الفصل الأول

1465 Words
#وتبسمت_ذات_النقاب الفصل الاول بمكان ما في احدى جامعات مصر التي هي كغيرها تجد مجموعة فتيات كاسيات عاريات اصوات ضحكاتهن بلغت اقصى الجامعة وكانهن يصطادون الشباب وتجد مجموعة شباب اتخذوا موقع استراتيجي لدراسة كل بنات الجامعة لاختيار الصيد المناسب كما نجد مجموعة فتيات كانهن ملكات متوجات بنقابهن او خمارهن من بين هذه المجموعات نجد اربع فتيات مختمرتان ومنتقبتان منظرهن يبعث على الفضول كاني بهن يتمازحن انه غريب اليسوا ملتزمات؟ كيف يضحكن ام ان نظرتنا للملتزم خاطئة الافضل ان نقترب ونتعرف عليهن ونحكم بانفسنا علا: اهيه ذات النقاب جت مودة:هي فين جويرية:وراكى اهوه يا هبلة مودة:ههههههههه لمضة طول عمرك علا:ههههههههه صح احنا المفروض نسميها ذات اللماضة جويرية بغضب مصطنع: خلصتوا تريقة يا هوانم ولا لسه في حاجة ثانية؟ بسمة وهي جاية من وراها: لسه طبعا انا لسه ماخدتش نصيبي جويرية وهي تهم لترحل: انا اصلا غلطانة اني قاعدة مع شوية عيال هروح اشوفلي شلة عاقلة كده وراكزة زيي الكل:هههههههههههههههههه بسمة: يا حبيبتي العقل والركزان مايليقوش عليكى احنا شلة طقه ومجنونة وهنفضل كده جويرية بابتسامة سعادة :ربنا يخليكوا ليا ونكون صحبة للجنة الكل:يااااااااااااا رب ============== ======== كان جالسا وراء مكتبه غير عابه بمن يجلس قبالته منتظرا امره ظل ينقر على بعض ازرار جهازه وهو يخطط ويفكر لينفذ بكل تجبر اخيرا وجه حديثه للقابع امامه دون ان يبعد بصره عن جهازه عبد العزيز: عملت ايه في الحملة بتاعتنا يا سمير سمير: ما تقلقش يا باشا كله تمام الحملة ماشية كويس وقريب هنعمل ندوات في الجامعات عبد العزيز بنظرة عميقة ذات مغزى:كويس اوي ========= ====== في شقة جويرية ام سمير: اتاخرتي ليه يا حبيبتي جويرية: ماانتى عارفة يا ماما قعدت مع البنات شويه ام سمير بعدم رضا: علا ومودة بردو جويرية ببرود: اه وكمان بسمة ام سمير: طب قومي غيري وتعالي ساعديني اخوكى على وصول جويرية بوجه متجهم: حاضر ============ ========= في الجامعة وفي صباح اليوم التالي علا بقلق: مالك يا بسمة وشك مش عاجبني لاول مرة اشوف البسمة مفارقة وشك بسمة بتنهيدة حسرة: ما شوفتيش الاعلان الجديد بالجامعة؟ علا: لا في تجمهر كثير حواليه قلت هبقى اعرف هيكون ايه مثلا ماهي اي هيافة وخلاص بسمة بحزن: ياريتها جت حاجة هايفة دول نفذوا تهديدهم وبدؤوا حملاتهم علا بقلق بالغ: هو في ايه يا بسمة قلقتيني تهديد مين وحملات ايه انا مش فاهمة حاجة جويرية من خلفها: في مصيبة كارثة انا لله وانا اليه راجعون اللهم اجرنا في مصيبتنا واخلف لنا خيرا منها علا بنفاذ صبر: ما تنطقوا بقا في ايه بسمة:روحي شوفي بنفسك حسبنا الله ونعم الوكيل هو هو المولى والنصير علا بنفاذ صبر: ما تنطقوا بقا في ايه بسمة:روحي شوفي بنفسك مودة وهي تلهث: بنـــــات شفتوا المصيبة علا بعد ان رات الاعلان و بغضب مكتوم: حملة للقضاء على الغربان نظروا لبعضهن نظرات الم حزن حسرة =========== ======= في مكان اخر باحدى أحياء القاهرة الراقي حازم:مالك يا ضرار ضرار بحزن: في حملات بتتعمل في الجامعات آااا حازم بلا مبالاة:سمعت عنها فكك ياابني من الحوارات دي وعيش حياتك انا مش فاهم انت معقدها ليه ضرار بغضب: انت مستهتر كده ليه حازم ببرود: انا هقوم عندي معاد مهم الليلة ومش هرجع ما تستنانيش ضرار بعصبية مفرطة: انت مش هتبطل ق*ف ولا ايه حازم: خليك في حالك واشتري راحة بالك ياابن عمي !! =========== ======= عادت جويرية الى شقتها وكاهلها مثقلا بالهموم لتدلف غرفتها وتختلي بنفسها في غرفة سمير سمير: ايه الصداع الفظيع ده اما اشوفلي اي مسكن عند جوري طرق الباب على غرفة جوري لكنها لم تفتح وام يستطع تحمل الصداع سمير: خلاص هدخل واشوف البرشام واطلع على طول مذ ولج للغرفة راى منظرا اراعه جويرية وهي تحمل بيدها ما يبغضه ويحذرها منه مرارا تحمل نقابا وتنظر اليه بحسرة والم وهي تبكي في **ت سمير بصوت ملئ بالغضب والعصبية : جويريـــــــــــــــــة والله لاقتلك ياــــــــ جويرية برعب: س سـ سمييير سمير بغضب: اه سمير يا قليلة الادب انا مش قلت مليون مرة البتاعة دي ما تدخلش البيت انتى اصلا جبتيها ازاي جويرية ببكاء: ارجوك يا سمير انا والله تعبت حرام عليك كده سمير وهو يض*بها بكل قوته الى ان نزفت من كل مكان في جسدها: والله لاندمك والله لاربيكى ام سميربتخبط عالباب: افتح يا سمير سيبها عشان خاطري ياابني لم ينصت لها سمير ولم يسمعها اساسا فتفكيره منصب على اخته المتمردة الى ان فقدت وعيها بين يديه من كثرة الض*ب واخذ النقاب مزقه الى اشلاء صغيرة و خرج وهو يموت غيضا فلم يفرغ غيضه منها بعد فهذا حال شبابنا المغيب جرت ام سمير نحو ابنتها وهي تنتحب بشدة ام سمير: بنتيييي ليه كده حرام عليكِ هتموتيني بحسرتي عليكِ يا بنتي ========= عند علا دخلت البيت وهي مهمومة على غير عادتها المرحة مما اقلق اخاها ووالدتها ام عصام: مالك يا حبيبتي مش على بعضك ليه في حد ضايقك؟ عصام بجدية قلقة: مالك يا علا علا وسط شهقاتها الصغيرة: عايزين يقلعوني نقابي ضمها عصام الى حضنه وكانه يمنحها الامان والحماية عصام بابتسامة حانية: ليه هو انت مش وراك رجالة ولا ايه شعرت بسعادة لوجوده في حياتها فهدات وقد تسرب الامان الى قلبها فنعم السند ====== عند بسمة ما ان فتحت باب الشقة حتى وجدت والدها يجلس بالانتريه فارتمت في حضنه باكية ابو بسمة بقلق بالغ:حبيبتي في ايه قلقتيني انتى او حد من صحباتك حصله حاجة؟ هزت راسها نافية وحاولت جاهدة التحكم في انفعالاتها حتى لا تثير قلق والدها بسمة: في الجامعة عاملين حملة ضد النقاب زفر والدها في ارتياح نسبي قائلا: وايه الي مزعل اميرتي في كده انتى اصلا مش منتقبة يا بنتي نظرت اليه بسمة بلوم والم: وانت عارف السبب الي خلاني مالبسوش يا بابا ابو بسمة ليغير الموضوع: عارفة يا بسبسوسة حياتي عاملك النهار ده حتة بسبوسة هتاكلي صوابعك وراها بسمة متناسية ما يؤرقها: يعني بسبوسة هتاكل بسبوسة ههههههههه ابو بسمة بحنو: ايوا شفتي بقا ====== اما عند مودة فعادت الى البيت الذي تقطنه مع اختها الى غرفتها واوصدت الباب دخلت توضات وفردت سجادتها لتشكي خالقها حالها وقلة حيلتها فخير من نشكو اليه من لا يمل ========= في احدى الشقق المتطرفة تنهض هالة بتكاسل لتنظر للنائم بجوارها لتبتسم بهيام فاخيرا حضيت بليلة بين احضان حازم معذب قلوب الفتيات نهضت سريعا واخذت حماما على عجالة وغادرت الشقة بخفة لتعود الى شقتها قبل ان يفطن احدهم بغيابها ======== قامت جويرية بصعوبة من فراشها اثر الض*ب الذي تعرضت اليه من شقيقها بسبب حبها للنقاب وتعلقها به هي تعلم ان الله يبتليها وسعيدة لاحساسها ان الله يحبها واصطفاها ليطهرها من ذنوبها توضات وفردت سجادتها تصلي وتدعو الله بصلاح حالها وحفظ اخواتها وهداية شقيقها ====== عند مودة دخلت المطبخ وقامت بعمل ساندويتش و شاي واخذته لغرفتها نظرت للغرفة التي تجاورها باسى ودموع متحجرة ودلفت الى غرفتها سريعا اكلت واخذت تستذكر دروسها الى ان رن هاتفها برقم محبب الى قلبها مودة بسعادة: السلام عليكم رحمة: وعليكم السلام ورحمة الله مودة بمرح: وحشتيني وحشتيني وحشتييييييينيييييي رحمة بضحك: انت اكثر يا قلبي بتعملي ايه مودة: مفيش بذاكر اهوه رحمة: ربنا يوفقك ونفرح بيكى بقا مودة: ليه انت مش فرحانة بيا يا بت رحمة بجدية: بطلي لماضة وركزي معايا عشان في عريس متقدملك مودة بدهشة: متقدملي انا؟!! رحمة: اه واحد دكتور صاحب مصطفى وبيشتغلوا مع بعض وعرف عنك كل حاجة وموافق مودة بارتباك: كل حاجة كل حاجة؟ رحمة: اه يا بنتي مودة: بلاش يا رحمة مش عايزه بلاش ادي نفسي امل وبعدها اقع على جدور رقبتي مش عايزه ات**ر ثاني مش عايزه اتجرح رحمة: ما تجننيش انت لازم تعيشي حياتك كفاية تشاؤم بقا كفاية تحملي نفسك ذنب ناس ثانية دي حاجة مالكيش بيها اي علاقة مودة: مش عارفة خليني استخير الاول رحمة: ماشي يلا اسيبك تذاكري يا حبيبتي مودة: خدي بالك على نفسك يا حبيبتي ======= ام مصطفي بغضب: لحد امتى هتفضل كده يا مصطفى مش كفاية الجوازة المنيلة كمان مفيش خلفة انا مش هصبر كثير عايزه اشيل ولادك مصطفى بهدوء: ادعيلنا يا ماما ربنا يرزقنا ام مصطفى: انا هدورلك على عروسة انت لازم تتجوز مصطفى ببرود: انا متجوز يا ماما وبحب مراتي ومش بفكر اتجوز ثاني ريحي نفسك ولا اقولك دوري عروسة لمازن اخويا وشيليني من دماغك وذهب وتركها ام مصطفي بغيظ: لا لا لا مش ينفع كده دي شكلها عاملاله عمل مش كفاية رضيت بواحدة زي دي كنتي كمان مفيش عيال ======= مر اسبوع لا جديد يذكر وها قد حان موعد تلك الحملة الملعونة التي يراسها سمير شقيق جويرية والذي قام بمحاضرة في قلب جامعتها وكانه قاصد ان يقهرها ويضاعف حزنها وها قد بدات المحاضرة بحضور عدد كبير من طلاب الجامعة ... وكان من بينهم جويرية التي مازال بدنها يحمل اثار اعتداء اخيها الوحشي ولانها منتقبة عن اذية الناس كما تقول دائما فاكتفت بالدعاء له بالهداية وان يكفيها الله شره ======= بكافتيريا المستشفى صلاح بارتباك:مـ مصـ مصطفى ممكن نكلم شوي مصطفى باستغراب من حالة صديقه: طبعا اتفضل صلاح بتردد: مش عارف اقولك ايه والله بس غصب عني مصطفى بتوجس: هو في ايه بالضبط يا صلاح صلاح:....... مصطفى: بعصبية: انت اكيد بتهزر صح؟ اصل مفيش هزار بايخ كده مفيش هزار في المواضيع دي اصلا !! ====== ضرار بغضب: دي اخر مرة اتستر عليك انت فاهم؟ حازم ببرود: محدش قالك اتستر عليا ضرار بانفعال وعصبية: انت ليه بقيت قليل الادب اوي كده حازم بدموع متحجرة: عشان كلهم زي بعض واطيين ورخيصين ما يستاهلوش يتحبوا لازم ادوس عليهم ضرار بشفقة: سقطت في الامتحان يا حازم راجع نفسك بما ان لسه في فرصة حازم: فكك مني انا خلاص انتهيت !! #يتبع #ارائكم_تهمني لـ #قمر_فتحي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD