بارت 1

2210 Words
في احد المنازل الكبيرة في القاهرة نسمع صوت رجل يصرخ باهل بيته. - سامر بصراخ : يا ب***ة منك ليها هتفوتنا الطيارة . - زوجته و هي تركض من مكان لمكان : مالك بس قفوش اوي ميمو و لسة للطيارة ساعتين فخليك رويح يا راجل. -سامر بشلل : اشكوا اليك يا رب بقلك ايه انا هسافر و انتوا اقعدوا قدام بعض ناقشوا المواضيع السياسية المهمة بتاعتكم. - طفلة صغيرة و هي تمسك قدمه بلهفة : رايح فين يا ميمو نور دي عيلة ع**طة انتا بتاخد على كلامها. - نور بتذمر : انا مش عيلة يا جنى. سامر بحاجب مرفوع كانه يقول لها حقا انتي لستي صغيرة. - نور ببلاهة : هو انا عيلة بس شوية صغنين. - سامر و هو يكاد يجن منهم : يعني انتبهتي لكلمة عيلة و منتبهتيش لكلمة ع**طة. - نور بشر لابنتها : انا ع**طة يا اوزعة. - جنى بنفس نظرات والدتها جعلتهم متشابهون كثيرا : منيش اوزعة قلها يا بابا. - سامر بصراخ و هو سيخرج : انا اللي ع**ط عشان اتجوزت الهبلة نور و خلفت منها عيلة اهبل من الهبل نفسوا يا رب يا تخدني يا تخليهم يعقلوا القزمتين دول صدق من قال اقربهم للارض اشدهم بلاء اسمعي منك ليها عندكم نص ساعة تنزلوا نص ساعة و دقيقة هسيبكم و اسافر لوحدي سامعين . و اغلق الباب بقوة مما ادى الى تردد الصوت في المنزل. - نور بسخرية : سامعين قالتها و هي تقلد نبرته. - جنى و هي تستعجل : يلا يا نونو هيروح و يسيبنا و نقعد نتف*ج في خيبيتنا انا و انتي و هو يروح يتسرمح و يدور على حل شعروا مع مزز اسبانيا. - نور بخوف : تفتكري. - جنى و هي تخبط على خدها بحسرة : و ساعتها انا ونتي نروح نسرح بفل في الاشارات و ذهبت بخيالها تتخيل نفسها هي و امها في الاشارات جنى بملابس بالية و اشعة الشمس فوق راسها بجانبها امها لا تقل حالتها سوء عنها. - جنى و هي تمسح العرق و تخبط على احد السيارات : يا بيه ورد يا بيه الله يكرم اصلك و ينولك اللي في بالك و يرزقك بنت الحلال يا رب اشتري وردة مني دانا بنوتة صغيرة لسة جاية للدنيا يا بيه. - الرجل بغلاظة : اسرحي يا بت بعيد عني. و ذهب يشق الطريق. - نور ببكاء : هنبيت الليلة كمان من غير عشا يا بنت بطني. - جنى بلهفة : بصي ميمو هناك يا نور يا بابا يا بابا. - سامر و هو يمسح نظارته بيده الي كانت تقود سيارت د*كابوطابل (اللي ميعرفهاش هي السيارة اللي سقفها مفتوح) : مين انتي يا معفنة. - جنى بصدمة : دانا بنتك يا بابا جنى نسيتني و الا ايه. - فتاة شقراء : مين دي يا بيبي. - سامر بجهل و هو يشوح بيده لجنى و نور : لا معرفهمش اصلي مخلف بنت وحدة من مراتي المعفنه القديمة كانت اقولك ايه شبه صاحبي بت ملهاش انوثة عيشتني في جحيم بس الحمدلله اتخلصت منها هي و الزفته بنتها و مسحتهم باستيكة معفنة و انا عايش و متنعنش. - جنى بصراخ : لا لااااااااااااااااااااااااااااا. - نور بصراخ في الحقيقة فقد كانت تتخيل نفس ما تخيلت بنتها : لااااااااااااااااااااااااااااا . - جنى بصراخ و نبرة تشوبها البكاء : يخربيت سنينك يا نور يا بنت ام نور و حظك زفت زي دماغك جوزك هيتجوز اجنبية و ينسانا و يمسحنا باستيكة و كمان قديمة و معفنة. - نور بلطم : يا سوادك يا قرمط هيقولها مراتي معفنة و شبه صاحبي. - جنى بشراسة : بقولك ايه