الفصل السابع

3443 Words
عبد العزيز بغيظ: مااقدرتش ا**ره في السوق سمير: والله انا من رايي مفيش غير الحل الي قولتهولك عبد العزيز: تقريبا كده مفيش غيره لازم اخلص منهم لتنين بسرعة سمير: ننفذ امتى؟ ========= مصطفى بغضب: مامااا كنتى عارفة ولا لا ام مصطفى بثبات مصطنع: ايوا مصطفى بلوم: ليه ما عرف*نيش دنا مستنيه بقالي سنين ليه تحرموني من الفرحة دي يا ماما ليه ام مصطفى بهدوء: انت الي حرمت نفسك ياابني طمني بس عليهم مصطفى: كويسين ام مصطفى:الحمد لله مصطفى: بس ازاي قدرت تعيش حياتها وتخبي عني كده ام مصطفى: اوعى تفتكر ان مراتك كانت فرحانة بيه لالا دي فرحتها كانت ناقصة انت السبب يا مصطفى بشكك وغيرتك العميا دي هي من حقها تعيش حياة هادية مفيهاش خوف ولا رعب ماينفعش تعيش على كف عفريت ممكن في اي لحظة ينهار البيت لازم البيت يتبني على اساس متين عشان ما ينهارش من اول ريح راجع نفسك ياابني وشوف ازاي هترجع ثقة مراتك فيك ========= علا: انت كده بتخوفني يا بسام بسام بضيق: ليه يا علا علا: غيرتك مفرطة اوووي بتخوف بسام: هي الغيرة وحشة؟ علا: لا حلوة وانا طول عمري اتمنى ربنا يرزقني بزوج غيور بس الشي لو زاد عن حده بينقلب لضده فانا خايفة بقيت اخاف منك بسام: حبيبتي ما تخافيش انا والله بثق فيكى بس مش بثق في الي حواليكى رفقا بقلب انهكه عشقك علا بخجل: طب يلا نمشي اتاخرنا بسام: فصلتيني ا بت ======== كانت مودة تمكث بالمستشفى امام العناية المركزة تفكر في توامها وما مصيرها مودة: يا رب انا مش معترضة على حكمك والله بس ارحم اختي واغفر لها يا رب اديها فرصة ترجعلك وتتوب ياااااارب ياااااارب ======== اوصل بسام زوجته الى امام البناية بسام بحب: خدي بالك على نفسك حبيبتي علا بخجل: وانت كمان بسام بخبث: وانا كمان ايه علا: خد بالك على نفسي بسام باستنكار: وده من ايه ده نزلت علا من السيارة واستدارت اليه علا بخجل وسرعة: عشان انت نفسي واستدارت راكضة نحو البناية ظل هو يتابعها بهيام الى ان اختفت بسام بخفوت: والله بعشقك صعدت علا الى شقتها عصام: كل ده تاخير يا علا علا: مااتاخرتش زي مااحنا متفقين عصام بتوتر: طيب طيب تعالي عايزك سارت علا خلفه باستغراب الى ان دخلا غرفته عصام: اقعدي يا علا علا: في ايه يا عصام عصام: عايزك تكلميني عن صحبتك المنتقبة دي علا بفرحة: وافقت تخطبها عصام: مش عارف مش قادر افكر ومش عارف انسى ان اختها... علا: عصام مودة تعبت اوي من كلام الناس لو في يوم هتعايرها يبقى بلاش سيبها من دلوقتى مودة رقيقة اوي عمرها ما جرحت حد بنص كلمة زي النسمة في حياتنا كلنا مع ذلك هي مستحملة كلام الناس بس يوم ما هتتجوز هتبقى عايزه سند ترمي عليه حملها ولو السند ده خذلها الجرح هيبقى كبير اوي هتدمر ساعتها عصام ارجوك لو هتجرحها في يوم يبقى بلاش فكر كويس يا عصام وخرجت وتركته وماان دخلت غرفتها حتى سمعت هاتفها يعلن بوصول رسالة فتحتها فابتسمت بحب وهي تقرا الرسالة مرارا ساقول واعيد وازيد ولن امل انا غيور حد الجنون في حبك اناني انتِ ملكي انتِ لي اهدئي صغيرتي ولا تستفزي غيرتي وجنوني احبك بجنون واغار عليك بجنون اجن من الجنون الاول رفقا بي حبيبتي ورفقا بجنوني علا بسعادة: بحبك يا مجنون فجاة رن هاتفها فردت بسرعة علا: ايوا يا حبيبي بسمة: حبيبك؟!! هي النحنحه اشتغلت من اول يوم ولا ايه ؟ علا بخجل: مين معايا بسمة بغيظ: العفريت يا علا علا: بالراحة ا معلم بيسو داخل فينا شمال ليه طاه بسمة: والنبي ما تبقيش تقوليلي معلم دي راعي انوثتي شويه علا: قولي لا اله الا الله بسمة: لا اله الا الله علا: خدي بالك ماينفعش تقولي والنبي ولا تحلفي باي شيء غير ربنا " من حلف بغير الله فقد اشرك" بسمة: ايوا ايوا عارفة بس غلطت استغفرك ربي واتوب اليك علا: المهم بقا عايزه ايه يا فصيلة فصلتيني بسمة: قلت افكر جنابكم اني عرورة ويوم الخميس خطوبتي ولا واحدة فيكوا عبرتني راميني ولا سالتوا فيا هي دي صحوبية دي ؟ انا مش عارفة اشتمكوا بايه علا: ههههههههه لا من غير شتايم انا تحت امرك يا فندم ومن النجمة هتلاقيني عندك ان شاء الله ========= كان بغرفته يفكر في حياته الماضية وكيف سيتخلص من هذا الوحل الذي اوقع نفسه به مذ خرج من المستشفى لم يقدم على اي خطوة اخيرا قرر الذهاب الى مقر شركة ابن عمه فهو الوحيد الذي سيساعده وياخذ بيده خرج من غرفته بل من الفيلا كلها واستقل سيارته قاصدا نحو الشركة كان يقود سيارته شاردا الى ان صدم بمنظر جعل عيناه تتحول الى جمرة نار اوقف السيارة فجاة ونزل صافعا الباب خلفه بقوة حازم بغضب:بتعملي ايه هنا هالة بصدمة: حازم؟ حازم بعصبية: انطقي بتتنيلي ايه بمنظرك المق*ف ده اوعى تقولي رجعتي لقذارتك ثاني هالة بجمود: ياريت تروح لحالك وسيبني اشوف رزقي حازم بغيظ: رزق؟ رزق ايه ده ان شاء الله اتفضلي روحي بيتك واوعى اشوفك كده ثاني انجررري هالة: مااقدرش وبعدين انت مالك ومالي لم يعلم حازم بم يرد فهو لا يعلم لم غضب لرؤيتها بهذا الشكل فجذبها من مع**ها بعنف ورماها بالسيارة واغلق الباب التف نحو جهة القيادة واستقل مقعده واغلق السيارة باحكام وانطلق بسرعة مخيفة نحو وجهته التي يجهلها هو الاخر بينما هالة فانكمشت في مقعدها برعب جلي على ملامحها محاولة التنبا بمستقبلها المبهم !! ===== عاد ضرار من الخارج بتكاسل صعد الدرج بصعوبة وفتح باب غرفته وماام دخل حتى شعر بشيء تحت رجله ماان رفعها حتى وجد ورقة مطوية التقطها بلهفة عاشق واخذ يمرر عيناه على سطورها بعدم تصديق لقد تاه قلبي! خرجت في رحلة طويلة للبحث عنه ولا اثر له عدت ادراجي فوجدت ان روحي الاخرى تاهت مني فجن جنوني وضاع عقلي فاصبحت مجنونة حب اجل مجنونة حب فالحب والجنون في قلبي يلتقيان وبهما يكتمل هيامي وعشقي وتتعطر بهما حياتي لكن الخجل اعمى ل**ني وافقدني كلامي فلا تلومني اذن لا تلومني ورفقا بقلب انت سكنه وامانه انني اقبل السير معك يدا بيد نحو الجنة لكن خجلي يتغلب على مشاعري احيانا فهلا اخذت بيدي؟ رفع نظره فوجد جويرية تقف قبالته بخجل محبب الى قلبه ========= عبد العزيز: ياباشا انا عايز الموضوع ده يتم بسرعة ...:معلش كنت بطبخله على نار هادية واهو الموضوع قرب يخلص او اعتبره خلص عبد العزيز: اما نشوف هيطلع منها ازاي بقا نهايتك على ايدي يا ضرار وساعتها هفضى للست جوري ومحدش هينقذها مني ده الي هعمله فيها ما يخطرش على بال ابليس نفسه ههههههههههههههههههههههههههه ========== ظل يجوب الشوارع بعصبية مفرطة وهو لا يعرف وجهة محددة اخيرا تذكر شقته تلك الشقة اللعينة التي شهدت على خطيئاته لكن لا حل له سواها غير وجهته اليها وماان وصل امام البناية حتى حازم وهو يفتح الباب: انزلي هالة: مش عايزه سيبني في حالي امسكها من ذراعها بقسوة وجرها نحو الاعلى وماان فتح باب الشقة حتى رماها على الارضية بعنف حازم بقسوة: اعتبري ده سجنك وخرج من الشقة باكملها وقد اغلق الباب بالمفتاح فصارت سجينته بحق !! ======= رفع نظره فوجد جويرية تقف قبالته بخجل محبب الى قلبه ضرار بمرح: مين حضرتك لو سمحتي اطلعي برا انا بحب مراتي ومش شايف غيرها وكمان لو جت ولقيتك هيسيل الدم للرقاب مش بس للركب ابتسمت جويرية بمكر وسارت في طريقها نحو الباب الى ان تجاوزته وهمت بفتح الباب ضرار بدهشة: رايحة فين جويرية وهي توليه ظهرها: خارجة زي ما حضرتك امرت ضرار بغيظ: نعم يااختي!! تخرجي بمنظرك ده؟ ليه ان شاء الله هو حضرتك متجوزة شوال بطاطا؟ التفتت جويرية اليه وببراءة مصطنعة: طب اعمل ايه حملها بين ذراعيه وهو يردد بحنان: تعالي اقولك ... ========= تململت في فراشها محاولة فتح عيناها لكن النور المها فاغلقتهما بسرعة واعادت الكرة مرارا وتكرارا الى ان نجحت في ذلك فوجدت توامها نائمة على كرسي بجوارها رحمة بضعف: مو د ة مو-- د ده استيقظت مودة فزعة مودة بفزع: ايه في ايه رحمة حبيبتي انتى كويسة؟ رحمة: اب اببب ني ابببني مودة: اطمني هو كويس انتى لسه حامل نظرت اليها رحمة بشك مودة بابتسامة: والله لسه حامل يا حبيبتي تن*دت رحمة بارتياح وسارعت مودة لجلب الطبيب للاطمئنان على توامها ماان اتى الطبيب وفحصها الدكتور صلاح: الحمد لله كويسة يا مدام رحمة هننقلك لاوضة عادية رحمة: انا عايزه اخرج صلاح: معلش لسه شويه خرج صلاح واتصل بمصطفى مصطفى بلهفة:في ايه يا صلاح رحمة كويسة؟ صلاح: طب قول السلام عليكم الاول مصطفى: وعليكم السلام بس طمني صلاح:اطمن فاقت وكويسة وكمان نقلناها لاوضة عادي مصطفى بسعادة: ربنا يطمن قلبك انا جاي حالا خرج مسرعا فاعترضته والدته ام مصطفى: في ايه ياابني مصطفى بسعادة: رحمة يا ماما رحمة فاقت ام مصطفى: بجد؟ طب استنى هروح معاك اشوفها مصطفى: بسرعة يا ماما عشان خاطري ======= نقلت رحمة الى غرفة اخرى رافقتها توامها رحمة: مودة هطلب منك طلب مودة: عينيا يا حبيبتي رحمة بتفكير: عايزه نقاب مودة بدهشة:هتلبسي نقاب؟ رحمة: ارجوكى بسرعة هاتيه مودة بسعادة:هوا في محل جنب المستشفى هروح اشتريلك منه رحمة برجاء: ماتتاخريش بعد نصف ساعة كانت ترتدي رحمة نقابها مودة بسعادة: حلو اوووي عليكى رحمة بجمود: ممكن تروحي تشوفي الدكتور ينفع اخرج ولا لا مودة: بس هو قال لسه شويه رحمة: عشان خاطري حاولي انا زهقت مودة باستسلام: طيب ======= استيقظت صباحا فلم تجده بجانبها نهضت نحو الحمام وبعد ربع ساعة غادرته فوجدته ينتصف الغرفة بابتسامة جذابة رمقته بخجل واتجهت بسرعة نحو غرفة الملابس وماان خرجت اليه ضرار: حبيبتي اجهزي بسرعة جويرية: ليه في ايه ضرار:هو انتى ما نفسكيش في شهر عسل ولا ايه جويرية بخجل: دقايق وهكون جاهزة خرج ضرار الى الشرفة وقام بالاتصال على عصام ضرار: عصام ركز معايا خود بالك عالشغل انا لازم ابعد بمراتي شويه انت عارف عمي حاطتنا في دماغه عصام: ايوا ايوا روح يا ضرار وخلي عنيك مفتحة واطمن عالشغل احنا واحد جويرية: ضرار التفت اليها:خير يا حبيبتي جويرية: انا جاهزة وعم علي نزل الشنط ضرار: تمام يلا نفطر عشان ما نتاخرش جويرية بسعادة: يلا طرقات عنيفة على باب الفيلا اسرعت صافي لفتح الباب حتى لا ينزعج سكان المنزل الضابط: ده بيت المدعو ضرار عبد المجيد المصري صافي بصدمة:لأ آه لأ لأ آه آه الضابط بصرامة: ما تركزي يا بنتي وتنطقي مش فاضيلك ضرار من خلفها وهو ينزل الدرج صحبة جويرية: مين عالباب يا صافي صافي بتلعثم: ده ضابط عايزك يا باشمهندس ضغط ضرار على يد جويرية وكانه يطمئنها بينما هي اصفر لونها وشعرت بالخطر يحوم حول المكان الضابط برسمية: اتفضل معانا مطلوب القبض عليك !! جويرية برعب: لأ ضرار لأ انحنى ضرار الى مستوى اذنها و وشوشها ببعض العبارات وانطلق نحو مصيره المبهم !! الضابط عبر اللاسلكي: تمام يا فندم قبضنا عليه قبل ما يهرب ايوا يا فندم في شنط سفر من الواضح انه كان هيهرب تمام يا فندم ساروا به بسرعة وهو جامد اما جويرية والحاجة ضياء فقد انهارتا من صدمة الموقف !! =========== علا: اه ياني ياما رجليا ذابوا ما بقتش حاسة بيهم هو انا الي عملته في مودة هييجي على دماغي ولا ايه بسمة: بطلي تزني زي العيال اش حال ما جيتي عاقلة ومتجوزة وهتفتحي بيت علا: لا انا عيلة روحيني بقا ايه قولتي افتح بيت!! اييييه هفتح بيت؟ لا انا النهار ده هيتفتح دماغي بسمة: ليه بقا علا باضطراب: نسيت ماعرفتش بسام اني نازلة بسمة: لا ما تخافيش يا حبيبتي انا هاجي ازورك في قبرك وادعيلك على طول اتى صوت غاضب من ورائهما بسام: علا؟ ايوا ده صوت علا والنقاب ابو بيشة نفسه انطقي انتى علا بسمة: عن اذنكوا علا: اذن مين خديني معاكى بسام: لا بقا انا متاكد انك علا علا بصوت باكي: انا اسفة والله نسيت ========= عبد العزيز: بسرعة يلا نروح الفيلا عشان ناخذ جويرية سيد: يا باشا متاكد محدش هيمنعنا عبد العزيز:اطمن ضرار خلاص بح وجويرية هتبقى في ايدي وهعمل الي انا عايزه يلاااااا بسرعة خلال ساعة بالكثير عايزها قدامي ========== مذ خرج وتركها ظلت جالسة في مكانها لا تعلم مالذي عليها فعله اخرجها من شرودها صوت مفتاح الشقة ثم دخوله حازم بجمود وهو يمد له بعض الاكياس: بسرعة ادخلي غيري هدومك قامت هالة بتكاسل ونفذت اوامره بآلية ثم خرجت اليه هالة: لو سمحت سيبني امشي حازم: لو جبتي السيرة دي ثاني مش هيحصلك كويس وجهزي نفسك كمان نص ساعة هييجي الماذون عشان نكتب كتابنا هالة بدهشة: كتاب مين ؟!!! ======== استغلت فرصة خروج توامها الى الطبيب وسارعت بالهرب التقت بالباب الخارجي بزوجها ووالدته شعرت بالخوف في بادئ الامر لكن سرعان ما تذكرت انها ترتدي نقابا فواصلت سيرها بثبات مصطنع الى ان خرجت خارج المشفى استقلت اول تا**ي ورحلت رحلت عن واقع مرير رحلت عن اوجاع مخيفة رحلت عن جرح غائر رحلت وهي لا تنتوي العودة رحلت نحو مجهول تراه ارحم من المعلوم فهل ستوفق في رحلتها ام ستواصل رحلة عذابها؟ ============ فــلاش بــــاگ وشوشها ضرار ببضع الكلمات ضرار: في صندوق في دولابي بسرعة اطلعي افتحيه ونفذي الي فيه ====== عودة للوقت الحالي ضياء ببكاء: منك لله يا عبد العزيز منك لله زمان قتلت اخوك وقتلت مراته بالحسرة عليه ودلوقتى عايز تقتل ابن اخوك ااااااه يا ربي احفظه ياااااارب حاولت جويرية التماسك قليلا وصعدت بسرعة الى اعلى اغلقت الغرفة باحكام واتجهت بلهفة نحو الدولاب واخرجت الصندوق المقصود جلست على السرير وفتحته وجدت به نقابا وورقة مطوية والكثير من النقود التقطت الورقة وفتحتها واخذت تمرر عيناها بين سطورها السلام عليكم ورحمة الله وبركاته زوجتي حبيبتي ان امسكتي هذه الورقة بين يداكى ومررتي عيناكى على سطورها لن اكون موجودا حينئذ فنفذي ما ساقوله لك ارجوكى كنت اريد ان ترتدي النقاب وانا معك حتى تكون فرحتي اضعاف ولكن لا باس بسرعة ارتدي النقاب وخذي النقود وما يلزمك من حاجيات ضرورية وستجدين بابا بغرفة الملابس تستطعين الوصول عن طريقه الى المطبخ وستجدين صافي ستساعدك في الخروج اذهبي الى هذا العنوان بسرعة ولا تقلقي فمن معه الله لن يضيعه احد فجأة اقتحمت صافي الغرفة صافي بتوتر: بسرعة يا هانم عشان اهربك عبد العزيز ورجالته وصله اومات جويرية بخوف وارتدت ملابسها ونقابها وخرجت مع صافي الى المطبخ ومنه الى الباب الخلفي للفيلا ثم ركضت هاربة هاربة من شر يترصدها هاربة من ظلم المها هاربة الى مجهول تطمئن اليه فضرار اثبت لها انه نعم السند والامان حتى في غيابه لم يفكر غير في امانها وحمايتها ========== اتى صوت غاضب من ورائهما بسام: علا؟ ايوا ده صوت علا والنقاب ابو بيشة نفسه انطقي انتى علا بسمة: عن اذنكوا علا: اذن مين خديني معاكى بسام: لا بقا انا متاكد انك علا علا بصوت باكي: انا اسفة والله نسيت بسام: بتعملي ايه هنا علا: صحبتي خطوبتها يوم الخميس فجيت الف معاها بسام: اممم علا: ماهما صحباتي بردو لفوا معايا وتعبوا في خطوبتي امسكها من مع**ها وسار معها نحو سيارته بسام بهدوء مصطنع: اتفضلي اطلعي علا: بسس بسام: بس ايه علا: انا مااستاذنتش اهلي ض*ب بسام بقبضته على السيارة بغضب مما ارعب جويريةجعلها تتخذ مكانها بالسيارة بسرعة حاول بسام تهدئة نفسه قليل ثم ابتعد عن علا واخرج هاتفه واتصل بعصام بسام: السلام عليكم عصام: وعليكم السلام ازيك يا بسام بسام: الحمد لله بخير بس كنت عايز استاذن حضرتك شويه هخرج مع علا وابقى اوصلها عصام: بس علا دلوقتي نزلت مع صحبتها ماانت عارف بسام كاتما غيظه: اه ماانا شايفها اهوه بس قلت استاذنك الاول عصام بابتسامة: ماشي يا بسام بس مااتاخرهاش اوي بسام وهو مركز نظره على علا: اطمن مش هتاخر خالص ========= حازم: جهزي نفسك كمان نص ساعة هييجي الماذون عشان نكتب كتابنا هالة بدهشة: كتاب مين ؟!!! حازم: كتب كتابنا هالة: بس انا مش عايزه حازم: مش بمزاجك وانسي الانحلال الي كنتى فيه هتبقي حرم حازم المصري ومش هسمحلك باي غلط ابدا هالة بصوت عالي: ايواااا عايز تتجوزني عشان تذلني كل شويه حازم بتحذير: اوعى صوتك ده يعلى ثاني والي اقوله يتنفذ بالحرف من غير مناقشة قاطع حديثهم طرقات على الباب ودخول الماذون وبعض الرجال هالة بصدمة: خالو!! قام الماذون باتمام مراسم الزواج بحضور الشهود و وكيل العروسة الماذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير اخذ الماذون والشهود واجب الضيافة ورحلا خال هالة موجه كلامه لحازم: ممكن تسيبنا شوي اوما حازم براسه وخرج الخال: ليه يا هالة ليه رخصتي نفسك يا بنتي ليه خليتينا نتبرى منك ومن اخواتك الي وقفتي حالهم ليه عملتي كده هالة ببكاء: انت ما تعرفش حاجة يا خالو ما تعرفش ما تعرفش انا كان لازم اعمل كده لازم احمي اخواتي كنت خايفة خايفة اوي يا خالو الخال بتنهيدة: المهم دلوقتي اعقلي وخدي بالك من بيتك وجوزك هالة بدهشة: جوزي!! الخال: ايوا طبعا ربنا يهد*كى كفاية انه راضي بيكى رمقته هالة بالم وان**ار ولم ترد ======== سيد: مالهاش اثر في القصر كله يا فندم عبد العزيز بغضب هيستيري: يعني ايه الكلام ده لو مالقيتوهاش هقتلكوا كلكوا بسرررررعة دوروا عليها اقلبوا مصر كلها لازم الليلة تكون بين ايديا سمير: يعني ايه تكون بين ايد*ك اختي انا الي هاخذها وهعرف اربيها من جديد عبد العزيز بتهكم: ما كنت ربيتها من الاول اوعى كده من وشي ======== عادت من عند الطبيب سعيدة مودة بفرحة: خلاص يا رورو هنخــ... قطعت كلامها حين وجدت الغرفة فارغة اخذت تبحث عنها كالمجنونة ولا اثر لها خرجت من الغرفة مسرعة فاصطدمت باحدى السيدات مودة: انا اسفة يا طنط ام مصطفى: ولا يهمك مودة باستغراب: طنط ام مصطفى ام مصطفى: مين موده؟ مصطفى بلهفة: انتى مودة؟ فينها رحمة هي كويسة مودة بعينان تلمعان بالدموع: مش لاقياها مصطفى: يعني ايه الكلام ده وركض مسرعا نحو الغرفة واخذ يبحث كالمجنون ام مصطفى: في ورقة عالسرير مودة بلهفة: هاتي وريني من خوفي ما شفتهاش التقطت مودة الورقة بلهفة واخذت تقراها بصوت عالي مودة توامي وحبيبتي سامحيني لم اعد استطيع العيش بو**ة العار هذه كلهم اخذونا بذنب اختنا جعلوني اراها شيطانا واكرهها سارحل بعيدا انا وابني سابتعد عن هذا المجتمع الظالم ساذهب حيث لا احد يعرفني لا تبحثي عني فلن تجدينني احبك كثيرا يا مودة فلا تغضبي مني فلم اعد استطيع التحمل نفذت طاقتي حتى مصطفى اصبح شكاك بدرجة رهيبة واستحالت الحياة معه اخبريه انني احببته كثيرا واخلصت له دوما توامك رحمة مودة بانهيار: ليه ليه يا رحمة ليـــــــــه ??? خرج مصطفى مسرعا من المشفى وهو لا يعلم اي وجهة يقصد فقط يشعر بالاختناق وان الا**جين قد سحب من حياته ولا بد للبحث عنه ======== عند حازم غادر الماذون ومن معه الشقة ولم يتبق غيرهما حازم بهدوء: هالة تعالي اقعدي عايزك هالة بغيظ: نعم عايز ايه حازم بترقب: انا سمعت كلامك لخالك غصب عني عشان كان صوتك طالع هالة بنفاذ صبر: ايوا يعني حضرتك عايز ايه حازم: خايفة من ايه وازاي مشيتي في الطريق ده هالة: ارجوك طلقني وسيبني في حالي انا لعنة هأذي كل الي يقربلي حازم بإصرار: انطقي حالا ايه حكايتك هالة: ولا حكاية ولا رواية اوعى كده عشان همشي حازم: شكلك مش مستوعبة لسه انك بقيتي مراتي ومفيش خروج برا الشقة نهائي هالة: هتحبسني يعني حازم: ايوا انطقي بقا ايه الحكاية جلست هالة بان**ار ون**ت راسها هالة بضعف: حاضر هحكيلك الحكاية هحكيلك كل حاجة فــلاش بــــاک ============= بمقهى على النيل بسام: علا انا ايه بالنسبالك؟ علا: جوزي طبعا بسام: وهي الواحدة لو عاملة قيمة لجوزها هتنسى تعرفه انها نازلة؟ علا بخجل: انا اسفة بسام: عارفة ايه مشكلتك انك ما حبيتينيش وافقتي تحصيل حاصل عريس محترم وملتزم مفيش سبب للرفض وافقتي وخلاص بس حاسة انه مفروض عليكى انتى اصلا كنتى رافضاني ايه الي غير رايك فجاة معرفش بس جايز اتغصبتي علا بنفي: لا يا بسام والله لا مش كده ان اسفة سامحني بسام: انا هخلصك مني يا علا واد*كى حريتك علا ببكاء: انا والله بحبك يا بسام انا اسفة سامحني بسام بجمود: يلا عشان اوصلك وبكره هكلم اخوكى ننهي كل حاجة علا: بسام ارجوك اسمعني بسام بغضب: قلت يلاااا =========== في مركز مكافحة الارهاب الظابط حسان: هتعترف يا متهم ولا لا ضرار بشموخ: مش ممكن اعترف بحاجة ما عملتهاش حضرتك التهم دي تودي لحبل المشنقة وانا بريئ ما عملتش حاجة ورافضين حتى اني اتصل بالمحامي بتاعي الظابط حسان: عسكررررررري العسكري: تمام يا فندم الظابط حسان بغضب: خذه من قدامي وعايز صوته يوصل لحد عندي العسكري: تمام يا فندم قدامي يا متهم حاول ضرار التظاهر بالقوة وهو يدعو الله ان يرزقه الصبر والثبات وان يف*ج كربه ========= في عيادة الدكتورة النفسية الدكتورة رحاب بابتسامة: النهار ده اخر جلسة لينا بسمة باضطراب: بس انا لسه محتاجاكى يا دكتورة ارجوكى ما تتخليش عني الدكتورة رحاب: لا مش محتاجاني انتى محتاجة نفسك حبي نفسك عشان تستاهل تتحب دوري عالسعادة حواليك ادي ثقة للناس القريبة منك قوي نفسك بنفسك انتى قوية بلاش تدفني قوتك تخلصي من قناع الضعف الي لابساه ده الي معاه ربنا عمره ما يضيع تمسكى بحبل الله عشان ده الحبل الوحيد الي مستحيل يتقطع بسمة بتنهيدة: هحاول يا دكتورة ========= كانت تسير مسرعة وتضع يدها على بطنها خائفة حد الموت من فقدان جنينها انعرجت الى احد الشوارع الفرعية فجأة ظهرت لها سيارة من العدم نزل منها اربع شباب الشاب 1: الحلو رايح فين نوصله رحمة بخوف: لو سمحت سيبني في حالي انا حامل وتعبانة الشاب 2: الله وكمان حامل تعالي هنظبط ونخلصك منه واخذوا يشدونها رحمة بصراخ: لا لا سيبوني حرام عليكم سيبوووووووووووني =========== تعبت من السفر المتواصل جويرية: ايه المكان الي بعثتني ليه ده يا ضرار هيغمى عليا من تعب السفر فجاة سمعت صوت ارعبها الصوت: مكانك انتى مين وبتعملي ايه هنا جويرية بتلعثم: عايزه الحاج سعد بدوي: دي شكلها بتعرف الحاج يا مرعي مرعي: اسكت انت قولتلك انتى مين جويرية: عايزه الحاج سعد مرعي: عايزاه في ايه جويرية ببكاء: عايزه الحاج سعد مرعي: هو انتى راكبك عفريت اسمه الحاج سعد ولا ايه ما تنطقي يا بت بدوي: مالناش دعوة احنا يا مرعي خلينا نوصلها للحاج مرعي: اتفضلي نوصلك سارت معهما والخوف يتملكها من حقيقة هذان الرجلان فالى اي مصير مجهول يقودانها؟ ========= عصام: عملت ايه يا وليد (وليد المحامي الخاص بضرار) وليد بتنهيدة: لسه مش قادر اوصل لمكانه عصام بحزن: عمل فيه ايه عمو ده وفأي مصيبة وداه انا هتجنن هتجنن يا وليد ارجوك اتصرف بسرعة وليد: والله مش مقصر يا عصام بس فاضل مكان واحد ما دورتش فيه كنت مستبعده عصام بلهفة: مكان ايه ده يلا بينا نروح نشوفه وليد: يا رب ما نلاقيهوش هناك لو لقيناه هتبقى مصيبة بجد عصام باستفهام: مكان ايه ده؟!! #يتبع لـ #قمر_فتحي مستنية ارائكن
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD