الفصل السادس
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
وفكرت لينا اذا حاولت ان تتحرك فلن يتركها فكرت سريعا وقالت
ماجد ممكن كوبايه مايه
حاضر خليكى هنا ومتتحركيش وانا مش هتاخر عليكى
وذهب قامت لينا مسرعا وخرجت من المستشفى وقامت بتوقيف تا**ى وتحركت به الى منزل والدها
وصلت لينا الى المنزل وطلبت من سواق التا**ى انتظارها حتى تاتى ودلفت الى المنزل
وصعدت الى غرفتها وقامت بجمع جزء من ملابسها
وصور لها ولوالدتها وامسكت اخر صوره تصورتها مع والدها الراحل
عند ارتباط اسم والدها بالراحل جلست على الارض وهى تحتضن صوره والدها و تبكى عليه وتركه لها بمفردها تواجه ما حدث لها وما قاله لها عن سفرها وتركه فى المشفى وحده بعد وفاته
ووصيته بعدم اخذ عزاه والسفر مباشرا الى القاهره
والاتصال برقم....
تذكرت الرقم الذى اوصاها والدها بالاتصال به مباشرا قبل وصولها للقاهره
فقامت مسرعه ووضعت صوره والدها بداخل الشنطه واغلقتها ونزلت الى مكتب والدها
وقامت بفتح الخزنه بالمفتاح الذى كان معها
وجدت بها اوراق دراستها وشهاده ميلادها وشهاده وفاه والدتها
والمفآجاه التى صدمتها ان جميع ورث والدها مكتوب باسمها واسم شخص اخر ولكن اتصدمت عندما قرأت اسم الاب
لينا بصدمه /لالالالالالالا مستحيل ده يحصل تركت الورقه وبحثت عن الورقه التى بها رقم الهاتف التى حدثها والدها عنها وجدتها ووجت معها جواب مغلق
اخذت الجواب بيد مرتعشه وجاءت لكى تفتحه وجدت مكتوب على الجواب من الخلف
**ابنتى الغاليه سوف افتقدك اقرئيه بعد اسبوع من وفاتى **
تعجبت لينا ووضعته مع الاوراق وجدت ايضا دهب والدتها اخذته واخذت الفلوس التى كانت توجد فى الخزنه ومجموعه اوراق اخرى اخذتها دون اهتمام وهى لا تعلم ان هذه الاوراق تفتح عليها ابواب سوف تودى بها الى الهلاك
اخذتهم وضعتهم فى الشنطه الملابس وخرجت من غرفه المكتب وذهبت لكى تفتح باب المنزل سمعت اشخاص تتحدث بصوت هامس
انت واعى للناوى تعمله يا صحبى
بجولك ايه متخنجنيش لو خايف
روح استنانى هناك هبابه وانا هخلص المطلوب وهاچى ليك
لا انا مش خايف بس مش راضى على الاحنا الهنعمله احنا اه مطاريد والجبل بيتنا البيتوينا نسرج نخ*ف نجطع طرج بس متوصلش للجتل يا بن عمه وكمان ده جتل حريم وعيله صغيره واحنا ملناش فيه و الموضوع واعر....
بجولك ايه بطل ندب كيف الحريم احنا محتاجين الفلوس ولولا اكده مكناش هنعمل المصيبه ديه خلينا نخلص جبل محد يوشفنا وناخد باجى حجنا من الوليه السو دهى وندله على الجبل طوالى يلاهم
لا يعلموا ان الله نجاها من شرهم وجعلها سمعت ما يخططونه لها ولكن ثوانى استوقف عقلها عندما استمعت الى ذكر امرءه فى الحديث
ايعقل ان تكون هى من ارسلتهم لكى يقتلوها
.... لماذا تفعل ذلك وتريد التخلص منها
ولكنها فاقت على محاوله فتح باب الدوار فحملت حقيبتها وبخطوات مسرعه دخلت المطبخ وخرجت من الباب الخلفى للدوار وحمدت ربها ان لا يوجد احد يقف لدى الباب الخلفى للدوار
واصبحت تجرى لمده ساعه بدون توقف بين الزرع
و دموعها تجرى على خديها وحمدٱ ربها ان محطه القطار تقع بالقرب من النجع
جلست على رصيف المحطه بعدما قطعت تذكره وعرفت انه باقى ساعه وسوف ياتى القطار وهى تتذكر مامرت به وفجاه تذكرت صاحب الرقم قامت من مكانها وهى تحمل شنطتها فى يديها وممسكه بالرقم فى اليد الاخرى و بدات تبحث عن اى تلفون
وجدت كوشك صغير داخل المحطه ذهبت اليه وطلبت التحدث فى التلفون وكتبت الرقم
وبعد دقيقتين وجدت صوت خشن
/السلام عليكم
لينا بتوتر /عليكم السلام ..... و**تت عن التحدث
الطرف الاخر بسخرية/احنا هنقضيها **ت متقولى انتى مين انا مش فضيلك
لينا ببعض البكاء واللجلجه /ا..نا ان..ا لينا
الطرف الاخر بسخريه /حصلنا الشرف وعاوزه ايه يا لينا
لينا ببكاء / انا مش عارفه حاجه انا بابا الله يرحمه قالى لما اهرب اكلمك
الطرف الاخر بلهفه وخوف /لينا انت لينا بنت الحاج حسن المنياوى
لينا ببعض الراحه /ايوه انا لينا انا هركب القطر دلوقتى وبابا قالى انى اكلمك قبل مركب من القطر
الطرف الاخر بحنيه وحزن / تمام يا لينا خلى بالك من نفسك يا بنت الغالي واول متنزلى من القطر هتلاقينى قدامك علطول
لينا براحه /طي.ب ان.ا هعرف حضرتك ازاى
الطرف الاخر /انا عارفك يا لينا متقلقيش اركبى وخلى بالك من نفسك يا بنتى
لينا باطمنئنان وفرح انه يوجد احد اخر بعد والدها يخاف عليها حتى انها لا تعرفه /حاضر شكرا يا عموا..
الطرف الاخر بإبتسامة / عمك عبد الرحمن يلا الحقى قطرك وانا مستنيكي متقلقيش
واغلقت لينا و قلبها اطمئن بعد مكالمتها وركبت القطر و بعد حوالى ست ساعات والنوم المتواصل للينا وصلت الى القاهره واستيقظت على احد يحاول يصحيها
بدات لينا تفتح عينيها ونظرت الى من يصحيها
وجدت رجل فى بدايه الاربعنيات بجسم متناسق و بشره مائله للسمار وشعر قصير وعيون يخشى منها الرجال يوجد بها التحدى والقوه والعزم ينظر لها وهو يبتسم
صح النوم كل ده نوم عرفت انك نايمه ساعه مركبتى القطر وهو ينظر فى ساعه مع**ه يعنى من سبع ساعات.....
لينا وهى تنظر اليه بخوف عرف هو ما تفكر به
متخفيش يا لينا انا عمك عبد الرحمن
لينا وهى تنظر اليه باستغراب
عبد الرحمن هههههههه عارف زمانك بتقولى انى سنى صغير على كلمة عموا واعارف ان شكلى حلو بس معذوره مبتشفنيش فى الشغل كنتى غيرتى رايك
لينا انا مش فاهمه حاجه
عبد الرحمن وهو يرفع الشنطه تعالى ننزل قبل مالقطر يتحرك ونرجع تانى معاه اسيوط
نزلت لينا وعبد الرحمن من عربه القطار
عبد الرحمن /انا قلقت عليكي لما اتاخرتى فى نزول فدخلت ادور عليكى لقيتك نايمه ومش حاسه بحاجه
لينا /هو حضرتك مين
عبد الرحمن بإبتسامة لكى يخفف عنها حزنها فهو قد علم ان الحاج حسن اتوفى /معاكى ال*قيد عبد الرحمن رحيم
لينا برهبه منه /اااااهلا وسهلا ممكن اعرف حضرتك تعرف بابا منين
عبد الرحمن بهدوء /ممكن نروح الاول وتستريحى وبعد كده هجواب على كل اسئلتك
لينا بخوف /نروح فين
عبد الرحمن بهدوء /لينا متخافيش منى وحولى يكون عندك ثقه ليا ومتقلقيش انتى هتعدى مع اختى وهى تقربلك على فكره يلا علشان هى لسه متعرفش حاجه
لينا باستغراب /حاجه ايه
عبد الرحمن وهو يتحرك وبجانبه لينا /بطلى فضول باقى ج*سك ده وهتعرفى كل حاجه فى وقتها
خرج كل من لينا وعبد الرحمن من محطه مصر ووضع الشنطه فى العربيه وركبت لينا بجانبه بحرص
بعد نصف ساعه من ال**ت الرهيب
وجدت لينا ان السياره توقفت اما برج سكنى شاهق الارتفاع ولكن ما لفت نظرها فى هذا المكان هو الهدوء الذى يسيطر على الابراج السكنيه جميعها
فاقت لينا على صوت فتح عبد الرحمن لبابها نظرت له ثم نزلت من السياره ودخلت معه مدخل البرج وكانت تنظر الى ما حولها بانبهار واعجاب شديد
اخرجها عبد الرحمن من حاله الانبهار وهو ينادى عليها
لينا لينا يلا يا بنتى الاسانسير نزل دخلت لينا وهى خايفه لانها اول مره تركب الاسانسير وزاد خوفها عندما وجدته ضغط على الدور الاتناشر وبدا الاسانسير يتحرك
لينا بخوف /انا خايفه عاوزه انزل نزلنى يا عموا انا بخاف من الاماكن العاليه
عبد الرحمن وهو يمسك يديها /اهدى يا لينا خلاص قربنا نوصل فكرى فى حاجه تانيه وخدى نفس براحه
لينا وهى تهز رائسها لليسار ولليمين وبرفض وعندما توقف الاسانسير اغمى عليها
عبد الرحمن بخوف وهو يلتقطها قبل ان تسقط فى الارض لينا لينا..........
*********************
فى الصعيد
سرايا الحاج حسين المنياوى
نجد الاسره متجمعه حول مائده الافطار
والجميع يجلس حولها بسعاده فاليوم هو
يوم الجمعه اليوم المقدس لدى الجد فى تجميع اولاده واحفاده حوله على الفطار والغداء وقضاء اليوم مع بعض
الجد حسين / انت خلصت شغلك اهنه فى اسيوط
آمر /اه يا جدى خلصت وسلمت التقارير
الجد / تمام ?هتسافر ماتى يا ولدى
آمر / الخميس الجاي انشا لله يا جدى
الجد باماءه /ربنا يوفجك يا ولدى وينصرك
الجميع /اللهم آمين
صفاء /سيب شغلك العفش ده يا ولدى انا ببجى جلجانه عليك واعر وانت بعيد متجولوا حاجه يا حاج
الحاج حسين بحده / اكتمى يا مره مش راجل من عائله المنياويه يتخاف عليه و واحده حرمه التمشى كلامها عليه
امجد تدخل مسرعا حتى لا يغضب الجد اكثر من ذلك ويحدث مالا يحمد عقباه لوالدته /يلا يا سياده الرائد مين ادك دلوقتى كلهم خايفين عليك وست الكل علطول بدافع عنك اكنك انت ابنها مش انا مش عارف كان عقلى فين ومقدمتش حربيه او حتى شرطه كان زمانى نبنى من الحب جامد....
صفاء /ايوه وانا بدل مجلجانه على واحد هكون جلجانه على عيالى الاتنين انتوا ناوين تموتونى بدرى صوح الحديت
امجد بفرحه مصطنعه ووصوت مرتفع وهو يقف/يلا بسرعه يا آمر
آمر باستغراب /على فين
امجد /الحق اقدم شرطه علشان ينبنى من الحب جانب
آلجد بابتسامه خفيفه /ارجع مطرحك يا امچد واعمل و اركز...
جلس امجد مكانه وهو يمسح على شعره ويبتسم ابتسامه بلهاء وهو يقول /انا عاقل يا جدى ثم اردف بحماس بس مفيش مشكله انى اتجنن شويه بدل ماخد الحياه جاد علطول
قالها وهو ينظر نحو آمر
آمر وهو ينظر اليه بعين صقر /تمام مفيش سفر
قام امجد من مكانه مسرعا وجرى نحو آمر وقبله على راسه وهو يقول /ليك عندى حق عرب يابن عمه
ضحك الجميع على المشا**ه الدائمه من امجد لآمر
آمر بصوت رزين /جدى انا وامجد هنسافر نغير جو وكمان محتاجه فى حاجه معايه
عماد والد آمر / مجلتليش يعنى انك هتسافر يا والدى
آمر /انا اسف يا بابا هى جات كده اصل مراد طلق مراته وكنا عاوزين نخرجه من الهو فيه
صفاء /يا حزنى يا والدى طلقها ميته
آمر /من اسبوعين كده
الجد /لا حول ولاقوة الا بالله هو الچواز والطلاج بجى على كيفكم الايام ديه انا جلت لابوه ابنك ليسه صغير ومش هيقدر يشيل مسوليه والبت بردك زيه.... رد عليا وجالى البت عچباه وهو رايدها ومش هيقدر ي**ر بخاطره... اهو اخرتها اطلجوا وكمان معاهم عيال زمانهم متشحططين ما بنهم
تن*د آمر /متقلقش يا جدى الولاد مش متشحططين العيال مع ابوهم اه هو محتاس بيهم بس احسن مايروحوا مع امهم
سهر باسف /طب امهم مخدتهمش ليه معاها بعد الانفصال و الطبيعى انها تطلب تكون مسؤله عنهم علشان لسه اطفال صغيرين وكمان تؤام وهى هتهتم بيهم اكتر من ابوهم
آمر بانفعال و سخريه / امهم واحده واطيه اطلقت سابت عيلها ولاسألت عليهم وسافرت بره و قبل معدتها تخلص اتخطبت عاوزه الوس....
الجد بحده وغضب /سياده الرائد الفاظك انت اهنه فى الدوار مش فى الوحده وبتتكلم مع زمائيلك فتحافظ على الفاظك علشان اخواتك البنات
آمر باسف /انا اسف يا جدى اوعدك مش هتتكرر تانى
الحاجه زهره بغل /نسوان اخر زمن واحده سابت دارها وهربت والله اعلم هربت مع مين وهى على زمه راجل والتانيه صدجت انها تتطلج وسابت عيلها و اتخطبت لواحد كانت ممكن تكون ماشيه معاه لما كانت متجوزه يارب اسطر على ولاينا
بعد هذه الجمله حل ال**ت على الجميع منهم يعرف عن من تتحدث ومنهم من لا يعلم عن ما تتحدث ويظنون ان هذه الكلمات ربما صدفه
ولكن هى تعلم اشد العلم ان هذه الكلمات تقصد بها من وماذا تريد من ورائها وانها سوف تفتح ابواب من جهنم تصيب بها هدفها من مغزى الحديث و
لكن هى لا تعلم ان السحر الذى صنعته سوف ينقلب عليها وسوف تصبح مسحوره به وتصيبها هى
بعدهذه الكلمات التى القتها والدته قام من على طعام دون تحدث وخرج من الدوار مباشره
الجد بعصبيه /عجبك حديتك الماسخ دهو مش جلنا الموضوع ده اتجفل عاد ايه الفاتحه هى كلمتى مبجتش تتسمع
الحاجه زهره / يوه يا حاچ مكنوش كلمتين اتفكيت بيهم وجولتهم وانا مش جصدى حاجه من حديتى
الجد / ماشى يا حاجه آمر امجد خلاصوا واكل وحصلونى على المندره
آمر وامجد /وراك يا جدى
آمر /هو فى ايه يا جدتى
الحاجه زهره /مفيش يا ولدى يلا كلوا يجوم يشوف ايه الوراه
ذهب كل واحد الى جهته
ولكن بقت صفاء وهى تنظر الى الحاجه زهره بغيظ وغل
الحاجه زهرة /........
************************
فى مكان اول مره نروحله،،،،،،
القاهره ،،،،،،،،،،،،،
فى مبنى المخابرات الحربيه ،،،،،،،،،،،،
مكتب اللواء ادهم السيوفى
اللواء ادهم السيوفى بعصبيه خفيفه/لا يعبد الرحمن به الوضع عندى ميتحملش التاخير بكره لازم يكون على مكتبى الصبح قائمه باسماء اكفاء ظباط الشرطه العندك فى المكافحه علشان محتاجنهم فى الاداره علشان نلحق ندربهم على العمليات الجايه
اللواء عبد الرحمن بحده /يا باشا ولدنا مدربين كويس وطلعين من تحت ادينا يستحملوا اى مجهود
اللواء ادهم السيوفى بهدوؤ / انا عارف يا عبد الرحمن بس انت عارف تدريبات الجيش صعبه الزاى واحنا هاوزين نأهلهم كويس وكمان يندمجوا مع الفريق الهيطلع معاهم علشان العمليه الهيطلعوها مش سهله نفذ الامر يا سياده اللوا
اللواء عبد الرحمن /انا مبخدش اوامري منك يا باشا
انت جه واحنا جه
اللواء ادهم السيوفى مبتسما /ماشى يا عبده بقت الوقتى جهتين متنساش الاحنا اتعلمناه فى الجيش او الشرطه واحد وهو مصلح البلد قبل كل حاجه
اللواء عبد الرحمن /ماشى يا ادهم غلبتنى المره ده
(ثم اردف بجديه) ادهم هى المهمه ده هتكون خطيره
اللواء ادهم السيوفى /من امتى واحنا بنسأل احنا بنفذ الاوامر
اللواء عبد الرحمن /اصل من ضمن الفريق ولادى الاتنين المربيهم
اللواء ادهم السيوفى / متقلقش خليها على ربنا المهم متنساش بكره الصبح واه البنتين ضمن الفريق الاحنا عاوزينه
اللواء عبد الرحمن / متقلقش بكره هتكون عندك القائمه بالاسماء والمعلومات الانت طالبها سلاميا باشا
واغلقوا الخط وكل منهم يفكر بما وكل لهم من مهام
.....................................................