الفصل الرابع

3736 Words
وقفنا لما عاليا راحت بيت خالتها وعبدالعزيز وامال فى شقتهم وصلت هى ولاد خالتها نبدا بسم الله فى يوم جديد على الكل فى الحاره فى بيت الحج سعيد الديب فاطمه قامت وصحت عاليه علشان تروح مدرستها قامت اتوضت وصلت ركعتين وبعدها خرجت حضرت الفطار وباباها فطر ومحمود وطبعا نع قلة ادبه على اخته وغلسته على عاليه وكلامه الدبش قاموا كلهم واحمد خد عاليه يوصلها المدرسه وبعدها يروح يستاذن من شغله. بعدها يروح المستشفى نسيبه ونروح لعبدالعزيز وامال قالتله انا هر ح ازور الحجه كريمه وهو قالها ماشى ياحبيتى وسلميلى عليها وهى قالتله حاضر بس هقول لسلمى وهاله لو حد عايز يروح معايا نروح مع بعض وهو قالها براحتك هنزل انا المحل بس قبل ماتنزلى رنى عليا علشان اجهزلك حاجات تاخديها معاكى امال ماشى ياحبيبى ربنا يخليك يارب وعبدالعزيز ويخليكى يامولا هنزل انا بقى بس اوعى تنسى امال لا مش هنسى انا هلم الشقه واتصل بهاله وسلمى وبعدها هرن عليك وهنزل هعدى عليك عبدالعزيز ماشى ونزل وامال لمت الشقه واتصلت بسلمى وهاله وسلمى قالتلها هنزل معاكى وهاله بينها وبين امال قالتها وفرحت اوووى قالتلها دراى على شمعتك ياحبيبة قلبي ربنا يكتبلك كل خير يارب وهاله قالتلها ابقى سليملى على الحجه كريمه وقوليلها وبلغى سلمى كمان امال لا مش هقول لحد علشان الاستاذ ايمن ميزعلش هاله ايمن يزعل منكم ازاى. انتى محدش فيكم بعد عياله عنا وعمركم ماخفتوا على عيالكم منى دووول مراتات اخواتى بيخافوا على عيالهم منى وانتم عمركم بتعبرونى منكم وتقولوا يزعل ولاعمركم قلتوا دى مش بتخلف امال ليه ياحبيبة قلبي دانتى احن مننا علي اولادنا دى البت مكه عايزه تيجى تقعد عندك تقولى انا هاروح اقعد عند ا**ه هاله هى بتذاكرلى من غير متزعقلى .هاله ضحكت دى كوكى دى العشق دانا نفسى اجيب بنوته شبها امال يالهووووى بتدعى على نفسك ليه يابنتى دى فساد هاله والله انتى ظالمه ياامولا امال ظالمه عشريها انتى بس وانتى تعرفى اخرة صبرى هاله والله كوكى كيوت وطيوبه انتى اللى مفتريه امال ط يااختى اييه رايك اتنازلك عليها وعليها مليكه وملك كمان اييه رايك هاله يالهوووى ابعتهملى دووول حبايب قلبي بس ياامال بطلى افترا امال صحكت وقالتلها اه انا مفتريه زى مريم ام البنات مفتريه زيى بالظبط وناويه تتبرع هى كمان هاله ..اه انتى هتقوليلى ماهى مشرده بناتها هى كمان وضحكت و يالا بقى اسيبك علشان متتاخريش وسلميلى على سلمى والحجه كريمه وام محمود امال حاضر وقفلت معاها واتصلت بسلمى قالتلها قابلينى عند السوبر ماركت بتاعنا وهى قالتلها حاضر وقفلت ولبست ونزلت وراحوا المستشفى وزاروالحجه كريمه وامال قالتلها على هاله والحاجه كريمه دعتلها وعدى وقت طويل وايام كتييير وكريمه حالتها استقرت وخرجت من غرفة العنايه لغرفه عاديه وامها واختها معاها مش سيبنها وكمان عمر واحمد وعمار معاهم عالطول فى المستشفى يطمنوا عليهم وعمار اتأسف لاامه كتير وهى سامحته وطلبت منه انه هويركز فى مذاكرته علشان يجيب مجموع كبير يؤهله لدخوله كليه قمه لانه علمى رياضة وهى نفسها يبقى مهندس زى اخوه وهو قالها حاضر وقالتله لازم تخلى بالك من عاليا اختك هى اتحرمت من حنان ابوك لانه مات وهى كانت صغيره ملحقتش تعرفه لازم انت وعمر تبقوا تعويض ليها عن حرمانها من فقدان ابوها وعمار قالها حاضر اللى تؤمرى بيه ياست الكل وعمر بيقولها خلاص ياكوكى سامحتى الواد ده كريمه...اه انا مقدرش ازعل من حد فيكم انا لما ابوكم مات اتجوزتكم انتوا وانت اكتر واحد شفت كانوا بيحربونى ازاى بس انا بعت الدنيا كلها علشان خاطر عيونكم انتم والدليل اهل ابوكم الله يرحمه قطعونى علشان ماردتيش اتجوز اخوه هو بعد حسن اتجوز حد تانى ده حسن ده قبل مايكون زوج كان اب واخ وصديق الله يرحمه وكمان لولا امى وقفت فى ضهرى وشجعتنى الله اعلم كنت هعرف اكمل ولا لأ عمر.. ربنا يباركلنا فيكى يااحلى ام فى الدنيا واحمد ياخالتو انتى مثال للام المثاليه اللى تنشالى فوق الراس كريمه.. حبايبي ربنا يكرمكم ويف*ج قلوبكم يارب عمار..اومال فين تيته وخالتو كريمه...تيته تعبت شويه وزينب خدتها تكشفلها هى ضغطها على لما ساميه اتصلت عليها وسالتها عنها وعن فاطمه وابوهم بيعمل معاهم ايييه وساميه متوصتش حكت كله كله وكمان قالتلها ان هو ض*بها لانها ردت عليه هى وعاليا احمد.. استغفر الله العظيم انا مش عارف بابا هيتغير امتى وعمر ماما معلش انا هرجع عاليا لشقتنا وكده كده هى اخر امتحان ليها بكره وانا هبدا وبعدى عمار هى تبجى تقعد فى البيت منها ماضيقش جوز خالتى وكمان تاخد بالها مننا انا وعمار وكمان حضرتك كلها كام يوم وتخرجى علشان ساميه هتمتحن ومينفعش تقعد فى جو الخنقه فى بيت خالتي انا اسف يااحمد احمد..بقلة حيلة بتتأسف على ايييه ياعمر انت عندك حق فى كل كلمه انا لوماما. وفاطمه يوافقوا اخدهم وابعد بعيد عنه وعن محمود عمار... بصراحه يبقى عملت معروف فيهم والله ابوك لايطاق هو محمود اخوك كريمه...عمار عيب مينفعش تكلم على جوز خالتك كده احمد ..سيبه ياخالتو هو مقلش حاجه غلط هو بيقول الحقيقة كريمه...لا ياابنى مهما كان ابوك وفى الوقت نفسه دخلت امينه مامة كريمه وزينب اختها ابوه الصبر بس عليا واقسم بالله انا اهروحله ابن عدلات واخد منه فاطمه وينسى بناته زبنب وانا ياامى مش كفايه ساميه امينه...تعالى اقعدى معايا وسيبه يعفن هو ابنه.واحمد يجيى هو كمان علشان يعرف قيمتكم زينب...سعيد شكلك متعرفبش عنه حاجه امينه ...لا عارفه اللى متعرفهوش جوزك عيان ومريض نفسى كمان زينب عيان ازاى امينه سعيد مريض بالقلب يازينب بس علشان هو مكابر ومش عايز يعترف بمرضه وكمان العلاج اللى بباخدوا كله يوم ده بسبب تعب فى قلبه ولانه جبروت مقلش غير لكبيرك سبيبه علشان لما يقع يعرف قيمتك. وقيمة بناتك اللى ضفرهم اللى بيطروه برقبة ابنه اللى فرحان بيه اسمعى منى سعيد لووقع وشاف حقد ابنه هيعرف قيمتكم هو اسبوع واحد جربى مش هتخسرى حاجه زينب..يعنى بعد ماعرفت ان هو تعبان اسيبه امينه...هو قالك زينب..لا امينه ..يبقى خلاص وعمر بيضحك انتى عرفتى منين ياتيته امينه.انا.لم افصح عن مصادرى الكل .. ضحك واحمد بيقولها انتى جباره ياتيته عمار تصدق انا بحس ان تيته حاطه في اوضنا كاميرات مراقبه وربنا ياعم هى عرفت ازاى ان انا اللى زعلت ماما كريمه ايييه ده هى ازاى عرفت عمر اوعى عمر.. والله ماحصل هى سألتنى وانا قولتلها ان ضغطك على بس مش بقولك جباره ومركبه قرون استشعار زى ام البنات وضحك مبهدله بناتها معاها وحاطه ودانها معاهم امينه..بس ياواد انت هو زينب..ط انتى عرفتى ازاى امينه... علشان انا عارفه دماغه اللى متركبه شمال عمر وعاليا تحت طوعها اما الواد ده وشاورت على عمار طول عمره تاعب قلبها بس الحمدلله ربنا اداله درس عمره ان امه لوراحت منه هيخسر دنيته واخرته عمار راح على امه وباس ايديها وراسها وقالها حققك فوق راسى وبكره تشوفى عمار جديد وتتشرفى بيا لما تبقى ام البشمهندسين والصحفيه كريمه.. ربنا يباركلى فيكم يارب ويسعدكم يارب ياحبيبى امينه..تعالى ياض يامسهوك هنا عمار قام وبيضحك وراح على جدته وهى مسكت ودانه وبتقوله لوعملت اى حاجه مش هتعجبنى ولاتعجب امك هعلقك على باب حارتكم ها عمار..اه ياتيته ودانى وجعتتى خلاص والله حرمت سيبى بقى ياامينه وفلت من تحت ايديها امينه ..امينه ياقليل الادب من غير تيته ماشى ياكلب البحر عمار....اه ياودانى حرام عليكى ياتيته ودنى كانت هتطلع فى ايد*كى امينه..تستاهل دانت عايز تتعلق زينب عمار حبيب خالته عرف غلطه وهيتغير علشان خاطر امه اللى باعت الدنيا باللى فيها واخترتكم انتوا عمار .. عرفت ياخالتو وكريمه بتقولهم يالايا ولاد ارجعوا لبيوتكم وانت ياعمر روح هات اختك واقعدوا ذاكروا علشان امتحاناتكم وعمر قالها حاضر وامينه خدونى معاكم ودونى لبيت سعيد الديب هاخد منه بناته وانتى يازينب هتبجى تقعدى معابا وزينب لسه هتعترض أحمد قالها اسمعى كلام تيته ياماما بابا ومحمود لازم يعرف قيمتكم وانا هقوله انا هسافر مأمورية شغل زينب...بقلة حيلة طيب وامينه خدت احفادها وراحت على بيت جوز بنتها زينب نسيهم يوصلوا وتروح للمنزل هاله وايمن ايمن بعد ماخلص الامتحانات خد هاله وسافر بيها وده اللى قاله لاهله واهلها خايف يقول لحد عن موضوع الحمل لحد مايثبت وهاله بتقوله ياايمن ياحبيبى ماينفعش اللى انت عامله ده ايمن ..يالولو اتا خايف عليكى بصى هنقولهم بس لما تطمن على البيبى كلها كام يوم وتكملى الشهر الرابع ونروح لدكتوره وبعد مانطمن نروح لامك وامى ونبلغهم هاله..ماشى ياحبيبى ولسه هتقوم ايمن بيقولها رايحه فين كده هاله ..هحضر الغشا ايمن..والله مش انا قلت متعمليش حاجه ولا كلامى بيتسمعش هاله..ياحبيبى انا كويسه ايمن ...ولو كلامى يتسمع ياهاله بدل والله هتزعلى منى هاله.. خلاص ياايمن مش هقوم قوم بقى جهز العشا علشان بنتك بتصوت من الحوع ايمن..حاضر قلب ابوها تطلب وابوها يتفذ هاله...لا بقى كده انا هغير ها ولوزت ايمن .ياخرابى على البوذ اللى عايز يتاكل .تغيرى لا طبعا انتى بنتى الكبيره يعنى هدلع الكبيره والصغيره هاله.. ربنا يخليك لينا ياحبيبى يااجمل حاجه حصلتلى ايمن .بيبوس راسها وبيقولها وانتى احلى حاجه فى دنيتى وقام دخل المطبخ يجهز العشا ومعاهم كوباية اللبن نيسيبه يجهز العشا وتروح لمكان تانى يارب حد كده زى ايمن. نسيه فى منزل الحاج سعيد الديب كانت حماته وصلت للبيت هى واحفادها.وبنتها زينب واحمد قبل مايوصل البيت كان مابيتصل بااخته فاطمه وقالها على جدته ناويه تعملوا وهى فرحت لانها فى بيت ابوها تعبت. مش عارفه تاخد راحتها بسبب معاملة ابوها وأخوها وقالتله انا هجهز حاجتى وهستناكم بس يارب بابا يوافق احمد...متقليش تيته امينه هتصرف انتى عارفاها جباره واوبا قفا على رقبة احمد من جدته امينه ياقليل الادب احمد...هار اسود انتى سمعيتنينى ازاى عمار بيضحك مش قلتلكم مركبه قرون اشعاروكاميرات مراقبه امينه..اخرس يااض انت وهو شكل زينب وكريمه معرفوش يربوكوا انا بقى هعيد تربيتكم من جديد عمر....وانا مونى قلبى امينه...لا انت حبيبى والبت بطه اماالواد احمد والواد عمار دووول مشفوش ساعه تربيه احمد ..بقى كده ماشي يامونى بس بحبك عمر نام على كتفها ببقولها ربنا يباركلنا فيكى لولاكى واقفتك مع ماما منعرفش كان ايييه اللى هيحصل و الله اعلم كنا بقينا فين امينه...بس ياض ياع**ط امك دى بنتى اللى هى وخالتك اللى طلعت بيهم من الدنيا تعرف ياعمر انا لو مص لما جدك سابنى علشان جبتله بنات والكل حاول معايا اتجوز وارميهم وقفت ادام اللكل قلتلهم انا مش اربط اسمى براجل تانى انا خلاص كريمه وزينب دووول رجالتى وبناتى وحته من قلبى ونزلت اشتغلت وعلمت لحد ماجوزتهم وامك اتحطتت فى نفس موقفى ولأنها زيى وقفت وعفرت وبقت الاسطى كريمه وهى اتحربت اكتر منى وبذات من اهل جوزها بس وقفت وصدت كل اى حد يقف قصدها لحد ماالكل احترم رغبتها اما بقى زينب دى طيبه وغلبانه هى لو زيى ولازيى كريمه ماكانش الحلو سعيد شد حيله عليها وعلى البنات بس وربنا لاعيد تربيته ابن عدلات هو ابنه محمود وعرفهم ان الله حق ويالا وصلنا عمار...الله عليكى ياتيته ياجامده والله انا ساعات بخاف منك بقول تيته امينه بتشغل فى المخابرات العامة امينه . ايييه ده انت عرفتها من نفسك يالا يااهبل انزل وعمر واحمد بيضحكوا من قلبهم بسبب حب جدتهم ليهم واحتوائها وحكمتها نسيبهم ونرجع ليهم بعد شويه ونروح لجوه الحاره من ورشة الحاجه كريمه انور وشاكر بيشتغلوا لان فى طلبيه جديده عايزين يسلموها انور... شاكر انت اتصلت بعمر تتطمن على الست كريمه شاكر...اه اتصلت وقالى ان هى بقت كويسه وانها يومين تلاته وهتطلع من المستشفى انور...يارب ان شاء الله ربنا يكمل شفائها على خير اصل انا اتصلت وتليفونه كان غير متاح شاكر...مااهو انت عارف ياانور الشبكه عالطول زفت انور ..اه والله ساعات الواحد بيتخنق وبيفكر يلغى التلفون بس بيرجع يقول كله حاجه دلوقتي بتمشى بتليفون والواتس يالا الله المستعان تعالى نفنش الشغل علشان نحمله على العربيات والسو**ين يسافروا بيه وانت معاهم او انا شاكر...لا انا اللى.هسافر انت مراتك لسه تعبانه ماينفعش تبات بره بيتك هى ملهاش غيرك انور...فعلا والله والبنت عالطول تعبانه بس الله يباركلها ام محمد مش بتسيبها ربنا يباركلك فيها ويقومها بالسلامه شاكر..يارب احنا اخوات ياانور ربنا يباركلك فى بنتك وابنك ومراتك ويكمل شفاها على خير وتقوم بالسلامه انور يارب ودخلوا يكملوا شغلهم الصديق الحقيقي هو اللى يقف جتب صديقه فى وقت الشده نسيهم يفنشوا شغلهم ونروح لحجه امينه بعد ماوصلوا خبطوا على الباب فاطمه فتحتلهم واتفاجات بولاد خالتها مع جدتهم وفضلت باصه لاابن خالتها وهو فضل متنح والاتنين واقفين ومفيش حد منهم بيتكلم والكل باصص عليهم ومستنين حد فيهم يتكلم مفيش لحد امينه لما فوقتهم بتقولهم ايييه مش هندخل ولا يييه فاطمه فاقت بتقولها لا طبعا ياتيته اتفضلى اتفضل ياعمار وياعمر احمد اخوها وانا ياست بطه افضل بره ولاادخل انا كمان فاطمه...لا مش عايزين انهارده احمد ...بقى كده خلاص انا بقى هخلى بابا ميوفقش ها فاطمه... حبيبى ياميدو ادخل ياراجل البيت بيتك كل ده وعمر اتغاظ منها علشان بتقول لحد حبيبى و عايز يولع فيها بسبب هزراها وبوسها لاخوها وعمار اخوه بيقوله اهدى يامورى ده اخوها ياجدع وضحك عمر..تعرف تخرس انت وتنقطنا بسكوتك عمار...خرسنا وسكتنا بقولك ايه يافاطمة هما فين البنات فاطمه. نايمين ساميه جت من الدرس نامت وعاليا قالت أنا هى كمان عايزه تنام محدش يصحينى امينه اومال فين المعدول ابوكى هو الحلو محمود فاطمه.سه ماجوش بس هما على وصول امينه ط تمام ادخلى جهزى شنطتك وصحى ساميه وعاليا وقوليلهم تيته بره هيصحوا على طول فاطمه.ط ياتيته نقول لبابا واييبه رائيه وهيوافق ولا امينه ..ملكيش دعوه بابوكى انا هعرف اتصرف معاه ادخلى انتى بس يالا وصحى البنات فاطمه.. حاضر ياتيته ودخلت فاطمه تصحى اختها وبنت خالتها وفى الوقت ده دخل سعيد من باب شقته وبينادى على فاطمه اتتى يازفته. قبل ماترد فاطمه حماته بتقوله مابراحه على نفسك ياابن عدلات مالك داخل بزعابيبك ليه مش فاهمه سعيد ..اتفاجأ بوجود حماته واولاد اخت مراته سعيد...حماتى منوره وازيك ياعمر وياعمار عمر وعمار الحمدلله ياجوز خالتى سعيد...اخباركم ايه واخبار امكم اييه امينه... والله لسه فاكر والله كترخيرك بدل ماتيجى تزورها فى المستشفى سعيد...ماهو انتى عارفه انا مابحبش المستشفيات امينه ..بتهكم اه ماانا عارفه ماعلينا انا هاخد فاطمه معاياهى وامها يقعدوا عندى شويه علشان تخدم اختها علشان انت عارف صحتى على قدى ومش هسبب كريمه تقعد فى شقتها وهى تعبانه سعيد....لا ياحجه ماينفعش تاخدى البت وامها مش كفايه ام ل**نين اللى واخدها عندك امينه... بقولك ايببه ياسعيد ياابن عدلات انا قلت كلمه زينب وفاطمه هيجيوا معايا وخلص الكلام خلاص محمود متداخلا هو اييه اللى خلص خلاص امينه...واد انت مالكش دعوه انا وابوك بنكلم مع بعض والعيال ميدخلوش محمود انا عيل امينه اه اوعاك تعلى صوتك عليا لو ابوك معرفش يربيك انا اللى هربيك ها محمود...انا متربى عضب عن اى امينه لسه هتكلم سعيد متداخلا بس يامحمود عيب متردش على ستك وامينه بنقوله والله بدل ماتديلع قلمين بس العيب لما يطلع من اهل العيب مايبقاش عيب ماهو لو اتعلم انه يتكلم بادب مع اللى اكبر منه مش سته او اومه عمره ماكان علا صوته على سته بس اقول ايييه عيل مشفش تربيه بقولك ايه انا هاخد فاطمه وامها ولا ليك كلام غير ده ياابن اختى سعيد... خلاص ياخالتى ماشى بس ياريت ميتاخروش على البيت ولا على علينا هنبقى 3عزاب احمد.لا انا عندي سفريه تبع ااشغل احتمال 15يوم يعنى هتبقوا اتنين مش تلاته اسيبكم بقى ادخل اجهز شنطتى محمود...يعنى هتسيبها تاخد الزفته فاطمه وفاطمه كانت خارجه من باب غرفتها الدموع اتجمعت فى عينها لان ولاد خالتها وافقين وسمعوه وبذات عمر اه هو عارف بس لما يلغط ادامهم صعب عليها بس ساميه بتفوله مابتطل الدبش اللى بتحدفه من بوقك ده سعيد..اخرسى ساميه..لا مش هخرس احنا زهقنا من ظلمك وظلم ابنك اييييه حرام عليكم تعبتونا بتحسبونا على اييبه ذنبا اييه مش فاهمه هو احنا مش ولادك محمود...بت انتى اخرسى مبقاش الا البنات الا هيبقى ليهم رأئى عاليا متداخله مالهم بقى البنات يااستاذ محمود محمود ... حاجه ملهاش لازمه عاليا لسه هتكلم عمار قالها عاليا خلاص عمر متداخلا ليه سيبها ترد عليه وتعرفوا ان البنات اهميته احسن منه هو محمود..والله جدتهم امينه متداخله انت عيل وغبى ومش فاهم وانت هتحيبه من بره ماهو انت طالع لابوك سعيد...بعنى عاجبك قلة ادبها وردها على اخوها الكبير وابوها امينه..الكبير بافعاله مش بقلة ادبه ياسعيد ويالا يابنات ويالا ياولاد كان احمد خارج من غرفته واحمد همس فى ودن اخوه ابقى عيش حياتك انت وبابا وابقى قولى هتعيشوت ازاى محمود...بسخربه هنعيش وهتبقى عيشه زى الفل احمد ..بكره تندم بس هيكون فات الاوان يالا سلام وخرجوا كلهم وسعيد حس بقلبه بيوجعه دخل اوضته ياخد علاجه ومحمود دخل اوضته وسعيد من جوه بينادى على محمود مبيردش خرج لاقاه جوه اوضته دخل المطبخ يشرب علاجه وافتكر ان هو عايز يتعشى ونادى على محمود قاله تعالى نحضر العشا محمود عشا ايييه اللى اعمله دى مش شغلتى لوعايز تتعشى اتصل حد يجيبلك اكل او ماكانتش مشيت بنتك ولا خوفت منها سعيد...ياابنى انا لو رفضت ستك ماكانتش هتسكت انت متعرفهاش محمود..انا مش عارف ستى دى عامله معاك ايييه علشان الوحيده اللى مابتقفش ادامها وتصر على رائيك سعيد...لا عملت كتيييير تعالى بس نحضر العشا واحنا بنتعشى هحكيلك ودخلوا يحضروا العشا اللى اكتشفوا ان هما لايفقهوا شيئا عن المطبخ ولا الطبخ وبعد معاناه حضروا شوية جبن وسخنوا العيش اللى يعتبر حرقوه مش سخنوه وسعيد ومحمود بيقولوا هو ده العشا اللى بقالنا ساعه بنحضره ماعلينا تعالى بقى احكيلك انا ليه مابرفضش طلب لستك هقولك محمود...وانا سامعك سعيد..امى وستك كانوا جيران وفى نفس الوقت قرايب من بعيد بس هى وامى. اصحاب وماكانوش بيفترقوا حتى لما اجوزوا اتجوزوا اصحاب وستك خلفت بنتين وحصلها نزيف شالت على اساسه الرحم وجدك قالها لا انا عايز اجيب الواد ومدام انتى مش هتحيبهولى انا هروح اتجوز وانتى اقعدى ربى بناتك هى قالتله لو اجوزت طلقنى وهو واهلها كانوا رافضين بس هى **مت واتطلقت وهو سا**ها الشقه وفى الوقت ده بعد مااطلقت ابويا مات بقت هى وامى واحده ارمله واحده مطلقه والكل حاول معاهم ان هما يجوزوا وهما رفضوا بس امى ماكانتش شجاعه زى ستك وكانت هتوافق لولا ستك قالتلها ط وعيالك هترميهم ولا هتسيبهم لامك اللى خلاص مبقاش فيها حيل تعبانه ويطلطموا من بيت لبيت امى قالتلها ط اصرف عليهم منين ستك ردت وقالتلها هنشتغل احنا معانا شهادات ونشتغل بيها ونعلم ولادناوياستى اعتبرينا بيت واحد وناكل ونشرب مع بعض وقرش على قرش يساعد وقالتلها ايام المدرسه انا اشتغل وانتى اقعدى مع الولاد وربنا هيجبر بخاطرنا ونربى عيالنا ولا اسمينا ترتبط برجل تانى خلاص شطبنا محمود.ياه مغقوله سعيد..لا ده لسه وعدى الايام وكبرت انا وامك وعمك وخالتك لدرجة ان الناس مفكره ان احنا اخوات وامى وستك اخوات مش أصحاب وفى يوم امى قالتلها انا هطلع سعيد من المدرسه وانزله يشتغل هى سمعت كده هبت فى وشها انت. هتبهلتى عايزه تطلعى عيل فى تالته إعدادى لسه بيقول ياهادى فى بداية مستقبله عايزاه يشتغل هو انا قصرت ولا مليت ياعدلات امى ردت عليها بتقولها ياامينه انتى بقالك 11سنه بتشتغلى وكل مااقولك هنزل تقوليلى كفايه عليكى العيال ط انتى ذنبك ايييه تشيلى هم عيالى مع هم عيالك ستك ردت وقالتلها عيالى وعيالك هى بقت كده كتر خيرك ياعدلات ومدام انتى اعتبرتينى غريبه يبقى كل واحد فينا فى طريق واعملى اللى تعمليه وخدت امك وخالتك وكانت خارجه امى مسكت فيها وبتقولها حققك عليا والله ماقصدى ستك ردت عليها وقالتلها قصدك ولا مش قصدك خلاص هى خلصت ولو عايزه تطلعى ابنك طلعيه وانا ماليش فيه امى بقى مسكت فيها وقالتلها والله حقك عليا وباست راسها وباست ايديها وكانت هتوطى على رجليها راحت شدها وقالتلها اوعاكى توطى لحد كده غير لربك غير كده لا امى ردت عليها زعلك يموتنى ياامينه انتى مش صحبتى ولاقريبتى انتى اختى ستك ردت يبقى خلاص تقعدى كده وسيبيها ماشيه زى ماهى ماشيه وامى رضخت ليها وسابتنى فى المدرسه لحد ماوصلت للحامعه وستك عمرها ماقالت انا تعبانه ولاكلت ولا اضايقت كانت بتصرف علينا زى بناتها بالظبط حتى لما امى تعبت كانت بتخدمها برموش عينها ويوم امى ماتت ستك دخلت فى اكتئاب وعيطت عياط السنين وفضلت حزينه عليها لمده طويله وفضلت معانا لحد ماخلصت تعليمى انا وعمك ولما طلبت امك هى واقفت وساعدتنى كمان فى الشقه وعلشان كده عمرى مااقدر ازعلها ابدا عرفت ان انا مقدرش اقولها على اى حاجه هى عايزاها لا علشان خيرها مغرقنى من راسى لساسى محمود...ياااه هو فى حد ممكن يبقى مرتبط بحد كده سعيد..لا فيه ستك وامى كانوا تؤام ولولا وقفتها كان زماني انا وعمك الله اعلم كنا هنبقى فين ويالا قوم شيل الاطباق واعمل الشاى محمود ..كمان لا كده كتيييير سعيد...لا دانا احنا فى الاول اثبت يابطل محمود.. بطل لا ياعم انا ماليش فى شغل المطبخ ده شغل ستات سعيد..بضحك الستات طفشت منى ومنك ولابد من الاعتماد على نفسنا وقام يشيل الاطباق اللى هما فى الاصل طبقين يالا علشان تعرفوا احنا بنتعب اد ايييه نسيهم يشربوا الشاى ونروح لمكان تانى فى بيت الحجه امينه خدت كل احفادها معاها احمد وعمر وعمار وفاطمه وسامية وعاليا وصلوا لحد البيت ودخلوا وفاطمه اه والله ياتيته البيت وحشنى بالشكل امينه .وانتى وحشاه بردوا يابطوط فاطمه... حبيبتي يامونى ياعسل انتى امينه..قلب امينه من جوه عمار وساميه ...ايييه مش هنخلص من جو العشق الم***ع ده والااييه امينه ..اخرس ياض انت وهى ويالا يابطوط ادخلى انتى وبنت خالتك واختك اوضتكم وانت ياعمر انت واحمد وعمار ادخلوا يلا عمر..ياتيته احنا هنرجع البيت امينه ..مفيش رجوع بيت غير لما امكم تبقى كويسه وانت هو تروحوا تجيبوا كتبكم وسامية وعمار يذاكروا هما الاتنين وانا خالتكم هناخد بالنا منكم لحد ماتخلصوا الامتحانات وبطلوا عطله بقى يالا علشان نجهز العشا وانتوا بكره تجيبوا كتبكم علشان الوقت خلاص ازف والامتح احمد ..ط انا ماينفعش اقعد احنا انا هروح شقتى اللى انا واخدها بعيد عن بابا علشان مسيرى اخد امى والبنات بعيد عنه بسبب قسوته عليهم امينه ...لا وانت مش هتروح فى حته واتفضل بقى وبطل رغى احمد..ياتيته دخل فى الكلا عمار قاله يااحمد باشا امينه هانم اص*رت فرمنها وخلصت بقى هتفضل تفرهد فينا وفيه وخلاص امينه...اسمع كلام الموكوس ده وادخلوا غيروا البسووا هدوم البيت وانا هنادى على البنات نجهز العشا وانتوا تخرجوا تساعدونا الشباب...علم وينفذ ياست الكل وبعد ماجهزوا العشا اكلوا فى جو كله دفا وحنان وبعدها استاذن كل من عمر وعمار للرجوع لبيتهم لاحضار كتبهم وهدوهم وأحمد كمان راح معاهم والبنات خلصوا الشقه وغسلوا الاطباق وبعدها قعدت ساميه وفاطمه يذاكروا وعاليا قعدت مع جدتها يسمعوا التلفزيون بس طبعا بصوت واطى علشان مذاكرة البنات وبعد وقت طويل جه احمد وعمر وعمار بحاجتهم ودخلوا رصوهم فى امكانهم ا(نسيت اقولكم الجده عامله اوضه للولاد واوضة للبنات واوضة لولادها البنات ) وبعد ماخلصوا اللى عملوه احمد خرج قعد مع جدته وبنت خالته وعمر وعمار قعدوا يذاكروا وسامية انضمت للعمار تذاكر معاه (ساميه وعمار اخوات فى الرضاعه)وبعد مده خلصوا مذاكره وجدتهم قالتلهم ارتاحوا بقى علشان وراكوا حاجات كتير هتعملوها بطه وعمر عندهم امتحانات ولازم يناموا بدرى وسامية وعمار عندهم دروس ادواحمد عنده شغل اما انا بقى انا غليتى العسل دى هنروح المستشفى لامهاتكم يالا بقى ناموا تصبحوا على الف خير ويالا ياغالية هتنامى فى حضنى ساميه بهزار ياسلام عاليه جت ساميه اتركنت على الرف عمار بضحك على اساس ان انتى ازازة زيت الكل ضحك ساميه..بغيظ وربنا انت عيل رخم امينه .بس ياض ياعمار تعالى ياسمسمه نامى. معانا ساميه...ياتيته انا بهزر معاكى عمار...اومال ق*فانه ليه ها عمر بيقوله ياواد بطل ترخم عليها عمار...اختى وحبيبة قلبى وبحب اضيقها مالكش دعوه انت بقى ساميه...لا ليك ياعمر وانت يااحمد كمان اتدخل وانتى ياتيتيه وبطه وعاليه يدخلوا عمار برخامه ط مانجيب الأمم المتحدة كمان تتدخل ساميه...واد انت بطل رخامه وانت مش اخويا انا اتبريت منه عمار لسه هيتكلم احمد قالهم خلاص انا كنت عارف وجودكم مع بعض بيعمل كوارث عمار وساميه وقفواجنب بعض ويقوله احنا دانا كيوت وطييبن فاطمه...لا انتوا فريش وقراقيش عمر..خليتوا فاطمه نطقت قعده معانا من الصبح مانطقتش بكلمه فاطمه.انا مش بركز مع التافهين وعمار وساميه طول عمرهم تافهين احمد بيقولها والله عندك حق يالا بقى تيته هتقول ياريتنى ماحابت الصداع للببت اللى هو انت هو وشاور على عمار وساميه وعمار وساميه بيقولوا لبعض متغاظ مننا متغاظ الكل ..والله اتتين مجانين وبعد الكل نام نسييهم ونروح مكان تانى فى منزل مراد الاسيوطى فى غرفة نوم مراد قاعد فاتح التليفون وببكلم واحده على النت وبيقولها ابعتيلى صورتك وهى بترد عليه تقوله لامينفعش مراد..ط ليه هى ...هبعتلك صورتى بس مش دلوقتي لما اطمنلك الاول مراد .ليه كده هى معلش اطمن الاول مراد .ط ماشى هى ...ط عرفنى عن نفسك انت مين وظروفك اييييه مراد .انا متجوز معايا 3اولاد هى...بتحب مراتك مراد..كنت هى ..ليه كنت مراد .اهو كده هى .ماشى متابعه بقلم مريم سيد ام البنات
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD