الحلقه الثالثه
حكايه كتبها القدر
كانو جالسين في الحديقه وجوها الرائع كانت ملك تقص علي ادم ماحدث لها بعد وفاه والدها وجبروت عمها وطمعه في ثروتها وكيف قام بذلها واهانتها ومعاملتها مثل الخادمات بل اسؤ من ذلك وبرغم ذلك تحملت رغم عنها الي ان سمعت حوار عمها مع ابنه عمر وت**يم والدتها بالمغادره فورا هاربه بعيده عنهم
فلاش باك
في مكتب عم ملك
كان يجلس علي مكتبه بوقار رجل كبير في السن ويظهر علي وجهه المجعد القصوه والجبروت
العم: انت لازم تتجوزها علشان الشركه متخرجش بره وتفضل تحت ادينا
عمر بعصبيه: وانا ايه ذنبي اتجوز واحده مبحبهاش اصلا
العم بعصبيه مماثله:علشان مصلحتك
عمر:قصدك مصلحتك انت انا مش هتجوزها
العم بعصبيه شديده:انت بتتحداني
عمر:لا ابدا يابابا بس انا مش عايز اتجوز انا حر
العم:وانا كمان حر لو متجوزتش ملك هحرمك من الميراث
عمر وهو يض*ب بيده علي المكتب:وانا لو اتجوزتها هقتلها
العم بضحكه خبث:احسن علشان تورثها ونخلص منها واهي كل حاجه تحت ادينا هههههه
سمعت ملك الحديث وذهبت لوالدتها ولذلك نصحتها الأم بالهروب خوفا من بطش عمها وابنه الغريب ربما يكون احن منهم
عوده
فقبض علي يده ورد بعصبيه يحاول يخفيها
ادم:معقول في ناس كده
ملك بدموع: واكتر بس انا عايزه اطمن ماما عليا
ادم :طب فين موبيلك كلميها
فأنزلت رأسها للأسف وقالت بخل
ملك:اتسرق هو وكل الفلوس اللي كانت معايا
ادم: ايه ازاي
ملك :وانا في المحطه اتشدو مني معرفتش اعمل ايه ففضلت امشي من الصبح للفجر لحد ما محستش بنفسي الا وانا قدام ڤيلتك
ادم بأبتسامه: ده من حظي العسل
ملك: انا اسفه والله ازعجتك بس انا بستأذنك ابات انهارده وهمشي بكره
ادم :وهتروحي فين
ملك: بحيره مش عارفه بس همشي ارض الله وسعه هدور علي شغل
ادم باسرار: لا لا انتي مش هتمشي من هنا خلاص ده بيتك
ملك:بخجل لا مستحيل حضرتك وحدك وانا جيت اقلبلك حياتك طبعا مينفعش
ادم: لا ايه اللي بتقوليه ده انتي هتنوريني هنا واوعدك انا اللي هجبلك حقك من عمك متشليش هم ابدا
ملك ودموعها تتساقط وهي تمسح فيهم
ملك:مش عارفه اقول لحضرتك ايه
ادم : ممازحا اياها قولي ادم من غير حضرتك وقوليلي هتعشينا ايه ههههه
ملك: اللي تأمر بيه
ادم: يدعي التفكير اممممم اقولك ايه رايك منتعشاش واعزمك بره
ملك بخجل: لا متشكره جدا مش هينفع طبعا
جلسو يتحدثون الا ان اتي الليل ليعلن عن وقت النوم
ادم وهو ينظر لساعته: ياه ايه ده الساعه واحده اول مره مسهرش بره
ملك: صح الوقت اتاخر فأكملت بخجل طب انا هروح انام بقي تصبح علي خير
ادم: بأبتسامه وانتي من اهله ابقي اقفلي الباب علي نفسك زي ما وريتك للامان
فأمأت بالموافقة وذهب اما هو فجلس بمفرده وبعد قليل ذهب لينظر الي هاتفه ليره 40 مكالمه من اصدقائه فينفخ بضكر ويرمي نفسه على السرير ليذهب في نوم عميق
صباح يوما جديد
استيقظ ادم من نومه نشيطا علي غير عادته لا يشعر بالصداع كعادته فشعر بالاستغراب من حالته فتذكر السبب بعدم خروجه للسهر خارج المنزل فبتسم اول ما تذكر ملك الملاك البريئ ع** الفتايات التي تحاوطه يوميا في الكازينو
فهم بالوقوف ليخرج من غرفته وياخذ حمامه ويذهب لشركته
فعندما خرج ليري أمامه فطار علي الطاوله كامل لا ينقصه شئ فنظر حوله ولم يري ملك ابتسم ودخل حمامه وانتهي من ملابسه وخرج من الغرفه ليفطر ولاكن ايضا لم يراها فستغرب من عدم وجودها ليتوجه الي غرفتها ويدق عليها ولكن لامن مجيب تعجب واحس ينغزه في قلبه عندما جاء في باله انها غادرت ولكن هذا الاحساس ذهب سريعا عندنا سمع ضحكتها تغزو اذونيه من الحديقه فخرج الي الحديقه ليراها تمسك بخرطوم الماء وتسقي الزرع وهي تتحدث مع عم اسماعيل وتطلق ضحكتها
فبتسم ادم لهذيه الملاك البريئ وقال
ادم: ايه الضحك اللي علي الصبح كده والروقان ده ياراجل ياعجووز
اسماعيل: ههههههه اصلي ملك بنتي بتتريق عليا وتقولي اني كبرت ومش عيزاني اسقي الزرع فبقولها اني اصغر منك
ادم:ههههه اصغر مني انا لا في دي صادق ياعم الحج ثم نظر لملك وقال وانتي ياملك تعبه نفسك ليه كده من الصبح فطار والزرع ليه كده ماعم اسماعيل بيسقيه وبيهتم بالجنينه هو
ملك بخجل وبمرح :ياعم قول صباح الخير الاول ثم انا معملتش حاجه وانا بحب اعمل كده عادي يعني ثم انا قلت لاعم اسماعيل طول منا هنا مش هخليه يعمل حاجه
ادم :ههههه جتلك علي الطبطاب ياراجل ياعجوز طب يله ياملك علشان نفطر ولا اكلتي
ملك:لا لسه هاجي حاضر
وبعد الفطار
ادم: انا هروح الشغل عايزه حاجه
ملك بخجل شديد:لا شكرا
فبتسم ادم لخجلها واردف قائلا: قوليلي عايزه ايه
ملك: الصراحه يعني كنت عايزه مصليا علشان مافيش هنا وطرحه
ادم:حاضر ياستي اي اوامر تاني
ملك: انا اسفه والله يعني م
ادم:متكمليش بتتأسفي علي ايه بس انا اللي اسف اني ما فيش مصليه ومن عنيا هجبهالك ثم اقترب منها بعض الشيء وقال وياريت بعد كده ماتت**فيش واطلبي اي حاجه انتي عيزاها
فئمات بالشكر والتقدير له ثم هم سريعا الي عمله اما هي فأكملت مابدئته في تنظيم الفيلا
وبعد مرور ساعتان
كان جالسا يفكر ماذا حدث له عندما رائها وما هذا الشعور الغريب بالراحه بجورها يفكر في ابتسامتها وخجلها وروحها المرحه واحس بأن قلبه سوف يدق من جديد فأزاح كل هذه الافكار ونظر امامه ليري رفيق دربه واقف امامه مكتف الايدي وينظر له بأبتسامه قائلا
وليد : لاا ده في حب جديد داخل علي الباب من ورايه
فهم ادم واقفا واستند على المكتب:
ادم بتنهيده حب بعد امل مستحيل
وليد: انسي بقي يامدير دي بقالها سنين ارحم نفسك
ادم: ياعم فكك انا تمام كده مافيش حاجة المهم طمني انت والشغل عاملين ايه
وليد: تمام يامدير وعندي ليك خبر في الجون
ادم: الثفقه رسيت علينا
وليد بأستفهام عرفت ازاي
فض*به علي وجهه ممزاحا اياه
ادم عيب ياه دنا المدير ههههه
فوضع وليد يده علي وجهه لو بس تبطل هذارك الرخم ده هتبقي عسل
ادم: ههههههه انت اتعودت على كده ياسطا القلم ده بقي جرعه بالنذبالك
وليد يحاول الجديه: طب بطل هذار وقولي مجتش امبارح ليه دي لورا اكلت دماغي
ادم بلا مبالاه: عادي
وليد : مالك يا ادم
ادم بحيره: مش عارف يا وليد خايف
وليد بخوف:من ايه يا صاحبي
ادم: منها خايف علي قلبي احساس غريب وهي جنبي ضحكتها رقتها اهتمامها ادبها وكل ده من يومين بس
وليد :لاا ده الموضوع شكله كبير تعاله نقعد واحكيلي براحه كده وروقان
بعد حوالي ساعه
ادم : هو ده اللي حصل
وليد وقد شعر بصديقه ومدي الالم اللي بداخله : وهتعمل ايه
ادم:هجبلها حقها
ف*نهد وليد وقال ادي بنفسك فرصه ياادم الله اعلم بكره مخبي ايه
ادم : ولا بكره ولا بعده روح اندهلي السكرتيره علشان تجبلي حاجات واعمل حسابك انهارده هنتأخر في الشركه ورانا اجتماعات وكمان امجد جيلي انهارده علي الساعه خمسه
وليد وقد هم بالوقوف ماشي يامدير اوامرك سلام
بعد خروج وليد سرح ادم قليلا وحدث نفسه قائلا
ادم: لا مستحيل انا مش هدي لنفسي فرص تاني مستحيل
فأفاق من شروده علي خبط الباب فسمح بالدخول لتاتي هاله السكرتيره
هاله: امرك يا فندم استاذ وليد قالي ان حضرتك عايزني
ادم: اه كنت عايزك تروحي محل للملابس الجاهزة وتجبيلي اشيك طقمه من هناك علي زوقك ويكون مقاسك وبطرحه ياهاله وشويت هدوم بيتي حلوه تكون محترمه وانا عارف زوقك وعايز مصليه
هاله: امر حضرتك يافندم اي اوامر تاني
ادم: لا اه صحيح ابقي هاتي لنفسك طقمين تلاته كده انتي كمان وميهمكيش الفلوس هاتي اللي عيزاه
هاله بخجل: بس ده. كده كتير يافندم حضرتك خيرك عليا زاد اوي
ادم بابتسامته العزبه: يابت عيب عليكي انتي اختي يله روحي وخلي السواق يوصلك ومتتاخريش وارانا اجتماعين مهمين
هاله:متقلقش حضرتك من عنيا ثم استأذنت وخرجت
اتصل ادم بأصدقائه ليعرف كل صغيره وكبيره علي شركه المهدي عم ملك
يتبع