الحلقه العشرين
كيف اسامحك
فهربو وتركو الفتاه
نور تقرب من عصام :انت كويس حضرتك
عصام: بوجع الحمد لله ده تكفير ذنوب المهم انتي كويسه فيكي حاجه يا انسه
نور:انت انقذت حياتي ولازم دلوقتي نروح المستشفي حاله نطمن عليك يله المكان هنا شبه مقطوع اسند عليا نركب عربيتي
عصام:لا لا شكرا انا كويس هروح وحدي
نور:لا طبعا لازم اطمن عليك
فتجري اتصال بولادها
نور:الو يا بابي الحقني
الاب :في ايه يانور
نور:بابي فقصت عليه ما حدث
الاب:انتي فين
نور: انا جمب مقابر والمكان هنا مفيهوش حد مافيش غير الكابتن اللي ساعدني
الاب:هاتيه وتعالي انا مستنيكي في المستشفي بتاعه عمك بسرعه
نور:انا جيه في الطريق
وبالفعل ذهبو ااي المشفي وتم علاج عصتم ومضي يوم علي بقائه في المشفي
الاب:الف سلامه عليك يابني اامرني انا تحت امرط انت انقذت بنتي الوحيده واللي انت عايزه هعملهولك
عصام:لا شكرا حضرتك ده واجبي
نور: علي فكره يا استاذ عصام بابي اسمه احمد زاهر مدير بنك ..... يعني لو عايز فلوس برتحتك ههههه
الاب: الي انت عايزه يابني اطلبه
عصام:هو ممكن اطلب خدمه
الاب:اكيد قول
عصام:انا عايز اشتغل انا خريج تجاره
الاب:ياه حاجه بسيطه خف انت بس واهه الكارت بتاعي تنورني والمرتب اللي انت عايزه
نور: مب**ك يا استاذ عصام واعتبرني اختك اي حاجه عايز فيها مسعدتي انا تحت امرك واعرفك البنك حته حته
نرجع بقي
عصام:هو ده اللي حصل يا احمد ربما رزقني من وسع والمرتب بتاعي محدش يحلم بيه حتي الراجل طلع غني جدا بس
احمد:بس ايه
عصام:الغريب في ااحكايه بقي ان جيت سالت علي الشيخ فاروق ومش هتصدق اللي حصل
احمد:ايه اللي حصل قول علي طول يابني
عصام:طلع ميت من سنتين والجامع ده هو اللي كان بنيه وكان طيب وكل الناس بتحبه انا طبعا سمعت الكلام ده ياصاحبي كنت هموت من الصدمه مش عارف انا كان متهيألي ولا خلاص اتجننت
احمد:لا اله الا الله ده ربنا حابب رجوعك ليه يا عصام ممكن تكون نمت وجالك في الحلم ياما بنحلم بحجات وبنكلم اموات وبنحس انه حقيقي صح قولي متعرفش حاجه عن اخت عادل انا م**وف اروحلها واسال عليها
عصام:انا مبسبهاش وعلي طول بروحلها واجبلها كل حاجه هي عايزاها يمكن ربنا سامحني علشان خاطرها يتيمه ووحدانيه هي خلاص هتتجوز الاسبوع االي جي
احمد:فيك الخير ياصاحبي ربنا الهادي ويصلح حالك
عصام:علي فكره يا احمد منه انا .............
احمد:ده بجد ازاي
عصام:اوعدني ده سر مابينا يا احمد
احمد:اوعدك اكيد انا كاني معرفش قبل كده وبعرف من جديد
عصام:هههههههه كلنا غرب علي بعض ياصاحبي ده الاخوات في بيت واحد وبيكتشفو بعض في الظروف
احمد:عندك حق علي العموم لو احتجتني في اي حاجه انا موجود وربنا يوفقك
عصام:هستناك بعد بكره كتب كتابي انت عارف المجنونه دي لازم ابقي سريع واتجوزها لتغير رايها
احمد:ههههههه ما جمع الا لما وفق ياخويا
عصام:هههههه علي رايك احنا ملناش غير بعض في الاخر
احمد:وطب وشرب الم**رات ايه
عصام:دي تفاريح مش ادمان يعني والحمد لله بطلتها من يوم عادل ماسبنا
احمد: انا كده ارتحت تعاله في حضن اخوك يافواز ههههه
ومر يوم وجاء موعد الخطوبه وكتب والكتاب
منه تتصل باحمد لتعرف اخبار عصام واخبرها بكل شئ ولكن هل هذا سوف يغير شئ من في قلبها
ومرت الايام وعصام يحاول التقرب بكل الطرق ولكن الطريق مسدود مسدود ياولدي
عصام:الو
منه:نعم
عصام: وحشتني
منه:مكنش يتعز
عصام:والله حرام عليكي دنا جوزك بردو مش كده عدي شهر علي كتب كتبنا ولا اسمع منك كلمه حلوه
منه:وﻻ هتسمع عمرك كله فكك مني يالا ثم انا مش فاضيالك انا واريا مذكره وامتحانات وعايزه اتخرج بامتياز
عصام:طب ايه رايك هتمتحني وانتي في بيتي
منه:لا طبعا
عصام:هنشوف يامنه سلام ابقي استنيني بليل ماتعمليش زي اامره اللي فاتت وتروحي تنامي
منه:لا هنام ولو عندك دم متجيش
عصام:طب هاجي ومش عايز اشوف وشك اصلا
منه: براحتك واغلقت الهاتف
عصام:كده يامنه معلش هستحمل لحد ماتيجي بيتي صبرك عليا
وفي الليل جاء عصام ليدق باب منزل منه وتفتح والدتها
الام:اهبا وسهبا اتفضل ياحبيبي هندهلك منه
عصام:شكرا يا امي انا كنت عايز حضرتك
الام:طب ادخل وهعمل عصير وتجيلك
عصام ينتظر في الغرفه لتدخل عليه
منه:ههههه فعلا معندكش دم انا مش قلتلك متجيش
عصام: الله ما طولك ياروح انا مش جي علشانك انا جي لامي
منه: طيب احسن واهي امي اهيه انا ماشيه
الام: رايحه فين يامنه
فنظر عصام لها مبتسمه
منه بعيظ:هغير هدومي وجيه ياماما
عصام:لا براحتك يامنه انا عايز ماما اصلا
فنظرت اه بغيظ وض*بت برجلها علي الارض
عصام:براحه علي نفسك احنا عيزينك
منه:عن ازنكو
الام:خير يابني
عصام:انا كنت عايز اتجوز يا امي قبل امتحانات منه وحضرتك عارفه ان الشقه جاهزه وانا موضبها واللي عايزه منه هجيبو
الام:بس ياحبيبي في شويه هدوم نقصاها لاكن ااجهاز كامل انت عارف معنديش غيرها ومعاش ابوها الحمد لله جهزها
عصام:الفلوس اللي حضرتك عايزاها انا موجود وانا هخرج اجيب لمنه شويه حجات علي زوقي
الام:لا لا باحبيبي الفلوس موجوده بس هي تجيب لحسن دي مش عايزه تجيب حاجه ورميه كله عليا
عصام هم واقفه طب انا همشي وابقي بلغي منه يا امي بكلمنا انا عايزها خلال اسبوع في بيتي
الام:ماشي يابني طب استني تطلع تسلم عليك
عصام:مافيش داعي سلام
خرجت من غرفتها
منه:انتي موفقه علي كلامه
الام:الراجل مقلش حاجه غلط
منه:بمعني
الام:بمعني انك تبطلي دلع عليه شايفه نفسك ليه امال لما تتخرجي ويبقي ليكي عياده هتعملي ايه فينا
منه:ياماما
الام:مافيش ماما بكره تخرجي انتي وعبير وتروحو تجيبو هدوم بيتي وخروج وشويه قمصان حلوه كده هتلاقي زي عصام فين واد ادب واخلاق وموظف في بنك محترم وشيك في نفسه كده فوقي لنفسك بدل ماتيجي واحده تلهفه منك
منه:تلهفه انتي قديمه اوي ياماما علي فكره اسمها تاخده ثم تاخده مب**ك عليها
الام:امشي ياحته جزمه بدل ماتض*بي علي كبر كده قال تاخده قال بكره تدعيلي اني وفقت عليه وجوزتهولك بنات ناقصه عقل صحيح
منه:في نفسها اه لو تعرفي هو عمل فيا ايه هتديه هو بالجزمه يا امي
هما الان يرتبو في اشياء الفرح ولاوازمه
وجاء يوم فرح منه وعصام
في الكوافير كانت ترافق منه سلمي وعبير
سلمي:مب**ك يامنوشه
منه:الله يبارك فيكي ياعمري عامله ايه في الحمل
سلمي:اهه تعبانه شويه حتي احمد لسه كان زعلان مني من اسبوع كده
منه:ايه محكتيش يعني
سلمي:دخل عليا لقاني برقص انا وناديه اخته زعق ومشي بس علي مين صلحته
منه:احمد طيب اوي ياسلمي خاي بالك منه
سلمي:انا بموت فيه والله بس هو من ساعه متجوزنا وهو شبه بعيد عني علشان خاطر الحمل وكده
منه:حقه اعزربه وكتر خيره
سلمي:عرفه ومقدره ربنا يكرمه بالخير ديما
فرن هاتف منه
منه:الو
سماح:الو ياجزمه كان نفسي ابقي معاكي
منه:مووحه قلبي وحشاني يابت عامله ايه
سماح:عامله طين يا اختي سيبك مني انتي والبنات
منه:كلهم جنبي وانا في الكوافير
تحدثو البنات وانهي المكالمه كلها حب وشقاوه واشتياق للمتهم سوي
انهت منه وانتهي الفرح وذهبت لشقه عصام وهنا
يتبع
ارائكو واقتراحتكو وايه رايكو في عصام ومنه
الحلقه الواحد والعشرين
كيف اسامحك
وعند انتهاء الفرح
عصام:نورتي بيتك يا عروسه
منه:شكرا
عصام: دي اوضه النوم بجد انا فرحان اوي النهارده مش متخيل اني معاكي في مكان واحده فقترب منها ومسك يدها
منه: بخوف تداريه بعصبيه وشده فابعدته عنها وقالت انت متفكرش نفسك كده ان موضوعنا خلص وبطل نحنحا مش فيقالك انا واوعي كده وبصوت منخفض يخربيت تنحتك بيتعامل عادي كانه معملش حاجه مشفتش كده في حياتي
عصام: بضحكه خبيثه ويضع يده في بنطاله هعديهالك انهارده ياعسل بس اخر تحزير مسمعكيش تغلطي فيا تاني انتي دلوقتي مراتي يعني محدش يقدر يقولي تلت التلاته كام
كانت تسمعه فدخلت غرفتها واغلقت الباب بسرعه
عصام :جلس علي الاريكه بعض الوقت ثم خبط علي باب غرفتها
منه ببرود: نعم عايز ايه
عصام:عايز ادخل اوضتي
منه:نام عندك ملكش اوض
عصام: انا مبعرفش انام بره اوضتي
منه: بتافف يووه ق*ف بقي وكده مش فاتحه
عصام:طب افتحي اخد هدومي
منه: نام بهدومك عادي لما يجي بكره وانا اطلع ادخل غير
هصام:مش هكلك ومتعصبنيش انا مستحمل علشان عارف غلطي وعزرك فافتحي الباب اجيب هدومي
ففتحت الباب ووقف في مكانها
عصام:ههههههه علشان كده بتقولي نام بهدومك مقلعتيش فستانك ليه ياعروسه
منه:بتوترملكش دعوه
عصام:طب تعالي ويقرب لها
منه:انت هتعمل ايه هقتلك
عصام: ياعم متخفيش هفتح السوسته وهبعد متقلقيش
منه:مش عايزه منك حاجه ملكش دعوه بيا انا هحاول وحدي
عصام: بهدوء تام يحاول تهدئتها خلاص منه قولتلك سامحيني ومتخفيش مني مش هاجي جبك تعالي افتحلك السوسته
منه:وهي تبكي ولكن تحاول ان تداري لان شخصيتها تمنعها فمثلت الهدوء وانت لسه هتقرب مني اسامحك ازاي انا بكرهك
عصام :لم يتحدث بكلمه فتح لها السوسته واخذ ملبسه وخرج
نام علي الاريكه وهو يفكر فيها
اما هي فنامت ودموعها سيدت الموقف
وفي الصباح اتت والدتها ومعها بعض نساء العائله اتت لتهني العروسين
عصام ذهب ليوقظ منه
منه:ايوه عايز ايه
عصام:اهلك جم افتحي الباب
منه:طالعه حاضر
وبالفعل دخلو وجلسو وبعد ذهابهم
منه:انا جعانه هتاكل
عصام:شكرا انا هطفح بره
منه:احسن بردو ريحت انا اصلا كنت هقولك اعمل لنفسك بس عيب انك تخرج يوم صباحيتك ولا ايه
عصام:عندك حق خلاص اديني قاعد معاك ياجميل
منه:بطل الجو بتاعك ده انت عارف كويس اني بكرهك ومبطقكش اساسا المهم قولي هطلقني امتي
عصام:مش لما اجوزك الاول
منه:لا والله ده بجد واللي عملتو انت وصاحبك ده اسمه ايه
عصام لا يحب هذه السيره ولا يحب التفكير بيها :خلاص بقي يامنه كفايه حرام عليكي تعايشي مع حيتنا منا بقيت كويس اهه وبحبك يامنه والله بحبك من زمان زمان قوي من صغرك ومكنش قدامي طريقه غير كده عشان توفقي بيا
منه: لا والله تصدق اقتنعت لا اقتنعت فعلا غلبان ياعيني ومغلوب علي امرك اسمع يابني لو عملت ايه انا مستحيل اطيقك اصلا انا دمرت حياتي عارف يعني ايه لو كل الناس بتفكر ذيك يبقي كل البنات هيعتدي عليهم وبدم بارد لا انا بجد بكرهك وض*بته في ص*ره ض*به قويه بكرهك ابعد عني مبطقش اشوفك
عصام وهو يعلم الموقف جيدا : اوك انا صابر ومبستعجلكيش فكري كويس مش هتلاقي حد يحبك قدي
منه:وانت مش هتلاقي حد يكرهك قدي
عصام:ماشي يامنه عايزه حاجه اجبهالك وانا جي
منه:اه عايزه
عصام بفرح:اامريني
منه:ياريت متجيش اصلا
عصام: ذهب وقفل الباب ورائه
ذهب الي احمد في الورشه
احمد:ههههه ايه ياعريس الغفله
عصام:ونبي يا احمد سبني في حالي لحسن تعبتني اوي بقالنا يومين وسودت عيشتي دنا بخاف اكل في البيت لتكون حطالي سم ولا حاجه
احمد:طب ماتقولها
عصام:لا ﻻ خليها شويه تهدي
احمد:تحب اكلم سلمي تقولها
هصام:اوعي يا احمد انا همشي بقي اروح لولدتها اجبلها كوتبها علشان تذاكر
احمد:هههه ربنا يقويك
ذهب عصام لاحضار الكتب ليخذها لمنه
دخل الشقه ولم يسمع صوت لها ليجدها نائمه وباب غرفتها مفتوح
دخل الغرفه ووقف بجوار سريرها
عصام:منه منه قومي
منه:ايه ياماما سبيني انام
عصام ايقترب من اذنها بس انا مش ماما
لتقوم مفزوعه وتكلمه بعنف :انت ايه دخلك هنا
عصام:جيت اصاحيكي لقيتك نايمه ثم انتي خفتي كده ليه اهدي شويه
منه:لتبعد يده عنها ملكش دعوه بيا وابعد كده
عصام: اهدي يامنه انا جبتلك دول
منه:ياما جاب الغراب لامه
عصام:متشكر يا امي
منه:قصدك اني غرابه
عصام: ياسلام منا غراب ههههه يعني هي جت عليا تصدقي انا غلطان جيبلك كتبك علشان تذاكري وانتي تغلطي فيا
منه:بجد جبتلي الكتب شكرا
يتبع معلش الفون هنج
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️