الفصل الثاني

2292 Words
جهزت حقيبتها وتسحبت على اطراف اصابعها وما كادت تفتح باب الفيلا الداخلي حتى اتاها صوت والدتها نهال وهي تضيق عيناها: رايحة فين يا ريحان ريحان بارتباك: ماما! نهال بحزم: رايحة فين ريحان بثبات مصطنع: انتى نسيتي معاد الرحلة يا ماما نهال بصدمة: يا مصيبتك؟ انتى مش اخوكى قالك لا عايزاه يموتك يعني ريحان بتوتر: بس هو وافق نهال بعدم تصديق:امتى ده ريحان: من شويه نهال: ليه هو صاحي؟ ريحان: ايوا يا ماما وعن اذنك بقا اتاخرت قبلتها وخرجت مسرعة خارج الفيلا تنفست ريحان الصعداء فقد مر الموقف بسلام او هكذا اعتقدت!! ======== في امريكا جون: لقد وجدتهم رهد وجدتهم رعد بصدمة من اقتحام صديقه مكتبه بهذه الطريقة: وجدت من ؟ جون: من قتلوا والدك رهد رعد بغضب مكبوت: من هم تكلم بسرعة من جون بهدوء: حاولت جمع اكبر عدد من المعلومات عنهم وهذا ما توصلت اليه اختطف رعد الملف واخذ يقلب اوراقه بنهم وجوع جوع للانتقام! بعد دقائق رمى رعد الملف بغضب : ما هذا جون كلها معلومات عامة اريد تفاصيلا من هم كيف تسير حياتهم كل تفاصيلها جون كلها جون بريبة: ما تنوي فعله رهد؟ رعد بحزم شديد: اريد المعلومات المطلوبة خلال يومين لا اكثر جون فقد يومان مفهوم؟ جون بقلة حيلة: حسنا رهد كما تريد التفت ليغادر فاوقفه صوت رعد الذي لم يستطع التحكم في ارتجافته رعد: بسرعة جون ارجوك ======== في المستشفى هند بفزع: فيكى ايه يا شهد مال وشك كده شهد بالم: اااخ ده شبشب الحاجة يا هند هند: هههههههههههههههههه اااخ لو الي هنا يعرفوا ان الدكتورة شهد بتاخد على دماغها بالشبشب امسكت شهد بمشرط ووجهته الى صديقتها شهد بشراسة: ومين ده الي هيقولهم هند بخوف مصطنع: محدش طبعا يا باشا شهد وهي تسير خارج غرفة الأطباء: ايوا اتعدلي وخلينا نشوف شغلنا سارت هند ورائها وهي تتمتم: اااخ لو معتز يشوف شكلك وماان خرجتا من غرفة المكتب حتى اتاهما صوت ذاك البغيض كما تدعوه شهد معتز بقلق: د. شهد مالك ايه الي حصلك شهد باستفزاز: حاجة ماتخصكش عن اذنك يا دكتور معتز بحزن: هي ليه بتعاملني كده هند: معلش يا معتز ما تزعلش منها انت اكيد اتعودت على اسلوبها معتز: دي مش بتطيقني يا هند زفرت هند بحيرة ولم تعلم بم ترد فسارت الى عملها وتركته ======= سارت مع رفيقاتها الى المدرسة ككل يوم وهن يتبادلن المزحات والأحاديث الجانبية عائشة: حرام عليكى والله يا همس اخوكى ده له الجنة انه مستحملك اصلا نورس بمزاح: انا مش صعبان عليا غير اسامة عائشة وهي تجاريها مزحتها: صح معاكى حق يا عيني ده هيصبح ويمسي على مقلب لو يعرف الي مستنيه كان فلسع من زمان همس بغضب: انتوا بيئة اوي وفاضيين وتافهين كمان وسارت مسرعة تاركة اياهم فسارتا خلفها بخطى شبه راكضة في محاولة للحاق بها وماان همت بدخول المدرسة حتى قا**ها ذلك الاسامة اسامة: همس عاملة ايه رمقته باستحقار وسارت في طريقها دون الالتفات اليه رمق طيفها بحزن وظل شاردا مكانه افاقه من شروده صديقه وهو يربت على كتفه جاسر: يلا يا اسامة هنتاخر عالمدرسة اسامة: انا بحبها بجد مش بتسلى يونس: وهي ما بتحبكش هنغصبها يعني جاسر بتحذير: يووونس يونس بغضب: هو انا قلت ايه غلط ده بدل ما تغير على بنت عمتك اسامة: بس انا مش بلعب بحبها بجد وهتجوزها يونس: انت قلبك مريض روح عالجه جاسر بغضب: لا بقا انت زودتها اوي يا يونس يلا يا اسامة اتاخرنا يونس بغضب: همس حقي انا ومش يونس عمر الي يتنازل عن حقه ======= لقد مرت ساعة منذ مغادرة ابنتها ولم ينزل ليث بعد انه لغريب فمن عادته ماان ينهض حتى ينزل يصبح عليها ويفطر معها هذا بالاضافة انه تاخر على عمله سارت مسرعة نحو الاعلى والقلق بنهش قلبها ماان دلفت الى غرفته حتى اخذت تهزه برفق نهال: ليث حبيبي ليث اصحى انت ليه نايم كل ده لم تجد ردا فاسرعت الى الهاتف للاتصال بطبيب العائلة بعد مرور نصف ساعة وصل الطبيب الذي عاين ليث نهال بقلق: هو ماله يا توفيق طمني د. توفيق: ما تقلقيش هو شكله اخذ منوم شويه وهيصحى نهال بصدمة: منوم!! هي حصلت يا ريحان! د.توفيق: في مشكلة يا نهال؟ نهال بابتسامة مصطنعة: لا يا توفيق يا خويا متشكرة اوي و اسفة عالازعاج . د.توفيق: انتى عارفة انك اختي الصغيرة واولادك هما اولادي لو احتاجتي حاجة فاي وقت اتصلي بيا على طول نهال: متشكرة اوي بعد مغادرة الطبيب ببضع دقائق استيقظ ليث وهو يشعر بالصداع نهض بتكاسل واخذ حماما دافئا غير ثيابه ونزل مسرعا فقد تاخر كثيرا على عمله اتجه الى غرفة والدته ليث: صباح الخير يا ماما انا اسف مضطر انزل على طول عشان اتاخرت عالشركة نهال بتردد: ليث تعالى عايزاك ليث: معلش يا امي اجليها لما ارجع عشان متاخر نهال بحزم: ريحان راحت للرحلة ليث بصدمة: نعم!! نهال بتنهيدة: انا الغلطانة دلعتها زيادة وبخبي عنها وبداري دايما ليث بعصبية: ازاي ت**ر كلامي ازاي تسمحيلها نهال: قالتلي انك انت وافقت وطلعت على طول اما طلعتلك لقيتك نايم ومش بترد قلقت عليك كلمت عمك توفيق ييجي يشوفك قال انك واخد منوم ليث بعدم تصديق: مستحيل! مستحيل ريحان تعمل كده هي فعلا امبارح جابتلي عصير مانجا الي بحبه واصرت اشربه بس بس انتى ازاي تسمحيلها تسافر انتى مش عارفة الخطر الي بيهدد حياتها؟ نهال بفزع: ممكن يلاقوها ؟ ليث بغضب: حسابها المرة دي غير اي مرة واوعى تدخلي يا ماما اديني بنبهك من دلوقتي خرج من الغرفة بل من القصر باكمله وجحيم الغضب ساكن بعيناه السوداء التي زادت قتامة ليث: ايوا يا حذيفة خليهم يجهزوا الطيارة الخاصة دلوقتي حالا انا في طريقي للمطار هروح اسكندرية لالا مش شغل ده موضوع خاص ماشي سلام ======= في اسكندرية دينا: فكيها بقا يا ريحان امال ايه لازمة الي عملتيه كله ريحان: مش قادرة يا دينا حاسة اني غلطت جامد المرة دي دينا: الي حصل حصل خلاص انتى عملتي كده عشان تتفسحي مش عشان تنكدي على نفسك وعليا ولا عشان نفضل في الاوضة يلا ننزل نتفسح قبل ماتاخدي على دماغك ريحان بضيق: مش حاسة بطعم الرحلة ولا الفسحة نهائي يلا يا دينا خلينا ننزل شويه نزلتا وظلتا تتمشى على الشاطئ ريحان بشرود: برايك ابيه ليث هيعمل فيا ايه دينا بمرح: مش قادرة اتخيل بصراحة واحد زي ليث اخوكى لما يتعصب بيبقى شكله ايه ده وهو في العادي بيخوف فمابالك وهو متعصب بصراحة ربنا يعينك ريحان بغيظ: هو انا قلت طمنيني ولا ارعبيني دينا بضحك: لا ماقولتيش ريحان: انا مخنوقة جدا مش قادرة انبسط بالفسحة عشان عملت حاجة غلطت انا هتصل بابيه غيث هو طيب ومش عصبي وبيحبني اوي اكيد هيسامحني ومش هيخلي ابيه ليـ.. دينا وهي تغمز لها: طب خلينا نرجع ريحان: في ايه مالك بتغمزي ليه دينا باسف: مش هتحتاجي تكلمي غيث ريحان بعدم فهم: مش فاهماكى دينا بهمس: بصي وراكى ماان التفتت حتى ارتدت للخلف وشهقت بفزع ريحان بصوت مرتجف خائف: ابيه ليث! ======== في شقة رائد ياسمينة بتذمر: انا زهقت يا ماما وليد غيرته لا تطاق نفسيتي تعبت منه علا: يا حبيبتي ماهو عشان بيحبك فبيغير عليكى يوم ما تقل غيرته اعرفي ان حبك في قلبه قل ياسمينة بدهشة: نعم!! دنا اقتله علا: الغيرة حلوة على فكره ماهو مش هيبقى ديوث ياسمينة باحتجاج: ماقولتش د**ث يا ماما وعارفة ان الغيرة حلوة بس الشي اذا زاد عن حده بينقلب لضده تصوري ممنوعة اخرج من غيره حتى طلبات البيت هو الي بيجيبها حاسة اني سجينة عنده مش مراته علا بحكمة: هو شكاك؟ ياسمينة بعدم فهم: شكاك ازاي يعني علا بهدوء: بيفتش وراكى عالفون والنت وكله ياسمينة ببساطة: لا مابيمسكش فوني وحتى الباسوورد بتاع الفيس مابيعرفوش اصلا بس مش عايزني احط ولا نقطة ماكياج وانا خارجة حتى الكحل ممنوع طلبات البيت هو الي بيجيبها لو هخرج مع صحباتي لازم هو ياخذني ويجيبني حتى عندك يا ماما هو الي بيجبني علا: ده خوف يا حبيبتي بيحب يكون مطمن عليكى دايما وده عشان بيحبك وبيحبك بجنون كمان وبماانه مفيش شك يبقى مازادتش عن حدها هو من حبه فيكى بيخاف عليكى عايز يكون مطمن عليكى دايما يوم ما يد*كى حريتك الي انتى عايزاها يوم ما يبطل يحبك وتبقي مش فارقة معاه حاولي تتقبليه وتاخذي على طبعه وبالنسبة للمايك اب ده الي المفروض يحصل اصلا ولو سابك تخرجي بزينتك هيتحاسب عشان مسؤول عنك والمفروض محدش اجنبي عنك يشوف زينتك ياسمينة: معاكى حق يا ماما ربنا يهديه علا بحب: ربنا يهد*كوا لبعض ويهدي سركم يا قلبي ======== كانت منهمكة تمارس عملها بتركيز شديد فهي ليست سوى متدربة وعليها اثبات جدارتها في هذا المجال الذي تعشقه فزعت فجاة من اقتحام احدهم مكتبها رفيدة بفزع: بسم الله خضتني يااسمك ايه حذيفة باستنكار: يعني مش عارفة اسمي رفيدة بمكر: سارق اللبن حذيفة بسأم: يخرببيت بوقين اللبن الي هفضل مذلول بيهم لاخر عمري وضعت يدها بخصرها ورفعت احدى حاجبيها باستنكار: في مانع يا حضتباشاندز حذيفة باستفزاز: مفيش يا حضتباش ربعاندز رفيدة بغضب: انا ربع مهندس يا حذيفة! اه يا واطي والله .. قطعت عبارتها وهي ترى تبدل عيناه الرمادية الى البني القاتم حذيفة بغضب مكبوت: قولتي ايه رفيدة بتلعثم: مامامااا ماقولتش اقترب منها وفي بغتة منها امسكها من مؤخرة عنقها حذيفة وهو يهزها: بقا انا واطي يا بت رفيدة بغضب: ماتقولش بت حذيفة: يا بت دنا ماسكك من قفاكى وانتى عاملة زي الكتكوت المبلول رفيدة بغضب: انا كتكوت يااا رمقها بنظرة تحذيرية فتابعت بهدوء: يا حذيفة حذيفة: ايوا كده اتعدلي رفيدة وهي تحاول الفكاك: طب سيبني بقا يا حبيبي دلوقتي لو دخل حد من الموظفين هيقولوا عليا ايه بريستيجي هيضيع حذيفة ببرود: مفيش مشكلة رفيدة باستعطاف: يعني يرضيك اختك حبيبتك الموظفين يجيبوا سيرتها ويقولوا ممسوكة من قفاها زي حرامي الغسيل دفعها برفق واردف باشمئزاز: يخربيت ملافظك وتشبيهاتك لي شبه وشك رفيدة بسخط: يخربيت ثقل ايدك يااخي دي ايد لحم ودم زينا ولا مرزبة حذيفة وهو يرفع احدى حاجبيه: بتبرطمي تقولي ايه رفيدة بضيق: مابقولش تابعت بتهكم: وبعدين انت ايه الي جابك عندنا مش المفروض هتثبت نفسك بعيد عن شركات المصري حذيفةوهو يغادر: قلت اجي ارخم عليكى شويه وحشتني مناقرتك رفيدة بغيظ: والله حلال فيك الي بتعمله همس عاد اليها بخطى مسرعة فعادت للخلف برعب حذيفة: قولتي ايه؟ رفيدة بتوتر: بقولك همس عاملة ايه ؟ حذيفة: امممم همس بردو ؟ ماشي يا روفا هعديهالك بمزاجي سلام بقا يا روفتي رفيدة وهي تركل الكرسي برجلها: ماتقولش زفت روفتي تابعت بالم اثر ض*ب الكرسي لساقها ااااه يخرببيتك مش جاي من وراك غير الوجع اه رجلي خرج حذيفة قاصدا مكتب عمه بينما دلفت فردوس سكرتيرة رفيدة الخاصة الى المكتب فردوس بضحكة مكبوتة: عاملة ايه يا روفا رفيدة بغضب: انتى بتضحكي ليه فردوس: بصراحة لما افتكر منظرك و حذيفة بيه ماسكك من قفاكى بفطس من الضحك رفيدة: انتى شفتيني؟ فردوس وهي ترتعش من كتمانها لضحكتها: اه رفيدة باستنكار: بتترعشي ليه ماتسيبيها عندئذ انفجرت فردوس ضاحكة فلم تعد قادرة على السيطرة على نفسها اكثر من ذلك خلعت رفيدة حذائها الرياضي واخذت تلوح به في وجه صديقتها رفيدة بتحذير: هعد للثلاثة لو لقيتك قدامي هطلع عليكى الي بيعمله فيا الواد حوذي فردوس بصدمة: حوذي!! عندئذ دلفت جنة بغضب مكبوت: حوذي مين يا بت انتي وهي ركضت فردوس لتختبا وراء رفيدة فردوس: انا ماليش دعودة دي رفيدة هي الي بتدلعه جنه والشرر يتطاير من عينيها: هو انا مش قلت محدش يتنيل يدلعوا غيري رفيدة وهي تحرك يدها في الهواء بلا مبالاة: يا شيخة اتلهي ده الدلع ده بيستفزوا اصلا وبيكرهوا جنة بامتعاض: وانتى تستفزيه ليه اصلا رفيدةبضيق مصطنع: الله مش هو لي سرق مني بوقين اللبن بتوعي ده لو لا اني اتعطفت عليه وتكرمت واديته من لبني كان مات من الجوع وما بقاش شحط قد الحيط تحركيه ما يتزحزحش يخرببيته مش عارفة طنط هالة بتاكلوا ايه جنة بسخرية: بالناقص منه بوق اللبن الي ذلتينا بسببه رفيدة باستفزاز: بوقين لو سمحتي مش بوق واحد جنه بغيظ: هقتلك يا مستفزة رفيدة: عااا الحقيني يا فيري من المتوحشة دي فردوس بمزاح: معلش يا حبيبتي كان نفسي بس مش بحب اتدخل في المشاكل العائلية رفيدة بغضب: اه يا واطية جنة وهي تقترب من رفيدة ببطئ وترفع اكمام اسدالها: كنا بنقول ايه بقا يا حب رفيدة بخوف مصطنع: جنة المشرانية اوعى كده احسنلك جنة بصدمة: انا مشرانية؟ رفيدة: ده حذيفة الي بيقول كده جنة بصدمة: حذيفة!! نهارك اسود ومهبب على دماغك يا حذيفة باابن هالة رفيدة ببرود: طنط هالة لو سمحتي ! خرجت جنة غاضبة وصفقت الباب خلفها بعنف رفيدة بشماتة: احسن يا حذيفة تستاهل عشان تبقى تستقوى عليا كويس محدش بيد*ك على دماغك قد جنة وهمس حبايب قلبي فردوس بتهكم: والله الي اعرفه ان الاخت جنه هي الي بتاخد على دماغها مش الع** رفيدة بغيظ: انتى لسه هنا ؟ ======== في اسكندرية تقدم ناحيتها بخطى غاضبة ورفع كفه وهوى به على وجنتها فارتدت للخلف وسقطت على الرمال شهقت صديقتها بفزع بينما هو انحنى وامسكها من شعرها من فوق الحجاب ليث بغضب: الظاهر اني دلعتك كثير وجه وقت اصلح غلطتي واربيكى من اول وجديد ريحان ببكاء: ابيه ارجوك لحظة افهمك ليث بعصبية: مش عايز افهم حاجة اتفضلي قدامي وحسابنا في البيت سار بها نحو الفندق لاخذ حاجياتها والتحدث مع المسؤول عن الرحلة بشان اصطحابه لاخته وعدم استكمال الرحلة سارت معه الى المطار ليستقل الطائرة بوجه جليدي وعيون قاربت للحمرة من الغضب بينما كانت هي ترتجف خوفا محاولة كتم شهقاتها ماان وصلا الى القاهرة وخارج مطار القاهرة الدولي حيث كان السائق الخاص بريحان في الانتظار فتح السائق الباب الخلفي للسيارة ليث بجمود: اركبي كانت ريحان ترتجف خوفا من هيئة شقيقها ولازالت تشعر بالدوار بسبب صفعته تلك اصبحت تتراخى شيئا فشيئا ويعمها الظلام رويدا رويدا الى ان استسلمت اليه لتقع بين ذراعي شقيقها ليث بفزع: ريحاااااااان بسرعة وضعها بالمقعد الخلفي وجلس جانبها محاولا افاقتها دون جدوى ليث: عم يوسف بسرعة اطلع على اول مستشفى يوسف (السائق): حاضر يا بيه ماان وصلا للمشفى حتى اسرع ليث بحمل ريحان بين ذراعيه ودخل وهو يصرخ بالعاملين دكتور بسرعة دكتووور اتت الممرضة مهرولة فتلك مستشفى خاصة وتلبية الزائرين تكون بسرعة قياسية ع** المستشفيات الحكومية الممرضة: دخلها لغرفة الكشف بسرعة صدح مكبر الصوت: د. شهد الرجاء التوجه الى غرفة الكشف حالة طارئة حالة طارئة نداء للدكتورة شهد ماان سمعت النداء حتى اسرعت لغرفة الكشف فوجدت فتاة مستلقية على السرير وشاب واقف جوارها والقلق باد على ملامحه شهد وهي تقترب لفحص المريضة: هي مالها ليث بقلق حقيقي: مش عارف فجاة اغمى عليها ماان رات ملامح الفتاة حتى ارتدت للخلف فزعة شهد بفزع: روْح؟ روح مالك يا حبيبتي ليث بصدمة: روح مين دي يا دكتورة دي ريحان اختي وياريت بسرعة تكشفي عليها البنت هتموت وهود*ك في ستين داهية لو حصلها حاجة شهد بعدم تصديق: ريحان!! وبحركة سريعة تقدمت منها ورفعت كم بلوزتها لتظهر تلك الوحمة الصغيرة اسفل مرفقها بشكل حبة فراولة فتلك الوحمة هي الوحيدة التي تتميز بها ريحان عن توامها روح شهد بانهيار: ريحان اخيرا لقيناكى يا ريحان اخيرا ! يتبع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD