الفصل الخامس

1474 Words
.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كانت ريم تقف بجانب تمسك بكوب من العصير الكبير تشربه بابتسامه واسعه وهيا تنظر الي العروسين لتتفاجا بيد قد وضعت علي كتفها ليهتز بدنها عندما التفتت لتجد شاب يبدوا انه في بدايه الثلاثينات هو من وضع يده علي كتفها لتدفعها بقوه تحدجه بنظرات الغضب ليبتسم هذا الشاب قائلا : ادهم السيوفي اخو العروسه . نظرت اليه ريم بضيق شديد ثم همت ان تتحرك ليمسك بيدها مره اخري فتباده بصفعه علي وجهه اختفي صوتها وسط صوت الاغاني لكنها لم تخفي عين عيون نيره وسهير ليبتسموا بحقد متبادلين النظرات الخبيثه سويا . جحظت عيني ادهم من جراتها وما ان هم ان يعاقبها حتي ابتعدت ريم بسرعه باتجاه الياس لتمسك بيده فتتلامس اصابعهم . شعر الياس بيديها المرتعشتين ليصر علي اسنانه بغضب قائلا : يالا علشان نروح . انهي كلامه بجزبها من يدها والذهاب بها خارجا من الحفله وكانه يرا امامه . كان الياس يمشي وكل كن يقا**ه يتنحي بعيدا عنه حتي لا يتعثر في خطاه وريم تتعثر في خطواتها بسبب خذاءها العالي لتمسك يده بقوه جاعله اياه يتوقف فقد وقفت امامه نيره . وقفت نيره تطالعهم بنظرات مغتاظه لتتحدث قائله : رايح فين ياالياس لسه الحفله مخلصتش يعني. الياس بجديه : لازم امشي علشان رين بتنام بدري وبعدين احنا اثبتنا حضورنا يانيره ممكن بقي تمشي من قدامي علشان مش فاضب. تنحت نيره من امامه وعقلها بقدح بشده وقلبها بشتعل بنار الغيره. خرج الياس من الحفل ليترك يد ريم ويقف صامتا مكانه دون ان يتحدث ليطول **ته فتتوتر ريم بشده . جلب الشوفير سيارته ليركب وتركب ريم بالمقدمه ليصر علي اسنانه قائلا بغيظ شديد : استني يامحمد . . . . . . . . . ريم . .. انزلي حالا وتعالي اركبي جمبي . توترت ريم بشده من كلامه لتنزل بسرعه وتركب بجانبه . كان ال**ت سيد الموقف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . انتهي العزاء ومشي المعزيين لتتكوم ندي حول نفسها تضم ركبتيها الي ص*رها تبكي بقوه كم تتمني وجود ريم الان . . . .اااااه ظلت تبكي وتبكي وتبكي . .. الي ان غفت مكانها دون ان تشعر بشي. بينما سيف لم ينم طوال الليل فقد جلب راجي الشابين وقام بوضعهم في المخزن بانتظاره ليقوم سيف بض*بهم حتي كلت يداه . في صباح اليوم التالي استيقظت ريم من نومها مبكرا لتتوضا وتصلي فرضها وتذهب بسرعه الي غرفه الياس . . . . لتحده ينام علي بطنه لايرتدي سوا بنطال فتخجل بشده تحركت ريم باتجاه الحمام لتحضره له ثم عادت ودخلت الي غرغه الملابس لتختار له ملابسه وحذاءه خرجت ريم من غرفه الملابس لتصتدم بحائط بشري لم يكن سوا الياس الذي استيقظ وكان في طريقه لجلب ملابس . امسك الياس بها قبل ان تقع لتحرك ريم عينيها بخجل وتضع يدها علي ص*ره لتدفعه بعيدا عنها فيقشعر بدن الياس بشده ويبتعد الي الحمام دون ان يتحدث . بينما ريم تحركت الي الخارج بسرعه لتنزل الي المطبخ لتحضر الفطار له قامت بقلي البيض وعمل بعض الاكلات التي علمت بانه يحبها وعمل كوب من القهوه ليستمتع به . اما نيره فقد استيقظت لتجد ريم تعد الطعام لالياس بنشاط وابتسامه تزين وجهها . . . . . .كانت تبدوا وكانها زوجه تعد لزوجها لتغتاظ بشده ثم تقرر ان تبدا خطتها من الان . قامت نيره باستغلال فرصه خروج ريم من اامطبخ لتضع لالياس سكر في كوب قهوته رغم انها تعلم بانه يشربها بدون سكر وايضا قامت بوضع القليل من الشقه في طبق السلطه الخاص به رغم علمها بانه لاياكل ما هو حار . اختبات نيره عند عوده ريم لتحمل ريم الطعام الب السفره بينما نيره عادت الي غرفتها لتبعد الشبهات عنها . . . . . . . . . . . .. . . انتهي الياس من ارتداء ملابسه لينزل الي الاسفل وعلي وجهه ابتسامه سعيده مقر ا التحدث مع ريم بشان ماحدث امس . اقترى الياس من الطاوله ليجلس عليها فتقرب ريم من الطعام ليبدا الاكل باستمتاع الي ان وضع المل*قه في طبق السلطه ليرن هاتفه فيضعها مره اخري ويمسك بالهاتف الذي اخبره البريد الصوتي بانه المحامي . رد الياس عليه ليستمع الي كلامه فيتحدث قائلا: ابوا عايزك توثق ال*قد في المحكمه وتعمل كل اللازم . .. . مش عايز ثغره تعدي عليك يامحيي. تمام . .. وابقي عدي علي الحسابات خد المكفاه اللي سايبها ليك كانت ريم تنظر اليه بتعجب وكذلك نيره التي كانت تستمع الي حديثه ليتحدث الياس قائلا : فطرتي . لترد ريم قائله : اااه الحمد لله . . . .الساعه دلوقتي ٨ وحضرتك هتتاخر علي شركتك . . . مستر عا** مشي من الصبح بدري . . . . . . ليتبسم الياس قائلا : طيب يالا خلينا نلحق احنا كمان علشان عندك اجتماع الساعه ٩ زي مقولتلي امبارح. ليبتسم الياس ويتنهض من مكانه لتنظر اليه ريم قائله : طيب والقهوه . . . .مش هتشربها. الياس بجديه ؛ نشربها في المكتب . . . .مش عايز اتاخر . خرج الياس من البيت برفقه ريك بيما نيره اخذت تض*ب الارض بقدميها لتقف سهير بجانبها قائله : خليكي عاقله . . . .لسه مخسرناش . . .فيه ورقه كمان ممكن نستعملها . نظرت نيره الي سهير قائله بتساؤل : ورقه ايه. سهير بخبث : سيف اخو داليا . لتبتسم نيره عند تذكرها له لتوما براسها مردده : اممم سيف . . . . .والله برافو عليكي ياخالتوا طول عمرك مركزه سهير بضحكه : امال . وصل الياس الي الشركه ليدخل وبعده ريم التي كان الجميع ينظر اليها بنظرات معجبه بينما وجهه الياس لم يكن يفسر حينها هو كان متجهم الوجهه وفقط دخل الياس الي مكتبه ليجلس عليه بكل هدوء لتجلس ريم امامه ليتحدث قائلا بجديه تامه : ممكن اعرف ايه اللي حصل امبارح خلاكي جيتي امسكتي فيا بالطريقه دي. . . . . لتنظر اليه ريم بتوتر ثم تتحدث قائله : واحد اسمه سيف . . . . . . . . . بينما علي الجهه الاخري تجلس رانيا وابنتها ريم الصغري لتتحدث بحقد قائله وهيا تنظر الي ابنتها : ياترا بنت الجز ** دي عملت ايه عند الباشا . .. ممرمطها ولا ايه نظامها. لتزم ريم شفتيها قائله : مش عارفه والله ياماما شكلها كدا هتلعب احنا نستني لما تقبض اول شهر ونتلايم عليه وساعتها مبقي شوف هنعمل فيها ايه . . . . .دي حتي البت ندي امها ماتت وهيا ولا عبرتها . . . . . . . لتكون العيشه في القصر دي عجبتها ولا ايه او يمكن تكون حلوه . . . . . لتضحك رانيا قائله : ماهيا اكيد هتعجبها يابت هيا بعني هتصطبح كل يوم بجردل ميع ساقعه يتدلق علي راسها وتصحي تولول زي الولايا . لتضحك ريم قائله : والله ياماما انتي ياعيني طلعتي عين البت دا لو انا كنت خنقتك وخلصت . رانيا بضحكه خليعه : جاتك ايه يا بت ياريم . . . هيا تقدر دا انا كنت قطعتها بايديا الاتنين وبعدين انا اصلا لله في لله كدا مش بطقها جاتها داهيه تاخدها بعيد عننا لتضحك ريم ثم تنظر في ساعتها قائله بتوتر: طيب ياست الكل انا هنزل دلوقتي علشان عندي كام مشوار عايزه اعملهم كدا وبعيدن هتلاقيني عندك فوريره . نظرت لها والدتها بشك لتتحدث قائله : اممم طيب يابنت بكني ربنا يسهلك يارب . ريم بضحكه : يار ب ياماما يارب. . . .. ارتدت ريم ملابسها وخرجت بسرعه من المنزل لتلحق بها والدتها بسريه تامه واذا بها تجدها تدخل الي عماره لتصعد خلفها . دخلت ريم الي شقه بالطابق الثالث لتفتح بمفتاح اخرجته من حقيبتها لتدخل وتغلق الباب. دخلت ريم الي الشقه لتخلع حجابها وملابسها وترتدي قميص نوم من اللون الاسود يكشف اكثر مما يستر لتتمدد علي السرير حتي فتح الباب ودخل رجل في بدايه الثلاثين لتقا**ه ريم بالاحضان . حنت رانيا لتذهب بسرعه وتطرق الباب بكل قوتها ليفتح الباب هذا الرجل وهو عاري الص*ر فتدخل رانيا الي الداخل فتحد ابنتها عاريه في سريره ليفتح الباب ويدخل . .. .. . وبكدا البارت خلص دمتم سالمين. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD