الفصل الاول والثانى

2720 Words
شمس الانصاري ______________ الحلقه (١) في احدي مدن الصعيد يجلسون مجموعه رجال في احدي البيوت ...بيت صغير من دورين يحيطه جنينه صغيره ومن الخلف اسطبل حصنه فهي تشبه الفلل بس بتراث صعيدي ... جالسون في منضره المنزل .. نفخ مطاوع بغضب : وبعدين بقي دي تاني طلبيه تتكشف منينا رد عليه مطاوع وهو بنفس غضبه: مش عارف والله ايه حكايه والخساير مش قليله.. مطاوع :امال لو كنا بنتاجر في بودره كان حصل ايه دحنا بنتاجر في سلاح بس وسلاح مش حرام.. رفع احدي حاجبيه بغضب :لازم نشوف حل اكيد في خاين وسطيناا... أشار له مطاوع : اسكت شمس وصل.. دخل ذلك الرجل بهيئته مرتدي تلك العباءه الصعيديه والقفطان وبيده تلك العصايه جلس علي اي الاريكه .. شمس :السلام عليكم يارجاله مطاوع: وعليكم السلام ياولد عمي مبارك: وعليكم السلام ياشمس تثاوب شمس ممسح جبينه باحدي كفيه لعله يزيل بعض الام رأسه: ايه جايبكم من علي صبح كده مطاوع :جاين نشوف حل في بضاعه الي انكشفت دي ياشمس شمس: خلاص الموضوع اتحل واشتغلوا في طلبيات جديده مبارك: كيف! يعني نشتغل وفي خونه معانا ياشمس شمس: خونه دول انا عرفتهم وحسابهم معايا وعرفت الي كان بيشتغلوا لصالحهم نظر مبارك باهتمام لشمس: مين ياشمس شمس: الرائد بتاع قسم الي حدانا في بلد كان مسلط شويه رجاله يساعدوه.. مبارك :يبقي جني علي روحه أشار بسبابته في وجهه مبارك :ملكش صالح بيه يامبارك سيبهولي مطاوع :شمس دي شايف حاله ومن اول متنقل من مصر ومسك هنا وهوا شايف نفسه احنا عمرنا منخاف من حكومه دي اخر حاجه نفكر فيها... أدار وجهه يحك عينيه يكفيه من الم الصداع :عارف وانا اتصرفت خلاص مبارك :ايه سويت ياشمس شمس: نقلته مصر تاني من خلال معارفي مطاوع :ما يكفي ياشمس كنت قلي اقتله.. وقف شمس بغضب اتسعت بؤره عينيه ليقول بغضب : شمس ابو سليم الانصاري لا ليه في قتل ولا م**رات افهمت يا مطاوع... انحي مطاوع نظره للأرض : سامحني ياولد عمي مقصدش .. شمس :ماشي مبارك: لكن يا شمس الحكومه ما تياس مننا بيجبولنا رائد جديد.. شمس: هههعع يجيبوا يا مبارك شمس ما بيخاف .. ابتسم الآخر ابتسامه ثقه "عفارم يا صاحبي" مطاوع: طيب نسيبك احنا سلام عليكم شمس: وعليكم السلام اتجه الي دواره بعدما أنهي حديثه معهم بالداخل:خارجه من المطبخ فلمحته خارج من. منضره سعاد :واه شمس انا لسه مطلعه عليك فوق كنت نايم.. التفتت إليها شمس بابتسامه: صباح خير يااما صحيت اشوف مطاوع ومبارك.. سعاد :طيب ياولدي، زين ادخل غير خلقاتك علي محضر الوكل... اومآ برأسه علي الموافقه : ماشي حغير واصلي وانزل يااما... ________________ في قسم الشرطه يجلس رجلان في مكتب ظابط محمد :خلاص انا جبت اخري مع بلد دي ظابط محمود: وايه الحل اذا كان القياده في مصر مطنشين الموضوع مش قادرين عليهم ظابط محمد: انا حقدم استقالتي.. ظابط محمود: اهدي يا محمد مش دي الحل احنا نكلم الاداره تاني يبعتولنا رائد جديد غير الي اتنقل .. محمد :حيمش*ه زي الي فات.. والي قبله محمود :نعمل الي علينا نبلغهم ان البلد مفهاش امن.. ابتسم ابتسامه تريقه: الامن بيحققه شمس الانصاري ض*ب كفا علي كف ليقول بتريقه : الراجل ده غريب منين بيتاجر في سلاح ومنين بيحارب تجار م**رات.. والقتله وم***بين ..وقطاع الطرق ههههه دي بيساعدنا نقبض عليهم دي حاجج بيت الله ازاي يجمع مابين التدين الي هو فيه دي وبين تجاره السلاح .. محمد: بيقول ان تجاره سلاح مش حرام كل واحد ورآيه ...المهم كلم الاداره في مصر وانا خارج وابقي بلغني حيقولولك ايه... في مصر في احدي الاحياء الثريه تحديدا في نادي الظباط .... يجلسون بعض الظباط المتخرجين الجدد يجلسون في صاله لتعليم الفنون القتاليه..دخلت تلك الفتاه بهيئتها التي تدل علي عنفها الشديد دخلت تحت انظار الطلبه منهم من يتفقد جسدها المثير.. ومنهم من يتابع شخصيتها القويه.. ومنهم من يتابع تلك العيون الجزابه.. تلك المرآه الحديديه كما .. يسمونها ..جذت علي أسنانها بغضب حتي تنهي تلك النظرات التي تشد من غضبها ثم صاحت وهي ترفع احدي العصي بيديها كنوع من بدايتها للقتال "جاهزين جاوبها جميع الطلاب بصوت واحد وعالي" جاهزين يافندم .. وبدات تعلمهم فنون قتال بدأت گعادتها تستعين بطالب حتي تتقاتل معه وليتعلم بقيه الطلبه ...رفع جميع الطلاب يديهم فجميعهم يتسارعون لتختاره هو فمجرد اختيارها لأحد الطلبه يعتبر تميز له أن تختاره تلك المقاتله الحسناء ..لمحت تلك الطالب الاجدب التي لاحظت نظراته لها منذ أن دخلت وعلي شفتيه تلك الابتسامه المستفذه ..أشارت له باحدي يديها لتسمح له بالتقدم الي الساحه لتبدأ معه القتال ..اقترب بابتسامه ساذجه ثم تقدم وسط صيحات بقيه الطلبه فجميعهم يحسدونه علي اختيارها له اقترب منها بابتسامه يتفقد جسدها التي دارته بتلك البدله البيضاء أشارت بيديها ليبدأ هو في القتال اقترب ببطئ شديد وفي لحظه واحده بدون شعور اقتربت منه تلك المراه لتوقعه علي الارض مره واحده ليسقط علي كتفيه يتاوي من شده الالم نظرت له بتشفي فحقا هو يستحق ما حدث له" ألقت بانظارها الي بقيه الطلبه وكأنها تقول بعيونها "الي حيعمل زي الحيوان ده حيجراله كده" ...تركت الصاله بعنف بعدما انهت تدريبها وذهبت لتبديل ملابسها دخلت حجره الملابس لتبدل بدله الكاراتيه وارتدت بنطلون جينز وشيميز ابيض عليه جاكت جينز كت وارتدت شنطتها ووضعت سماعات الاذن وخرجت متجهها الي الخارج.. التفتت علي تلك الصوت يناديها... عقيد رفعت: ملك افلتت سماعه الاذن ونظرت له بابتسامه: اهلا سياده العقيد.. رفعت :عقيد ايه هو انتي عشان كبرتي ودخلتي كليه الشرطه وبقيتي رائد حتنسي اني عمك واني كنت بشيلك زمان. ابتسمت ملك بخفه له: ههههه لا ياعموا ابدا ازي حضرتك.. رفعت: تمام ازاي سياده اللوي الجندي ملك :بابا بخير الحمدلله رفعت :مش حترجعي الاداره بقي.. ملك :قريب يافندم رفعت : تمام سلميلي علي سياده اللواء لغايه مشوفه بنفسي ملك :حاضر تشرفنا يافندم رفعت: انتي بتيجي هنا ليه ملك: تدريب الظباط الجدد هنا رفعت :ربنا يعينك طالعه لابوكي ملك: شكرا يافندم بعد اذنك رفعت :اتفضلي ياملك.. اتجهت الي بوابه النادي متوجهها الي سيارتها الجيب واتجهت الي المهندسين حيث مكان فلتها ض*بت جرس وفتحت لها الداده بتعتها أقبلت عليها بحضن ثم قبلت رأسها :السلام عليكم يا داده .. داده : وعليكم السلام "حمدالله علي سلامه يا ملك انتي كويسه "ايوه كويسه ياداده هو كل يوم حوار ده" اقتربت منها بقلق :مش اطمن عليكي ملك: تطمني علي ايه بس ياداده داده: المفروض انك بنت عارفه يعني ايه بنت مش ظابطه وراحه تلعبي كاراتيه ومصايب الي بتحطي نفسك فيها دي مش للبنات خالص قالت ملك بغضب: المصايب دي شغلي ياداده . داده: شغل ايه بس مالها كليه الطب ولا الهندسه مش كان احسن من مخاطر دي وقلبي الي بيدق كل متخرجي لحد مترجعي .. اقتربت منها محاوطه كفيها بيديها: داده دي شغلي وانا بعشقه ومش حغيره ومتخفيش عليا المهم فين سياده اللواء.. أشارت بيديها : في المكتب اتجهت الي المكتب بعدما انهت حديثها مع تلك السيده في العقد الخامس من عمرها.. طرقت الباب بلطف حتي لا تزعج والدها ثم دخلت كان يجلس ذلك الرجل في العقد السادس من عمره متقاعد لا يفارق الكرسي المتحرك...دخلت محاوطه رأسه بكفيها الصغيرتين .. ملك :سياده اللواء بتعمل ايه محمد الجندي والدها :ملك حمدالله علي سلامه ياحبيبتي.. لفت بجسدها لتجلس أسفل قدميه ناظره في عينيه بابتسامه :الله يسلمك بتعمل ايه بقي.. محمد: بقري كتب في القانون. ملك :من غيري دي خيانه ياسياده اللواء ابتسم محمد بلطف ثم ربت علي رأسها منا كل حاجه بقراها بشرحهالك ياملوكه ملك بابتسامه :طيب حغير واجي اقري معاك في كام صفحه في كتاب جنايات دي مفهمتوش.. محمد :ماشي يا حبيبتي مستنيكي.. _______________ شمس الانصاري في سلسه روايات ايه عبده الفصل (٢) اتجهت الي غرفتها في الطابق الاعلي حيث تتكون الفله من طابقين ٣غرف بالاعلي و٤غرف بالاسفل منهم غرفه والدها ومكتبه وغرف الخدم واسانصير حتي يتمكن والدها من استخدامه بمفرده غيرت ملابسها وارتدت بنطلون اسود قطن وتيشرت كات افلتت تلك البنس التي كانت تداري بهما شعرها الأشقر الطويل اتجههت الي تلك المرآء قلعت عدسات النظر لتظهر عينيها الزرقاء التي تداريهم خلف عدسات سوداء.. ملك الجندي ٢٦ متخرجه من كليه شرطه حيث تحب عملها وتاخذ والدها مثل اعلي لها فهو من شجعها علي دخول الشرطه وحيده ليس لديها سوا والدها والداده ووالدتها متوفيه من زمان تتميز بالبشره البيضاء.. والعيون الزرقاء ..والشعر الاصفر ..ترتدي عدسات بالون الاسود فهي تحاول جاهده في اخفاء تلك الانثي الذي بداخلها حتي تستطيع العمل في مجالها الحاد مع المجرمين داىما ترتدي بنطلون وشميز وتشيرتات لا ترتدي الفساتين ..انتهت من تبديل ملابسها اخيرا فهي لا تاخذ حريتها الا في بيتها اما خارج البيت فهي رائد فقط خرجت من غرفتها متوجها الي مكتب والدها طرقت الباب مره اخري ليسمح لها بالدخول.. محمد :ادخلي ياملك دخلت وقغلت الباب خلفها. محمد :تعالي يا حبيبتي اقعدي ايه اخبار شغل جلست بالقرب منه :تمام محمد :بقالك يومين مبترحيش مكتبك نظرت له قائله: بابا متحاولش انت لسه تعبان لازم افضل جنبك محمد: بس شغلك. ملك: هما متفهمين وضعي ومش بيكلموا وبعدين منا بروح نادي اهوا اض*ب الظباط الجدد وارجع محمد :طيب بس بكره اخر يوم كفايه مش بنت محمد الجندي الي تقصر في شغلها ولا عوزاهم يقولو ان بنات مش نافعين في شغل ده وبيدلعوا.. ملك: بغضب ولكن هدئت امام والدها الذي تحترمه "البنات يقدروا علي كل حاجه يابابا محمد :عارف يبنتي وانا فخور بيكي كان نفسي في ولد بس انتي ب١٠٠ راجل ملك :ربنا يخليك ليا خلينا بقي في الكتب ربت علي كتفيها برفق:طيب ياحبيبتي قطع حديثهم طرقات علي الباب : محمد :ادخل داده: الغدا جاهز محمد :ماشي ياام عيشه جاين وراكي ملك :يلي يا حبيبي عشان تاخد دواك محمد: ماشي جرت كرسي والدها متجها ناحيه السفره ... ''_________________'' في غرفه الاجتماع تلك الغرفه تضم عدد من رجال الشرطه : " القضيه دي بتهز آمن مصر كلها؛ الارهاب دي لازم نكشف الخليه دي في اقرب وقت..قالها ذلك الرجل وهو يحكم من قبضته.. ملازم اكرم :تمام يافندم احنا شغلين علي القضيه دي وفي اقرب وقت حيكونوا معروضين علي النيابه العامه . اللواء :وانت يا سياده العقيد عملت ايه في تجار المخدارت انا قضيه دي مسلمهالك بقالي شهرين ومسمعتش اي جديد اتسعت عينيه بقلق ثم رفع قبضته بتوتر: لسه يافندم ادينا شغالين المشكله اننا مش قادرين نعرف الناس الي بتمولهم من بره بس قريب حيبانوا .. الواء ابراهيم: شد حيلك شويه ياسياده العقيد عقيد انور:حاضر يافندم عقيد رفعت: بعد اذنك يافندم التفتت إليه ابراهيم :اتفضل ياسياده العقيد في حاجه.. عقيد رفعت: جتلنا اشاره يافندم من قريه في الصعيد فيها تجار سلاح وطالبين رائد جديد الواء :اتصرف يا سياده عقيد ابعتلهم اي رائد احنا مش حنسيب بلاوي الي قدامنا دي ونمسك في شويه مقاطيع طرق رفعت باهتمام : لا يافندم دول مش مقاطيع دوال من اغنياء البلد وواخدين البلد مكانهم الي بيداروا فيها عشان يقدروا يتاجروا براحتهم في السلاح ... اخذ يسمعه باهتمام : ياه للدرجاتي طيب ومقبضوش عليهم ليه يارفعت رفعت : يافندم كل منبعت ظابط يرجعلنا بعد شهرين ؛مفيش حد بيعمر هناك دي امبراطوريه في الصعيد بعدهم عن القاهره مفكرين نفسهم أنهم بعيدين عن العين .. رفع احدي حاجبيه بتذمر: طيب ابعت اكفي رائد عندك يارفعت وتتابعني بالأخبار دي ..احنا ناقصين كمان الصعيد ومشاكله عقيد :يافندم محدش راضي يروح كلهم مبيحبوش الصعيد والخدمه هناك " تحب طيب نحجزلهم في مارينا يتابعوا سياحه هناك.. أطرق المكتب بقبضته بشده حتي ارتبك الجميع منه: دي استهتار ياسياده العقيد انت مش عارف تتحكم في رجالتك دي امر ياسياده العقيد مش بتاخد رايهم بلع ريقه بصعوبه ثم قال بتردد: حاضر يافندم اوآمرك.. بعد نص ساعه انتهي الاجتماع واتجه الكل علي مكاتبهم توجه العقيد رفعت علي مكتبه في قمه غضبه تحدث في الهاتف : رائد فؤاد تعالي علي مكتبي حالا انت ومحمد وبعد ثواني خبط باب فدخلوا وادوا تحيه فواد :امرك يافندم خبط علي مكتبه بعنف :انا مش حتهزق علي اخر زمن عشان حضراتكم مش عاوزين تروحوا الصعيد.. فواد: ارجوك يافندم انا مراتي في الثامن مقدرش اسيبها اقبل محمد يقول بسرعه: وانا اصلا يافندم كنت حقدم علي اجازه عشان فرحي بعد اسبوع رفعت وبقمه غضب وض*ب علي مكتبه عده مرات متتاليه: حاجه متخصنيش حد يطلع منيكم او من طرفكم بكره الصبح تجبولي حد يطلع المهمه دي أنا مش حتهزق علي اخر الزمن ويقولوا رفعت مش قادر يحكم رجالته فواد ومحمد: تمام يافندم عن اذنك واتجه داخل مكاتبهم.. في فله الجندي صحيت بدري وارتدت ملابسها فهي سمعت كلام والدها لا مجال للنقاش فيجب عليها التوجه الي عملها.. ارتدت بنطلون اسود وتيشرت ازرق وارتدت عدساتها السوداء وامسكت نضارتها الشمس ونزلت الي الاسفل ملك :صباح الخير محمد: صباح النور ..راحه شغل؟ ملك: اه يابابا بس اوعدني تاخد بالك من نفسك .. ثم أدارت انظارها لداده :خلي بالك منه ياداده دوا في معاده وياكل كويس داده: متقلقيش يابنتي خلي انتي بالك من نفسك.. ملك: هههههه حاضر ياداده متخفيش أنا مش راحه حرب أنا راحه مكتبي ؛قبلت جبين والدها ثم قالت بابتسامه :يلي لا اله الا الله "محمد رسول الله" قالها محمد بابتسامه مودعا ابنته خرجت متجها الي سيارتها لتسوقها متجهها الي بوابه توقفت قليلا موجهها انظارها : خلي بالكم كويس مفيش حد يدخل جوه مهما كان" حارس: تمام يافندم خرجت بسيارتها لتصل الي مكتبها قسم شرطه المهندسين دخلت من باب قسم فادوا لها التحيه واتجهت ناحيه مكتبها؛ فتحت باب مكتبها ملك :صباح خير فواد ومحمد :صباح خير اقبل إليها زميلها الاول : اخبار سياده اللواء ايه ملك :بخير الحمدلله محمد: الحمدلله جلست بمكتبها التي يشاركها فيها زميليها محمد وفؤاد لاحظت سكوتهم بغير العاده: ايه مالكم في حاجه؟ تن*د محمد بحزن:حاجه كده وحتتحل باذن الله ملك: ايه هي؟ فؤاد: طلبين حد يروح صعيد في تاجر سلاح هناك.. اه ومين حيروح" قالتها ملك وهي تخرج سلاحها لتتركه علي المكتب محمد بملامح حزينه " انا فواد: لا انا يامحمد انت حتتجوز قريب محمد: وانت مراتك محتجالك يافؤاد.. ظلت تنظر إلي تلك الرجلين وكل واحد منهم يضحي من اجل الثاني وقفت بينهم لتشير بيدها في وجههم :معلش ثواني هو مين الي طلب منكم كده؟ محمد: العقيد رفعت رفعت حاجبيها باستغراب: طيب اشمعنا طلب منكم انتو ومطلبش مني هو أنا مش معاكم هنا في القسم ... فواد وبص لمحمد : مينفعش ياملك ملك : ايه الي مينفعش محمد :بقولك تاجر سلاح وصعايده فهمتي طبعا أشارت ملك برأسها : لا مفهمتش !! ايه المشكله فواد : مينفعش ياملك انتي بنت عندهم في الصعيد مبيامنوش بالمراه ولا بشغلها كدكتوره حتي او مهندسه يبقي ازاي حيآمنوا بيها ظابطه عندهم الستات غير عندينا الست عندهم وبالذات في القري مبتخرجش لوحدها ولهم قواعدهم الخاصه بالنساء .. انهي كلامه ليري تلك الفتاه تخبط بقبضتها علي المكتب بعنف : كلام جهل .. محمد : اهدي ياملك دي عادات وتقاليدهم كده ومش حنيجي احنا نغيرها.. ملك: بعند محدش حيروح ماموريه دي غيري فواد : محدش يقدر ينكر كفاءتك الي حققتيها هنا من اول متخرجتي واتعينتي بس كلام دي هنا بالقاهره لكن مش بالصعيد اعقلي ياملك وبلاش عناد.. ملك :ماشي.. قالتها بعنيد شديد خرجت متوجهها ناحيه مكتب العقيد رفعت خبطت بلطف فأذن لها بالدخول ملك: صباح الخير يافندم رفعت: صباح الخير يا ملك حمدالله علي سلامه عامل ايه سياده اللواء ملك :الحمدلله انا كنت عاوزه حصرتك في موضوع أشار بيده ليسمح لها بالجلوس :موضوع ايه ؟ جلست ملك ثم قالت بثقه: ماموريه الصعيد اضاق عينيه ببطئ قائلا : مالها !! ملك: انا عاوزه اطلعها رفعت ؛ تطلعي فين يا ملك هي باريس الي قضيتي فيها عمرك دي الصعيد عارفه يعني ايه الصعيد ويعني ايه صعايده ... ملك: ايه المشكله هو أنا أول مره اتعامل مع حد أنا مسكت قضايا كتير واظن انت بنفسك يافندم تشهدلي بكده ابتسم رفعت ب**ت موضحا له:منكرش ياملك انك شاطره وكل قضيه بتطلعيها مع زمايلك بتنجح .. ملك طيب يافندم امال في ايه .. رفعت: الصعايده دول معندهمش حاجه اسمها ست تشتغل نقوم نوديلهم ظابطه حيستهزقوا بيكي ياملك ؛وبالتالي انتي تعتبري رمز الاداره هناك ولو استهزقزا بيكي يبقي حيبقي فشل لينا كلنا والأمور هناك حتفلت مننا..ومش حنقدر نسيطر عليهم تاني ملك: دي جهل يا سياده العقيد وكمان هما مجرمين مش حيختاروا علي مزاجهم الي هما عاوزينه.. ابتسم رفعت علي أصرارها :اسمعي ياملك الحياه هناك صعبه إذا كان الرجاله مستحملتش معقول انتي ياملك حتستحملي طيب بغض النظر علي انك بنت انتي ياملك عيشتي طول عمرك بقصور ونص عمرك قضتيه ما بين فرنسا ومصر ازاي حتستحملي الصعيد وجوه .. تن*دت ملك بإصرار :بردوا يافندم أنا مصره علي الماموريه دي ... رفعت :ماشي ياملك بس قلتلي لسياده اللواء ملك :حقوله بس اسمحلي حضرتك الاول رفعت: ماشي موافق ملك بسعاده : متشكره يافندم بعد ازنك شكرا أدت التحيه ثم خرجت وعلي وجهها كل علامات السعاده.. في الصعيد في بيت شمس رجع بعد تعب طويل دخل من باب البيت متجهها الي غرفته ليستريح قليلا أوقفه ذلك الصوت .. سعاد :شمس ياشمس التفت اليها شمس بتعب : نعم ياما سعاد : تعالي اقعد معنا يا ولدي شمس :مقدرش ياما تعبان ومصدع سعاد: ياولدي تعالي بس شوف البنيه وبعدين نام .. رفع شمس حاجبيه باستغراب: بنيه مين بس؟ سعاد: الي حتجوزها شمس: مين حيجوز مين ؟ سعاد: انت حتجوز هنيا شمس :هي بنت مرادي اسمها هنيه طيب حلو والله احسن من بتاعه مره الي فاتت.. سعاد: شمس بطل هزار وتعال شوف بنت شمس: لازما يعني اشوفها ..اعتبريني شفتها واترفضت.. سعاد :ايوه لازم والا حغضب عليك اقترب منها مسرعا مقبل رأسها برفق:لا كله الا انتي ياست الحبايب خليهم يستنوا بقي علي مغير خلقاتي دي وانزلهم سعاد: تغير ايه يا شمس بلاش اسلوبك ده كل مره تتطفش العرايس دي البنت رقم ١٥ مش حسمحلك تطفشها زي الي قبلها .. شمس: خبار يااما حغير خلقاتي اقا**هم بهدومي دي ثواني وراجع.. "_________________"
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD