الفصل الأول (1).. الجزء (2)

722 Words
جـلس يوسف إلي أحد اللوحات داخل غرفته و المخصصه لت**يم مجموعه من البنايات ومن ثم بدأ يرتشـف كوبه المملوء بالقهوه في تركيز قائلاً... يوسف بشرود: طيب دلوقتي أنا ما عرفتش ،الوصف اللي حياء عايزاه بالظبط..دا بيتها وانا لازم أسألهـا ايه الت**يم والفكره اللي في دماغها..اممم أحسن حل أروح أخبط عليها و أسألهـا..بما أنها في الشقه اللي قصادنا..والله لمـا تسيبنا وتنقل في بيتها الجديد هزعل جداً..دا هي وعيالها المجانين ماليين علينا البيـت. إرتسمت إبتسامه هادئـه علي شفتيه ثم إرتشـف أخر قطـره في الكوب ومن ثم إتجـه مباشره خارج غرفته... السيده هدي بهدوء:رايح فين يا جـو!!. يوسف متجهاً ناحيه باب المنزل:هصحي حياء لأني عاوزاها وبعديـن باص البنات زمانه جاي وكمان مالك هيتأخـر علي الشركه. هدي بضحك:والله فيك الخير يا يوسف،أنا كنت هصحيهم دلوقتي..دول مدمنين نـوم بلا إستثنـاء. عبد السلام بضحك:كنت عاوز أصبح علي البنات قبل ما أروح الشغل..بس تتعوض لأني متأخـر..يلا سلام عليكم. يوسف وهـدي:وعليكم السلام يا حج. غـادر السيد عبد السلام البنايه في حين إتجه يوسف ناحيه منزل ش*يقته المقابل لهم،،ثم طرق باب المنزل عده طرقات خفيفه وهو يتابع بـصوتاً عالي بعض الشيء... يوسف بمرح:ياقـوم..يا أهل الكهف!!!. بعد مـرور بضع دقائق وجد باب المنزل يُفتح ثم نظر هو بصدمه ناظراً أمامه... يوسف بتلعثم:مين اللي فتح الباب..هي الشقه دي راكبها عفريت ولا أيه!!. تاليـا بمرح وهي ترفع وجهها للأعلي: دا أنا يا خالو. تحول يوسف ببصره للأسفل ثم تابع بـ... يوسف بضحك:خضيتيني يا أوزعـه..هو إنتِ مش ناويه تطولي...وبعدين فتحتي الباب أزاي!!. تاليـا وهي تُشير بيدها ناحيه شيئاً ما:جبت الكرسي دا ووقفت عليه. يوسف بضحك:شطوره وذكيه كمان. جـاء مالك في تلك اللحظه ثم تابع.. مالك بترحيب:أدخل يا جو ..واقف علي الباب ليه!!. يوسف بتساؤل:أيه يابني..كُل دا نوم ،باص البنات زمانه علي وصول. حياء وهي تتجه ناحيه يوسف وتطبع قبله علي خده:جو وحشتني من إمبارح. يوسف بضحك:حرام عليكي يا حياء..عديتي جوزك والعيال. حياء بإعتراض:هم كدا بالفطره. ضحك الجميع بمرح شديد وأثناء حديثهم سمعت حياء صوت ال bus الخاص بالفتيات ليتابع يوسف قائلاً.. يوسف بحسم:انا هوصل البنات للباص..يلا يا بنات قدامي... وإنتِ يا حياء لما مالك يروح شغله تعالي علشان عاوزك بخصوص ت**يم بيتكم. حياء بحب:حاضر يا عيوني. إنطلق يوسف مصطحباً الفتيات خارج البنايه بينما رمقها مالك بغيظ... مالك بصرامه:مين دا اللي عيونك!!. حياء ببراءه:يوسف. مالك وهو يمسكها من ياقه بيجامتها:انا بس اللي عيونك..وبعدين الألقاب علي قفا مين يشيل،،حبكت دي يعني. لـوت حياء شفتيها بغيظ:إنت هتغير من أخويا يا مالك!!. مالك بغيظ:أنا بغير من تاليـا وإلين،،مش عوزاني أغير من يوسف..سامعه ولا لا يا هانم. حياء تبتلع ريقها ونبرآت خافته:حاضر يا قلبي. وهنـا أسرعت بطبع قُبله علي خده وهي تتابع.. حياء بهدوء:يلا بقا علشان ما تتأخـرش علي شغلك. رمقها مالك بثبات ثم قام بإلفاف ذراعيه حول خصرها قائلاً... مالك بعشق:جهزي نفسك علشان هنخرج بعد الشغل،،بموت فيكي يا بنوتي. حياء بسعاده: هييييه يعني مش هطبخ واووو. مالك بجانب عينيه:هو دا اللي عندك!!..وبالنسبه لبموت فيكي دي لا تُري بالعين المجرده!! حياء بحب:وانا كمان بعشقـك. قام هو بطبع قُبله أخيره علي جبينها ثم إتجه إلي عمله علي الفور... ----- جلس أحمد إلي مكتبه فهو الرئيس التنفيذي لشركه والده،،بينما يعمـل مالك برفقته ويستحوذ علي مكانه محامي شركات عائله عبد العزيز فهمي للمقاولات،،بينمـا أصبحت تسنيم الوسيط (المترجمه) في جميع الصفقات الخاصه بالشركه تحت قياده زوجها... دلفت السكرتيره الخاصه بـه ثم تابعت... السكرتيره بهدوء:أحمد بيه...ميعاد الصفقه الجايه بكرا الساعه سابعه يا فندم ودي كل المعلومات عن شركه المندوبين ونواحي الإيجاب والسلب في إتمام الصفقه معاهم. أومـأ أحمد برأسه مُتفهماً ومن ثم تابع... أحمد بجديه:طيب ،،تقدري تتفضلي وبلغي مدام تسنيم إني عاوزها. السكرتيره بإحترام:حاضر يا فندم. ---- دلف مالك داخل مكتبه ليجلس إليـه في تروي،ومن ثم قام إلتقاط أحد النسخ الخاصه بالصفقات التي ستتم خلال أسبوع وبدأ يطرق بأطراف أصابعه علي سطح المكتب ووو... مالك بتركيز:أول صفقه بكرا!!!..ليه تم تقديم الميعاد ،،المفروض الصفقه دي تتم بعد تلات ايام..غريبه؛!! وأثنـاء شروده رن هاتف المكتب ،،ليتابع مالك قائلاً.. مالك بجديه:أيوه ياعمي!!! عبد العزيز بثبات:مالك ممكن تيجي لي المكتب ضروري. مالك بتفهم:حاضر يا عمي. إنصاع مالك لحديث السيد عبد العزيز ثم أتجه إلي مكتبه فور إغلاق الهاتف معه،ومن ثم طرق باب المكتب بهدوء شديد... عبد العزيز بثبات:أدخل دلف مالك للداخل ثم تقدم ناحيه السيد عبد العزيز في ترقب... مالك بتساؤل:خير يا عمي. عبد العزيز بإبتسامه:كنت عاوزك في موضوع مهم جداً للشركه.. وطبعاً يهمني موافقتك!!!. #علياء_شعبان
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD