Red jory
روايه بنات سالم بقلمي Amira Wagih
.......................
تعريف للروايه
هو الشيطان بعينه الموت لمن يتجرأ علي الوقوف امام جبروته وقوته ليس بسبب جيشه الكبير من الرجال انما هيبته طاغيه علي الكل اعماله عباره كل ماهو مخالف للقانون والدين من سلاح و م**رات وكل شئ هو سالم الالفي ليس اعداء كثر فقله من تعتقد بأنها تستطيع الوقوف امامه لديه ثلاث بنات هم
ملك سالم الالفي في السابعه والعشرين من عمرها هيا تعتبر نسخه مصغره من والدها تشاركه كل شئ سواء الاعمال الظاهره ام السريه تمتاز بجمالها الاخذ للأنفاس عيناها هيا سلاحها تف*ن من يراها اعتقد والدها انها ستعترض علي عمله فهو ادخلها به عندما انههت جامعتها وتفوقها في قسم ادراه الاعمال لكنه لقا منها ترحيب شديد وفي وقت قصير اصبحت ذراعه اليمني في الاعمال السريه اكثر من الظاهر
لينار سالم الالفي في الخامسه والعشرين من عمرها تعمل مع والدها واختها في نفس مجالهم جمالها لطيف وهادي وهيا تخرجت من نفس مجال اختها ليتمكنو من ادراه امبرطوريه والدهم معااا
اروي سالم الالفي توفت من خمس سنوات!!!!!! وكان تختلف عن اختيها تمام فهيا الرقه والهدوء كانت تدرس في الصف الاول بلجامعه وتدرس الهندسه
لكنها توفت ووفاتها قلبت حياه اختيها مائه درجه
مليكه عباس هيا والدتهم وتمتاز بلطيبه والهدوء تعشق بناتها وتحب زوجها ولكنه فعل خطا بلماضي جعلت حياتهم تمتاز بلبرود بعد وفاه ابنتها اصبح لها صديق وحيد وهو الحزن
دائماااا
هذه هيا عائله الالفي
فلاش باك
اجتمعت العائله علي الفطور ككل يوم انتهت الخادمات من رص الاطباق علي السفره وبها اكلات متنوعه ومزينه بطريقه محترفه جدااا
مليكه : حببتي عامله اي في الشركه
ملك وهيا تمسك هاتفها : كويس ياماما بس انا مبقاليش غير شهرين يعني لسه محققتش حاجه
لينار : مش فاهمه متسربعه اوي علي الشغل ليه انا عن نفسي هخلص واخود اجازه من كل حاجه يمكن علي التلاتين ابقا افكر في الشغل والكلام ده
اروي: امال انا اعمل اي مطحونه في المذاكره والجامعه
مش لاقيه وقت اخرج فيه او اشم هوااا
ملك بخبث : بجد!! دا علي اساس عيد الميلاد امبارح ده كان اي
لينار : هو نتي هتبطلي طريقتك دي امتا هو حد كان قالك اننا اطفال ونتي الواصي علينا
اروي بتوتر : اهدي يابنتي هيا خايفه علينا مش اكتر بس ياملك ارجوكي بلاش طرق المراقبه دي احنا مش فيه سجن
لينار : لا ازاي بقا لازم اللايدي ملك تحط مناخيرها في كل حاجه
مليكه بغضب : بس منك ليها
ملك : ماما بعد اذنك انا همشي لتتركهم وترحل وفي قلبها حزن هيا تخاف عليهم اكثر من نفسها لكنهم لايفهمون هذااا
مليكه : حببتي استني
لكنها نادت الي الخادمه لتحضر حقيبتها لتأخذها وترحل
الي الشركه.
لينار بزهق : يووه بقا مكنش قصدي بس بجد اتخنقنا دي بتمشي ورانا ناس غير العربيه بتاعتنا
مليكه : اهو انتو كدا تزعلوها وترجعو تندمو هو نتو مش عارفين مركز ابوكو حساس ازاي وكام واحد مستني هيض*به فين بس اقول اي زي مقولتو انتو اطفال
.......................
RED JORY
في جامعه اروي
في كافيه الجامعه
شاب 1: وبعدين يعم متخلص بقالك يجي شهرين مع البت مكونتش اعرف انك كدا الصراحه
شاب 2: قربت يسطا خلاص
شاب : بس البت اي جامده جداا
وتحسها طيبه وهبله كداا يعني متخافش منها
شاب 2: لا خالص دي بتخاف موت بتبقا واقفه معايا وهيا مرعوبه
شاب 1 : يعني هتسكت بس نا سمعت ان ابوها غني
بس دا عادي ولا اي
شاب 2 هيا بتخاف جداا منو عشان كدا هتسكت وبعدين غني غني مش هيبقا اغني من ابويا يعني
شاب 1 ههههههه عندك حق
زيها زي الي راحَووو........ بس بس اهي جت اهي
شاب 2 اي دا اتأخرتي ليه كل ده
.... ولا اتأخرت ولا حاجه باين انك انتا الي جاي بدري
شاب 2 احب اعرف كريم صحبي
شاب 1: اهلا بيكي
.... اهلا
شاب 2: طب انا عندي محاضره باي
شاب 1:سلام
ها يا ياقلبي قولتي اي في موضوعنا
.... باسم بجد انا م**وفه قوي ازاي هروح حفله واحده انا معرفهاش
باسم : حببتي انتي جايه معايا وبعدين يااروي قولتلك دي بنت خالتي يعني اختي بلظبط مفيهاش احراج ولا حاجه
اروي : اوك ياحبيبي
باسم بخبث : ممكن بقا تقبلي الهديه دي مني
اروي بفرح : هديه تاني انتا لسه جايبلي واحده من يومين
لتفتحها وتري أنسيال مرصع بفصوص صغيره جدا من الماس
اروي : ميرسي اوي تجنن
ربنا يخليك ليا انا مش عارفة حبيتك ازاي في المده القصيره دي انا بحبك قوي ياباسم
باسم : ونا ياروح قلب باسم
خلاص هستناكي النهارده بليل مش تتأخري
اروي بتوتر : اوك...... ليرحل وهيا تقابل صديقتها المقربه
كارما : قولتلك ابعدي عنه يااروي بجد انا مش مرتحاله
اروي : علي فكره باسم طيب قوي وبحبو وهو بيحبني ولا غيرانه
كارم بزعل : انا غيرانه ماشي يااروي ميرسي قوي
اروي : مش قصدي بس انا مش عارفه مش بتحبيه ليه
كارما : الجامعه كلها بتقول انو مش محترم وبتاع بنات الا انتي مش عارفه مالك كدا
اروي : هو قالي انو كان يعرف بنات بس انا الوحيده الي حبني
كارما : براحتك انا حذرتك وخلاص
.............
في الشركه كانت تترأس الاجتماع واحدهم يشرح امامها عن احد الصفقات الهامه
ليرن احد الهواتف الموجوده مع احد الاعضاء
ليتكلم بحرج... اسف يافندم
ملك ببتسامه : ولايهمك يلا انتا وهو بره ومتحضرش اي اجتماع تاني غير لما تقفلو انتا في اكبر شركه في البلد وكرسيك فيه مليون واحد محتاجه غيرك غلط تاني وهتخسرو
ليتنحنح بحرج وهو يخرج
رفعت انتباها لمن يشرح بغرور انثي
انتها الاجتماع لتسمع الهاتف يرن
الحارس... طياره الباشا علي وصول يافندم
ملك : جهز الحرس انا نازله
لتشير الي السكرتيره الخاصه بها لتمشي خلفها وهيا تمسك بحقيبتها واشيائها الخاصه لتنزل الي امام الشركه ويفتح لها الحارس الخاص الذي تم تعينه من طرف والدها فهو ابن صديق والدها وحارسه الاسبق
عمار : اتفضلي ياهانم
لتركب الي السياره وبجانبها السكرتيره ويصعد عمار الي الامام وبجانبه السائق مشيراا للحراس بالامام بلتحرك وخلفه سيارتين بهم حرس ايضاااا وهم بطريقهم لاستقبال والدها سالم الالفي في المطار
وقفت بكبرياء وخلفها الحرس تحاول تقليد والدها بكل شئ جميع حياتها السابقه كانت تسمع والدها وهو يقول لامها ( ربنا هيرزقني بوريثي امتا)
مليكه : لما ربنا يأذن يا سالم
سالم : يارب نفسي اجيبلهم ولد يركنو عليه لما يحتاجوه سند ليهم من بعدي
مليكه : اخر مره الدكتور قال الحمل صعب ونا في السن ده وكمان تعبانه مش هقدر احققللك ده ومليون مره قولتلك اتجوز اعملك اي تاني
سالم : ان مكنش منك مش هيكون من غيرك يامليكه
مليكه : دا علي اساس بتحبني
سالم : انتي عارفه اني بحبك وعلشان كده انتي الوحيده الي تستاهلي تكوني ام ولادي غيرك مينفعش
مليكه : يبقا مفيش لامني ولا من غيري
..... لتفوق من ذكرياتها وهيا تري وصول والدها
ملك برسميه : حمد الله علي السلامه ياباشا
سالم بفرح داخلي فما يريده يتحقق امامه : الله يسلمك
ملك : اتفضل... لتمشي خلفه قليلا وخلفهم الحرس
متجهين الي القصر
سالم : اخبار الصفقه اي
ملك تمام ياباشا انا متابعاها بنفسي وكل خطوه وليه حساب عندي
سالم : دا اختبار ليكي نجحتي هتاخدي الي انتي عوزاه وكمان حاجه تانيه انتي هتبقي عيني وكل حاجه فيا في كل اعمالي ومشروعاتي انتي هتبقي بعدي انتي ياملك وريثتي الاولي في اخواتك
ملك بغرور : ده هدفي ياباشا
ليمنحها سالم ابتسامه وهيا ستبقا عند وعدها بإنها من ستكون خليفته وستجعل اخواتها مثلها لتمحي من تفكيره فكره الوريث هم قادرين علي اداره امبراطوريه الالفي
..........................
في القصر
لينار : بصراحه النهارده مش قادره اخرج ممكن نأجلها
ادهم : براحتك يالينار بس انا حاسس انك متضايقه
لينار : مفيش انتا عارف التاتش الي بيبقا بيني وبين ملك كل يوم
ادهم : كدا كدا بتبقي غلطانه وهترجعي تعتذري يلا مش هدخل في تفاصيل عارفها
لينار : منا بجهز في الاعتذار اهو هههههه
ادهم : مش قولت كدا
لينار : طب يلا باين بابا جه
ادهم : اوك نتكلم بليل
لينار : سلام
ادهم : سلام
في الجانب الاخر
في القصر....
وصل السيارات ليقوم الحرس بتأمين المكان وينزل سالم وخلفه ملك
مليكه : حمدلله على السلامه يا سالم
سالم : الله يسلمك..... الغدا جاهز
مليكه : جاهز عقبال متكون غيرت وخدت شاور يكون السفره جهزت
ملك : ونا هغير وانزل
..... بعد نصف ساعه
اجتمعا الجميع علي الغداء
اروي الي لينار بهمس : اي الرعب ده كميه الحرس بره تخوف
لينار : انا حاسه اني مبني المخابرات مش بيتنا
ليضحكو الاثنان ويلاحظهم ابيهم
اي دا في اي
لينار : كنا بنقول ان حضرتك زودت الحرس بره هو فيه حاجه
سالم : دا حرسي وحرس ملك اختكوو
انتو ناسين انها بقت في الشركه وهيا الي بعدي هنا
لينار : ااوف كورس اللايدي ملك بقت بيزنسس وومن مهمه جداا ولازم يبقا وراها حرس
ملك بزهق : بطلي بقا
سالم : لينار عيب ياحببتي الطريقه دي بايخه قوي
اروي : كنت عاوزه اطلب من حضرتك حاجه
سالم : اممم
اروي بتوتر : النهارده في عيد ميلاد واحده صحبتي ممكن....
قاطعها هو
النهارده في اجتماع مهم مش عاوز اي واحد تخطي بره القصر
اروي بترجي : بس يبابا....
لتراه وهو ينظر لها بغضب
لت**ت وهيا تنظر الي امها بترجي لعلها تقنعه
مليكه : ابعت معاها الحرس وخليها تروح هيا مش هتتأخر
سالم بشده : قولت لا
ليرحل لكنها ستذهب مهما حصل وتعلم من ستنقع ابيها
لينار بزهق : علي فكره بقا دا سجن ونا زهقت وق*فت كمان
لتصعد الي غرفتها لكنها تتذكر ملك وتذهب اليها هيا تحبها بل تعشقها لكن تحب ان تجعلها تعصب وتعشق ان تشا**ها
........
ملك في غرفتها تستعد لهذا الاجتماع لتري دخول لينا وبيدها بو** صغير
ملك بزعل : خير لسه في تريقه جايه تكمليها
لينار بطفوله : انا اسفه انتي عارفه انا بحب اهزر معاكي ازاي
ملك : اسفكَ مرفوض مش كل مره تعملي كدا وتيجي تتأسفي
لينار : بجد انا اسفه مكنش قصدي ازعلك انا بحب اهزر بس هعمل اي انتي شايفه الخنقه الي بابا معيشنا فيها
ملك : اوك خلاص بس لازم تعرفي انو بيخاف علينا اكتر من نفسه مش بيخنقنا
لينار بحب : ممكن تقبلي دي
ملك بفرح : دي ليا
لينار : حاجه هتعجبك
ملك قامت بفتحها لتري ساعه رقيقه وانثويه
ملك : ميرسي عجبتني قوي
لينار : صافي
ملك : صافي
لتذهب وتري دخول اروي بوجه متوسل
ملك : خير انتي كمان
اروي :ملك ارجوكي انا لازم اروح عيد ميلاد صحبتي
ملك : هو مش بابا مش وافق اعملك اي بقا
اروي :انتي الوحيده الي تقدري تقنعيه
ارجوكي ارجوكي لتمثل انها تبكي
ملك : بس بس خلاص هحاول بس مش اوعده بده
اروي بفرح : ثانكيو ثانكيوو
..........
في الليل
خرجت الي الخارج وهيا تشم بعض الهواء النقي فاتت منها التفاته الي عمار وهو يقوم بتفحص المكان جيداا ويملي علي الحراس تعليماته حتي يكون المكان أمن جدااا لاستقبال ضيوف ابيها وهو اول اجتماع ستدخله مع ابيها في اعماله الغير قانونيه لكنها مازالت لاتعلم بها ليراها وهيا تنظر له لكنها التفت عندما نظر لها ليتقدم اليها
عمار : خير يافندم محتاجه حاجه
ملك : مفيش كنت بشوف الضيوم وصلو ولا لسه
عمار : هيكونو هنا في خلال ساعه
ملك : اوك لسه بدري
عمار : اول مايوصلو هبلغ حضرتك
ملك : تمام
لتدخل لترا اختها في منتصف القصر وهياترتدي فستان احمر قصير يصل الي ركبتيها تاركه شعرها الطويل يرفرف خلفها كانت في منتهي الرقه والجمال
ملك بخبث : باين انو مش اي عيد ميلاد ده
اروي : ها قولتي لبابا؟؟؟؟
ملك : طالعه اقولو اهو
اروي وهيا تدفعها بإتجاه جناح والدهم : طب يلا خلصي هتأخر كدااا
ملك بضحك : حاضر حاضر
..........
في غرفه سالم
كانت مليكه تناوله جاكت البدله ليرتديه لكي يحضر الاجتماع
ليمسك يدها وهو يقبلها : ربنا يخليكي ليا يامليكه... لكنها سحبتها في هدوء
سالم : هو انتي امتا هتنسي بقا بقالنا سنين في الحكايه دي كفايه بقااا انا زهقت
مليكه : خير ياسالم في حاجه انا قصرت معاك في اي
سالم : انا مقولتش قصرتي انا بقول امتا ترجعيلي بقا
مليكه : ماتت ياسالم من زمان قوي مترجعش تسإل عليها بعد مادبحتها زمان
لت**ت عندما دق الباب ودخلت ملك جناحهم لتمسح دموعها
ملك : بابا بعد اذنك كنت عاوزه حضرتك في حاجه
سالم : خير ياحببتي تعالي
ملك : انا بستأذن حضرتك اني ممكن اوصل اروي لعيد ميلاد صاحبتها وهرجعها بنفسي
سالم : ملك انا قولت اي
ملك : ارجوك هيا بتحضر لده من زمان واشترت هديه كمان بليززز حضرتك توافق
سالم : خلاص طالما انتي هتروحي معاها بس توديها وتحضري الاجتماع وترجعي تجبيها بنفسك ياملك
ملك بفرح : طبعا طبعا لترحل لتبشر اختها
مليكه بضيق : انا مش فاهمه انتا بتعمل في ملك ليه كدااا ليه شغلتها معاك ليه بتعمل فيها كدا
سالم : ملك دي انا هخليها ابني مش بنتي فاهمه
مليكه : كدا هدمرلها حياتها
ملك دي اطيب واحده في اخواتها متستاهلش ده ولا انك تدخلها في عالمك ده
سالم : ملك طيبه معانا وشرسه بره وده الي بيعجبني ونا هطلع شراستها دي علي الكل الكل هيعمل حساب لملك سالم الالفي من الكبير للصغير
.......... في الأسفل.....
هبطت السلم لترا اختها تدور آخر نفسها من التوتر لتراها
اروي : هااا
ملك بمزح : حاولت بس رفض
لتراها وهيا علي وشك البكاء كالاطفال
خلاص خلاص بهزر
يلا ياختي هود*كي بنفسي
اروي بتوتر : منا هروح مش لازم تتعبي نفسك
ملك : وده من امتا يلا قدامي
ليخرجو الي الحرس
عمار : خير يافندم
ملك : هنروح مكان جهز عربيه واحده
هو قريب من هنا
عمار : مينفعش لازم الحرس
ملك بخبث : انتا خايف لوحدك ولا اي
عمار بغضب : انا اسف يافندم اتفضلو ليشاور لعربيه واحده بلتحرك عندهم ليركبوها ويرحلو وتقوم اروي إرسال رساله الي باسم ليتصرف لكي لا تراه ملك
وصلووو الي احدي العمارات لكنها هادئه للغايه
لتصل اروي رساله لتقرأها
ملك : اي دا هو مفيش صوت كدا ليه
اروي بتوتر : هما عاملينه في الشقه جوه وكمان صغير عشان ازعاج للجيران وكدا
ملك : اممم
طيب يلا هطلع معاكي
اروي : لالا هيا نازله دلوقتي
ليرو نزول احد الفتيات لينزلو من السياره لتاخذها اروي في حضنها وتبارك لها بتزيف حتا لاتشك ملك في شئ
ملك : اوك انا ساعه ونص وهجيلك اوك
اروي : اوك
لترحل وتدخل اروي مع الفتاه؟
لم تعلم ان نهايتها ستكون هنااا!!!!!!!!
??????
اول بارت لو عجبكم نكمل
Red jory
بنات سالم بقلمي اميره وجيه
كومنتات بقا وتصويت