الحلقه الخامسه عشر
ادم بإستغراب ممكن اعرف ايه اللي بيحصل هنا انتو تعرفو بعض
كادت ناهد ان تتحدث ولكن اوقفها عمر قائلا
عمر:انا هحكيلك يا ادم
من كام سنه ايام جامعتي كانت ناهد صديقتي في الجامعه
ادم بإستغراب ازاي وهي في اسكندرية وانت من مصر
عمر:الجامعه بتاعتي كانت هنا لاني مكنتش حابب اقعد في مصر لتحكمات والدي
المهم انا وناهد حبينا بعض تقدر تقول هي حبي الاول والاخير وكانت الجامعه كلها عارفه اننا مرتبطين بس كنت مستني اتخرج علشان اتقدم رسمي مره واحده وبدون سابق انظار عرفت انها سافرت هي وعيلتها خارج البلاد وانها مش هتيجي تاني دورت عليها تعبت نفسيتي ادمرت بالاخص بعد ما قبلت صديقه عمرها اللي قالتلي ان بباها غصب عليها وخطبها لرجل اعمال بهد ماسمع بعلاقتنا وكان شايفيني مش من مستواها
بكت ناني بحرقه شديده في اليوم اللي عرفت فيه ان بابا عرف بحكيتي انا وعمر كنت فكراه هيقدر حبنا ويسعدنا بذات ان عمر مستواه المادي ومستوي عيلته حلو مش وحش بس انت عارف انه كان بيفكر بطريقه عمليه اكتر وان العواطف ملهاش مكان ولما **رلي موبيلي علشان متوصلش بيه بس انا متخطبتش لحد ده بابي هو اللي قال وعرف الناس كده علشان يبعدنا عن بعض ولو فاكر سعتها ياادم اني بابي وقتها سفرنا واخدنا اخر سنه بره ومنع نزولي نهائي هنا وكان بيجيلي عرسان كتير بس انا كنت برفض
عمر:وانا وعدت نفسي اني متجوزش غيرها ابدا ان شاله اقعد عمري كله من غير جواز كنت حاسس ان ربنا مش هيخذلني كنت بدعيله ليل نهار علشان يجمعنا سوي
ملك:علشان كده كرعتني وكنت عايز تقتلني
عمر بنفي: اقتلك ايه بس يالوكا يعني انتي متعرفيش غلوتك عندي دنا كنت بتعذب لما بشوف بابا بيض*بك ولنا قلتله كده علشان بس يتراجع لان زي ماقلا وعدت نفسي اني مستحيل اتحوز غير ناهد لاكن انا مستحيل اذيكي ولو كنت عايز فعلا اذيكي كنت وفقت بابا من الاول اني اتجوزك او مكنتش ساعت مرات عمي علي الهروب
والدت نلك:الصراحه عمر شهم مسبنيش ابدا لما ابوه حبسني بعد هروب ملك وديما بدعيله ربنا يسعد قلبه
ادم بإستغراب ايه المفجأت دي يعني عمر ابن عم ملك يطلع هو الشخص المجهول اللي اختي كانت عايشه علي امله للنهارده سبحان الله
عمر وهو ينظر لناهد: بما ان ربنا كتبلنا اننا نتقابل تاني بعد السنين دي كلها فأنا المرادي هستغل الفرصه واطلب ايد الاتسه ناهد منك ياادم واتمني انك توافق
ادم وهو يدعي التفكير :امم ولو رفض
ملك وهي تخبطه بكتفها:بطل رخامه مش شايف شكلهم
عمر :لو انت رفض انا هقتلها واقتل نفسي
ناني: وهي تعلم بأن اخيها يمزح فقالت لا ياعم ارفض ده طلع قتال قتله مش عيزاه
عمر: بلوم كده بردو يانانو
فنظرت لا :ولا عمري اقدر ابعد عنك ياعيون نانو من حوه
ادم وهو يتنحنح لكي ي**تو:ايه ياخينا انت وهي راعو اني قاعد والصراحه انتو مش ناقصين زل انتو اتزليتو بما فيه المفايه فعلشان كده انا موافق علي بركه الله
عمر بفرح:كويس وهم بالوقوف
ادم:رايح فين
عمر:هجيب المأزون حالا
ناني:انت مصدقت
عمر:لا منا مش مستعد اتعذب تاني انا بقولك اهه
ادم وهو يضحك: طب اقعد بس ياعم انا معنديش مانع بس استنو جواز وليد الاول علشان انا مشغول معاه وبعدين يا استاذ عمر مش لازم ولدك يعرف وتعملها فرح ولا هتكروتها لا بقلك ايه دي اختي الوحيده
عمر : ده انا اعملها احلي فرح والبسها احلي فستان ده حلم عمري
ناني كانت جالسه لاتصدق عيناها ولا اذونها هلي هي تحلم ام انه حقيقه هل حب عمرها امامها فعلا ام هو سراب كانت تتمني ان كانت في حلم لاتستيقظ منه ابدا
مر اليوم بسلام علي الجميع في سعاده
تاني يوم فرح وليد وهاله
كانت تستحم وفجأه حصل خطأ لا تعلم ماذا حدث ولاكيف تقوم بتشغيله مره اخره اللعنه عليك ماذا تفعل فالباب مغلق لايريد الفتح من الداخل وايضا الماء لاتريد ان تددفق مره اخري الملابس في الخارج لايوجد سوي هذه الفوطه الصغيره تكاد تغطي نصف جسدها ياربي ماذا افعل لاتجد مفر الا ان تنده باعلي صوتها. علي ادم بالهارج ياليته ان يسمعها وهي بداخل هذا الصندوق الزجاجي اللعين
ندهت بأعلي صوت وتنده وتنده الان ان اتي ادم ليجري عليها ويقوم بفتح الباب من الخارج
ادم:ايه اللي حصل
ملك بدموع زخجل:البتاع ده باظ غمض عيونك عيب كده
ادم:علي اساس قصدي اشوفك يعني مش انتي اللي بوظتي الحمام
ملك:ده مش حمام ده زفت كنت هموت
ادم بحنو وهو ينظر لها بحب:بعد الشر عليكي
ملك وهي تصرفه:متشكره بره بقي
ادم:هو ده جزاتي يعني شكرا ياستي شكرا ثم عاد بمزاح وقال بابتسامه انا مشفتش كويس قصدي ممكن اصلحهولك
ملك بخجل ممزوج بعصبيه اطلع بره يا ادم
ادم:خلاص متزوقيش طالع ياستير عليكي ياشيخه مش كفايه غرقت مايه بسببك
بعد ان خرج من الغرفه خرجت هي من الحمام لترتدي ملابسها وتجهز نفسها وقفت امام دولاب الملابس لكي تفكر فيما ترتديه وفجأه دق باب الغرفه ليعلن عن قدوم ناني
ملك بترحيب اهلا اهلا
ناني:بتعملي ايه
ملك:مش عارفه البس ايه محتاره
ناني:انتي طلعتي الهدوم اللي انا جبتهالك معايا
ملك:لا نسيت خالص
ناني بصحكه:هههه منا بقول بردو يابنتي ادم مخترلك فساتين عالميه اخذو الحقيبه سويا ليفتحوها ويخرجو منها مجموعه من فساتين السهره الخلابه بشكلها والوانها فنبهرت ملك بهم واختارت فستان يزيدها جمالا فوق جمالاها ووضعت من مساحيق التجميل القليل جدا بمساعده ناني وخرجت من الغرفه ليراها ادم وينبهر بجمالها الخلاب
ادم بهيام:ايه الجمال ده كله
فحمرت وجنتها ونظرت الي الاسفل وشكرته بخجل
مسك ادم يدها وساعدها في النزول لطول الفستان وذهبو سويا الي حفل زفاف وليد وهاله اخيرا
وفي الزفاف
كان ادم ممسكا بيد ملك وقدمها لزملائه بكل فخر بأنها زوجته وتعرفت ملك علي هاله لاول مره
هاله بابتسامه : نورتينا يالوكا
ملك:الف مب**ك يا حبيبتي وربنا يسعدكو
هاله:ويسعدك يارب علي فكره احنا هنبقي صحاب اوي مش كده
ملك:اكيد طبعا
فتدخل ادم :انتو بتتكلمو في ايه
هاله :هههه الغيره وحشه
فحاوط ادم ملك بزراعه وقال:حقي اغير مش حبيبتي كان ادم يصرح بها لعلها تفهم ولكنها ظنت به يقول ذلك امام الناس فقط
فبتسمت والخجل يغزو وجهها
في مكان اخر خارج الاسكندريه بالتحديد في القاهره وداخل مكتب عمر
كان عمر يجلس ينظر الي الأوراق المطلوبة منه بخصوص ارباح الشركه ليقدمها لوالده ليدخل عليه والده بغضب شديد رفع عمر عينه من علي الاوراق لينظر الي والده بدهشه
عمر:اهلا يابابا اتفضل كنت شويه هاجي لحضرتك
والد عمر :ايه اللي انا سمعته ده ياعمر
عمر:سمعت ايه يابابا
والد عمر:انت تعرف مكان بنت عمك
عمر بثقه:ايوه اعرفه واعرف جوزها مين كمان
والد عمر:ومخبي عليا ليه ده كله ان شاء الله
عمر: وهيفيد حضرتك بقيه
والد عمر وهو يجلس: اخلص عليها
عمر:ههههه انت تعرف جوزها مين الاول دي جوزها ادم قبل ان يتفوه بباقي اسمه وقف والد عمر بغضب ميهمنيش جوزها مين. المهم فلوسي مترحش لحد تاني انت فاهم ولا انت بدافع عنهم علشان السنيوره اللي انت معذب نفسك علشانها
عمر بتوتر:هو حضرتك عرفت
والد عمر بإستهزاء :ايوه ياخويا عرفت بس انا ممكن اسامحك تنك خبيت عليا بشرط واحد
عمر:بتركيز ايه هو
والد عمر: تقنعهم انهم ملهمش عندي حاجه واظن جوز الهانم مش محتاج فلوس
عمر بغضب:انا مستحيل اظلم بنت عمي
والد عمر:براحتك يبقي انت الجاني عليها
وخرج من مكتبه ليتصل بمجهول ويقول بشر نفذ انهارده او بكره بالكتير
ليرد عليه الاخر امرك ياباشا
نرجع اسكندريه
بعد انتهاء الحفل
كانو يثيرون امام البحر دون حراسه حسب رغبه ملك
ادم بهمس:مبسوطه
ملك بفرح:جدا جدا تعرف اني كان نفسي في حاجات كتير
ادم :امم زي ايه
ملك :نفسي اعرف اعوم
ادم بابتسامه:بسيطه تتعلمي وايه تاني
ملك:ومين هيعلمني
ادم:هههه متشليش هم اللي هيعلمك قولي بس نفسك في ايه تاني
ملك بشرود:كان نفسي البس فستان فرح
ادم بغموض :ملك انتي فتحتي الشنطه اللي ناني جبتها
ملك: اه ناني فتحتها امال انا اخترت الفستان ده ازاي
ادم:امم طيب
ملك :بتسأل ليه
ادم : بمكر واستغراب بعض الشئ كنت عايز اعرف الحاجه عجبتك ولا لا بس كده
ملك بفرح وخجل : اه جدا تسلم ايدك
يتبع