قلوب تحترق
الحلقه الثانيه
ظل ع**ت في الغرفه لبعض الوقت يفكر ويتذكر كل ذكرياته مع رباب واغمض عينيه للحظات وسقطت دموعه واخذ نفس عميق ومسح دموعه ونزل الي والديه وكان قد مر عليهم وسلم عليهم قبل ان يصعد شقته ‘كانا جالسين ولاحظا علي وجه الحزن
صفاء بقلق : مالك يا ع**ت شكلك مش مظبوط
ع**ت بحزن : رباب عايزه تطلق
الناجي وصفاء في نفس اللحظه بفزع : طلاق ايه
الناجي بفزع : ايه الكلام ده يابني وابنك دي بس ساعت شطان
ع**ت بغضب : طلبت منها تسافر معيا رفضت ولما قولت لها اني محتاجها معيا قالت مش هينفع تسيب ابوها خايفه يتجوز
صفاء باستنكار : ايه الكلام ده يا بني تخرب بتها عشان ابوها مايتجوزش
الناجي بغضب : بقولك يا صفاء اطلعي لها وشوفي ايه الجنان ده
صفاء بحزن: حاضر هطلع لها وربنا يهدي الحال
ع**ت بغضب : امي ان كانت مصره ماتسافرش معيا يبقي الكلام خلص وهتاخد كل حقوقها كامله
صفاء بنفاذ صبر : خلاص يابني انا هطلع وربنا يهدي الحال
صعدت والدة ع**ت ورنت الجرس فتحت لها رباب دخلت وجلست معها كان يبدو عليها الحزن والبكاء
صفاء بحزن : ايه يا بنتي ايه الي حصل
رباب بحزن : ع**ت عايزني اسيب بابا واسافر معاه وانا مقدرش اسيبه
صفاء : يا بنتي ما تخفيش علي بابكي انا وعمك الحج هنخلي بالنا منه ونرعيه وسافري انت مع جوزك ومتخربيش بيتك
رباب بعناد : لاء مش هسافر انت عايزه يعمل زي عمي ويتجوز بعد ما ماما ماتت ويف*ج علينا الناس
صفاء بغضب : ايه الكلام الفاضي ده هو ابوكي عيل صغير هتخافي عليه ابوكي راجل كبير ومحترم وميصحش الي بتقوليه ده استهدي بالله كده واعقلي
رباب بعناد : مش هسافر انا قاعده هنا وان كان عايز يسافر يسافر انا مش همنعو
صفاء بغضب :ده اخر كلام عندك
رباب بعناد : ايوه
صفاء بغضب : خلاص يا بنتي الي يريحك
وتركتها ونزلت وحكت لهم ما حدث فذهب والد ع**ت لوالدها واخبره بالامر ورفض والدها تصرفها وقال انه سيكلمها ويعقلها ‘ ولكن دون فائده
صفاء بحزن : هتعمل ايه يابني من ساعت ما جيت وحكيت لنا ما طلعتش شقتك
ع**ت بياس : خلاص يا امي بابا اتفق مع بابا رباب وهنروح بكره نخلص كل حاجه وقولت لمراد يبعت لها كل شهر الي يكفيها هيا وابنها والشقه لما يكبر هكتبهالو عشان يعيش عيشه كويسه وميحتجش لحد وكل ما اجي مصر هشوفه واقعد معاه وخلص حجزت التذاكر وهسافر بكره بالليل
كانت صفاء تنظر اليه بالم وحزن ربطت علي كتفه واحتضنته وقالت : معلش يا بني هيا الدنيا كده مش بتريح حد وربنا يعوض عليك
ع**ت بحزن : الحمد لله علي كل حال
وفي اليوم التالي سافر ع**ت بعد ان انهي كل اجرأت الطلاق ‘وصل ع**ت البرازيل وكان يحاول ان ينسي جرح رباب له ورغم ان زواجه كان زواج عادي الا انه احبها وتالم لاصرارها علي الطلاق فكان يشغل كل وقته في العمل ولاحظ ذلك وليم ففكر ان يساعده
وليم : مارأيك ع**ت ان تذهب انت لتدير المشروع في اليونان
ع**ت بتعجب : هذا مشروع بسيط لا يستحق العناء يمكن لاي شخص الاهتمام به
وليم : اليونان بلد جميل وستسمتع فيها ارك حزينا منذ عدت من مصر وتغير الجو سيفيدك كثيرا
ع**ت ببعض التفكير : ساسافر اليونان قد يفيد تغير الجو متي سيبدأ المشروع هناك
وليم : بعد ثلاث ايام وستكون هناك مسؤله من الشركه التي اتفقنا معها ستساعدك في كل شئ وساطلب منها تجهيز مكان لك للسكن
ع**ت : اذن اتفقنا ساسافر
سافر ع**ت لعله يشعر ببعض التحسن وصل مطار اليونان وكانت الانسه لليان تنتظره في المطار ممسكه بورقه مكتوب عليها اسمه فاقترب منها وكان ينظر لها باعجاب شديد فهيا بيضاء كبياض الثلج وخدودها زهريه وشفتها ورديه وشعرها اصفر منسدل علي ظهرها ممشوقة القوام واكثر ما لفت نطره لها احتشامها نوعا ما
ع**ت باعجاب : اهلا بكي انت المسؤله عن المشروع هنا
لليان بابتسامه : اهلا بك سيدي انا لليان مكلفه بتوصيلك الي الفندق وساكون مرشتدتك طوال فترة اقامتك هنا ‘ومدت يدها لتسلم عليه
فمد ع**ت يده بابتسامه : هذا لحسن حظي
لليان بجديه : تفضل السياره تنتظرنا سنذهب الي الفندق اولا ثم الي مقر عملك
ع**ت بابتسامه : هيا بنا
وتحركا ركبا السياره ركبا معا بالكرسي الخلفي للسياره وتحركت السياره
لليان بابتسامه : اتمني ان تعجبك اليونان وتستمتع بها واي شئ تريده يمكنك اخباري به
ع**ت باعجاب : اشكرك مؤكد انها ستعجبني
وبعد قليل وصلت السياره الي الفندق فدخلا معا سلم حقائبه لموظف الاستقبال واتم اجرأت اقامته في الفندق وطلب منهم وضع الحقائب في الغرفه وذهب مع لليان الي مقر الشركه التي تعمل بها وكانت لليان طوال الطريق تكلمه عن المشروع بحماسه شديده لفتت نظر ع**ت‘ وصلا الشركه ودخلا للمدير
المدير : اهلا بك سيد ع**ت تفضل
ع**ت : اهلا بك سيدي تكلمت مع الانسه لليان في كل التفاصيل اثناء الطريق اود معرفة بعض الاشياء منك
المدير : انا اسمعك سيد ع**ت
اخبره ع**ت بكل ما يريد واتفقا معا
المدير : ستكون الانسه لليان مساعدتك من الان حتي نهاية المشروع وهيا مجده جدا ولا تكل ولا تمل من العمل
ع**ت باعجاب : لاحظت ذلك منذ رايتها وكان ينظر لها باعجاب ‘لاحظته لليان ولكن لم تبدي اهتماما ‘وخرجا معا وذهبا الي مكتب ع**ت فقد جهزو له مكتب يستعمله طوال فترة المشروع
وبدأ ع**ت في المشروع وكان وجوده مع لليان طوال الوقت يقربه منها وبعد اسبوع اصبحت لليان ايضا ترتاح للكلام معه وفي احد الايام بعد انتهاء العمل نظر لها ع**ت بحب
ع**ت بحب : لليان هل يمكن ان نتناول العشاء معا اليوم
لليان بضيق : العشاء لا اتناول العشاء مع احد
ففهم ع**ت وقال موضحا : لقد فهمتي قصدي خطأ انا اريد ان ناكل معا لاني مملت الطعام وحدي وانا لا اقيم علاقه مع اي فتاه ليست زوجتي
لليان بخجل : اسفه فالشباب دائما عندما يطلب العشاء يكن هذا قصده وانا لا احب ذلك
ع**ت بابتسامه : افهم من ذلك انك لم يكن لك صديق من قبل
لليان بابتسامه : لا احب هذا النوع من العلاقات اشعر فيه بالاهانه للمرأه
ع**ت باعجاب : غريب فكل البنات الغربيه تفعل ذلك منذ الصغر ولا تعتبره اهانه
لليان بتفكير : هذا صحيح وهذا الامر كان يسبب لي المتاعب فكثير من الفتايات كانت تعتبرني غريبة الاطوار لاني ارفض اي علاقه مع اي شاب
ع**ت باعجاب : لكني لا اركي غريبة الاطوار بل اركي شديدة الجمال وال*قل
فابتسمت في خجل : هل هذا غزل
ع**ت بضحك : بل اعجاب
لليان بابتسامه : اقبل العشاء معك
ع**ت باعجاب : اذا هيا بنا كي لا تتاخري
وذهبا معا الي الفندق ودخلا المطعم ووصلا عند احدي الطاولات فجذب ع**ت لها الكرسي وهو ينظر لها باعجاب شديد وقال بابتسامه :تفضلي سيدتي هذا مقعدك ‘ جلست وشكرته وجلس هو بالكرسي الامامي لها واتي النادل ووضع لهم قوائم الطعام نظر ع**ت في القائمه ثم نظر لليان وقال: اتودي ان اطلب لك العشاء
لليان بابتسامه : انت ضيف لدينا فوجب عليا انا ان اختار لك
ع**ت بحب : اذن اختاري وانا اقبل اختيارك
لليان بضحك خفيفه : اذا ساختار لك طعام مصري
ع**ت بأعجاب : هل تعرفي الطعام المصري وكان ينظر الي عينيها
لليان باعجاب : اعرف كل الطعام المصري واحبه ايضا
ع**ت باعجاب : اذا اطلبي وساكل ما تطلبيه
فنادت للنادل واخبرته بالطعام وذهب
لليان بسعاده : اشكرك علي ثقتك بي
ع**ت باعجاب : انت تستحقيه اريد سؤلك هل وقعتي بالحب من قبل وهل تؤمني بالحب من اول نظره
لليان باعجاب : الحقيقه لا لم اقع في الحب من قبل ولا أومن بالحب من اول نظره انا انسانه عمليه جدا
ع**ت بتعجب : عمليه لهذا لم تقعي بالحب ومن الطبيعي ان لا تؤمني بالحب من اول نظره ولكن ما هيا اسباب الحب عندك
لليان بابتسامه : الحب بالنسبة لي يعني الامان والحنان والثقه ولا يمكن لاحد ان يعرف هذا عن شخص من اول نظره
ع**ت باعجاب : هذه اجمل صفات للحب من ستحبيه سيكون اسعد شخص بالكون ان ينال امرأه بعقلك وجمالك ايضا
وكان ينظر الي عينيها وكانت تبادله النظرات
لحظات واحضر النادل الطعام وبدأا بتناوله
ع**ت باعجاب : الطعام رائع اخترتي اشياء احبها
وبعد ان انتهيا من الطعام نظر اليها ع**ت بحب وقال : هل تودي الرقص معي
لليان باحراج : انا لا اجيد الرقص ولكن يمكن ان اتعلمه يوما
ع**ت باعجاب :ساعلمك الرقص يوما ما
لليان باعجاب : قد يحدث ولكن الان عليا العوده الي المنزل كي لا اتاخر وتركته وذهبت ركبت سيارة الشركه فع**ت طلب من السائق انتظارها وتوصيلها
تحياتى / هدى مرسى ابوعوف