الفصل الثاني (٢)

2000 Words
اليوم التاالي **************** في الاسكندريه ................... باحدي العمارات القديمه ************ في الدور الاول او للحقيقه بدروم العماره خلف السلم الشيخ نعناعه رجل بالثلاثين من عمره وسيم الي حد ما اما جسده فذو بنيه ضخمه هو لم يكن حلم النساء لوسامته ولكنه رجل معقول الهيئه يشتهر بااعماله الفاسقه وعلاقاته المتعدده كان جالس بالغرفه ذات الرائحه النتنه يلبس الجلباب الاسود واظافره الق**حه يحك بها لحيته القذره فرائحته ليست رائحه أدميه كبني البشر دخلت سعاد وهي ذراعه الشمال امرأه ق**حه الوجه عرجاء في الاربعون من عمرها في غرفه نعناعه ******** كان نعناعه يكتب بعض الطلاسم لكنه تافف من دخول العرجاء ....... نعناعه : هي الشياطين بتطلع بالنهار خير ي عرجا في اي سعاد:هو في خير طول ماانت متهبب شغال في الشماال نعناعه :خفي ل**نك داا احسن اقطعهولك سعاد:متقدرش محتاجني عشان شغلك الشمال دا نعناعه :ماانت مبتاخديش شويه بردو مش عاجبك سبيها الارزاق علي الله سعاد: ورجلي الي راحت بسبب الشغل السفلي دا مين يعوضها انا قاعده اما اشوف اخرتك السودا حاتبقي عامله ازاي نعناعه :طيب ي طااهره يالي مبتسبيش السبحه ي حاضره كل صلاه اسمعيني الجدع بتاع المقبره زمانه جااي لما يجي خليه ساعه برا كدا يستوي ودخليه فاهمه ولا اعيد سعاد: حاتتقل عليه عشان ابنه بيموت نعناعه :عارفه ليه انا مخليكي معايا ي عرجا رغم ل**نك الزفر وتطفيشك للحريم الحلوه سعاد بق*ف اتكلمت :لييه بتحبني؟!! نعناعه :استغفر الله تفي من بوقك ي وليه تقدمت سعاد من نعناعه وبصقت بوجهه سعاد :اتفووووو نعناعه بغضب :عرجاااا سعاد:ااي ماانت لازم تبقي ريحتك نتنه اي الجديد نعناعه :مقبوله منك ي طاهره وبعدين انا مقدر ظروفك ومقدرش استغني عنك اصلك دراعي الشمال الي نفسي اقطعه سعاد: اخرك شمال وانت الي زيك يعرف اليمين خليك قاعد اما اشوف جهنم علي حظك حاتكون عامله ازااي خرجت سعاد من حجره نعناعه نعناعه في سره :وليه فقر بس محتاجها الجذمه اتفوووو ................................... في الخارج ......... كانت سعاد جالسه علي المكتب تري كشف الحجز لليوم ................. بعد خمس دقائق ............ دلف ياقوت الي الدااخل وتحدث بلغه آمره ياقوت :ادي خبر للشيخ اني جيت نظرت له العرجا بغضب وتحدثت سعاد: وجنابك اسمك اي وعندك حجز ولا لاء ياقوت بق*ف وهو ينظر لهيئتها ياقوت :قوليلو ياقوت بيه سعاد:طب ي ياقوت بيه الشيخ معاها حاله وقبل ساعه مش حاادخله انا مش مستغنيه عن عمري لو مستعجل ومستغني عن عمرك ادخله اهو الباب عندك ابتلع ياقوت ريقه بصعوبه عند ذكرها لطبيعه عمله لانه من الرجال المترفين الذين يخشون تلك الخوذعبلات اخرج ياقوت بعض المال من جيبه واعطي العرجاء ياقوت باابتسامه : طب دوري امته سعاد بدهاء حوا: ثواني وادخلك بس اتقل بس واقعد هناك شويه ................. بعد نصف ساااعه ..................... كان ياقوت جالس بجانب نعناعه نعناعه باابتسامه سمجه تحدث .... نعناعه :اقعد ي ابو جبريل اتفضل نورت بيتي المتواضع جيت ليه مش انت جبت غيري اشتغل معاك وفتحت المقبره عايز مني ااي ياقوت : بلاش استعباط حااد*ك الي انت عايزه وزياده بس سيبك من ابني نعناعه :انا معملتش حاجه دوول خدامي ياقوت : طب سيب الواد وانا اصالحك انت وخدامك نعناعه : اصلهم زعلوا عشان ركنتني علي الرف ونعناعه محدش يبدله ولا يقلبه الا بمزاجه ياقوت : عايز ااي نعناعه :النص ياقوت :نعععععم نعناعه :اي انت حاتفرشلي الملايه النص ودا مش ليا دوول للاسياد الي انت استقليت بيهم ياقوت :حااديهوملك اهم حاجه ابني ومااشوفكش تااني نعناعه :حد معاه نص المقبره ويشتغل الشغلانه السودا دي تاني ي جدع دااحنا حانتوب ياقوت :اهم حاجه ابني ارجع الاقيه تمام نعناعه:ساعه وحاتلاقيه فله كدااا فله خرج ياقوت من العماره وذهب الي شاطي الاسكندريه ************************ في المستشفي ********** دخل غانم الي حجره فاطمه وتحدث باستهزاء ... غانم :ااي مش يلا ترجعي البيت فاطمه بحزن : سيبتني في المستشفي لوحدي حتي ماهناش عليك تشوف آيات بنتك غانم:مكنتش فاضي كان عندي شغل وبعدين يلا عشان متاخر تحاملت فاطمه علي تعبها وجهزت نفسها بمساعده الممرضه التي جاءت حين ضغطت علي الزر ............ بعد ساااعه ............... كان غانم في السياره بصحبه فاطمه والصغيره التي لم تكف عن الضحك كان يسير بسيارته الا ان توقف بسبب اشاره المرور ... تحدثت فاطمه بحب : آيات شبهك قووي ي غانم واخده عيونك الجميله رق قلب غانم لتك الفتاه ولكنه لم يبين هذا ولكن قلبه رق للون عينها البني الفاتح وتلك البشره الحليبيه ناصعه البياض لكنه ابعد ناظريه عنهاا موجها اياه للشاطي لحين انتهاء زحام المرور اللعين من بعيد تفاجيء غانم من صديقه الجالس علي كورنيش الاسكندريه غانم بأمر تحدث :خليكي لحد مااجي متطلعيش من العربيه ذهب غانم سريعاا الي يااقوت الذي حين رؤيته عانقه بحراره وحب غانم :فينك ي برنس المناجم ياقوت :شوفوا الي بيلعب بالالماظات لعب بيتكلم ازااي غانم :مشاغل ي صديق الكفاح ياقوت:انا ربنا هداني وعطاني جبريل انت عاامل ااي غانم: اهو متجوز ومعايا 3بنات وامهم لسه جايبها من المستشفي ياقوت :خير في حااجه غانم:كانت بتولد ي عم انت عارف احنا مبنضيعش وقت ياقوت :ربنا يخليهوملك ي رب حايكب**ك البنات دوول لما تفرح بيهم غانم:اهوو الحمد لله انت لازم تيجي تتعشي النهاارده ياقوت:انا مسافر النهارده غانم:بطل نداله ي اخي ياقوت:جبريل ابني تعبان عشان كدا مش حااعرف اجي والله غانم:سلامته الف سلامه انا حاابقي اجي اطمن عليه ياقوت :تنور ي باشا حمدلله علي سلامه المدام والبنوته الصغيره غانم بتساؤل :الا بالحق جبريل عنده كام سنه ياقوت بحزن :ست سنين غانم: ربنا يشفيهولك وتفرح بيه ومش حانروح بعيد عندي 3عرايس صغيرين يتجدعن بس هو وينقي واحده ياقوت :أكيد طبعااا ويمكن ناخد الثلاثه شروه واحده غانم:مين عاارف يمكن اه ويمكن لاء تركه غانم وذهب الي السياره حين سماع ضجيج السياره التي خلفه اخذ موضعه خلف المقود وانطلق بصخبه فاطمه وآيات الصغيره الي المنزل فاطمه بتساؤل :مين داا غانم بق*ف :ميخصكيش **تت فاطمه وظلت تنظر للفتاه التي تبتسم لها وهي تفتح عيونها ببطيء ******************* في عماره الصايغ ********* كانت سميره تطعم اروي وعائشه الطعام سميره بسرها :كلوا ي بنات فاطمه كلوا ماانا يااما حااكلكم تحدثت اروي : انا شبعت كفايه ي طنط سميره سميره:خلاص ي حبيبتي روحي اغسلي ايدك وانا حااكمل اكل عائشه بعد مده صغيره ذهبت اروي وعائشه للعب مع كريم الصغير البالغ من العمر سته اعوام واروي وعائشه توأم غير متشابه يبلغون سبعه اعوام لكن عائشه هادئه ذو جسد ضئيل لا تتحدث كثيرا اما اروي اجتماعيه مع البشر ذو ضحكه جميله. بعد ساااعه ......... وصل غانم وزوجته بصحبه الصغيره الي الشقه غانم :حاادي لسميره خبر اننا جينا عشان تجيبلك البنات فاطمه :حاضر ....................... ذهب غانم الي شقه سميره وطرق الباب بخفه فتحت سميره الباب سميره:حمدلله علي السلامه اتفضل غانم:لا شكرا مش عايز اتعبك انا جبت فاطمه عشان البنات ميزعجوكيش اكتر من كدا سميره :لا ابدا دول في عيوني غانم واخرج من جيبه علبه زرقاء قطيفه وفتحها فظهر خاتم ماسي سميره :اي دا غانم:عشان تعبتك معايا سميره وهي تعانقه وهو يبادلها العناق بحراره بعد مده خرجت سميره من احضانه تدعي الخجل سميره:من فرحتي محستش بنفسي غانم بغمزه :ولا يهمك كل ماتفرحي تعاليلي تركها وهي تدعي الخجل غانم في سره :حااتجوزك واجيب منك الواد ****************** في شقه فاطمه .......... كانت سميره مع الفتيات وكريم في غرفه فاطمه سميره :حمدلله علي سلامتك فاطمه بطيبه:الله يسلمك لولاكي مش عارفه كان حصلي اي دايما تقفي جمبي في ولادتي وتراعيني وتراعي بناتي في غيابي سميره:عيب عليكي احنا اخوات اروح اعملك الاكل بقي سلام ذهبت سميره الي المطبخ واعدت الطعاام ووضعت به الزجاجه التي اعطاها لها الشيخ سميره في سرهااا : هانت ي خدامه وجوزك حايكون لياا اناا وبس بعد مده قصيره اخذت الطعاام الي فاطمه واطعمتها واخذت كريم ونزلت شقتهااا ***************** ********* بعد مرور شهر غانم في عراك متصل مع فاطمه والفتيات الصغار ولكن قلبه يميل للصغيره آيات يحب اللعب معها في غياب فاطمه لكي لا تضيع هيبته امامهم ويجلب الهدايا لسميره وطفلهاا **************** كانت سميره بالغرفه تشعر بالتعب سميره ووجدت قطرات الدماء سميره:اهو استني بكرا واروح للشيخ واشوف حايديني ااي عشان غانم يتجوزني انا ماصدقت انو بيديني ريق حلوو في الكلام وبيجيبلي هدايا بكرا اروح للشيخ **********************/ في المستشفي ******** تحدث حسام بغضب حسام:انت اتجننت ي خالد بتحب مين ي خوياا خالد: فين الجنان ي حسام بقولك حبيت حسام: اه ومالو بتحب واحد متجوزه وعندها 3بنات وانت الي مولدها كمان خالد:ومسميهم الثلاثه كمان حسام:اااه تصدق نسيت ومالو والنطع جوزها حاتطلبها منه ولا حاتتجوزها معاه ولا اي مش فاهم خالد:اتهد ي حساام انت ازاي تتكلم معايا كدا حسام:اتهد اي بس ي ابني انت رافع حبايه صح خالد بغضب :حسااام حسام:بسس انت اكيد رافع الشريط كله انت اتجننت اه مطلق ولما تتجوز تقدر تتجوز الي انت عايزها لكن متجوزه وعندها بناات خالد:بقولك متجوزه واحد حلوف مش عارف قيمتها حسام:وانت الص*ر الحنين الي حاتطبطب عليها صح خالد:اه حااقولها واخليها تطلق منه واتجوزها وابقي اب لبناتها واعوضها عن تعبها كله حسااام وهو بيض*ب علي ص*ره باايده حسااام :ااحيييييه خالد:يووووه دا الي عندي وحااعمله ************************ اليوم التاااالي ...................... عند الشيخ نعناعه .............. دخلت سميره الي الشيخ والام معدتها في ازدياد نعناعه باابتسامه :ازيك ي امو كريم سميره:الحمد لله نعناعه:هاا الازازتين عملوا ااي سميره:شغل عنب علي ميه بيضاااا نعناعه :ندخل علي التقيل سميره:ومالو ي اخويا نعناعه بااستهزاء تحدث بسره :اخوكي داانتي حاتتعبيني هب واقفاا واتجه ناحيه الباب شعرت سميره بالخوف وازدادت آلام معدتهااا سميره :في ااي انت قومت ليه كداا نعناعه :بحب اشتغل في الضلمه عشاان الاسياااد تعالت صرخااتها في الظلام تصرخ وتحاول طلب المساعده ولكن لا حياه لمن تنادي فالغرفه عازله للصوت **مت خصيصا لتلك الاعمال القذره والصراخ لن يجدي فما حدث قد حدث بعد نصف سااعه كانت سميره تحاول استيعاب ماحدث لها وانها انتهكت علي يد هذا المدعي تغلق ازرار عبائتها السوداء نعناعه باابتسامه : شوفي بقي الازازه دي تخلطيها في الاكل وحاتلاقيه جاي علي وشه طالب منك الجواز وكل ماتحسي بالخطر تعالي جدديه ي امو كريم سميره بغل :لو ماجابش مفعوله عليا وعلي اعدائي نعناعه بضحك حريص علي حرق قلبها الي اشلاء نعناعه :داانتي حاتبقي زبونه وانا في الشغل بااخلص واخر اتقاان والمره الجايه حااشوفك وانتي متجوزاه وجايه عشان اجددهولك اخذت سميره الزجاجه وذهبت الي الخارج ةي تعد ماتنوي فعله ************************* بعد مرور شهران ************ في محل غانم الصايغ ******** كان غانم يتحدث الي صديقه علي:انت اتجننت ي غانم غانم:داا الي حصل بقي انا عايز اتجوز سميره علي:وفاطمه مش دي حبك الاول واتحديت العالم كله عشان تتجوزهاا ازاي تعمل فيها كدا وبنااتك غانم بغضب :يووووه بناتي بناتي بناتي دوول عقدتي البناات ي عالم ي نااس انا عاايز واد نفسي في ولد يشيل اسمي ويريحني لما اكبر مش في بناات جايبنلي العااار علي :اعوذ بالله منك بني ادم داانت بناتك ماشاء الله قمرات وصغيرين عار اي ي راجل ي مغفل دوول اطفاال غانم:اصلا الموضوع منتهي انا حااطلب ايد سميره النهارده علي :واشمعنا سميره ماانت زمان كنت حاتتجوزها وقلت لاااا مااتجوزهاش اتجوز فاطمه ليه سميره دلوقتي بالذات اي حصل بينكم حااجه غانم بغضب تحدث وهو يحذر علي غانم :علي مااسمحلكش تتكلم كداا عني علي :عنك والله كنت عارف انك ميهمكش غير نفسك لا يهمك فاطمه ولا سميره ولا غيرهاا غانم : انا اخترت سميره عشان اضمن ان املاك العيله متطلعش برا دا غير السبب الرئيسي ان خلفتها ولاد ومعاها كريم يعني مصلحه ومنفعه فهمت علي وهو يقف مستعد للرحيل وتحدث علي:اقطع علاقتك بيااا انا ميشرفنيش اعرفك تااني فاااهم غانم وهو يلوح بيديه :المركب الي تودي ي اخويا مالها سميره فله اهي وحاتجيبلي الواد ****************** في شقه سميره .................... كانت سميره في المطبخ تعد الطعاام سميره بغضب :عدي شهرين والعمل مجابش نتيجه نهايتك علي ايدي ي شيخ المجاري سمعت سميره صوت جرس الباب فذهبت لتري الطارق فكان غانم يحمل بيده باقه زهور ويبتسم سميره:غانم غانم وهو يعطي لسميره الزهور تحدث ببحه رجوليه غانم:ينفع ادخل سميره:ايواا اتفضل اتفضل دخل غانم الصالون بصحبه سميره وجلس وتحدث اخيرا .......... غانم :تتجوزيني سميره :ااااي غانم:تتجوزيني سميره :بسسس غانم :مبسش انتي بنت عمي وكلام الناس كتير وانا حااتجوزك وابنك ابني قلتي اااي سميره:وفااطمه غانم:ملكيش دعوه بيهااا انسيها نقول مب**ك سميره : مب**ك غانم :حااجيب الماذون يكتب علينا بكراا آمين سميره:آمين ************************ في شقه فاطمه .................. اطعمت الفتيات الصغيرات وذهبوا للنوم وانتظرت زوجها وهي ترتدي ملابس خفيفه انيقه تنتظر مجيئه دخل غانم بتافف فاطمه :حمدلله علي سلامتك غانم: انا حااتجوز فاطمه:ااي غانم:زي ماسمعتي حااتجوز ولو سمعت كلمه منك تاخدي بناتك وتمشي فاطمه والدموع تحتض عينيها فاطمه :مب**ك غانم وهو يلوي شفتيه غانم:الله ياخدك انتي وبناتك ي اختي تك الق*ف في عيشتك السودااا ******************** انتظرت فاطمه دخول غانم الغرفه وذهبت الي الهاتف وطلبت رقم تحفظه عن ظهر قلب فاطمه :ايوه دكتور خالد لسه عرضك موجود خالد:وحايفضل موجود فاطمه:وانا موافقه ************ Sabreena ? في شقه فاطمه & غانم) ......... انتظرت فاطمه دخول غانم الغرفه وذهبت الي الهاتف وطلبت رقم تحفظه عن ظهر قلب ........ فاطمه :ايوه دكتور خالد لسه عرضك موجود خالد:وحايفضل موجود فاطمه:وانا موافقه ممكن نتقابل عشان نتكلم خالد:ياريت ي طمطم فاطمه بخجل تحدثت :بكرا تطعيم آيات و لم تكمل حديثها بسبب حديث خالد خالد: حااستناكم
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD