الحلقة 1 الجزء الاول

811 Words
" بسم الله الرحمن الرحيم " " انت نصيبى وقسمتى " " البارت الاول " كانت تجلس فى منتصف الفراش تستذكر دروسها بنتباه شديد ، حينما سمعت صوت دقات على نافذت شرفتها ، فاابتسمت بخفة فاهى تعلم ان من يفعل هذة الفعلة ليس سوى جارها الوسم ، او كما تدعوه حبيبهامنذ الصغر ، علمت ان حبيبها قد عاد من عملة ودلف للشرفة المجاورة لها وكاعادت كل يوم القى على باب شرفتها بعضا من الحصى لكى تسمعة وتخرج لتراه وتحادثة عن مافعل فى يومة مثل كل يوم فى نفس الموعد ، خرجت اميرة وعلى وجهها ابتسامة سعيدة وقالت بمرح وحشتنى اتاخرت كدة لية انهاردة ! وكمان برن عليك كتير موبيلك مقفول ؟ وكان على الجهة الاخرى يقف احمد ذالك الشاب ذو الوجهه الوسيم والشعر الاسود الغزير والعيون السوداء الواسعة ، ثم اردفا قائلا بتعب ، _ معلش ياميرو انهاردة فضلت الف طول النهار ع كعوب رجليا ان حد يعبرنى ويشترى منى منتج واحد مفيش محدش عبرنى خالص ، حيث انه يعمل كامندوب مبيعات بجانب جامعة لكى يتيح لة مصاريف الجامعة _ ردت اميرة بحزن ع حالة : معلش ياحببيبى متزعلش نفسك ان شاء الله كلها سنة وتتخرج وتلاقى وظيفة كويسة ابتسم احمد لها وقال :_ ان شاء الله ياحببتى المهم قوليلى يومك كان عامل اية انهاردة يااستاذة ؟ اميرة بحماس :_ ولا حاجة زى كل يوم رحت المدرسة ورجعت اتغديت وبعدها رحت السنتر اخدت الدرس ورجعت زكرت شوية وبعدها قعدت استناك احمد ببتسامة :_ شطورة ياقلبى ادخلى بقا نامى عشان مدرستك ، وانا كمان هدخل انام عشان عندى محاضرة بكرة بدرى وهلكان ونفسى انام جدااا _ اميرة ماشى ياحبيبى تصبح ع خير _ احمد وانتى من اهل الخير واهلى "************************" * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * نسيت اعرفكم باالبطلة " اميرة " بطلة روايتنا فتاة فى غاية الرقة والجمال ذو بشرة بيضاء وعيون واسعة سوداء ورموش كثيفة وشفاة وخدود وردية ذو غمازتين وشعر اسود حريرى طويل ذادها جمالا فوق جمالها ، فتاة فى الثامنة عشر من عمرها ف الصف الثالث الثانوى تعشق احمد جارهم منذ الطفولة وهو ايضا يحبها منذ طفولتة وجميع عائلتها وعائلتة يعرفون بهذا الامر لاكن هل سيستمر هذا الحب لوقت طويل ؟! هذا ماسنعرفة فى الاجزاء المقبلة * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * فى صباح اليوم التالى تململ احمد من نومة على صوت رنين هاتفة فا نهض وامسك بالهاتف واغلقة ثم خرج للشرفة فا وجد اميرة تنتظره بها وعلى وجهها ابتسامة مشرقة _:احمد بنعاس صباح الفل ع احلى عيون ف الدنيا اميرة بمرح : صباح الهنا لحبيبى ، انا كل دة نوم يا استاذ اتفضل ادخل اتوضى وصلى وافطر والبس وحصلنى عشان مش عاوزة اتاخر ع المدرسة المديرة هتنفخنى احمد بضحك :_ حيلك حيلك انتى اية بالعة راديو ع الصبح وبعدين نوم اى دة لسة الساعة سبعة الصبح اميرة بغيظ :_ ما انت عبال ماتجهز هننزل الضهر يابشااا ، يلا انجز ياض انت وبلاش رغى كتير خمس دقايق وتحصلنى وخرجت بسرعة قبل ان ينطق هو بااى كلمة . . . انطلقت اميرة خارخ غرفتها حيث يجلس والدها ااستاذ راضى وولدتها سعاد واختها منى وقالت بمرح وهى تلقى عليهم تحية الصباح :_ صبااااحو فل عليكم ياجماعة _ ردو عليها الجميع بصوت واحد صباح الخير يالمضة يلا تعالى افطرى جلست معهم تااكل بسرعة _ فقال والدها اي يابنتى ماتقعدى تاكلى زى الناس _اميرة وهى تاكل بسرعة معلش يا بابا اصلى غظت احمد وقولتلة انو هيتاخر انهاردة فا زمانة عند فيا وهيخبط ع الباب دلوقتى، واثناء محادثتها ل ابيها رن جرس الباب ذهب منى لتفتح وجدتة احمد يدلف للداخل ويلقى عليهم تحية الصباح احمد وهو ينظر لاميرة بتحدى :_ صباح الخير ياجماعة اميرة بضحك :_ مش قولتلك يا بابا زمانو عند فيا وهييجى جرى عشان استفزيتة احمد بغيظ :_طاب يلا يازوفتة عشان نمشى وجذب اميرة من زاعها ودلف بها للخارج وهو يقول بعد اذنكم ياجماعة عشان هنتاخر . #انت_نصيبى_وقسمتى #اسراء_جمال
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD