الفصل الاول

2764 Words
في عروس البحر المتوسط مدينة الرقي والجمال في احد المناطق الراقيه داخل احدي القصور الفخمه يجلس عا** الصاوي احد اكبر رجال الاعمال في مدينه الاسكندريه بشرود تام داخل مكتبه يفكر بعمق شديد ليقطع شروده دخول ابنه الاكبر عمر عا** الصاوي بهيبته وطلته الساحره ليجده يجلس علي كرسيه ب**ت شديد يفكر في شئ لا يعلم ماهو . عمر بتساؤل وهو ينتظر الي والده :خير يابابا في ايه شكلك مدايق من ساعه ماجدي كلمك. عا** بهدوء :جدك اتصل وقال انه عايزنا في حاجه. ضروري : شكلها حاجه مهمه قوي علشان يطلبنا كدا. عمر بتعجب شديد :بس جدي عمره متصل علينا مش كان زعلان منناومقطعنا ياترا عايزنا في ايه بعد الفتره دي كلها. عا** بجديه وهو ينظر الي ابنه :مش عارف صوته مش كان مطمني خالص حاسس ان الموضوع. كبير :وكبير قوي كمان علشان يتصل بيا بنفسه عمره معملها من ساعه متجوزت امك . ليعتدل عمر في جلسته وينظر الي والده مردفا :طيب روح شوفه عايز ايه يمكن فيه حاجه مهمه زي مانت بتقول . لي**ت عا** قليلا ثم ينهض من مكانه ويتحدث بجديه :بس هو عايزنا كلنا نروح ودا اللي انا مستغربه اكتر.ايه الحاجه اللي عايزنا كلنا عشانها . عمر بتعجب شديد من طلب جده :كلنا دا انا مروحتش من ساعه ماعمي ومرات عمي ماتوا يعني من عشر سنين يابابا او اكتر كمان . عا** بجديه وقظ اتخذ قراره :خلينا نروح مش هنخسر حاجه مقدرش ا**ر كلمته تاني بعد السنين دي كلها. عمر بضيق شديد :بس انا مش فاضي يابابا وعندي محاضرات وشغل كتير انت ناسي اني بحضر المجستير. عا** بحده وهو يرفع سبابته في وجهه :عمر وطي صوتك ومتنساش انك بتكلم ابوك ولا انت نسيت نفسك ومفكر انك كبرت عليا ياولد لينهي كلامه بصوت عالي . عمر باسف وهو ينظر الي والده الذي اخذ يدور في ارجاء الغرفه من شده غضبه ليحاول ان يتمالك غضبه بصعوبه :انا اسف يابابا مش هتتكرر تاني .انا بجد اسف واللي انت عايزه هعمله. ليتن*د بقوه ثم يكمل :طيب قولت لماما ويارا عا** :لا لسه هبلغ والدتك وانت بلغ اختك علشان تعمل حسابها وتاخد اجازه من الكليه. عمر بهدؤء :حاضر يابابا هقولها واخليها تعمل حسابها حاجه تانيه . عا** بهدوء :لا شكرا.وخد الباب وراك . ليخرج عمر ويحاول جاهدا ان يتمالك اعصابه ويذهب ليخبر اخته بما اخبره به والده ******************************* في منزل الصاوي الكبير والد عا** اسماعيل الابن الاكبر للحج محمود الصاوي يجلس مع والده ليخبره بما ينوي علي فعله ليهب واقفاً بغضب :انت بتقول ايه ياحج ازاي يعني تجوز فريده لعمر دي لسه في ٢ثنوي عيله يعني وبعدين دي عمرها ما شافت عمر .دا كان عندها سبع سنين اخر مره شوفناه فيها وهو شايف نفسه قوي .فريده عايزه انسان هادي مش واحد مغرور ومتكبر. الصاوي وهو يحاول ان يمتص غضبه :متخفش ياولدي علي الاقل هخليه يكتب عليها ويتجوزها لما تكبر وتبلغ السن القانوني دي بنت الغالي وانا مش هرميها لاي حد دا برضه ولد ولدي ياسليم. ليقترب اسماعيل من والده ويجلس الق*فصاء ويمسك يده برجاء :يابا فريده مهياش واقعه دي زينه البنات كلهم وانا مرايدش اقلل بيها ولا اغصبها علي حاجه هيا مش عيزاها . انت عارف انها بنتي الي مخلفتهاش وفايزه هتزعل لما تعرف راجع نفسك يابا علشان خاطري فكر مره تانيه انا عايز نستني لما يجي الي يحافظ عليها ويصونها وابقي مطمن عليها معاه مش هنرميها لفاتن وابنها. لينهض الصاوي من مجلسه بغضب ويض*ب بعصاه الارض بقوه ويتحدث قائلا :الي عندي قولته يااسماعيل ومش هرجع فيه وفريده مش تقول حاجه انا هقولها بنفسي تمام وانا عارف انها مش هترفضلي طلب ليقف اسماعيل بحزن شديد وهوينظر الي والده فهي ليست ابنته ليحكم في امرها ليتحدث بصوت ي**وه الحزن الشديد :تمام يابوي الي تشوفه انا ماشي هروح اشوف المصنع واشوف العمال . الصاوي بهدوءوهو ينظر امامه دون ان يلتفت الي اسماعيل :تمام ياولدي روح ربنا يصلح لك الحال ويهد*ك ويقدم اللي فيه الخير . ليذهب اسماعيل وقلبه يتاكله يشعر انه اختيار خاطئ لكن ماباليد حيله ************************* "في غرفه فريده " فريده وهيا تتمد علي بطنها وترفع قدميها عن الارض وتحادث صديقتها :ايوا ياندي انا خلصت مذاكره وربنا يستر اصل انا خايفه من الامتحان قوي حاسه انه ثالثه ثانوي مش تانيه . ندي بطمانه :مش تخافي ياحب انتي احنا ذاكرنا وان شاء الله ربنا هيكرمنا وهنجيب مجموع حلو وبعدين انتي خايفه ليه السنه دي اصلا مش شهاده. "ليدق الباب" فريده :مش عارفه هو انا كل سنه كدا بخاف مش عارفه ليه علي العموم الباب بيخبط هكلمك بعدين. ندي :تمام ياقلبي سلام دلوقتي معطلكيش. لتنهض فريده وتفتح الباب لتجد امامها جدها الحاج محمود يتكا علي عكازه. فريده بابتسامه :جدو اتفضل ادخل تعالي معلشي وقفتك علي الباب. محمود الصاوي :ازيك ياحبيبت جدك عامله ايه في المذاكره . فريده بابتسامه :الحمد لله ياجدو والله زي الفل كله تمام . الجد وهو ينظر اليها بحزن خفي فهو لا يعلم عواقف قراره :تمام ياحبيبتي بس كنت عايزك في موضوع كدا. لتمسك فريده بيده وتساعده علي الجلوس :اتفضل ياجدو انا سمعاك. الجد_______ ******************************* فايزه :انت بتقول ايه يااسماعيل انت عايز بنتي تتجوز ابن فاتن دا لايمكن يحصل أبدا دا علي جثتي. اسماعيل :اهدي بس يافايزه هتنحل ان شاء الله ويمكن فريده هي الي ترفد ماهي مش ممكن ختقبل بالوضع دا. فايزه بعصبيه وصوت عالي : - وانا هستني لما هيا ترفض لا انا هروح لعمي الحج لازم اكلمه لازم يرجع عن الي في باله دي بنتي اللي مخلفتهاش ياسماعيل. ليمسك اسماعيلةبيدها ويجلسها ببجانبه يحاول تهداتها: - استني بس يافايزه لما نشوف فريده هتقول ايه احنا مش عايزين ابوي يزعل مننا فايزه والدموع تملا عينيها : - مش قادره يااسماعيل مش قادره خايفه تضيع مني فاتن مش ساهله ومش بتحبنا وهتزهق فريده والله اعلم ممكن تعمل فيها ايه اسمع مني يااسماعيل. **************************** -ها قولتي ايه يابنتي موافقه علي الي قولتهولك نطق بها الجد وهو ينظر اليها بتمعن . فريده بتفكير وهي تنظر لوجه جدها : - مش عارفه اقولك ايه ياجدي انا مقدره انك عايز ترجع عيلتك كلها جنبك بس مش علي حسابي انت عارف ممكن عمر دا مش يوافق اصلا . الجد بهدوء :لا هيوافق بس انتي وافقي علشان خاطري لتاخذ فريده نفس عميق وتخرجه بهدوء : - الي تشوفه يا جدو انا مش عايزه ازعلك الجد بسعاده وهو يحضنها ويقبل راسها : -هيا دي حبيبه جدها منحرمش منك ياغاليه يابنت الغوالي. لتحضنه فريده بحب وهيا تنظر الي كميه السعاده الباديه علي وجهه: - ولا ايحرمني منك يااغلي جدو في الدنيا كلها . **************************** يارا بسعاده بالغه وهيا تدور في ارجاء الغرفه : يعني احنا هنروح القاهره نزور جدو بجد ياعمر انا مبسوطه قوي قوي. ليبتسم لها عمر :طيب يالا ياجميل جهزي نفسك خلينا نسافر النهارده . يارا :تمام يافندم نص ساعه وهتلاقيني قدامك بشنطي وجاهز من مجاميعوا . ليضحك عمر علي طريقتها الطفوليه : -طيب بسرعه ياختي اصل نسيبك ونمشي . ********** عا** بهدوء :يافاتن احنا مش هنطول كلها يومين بالظبط وهنرجع هنشوف بابا عايز ايه. فاتن بحده بالغه وضيق شديد : عا** انت عارف اني مبحبش اروح هناك ومش هروح. عا** بحده :يعني هنسيبك هنا لوحدك انتي بتقولي ايه. فاتن :لا انا هروح عند اختي سهير هقعد عندها اليومين دول لحد لما ترجع. عا** بضيق :انتي حره انا مش هجبرك علي حاجه جهزيلي شنطه فيها غيارين علشان هنسافر كمان ساعه. فاتن :حاضر ياعا** ثواني وشنطتك هتبقي جاهزه. ليخرج من الغرفه ليقا**ه عمر عمر بتساول وهو يرا وجه والده الغاضب : ها يابابا عملت ايه قولت لماما. عا** وهو يحاول ان يكتم غيظه : مش موافقه بتقول هتروح تقعد عن خالتك اليومين دول. عمر بهدوء :خلاص براحتها خلينا احنا نجهز علشان نلحق نوصل. عا** :تمام يالا يابني. ***************************** في منزل الحج الصاوي الحج الصاوي :يابت يا سعديه لتهرول سعديه اليه عند سماعها صوته :نعم ياعم الحج اومر الحج الصاوي :عايزك تجهزي غدا مكن لابني عا** ومراته وولاده. سعديه بابتسامه :حاضر ياعم الحج دا انت تؤمر في اي حاجه تاني . فايزه بضيق :انت لسه عند رايك ياحج هترمي بنتي لفاتن انت عارف انها مش بتحبنا وحقوده وغلاويه طول عمرها. الصاوي :بس ابني بيحبنا وانا متاكد انها هتحب عمر وعمر هيحبها وهما دول الي هيخلو العيله ترجع مرا تانيه. فايزه :يابا الحج.... ليقطع كلامها الصاوي بحده : خلاص يافايزه الي عندي قولته خلاص مش عايز اسمع كلام في الموضوع دا تاني. لتصعد فايزه وهي يتاكلها الغيظ الي غرفه فريده فايزه بحده :فريده انتي يابنتي انتي موافقه علي الي جدك بيقوله دا. فريده بحزن :مش عارفه ياماما خايفه ازعل جدو مني وانتي عارفه اني مبحبش ازعله ابدا. فايزه :يعني يابنتي هتيجي علي سعادتك علي شان خاطر جدك انا مش فاهمه. فريده بحيره :مش عارفه ياماما الي ربنا رايده هيكون فايزه بحزن :ربنا يسعدك يابنت قلبي. ****************************** عمر وهو ينظر الي والده واخته بتساؤل : -هايابابا جاهز وانتي يايارا خلاص كل حاجه تمام . عا** بهدؤء :ايوا ياحبيبي يالا بينا. يارا :يالا يابابا انا جاهزه خلاص يالا بينا. عمر :طيب يالا يابابا ار كب وانتي يايارا اركبي ورا يالا. يارا بسعاده :يالا انا خلاص ركبت. ****************************** لينقضي النهار ويصل الاحباب الي باب البيت عمر :واخيرا وصلنا يالا ياجماعه حمدالله علي السلامه. يارا بسرعه وهيا تخرج من السياره :هاتوا انتوا الشنط بقي وانا هروح اسلم علي جدو . لتد خل بسرعه الي البيت لتصتدم بشخص ما. الشخص بحده وهو ينظر اليها :اي دا انتي مش تفتحي ياعاميه انتي ولا ماشيا . يارا بغضب :انا عاميه يااعمي البصر والبصيره. الشخص غضب شديد :بت انتي لمي نفسك اصل ارزعك قلم اجيبك نصين يارا وهيا تكاد تقتل احد الان : ترزع مين قلم يابتاع انت انت مفكر نفسك مين ها روح يابابا هات الشنط مع دادي ياخدام انت حاولت يارا قدر المستطاع ان تغيظه وتغضبه الشخص بدهشه :انا خدام .انا. الجد :في ايه ياسليم ياولدي ايه الي حصل بس وانتي مين يابنتي . سليم بضيق وهو ينظر اليها من اعلي الي اسفل :معرفش يا جدو داخله زي القطر وكمان بتعلي صوتها ومش عاجبها حد . يارا وهي تقفز في حضنه كالاطفال : جدو انت جدو محمود صح انا يارا عا** الصاوي. الجد بفرحه غامره وه يبادلها الحضن : يارا ياحبيبت جدك انتي جيتي وابوكي فين واخوكي وحشتوني قوي قوي يايارا مشوفتكيش من وانتي قد كدا ليشير بيده يارا بابتسامه : وانت كمان وحشتني ياجدو والله قوي عمر جاي هو وبابا هما بس بيجيبو ا الشنط ليصل عا** وعمر عا** وهو يسلم علي والده ويقبل يده : -ازيك ياحج وحشتني قوي يابابا ليحضنه الحج الصاوي بقوه : انتي الي وحشتني قوي ياولدي تعالو ادخلو يدخل عمر ويسلم علي جده ويقبل يده بحب : ازيك ياجدو عامل ايه صحتك عامله ايه. الجد :بخير ياولدي كبرت وبقيت زين الرجال عمر :متشكر ياجدو . الجد :ادخل ياسليم دخل مع ابن عمك الشنط دي . سليم بايماءه :حاضر ياجدي. ليدخل الجميع ويجلسو عا** :كبرت ياسليم انت بتشتغل ايه دلوقتي . الصاوي :سليم ولد اسماعيل بقي ضابط قد الدنيا في الجيش ومعاه رتبه نقيب كمان فخر عيلتنا كلها وانت ياعمر معاك ايه دلوقتي عمر :انا معيد في كليه هندسه ياجدو وبحضر الدكتوراه . الجد بابتسامه :ما شاء الله ! وانتي يايارا في سنه كام دلوقتي ؟ يارا :انا في سنه ٣ طب بيطري ياجدو ليضحك سليم بسخريه ف*نظر اليه يارا بحده الجد :ما شاء الله زين قوي يابنتي ربنا يوفقك يارا :بقولك ايه ياجدو مفيش حد في البيت ولا ايه فين عمي ومرات عمي. الجد :فريده فوق هي ومرات عمك لسه معرفوش انك جيتي . وعمك في المصنع زمانه جي اطلعي فوق ليهم وانت ياسليم ياولدي روح علي المصنع هات ابوك وتعالي . وانت تعالي ياعا** ياولدي عايزك في موضوع مهم قبل الغدا انت وعمر عا** :تمام يابابا اتفضل . ليدخل عا** وعمر والصاوي الكبير الي غرفه المكتب ****************************** يالا يافريده قومي غسلي وشك علشان ننزل نشوف الغدا علشان عمك وعيلته فريده بطاعه :حاضر ياماما . "ليدق الباب بقوه " فايزه بتعجب :مين الي بيخبط كدا. لتفتح الباب فتجد امامها فتاه جميله ب*عر طويل باللون الدهبي ترتدي بنطلون اسود اللون وبلوزه باللون الاحمر فايزه بتعجب :انتي مين يابنتي . يارا بابتسامة :انا يارا ياطنط بنت عا** . فايزه بابتسامه :يااهلا يااهلا اتفضلي يابنتي اتفضلي ياحببتي. فريده بابتسامه واسعه :انتي بقي يارا بنت عمي ماشاء الله ايه الجمال دا . يارا باعجاب وهيا تنظر الي فريده :وانتي بقي فريده ايه يابنتي الحلاوه دي دا انتي احلي من ما اتخيلتك بكتير . فريده :ههههه شكرا ياقلبي اخجلتم تواضعنا طيب تعالي اقعدي ادخلي . يارا :ماشي ياستي انا جيت اهو . فايزه :طيب انا هنزل يابنات اشوف الغدا اقعدوا براحتكوا. فريده :ماشي ياماما. لتجلس يارا وتربع رجليها علي السرير : الا قوليلي يافريده هوانتي ازاي اخت اللطخ الي تحت دا. فريده بتعجب :لطخ مين دا . يارا وهي تزم شفتيها كالاطفال :اسمه سليم . لتضحك فريده بشده :ابيه سليم هو انتي وقعتي فيه بس والله هو طيب قوي بس هو ديما بيص*ر الوش الخشب بس. يارا وهيا تحاول ان تصرف نظرها عن التفكير في هذا السليم :سيبينا منه وقوليلي انتي في سنه كام دلوقتي. فريده :انا ياستي في ٢ثنوي عام. يارا بتعجب :يانهار دا انتي لسه صغيره خالص بس مش باين عليكي خالص بصراحه . فريده بضحك :مش كدا. بقولك تعالي لما ننزل اسلم علي عمي عاصي ومامتك يارا :لا سلمي علي بابا وعمر اصل ماما مجتش اصلها تعبانه شويه. فريده :الف سلامه عليها طيب يالا ننزل. لينزلو الي اسفل . ***************************** عمر بعصبيه :انت بتقول ايه ياجدو انت عايزني اتجوز عيله لسه في ثنوي انت جايبنا علشان كدا انت بتهزر ياجدوا. عا** اهدي ياعمر بس عمر بعصبيه شديده وه يدور في ارجاء الغرفه :اهدي ايه يابايا دا بيقولك اتجوز واحده في ٢ ثنوي صغيره جدا وعمري مشوفتها انا ناقص هعيل علي اخر الزمن الجد بقرار قاطع : انا الي عندي قولته ياعا** زمان سيبتك علي هواك وخليتك تتجوز فاتن وتعصاني لكن لو عمر متجوزشي فريده فلا انت ابني ولا انت اعرفك وبعدين محسسني انك اكبر منها بكتير دانت يادوب ٢٦ سنه عا** بهدوء خوفا علي حالت والده الصحيه : اهدي بس يابابا والي انت عايزه هنعمله عمر وهو ينظر الي والده بضيق : بابا انا لايمكن اتجوز الي اسمها فريده دي هو تلزيق وخلاص الجد بعصبيه :اخرص ياولد تلزيق في عينك انت تطول تجوزها اصلا دي ضفرها برقبتك لينظر الي عا** بتساؤل :ها ياعا** قولت ايه. عا** بهدؤء :خلاص يابابا الي انت عايزه هيكون عمر بغضب شديد :انت بتقول ايه يابا . عا** :خلاص ياعمراحنا هنعمل زي ماجدك قال هتكتب عليها ولما تتم السن هتيجي تتجوزها رسمي قدام الناس. عمر :بس يابابا. عا** بحده :قولت خلاص ياعمر الي جدك عايزه هيكون . ليندفع عمر خارج الغرفه غافل عن تلك العيون التي تزرف الدموع بشده. لقد اهدر كرامتها اهانها وبشده كيف لها ان تتغاضي عن اهانته لها. وبكدا يكون خلص البارت توقعاتكوا❤❤❤ متنسوش النجمه ياقمرات??????❤ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD