الفصل السادس عشر

1075 Words
الدبلتين والأسورة تعالى صوت نجاة زوجة راضي داخل منزلها حاضر حاضر قلت حاضر غسلت يديها التي كانت تنظف بها زوجين من البط المسكوفي قائلة بضيق أنت يا اللي بتخبط أنت فاكرني واقفة ورا الباب ثم نظرت للدور العلوي قائلة بضيق انتم يا بنات طالعين فوق من آذان المغرب لية خلاص كفاية لعب ومرقعة فوق يا هوانم ما كادت تفتح الباب حتى تهللت أساريرها قائلة بلهجة مرحبا اهلا اهلا خالتي روحية دا أنا زرني الولي يا مرحب لو اعرف كنت رشيت الأرض ورد وفل أمسكت يدها لتقودها للداخل وهي تصيح ياسمين تحية. جهزوا العشا لخالتكم يا بنات ربتت المرأة على يد نجاة قائلة بأمتنان أتعشيت وخلاص يا بنتي الحمد لله اعترضت نجاة وماله نتعشى سوا تاني لقمة خفيفة وبصلة المحب خروف ناكل كبد وقوانص بط أردفت روحية وهي تجلس على الأريكة بمساعدة نجاة نأكل يوم الفرح أن شاء الله. فرح ماجد وعايدة ابتسمت نجاة قائلة يعني قالوا لك أنهم موافقين حظهم وبختهم في السما علشان نظر لهم ماجد ابني اومأت روحية برأسها وعايدة كمان ست البنات بكرة إن شاء الله تأخذوا بعض على الصاغة تشتروا دبلتين وغويشتين ومتتأخروش في كتب الكتاب خير البر عاجلة يا أم ماجد اعترضت نجاة بضيق وهي الست أمينة مجتش تبلغنا ليه بالقرارات دي مستكبرة هو أنا مش أد المقام ولا القزم المسلسل في بيتها منعها تن*دت روحية قائلة متستعجليش على دور الحماة يا نجاة وبلاش حمئة الصعايدة اللي متجذرة فيك دي محدش عدى الأصول يا بنتي أنا اللي قلت لجوزك بنفسي أنا اللي هجيب لكم الرد لحد البيت رفعت نجاة رأسها وتن*دت عزيزة خطوتك يا خالتي وغالية عندي أوي يا حبيبتي. وماله أنت بردوا أمهم وربتيهم من وهم صغار كانوا فى حضنك ويشهد لك الكل يا خالة ويشهد كمان للبنات أعقبت روحية عايدة شاطرة وحنينة يا نجاة هتصون سرك وبيتك وهتحافظ على أبنك وتعيش معاه لو اليوم ضاق هتاكل عيش وملح ومتقلش لأ أنتم اخترتم اطيب قلب في البلد كلها يا بنتي. مب**ك عليكم ربنا يتمم لكم على خير اومأت نجاة برأسها وأشارت لابنتيها التي احضرت اكواب العصير تعالو قربوا سلموا على خالتكم روحية يا بنات أمسكت نجاة بكوب العصير ثم قالت بفخر ياسمين وتحية بناتي قبلت المرأة جبين الفتاتين قائلة زينة البنات يا رب عقبالكم مبسوطين جايلكم أخت تالتة هتفت ياسمين سنترك لها الدور العلوي لتكون براحتها هي وأخي ماجد أكدت تحية بابا قال لنا أن الدور العلوي شقة ماجد اومات روحية برأسها ونجاة تضع بيدها كوب العصير ربنا يفرحك بهم يا نجاة البنات طوع أبوهم وواخدين شطارتك يا بنتي ابتسمت نجاة قائلة وماجد كمان أطيب خلق الله همت المرأة بالانصراف وروحية تعترض طريقها وتقسم بأغلظ الإيمان أن تجلس المرأة بعض الوقت أوقف الاختلاف بينهم مجئ راضي وماجد فقالت روحية أنا من ساعة هنا موجودة بكرة إن شاء الله تأخذوا بعضكم وتروح بيت أمينة وتاخدوا بنتها تختار شبكتها وتفرحوا والمزمار الرنان والطبل البلدي يدق وكل البلد تعرف أن ماجد خطب عايدة سرت الفرحة والسرور في وجدان ماجد لقد نال حلم تمناه قبل رأس روحية حاضر يا خالتي مش هنتأخر بعد صلاة العصر ان شاء الله أعقب راضي متشكرين يا ست روحية على كل شئ ردت روحية ببساطة على أي يا راضي ؟ ولكن راضي كان يعلم جيدا ويثق أن من أقنع أمينة بقبول زواج عايدةالأبنة الصغرى قبل الكبري هي روحية فأردف قائلا اقل حاجة يا خالة على خطوتك الغالية لحد البيت. أبنسمت روحية وهي تغادر مافيش اغلى منكم ابدا. بلهجة آمرة هتف راضي خذ بيد خالتك يا ماجد ووصلها للمنزل ولكن روحية اعترضت أنا عارفة الطريق كويس وهو كمان عارفني متخافوش. مش هاضيع ولا هاتوه في البلد حين عودة روحية لمنزلها كان طفل صغير ينتظرها اتمرجح يا خالتي رفعت روحية الطفل لأعلى وضعته بالأرجوحة قائلة من اللي بعتك يا حبيبي رد الطفل بهدوء جوز أمي ربتت المرأة على يد الصغير قائلة بهمس اتمرجح لحد ما تزهق لساك في الدنيا يا زكريا بس اللقاء ممنوع بينا لو بس ربك يكتب لنا لقاء ولو مرة واحدة وبعدين الموت ياخذني يكون ربنا رحمني من كل حيرتي وعذابي وطمني على الغالي لو بس اسمع صوتك هرتاح كل نهاية يوم كل واحد يرجع ل بيته ولأهله الإ أنت يا زكريا واخذك الدنيا في متاهاتها وزينتها كل غريب رجع الإ أنت لسه عاصي قلبك ولسه فكرك عني مشغول التقطت روحية كيس أ**د به بودرة بيضاء من منزلها وأتجهت لمنزل أمينة طرقت الباب يا أمينة بكرة إن شاء الله بعد العصر راضي وابنه وعائلته جايين علشان شبكة عايدة وماجد أعقبت أمينة عقبال ما نفرح ب زكريا وهو راجع بالسلامة لم تعقب روحية فشعرت أمينة بالقلق فتساءلت ايه الواد الصغير مجاش يتمرجخ النهاردة هزت روحية رأسها جه الحمد لله بس الحواجز لسه موجودة تنبهت روحية الكيس بيدها فنادت باصرار ضحى يا ضحى تعالي خذي وضعت روحية الكيس بيد ضحى التي سألتها بمرح اي دا يا خالتي بوردة؟ من ورانا اومأت روحية برأسها دا ملح ليمون سألت ضحى أعمل بيه أي ؟ ابتسمت روحية بهدوء وإن شاب ملامحها كلها حزن وهم وهي تقول دا بقا اللي كنت بدعك بيه غوايشكم علشان تزهز وتنور في ضوء الشمس دا القزم اللي كان بيخلي كل حاجة في ايد*كم لها ضي خلاص كدا بعد النهاردة أنتم اللي هتدعكم الغوايش بتاعتكم تهكمت أمينة أنت ناوية تهاجري يا خالتي وتهريي مننا ولا أي زفرت روحية بهدوء لو ينفع أهاجر ليه هناك كنت هاجرت يا بنتي وقصرت المسافات تبادلت البنات مع أمهم نظرة قلق قبل أن تقول عايدة اي الحكاية أنت ناوية تزوغي مني بكرة لا الهروب ممنوع لازم تكوني معايا دا أنت اللي هتختاري ليا الشبكة ولازم تكون على ذوقك هزت روحية رأسها قائلة لو في العمر بقية وكنت من أهل الدنيا يا عايدة رددت البنات بلهجة تأنيب بعد الشر عليك يا خالتي همست روحية الموت حق يا بنات مش شر أبدا بس لو ربنا يكتب لي رؤياه وألمس بايدي وشه هارتاح والله مش عايزة من الدنيا دي كلها إلا وجوده بس. قلبي على زكريا انفطر وقلب زكريا على حجر **ت ران بين الجميع البنات وأمينة يشفقن عليها وروحية تشعر بعدم طاقتها على الاحتمال والانتظار هتفت روحية يا أمينة اوعديني لما زكريا يرجع تجوزيه ضحى اوعديني ضحكت أمينة فتابعت روحية الفال النهاردة حلو وخالتكم روحية تعبانة شوية ربتت عايدة على كتف روحية قائلةبحنان سلامتك يا خالة الف سلامة أستطردت روحية يا ست البنات أسمعي كلام نجاة عامليها أنها ست البيت والكلمة كلمتها وأوع يا بت تخا**يها أو تزعليها حتى لو ماجد منها زعلان. والبنات خليك أخت ليهم. زي ضحى ونوارة تمام هتعيشي مرتاحة طول العمر وبالك مرتاح يا لا سمعونا زغاريد الفرح خلي الفرح يدخل بخلانه وأهله وعيلته والأصحاب والهم يهرب من عقب الباب يا لايا بنات صفقت روحية بيدها وقالت بلهجة آمرة يا لا ارقصوا وهيصوا يا لا احتضنت أمينة روحية فهي تعلم جيدا أن العجوز قد نال منها الانتظار والحزن على غياب الأبن الكثير ولكن تطرد شبح الحزن والفأل عن جارتها ورفقة العمر
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD