الفصل الثاني (2).. الجزء الثاني(2)

1116 Words
-وحشتيني أوي يا لولو ،شهر ما شوفكيش ،أيه مش ناويه تيجي تشوفي إبنك والبنات!!. أردف مالك بتلك الكلمات في حب في حين تابعت هاله هاتفيا.. هاله بإشتياق:وحشتوني أوي يا مالك..وحياء وتوتا ولي لي..بس زي ما إنت عارف السفر بيتعبني. مالك بهدوء:يا لولو ،انا مش عاوزك تسافري وتيجي..انا عاوزك تستقري معايا بقا. هاله بهدوء:ما انت عارف يا مالك..مش بستريح غير في بيتي. مالك بجديه:بمجرد ما اخلص البيت الجديد وننقل فيه..هتعيشي معانا علي طول..ومفيش سفر تاني..وعلشان هتوحشك اسكندريه ممكن نقضي الأجازه هناك مع بعض. هاله بحب:اللي تشوفوا يا بني..والصراحه بقا البنات هم اللي بيملوا عليا المكان..ربنا يباركلك فيهم ويرزقك بولد راجل زيك يا مالك بس أوعدني تسميه علي اسم حبيبي (جوزها المتوفي). مالك بسعاده:وعد يا لولو هسميه مُعاذ..علشان تفضلي تسمعي الاسم دايماً وتفتكري الذكريات الجميله بينكم. هاله بإشتياق:هتوحشني أوي...وخلي بالك من حياء ،وبلاش تزعلها..لأن زعلها من زعلي. مالك بود:ربنا يخليكم ليا يا لولو..مع السلامه. ----- -ايوه بس كدا..بس عاوزه بيسين في الجهه دي علشان البنات. أردفت حياء متابعه الحديث بينها وبين ش*يقها وهي تشير له بأصابعها في شرح وتركيز بينما أكمل يوسف بحزم... يوسف بإرتياح:تمام جداً وأخيراً قدرت اوصل للبيت اللي في دماغك..طيب في حاجه تانيه عاوزه تضيفيها !!. حياء توميء برأسها سلباً:لا تمام أوي كدا. يوسف بتساؤل:إنت قولتيلي قطعه الأرض دي مبني عليها أوضه كبيره وفيها كل معدات البناء!!! حياء بتأكيد:اه ومالك قال لما نرجع نبني الأرض هن*دمها. يوسف بتفهم:تمام اوي..هنروح نشوفها بالليل ونعاين وجهات المكان بإذن الله. حياء بثبات:تمام جداً. ------ "حل الليل سريعـاً" -خلاص يا مجنونه جايين والله ،هنعدي علي حياء وناخد بناتها معانا. تابعت تسنيم محدثه صديقتها في حين أكملت مي... مي بتساؤل:هي حياء مش جايه!!! تسنيم بهدوء:لا يا زفته جاييه..بس هيعدوا علي الأرض اللي هيبنوها الأول وبعدها هيحصلونا. مي بتفهم:ماشي يا قلبي مستنياكم. أغلقت تسنيم الهاتف مع صديقتها لتجد أحمد يلف ذراعيه حول خصرها من الخلف بينما تابعت هي... تسنيم بجمود:بعد أذنك يلا نمشي...لأننا إتأخرنا. أبعدت تسنيم ذراعيه بهدوء وقبل أن تخطو خطوتها الأولي أمسكها من ذراعها ... أحمد بغيظ: تسنيم..بلاش زعل من غير سبب.. إنتِ عارفه كويس اوي إن محدش هيملي عيني غيرك. تسنيم وقد لمعت عيناها:عارفه دا كويس اوي..بس اللي اعرفه أكتر إن الستات اللي من نوعيات السكرتيره دي ،،ممكن يغيروا مبدأك دا وبسهوله. احمد بحده:تسنيم!! أرتعدت اوصالها في فزع ومن ثم إتجهت مسرعه خارج الغرفه وهي تتابع ... تسنيم بتوتر:انا هسبقك وأنزل. دلفت تسنيم خارج الغرفه في حين زفر أحمد في غيظ... أحمد وهو يجز علي اسنانه:الصبر من عندك يارب. في تلك اللحظه عـدل من حلته السوداء امام المرآه ومن ثم إتجه خارج الغرفه.... هبـط أحمد الدرج ليجد الجميع يجلسون لمشاهده التلفاز وهنا تابع ... أحمد بهدوء:مساء الخير عليكوا. عبد العزيز بإبتسامه:خلي بالك من الولاد يا احمد..لو حصلهم حاجه هروح فيك السجن. نيفين بضيق:بعد الشر عليهم يا عزيز..إنت بتفكر بالسوء ليه. عبد العزيز ضاحكاً:انا بحذره بس. تسنيم بحزن:يلا يا ولاد. عبد العزيز مضيقاً عينيه: طبعاً انا مقولتش خلي بالك من مراتك..لانها من ضمن الأولاد. أحمد بضحك هستيري:منظرك بقا شبشـب خالص،هاهاهاهاي. تسنيم وهي تعض علي شفتيها:خليك في نفسك..وانا اصلا مش محتاجه حد يخلي باله مني. أحمد بجديه:طيب قدامي بقا يا أوزعـه. رمقته تسنيم في ضيق ثم إتجهت بضع خطوات بإتجاه باب الفيلا ليقوم هو بملاحقتها ثم مال بجزعه للأسفل وحملها بين ذراعيه ووو... أحمد بإنتصار:روحي..مش ناويه تخسي شويه!!. تسنيم وهي تجز ع أسنانها:لا ونزلني يلا. أحمد ببرود:أبداً كريم رافعاً رأسه للأعلي:بابا أشيل رقيه زيك!!. أحمد بضحك:لا ..إنت لسه صغير لما تكبر هخليك تشيل بنات مصر والدول المجاوره بس إنت شاور. ------ قامت هايدي بوضـع أحد الأطباق إلي الطاوله وهي تهتف بنبرآت طفوليه... هايدي بصوتاً مرتفعاً:ماما انا حطيت كل الأطباق أروح العب subway بقا!!! تابعت مي وهي تدلف خارج المطبـخ.. مي بحب:ماشي،،بس توعديني لما أخواتك ييجوا ،ما تتخانقوش وخليكي كبيره وعاقله. أمسكت هايدي طرفي أذنيها السلفيين بأصابعها الصغيره ومن ثم تابعت... هايدي بوعد:أوعدك يا ماما مش هنتخانق أبداً. مي بضحك:مصدقاكي. سعدت الصغيره لحديث والدتها ثم إتجهت مسرعه إلي غرفتها في حين تابعت ... مي بقلق:أنا مش فاهمه حسام إتأخر ليه!!..وكمان فونه مقفول ،مع انه عارف إن البنات جايين. حكت رأسها بأطراف أصابعها ثم تن*دت في ضيق.. مي بخفوت:خير بإذن الله. ----- -باي يا مامـي!. تابعت تاليا حديثها مع والدتها ثم قامت بإمساك ذراع أختها وأتجهوا ناحيه سياره أحمد ،بينما هتف .. مالك بصوتاً مرتفعاً من نافذه المنزل:سوق علي مهلك يا احمد. أومأ أحمد برأسه مُتفهماً وما أن دلفت الفتيات حتي إنطلق أحمد بسيارته إلي بيت مي... إلتفــتت له حياء علي الفور ومن ثم تابعت... حياء بتساؤل:يوسف لبس ولا لسه!!! مالك بتأكيد:لبس وهيستنانا تحت. حياء بسعاده:طيب يلا . مالك رافعاً حاجبه:يلا فين!!! حياء ببراءه:يلا هنمشي. إقترب مالك منها ثم قام بإلفاف يده حول خصرها قائلاً.. مالك بخبث:انا مشيت البنات علشان نقعد لوحدنا يا بنوتي. لوت حياء شفتيها بغيظ:مالك بطل هزار..مي هتزعل مننا. مالك ضاحكاً:طيب هاتي بوسه علي الخد دا والتاني وعلي جبيني وهنا. حياء وهي تجز علي أسنانها:حد قالك قبل كدا أنك مستغل..ومش عاوزه اروح عند مي ولا الأرض..وهدخل جوا وشوف هتقعد مع مين. مالك ضاحكاً بمرح وهو يحتضنها بقوه:بهزر معاكي يا مجنونه..طيب واحده بس في خدي. حياء بإبتسامه جاهدت أن لا تظهرها ومن ثم إقتربت من خده وطبعت قُبله حانيه... حياء بحزم:خلاص يلا بقا نمشي. مالك وهو يحك رأسه بأطراف أصابعه.. مالك بخبث:بصراحه بقا مش عاجبني الجلباب اللي إنتِ لابساه دا. نظـرت حياء ناحيه ثيابها فاغره فاهها ومن ثم رفعت أنظارها ناحيته ثم تابعت... حياء بضحكه خبيثه:بيبي.. إنت اللي جايبهولي،،لو ناسي يعني. زاغ مالك ببصره بعيداً عنها ثم تنحنح قائلاً.. مالك بخبث:اه يبقي إنتِ اللي تخنتي..انا من رأيي تغيريه. وضعت حياء يدها حول خصرها ثم تابعت ... حياء بإبتسامه مرحه:أنسي ويلا بينا. مالك بإستسلام:يعني مش هعرف أقنعك..إننا نقضي السهره سوا. حياء وهي ترفع أحد حاجبيها:لا. أسرعت حياء بفتح باب المنزل ثم ألتفتت له قائله بمرح... حياء بنبرآت ذات مغزي:يلا يا روحي ما تفكرش كتير. مالك ضاحكاً:ماشي يا حياء..الصبر! وبالفعـل إتجه مالك بصحبه زوجته وش*يقها إلي تلك الأرض لإلقاء نظره أخيره عليها قبل البدء في بناء منزلهما المستقبلي... مـر ما يقرب من ربع ساعـه،إصطـف مالك سيارته إلي أحد الأرصفه القريبه من قطعه الأرض وما أن ترجلوا خارج السياره حتي أحكم مالك إغلاقها وأنطلقوا... وقف مالك أمام قطعه الأرض ثم تابع.. مالك بسعاده:أمتي تتبني بقا ،الجو هنا ممتع جداً. يوسف بمرح:إتكل علي الله وعليا..وبإذن الله هسلملك البيت زي ما أنت عاوز بالظبط. مالك بثقـه:وانا واثق في شغلك جداً يا باشمهندس. في تلك اللحظه هتفت حياء في ضجر وهي تض*ب بأصابعها علي غره رأسها... حياء بضيق:ياربي...فوني فصل شحن ومي كانت بتـرن. مالك بهدوء وهو يخرج هاتفه من جيب بنطاله:كلميها يا قلبي. أومأت حياء برأسها في هدوء بينما تابع مالك.. مالك بتذكر:اه علي فكره الأوضه دي فيها فيشه وكمان الشاحن القديم بتاعي انا سايبه هنا..هاتي فونك أحطه علي الشاحن واهو يجمع اي حاجه لحد ما نمشي. حياء بحب:تمام انا هروح احط الفون علي الشاحن ،،وإنتوا إتفقوا علي كل حاجه خاصه بالبيت. مالك بتفهم:ماشي يا قلبي. إتجهت حياء ناحيه تلك الغرفة علي الفور ثم أمسكت بمقبض الباب وقامت بتحريكه ليُفتح الباب علي الفور... دلفت حياء داخل الغرفه ثم ضغطت زرار المصباح لتُنير الغرفه مباشره ،وهنـا نظرت حياء أمامها ثم أطلقت صرخه مدويه... حياء بفزع ونبرآت هادره:ماااااااااالك!!!. يتبع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD