معلش يا جماعة كان في غلطة في الفصل اللي فات انا قولت بعد مايقرب من عشرين سنة كان قصدى أقل من عشرين بالظبط 15سنة يعنى السن الحالي ل يوسف 35 والسن الحالي ل مريم 27 وسن الحالي ل التؤام سفيان وسيدرا 21 سنة
تانى حاجة انا عارفة ان في زوجة اب كويسة جدا زى ما فى زوج ام كويس جدا وفي الع** بس للحق الحالات دى قليله خصوصا انى وضحت ان اللي بيحرك نهى الطمع في الفلوس
تالت حاجة الناس اللي بتسال يعنى عدا كل الوقت دا ومريم ويوسف لسه ما اتجوزوش اكيد احنا عرفنا إن يوسف مضحى ف اكيد مش بيفكر في الزواج
أما مريم انا بينت انها بنت مسترجلة وبتكره الرجالة بس يا ترى هتفضل كده ?? انا جريت بزمن الرواية لانى عايزة ادخل في الاحداث . كفاية رغي وندخل نشوف ايه اللي هيحصل ل الاولاد الأربعة ??
?????????????????
?البارت الخامس?
?اكره أبى ولكن ? ميرا إسماعيل??
في فيلا يوسف النجار
الكل واقف امام التى فى بيسمع الاخبار وقطع تفكيرهم صوت عياط سيدرا الكل بص عليها
سيدرا : بصدمة مش ممكن اللي حصل بابا اكيد وقطع كلامها غضب مريم بصوت عالي: انت قولتى ايه احنا ملانش اب سامعه
سيدار بارتباك : م م مش قصدى انا اقصد انه اكيد هيحصله حاجة وكلمت بابا خرجت غصب عنى
مريم بصوت عالي وبتوجه الكلام للكل : مفيش حاجة اسمها غصب عنك احنا بالنسبة لينا فواز النجار مات سامعين مات
يوسف بهدوء ع** اللي جواه : مريم اهدى مش كده سيدرا مقلتش حاجة غلط
مريم وسفيان مع بعض : نعم قصدك ايه
يوسف سكت لكن بص ليهم بصة مريم فهمت وفاطمة حست ان الخطر بيقرب
مريم : يوسف اقسم بالله لو فكرت تساعده او تدخله حياتنا باي شكل هيكون ليا رد فعل مش هيعجبك
الكل واقف بيتابع الموقف انا الراجل دا مات بالنسبة ليا ومفيش ميت يرجع يعيش انا قولت اللي عندى
يوسف لسه هيرد قطع كلامه صوت الفون ولما رد عرف ان فواز عمل حادثة واتنقل المستشفى
سفيان : بتشفى احسن ولسه هيشوف حاجات كتير
مريم : والله طيب كويس الله يرحمه مقدما
فاطمة : انت ملكم في ايه !! انا ربتكم علي كده من امتا بنشمت في الموت والمرض دا قضاء ربنا
مريم و سفيان حسو انهم غلطو لكن عندهم اللي ورثوه من أبوهم منعهم من الاعتذار
مريم : انا رايحة الشركة عندى اجتماع مهم
سفيان : انا كمان هطلع اغير علشان عندى رحلة
وانطلقوا الي أماكنهم
فاطمة باشفاق علي حال يوسف : هتعمل ايه يوسف
يوسف بقله حيلة : مش عارف اول مرة اكون مقسوم نصين عايز اقف جنبه واطمن عليه لكن مريم و سفيان ممكن اخسرهم انت عارفه قد ايه عندهم كبير وبيخسرو حاجات كتير بسبب عندهم
سيدار: لاء يا يوسف هما عمرهم ما هيقدرو يستغنو عنك بس انت عارف انهم بيكرهو لكن يسغنوا عنك مستحيل
فاطمة بتمنى : يارب ما يفرق بينكم ابدا يا ولادى
نزل سفيان سلم عليهم ومشي علي شغله
?????????????????
في المستشفى في المنوفية
نهى امام غرفة العمليات اتفجات بالشرطة بتحاوط المكان
نهى بفزع : في ايه ؟؟
الضابط : حضرتك مدام نهى
نهى بخوف : ايوة انا خير
الضابط : حضرتك مطلوب القبض علي فواز النجار
نهى : بس فواز في العمليات وبتهكم اظن انك شايف
الضابط : انا والقوة هنفضل هنا لوقت خروجه
نهى بتذكر : ايوة بس مش فواز ل واحده صاحب المدارس معاه شركاه
الضابط : مع الاسف استاذ فواز مسؤل عن الإدارة العامة للمشاريع ولما سألنا المهندسين وشوفنا الورق هو المسؤل الاول والرئيسي وكمان كل شراكاءه مش موجودين من اكتر من شهر داخل مصر
نهى بصدمة : يعنى ايه يعنى خلاص كل حاجة راحتي المدارس والفلوس هتروح للببنوك علشان القروض دا اذا كفت
الضابط: مع الاسف وكمان احتمال كبير يتسجن
نهى لنفسها : يعنى انا عملت كل دا علشان اطلع من المولد بلا حمص لا اكيد فى حل فكرى يا نهى فكرى قطع تفكيرها خروج الدكتور
نهى : طمنى عليه ؟؟
الدكتور : الحمد لله الاصابات سطحية كنا خايفين من نزيف في المخ لكن هو كويسة دلوقت وهيتنقل غرفة عادية حالا حمد لله على سلامته
الضابط أمر افراد امن تفضل بجوار غرفته
وفى نفس الوقت جات صاحبت نهى علشان تطمن علي الاخبار
زهرة : نهى حببتى طمنينى ايه اللي بيحصل الدنيا مقلوبة صحافة واعلام
نهى : كل حاجة راحت خسرت كل حاجة وفوقهم سنين عمرى لا طولت فلوس ولا اطفال
زهرة : اهدى علشان نعرف نفكر
نهى: افكر في إيه بقولك خلاص كله بح كل اللي خطته ليه ضاع
نهى بهزيان : انا عملت كل حاجة قتل وقتلت مراته وطفشت ولاده وبعد دا كله انتهى بالشكل دا
زهرة: هشششش وطى صوتك شكلك هتخربي كل حاجة بس لقيتها انت مش قولتى ان ولاده بقا عندهم شركات
نهى : ايوة بس دا ... فهمت قصدك دا برده ابوهم ويوسف لما يعرف مش هيستحمل وهيجى جرى اصلو اهبل زى اللي خلفته
زهرة: اد*كى قولتى المهم هتوصلي ليهم ازاى
نهى : هوصل بس المرة دى هاخد فلوسهم و هدمرهم
زهرة بتوجس : هو انت بتكريهم قوى ليه دول كانو اطفال
نهى : من امتا الحنان دا مش كله فكرتك تعملي نفسك صاحبته مراته وتنقلي كل اخبارها ليا وعلشان كده عرفت ادوس علي نقط ضعف فواز
زهرة: لا مش حنان بس هى وماشي لكن العيال ذنبهم ايه نهى ...كلهم حتا منها اللي شبها زى المخفية مريم واللي واخد هبلها زى يوسف طول الوقت كانو عقبه قدامى المهم انا هسيبك اروح ل للمحامى علشان يشوف يوسف عنوانه ايه
زهرة : انت هبله قوى بطل الكلام دا ثانية واحده اجيب ليكى العنوان من النت وفعلا جابت العنوان علشان تروح عندهم بس يا ترى هتنجح في بث سمها فيهم وتدمرهم
??????????????????
في شركة يوسف
دخلت مريم وهى مش مركزة ودا مش عادتها كان كل تفكيرها لو يوسف حن ازاى هتنسي اللي حصل والاهم ازاى تنسا انها السبب في موت أمها
قطع تفكيرها صوت ادم العالي
ادم.... مريم مريم
مريم بدون تركيز ... نعم في ايه
ادم .... مش ممكن انت بتردى زى الناس من غير شخط ونطر تتحسدى
مريم يزهق.... يوه يا ادم عايز ايه عامل دوشة ليه ارتحت
ادم بحنان وحب واضح .... لا مرتحتش ومش هرتاح غير لما ا**ر الحاجز اللي انت حطتيه بينى وبينك
مريم بثبات مصطنع... قولت ليك قبل كده انا مش زى اى بنت مليش في الجو دا انسيا يا آدم انا عايشة ل هدف واحد وبنظرة كلها غل وكره عايشة علشان انتقم من كل اللي ذلنا
ادم .... انسي يا مريم كفاية عند بقالك اربع سنين من يوم ما صرحتك بحبي وانت بتهربي وقبلها وانت في الجامعة كنت حاسه بيا ومع ذلك دايما كنت بتتصرفي تصرفات توجعنى وبستحمل لانى عارف انك غير القناع اللي لبستيه من يوم ما دخلتى الجامعة
مريم بحزن .... ادم صدقنى مفيش حاجة حصلت بس فعلا انا غير اى حد لازم اعمل اللي فى دماغى
ادم قرب عليها ومسكها من ايدها .... انت ايه يا شيخة جايبة القسوة والجبروت دول منين عارفة ان يوسف رافض مازن يتقدم ل سيدرا الا علي الاقل يطمن عليكى بلاش دا هو نفسه ناسي حياته ونفسه علشانكم وانت مع الاسف متستهليش عندك هيضيع كل حاجة منك وانا اولهم انا قريب قوى هخليكى تحضرى فرحى
مريم بصدمة .... م م مب**ك مقدما
ادم بياس منها ..... ماشي يا مريم هنشوف
وسابها ومشي مازن كان متابع الحوار وشافها وهى بتمسح دموعها اللي خنتها هى بتحب ادم من سنين ومتنكرش انها كانت طايرة من الفرح يوك عيد ميلادها من اربع سنين لما قال ليها انه بيحبها بس هى شايفة الحب ضعف اللي ضعف امها حبها ل فواز وهى رافضة تكون ضعيفة
مازن بحزن علي حالهم كلهم ..... هتفضلي تكبري لامتا انا بشوف الغيره في عينك لما بس بيسلم علي حد
مريم بانهيار .... انا مش ضعيفة ومش هسمح لحاجة تضعفينى مازن .... صدقينى انت هتندمى وفكرى تانى في اخواتك وحياتهم الا واقفة بطلى عند وانانية
مريم... انا سايبة الشركة كلها وخارجة
مازن .... ربنا يقويك عليها يا يوسف انت وادم صحيح ادم أما اروح الحقه احسن يعملها ويتجوز دخل مكتب ادم كان ادم عصبي جدا ورما كل حاجة علي المكتب
مازن ... مش كده يا آدم انت لسه هتعرف مريم دى عشرة سنين
آدم رما نفسه علي كرسي المكتب .... عارف ايه اللي مصبرنى عليها مازن بص ليه بتفهم وهو كمل انى عارف انها بتحبنى ومن قبل انا محبها
مازن..... اوعي تيأس منها هى هتتغير بس هتاخد وقت وبلاش حكاية فرحك دى
ادم بضحك ... انت صدقت انا مقدرش اعيش من غير مريم انا مش بس بحبها لا انا مش لاقي حاجة توصف شعورى ناحيتها
مازن.... يبقا خليك وراها اقولك على سر بعد ما انت سبتها عيطت
ادم بخضة .... ايه عيطت مش ممكن مريم انت متاكد
مازن... اه متاكد اصل انت كمان اخترت يوم عسل علشان تشد عليها
ادم بعدم فهم... ليه في ايه النهارده
مازن تعجب..... متعرفش دا الدنيا مقلوبة
ادم بنفاذ صبر..... اخلص في ايه
مازن حكي ليه علي اللي حصل في مدارس فواز وبعدها عرف انها خرجت من الشركة ومروحتش اكيد راح ليها علي البحر اكتر مكان بترتاح فيه
????????????????في فيلا يوسف
سيدرا .... تفتكرى مريم وسفيان هيعملو ايه
فاطمة.... ربنا يستر من اللي جاى ويستر علي مريم انا خايفة عليها من عندها ومن كبرياءها
يوسف .... انا هقوم اروح الشركة مريم اتخنقت مع آدم وسابت الشركة وخرجت من ساعة
فاطمة.... تانى هما مش بيطلو وهى اكيد النهاردة مش ناقصة
سيدرا..... انا مش عارفة هى بتحبه وهو بيحبها ليه متسبش نفسها
يوسف.... لانها بتكره حاجتين في حياتها ابوها والضعف
فاطمة .... ربنا يصلح حالها وحالكم ويرزقك ببنت الحلال
يوسف .... اه الكلام هيقلب عليا انا امشى بقا ولما اوصل هبعت المحامى يعرف ايه الوضع عند با في المدارس
فاطمة.... ربنا يوفقك ويبعد عنكم اى شر
وخرج يوسف وهو في الطريق كلم المحامى علشان يجيب ليه الاخبار
?????????????????
علي البحر مريم قاعده بتفتكر كل حاجه امها وابوها ونهى واللي حصل ليهم وكل ما تفتكر تعيط
مريم بتمسح دموعها .... ايه بتنزلى ليه دلوقت
ادم من وراها .... علشان انت بشر لازم تنزل اوعى تفتكرى اللي بتعمليه وانك تفكرى نفسك كل شوية دا صح انت بتدمرى نفسك كفاية يا مريم
مريم بغضب وكبت سنين ..... انسا ايه انسا امى اللي ماتت انسا هروبنا في نص الليل انسا الخوف اللي عشته ايام وليالي انسا انى بخاف افرح ايوة بخاف افرح علشان كل مره فرحت فرقت خايفة اسيب نفسي ليك ولحبك علشان خايفة افرح وقربت عليه وبدأت تض*ب فيه علشان اول ما تبيع تبيعنى ولا تسبنى زى كل اللي سابونى انا تعبت والله العظيم تعبت
آدم اول مرة يشوف مريم بالضعف دا خدها في حضنه
ادم..... عيطى يا مريم خرجى كل اللي جواكى وفعلا مريم عيطت بكل قوتها لغاية ما تعبت ونامت جوا حضنه وبعد فترة مريم صحيت
مريم بخجل بعد ما لقت نفسها جوا حضنه.... انا نمت كتير
ادم ..... توتو هى ساعة بس احلى ساعة في عمرى
مريم بجدية وعند ....عايزة انك تنسا اى حاجة قولتها انسا يا ادم انا عمرى ما هسلم نفسي ولا قلبي ليك أو لغيرك
ادم.... انا هستنا لغاية ما ترفعى الراية
مريم .... يبقا هتموت ومش هتشوف الرايه مرفوعه
ادم..... الجو برد يلا بينا علشان اروحك
مريم .... شكرا معاي عربيتى
ادم.... بعد حوارت معاها وافقت تركب معاها
ووصلو الفيلا
علي السفرة فاطمة ويوسف وسيدرا ومريم وادم اللي فاطمة **مت انه يتعشا معاهم وهما علي العشا آدم بيتكلم مع يوسف
ادم .... كده احنا خلصنا عربيتين من السباق
يوسف ... ايوة يبقا فاضل 4 عربيات وبعدين دول تحت إشراف مريم متقلقش
ادم ... هيكونو جاهزين علي امتا ؟
مريم .... علي اول الأسبوع الجاى
ويوسف بفخر ..... شفت الشغل
ادم........ خلاص هى أى حد دى بتطلب بالاسم
سيدرا.... طبعا هو في مهندسة مزة كده
ادم بغيرة واضحة ..... لا هى بتطلب علشان شغلها مش شكلها
فاطمة ..... انا ولادى طول عمرهم كفاءه
ولسه بتشرب حست ان قلبها بيتقبض وكوب المياه وقع منها
سيدرا ..... مالك يا ماما
فاطمة ...... مفيش حاجة قلبي اتقبض مرة واحدة بس راحت الحمد لله عدت
في نفس التوقيت نزلت نهى من العربية امام فيلا يوسف
نهى..... معلش لانى محتاجكم لكن بعد كده هتشوفه وش نهى الحقيقي
و رنت الجرس فتحت ليها الخادمة وعرفتها بشخصيتها
دخلت الخادمة عليهم غرفة السفرة
الخادمة.... يا بشمهندس فى واحدة بره عايزة تقابلك
يوسف.... مين؟
الخادمة.....مدام نهى النجار
مريم بغضب ....... مين هى كمان جايه هنا ورحمة امى لقتلها اياك حد يقف قدامى
يوسف.... اهدى نفهم جاية ليه
فاطمة.... أخرج يا يوسف
يوسف خرج بس مريم مقدرتش وخرجت وخرج آدم علشان يهدى الموقف
مريم بصوت ....... انت جاية ليه ؟ عايزة ايه مننا
نهى كان ضهرها ل مريم لما لفت
ادم اتصدم .....عمتي!!!!!
مريم ..... بتقول ايه!
?????????????????
عايزة اعرف...
رأيكم بصراحة ؟ والتوقعات اللي جاى؟
اكتر شخصية حبيتوها؟
اشوفكم قريب ميرا إسماعيل????
اكره أبى ولكن☺☺☺