الفصل التاسع

1760 Words
.وصلت ريم الي منزل ندي لتطرق الباب كانت ندي تنام بخمول علي الكنبه المجاوره للباب لتجد الباب يطرق لتنهض بتكاسل وتفتح الباب لتجد ريم امامها . . . . .وقفت ندي ثواني معدوده تنظر الي ريم وعينيها تزرف الدموع بغزاره لتتعالي شهقاتها فتجزبها ريم الي داخل أحضانها بقوه كبيره حتي كادت ان تعتصرها . اخذت ندي تبكي بقوه وكذلك ريم لتبعدها ريم ببطي وتسحبها الي الداخل مجلسه اياها برقه لتتحدث قائله ببكاء : حببتي خلاص متعيطيش بقي . . . . .علشان خاطري خلاص والله هعيط انتي عارفه ان دمعتي قريبه قوي . . . . .وانتي حره بقي والله مهسكت ابدا نظرت ندي الي ريم ثم ابتسمت بقوه لتحتضنها ريم بحب شديد قائله في محاوله للتهوين عليها : مش عايزاكي تعيطي بعد كدا ايدا لاني واقفه جمبك وعمري مهسيبك ابدا انتي فاهمه . . . . .مش عايزاكي في يوم تعيطي ولا تحزني . . . . وخليكي متاكده ان ربنا بيبعت العوض . . . .ولما بيعوض بيعوض بالقوي . . . اومات لها ندي بحزن شديد لتتحدث قائله : عارفه يوميها كنت راجعه من الشغل ومتنكده. . . . . . . لاني اترفدت منه يوميها كنت شايله هم الدنيا مش عارفه اقولها ازاي وفجاه لقيت الناس كلها قدام البيت . . قلبي اتقبض ياريم . . . مش عارفه كنت هقع من طولي قعدت اصرخ . . . وانا بتمني ان قلبي يقف معاها . . . . بس موقفش . . . . عدي يوم وتاني يوم لقيت الراجل اللي كان السبب في طردي من المحل جاي يقولي لو عايزه تيجي تشتغلي عندي في الشركه الشركه مفتوحه في اي وقت . . . . عارفه . . .مش عارفه ليه كنت مرتحاله قوي كدا . . . . .قلبي حسيته بيدق قوي . .. . . . . .قوي ياريم . .. .هتضحكي عليا وتقوليلي داانتي لسه شايفاه من يومين ياخايبه. . . . هقولك اهو كاد بقي وانا معرفش ازاي دا حصل . . ابتسمت ريم فقد تذكرت نفسها وكيف دق قلبها لالياس من اول مره لتبتسم قائله : اقزلك علي حاجه تستغربي ليها . . . . .انا برضوا قلبي دق . . . ودق قوي كمان زيك بالظبط لدرجه اني مبقتش عارفه اعمل ايه ولا افكر ازاي . حتي اللي قلبي دقله السافل النهارده اتجرا وحضني وباسني طلع قليل الادب قوي ياندي . . .قوي من حظي الهباب تدخل عليا قريبته اللي بتحبه بجنون . . . . . وتشوفني وانا بين احضانه ااااااه علي ال**فه اللي كنت فيها . . . كنت هموت من ال**وف وهي بتدخل عليا كدا .وهيا عامله زي المفتش كرمبو كدا وبعدين اللي غايظني قوي ياندي انها لابسه من غير هدوم . . . . الحمد لله ان الياس مش بيشوف كان زمانها اغرته القادره دي . كانت ريم تتحدث وندي تنظر اليها بابتسامه فقد استطاعت ان تنسيها احزانها بمجرد وجودها معهابجوارها لتتحدث قائله وقد تذكرت امر ما . . . . . . انتي سمعتي عن اللي حصل لمرات ابوكي واختك ريم نظرت اليها ريم بتساؤل قائله : ايه اللي حصل والله معرفت حاجه . . . . فيه ايه قلقتيني ندي بابتسامه شامته : بيقولوا البوليس قبض عليهم في شقه دعاره وكانوا جليبينهم هما الاتنين اختك للاسف ملفوفه بملايه ومرات ابوكي معاها واتهموها انها ق**ده لبنتها شهقت ريم فقد تغاجات بما حدث لهم . . . . هيا تظل اختها لتنزل دمعه هاربه من عينيها لتنظر اليها ندي بضيق قائله : انتي زعلامه عليهم . . . . .بعد اللي عملوه معاكي . . .انتي مفكره انهم ممكن في يوم من الايام يحبوكي . . . . ناس ذي دي الحقد مالي قلوبهم ربنا نزع من قلوبهم الرحمه . . . . .متنتظريش منهم حاجه ولا قلبك يعطف عليهم . .دول ربنا بيجازيهم علي اعمالهم الوسخه زيهم. كانت ندي تتحدث بغضب شديد بينما ريم صامته تفكر في الفضيحه التي نالتها اختها لتتحدث قائله : عارفه مرات ابويا . . . .عمرها متكون ق**ده . . . .انا عشت معاها وبهدلت اهلي . . .بس عارفها . . . . وعارفه انها لايمكن كانت تعرف ان ريم بتعمل كدا وسكتت الحق يتقال . نظرت اليها ندي بضيق شديد لتتحدث قائله ؛ لا دا ربما بس فضل يسامح ويعدي لما خلاص بقي قرر يكشف سترهم .. . .والاتنين طالعين كن شقه واحده يعيني مش جايبينهم من علي سجاده الصلاه ولا حاجه . .والله اعلم برضوا . . . لت ما لها ريم قائله : ربنا يظهر الحق المهم انتي هتعملي ايه دلوقتي هتفضلي قاعده كدا لوحدك ولا هتشتغلي في شركه الراجل اللي جه ليكي دا ولا ايه قولي . نظرت اليها ندي ثم تحدثت قائله : بفكر اروح الشركه ليه . . . . . واهو اشتغل بمؤهلي . . . .واهي نوايه تسند الزير . .. . .وانتي لما تخلصي شغلك مع سي الياس دا تبقي تيجي نعيش سوا . . . لحد لما تتعدل لينا احنا الاتنين وربنا يصلح الحال . . . . . ابتسمت ريم قائله بحزن : ربنا يصلح الحال يارب ياندي . . . . عارفه انا بتمني ان الياس يرجع يشوف تاني . .نفسي يجي عليا يوم ويشوفني فيه لتبتسم ندي قائله : مهو ا هيشوف ال*قربه التانيه ولا انتي رايك ايه . . . .انتي بتقولي قالعه من غير هدوم . . . لتضحك ريم قائله : لابسه ياهبله من غير هدوم ركزي كدا . ضحكت ندي قائله : لابسه من غير هدوم ولا قالعه . .. ..اهيا كلها بتوصل لمعني واحد في النهايه. لتضحك ريم محتضنه اليها ليقاطعهم دقات علي الباب لتنهض ريم فتجد امامها . وبكدا البارت خلص دمتم سالمين واسفه للتاخير . اخذت ندي تبكي بقوه وكذلك ريم لتبعدها ريم ببطي وتسحبها الي الداخل مجلسه اياها برقه لتتحدث قائله ببكاء : حببتي خلاص متعيطيش بقي . . . . .علشان خاطري خلاص والله هعيط انتي عارفه ان دمعتي قريبه قوي . . . . .وانتي حره بقي والله مهسكت ابدا نظرت ندي الي ريم ثم ابتسمت بقوه لتحتضنها ريم بحب شديد قائله في محاوله للتهوين عليها : مش عايزاكي تعيطي بعد كدا ايدا لاني واقفه جمبك وعمري مهسيبك ابدا انتي فاهمه . . . . .مش عايزاكي في يوم تعيطي ولا تحزني . . . . وخليكي متاكده ان ربنا بيبعت العوض . . . .ولما بيعوض بيعوض بالقوي . . . اومات لها ندي بحزن شديد لتتحدث قائله : عارفه يوميها كنت راجعه من الشغل ومتنكده. . . . . . . لاني اترفدت منه يوميها كنت شايله هم الدنيا مش عارفه اقولها ازاي وفجاه لقيت الناس كلها قدام البيت . . قلبي اتقبض ياريم . . . مش عارفه كنت هقع من طولي قعدت اصرخ . . . وانا بتمني ان قلبي يقف معاها . . . . بس موقفش . . . . عدي يوم وتاني يوم لقيت الراجل اللي كان السبب في طردي من المحل جاي يقولي لو عايزه تيجي تشتغلي عندي في الشركه الشركه مفتوحه في اي وقت . . . . عارفه . . .مش عارفه ليه كنت مرتحاله قوي كدا . . . . .قلبي حسيته بيدق قوي . .. . . . . .قوي ياريم . .. .هتضحكي عليا وتقوليلي داانتي لسه شايفاه من يومين ياخايبه. . . . هقولك اهو كاد بقي وانا معرفش ازاي دا حصل . . ابتسمت ريم فقد تذكرت نفسها وكيف دق قلبها لالياس من اول مره لتبتسم قائله : اقزلك علي حاجه تستغربي ليها . . . . .انا برضوا قلبي دق . . . ودق قوي كمان زيك بالظبط لدرجه اني مبقتش عارفه اعمل ايه ولا افكر ازاي . حتي اللي قلبي دقله السافل النهارده اتجرا وحضني وباسني طلع قليل الادب قوي ياندي . . .قوي من حظي الهباب تدخل عليا قريبته اللي بتحبه بجنون . . . . . وتشوفني وانا بين احضانه ااااااه علي ال**فه اللي كنت فيها . . . كنت هموت من ال**وف وهي بتدخل عليا كدا .وهيا عامله زي المفتش كرمبو كدا وبعدين اللي غايظني قوي ياندي انها لابسه من غير هدوم . . . . الحمد لله ان الياس مش بيشوف كان زمانها اغرته القادره دي . كانت ريم تتحدث وندي تنظر اليها بابتسامه فقد استطاعت ان تنسيها احزانها بمجرد وجودها معهابجوارها لتتحدث قائله وقد تذكرت امر ما . . . . . . انتي سمعتي عن اللي حصل لمرات ابوكي واختك ريم نظرت اليها ريم بتساؤل قائله : ايه اللي حصل والله معرفت حاجه . . . . فيه ايه قلقتيني ندي بابتسامه شامته : بيقولوا البوليس قبض عليهم في شقه دعاره وكانوا جليبينهم هما الاتنين اختك للاسف ملفوفه بملايه ومرات ابوكي معاها واتهموها انها ق**ده لبنتها شهقت ريم فقد تغاجات بما حدث لهم . . . . هيا تظل اختها لتنزل دمعه هاربه من عينيها لتنظر اليها ندي بضيق قائله : انتي زعلامه عليهم . . . . .بعد اللي عملوه معاكي . . .انتي مفكره انهم ممكن في يوم من الايام يحبوكي . . . . ناس ذي دي الحقد مالي قلوبهم ربنا نزع من قلوبهم الرحمه . . . . .متنتظريش منهم حاجه ولا قلبك يعطف عليهم . .دول ربنا بيجازيهم علي اعمالهم الوسخه زيهم. كانت ندي تتحدث بغضب شديد بينما ريم صامته تفكر في الفضيحه التي نالتها اختها لتتحدث قائله : عارفه مرات ابويا . . . .عمرها متكون ق**ده . . . .انا عشت معاها وبهدلت اهلي . . .بس عارفها . . . . وعارفه انها لايمكن كانت تعرف ان ريم بتعمل كدا وسكتت الحق يتقال . نظرت اليها ندي بضيق شديد لتتحدث قائله ؛ لا دا ربما بس فضل يسامح ويعدي لما خلاص بقي قرر يكشف سترهم .. . .والاتنين طالعين كن شقه واحده يعيني مش جايبينهم من علي سجاده الصلاه ولا حاجه . .والله اعلم برضوا . . . لت ما لها ريم قائله : ربنا يظهر الحق المهم انتي هتعملي ايه دلوقتي هتفضلي قاعده كدا لوحدك ولا هتشتغلي في شركه الراجل اللي جه ليكي دا ولا ايه قولي . نظرت اليها ندي ثم تحدثت قائله : بفكر اروح الشركه ليه . . . . . واهو اشتغل بمؤهلي . . . .واهي نوايه تسند الزير . .. . .وانتي لما تخلصي شغلك مع سي الياس دا تبقي تيجي نعيش سوا . . . لحد لما تتعدل لينا احنا الاتنين وربنا يصلح الحال . . . . . ابتسمت ريم قائله بحزن : ربنا يصلح الحال يارب ياندي . . . . عارفه انا بتمني ان الياس يرجع يشوف تاني . .نفسي يجي عليا يوم ويشوفني فيه لتبتسم ندي قائله : مهو ا هيشوف ال*قربه التانيه ولا انتي رايك ايه . . . .انتي بتقولي قالعه من غير هدوم . . . لتضحك ريم قائله : لابسه ياهبله من غير هدوم ركزي كدا . ضحكت ندي قائله : لابسه من غير هدوم ولا قالعه . .. ..اهيا كلها بتوصل لمعني واحد في النهايه. لتضحك ريم محتضنه اليها ليقاطعهم دقات علي الباب لتنهض ريم فتجد امامها . وبكدا البارت خلص دمتم سالمين واسفه للتاخير . .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD