في وقت الاحق
كانو واقفين في محل فساتين سهره ينتقون المناسب ..شعر ادهم بان احد ما ينظر لهم فالتفت ليجد اكبر مخاوفه .. رجل المطارده يقف خارج المحل وينظر له بابتسامه مخيفه .. ابتلع ريقه بخوف ..ولكن وجده سارا بعيدا عنهم .. كيف ات إلي هنا ؟؟ ... اسرع بالشراء واخذ اسين واتجه خارجا وسط استغرابها ولكن لم تستفسر .. خرج من المول بأكمله وركب السياره وانطلق
في مكان ثاني
ذهب بناءا علي اوامر والده ليراه ... معتقدا بأنه يريد الاستفسار عن اموره .. تمنا ان يتغير والده ويصبح في صفه .. وان لم يتغير سوف يستقل بعيدا عنه .. دخل غرفت والده في الفندق فوجده يقول بصرامه :
= ابعد عن البنت دي
ادهم بارتباك :
= بنت مين
رد ساخرا :
= حبيبتك !
ادهم بتوتر :
= اسين مش حبيبتي هي صديقتي وبس
اتاه رد والده الساخر قائلا بسخريه :
=وهو في اصدقاء بيعملو لبعض مفاجاءات وشموع وورود ومكان رومانسي واحضان و..
صرخ قائلا :
= كفايه .... عايز مني اي تاني
رد والده بصرامه وجديه :
= عايز ابني يرجع زي الاول .. رايح تحب بنت مش من مستواك مش ظاهرلها اهل .. وسايب لارا بنت الوزير الي هترفعنا في السوق
رد ادهم ساخرا :
= كل الي همك الفلوس وبس ... طب وانا مش مهم عندك .. بتبيع وتشتري فيا لي
صرخ به والده قائلا :
= ولد .. اتكلم عدل انا ابوك
رد ادهم بسخريه لازعه :
= ابويا ... فعلا ابويا ... وكنت فين لما كنت عامل حادثه وقاعد في المستشفي شهر .. مجتش سألت عليا لي يا ابويا .. بتسبني بالشهور وبالسنين ومش بتسأل فيا ... متعرفش انا بحب اي وبكره اي .. عمرك جيت قعدت معايا قولتلي عامل اي تعبان فيك حاجه ... خالص
والده بنفاذ صبر :
= متكبرش الموضوع .. البنت دي تسيبها وإلا هتشوف وش تاني عمرك ماشوفته
ادهم بخيبة امل :
= اعمل ما بدالك
وتركه وخرج صافعا الباب ورائه
ركب سيارته .. لايعرف اين هو ذاهب ولكن يريد ان يهدء قليلا ... وقف بالسياره في نصف الطريق واراح ظهره علي المقعد .. يفكر فيما سيفعل فمن جه والده ومن جه الخطبه ومن جه ثالثه رجل الذي يطارده .. كيف سيتخلص منهم .. ادار السياره لينطلق فوجد سياره اخري تقطع عليه الطريق وينزل منها ذلك الرجل بملامحه المخيفه وورائه بعض الرجال .. ابتلع ريقه من القادم .. وخرج من السياره ..
اقترب منه الرجل قائلا بتبره جاده :
= حلو كده ... نتفق بقا
ادهم بزغيق :
= نتفق ع ايه ... انا لو بلغت البوليس هيخلصني منك ومش هاخد فيك وقت
= لا حلو ... وياتري هتقول اي للبوليس ..انا هقولك ..
ثم اخرج من جيبه فيديو وعرضه عليه ليري ادهم .. اسين تض*به ومن ثم يهربون ...
واكمل بابتسامه شيطانيه
= ومعايا تقرير طبي .. يعني لو مشيتها قانوني همشيها انا كمان قانوني .. شوف بقا نمشيها قانوني وتدخل في سين وجيم وهيسألو هي بتعمل اي في الديسكو! ... وعاشت فتره مع شاب لوحدهم من غير رباط شرعي! لا وكمان البنت هربانه من اهلها .. يعني هتبقا فضيحه علني ليها ول اهلها وف الاخر هتتسجن بتهمة محاولة القتل
شعر ادهم بالخوف من تخيله ماسيحدث لها قائلا بتوتر :
= طلباتك
ضحك الاخر بشر قائلا :
= ايواا كده تعجبني .... عايز عشره مليون جنيه
ادهم بصدمه :
= كام !!
= زي ماسمعت وإلا مش هتشوفها تاني ... انا راجل دوغري مبحبش ادخل القانون بس بحب اخد حقي بأيدي .. رصاصه واحده واخلص منها
= هتقتلها
= القتل لعبتي ... اه نسيت اعرفك بنفسي .. طارق الدمنهوري تاجر سلاح وعضو في المافيا الروسيه
= قدامك ٢٤ ساعه والفلوس تيجي عندي وإلا ...
وابتسم بشر علي ملامح ادهم المصدومه الخائفه .. عضو في المافيا ... المافيا لا ترحم .. ثم تركه وركب السياره وذهب تاركا ادهم يتطلع حواليه بتواهان .. كيف سيأتي بمبلغ كهذا لا يملك منه ربعه حتي .. ابي .. نعم ابي سيساعدني .. سأذهب إليه .. عند والده
جالس علي الكنبه واضعا رجل فوق الاخري بتكبر يتطلع علي ابنه الذي يقف يخفض رأسه للأسفل .. ابتسم بمكر و ها قد اتت له الفرصه لينتهزها جيدا .. فبعد ان جاء يطلب منه المال اصر حينها ان يعرف لماذا يريد هذا المبلغ الضخم مستغلا حنانه الذائف ليعتقد الاخر ان والده حن له ليبدء يسرد له ماحدث معه في شرم الشيخ إلي الأن وعندما انتهي من سرده انتظر ان يعطيه والده المبلغ ولكن جلس ووضع رجل فوق الاخري ينظر له بتكبر وغرور قائلا بأسف مصطنع :
= مش معايه المبلغ .. زي مانت عارف اني داخل في مشروع ضخم مع نسيبك الوزير .. واستثمرت كل فلوسي فيه
رد بحزن قائلا
= شوف اي مص*ر تاني .. محتاجه المبلغ وإلا هيقتل اسين دول مافيا .. عارف يعني اي مافيا
رد والده بصوت عالي انتفض علي اثره الاخر
= ماتموت هي كانت من بقيت عيلتي
نظر لوالده بصدمه
= روح بني ادم عادي عندك تموت ..
ثم صفق بغضب
= لا براڤو ...
فكر والده قليلا ثم ابتسم بخبث
= في حد ممكن يساعدك
رد ساخرا
= اذا كنت بذات نفسك مش راضي .. الغريب هيساعدني !
= علي الاقل استني اعرف مين الحد دا
ادهم بأمل :
= وياتري مين ؟؟!
ابتسم والده واجاب بمكر :
= حماك المستقبلي ... سيادة الوزير
اختفت اماله وحل محلها الخوف والحزن والألم فكيف لوالده ان يدله عليه وهو يعرفه حق المعرفه فأكمل والده
= تروحلو وتطلب منو ١٠ مليون وتمضي علي وصل بالمبلغ .. وخد الفلوس ووديها للراجل التاني وكده الموضوع اتحل
لوي شفايفه بسخريه فبالتأكيد والده يمزح .. فهو يعرف ذلك الشخص المدعو الوزير فهو يعطي الاموال بالربا و يأخذ اضعافها و اذا تخلف عن المعاد سيسجنه بالوصل .. رد بريبه :
رد علي والده بدهشه :
=معقول عايز ترميني بقيت عمري ف السجن
والده بجديه ولامبالاة :
= ومين قال كده ... دا حماك يعني ميقدرش يسجنك وياسيدي بعد ماتتجوز بنتو هيقطع الوصل ويادار ما دخلت شر
ادهم بعصبيه مفرطه :
= مستحيل اتجوز بنتو
رد والده بالامبالاة :
= خلاص متتجوزهاش وسدد المبلغ بقا بمعرفتك .. وخلي ف علمك انا مش هساعدك لو اتحبست
ادهم بعدم تصديق ودهشه :
= انت عارف بتطلب مني اي ... عايزني ا**ر قلب بنت ملهاش ذنب غير انها وثقت فيا
والده بصرامه :
= اسمع يا ولد ... الخيار دلوقت في ايدك .. يا تاخد الفلوس وتفضل مع البنت وطبعا اول ما الوزير يعرف انك فضلت واحده تانيه عن بنته.. وقتها هيرميك في السجن .. ولا انا ولا اي حد هنعرف نخرجك منها .. وتبقا تنفعك البنت .... يا اما تاخد الفلوس وتبعد المافيا عنها وتبعد انت عنها وتتجوز بنت الوزير والوصولات تتقطع ومفيش سجن وعيش حياتك
هز رأسه بنفي قائلا
= مش هقدر اسيبها .. ومش عايز منكم حاجه .. هتصرف بمعرفتي
وخرج صافعا الباب ورائه متجها لمكان اخر يجلب منه المبلغ دون ان يتأذي اي منهم
بعد مرور ساعه
اجري عدة مكالمات لاشخاص مختلفه يطلب منهم سلفه ولكن اتاه الرد ع** ما اراد .. جميعهم غير موافقين علي اعطائه وكأن احد ما اخبرهم بأن لايساعدوه ... شعر بالحزن والألم علي حاله .. وجلس في الارض في الشارع بعيون تائه خائف .. فإذا انتهت المده المحدد سيفذ الأخر ويقتل حبيبته .. لو يعود بالزمن لم يجعلها تأتي إلي ذلك المكان .. كان سيمنعها ولكن مستحيل فما حدث حدث ولانستطيع تغييره ...
ذهب لصديقه فهو اخر اماله ... انتظره في الكافيه و جاء الاخر وجلس .. ليحكي له ادهم ما حدث معه من مطاردة رجل المافيا إلي الأن تحت صدمة معاذ مما حدث لصديقه رد قائلا بعدم استيعاب
= ازاي يحصل معاك كل ده ومتقوليش
= محبتش اشغلك وانت فرحك بعد ايام ... المهم دلوقت انا محتاج الفلوس .. حياة اسين في خطر
ربت معاذ علي كتف ادهم قائلا باببسمه :
= متقلقش هحاول اتصرفلك في المبلغ
غرورقت عينيه بالدموع فها هو صديقه سيساعده اما والده يريد ان يضعه علي حافة السجن رد بامتنان :
= متشكر اوي يا صاحبي
= علي ايه يا ادهم .. دا احنا صحاب
------------------------------------
مر اكثر من ١٦ ساعه
وكلما اتصل ادهم به يرد الاخر قائلا انه يجمع المال .. لينتظره ثانيا
-----------------------------------
اما عن اسين ظلت حبيسة غرفتها وكلما حاولت ان تحدث ادهم علي الغرفه تجده غير موجود ..
نزلت للأسفل لتجد بسمه .. فاقتربت منها اسين قائله بقلق
= بسمه .. مشوفتيش ادهم
تأففت بسمه وردت مرغمه قائله بود مصطنع
= تلاقيه عندو شغل .. استنيه في اوضتكم وهو اكيد مش هيتأخر عليكي
ثم اكملت بخبث
= مش انتو بتباتو مع بعض عادي بردو !
اسين بصدمه هاتفه :
= بنبات .. لا طبعا
= متت**فيش وتكدبي ماحنا عرفنا الحكايه كلها
اسين بانفعال :
= حكاية اي
هتفت الاخري بخبث
= انكم قضيتو ايام في مركب لوحدكم ... ياتري انبسطي ؟
اسين نافيه
= اي الكلام دا ... كل دا كدب
هتفت بسمه باسلوبها الخبيث :
= يووه يا اسين يعني ادهم هيكدب لي ... دا كان قاعد معانا بيحكي عن مغامراته معاكي .. واد ايه طلعتي واحده سهله وعرف يوقعك في حبه بسهوله
واكملت بسخريه وهي تشير عليها بق*ف :
= بس مش غريبه يا اسين .. بنت زيك تتحب في ايام .. للأسف انضحك عليكي
ثم ضحكت ونظرت لها من اعلاها لاسفلها بق*ف ...استمعت لها باندهاش غير مصدقه ان ادهم حكي لهم شئ كهذا ..؟؟ ولكن كيف عرفو انهم ظلو لايام في البحر؟؟ .. وإذا حدثهم عن شئ لماذا سيكذب؟؟ ... عقلها سينفجر من التفكير لا لا سانتظره وافهم منه شخصيا ... هدئت من انفعلاتها واتجهت لغرفتها تنتظر لحين يعود ...