يا نونو دلوقتي نمسك في جوزك يايدينا و رجلينا و سنانا كمان انا مش وش بهدلة و نقوم انا و نتي ننزل الشنط و اذا نسينا حاجة نشتريها من اسبانيا. و ذهبن يركضن لينفذن الخطة. ستووووووووووووب سامر : رجل بارد و مخيف عميل سري في الانتربول يلقب بالحاوي تزوج من حب عمره ابنة عمه نور و انجب منها صغيرته جنى يبلغ من العمر 33 سنة . نور : فتاة مجنونة و ش*ية تحب الجميع لكن احيانا غباؤها يوقعها في المشاكل الذي ينقذها منهم زوجها الحبيب في 24 من عمرها تخرجت من كلية سياحة و فنادق قسم طبخ و جلست في المنزل للاعتناء ببيتها و ابنتها . جنى : صغيرة في الثالثة من عمرها نسخة من امها شكلا و جنون هتجيب هي و امها اخرت سامر. في احدي القصور الشامخة نشاهد في الحديقة سيارة يتوسطها في الخلف ثلاث فتيات - فاطمة : هوبا رجعنا ليكو هنعلم تاني فيكو جامدين دايما عليكو كاسحين كل المجال طب يلا الدنيا زيطا وهنعمل لغبطيطا أسامينا عـ الخريطه معروف مين التقال التعليم فـ الرأس قولنا مش بالكراس يا حتت بونبانويا يا حتة أناناس يا بت فردايه واستك والعود حلو وفنتستك علي صوتي بتهزي وسطك ضحكتك هيا ميزتك . سماح : نظرة عامةكلمات الأغانياستماع يلا وركبت الا** 6 نتجوز بينا نسافر بره جاي ليه تصالحني ياللي أنت زمان جارحني هوبا رجعنا ليكو هنعلم تاني فيكو جامدين دايما عليكو كاسحين كل المجال طب يلا الدنيا زيطا وهنعمل لغبطيطا أسامينا عـ الخريطه معروف مين التقال التعليم فـ الرأس قولنا مش بالكراس يا حتت بونبانويا يا حتة أناناس يا بت فردايه واستك والعود حلو وفنتستك علي صوتي بتهزي وسطك ضحكتك هيا ميزتك جاي ليه تصالحني ياللي أنت زمان جارحني ما تقوليش اسف سامحني بعدك عني دا هيريحني البت دي عايزه بوسه هتشوفها تقول عروسه سنيوره مالعين المحروسه طب ليه عملالي مقموصه وركبت الا** 6 وركبت الا** 6 بطلت اركب أنا تاكس وعملت انا سي** باكس وبلاغيكي بتنفضي هننزل شيشه ميكس ونقضي السهره لوكس وجايبلك أغلى بوكس ولسه بتتقلي ولسه بتتقلي ولسه بتتقلي أنت خلبوصايا أنت خلبوصايا ملفوفه فـ العبايه م**وفه يا مشمشايا متفكي خليكي معايا نفسي فـ الزبادي طب صعب ولا عادي أنا شكلي هروح لدادي وأطلب منه الأيادي. - نانسي بصراخ : بسسس يا جاموسة منك ليها ايه مبتزهقوش مبتحسوش انتوا ايه دا كفاية قر مرات عمكم الحرباية علينا شكلنا مش هنوصل لامطار الله يسامحك يا عبلة يا مرات عمي. - سماح بلا مبالاة : هتعمل ايه بس يا نانسي ماهي قاعدة في حالها انا مش طايقة اللي ما بتسمى اخوكي القفيل سيف هيروح معانا بس الله يسامح جدك بقى. - سيف بسخرية و هو يركب : شكرا على كرم اخلاق سيادتك ايه الشكر دا كلوا انا هتغر. - سماح بتانيب : متقولش كدا يا زميل داحنا عيلة. - سيف بشتم : واطية . سماح و هي لا تعطيه اية اهتمام : ادحرج و اجري. فاطمة بغناء و تصفيق : يا رمان. سماح بتكملة : و تعالى على حجري. فاطمة لحماس : يا رمان . سماح : ده انا حجري حنين. فاطمة : يا رمان. سماح : ياخدك و يميل. فاطمة : يا رمان. سماح : ده انا حجري كبير. فاطمة : يا رمان. سماح : ياخدك و يطير. فاطمة : يا رمان. سيف بصراخ و هو يفرمل العربية الى ان ارتدت اجسامهم للامام فاصطدمت رؤوسهم بالكراسي امامهم : بس يا بومة منك ليها حرام عليكم بقولكم ايه كلمة تانية و هرميكم من الشباك فاهميييييييين. سكوت خيم على السيارة فاعاد كلامه بصراخ اكبر : فاهميييييييين. الجميع بسرعة : فاهمين فاهمين. - سيف و هو يشغل السيارة : كويس. و اكمل القيادة تحت سكوتهم الغير مؤلوف. ستوووووب مرة تانية مين دول كمان سماح : فتاة مجنونة مي** كدة هبل تلاقي جنون تلاقي عبط تلاقي ذكاء تلاقي بلطجية تلاقي و غباء تلاقي و بكثرة تحب الجميع في 24 من عمرها تخرجت من كلية سياحة و فنادق قسم طبخ. فاطمة : اخت سماح لا تقل جنون و مرح عن اختها تخرجت من كلية هندسة د*كور في 25 سنة. نانسي : فتاة جدية و هادئة تعمل دكتورة اعصاب في 26 من عمرها. سيف : راجل جدي بس هيفرقع من بنات عموا بيشتغل في شركة عيلتوا مدير تنفيذي. نروح للطريق بين القاهرة و الصعيد - فتاة بغيظ : كنت عايزة اخد بيما معايا يا نواف. - نواف و هو يمسح وجهه : يا سارة يا حبيبتي اذا اخدنا بيما هنطرد ثلاثتنا من المطار سامعاني يا قلبي اصل م***ع الكلاب في الطيارة. - سارة بحزن : يا حبيبي يا بيما انا عارفة ماما و خالتي هيجوعوك عشان هما اصلا مش طايقينك. - نواف في سره : يا رب يا شيخة دا ناقص يدخل معانا اوضة النوم ثم تحدث بكذب : مين خالتي و ماما دول بيحبوه جدا و هيروقوه . - سارة بتردد : تفتكر هياكلوه و يحموه و يلاعبوه. - نواف بكذب : امال يا حبيبتي خصوصا امي دي ملاك مفيش حد زيها بتعشق بيما و اشكالوا كلها. - سارة : انا مش مطمنة اتصل بخالتي. - نواف في سره و هو يتصل بامه : يا رب تنحرق يا بيما هتنزعلي شهر العسل زي ما نزعتلي الدخلة اه لو الناس عرفوا انوا مراتي بكر هيحفلوا عليا. - نواف و هو يرحب بامه التي تكون خالة سارة فقد تزوج امس ابنة خالته و عشق طفولته سارة : اهلين يا احلى ام في الدنيا. - في الجهة الاخرى كانت خالته تربط الكلب لانه قد **ر صحونها و امه تحادثه : ازيك يا حبيبي وصلت للقاهرة. - نواف بسؤال فاضلنا ساعة كدة بقلك ايه يا عيشة ( امه) هو كلب سارة ازيوا. ـ سارة بتذمر : متقولش كلب هو اسموا بيما. نواف بسخرية : اه سوري هو استاذ بيما فين اياكش نخلص. - عيشة بشر : قدامي يا حبيبي و هو مروق مقولكش ازاي و شادية عاملة الواجب و زيادة دا **ر نص قلبها. - اخفى نواف صدمته فقد فهم ان استاذ بيما على قول سارة قد **ر صحونها الذي هم اغلى منهم جميعا و من ابنتها شخصيا اذا فليترحم على كلب سارة : يا حبيبي يا بيما طول عمروا بيحب شادية شوفي يا سارة ظالماهم ازاي دي حتى شادية بتغنيلوا قبل مينام عشان ينام كويس و ميفقش. - سارة بغباؤها لم تفهم معنى كلامه ف*نهدت براحة : الحمد لله شكرا يا حبيبي عشان طمنت قلبي . - نواف بغزل : سلامة قلبك يا غالية. - سارة بدلع : بس يا بيبي استحي. - نواف بضحك : يخربيت حلاوة امك. - بعد قليل بدات سارة بالغناء و هي تحرك يدها : ما تيجي هنا و انا حبك. - نواف و هو يجاريها و ينظر لاعينها بعشق : عشان عايشة على حسك. - سارة و قد غرقت في اعينه : حبيبي دانتا الدنيا و انا موت لو طير يمسك. - نواف و هو يقبل خدها بسرعة و يعود للسياقة : بعيد الشر عنك يا قلبي. الشخصيات نواف : شاب صعيدي تزوج حديثا من ابنة خالته و حب طفولته و شبابه يعمل ظابط برتبة مقدم في القاهرة في 29 من عمره. سارة : فتاة هادئة تعشق كلبها بيما تخرجت من كلية هندسة حديثا . في اخر محطة نذهب لبطلتنا الجميلة ندى و اختها رهف في احد القصور الافلاطونية نتوغل في الداخل و نصعد للطابق الثالث و نتجول في ذلك الممر حينها نشاهد جناح بابه نصفه مغلوق يشع منه النور حين ندخل نرى غرفة بيضاء لكنها كانت تعافر فتتاين يتجهزان لاول عمل لهم فواحدة ستقلع بطائرة لاول مرة و الاخرى ستعمل مضيفة لاول مرة ايضا لكن كالعادة اعلنت الغرفة استسلامها مقابل فوضى الفتيات . - ندى بصراخ : شوفي ناقص ايه كمان يلا يا رهف. - رهف و هي تنظر للاشياء : الوضع تمام يا ريسة فاضل بس السندويشات يجهزوا. - ندى بفخر : عفارم علينا يلا ننزل يا بقرة يا حلوب. - رهف : مين دي البقرة الحلوب يا قردة يا زبالة. - ندى و هي تمسك ص*رها بخوف : رهف النفس اتقطعلي تعرفي الحالة دي تجيني بس لما هتحصل حاجة وحشة. - رهف و هي تهدئها : بس يا حبيبتي ايه الكلام ده استغفري ربنا و اقعدي دي هلاوس بس عشان هنعيش تجربة جديدة بس. ابتسمت ندى لاختها و شربت كاس ماء سرعان ما عادت لطبيعتها فبدات بالضحك و نزلوا بسرعة يركضون كالاطفال و التفوا حول كرسي جدهم يقبلونه بسرعة في كل مكان في وجهه تحت ضحكاته الصاخبة على مشا**ة حفيداته بنات ابنه رحمه الله. - الجد بضحك : خلاص يا قطة انتي و هي. - رهف و هي تلتقط توست : ادعيلنا يا حج اصل احنا متوترين اوييييي. - الجد بدموع عالقة : عشت و شفت بناتك يا ساجد ماسكين اماكن ربنا يحفظكم و يطول في عمري لحتى اشوفكم عرايس. - ندى بمزاح : عرايس ايه بس يا حج داحنا فلة نايمين اكلين قاعدين من غير نكد و روحتي فين و جيتي منين ليه تعملي كدة العيال نامت. - رهف و هي تجاريها : دا كلوا كوم و لما يحاول يدلعك كوم يعمل ايه يحطلك خاتم في كيكة و لما تاكلي الكيكة تبلعي الخاتم و تموتي و بعد الجواز لما ينق عليه دموا و يعزمك في مطعم يحطلك اكل اد ظفاري لحد ما يجيلك انيميا و تموت اب*ع موتة. - الجد بصدمة : بس بس بس دا كلوا عشان قلتلك عرايس. - ندى : بالضبط الكلمة دي تفقعلي مرارتي. - الام بق*ف : يا رب الرحمة يا رب ناس تخلف بنات عاقلين و انا اخلف بنتين اسود من بعض واحدة مجنونة و التانية متخلفة. - رهف بصدمة : انا متخلفة يا ماما. - ندى و هي تشهق بصدمة من هذا الافتراء التي اتهمتها امها به كانه ليس حقيقي : انا مجنونة يا ماما دانا عاقلة و ست العاقلين كمان . - امها التي بالمناسبة اسمها عفاف بسخرية : على ايدي يا بنات بطني يا رب تتجوزوا رجالة تدوخكم السبع دوخات عشان اشفي غليلي منكم يا بنات بطني يا قادر يا كريم. - رهف : تفي من بقك بعيد الشر عننا. - ندى و هي تجذب رهف امام الباب : بقلك ايه يا حجة انتي دعوتك من السقف و تنزل متخافيش ثم ركضت للخارج تهرب من ابو وردة لكن هل هدف المراة العربية يخطا لقد اصابها في ظهرها تماما ستووووووووووووب للمرة الاخيرة ندى : فتاة مجنونة تعشق الجميع يتيمة الاب طيارة حديثة تبلغ من العمر 25 سنة رهف : توام ندى مضيفة طيران حديثة مجنونة و روشة بس بلطجية. الى اللقاء في المحطة القادمة الملكة دعاء القمر
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD