البلرت ٢

1697 Words
البارت 2 بعد ان خرجت من المطعم لم تستطع أن تعود لبيتها فماذا تقول لأمها أنها لم تقبض راتب من المطعم لان صاحب المطعم طردها ورفض دفع حقها ولم تقبض بعض اول شهر **ائق وما معها فقط المبلغ البسيط من اسبوعها الاول كتابع تعلم أن الاعلاج قرب على الانتهاء ولا يوجد بالبيت ما يكفي من طعام لآخر الشهر اذا يجب عليها أن تعمل ليلا ايضا كتابع لحين تجد عمل بمطعم او بمحل بالقاهرة بقرب الشقة التى تقطن بها ولكن كيف تسافر وتتركهم بدون اخبارهم توقفت خارج المطعم حتى موعد خروج صديقتها سندس وعندما رأتها نادتها فتوقفت سندس لها سندس /انت ليه خرجتى وما طلبتى حق الاسبوعيين اللى اشتغلتى بيهم سيليا /خفت احطه فى وضع وحش مع المالك وأثناء حديثهم خرج مدير المطعم مسرعا بعدما رأها بكاميرا المراقبة وأخبرها المدير / انا اسف خذي ده حق عمل الاسبوعين ، هتعملى ايه دلوقتى وهو هيمنعك من الشغل فى اى فرع من فروع المطاعم بتعته سيليا / الرزق فى يد ربنا وليس بأيد الحيوان ده .... لم تكمل كلمها وكان فايد و وافى يخرجون من المطعم وعندما رأى المدير يقف معها ذهب مسرعا وصرخ بغضب فايد /أنا مش قلت دى متكونش بمطعمى.... سيليا / أنت بتصرخ ليه ؟ انا واقفه فى الشارع اتحرق انت و مطعمك أنت فاكر البلد ملك جنابك عشان معاك فلوس هتتحكم فى خلق الله فايد رفع يده كى يض*بها و لكنها كانت اسرع وصدت يده بإحدى يديها وبالأخرى قامت بلكمة فى وجهه ومن قوت ض*بتها نزف دم من فمه وهى تصيح به سيليا / أصحى لسه ما تخلق اللى يمد أيده ويض*بنى وليس لأنى فقيرة وانت غنى ده يد*ك الحق تهيننى و لو حاولت تكرار ده ثانى ها**ر أيدك وليه أستنى تكرر ه**رها لك دلوقتى ثم هجمت كى تمسك يده و ت**رها ولكنه كان اسرع هذه المرة و تفادي يدها ثم جذب زرعها الاثنان للخلف وثبت جسمها بركبته فى ظهرها ثم قال فايد / لا انا تساهلت معاكي أوى بس لا أنا هاعيد تربيتك وقص ل**نك من اول وجديد ، حمزة افتح شنطة العربية قام احد الحراس بفتح شانطة السيارة لكن فايد فوجئ بها تلتف ع** اتجاه ذراعيها وتقفز خلفه ثم قامت بض*به بقدمها فى ظهره وهربت مسرعة دون كلام ، وافي وهو يمد يده حتى يساعد فايد على النهوض من الأرض وهو يضحك وافى / قردة لكن جميلة جدا يلا قوم شكلنا بقى وحش أوى نهض فايد دون مساعدة ونفض ملابسه ثم نظر الى الحراس فلم يجد الحارس الذي كان وكله بجمع بياناتها فابتسم فايد / وحياتك هاربيها وبعدين أرميها لك ركب سيارته وركب بجوارة وافى وهو يضحك لينظر له فايد مغتاظ فيكتم ضحكته ، كانت سيليا بعد أن هربت اتجهت الى بيت صديقتها ماهيتاب لأن والدتها طبيبة عظام وكانت لا تستطيع تحريك يديها من الألم فقد خلعت مفاصل ذراعها وقت التفافها بهذه الطريقة ولكنها لم تجد حل آخر غير هذا لتهرب من هذا المجنون ، بدأت سيليا بالطرق على الباب باحدى قدميها لتخرج ماهي وهى تصرخ ماهي / نعم ، نعم يا حيوان يالى بتخبط ايه هى الدنيا هطير ........ فتحت الباب لتصدم بمنظر سيليا المنهارة من البكاء ووضع زرعيها غريب المظهر ماهي / ادخلى من ابن ........... اللى عمل كده ، ماما الحقينى خرجت الأم مسرعة من غرفة النوم وهى تقول الام / لا اله الا الله فى ايه يا ربى سيليا ايه حصل سليا / زراعى مخلوع . ارجوكى أعملى حاجه بموت الام / ماهي بسرعة هاتى الشنطه من جوه احضرت ماهيتاب الحقيبة الطبية الخاصة بأمها فأخرجت الأم حقنة م**ر واعطتها لها وبعد ثوانى غابت هى عن الوعى آلام / حسين شيلها ويلا على المستشفى لازم أرجع المفصل فى غرفة العمليات وانا هتصل بدكتور ياسر يحضر معاي ولما تفوق نبقى نفهم حملها الأب حسين ثم وضعها بسيارته و تركب بجوارها ماهيتاب وفى الأمام تركب الام بجوار حسن وهي تتحدث بالهاتف وعند وصولهم لإحدى المستشفيات وكان بانتظارهم الدكتور ياسر الذى دخل مع الأم إلى غرفة العمليات وبعد ما يقارب الثلاث ساعات خرجت الام من الغرفة فكان سامح اخ سيليا يجلس بجوار مهيتاب و بجوارهم يوسف صديق سامح الام / ليه يا ماهى اتصلت و قلقتيهم وانت أذاى تيجى وانت لسه مريض ؟ يا حبيبى الموضوع ليس كبير سامح / ايه حصل لها ؟ الام / طبيا خلع فى مفصل الزرعان يعنى ثماني و أربعين ساعة ترتاح مع العلاج وتكون بخير لكن المهم لا تحمل أى حاجة لمدة شهر سامح بحزن / تمام لكن اذاى حصل كده ؟ الام / لو كانت جت فى حادثه كنت قولت خبطة أتوبيس أصل صعب أقول عربية لكن اختك جت تمشي على رجليها يا بنى الي بيتنا على العموم تصحى ونعرف، دلوقتى حسين يروحك هى لن تستيقظ قبل بكره و وقتها نعرف منها ايه حصل . سامح / تمام شكرا لحضرتك و أنا هامر على مكتب الحسابات حسين بض*به خفيفه على رأس سامح حسين / مكتب حسابات أيه يا واد؟ سبحان الله هى بنتى ذى ماهيتاب يلا عشان ترجع الى بيتك و انت كمان يا يوسف فى طريقنا يوسف / شكرا يا عمى أنا جيت بعربيتى وممكن اخد سامح و حضرتك تظل معهم لان الوقت أتأخر حسين / صح روح انت معه و لو سمعت كلمت حسابات هض*بك انت يا يوسف انت السليم يوسف بضحكه / لا لا الحساب يوم الحساب وخرج سامح وهو يتكأ على يوسف وعاد الى بيته وعندما دخل كانت والدته نائمه فهو لم يخبرها عندما اتصلت ماهيتاب به حتى لا تتعب بفيلا فايد على البحر وافى / انا لا أعرف ليه جيت معك هنا كنت رحت الملهى رقصت وشربت فايد / روح يلا روح وافى / اهدي بس وبعدين عايزنى أقول الحق ولا أكذب رفع فايد أحد حاجباه / نعم قول ! انى انا الغلطان وافى / أكذب يعنى ، لا لم تغلط و هى واحده محترمه بزيادة و وحشه . فيها ايه راجل غريب يحط ذراعه عليها مثلا عادى فايد / يا بنى افتكرتها ولد و ولد صغير وافى / اه بالنسبه لكده هى فعلا قصه شعرها شبه الرجال لكن ولد لا هى جمالها الأنثوي طاغى أذاى تكون ولد فايد / انا كنت جاى من ظهرها وافى / يعنى ما انت طول عمرك بتعد وتحط رجل على رجل وتطلب مشروبك بغرور ايه غيرك المرة دى ؟ فايد / حظها الاسود كنت سعيد لان الصفقة اللى اخدنها من غير أى اجتماع ومقا**ه وافى بضحك / لا لا حظك انت الاسود هى مسحت بهيبتك الأرض يا راجل لا وفى الاخر اكلتك التراب وانا اللى كنت قربت ابعدك عنها فايد مسك زجاجة الماء ورمى بها فى وجهه و تفاديها الآخر ببراعة فايد / اخرس والله لاخليها تحت رجلى وافى / لا لا انت الغلطان كفاية البنت كانت بتدافع عن نفسها وبعدين انت رفدتها برغم انك عرفت ظروفها من ماجد (المدير) فايد / انا كنت هقرص ودنها بس ثم بعدين أخليها تشتغل فى الشركه لكن بنت ......... ض*بتنى ، انا فايد بنت تض*بنى وافى نهض وابتعد قدر الامكان ثم صاح وافى / لا هى ما ض*بتك هى مسحت بيك الأرض نهض فايد يجري خلفه وهو مغتاظ حتى يض*به لكنه خرج من الفيلا وركب سيارته مسرعا وقبل ان ينطلق وافى / تض*بني أنا ، كنت أض*بها هى الأول ثم أنطلق بالسيارة قبل أن يمسك به فايد ، وقف فايد امام الفيلا ووضع يده خلف رأسه ونظر للسماء مبتسم فايد (بس هى فعلا جميلة أوى وجسمها مرن دى أكيد خلعت ذرعها عشان تلف كده وتهرب والله يا بابا انا كنت بهددها كنت مستنى تضعف وتعيط وتطلب اسامحها ما أتوقعت رد فعلها لكن هتروح منى فين ) اخفض رأسه و لمح الحارس الذي كان طلب منه إحضار جميع المعلومات عنها الحارس / والدها متوفي وامها مريضه بالقلب وتحتاج علاج أو تركب دعامات أو زراعة قلب و اخوها سامح مركب مسامير بقدمه و زراعه و هو باخر سنه فى كلية الطب اما الآنسة سيليا خريجة هندسة العام الماضى بحثت عن عمل يكفى علاج اخوها وامها ولم تنجح بالحصول على عمل بشهادتها و قررت العمل بالمطعم فترة مسائية و الفترة الصباح تسافر القاهرة تعمل **ائق وهي الان فى المستشفى وأجرت عملية لرد مفاصل الذراعين مستشفى( --------) احدى مستشفيات ابن عم استاذ وافى فايد ببسمه / تروح تشتري باقة زهور سوداء وتحط فيها ظرف به الشيك ده واكتب على كارت (ثمنك يا عروستى ) ثم تروح الى غرفتها وتضع الباقة بجوارها على السرير فاهم الحارس / تمام يا فندم خرج الحارس لينفذ طلب رئيسة فايد نظر الى الفيلا و همس (ايام فقط وتنور جحيمي ) فى الصباح افاقت سيليا وهى تشعر بثقل على ص*رها ففتحت عينها لتجد باقة ورد سوداء وتجد ماهيتاب تنام على كرسي بجوار الفراش و تنادى عليها سيليا / ماهى.. ماهى .. انت يا زفته ماهى / اممم سبينى يا ماما انام شوية أنا شوفت حلم و..... وقعت ماهيتاب من فوق الكرسي سيليا ضاحكه / حظك زفت حتى بالاحلام ماهى / اعوذوا بالله ..... انا فين ...... مش حلم ثم وقفت متجه الى سيليا ما هى / صح النوم مين عمل فيكى كده و ..... ايه الذوق السئ ده ورد اسود سيليا / هموت من الضحك أنت أذاى ما حسيتى باللى حط الباقة ماهى ببتسامه / ما انتى عارفه انا بنام زى الأموات لو فرقة رضا رقصة جنبى ولا هحس ..... استنى فى ظرف فتحت الظرف و وجدت شيك وبداخله كارت نظرت الى الشيك الأول و بدخول والدتها ماهى / يا لهوى الشيك بمليون جنيه ستة اصفار الام / شيك ايه ده ماهى / خرج من الورد الاسود الام باستغراب / ورينى ايه ده مليون جنيه ؟ ما فيش كارت ؟ ماهى / أه فى . فتحت الكارت ماهى / كاتب( ثمنك يا عروستي ) مين الحيوان ده نظرة الام وماهيتاب الى سيليا لتقص عليهم ما حدث وكان الأب حسن دخل الحجرة أيضا الام/ ايه قلة الذوق دى الاب / وانت ملقتيش غير فايد العمرى وتض*به ده مفترى وما فى حد يقف أمامه الام / يعنى ايه عشان معاه فلوس يدوس على رقاب الناس الاب/ فلوس ونفوذ واحنا فى بلد النفوذ يا رندا بقولك ايه يا سيليا يا بنتى معلش لاانت ولا احنا اد الناس دى معلش اول ما تخفى روحى اعتذرى له وخلاص وبعدين اللى فهمته انه كان شايفك ولد من البداية يعنى ماقصدش يتحرش بيكى وبعدين ليه حق انت قصه شعرك وبتلبسي هدوم سامح يعنى بجد لما بشوفك بفتكرك سامح وانا اعرفك من سنين معلش اديه عذره وأنت غلطتى انك ض*بتيها تانى مره مش اول مره ثانى مرة كانت غلط ماهى / كانت بتدافع عن نفسها يا بابا الأب حسن / تدافع توقف ايده مش تهجم عشان ت**رها اهو هو اللى اتسبب فى خلع زرعها الام بضحكها / لا لا هى اللى خلعتهم بنفسها مش قادره اصدق انتى ازاى قدرتى تعملى كده سليا / مهو اخلعهم ولا يخ*فنى ومعرفش كان هيعمل فى ايه ماهى وكانت قد اخرجت صورت فايد من الموبايل ماهى / لا هو اللى هيخ*فنى ده يا لهوى لا يخ*ف الام نظرت للصورة ثم ض*بت ماهى على رأسها الام / اتلمى يا بت الاب/ ايه راجل زى كل الرجاله اصبرى نروح هعلقك يا سفله سليا / خلاص يا عموا المره الجايه هقوله يخ*فها الاب / اهو يبقى ريحنى بجد يا سليا اول ما تخفى تروحى شركته وتعتذري وترجعى الشيك ده سليا بغضب أجادت اخفاءه / حاضر يا عمى وسجل كل حاجه هتحصل على التليفون عشان ميرجعش يقول ماخدش الشيك ###########################
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD