الفصل الأول ( 1 )

2194 Words
في عام. 2005. في القاهرة يوم غريب سماء مليئه بالغيوم وفي قصر ضخم كبير في غرفه من غرف هذا القصر الكبير يوجد رجل في ال*قد الثالث جالس علي كرسي مكتبه معطيا ظهره للمكتب يتكلم في جواله قائلاً : - انا هنفذ العملية انهارده . ليظهر وجهة ويكون فايز ليكمل كلامه : - انا قلت تنفذها وهنشوف مين اللي هي**ب في الأخر انا ولا اكرم ...... قلتلك هنفذها ولو انت خايف متجيش معايا فاهم ولا لا ........ متقلقش انت عارف ان الشرطه الم**يكيه هتسكت لو ادينها شوية فلوس يملوا عنيهم فمتخفش ونفذ كل حاجه ... سلام . اقفل فايز الهاتف ثم قال في اعماقه : - وكدا هتزيد الفلوس وبدل ما اكون اغني اغنياء مصر لا هبقي كمان مشهور في الم**يك .. وانا هوريك يا اكرم ازاي تلعب معايا انا ... . ليبتسم بمكر . *** اما في بيت متواضع بأحياء مدينه نصر ، يكون بداخله فتاه صغيرة جميله نائمه علي السرير لتستيقظ علي صوت المنبه فتمد يدها الي زر المنبه وتطفأه وتعدل جلستها علي السرير وتنظر بأتجاه النافذه وتقول بأستغراب : - ايه ده ليه مفيش شمس ؟ . لتقف وتتجه للنافذه وتنظر منها لترا السماء مليئه بالغيوم فتقول: - اووووه يعني لازم يكون في غيوم انهارده ..... عمتاً انا رايحه المدرسه واتمني انها متمطرش . لتسمع صوت والدتها تنديها قائلة : - قمر يلا علشان تفطري والباص ميفوتكيش . لتتجه قمر إلى خزانتها وتخرج ملابسها وتدخل الحمام ثم تخرج وتفتح حقيبة المدرسة وهي تقول : - الحمد لله خلصت واجباتي وكده اكون جاهزه .. بس هنزل واشوف بابا لانه وحشني مووت . لتنزل للاسفل وتتجه لمائدة الطعام وتجلس علي المقعد وتاكل الفطور وتقول لوالدتها : - ماما هو فين بابا ؟ . لتقول والدتها " سماح " لها وهي تضع الطعام علي المائدة : - اهو .... اكرم تعالي ....قمر عايزه تشوفك . ليدخل اكرم للبيت لأنه كان جالس في حديقه منزله فيقول لقمر : - قمري حببتي وحشاااني . لتجري قمر علي والدها وتعانقه قائلة : - بابا ... وحشني مووت . ليقول لها اكرم وهو يملس علي شعرها : - وانا كمان يا قمري .... ودلوقتي يلا روحي كملي اكلك علشان متتأخريش علي الباص . ليسمعون صوت مزمار الباص لتقول قمر وهي تقبل وجنة والدها : - باي بابا باي ماما . ثم تذهب . *** في المساء يكون فايز واقف في مكان ملئ بالشاحنات ويقول : - يلا بسرعه ..انا مش عايز اي تأخير ... خبوها كويس فاهمين . ثم يركب سيارته ومعه رجاله وفي منتصف الطريق الذي يؤدي إلى المطار ينصدم بأن الشرطه محاصره الطريق وهناك حاجز ولا يمكنهم العبور فيقول الرجل الذي كان يحادثه في الهاتف : - انا قولتلك يا فايز اننا هيتقبض علينا . ليقول فايز بغضب : - وده اللي مكنتش عامل حسابه . ليخرج من بنطاله مسدس ويقول : - يلا هنهجم عليهم حضرو اسلحتكم. ثم يترجلوا من الشواحن ويخبئون الاسلحه وراء ظهرهم ويقول اكرم : - سلم نفسك يا فايز المكان كله محاصر ومفيش داعي للهرب والمقاومة . ليقول فايز بصوت مرتفع : - هجوووم . ثم امسك المسدس واطلقوا الرصاص علي بعضهم وفايز صوب رصاصه الي قلب اكرم ، ولكن وهو يصوب كان يرجع للوراء لتاتي الرصاصة في ذراعه ، واكرم يتالم ولكن يقاوم ويقتل فايز بعد عناء وتعب وتاتي المخابرات والاسعاف وياخذون اكرم للمستشفي وفايز للمستشفى ايضا . *** بعد مرور 11عام وفي عام 2016 في امريكا مدينة نيويورك في غرفة رقيقه جدا وجميله مليئة باللون الروز والاصفر وكان هناك فتاتان جميلتان جالستان علي السرير يمزحون ويمسكون الوسادات ويض*بون بعض بها والريش يتطاير فوقهم وتص*ر قمر ضحكه جميله وهي تضع يدها علي بطنها وتقول : - خلاص كفايه ... مش قدره اتنفس هههههه . لتقول مروة وهي تضحك : ههههههههههه مش هسيبك . لتقول قمر : خلاص يا مروة بجد تعبت هههههههه . - طيب طيب ... هسكت بس بشرط . - ايييه ؟ . لتقول مروة وهي تبرم شفتيها مثل الأطفال : - عايزه أخرج .... الدنيا مملة اوي . - لا يا مروة ماما مش هتوافق . - هنقول لبابا وهو هيوافق . - انتِ اتجننتي صح .... بابا لسه راجعه من شغله تعبان واكيد هو نايم دلوقتي . - علشان خاطري يا قمر وافقي وانا هتصرف . - اوك .. بس هتعملي ايه ؟. لتقول مروة بأبتسامتها المرحه : - تعالي معايه . لتقف مروة من علي السرير وقمر تقف وراءها ويتجهون نحو المطبخ لتكون سماح هناك لتقول مروة بصوت مرتفع : مااااما ماااما . لتقول سماح بحنق : عايزه ايه يا مروة ؟. لتقول مروة بتوسل : - انا وقمر عايزين نروح حفله صحبتنا . لتقول سماح بغضب : - حفله !!!! حفله ايه دي اللي في الوقت ده .... ولو رحتوا دلوقتي هترجعوا امتي يا هوانم ؟؟. لتقول قمر بتوسل : - بليييز يا ماما ... وافقي واحنا مش هنتأخر . رمتقها سماح بغضب اكثر وقالت بصوت مرتفع مناديه علي اكرم : - اكررررم ....... تعالي هنا يا اكرم شوف بناتك . نظرت قمر لمروة بغضب ونهرتها قائلة : - شوفتي يا ست مروة ماما اتعصبت اهي . لتقول مروة بأبتسامه خبيثه : - اسكتي وشوفي ايه اللي هيحصل . ليأتي اكرم وهو يرتدي نظارته ويقول : - في ايه يا سماح بتزعقي ليه كده ؟. لتقول سماح بغضب : - بص لبناتك عيزين يروحوا لحفله صحبتهم في الوقت ده . ليقول اكرم بحنق : - وفيها ايه . لتقول سماح بأستغراب : - نعمممم !! ليقول اكرم : - انتِ ليه مكبره الموضوع كدا .... سيبيهم يخرجوا ويفرحوا . نظرت له سماح بغضب وقالت: انت كدا بتدلعهم زياده . ثم تركته وذهبت لغرفتها لتقول مروة لقمر : - شوفتي يا بنتي...اختك مش قُليله . لتقول قمر لوالدها بحب : - شكرا يا بابا بحبك اووي اوووي وأوعدك اننا مش هنتأخر . ليقول اكرم : - ماشي يا حببتي .. . تدخلت مروة قائلة : - يلا يا قمر بابا علشان منتأخرش . ذهبت قمر وقبلت اكرم علي وجنته وذهبت لغرفتها هي ومروة ، فتحت مروة الخزانه واخرجت منها فستان قصير لونه اصفر وبه نقط بيضاء ، وقمر ايضا تخرج فستان اسود قصير ووضعت ميك-اب ، ونزلوا وركبوا سيارة مروة . *** في شركة من اكبر شريكات امريكا واهمها وفي مكتب جميل جدا وبسيط ، كان يقف شاب امام النافذه ليرن هاتفه ويرد ويظهر وجهه عمرو بأبتسامه : - الو يا فرح . لترد فرح عليه : الوو يا عمرو .... ممكن طلب . ليقول عمرو من فوره : - اتفضلي يا حببتي . فرح : - في حفله في بيت صاحبتي ... ممكن اروح يا عمرو . - اكيد يا فرح .... روحي بس خلي علا تروح معاكي . - قولتلها بس موفقتش . - يعني ايه موفقتش . - خلاص تعالي انت معايا . - بس انا عندي شغل . - الشغل اهم مني يا عمرو . - خلاص انا هاجي معاكي انا و ماذن جهزي نفسك لحد ماجي . - ماذن ! ... . - ايوه ماذن .. مالك في ايه . - لا ولا حاجه ، شكرا يا اخويا يا حبيبي . - العفو يا حببتي . اقفل معها ودخل ماذن عليه قائلاً : - عمرو عمرو ؟؟. عمرو : - في ايه يا ماذن ؟ . - انا همشي . - فين ؟ . - ايه اللي فين يا عمرو اكيد البيت يعني . - لا انت هتيجي معايا انا واختي . - انت وفرح يعني ! . - ومين غيرها يعني . - لا خلاص روح انت انا تعبان وعايز ارتاح شويه . *** قمر و مروة جالسين علي أحدي طاولات الحفله ليأتي لهم عمار قائلا لقمر : - هااي يا قمر ازيك . قمر : - كويسه وانت ازيك . عمار : - اكيد بخير بعد ما شفتك . نظرت له قمر بعدم إكتراث وقالت : - شكرا ..... هي فين فرح . لاحظها عمار ليقول بنوع من الحزن : - مش عارف واحتمال متجيش . - ايه !! .... لا انا لازم اتصل بيها . ثم تمسك هاتفها وتتصل بها . *** فرح في السياره مع ش*يقها عمرو فترد علي قمر فرح : - هاااي قمر . قمر : - هاااي يا فرح انتِ ليه مش جايه يا حببتي . - انا اهو في الطريق مع عمرو اخويا . - طيب يا حببتي متتأخريش . لتقفل معها لتنظر لها مروة قائلة : - هي فين ؟. - في الطريق مع اخوها . تدخل عمار بينهم : - واااو اخوها .... حلو اوي . قمر بأستغراب : - وانت ليه فرحان كدا يا عمار . عمار : - لا فرحان ولا حاجه . لتشتغل اغنيه رومانسيه وعمار يمد يده لقمر قائلا : - تسمحيلي بالرقصه دي يا قمر . قمر تمسك ايد عمار وتمسك بيديها الاخري ايد مروة وتضع يد عمار ويد مروة في بعض وتقول : - مروة هترقص معاك اوك .. انما انا لا . وتذهب وتقف بمفردها ، ليقول عمار بحزن : - هي ليه انفعلت كده .. عمتاً تسمحيلي انتِ بالرقصه دي . مروة بأبتسامه : - اكيد طبعاً . قمر تكون واقفه وتري فرح آتيا فتذهب اليها وتحضنها وتقول : - وحشاني اوي يا حبي . فرح : - وانتِ كمان يا قلبي . - تعالي ندخل مروة وعمار مستنينك جوا . - اوك بس استني لما يجي عمرو . فيسموعون صوت بيقول : - انا هنا . نظروا فرح وقمر ليروا عمرو ف*ننظر له قمر وتتفاجأ لتقول فرح : - اهو عمرو جيه ... عمرو دي قمر ...... قمر ده عمرو . مد عمرو يده لقمر ويتصافحون قائلاً : - اهلا يا قمر . قمر : - أهلاً يا عمرو . ويدخلون ويجلسون . ياتي عمار ويقول : - اهلا عمرو ..... انا عمار زميل فرح . عمرو : - اهلا يا عمار . ويتصافحون وقمر سرحانه ، لاحظتها فرح لتقول لها : - قمرر ... قمرر . قمر : - هاااا . فرح : - سرحانه في ايه . - ولا حاجه ..... استني انا هقوم اعمل حاجه . وقفت قمر من مكانها وصعدت علي المكان الذي بيه المكبرات الصوتيه والآلات الموسيقيه وامسكت الميكرفون وقالت : - اسمعوني يا رفاق ....، اريد أن أقول لأهم صديقة لي انني احبها وانها ليست مجرد صديقة لي بل إنها ش*يقتي واتمني من كل قلبي ان تستمر صداقتنا هذه طوال الدهر ... . انطفئ الضوء فرح مستغربه لينفتح الضوء مره اخره ويتصلت علي قمر وتقول : - هذه الأغنية مني إليها .... فرح . ثم امسكت قلب احمر وغنت لها ، وكانت كلاماتها كالآتي : - ارسم قلب وضحكه علي الشبابيك.........مفتاح باب الدنيا اصادك ملك اد*ك افرح غني اسمع مني ....... جمد قلبك ..... النور مخلوق لعينيك ارسم قلب وضحكه علي الشبابيك.......مفتاح باب الدنيا اصادك ملك اديك افرح غني اسمع مني.... جمد قلبك...... النور مخلوق لعينيك قلب ما بيعرف يكره حد تاني ............ قلب بيفكر في غيره مش اناني قلب بيبان عليه الي حسه من عينيه ...... قلب راضي.. قلب هادي ..مهما الدنيا جت عليه ارسم قلب وضحكه علي الشبابيك............ مفتاح باب الدنيا اصادك ملك اديك افرح غني اسمع مني ..... جمد قلبك..... النور مخلوق لعينيك ارسم قلب وضحكه علي الشبابيك ..... مفتاح باب الدنيا اصادك ملك اديك افرح غني اسمع مني ..... جمد قلبك....... النور مخلوق لعينيك . الكل يصقف وفرح تجري وتحضن قمر وتبكي قائلة : - وانا بحبك اوي يا قمر . ويبتعدو ... وقمر تمسح دموع فرح وتقول : - وانا كمان بحبك يا قلب قمر . وتحضنها مره اخري ويأتي عمرو ويقول : - مش عايزك في يوم تزعلي يا حببتي اضحكي علي طول يا فرح . فرح تحضن عمرو وتقول : - بحبك اوي يا عمرو انت وقمر عمركوا ماحسستوني اني مريضه . قمر : - لازم نعمل كده يا حببتي انتِ اختي يا فرح . مروة : - يا فرح انتِ متعرفيش قمر اد ايه بتقعد وتتكلم عليكي دي بتتكلم عليكي اكتر مني هههههه . نظرت قمر لعمرو وقالت : ممكن طلب يا عمرو . عمرو : - اكيد .. اتفضلي . قمر : - تعالي دقيقه . ويقفون بعيدا عنهم عمرو : - في ايه يا قمر . - عيزاك تهتم بفرح لاني قبل كدا اتصلت بيها وومردتش ولم ردت مكنتش هي دي كانت الممرضه وقالتلي انها اغمى عليها ...فياريت تهتم بيها . - ايييييه!!! ازاي ده انا هوري الممرضه ، بس انا لسه متعرفتش عليكي . - انا قمر اكـ..... . وقبل ان تكمل كلامها تسمع صوت مروة تقول : - يلا يا قمر ماما اتصلت . قمر : - اتشرفت بمعرفتك يا عمرو . عمرو : - وانا تشرفت بمعرفتك . - باي . - باي ... وتذهب قمرو تحضن فرح وتقول لها : - اهتمي بصحتك وبنفسك وخدي الأدوية في معادها . فرح : - باي باي . وتذهب هي مروة ورجعوا الي البيت ويدخلون سماح : - اتأخرتوا ليه يا هوانم . قمر : - اسفه يا ماما . سماح : واعمل ايه بكلمة اسفه انا . ذهبت قمر وهي سرحانه ولا تكون سامعه كلام امها سماح : انتِ رايحه فين يا بنت انا بكلمك تعالي هنا . قمر تذهب لغرفتها وتقفل الباب سماح : - هي مالها دي مبتردش ليه . مروة : - ياااه يا ماما انتِ متعرفيش ... يمكن بتحب . سماح : - اه صـ ... اييه ... انتو هتجنينوني خالص ... امشي روحي نامي . مروة تذهب لقمر وتقول : - مالك يا قمر اتفاجأتي لما شفتي عمرو . قمر لا ترد ................ مروة : - قمررررررر ........ . قمر : خرمتي ودني يا حجه . مروة : - بقلك ليه اتفاجأتي لما شوفتي عمرو . قمر : - ولا حاجه . مروة : - لا ده مش طبيعي ولو مقلتيش هطلع وهقول لماما انك كنتي بتغني في الحفلة . قمر : - خلاص خلاص هقول هقول . يتبع......
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD