الفصل العاشر

1134 Words
.ابتسمت ريم قائله بحزن : ربنا يصلح الحال يارب ياندي .. عارفه انا بتمني ان الياس يرجع يشوف تاني .. .نفسي يجي عليا يوم ويشوفني فيه . . لتبتسم ندي قائله : مهو ا هيشوف ال*قربه التانيه ولا انتي رايك ايه .. .انتي بتقولي قالعه من غير هدوم . لتضحك ريم قائله : لابسه ياهبله من غير هدوم ركزي كدا ضحكت ندي قائله : لابسه من غير هدوم ولا قالعه ..اهيا كلها بتوصل لمعني واحد في النهايه. . لتضحك ريم محتضنه اليها ليقاطعهم دقات علي الباب لتنهض ريم فتجد امامها شاب يبدوا انه في منتصف الثلاثين لتبتسم قائله: ايوا . . . . اقدر اخدمك ازاي . . . نظر اليها الشاب ليبتسم قائلا : الانسه ندي موجوده . اومات ريم قائله : ايوا ثواني اديها خبر . . التفت ريم الي ندي قائله : البسي طرحتك علشان . . في واحد بره عايزك ياندي . . بس انا اول مره اشوفه . اومات لها ندي ثم تنهض بسرعه لترتدي حجابها وتعدل ملابسها ثم تذهب لتنظر من اتي . وقفت ندي تنظر الي الطارق الذي لم يكن سوا . سيف لتبتسم قائله : مستر سيف . .اتفضل .. . اشارت لن ندي بالدخول ليدخل وهو ينظر الي ريم بتعجب . .فتتحدث ندي قائله : خير يافندي .. في حاجه . نظر اليها سيف ثم تنحنح قائلا : انا بس كنت عايز اقو لك . . .يعني. ..بصراحه كدا انا بحبك وعايز اتجوزك . نظرت اليه ريم بدهشه وكذلك ندي التي لم تستعب ماقاله لتنظر له قائله : معلشب اصلي مسمعتيش كويس انت قولت ايه . . ممكن تعيد تاني كدا . . . . . ابتسم سيف قائلا . ..قطبقولك بحبك وعايز اتجوزك .. . . عندك مانع في اني اقول كاد . . . لو عندك مانع . .. .انا ممكن اسحب كلامي عادي خالص احمر وجهه ندي بشده حتي انها كاد ان يغمي عليها من شده خجلها لتنظر الي ريم لتجدها تبتسم ببلاهه فتغنض عينيها قائله : ريم ممكن ندخل نتكلم سوا . اومات لها ريم ودخلت معاها الي غرفتها لتحتضنها ريم بقوه حتي كادت ان تحطم اضلعها لتتحدث قائله : عارفه لو شم وافقتي والله ياندي لموتك واخلص منك . .اصلب زهقانه وبصراحه عايزه اموت حد دلوقتي . . ضحكت ندي التي لم تكن تصدق نفسها او مايحدث معها لتتحدث قائله : انا مش عارفه اقول ايه دا .. دا لسه شايفني من يومين وجاي دلوقتي يقول انه بيحبني . .ان خايفه من التسرع دا ياريم. ابتسمت ريم قائله : تسرع ايه ياع**طه انتي فين التسرع دا . . . الواحد بيشوف حجات اسرع من كدا بكتير اساليني انا . . . انا من رايي انك توافقي وبكره تدعيلي دا اصلا شكلها بركه دوعا امك ياموكوسه . ابتسمت ندي قائله: انتي شايفه كدا ياريم .انتي رايك كدا. اومات لها ندي لتبتسم ندي قائله : خلاص الاول اصلي استخاره ولو وافقت مش هعمل اي حاجه من التفاريح دي . . . ابتسمت ريم قائله : يبقي افضل برضوا . . . ويارب يكون خير باذن الله . ندي بابتسامه : باذن الله .. ريم بجديه : يالا خلينا نطلع اصل الراجل يمشي ونخسر فرصه العمر .. واحنا مش ناقصين . . لتوما لها ندي ثم تخرج امامها لتجلس امام سيف الذي اخذ ينظر اليهم لتوتر ليتحدث قائلا بتوتر : خير ان شاء الله . . . . ابتسمت ريم قائله : بص يابن الناس هيا هتعمل استهاره وهتشوف لو انت ابن حلال وارتاحت نفسيا يبقي ان شاء الله احنا موافقين ولو مش طلعت مرتاحه يبقي فرصه تانيه ان شاء االله . ابتسم سيف بحزن ليتحدث قائلا : تمام وانا مش مستعجل ربما يقدم اللي فيه الخير بس كنت عايز اطلب منك تبلغيني بردك علي طول علشان لو حصل نصيب مش هنقعد هنا في مصر لان شغلي كله بره وانا مش هقدر اقعد المده دي كلها في مصر فلو هتعبك ممكن تقوليلي علي طول ابتسمت ريم لترد ندي قائله وهيا تنظر الي تعابير وجهه الصادقه : تمام ان شاء الله هقولك انا معايا الكارت بتاع حضرتك . وان شاء الله خير . ليبتسم سيف ثم ينهض من مكانه بسعاده ملقيا السلام مره اخره مستديرا للخروج . . استادارت ريم لتظر الي يارا قائله بسعاده : والله الواد دا شكله واقع لشوشته وربنا هيصلح الحال ان شاء الله . ابتسمت ندي قائله بحزن : كان نفسي ماما تبقي جمبي دلوقتي . . . .عارفه نفسي افرح بس مش عارفه افرح . . . .حاسه ان قلبي مش مطاوعني ان افرح مع اني مرتاحه من غير حتي معمل استخاره بس . . صعبان عليا نفسي اني بطولي كدا . ابتسمت ريم بحزن واحتضنتها قائله : اخص عليكي بانودي . بقي حاسه انك وحيده طيب وبالنسبه ليا ايه الموضوع دا انا لو كلبه كنتي افتكرتيني ياشيخه اخص عليكي .. واللع انا زعلانه منك قوي . عارفه نفسي . ..اعيط دلوقتي .. .بس مش عارفه .. قلبي مش مطاوعني ... .خالص . ....لتكمل ببكاء مصطنع . . . . يارتني مت قبل متقولي كدا .. يااخره صبري يانا ياما. ضحكت ندي قائله وخيا تض*بها في كتفها : اسكتي ياهبله هيا مش نقصاكي اصلا ..الواحد حاسي انه بيتكروت كدا .. انتي مش حاسه بكدا دا غليز ياخدني ونسافر علي طول .. الله يرحمك ياامي داانتي لو كنتي عايشه كنتي متي من الخضه .. المهم انتي مش قولتيلي هتعملي ايه مع الزفته القالعه دي ..هتسيبيها تخ*ف الراجل منك دا باسك ياامي .. عارفه يعني ايه يعني تلطار ولا العار اقول للناس ايه ... اقوله باسها وهو غريب يافضتحتك ياريم يافضحتك . ضحكت ريم بكل صوتها قائله : حببتي فكي كدا ربنا يسعد ايامك . احتضنت ريم ندي فهيا تعلم انها تصطنع الفرح لكن قلبها خالي بالفعل فمن كانت تملا قلبها فرحا قد ماتت والان هيا وحيده . في شركه الياس يجلس بتوتر وامامه يجلس والده الذي بنظر اليه بسعاده بعد ان سمع خبر موافقته علي عمل العمليه ليتحدث قائلا : اهم حاجه دلوقتي اني اقول لريم اني متجوزها ..وكمان عايز اقضي معاها شهر العسل قبل مسافر . . مش عايز اجل حاجه ابدا انا مش عارفه اذا كانت العمليه هتنجح ولا لا علشان كدا مش عايز اي حاجه تغير مودي . . عايز ابقي فريش علي وعايز اخليها تقضي معايا اجمل ايام حياتها كلها ابتسم عا** قائلا : انا موافق علي كل اللي بتقوله بس عايزك تخلي بالك نيره مش ساهله ... وانا مش عايزها تاذي ريم ريم طيبه وانا عايزك تخليك ديما سند وضهر ليها . . . . مش عايزك نخذلها ابدا يا الياس . ربنا يصلحلك الحال . . ابتسم الياس قائلا : طيب انا هقوم دلوقتي علشان اروح اجيبها من عند صاحبتها وافاتحها في الموضوع واش ف رايها ايه . .. عندي احساسا انها هتاكلني . . . بس مش مشكله . .هصبر عليها وافضل وراها لحد لما تقول خلاص . . ليضحك عا** ولكنه ما ان هم ان يتحدث حتي فتح الباب ودخلت .. . . . وبكدا البارت خلص دمتم سالمين اتمني انكم تعملو متابعه للروايه وتتغاضوا عن اي اخطاء لغويه او اي حاجع تانيه وطالروايه تحت التعديل لحد بدايه السنه الجديده
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD