البارت الثالث من روايه لعبه القدر
تبدا الحلقه في المستشفي
محمد قاعد حزين كوثر جاتلووو
كوثر ،،، انت جيبت يا ابني شوفت الي حصل لشمس
محمد،،، عرفت يا طنط الله يرحمها ياااارب
كوثر ،،، يرحمها اي هي ماتت لا قول ربنا يشفيها
محمد ،، يشفيها ليه هي عيانه
كوثر ،، نعم دا علي أساس اننا هنا بنعمل ايه
محمد ،،، يعني شمس لسه عايشه مماتتش قولي والله قولي وحياه عيالي كده
كوثر ،،، هههههه وحياه عيالي الي معرفش هما هيجيووو امتا اصلا شمس مماتتش بس يا عيني عليها دخلت في غيبوبه
محمد ،،، امممم كوثر يا كوثر قولي الحقيقه يا كوكو انا محمد ابن انتيمتك قوليلي الي فيها انا فاضحك عنيكي فضحاكي
كوثر ،،، امممم هو انا مينفعش اكدب عليك مره وحده من نفسي
محمد ،،، هاااا قولي دخلت في غيبوبه ولا دي خطه منك
كوثر ،،، بصراحه خطه مني واتفقت مع الدكتور عشان العيله الفقر دي تبعد عنها شويه بقا بس اوعي تقول لحد
محمد ،، عيييييب مش محمد الي يفتن
كوثر ،، حبيبي يا ابني تسلميلي بس محتاجاك تساعدني
محمد ،،، تحت امرك طبعا
كوثر ،،، شمس محبطه اوووي لازم نساعدها ونقوي ثقتها بنفسها عشان تبقا حاجه وتغبظ الاعادي
محمد ،،، تمام هي هتخرج امتا
كوثر ،،، النهارده
أنفقت كوثر مع محمد أنهم هيساعدووو شمس تحسن من مستواها والدكتور كتب لشمس علي خروج من المستشفي وكانت خطه فقدان الذاكره ما بين الدكتور وشمس وكوثر واخيرا محمد وصلوو البيت
الجده،،، حمد الله بالسلامه يختي زي القطط بسبع ارواح دا احنا قولنا خلاص ماتت
الجد،،، دي هتموتنا كلنا دي تموت دي
كامليا ،،، هههههههههههه خمسه خمسه خمسه
صالح ،، اي خمسه دي يا كوكي دي اغنيه جديده
كامليا ،،، ايوه من تأليف شمس
سعاد ،،، يخرب بيت دمك انتي وابوكي وامك اوووف معلش يا حسين ما تخودش في بالك المهم شمس بخير ما تتكلم ساكت ليه
الجده ،،، مالكم ساكتين ليه ما تتكلمووو في اي ما البنت زي القرده اهوووو
كوثر ،،، خلصتووو هزار وتريقه البنت فاقده الذاكره
الجده ،،، هههههه يعني نسيتنا طيب كويس ادي الي ناقص
كامليا ،،، يا حرام تدري يا بابا ايش الي مزعلني
صالح ،، هههههههههههه ايه الس**وكه الي حلقتيها
كامليا ،،، هههههههههههه لااا أن شمس فقده الذاكره ونسيت الخمس ملاحق يا عيني يا عيني يا عيني علي الولد هههههه
سعاد ،،، يخرب بيت دقل دمك انتي وامك
فيفي ،، يوه انتي حطاني في دماغك ليه يا سعاد انا اتكلمت يختي دا ايه البلاوي دي
سعاد ،،، يله يا حسين انت تعبان انت وفيروز وشمس تعالووو نطلع شقتكم
كوثر ،،، سيبنهالكم يخرب بيت احباطكم وانتي يا كامليا ابقي قابليني لو نفعتي ولا حصلتي الكليه غوري والله ما طايقه ابص في وشك انتي ولا امك ولا ابوكي
صالح ،،، متشكرين يا حجه روحي اشبعي بحسين
الجده،،، سيبك منها يا صالح المهم يا بت يا كامليا تعالي كمليلي باقي القصه بتاعه الخمسه بخمسه دي هههههههههههه
كوثر ،،، اووووف بيت عايز الحرق بينا نطلع فوووق
شمس بتبص للكل وبتمثل انها متعرفهمش وفي نفسها بتقول طيب وربنا لا اوريكم كلكم دا انا هجننكم بعون الله
في بيت محمد
محمد ،، يا زووووبه حضريلي الغدا يا زوزوووو
زينب ،،، خير فرحان يعني خير هي شمس خرجت من المستشفى
محمد ،، ايوه خرجت ابقي روحي اسالي واعملي الواجب
زينب ،,, اممممم ولما انت متدهول علي عينك بتحبها سايبها ليه بليده كده ما تساعدها
محمد ،، بحب مين يا حجه
زينب ،، وانت فاكرني هبله مش واخده بالي يا واد دا انت منمتش الليل عليها
محمد ،،، يا فضيحتك يا قرمط هو باين عليا اوووي كده
زينب ،،، هههههههههههه اووي اوووي
محمد ،،، طيب يا زوزو اتكلي علي الله من هنا مش فضحتيني وارتحتي خلاص بقا ن*دا شويه مش كده استري عليا مش تروحي تفتني لا انتيمتك كوثر
زينب ،، هههههه طيب يا حبيب تعالي اتغدا يله
محمد ،،، حاااضر هغير هدومي واحصلك
في شقه حسين
سعاد ،، شمس انتي مش عرفااني
شمس،،، طبعا ،،،،،، وقبل ما تكمل كلامها قاطعتها كوثر وغمزت لشمس
كوثر ،،، بقولك فاقده الذاكره يختي وانتي بتقوليها انتي مش عرفااني
سعاد ،، امممم طيب انا نازله اشوف امي وربنا يكملك الشفا ياااارب
فيروز ،،، خليكي يا سعاد كملي اكلك
حسين ،،، دي شويه وهتاكولنا كلنا
كوثر ،،، هههههههه
شمس،،، هههههه
حسين وفيروز فرحووو بلمتهم وسط بنتهم الوحيده شمس
في الليل الجميع في البيت طلع شقه حسين يسال علي شمس
فيروز،،، حد يفتح الباب يشوف مين
كوثر ،،، حاااضر انا هفتح امممم هوو انتووو شرفتوووو
الجده ،،، اي يا كوثر انتي هتباتي هنا ولا ايه يا بت
كوثر ،،، في اي بنت اخويا تعبانه اسيبها
صالح ،،، هههههه لا اذاي ودا كلام
كامليا ،،، اساعدك يا مرات عمي في المطبخ بما أن شمس يا حرام عيانه هههههه
شمس،،، يمااااااااااا عفريت عفريت الحقووووني
الجده ،،، يخرب بيتك فين العفريت ده
الجد ،،، عفريت يعفرتك يا بعيده انتي فاقده الذاكره ولا اتجننتي
فيفي ،، يا مصيبتي دي ماسكه الطاسه هتعملي اي يا بت يا مراري دي رايحه ناحيه كامليا
صالح ،، الحقي يا كامليا
كامليا بتجري في الشقه زي المجنونه وشمس بتجري وراها بالطاسه وبتقول عفريت عفريت هموتك لازم اموتك عفريت وكامليا بتجري لحد ما اتزحلقت ووقعت علي الأرض وشمس بتضحك من غير ما حد ياخود باله وكوثر فاهمه شمس بتعمل ايه وفيفي وصالح خايفين علي كامليا والجد والجده بيضحكو و علي المنظر وحسين وفيروز خايفين لا تكون حاله شمس اتدهورت
سعاد ،،،، يا شمس اهدي يا حبيبتي اهدي
شمس ،، انتي مين
سعاد ،، انا عمتك سعاد يا حبيتي اهدي
شمس،،، ودي مين وشاورت علي مرات عمها
سعاد ،، هههههه دي الحربايه مرات عمك
فيفي ،،، سمعتك يا سعاد انا حربايه طيب يرضيكي كده يا ام صالح
الجده،،، أن جيتي للحق اه يرضيني
فيفي،، شايف امك يا صالح
صالح ،،، اموتهالك يعني
الجده ،، موتني يا اخويا وريح مراتك مني شايف اخوك يا حسين عايز يموتني اااه عشت اليوم الي ابني يقولي هموتك اااه
الجد ،، يا وليه بطلي تمثيل هوو قال هموتك
الجده ،،، اسكت انت
الجد ،، حاااضر
شمس،،، عفريت عفريت وضربت الطاسه للمره الثانيه علي كامليا
كامليا ،، بتجري بخوووف يمااااااااااا انا نازله البت ام خمس ملاحق دي مش فقدت الذاكره دي اتجننت كامليا فتحت باب الشقه وجريت وشمس جريت وراها كامليا فتحت باب شقتهم وجريت واستخبت وقفلت الباب بسرعه اما شمس في ايدها الطاسه نازله جري علي السلم في نفس الوقت الي محمد وزينب طالعين فيه عندهم شمس وقعت وقبل ما توصل للأرض محمد مسكها بسرعه شمس فضلت تبصله ومحمد يبصلها
زينب ،،استغفر الله العظيم طبعا لازم نغص البصر يا ابطال مش كده
في نفس الوقت نزلت الجد والجده وصالح وفيفي بسرعه خايفين علي كامليا
الجده ،،، شوفت قليله الحياه مرميه اذاي في حضن راجل غريب
شمس بسرعه وقفت مستقيمه
زينب ،، اذيك يا ام صالح
الجده،،، كويسه يختي برضو دا كلام العيال حضنين بعض قدامك
زينب ،، لااااا فهمتي غلط دا شمس كانت هتوقع ومحمد ابني نقذها متخافيش ابني محترم
شمس ،،، انتي مين يا ست انتي
الجده ،،، يا حزني يا مراري لتكون فكراني عفريت اجري يا حاج هات مراتك وحصلني يا صالح كلهم بسرعه جريووو لتحت
زينب ،، هههههههههههه مالهم دول خافووو ليه
محمد ،، في نفسه بيقول عنيكي حلوووه اوووي يخرب بيتك
شمس ، في نفسها بتقول واحد قليل الادب وربنا لا اعفرتك انت كمان
زينب ،، انتووو بقالي ساعه بكلم نفسي في ايه
طلعت زينب ومحمد وشمس رحبت بيهم فيروز وسعاد وكوثر وحسين وقعدووو وبعدها مشيووو
عدا شهر بسرعه ما بين محمد الي معرفش يتابع مع شمس بسبب كليته وما بين كوثر الي صممت أن شمس تدخل امتحانات دور تاني وتعيد المواد ويمكن تنجح وما بين خطه كوثر وشمس بأنها لسه فاقده الذاكره
حسين ،،، بصي يا كوثر انا سمعت كلامك وخليناها تدخل الامتحانات واهي الامتحانات خلصت والنتيجه كلها ايام وتظهر وربنا يستر
كوثر ،،، متخافش انا متاكده انها هتنجح
فيروز،،، حتي لو نجحت مش هتدخل ثانوي
كوثر ،، متقاطعيش وقولي ياااارب
فيروز ،، ياااارب
عدا اليومين بسرعه والنتيجه ظهرت وكانت المفاجاه نجااااح شمس
كوثر ،،، لولولولولولوي يا الف نهار ابيض يا الف نهار ابيض يا الف نهار مبروك مبروك. شمس نجحت الف مبروك
كل العيله متجمعين
صالح،،، مبروووك علي ايه يعني دي كده كده مش هتدخل ثانوي عااام اي الفرحه في كده وكمان دور تاني يعني حتي ثانوي تجاري مش هتقبلها ما تخليكم واقعيين يا جماعه
كامليا ،،، غير كده خلاص يا بابا التقديمات في الثانوي العام خلاص قفلت والي راح راح خلاص قال بيزغرطوو قال
حسين ،،، لا اول مره يكون عندهم حق والله فعلا مش هتدخل ثانوي عام خلاص
فيروز،،، خلاص كفايه لحد كده تعليم والله تعبت من كلامهم
فيفي ,. قلبي عندك يا فيروز يختي كان نفسك بنتك تبقا زي بنتي لكن هيهات بقا هههه
فيروز ،،، بصتلها بصه بقرف واكتفت بالنظره وسكتت
سعااد،، صالح وبنته ومراتووو عاملين زي الدوا المر لازم ناخدوو عشان يشفينا وكلامهم لازم ناخدوو بيه عشان يقويكم وتتحدووهم
كوثر،،، اول مره تقولي كلام معقول يا سعاد
سعاد،،، انا طول عمري بقول كلام مظبوط يختي
حسين ،،، شمس روحي هاتي شربات ووزعي هههههه جاتك الهم يا شيخه خلتيني حزنت
شمس،،،، هو انت مين انتووو مين انا عايشه معاكم بقالي كتير مش عارفه غير كوثر وهي بتقول انها صحبتي يعني وفرحانه عشان انا نجحت هو انا فرحانه عشان نجحت لولولولولولوي
كامليا ،،، هههههه يا ماما يله ننزل شكلها اتجننت
فيفي وصالح وكامليا نزلووو شقتهم فضلت سعاد وكوثر وشمس وحسين وفيروز
كوثر غمزت لشمس ودخلت اوضتها شويه وكوثر دخلت اوضه شمس
كوثر ،،، شمس بطلي عياااط يا بنتي
شمس،،، هو انا ليه يا عمتي بيحصل معايا كده ليه محدش بيحبني ولا بيتمنالي الخير في العيله دي وحظي ليه عامل كده انا امتحنت اه بس برضو مش هتدخل ثانوي عااام يا عمتي كامليا كان عندها حق
كوثر ،،، عندك ثقه في ربنا ولا لا
شمس،،، اكيد عندي ثقه في ربنا ونعم بالله
كوثر ،، خلاص يبقا تسيبي الأمور ماشيه زي ما تمشي وانا معاكي مش هسيبك غير لما توصلي للي عوزاه وهشجعك
شمس،،، يا عمتي خلينا واقعيين انا مش هوصل لحاجه بالمستوي ده
كوثر ،،، متقوليش كده طيب المهم انزلي هاتي طلبات للبيت ولا اقولك كده ممكن كلهم يعرفوو انك مش فاقده الذاكره تعالي ننزل مع بعض
شمي،،، حااضر
فيروز،،، والله يا سعاد ماليا نفس اكول اهو انتي شايفه حاله حسين اخوكي شوفي حزين قد ايه علي شمس
سعاد،،، والله ما عارفه اقولك ايه يا مرات اخويا بس انا شايفه انك تجوزيها احسن من وجع القلب ده
فيروز،،، يختي وهو انا قادره اعمل كده من ابوها ومن كوثر
سعاد،،، يختي كوثر دي عوزاها تعنس زيها
في الوقت ده كوثر سمعت سعاد
كوثر ،،، متشكرين يا سعاد افندي علي الاقل انا مش ،،،،،،،، قاطعتها شمس
شمس،،،، يله بينا هنشتري طلبات زي ما قولتي
كوثر حزنت من كلام سعاد ونزلت هي وشمس
شمس،،، بطلي عياط بقا يا كوكو وبعدين انا قاطعت في الكلام عشان مش عوزاكي تمسكي فيها وانتي عارفه عمتوو سعاد لسانها طويل شويتين
كوثر ،،، علي الله فليتوكل المؤمنون يا بنتي انا سايبه كل حاجه علي ربنا وربنا قادر يجبلي حقي الكلام بيوجع اوووي يا شمس عشان كده مبحبش حد يتكلم عليكي الكلام بيوجع اوووي اوووي وبياثر علي النفسيه يا بنتي
شمس,,وهو انا حد مصبرني علي الدنيا دي غيرك يا كوكو فرفشي بقا يا قمري
كوثر ،،، هههههه حبيتي يا فاقده الذاكره
كوثر وشمس نازلين علي السلم بيضحكووو سمعووو صوت الجده
كوثر ،،، يبااااي هتستلمنا بقا
شمس،،،، هههههههههههه هسوق الهبل عليها
كوثر ،،، اشطا
الجده ،،، اتلم المتعوس علي خايب الرجاء جاتكووو الهم وحده معنسه ووحده فااشله وسقوطه ام ملاحق دي
كوثر ،،، ما هي نجحت يا حجه الله
الجده ،،، هههههههههههه يعني نجحت في الكليه يا خي
شمس،،، بصتلها بصه الجده خافت منها
الجده ،،، يمااااااااااا اتحولت المعفرته اهووو خوديها يختي وانزلي
في الوقت ده نزلت كامليا
كامليا،،،، يحزني ياني يمااااااااااا المعفرته هنا الحقيني يمااااااااااا
شمس،،، عفرييييييييته
كامليا ،،، يمااااااااااا مش رايحه اي مشاوير في سنيني السوده دي
الجده،،، ادخلي يا بت يا كوكي علي شقتكم وسيبي ام العفاريت دي يمااا
كوثر ،،،ههههههه شطوره يا بت تربيتي ايوه كده
شمس،،، هههههههههههه بينا بقا علي السوق
في السوق
زينب ومحمد ماشيين في السوق
زينب ،،، يا واد بقولك مالك مكشر وشك ليه يا بومه
محمد ،،،مدايق شويه يا اماااا سبيني في حالي بقا
زينب ،،، يوووه يا واد مالك الله طبخت طبيخ واتحرق منك ولا اطلقت يا حزين علي امك
محمد ،،، يووووه بقا يا امي في اي انا استاهل اصلا اني نزلت معاكي قال نازل اغير جو قال
في اتجاه آخر في السوق
كوثر ،،، يا بت يا شمس الطماطم دي وحشه تعالي نشوف بياع غيرووو
شمس،،، انا تعبت من اللف يا حجه تعالي نروح بقا
كوثر ،،، جاتك نيله ست بيت فاشله اي ده مش دي زينب الي هناك دي
شمس،،، اممم ايوه هي
كوثر،،،، بصوت عالي يا زيييييينب
زينب من بعيد ،، مين دي يوووه دي كوثر ومعاها شمس
محمد ،،، شمس
زينب ،،، امممم اخيرا فردت بوزك الحب بقا
كوثر ،،، اي يا زوزو بتعملي اي
زينب ،،، بدور علي عروسه لا ابني
محمد بصدمه وفي نفسه بيقول نهارك بكل الالوان يا محمد امي هتجوزني نهار اسود فاق علي صوت زينب
زينب ،، هههههههههههه انتي صدقتي اجوزوو ايه يختي يشتري طلبات هكون بعمل اي يعني اذيك يا شمس
شمس ،،،، مين حضرتك
زينب ،،، يوووه البنت مش عرفااني يا بت انا طنط زينب وبعدين انا كوثر انتيمتي فتنتلي علي الخطه يعني تعاملي معايا عادي انا وابني محمد
كوثر،،، انتيمتي فضحتني هههههههههههه
شمس،،، هههههه اذيك يا طنط اذيك يا محمد
محمد بصلها بصه حب وفي نفسه بيقول يا نهار ازرق هو انا اسمي حلووو اوووي كده نهار ابيض دي قمرايه وحلوه اوووي استغفر الله العظيم اي الي انا بقوله ده لازم اغص البصر عيييب
زينب ،،،، يا وااااااد فوق دي قالتلك اذيك مش بحبك يا منيل
كوثر،،،، هههههههههههه
شمس،ب**وف هههههههههههه
محمد ،،، هاااا كويس انا كويس اه والله كويس الحمد لله يعني كويس وراضي الحمد لله وكويس برضوو
كوثر وشمس وزينب بصوت واحد هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه
محمد ،،، ايييه بتصحكووو عليا ليا هااا بقول اي ما تيجوو نمشي قصدي تعالي يا امي نمشي
زينب ،،، هههههههههههه الواد لو فضل كده هيخرب الدنيا يا كوكي انا هاخدووو ونروح يختي تعالي يا فاضحني هههههه
كوثر ،،،، هههههههههههه يخرب بيتك يا محمدا مفضوووح اوو ي
شمس،،،، ليه يا عمتووو هاااا ليه
كوثر ،،، هاااا لا يختي مفيش بينا نكمل الطلبات عشان نمشي يله يختي يله هههههههههههه
كوثر وشمس خلصووو مشوارهم ورجعووو البيت وطول الطريق يضحكووو ولسه هيطلعووو السلم سمعووو و صوت صراخ
استووووب الآراء بقا وتوقعاتكم ياتري حصل ايه
بقلمي شيماء عبد الرحمن