الي القصر ليجهز والدته الي السفر لكي تتعالج بالخارج بعد ان علم انهم كانو يعطونها ادويه بها نسبة م السموم
بعد مده وجيزه وصل رعد الي المنزل ودلف بشموخ
وقال بصوت عالي : ميراااا
اتت ميرا في زعر وتوقفت امامه: ايوا ي رعد بيه
رعد: امي جهزت عشان تسافر!
ميرا :ايوا ي بيه جهزت كل حاجه
رعد بتحذير: امي لو جرالها حاجه هحملك المسؤليه انتي هتكوني معاها وتلازميها طول فترة العلاج انا لولا ان انا عندي شغل كنت رحت معاها فاهمه وقال هذا بصوت جوهري
ميرا بخوف: فاهمه ي بيه
رعد: بكرا الصبح طيارتكم لالمانيا امي هتتعالج هناك حطيها ف عنيكي مفهوم
ميرا بخوف: حاضر هحطها ف عنيا حاضر
*****
عند الاء في الفيلا
كانت تجلس وتفكر كيف تسطيع ان توقع بين علاء وريتا لكي يفسخا خطبتهما (مسكينه متعرفش ان هو اتجوزها وسافر يقضي شهر عسل غلبانه اوي?)
استعدت الاء للذهاب الي مكتب علاء فمن المفترض ان اليوم موعدها كما اعطتها لها ريتا وكانت تشعر بالغضب منها كثيرا انها تاخرها هيا ولكن صبرا سوف تجعلها تندم كثيرا
ارتدت الاء بدلة كلاسيكيه وذهبت الي مكتب علاء
بعد مده وصلت الاء الي المكتب وفرحت كثيرا عند عدم وجود ريتا
الاء ف نفسها: كويس انها مش موجوده دي فرصه كويسه اوي تيجي تلاقيني جمبه وفي حضنه تفسخ خطوبتها وا**ره وا**رها لان مش انا اللي اتساب( غلبانه اوي هتاخد خازوق مغري دلوقتي)
دلفت الي مكتب علاء فلم تجده فغضبت بشده فقد فشل مخططها
اتى اليها الساعي: ايوا ي هانم
الاء: علاء فين
الساعي: مجاش ي فندم
الاء : انا هدخل استناه جوا
الساعي: متتعبيش نفسك ي هانم علاء بيه مش هيجي
الاء: مش هيجي اشمعنى
الساعي: لانه مسافر اصل عقبال عندك راح يقضي شهر عسل هو والست ريتا اصلهم اتجوزو الاسبوع اللي فات
وقع كلام الساعي عليها كالصاعقه مستحيل هل تزوج بها ولاكن لا سوف تدمرهم
ظل الساعي يمدح بجمال ذالك الفرح تماما وقال لها انهما كانو سعيدين ولاكن الاء كانت تشتعل من الغيظ والحقد(البت دي سماويه اوي?بصورم والله)
الاء ....
**
احببت طفولتك ي صغيرتي كيف لكي ان تكوني في زمن الحيتان كيف لكي ان تكوني هكذا ي طفلتي احببتك كثيرا ي صغيرتي
نورا عوض
*********
بالمشفى ذهب رعد الي هناك لكي يطمئن على اسماء
دلف رعد الي المشفى وبيده باقه من اجمل الورود الحمراء
يدلف بخطواط ثابته وكان شاردا هناك معرقه قائمه بين عقله وقلبه كيف ان يتعلق بفتاه صغيره نفض افكاره وطرق على الباب عدة طرقات وانتظر حتى اذنت له اسماء بالدلوف اليها
رعد ب ابتسامه : ازيك دلوقتي ي سمكه
اسماء ب ابتسامه: الحمدلله في نعمه والفضل لله واحده
رعد ب ابتسامه: ربنا يرضى عنك ي سمكة
اسماء بخجل: شكرا ويرضى عنك انتك كمان
رعد بابتسامه: يارب ي قمر
شعرت اسماء ب الخجل: شكرا ي رعد
تفهم رعد خجلها وقام بتغيير الموضوع: اي دا مين اللي جاب الروايه دي هنا
اسماء بحب: دا امجد جبهالي اسلي نفسي بيها لحد ما اخف
رعد ب ابتسامه: كويس انها بلغة برايل بجد اللي اخترع اللغه دي كان عظيم لان بفضله كان زمان كتير م الناس مش عارفه تقرا
ابتسمت اسماء وقالت: فعلا لولاه كان زماني دلوقتي مكملتش تعليمي وفضلت عاجزه
رعد بمرح لتخفيف عنها: ومين بقا اللي فهمك انك عاجزه دا انتي قمر اي يعني معدتيش بتشوفي هل دا يعيبك لا ابدا دا ميعبكيش ابدا ان شاء الله هتعملي العمليه وانا جمبك وهساعدك دايما كوني واثقه اني ف ضهرك ي قمر
ابتسمت اسماء وقالت بخجل: انا مش لوحدي ي رعد ربنا معايا وانا مش بفكر ف العمليه ابدا انا رضيت بنصيبي والحمدلله راضيه وشكرا لوقوفك جمبي متعرفش انت بقيت عندي اي
رعد بابتسامه: انتي طيبه اوي ي اسماء بجد طيبه وانتي غاليه عندي اوي ي سمكه
ابتسمت اسماء بخجل ثم اردفت قائله :القلوب عند بعضها والله
رعد بابتسامه: الا قوليلي ي سمسم
اسماء: اقولك اي ي رعد
رعد بابتاسمه حانيه: منا جايلك ف الكلام متاخدنيش في دوكه
اسماء بغباء: اخدك فين ما انت قاعد اهو
رعد :لا مش قصدي المعنى ركزي بس معايا
اسماء بغباء: لي هو انت شايفني مشغوله ولا حاجه منا معاك اهو
رعد بنفاذ صبر: ارحميني ي اسماء هتشليني كل اما اقولك كلمه تطلعيلي فيها خازووق ارحميني
اسماء: اي دا هو انت خدت خازووق
قام رعد بمسح وجهه بيده : الصبر من عندك يارب ابتلتني بغباء رحمتك يارب
اسماء بمزاح : اي يعم متهدي نفسك جبتين تلاته دا انا كنت بهزر معاك مهزرش
قام رعد برفع حاجبه الايسر: اسكتي ي اسماء انا غلطان اساسا اني عاوز ادردش معاكي
اسماء بابتسامه: ع اساس انك مش عاوز تقولي انك سجنت بام واكتشفت ان الدكتور بتاع ولدتك عشيق مراتك
رعد بحنق: اسمااء انا غلطان انا نسيت انك بتقراي الافكار اساسا ابو دي شغلانه معدش قايلك ع جاجه.
اسماء.........
************************
وجودك بجانبي بوقت حاجتي اصابني بعشق انغرس بفؤادي لم اجد له دواء لشفائي منه
************************
علمت الاء بمكان علاء وريتا وذهبت هناك لكي تقوم بتفرقتهم عن بعضهم نعم فعندما يتمكن الحقد والكره من القلب يتنفي العقل والمنطق
فقد حقدت كثيرا على ريتا فكيف لا وهيا فتاه بسيطه لاكنها اكثر منها ادبا واخلاقا ومحبوبه عنها كثيرا نعم لقد حقدت عليها فهي انسانه مريضه تعشق التملك ومن ياخذ منها شيء تدمره حتى لو كان هذا الشخص لم يقصد اذيتها لاكن تمكن منها مرض التملك
وصلت الاء الي الفندق الذي يقيمان به وقام بحجز غرفه بجانبهم لكي تنغص عليهم حياتهم ولاكن تلك المسكينه لا تعلم شيء
****
في غرفت علا وريتا كان يقضيان وقت ممتعا حتى اتاه اتصال
علاء بحنق: اوووف مين السئيل ابن السئيله اللي بيرن هما مش عرفين اني عريس
ريتا بحب: خلاص ي قلبي ما ضايقش نفسك وشوف مين وبعدها اقفل الفون
علا بحب: تصدقي عندك حق
ثم اجاب ع الاتصال: ايوا زفت عاوز اي
حسام وهو احد اصدقاء علاء المقربين: ايوا ي علاء اسمعني كويس الاء عرفت بجوازك وجات الفندق وناويه تخربها عليكم انا لسه شايفها دلوقتي زمانها وصلت حاول تخرج منه وانا حجزتلك ف فندق ف الغردقه تكونو لوحدكم فيه انجز بلغهم انك هتسيب الفندق واطلع م الباب الخلفي انا تحت وهروووح للمدير الفي الحجز بتاعك وانت هتكلم المدير وتبلغه برقم غرفتك
علاء بحنق: ي ساتر على دي بت اعوذ بالله اي لازقه بغراء ولا اي مش فاهم انا هوضب الدنيا وانزل بس معييش عربيه دلوقتي
حسام:العربيه معايا بس انجز ولم هدومك لانها حاج زه ف الاوضه اللي جمبك
علاء بحنق :ماشي ي حسام شكرا انك عرفتني في ثواني وهنلم حاجتنا
حسام:تمام وانا هحاول اعطلها بقدر الامكان عشان متطلعش اوضتها
علاء:تمام ي صحبي
ثم اغلق الهاتف
ريتا بتساؤل في اي ي علاء مالك مضايق هيا المكالمه فيها حاجه لسمح الله!
علاء غضب مكتوم: الزفته اللي اسمها الاء جت هنا الفندق وحجزة اوضه جمبنا وناريه تعكنن علينا حياتنا اعوذ بالله منها
ريتا بحنق: ي ساتر عليها انا عندي حل يخلصنا منها
علاء:الحقيني بيه
ريتا : تعالى نسافر برا مصر ف اي حته لمدة يومين بس ولما تنزل هيا للرسبش وتسال علينا يقولولها ان احنا حجزنا في طيارة روسيا واحنا نروح لندن وهيا هتروح روسيا تدور علينا هناك واحنا نتبسط ف لندن وبعدين لو قدرنا نشتغل برا مصر وناخد ولدتك معانا او انت تفضل برا مصر وانا هدير مكتبك اللي هنا لحد ما تستقر ونقفل المكتب م غير م ىا نبيع الشقه لمدة سنه او اتنين بس وتكون مامتك معانا وهيا هتكون نسيتنا منها ان احنا نكون عملنلنا فلوس كويسه انا وانت ونيجي بعدها باذن الله ونفتح شركة مش مكتب
علاء بتفكير:هيا فكره كويسه جدا بس مامتك ي فالحه هنعمل معاها اي
ريتا: لو توافق ناخدها معانا نقنعها انها تيجي معانا يبقا اشطا ونعيش برا لحد ما الست زفته دي تنسانا ولا تروح ف نصيبه تاخدها
علاء:تمام وانا هقنعهم المهم قومي البسي وجهزي حاجتنا وانا هلبس ونخلع م الفندق ونروح دهب يومين لحد ما نقدر نسافر برا مصر
انا عشان اسافر برا مصر هبيع اللي ورايا واللي قدامي
ريتا بابتسامه: هنشتغل باذن الله ونعوض كل حاجه صرفناها
علاء:باذن الله هنعوضهم يلا بقا
وبعد اقل من نصف ساعه كانو قد حزمو امتعتهم وغادرو خلسه من الفندق بسيارة حسام بعد ان اخبروه ان يقوم بتنفيذ الخطه المطلوبه التي اقترحتها ريتا
****
بعد عدة ساعات
ذهبت الاء الي غرفة علاء لكي تعكر صفوه ولكن وجدت الغرفه لا يوجد بها احد بعدما علمت م احد الموظفين ان الغرفه قد سلمت لادارة الفندق وانهاء حسابها
نزلت ريتا للرسبشن وقامت بسؤال احد الموظفين عن علاء وريتا
الاء بابتسامه مزيفه:لو سمحت كنت عاوزه اسال على علاء وريتا اللي كانو في اوضه رقم٦٧٠ ممكن اعرف هما مشيو امتى
الموظف باحترام:مشيو من شويه ي فندم وقبل ما يمشو كانو حاجزين في طيارة روسيا اللي هتطلع كمان نص ساعه ي فندم
الاء بغضب مكتوم:تمام شكرا جدا وقالت في نفسها :فلتو مني بس ع مين انا وراكو والزمن طويل وانطلقت خارج الفندق واستقلت سيارتها وقادت السياره باقصى سرعة ممكنه وكادت ان تفتعل الحوادث لكن يشاء الله ان تنقلب سيارتها وتموت بعدما ارتطم راسها بالرصيف بقوه ادى ذالك الي نزيف داخلي وعندما نقلوها الي المشفى ليحاولو انقاذها وجدو ان روحها قد خرجت الي خالقها
علم علاء وريتا بما حدث ودعو الله ان يغفر لها وقضو حياة سعيده دون تفرقه من احد ولاكن كانو يتجاوزون مشاكل العمل والحياة بحب وسعادة
انتهت قصت علاء وريتا
******
بمنزل علي واسيل كانت اسيل تنام بين احضان زوجها وحب حياتها وتذكرت ليلتها معه وخجلت بشده فقد تم زواجها منه واصبح زواجها شرعا وقانونا شعرت بخجل عندما وجدت علي يقوم باللعب بشعرها لكي تستيقظ وهيا تتصنع النوم
علي بابتسامه ماكره:هتفضل نايم كدا ي جميل ان مقمتيش انتي حره قومي يلا والا هعتبر دا تصريح منك رسمي اعمل اللي عملته امبارح
قامت اسيل بعضه وقالت في خجل: انت قليل الادب انت اللي غرغرت بيا
علي بخبث: انا ي بنتي دا انتي طلماني دا انا غلبان والله العظيم بس بذمتك اي رايك
قامت اسيل بضربه وقامت من بين احضانه بغضب: انت قليل الادب ومتربتش وحيووان
علي بحزن مصطنع: انا ي بنتي
اسيل بغضب متكوم ممزوج بالخجل: ايوا انت عشان عشان
اقترب منها علي بمكر :عشان اي ها قولي
تزمرت اسيل كالاطفال ورقضت اللي الحمام لتستحم وتقوم. بالهرب من بين انيابه
جلس علي يضحك عليها واستغرب نفسه كثيرا كيف حدث هذا كان م المفترض ان لا يحدش شيء بينهم لاكنه لم يقاوم طفولتها وجمالها وابتسم ابتسامة عزبه وقال ربنا يقدرني واسعدها وهعملها فرح بس اخد الفلوس م روني دلوقتي انا اتجوزت بنت عمي وهيا ملهاش غيري بس انا بحب روني
يالله حلها م عندك يارب
خرجت اسيل وهيا في قمة الخجل لانها قد نسيت ان تحضر ملابس ترتديها وقامت بلبس البورنس الخاص بها
اسيل بخجل :انت لسه هنا منزلتش شقتك لي
ضحك علي كثيرا: شقتي اي ي حجه هنا او هنا الاتنين بتوعنا وبعدين تعالي هنا اي الحلاوة والجمال دا بس كنتي مخبيه القشطه دي لي انا اقولك مخبياها تحت النقاب لي واقترب منها كثيرا حل التصق بها وقال بصوت ساحر اها عشان الجمال دا كله يبقا في يوم م الايام يبقا ليا ياواد انت ي جامد ثم ...
تسكت شهرزاد عن الكلام الغير المباح
******
دائما لا تثق باي احد مهما كان قريب منك
نورا عوض
*****
مش قولتلك رعد دا غ*ي اوي ي حازم
حازم:هههه جدا ي فهد مكنتش متخيل ان هو ب الغباء دا
فهد: انا لايمكن انسى هو عمل فيا اي لازم ادمره
حازم : وانا معاك ي صحبي لازم رعد المغربي يتقتل
فهد قام ب اطلاق ضحكة ساخره وم ثم قال بكره: الموت رحمه ليه وانا لايمكن ارحمه انا لازم اتفنن في تعذيب غريمي
حازم: هتعمل اي ي صحبي
فهد: هقولك
حازم: اشجيني ي كبير
فهد بسخريه: هخليه يبقا مجنون وهدخله مستشفى المجانين وهنعذبه بصدمات الكهرباء هخليه يتعذب جسدي ونفسي
حازم : طب عرفنا انك هتعذبه جسدي بسبب الصدمات الكهربيه بس السؤال المهم هنا ي صحبي
فهد: اي هو سؤالك
حازم: هتدخله ازاي مستشفى المجانين و رعد ذكي جدا ازاي عاوز تجننه
فهد بسخريه: كنت فاكرك ازكى م كدا ي حازم
حازم : انا شكلي بتهزق
فهد: شكلك مش متاكد
حازم: انجز ي خفيف عرفني ازاي هتخلي رعد يدخل مستشفى المجانين
فهد وهو يقوم ب تناول سيجاره وينفس دخانها بكره: هقولك....
*****
في مبنى المخابرات جائت معلومات بان حازم هو من يساعد الفهد وقد كشفت خيانته
وقع ذالك الخبر على مسامع رعد كالصاعقه
صدم كثيرا في اعز صديق كيف هذا لقد خان بلده وعمله وصداقته مستحيل
وتم الامر بالقاء القبض على حازم بتهمت الخيانه
رعد......
****