الفصل السابع عشر

1213 Words
نظر عا** الي الياس بدهشه ليجلس الياس بجانبه قائلا : عرفت النهارده . . . . عرفت انك كنت بتحاول بكل الطرق انك تقولي بس انا اللي كنت مش بفهم .. . .انا اسف . . . بس عايز اقولك اني مش هعدي اللي عملوه دا علي خير ابدا . . . . ولازم اعاقبه لازم اخليهم عبره لمن يعتبر . . . والله بابا مهرحمهم .. . . بس عايز اسالك سؤال .. . . . سهير ليها دخل باللي حصل دا . . . . ليهز عا** راسه فيتحدث الياس قائلا : متفجاتش خالص . . . . طيب ليها علاقه باللي حصلك . . . . ليهز عا** راسه مره اخري فيعض الياس علي شفتيه . . . كم استغبوه . . . .هل كانو ا يظنوا انه لن يعلم . . . ولكنه لم يكن يعلم لو تلك الصدفه ليلعن غباءه ربت عا** الي فخذ الياس لينظر اليه الياس قائلا : فاضل انك تتكلم بس يابابا عايزك تخلي بالك من نفسك ومتخليش حد يعرف انك بتتحسن ديما ادعي المرض . . . ليوما له عا** فيبتسم الياس قائلا: عارف ليك عندي خبر بمليون جنيه . . . . نظر اليه عا** ليكمل الياس قائلا : انا لقيت ريم وهيا دلوقتي في شقتي القديمه اللي في التجمع .. . وكمان حامل . .وشكله توام كمان. . . . تعرف ان بطنها كبيره قوي .. . .انا حتي مكنتش قادر اشيلها . . .هههه اثقال بس خفت اقولها كدا تتقمص زي مابسمع عن الحوامل ابتسم عا** باتساع حتي ادمعت عيناه ليحتضنه الياس قائلا : بكره تبقي احلي جد في الدنيا . . . . وكمان ابنكزطلع اسد بيجيب بالجوز مش بنهزر احنا . . . . . ليبعده عا** ويمسح دموعه بقوه هازا راسه بسعاده . . . . . . اما بالاسفل فقد امسكت ريم بهاتفها وادهاتفت والدتها التي كانت تنام في شقتها التي اشترتها لها ريم بمال زوجها عاريه لايستر جسدها سوا ملاءه وبجانبها نفس الشاب الذي سبق وان كان مع ريم ، يشرب السجائر وبجانبهم زجاجات الخمر لترد عليها رانيا بضيق شديد قائله : جر ايه يابنت الكلب انتي معدش وراكي الا انا ولا ايه . . . . متق*فنيش بقا . . . ريم بتذمر شديد : ياماما الياس متغير قوي . . . وانا خايفه اوي ليعرف حاجه . . . من ساعه معرف ان نيره ماتت وهو متغير قوي . . . انا مش عارفه اعمل ايه وكمان امحد الزفت دا مبيردش عليا خالص . . . من ساعه مشوفت ريم . . .ريم . .. ريم حامل ياماما .. . حامل . . . حتي الياس حس بيها .. .انا حسيت بيه وهو في حضني انه حس بيها . . .بس حاولت الهيه عنها . . . .كلمت امجد الزغت دا وتليفونه مقفول . . . حتي اني وصيت واحد يقف يراقب ريم بس بيقول انها ملهاش اثر في الفيلا . . . .وخايفه ترجع تقول لالياس حاجه . . . . رانيا بكره : شوفيها فين واقتليها هيا كمان احنا شم ناقصين ق*ف بس المرادي عايزاكي تتاوي جثتها في مكان محدش يقدر يوصله انتي فاهمه ، متبقيش هبله زي المره اللي فاتت ياغ*يه انتي . . . . . . هزت ريم راسها قائله : حاضر ياماما ، حاضر . . . مش هخلي حد يغرف عنها حاجه . . . هتاويها .. .اكيد هتاويها . . . .مش بعد اللي وصلتله دا كله اجي اخسر كل حاجه كدا من غير تعب . . . لا . . لازم اقتلها واخلص منها . . . كانت الشياطين تتراقص امام عينيها غير مدركه لما ينتظرها ممن يستمع الي حديثها كله ويتوعد لها هو الاخر بالهلاك . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . امسك الياس بهاتفه هو الاخر وهاتف صديق له قائلا: عايزها تطلع بالملايه اللي هيا لافها . . . . مش عايز ولا غلطع بس المرادي . . .مش عايزها تطلت من السجن خالص . . . .عايزها يتعمل معاها الواجب . . .فاهم ولا اعيد تاني . . . اغلق الياس هاتفه وهو ينظر اليهم بشماته ليتحرك من مكانه باتجاه مكتبه مجريا بعض الاتصالات . . . انقضي النهار ورن جرس الفيلا لتفتح الخادمه مزامنه مع نهوض سهير وريم ليدخل ندي وسيف الذي قا**هم الياس بالترحيب الشديد . . . . . اخذت ريم ترتجف مكانها عندما وقعت عينيها علي ندي لتنظر اليها ندي بتعجب شديد ثم تنظر الي الياس قائله بغضب شديد : ايه اللي جاب الزباله دي هنا ياالياس . . . . . انت ازاي تدخلها هنا. . . وفين ريم . . .ازاي تسمحلها تدخل بيتها بعد اللي عملته فيها .. . نظر اليها الياس بعدم فهم هل تعلم ندي بما فعلته ريم بزوجته هل تعلم انها قد اخذت مكانها هو لم يخبرهم شئ . .. . اقترب الياس من ندي قائلا : فيه ايه ياندي . . . دي ريم مراتي . . . .انتي بتتكلمي عن ايه . . . جحظت عيني ندي بشده من قوله لتقترب منه قائله بغضب : انت اتجننت يااليا س ايه اللي بتقوله دا . . . مرات مين . . . انت متجوز ريم صاحبتي معايا مش دي . . .دي اختها . . . همت ندي ان تمقض علي ريم الا ان سيف امسك بها وتحدث بهدوء قائلا: ايه اللي بيحصل يالياس وفين ريم ضحك الياس وهو يمسك بيد ريم قائلا : انتوا هتجننوني ياجماعه دي ريم مراتي . . . متردي ياريم ساكته ليه . . . انهي الياس كلامه وهو ينظر اليها منتظرا ردها لتبتلع ريم مافي حلقها ثم تنظر اليهم قائله بثقه زائفه تكاد تصل الي البجاحه وهيا تحتضن خصر الياس : ايوا ياروحي انا ريم مراتك .. . مالك يا ندي انتي جالك زهايمر ولا ايه . . . .انا ريم ياروحي . . . نظرت ندي الي سيف وعقلها يكاد يخرج من مكانه لتصرخ قائله : فيه ايه . . . انت ا بتهرجوا ولا ايه . . .. فين ريم ياالياس عملت فيها ايه. . . .فين ريم . . . امسك سيف بها بقوه قائلا : اهدي . . .انتي حامل ودا غلط علي البيبي . . . اجهشت ندي في البكاء محتضنه اياه قائله من بين شهقاتها : ااانااااا خايفه يا سيف .. . .خايفه علي ريم . . . انا شم عارفه هيا راحت فين . . . نظر الياس الي ريم قائلا بغضب : انا عايز اعرف ازاي بتقول عليكي مش ريم وايه حكايه اختك دي انا اول مره اعرف ان عندك اخت . . . . نظرت اليه ريم قائله ببكاء مصطنع : علشان مكنتش بعتبرها اختي . . . كانت ديما تض*بني هيا وامها . . . عارف كانت بتصحيني وهيا بتكب جردل ميا ساقعه عليا . .. . بهدلوني يالياس . . . بهدلوني . . اقولك ايه ولا ايه . . كنت بحاول انسي . . . كان نفسي اعيش معاك من غير مفكر فيهم . . . اقولك ايه اق لك امهم حرمومي من التعليم علشان هيا تتعلم وتدخل جامعه .. . اقولك ان مرات ابويا كانت بتوقف العرسان عني وتقول عليا اني اني تربيه شوارع واخلاقي وحشه وبمشي مع شباب اق ل ايه بس . . . . . هنا ولم تتمالك ندي نفسها لتنفض يد سيف ثم تندفع تجاهها وتصفعها كف جعلها اذنها تص*ر طنين شديد ليبتسم الياس ابتسامه سرعان ما اخفاه ليهم ان يتحدث الا ان دخول ال . . . . . .. وبكدا البارت خلص دمتم سالمين
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD