اقتباس 2 :-
كان يدندن مع الالحان الاغنية وهو يشرد بذهنه بـ مجنونته ..
- عشت عمري قبل منك يوم
واما جتيلي تاني
عشت كله في يوم قلب واحد ..
....:- ويوم وراء يوم وراء يوم ??
★★
جاور من يزرعون فيك الود و الورد ..
#رواية كارما
#ميراا ??
اقتباس 3 :-
" الحياة مليئة بالظروف والأحداث والمواقف التي من خلالها نتعرف على معادن الآخرين وموقعنا معهم قد نجد من يقف معنا مهما كانت الظروف فتزداد ثقتنا بهم ويبتعد الناس عنا في بداية الطريق وهنا نعلم أنهم لا يستحقون ولا يستحقون أن يكونوا معنا
....✍️
اخذت تنظر الي تلك العيون يسعادة عارمة ب قلبها لما تكن تتوقع ان يخرج عن ووقاره دائما من اجلها تري الجميع ينظر بانبهار واعجاب شديد اليه هو فقط حقها وليس لاحد غيرها ..!!
_مش عارفه اوصف فرحتي انت اكتر رزق جميل في حياتي وتعويض عن اي لحظة حزن عشت انا فيها !!
♕♕
اللّہم ارزقنا بركة في العمر، ونورًا في القلب، وضياءً في الوجه، وسعةً في الرزق، ورضآ في النفس، ومحبةً في قلوب الخلق، واصرف عنّا كل سوء،
يالله ..!!
#رواية كارما
#ميراا ??
الفصل الثالث :-
أنت اليَقِين أثنَاء الرُّبمَا، الإجَابة قَبلَ السُّؤال النَّفس العَمِيق قبلَ نِهاية الطَّريق، و الرُّؤية قَبل الضُّوء ..!!
تَحضُنّك الأشياء الصَغيرة ، وتَجد ذلك كافياً فأنتَ تَعرف الآن ، وبعدَ كُل ماعانيتهُ إِننّا لا نَحتاج مُعجزات كَبيرة لِنَنجوّا ..!!
فلاش بااك ..!!
امير بصدمة :-
_ايه !!
كارما بضحك علي تلك المعالم من الصدمة التي اصبح به وهي تكتم الضحك وتتحدث قائلة ..!!
_اصحاب يا دكتور امير ..!!
امير وهو كان علي نفس الصدمة التي قالتها تلك المتمردة ..!!
_انتي قولتي حاجة يا انسة من شوية صح مش كده بردو ..!!
كارما بضحك وجدية :-
_انا عارفة انك مستغرب يا دكتور وان ازاي اقول كده .. عشان انا المفروض بنت وكمان حضرتك
دكتور ليا .. وممكن فكرتك عني تكون غلط .. بس لو حضرتك سمعت مني للاخر الكلام هتقدر تعرف السبب اللي خلني اطلب كده !!
امير بحيرة :-
_وايه السبب يا تري يا انسة !!
كارما :-
_كارما ?? ..!!
امير ببرود :-
_يا انسة كارما ..!!
كارما بعفوية:-
_ اول حاجة ده سر تمام .. تاني حاجة السبب بقي اني شخص مش اجتماعي مش عارفة احاول اكون نفسي مع اي حد ب خاف ليكون الشخص ده يكون عايز يجرحني مش يكون دواء ليا وقتها هيكون داء في حياتي ..!!
وليه حضرتك لما انت دخلت افتكرت انك هتحاول تخليني اندم علي التصرف اللي حصل قبل المحاضرة بس بعدها انت سكت وكملت عادي .. يبقي كده انت لسه جواك شخص بيعرف يسامح .. شخص الناس معرفتش تغير ال حلو اللي جواك .. هتقدر تحافظ علي الصداقة دي من اي اذي او وجع ..!!
حيرة وايضا حيرة كبيرة هي تبدو فتاة بسيطة ورائعة وحديثها حقيقي ولا تحتاج الي تجعله مزيف وايضا جميلة من داخلها والظاهر ايضا ولا يلزم ايضا
الشكل .. بداخلها طفلة صغيرة لا تكبر ابدا وهذا
هو آجمل ما بها وتبدو مجنونه علي ذلك وذات مرح ..!!
امير بابتسامة بعدما ان استمع اليها وقرر ان يعطي فرصة ان يصبحوا اصدقاء هاتفا بابتسامة ..!!
_طب تمام يا كارما انا موافق .. بس زي قولتي ده سر .. يعني مش اجاي تاني يوم اعرف ان الجامعة كلها عارفة يعني ..!!
كارما بضحك وسعادة :-
_تمام يا افندم .. السر في بير ومالهاش اخر .. انا مبسوطة فعلا ان اخيرا
هيكون في حياتي صديق كده .. شكرا يا دكتور
امير ..!!
امير بابتسامة لتلك الطفلة التي لا تظل لديها خفة الظل ..!!
_مفيش شكرا ما بين الاصدقاء الحقيقين .. وكمان لو محتاجة اي مساعدة هكون موجود دايما .. وكمان كفاية امير لما نكون بنتعامل كاصدقاء ودكتور اقصد الكل .. يا كارما !!
كارما بسعادة وتأكيد :-
_تمام .. يا .. يا امير !!
أنــتَ البـحـر وأنـا المـبٌحـر بِـك والغـريـقَ ..!!
بااك ..!!
امير بضحك :-
_تقريبا ده كانت احلي صدفة حصلت ليا في حياتي من اربع سنين فاتت علي اليوم ده لما ظهرت هي ..
مكانتش مصدق ان فعلا هنكون اصدقاء بس حصل لما كانت هي ب تحتاج حاجة او مساعدة من حد كنت اول شخص يكون موجود .. حتي لما كنت انا
في مشكلة بتحصل ليا كانت بتكون معايا .. هي كانت عندها حق لما قالت احنا فعلا عايزين في حياتنا الشخص اللي يعرف يكون دواء مش داء ..!!
دائما في حياتي يا اعز اصدقائي كارما ..!!
وأنتِ نَجمة هنالك في السماء تلمعين بخفوت لا يراكِ إلا مَن شعر بعمقكِ في قَلبَه ..!!
★★
دعينـــــي اقترب إليكِ إلى أن تلتصق تلك القلـوب
ببعضها البعض ووتتحاكى بلغة أشواقها دعيني ااهمس على شفتيكِ كلمات حبـــي التي لن تنتهي ابدا ..!!
وجدت نفسي عالقاً بك دون أن أشعر دون أن أرسم خطة لذلك وبذلك انتهاء امر قلبي ..!!
الفصل الرابع :-
"أمّا عن مظاهرنا وصورنا نحن لم نختَر ذلك، ولحكمة كونيّة مُنِح كلّ واحد منّا نصيبهُ الخاصّ من الجَمال،
تذكّروا دائمًا أنّنا لسنا هذه الملامح ولا هذه الأجساد،
نحن الشّعور الذي نخلّفه في الآخرين .. هذا هو المكيال الوحيد الحقيقيّ ..!!
"أعرف جيدًا هذه الأيام
التي لا يعرف فيها المرء إلى أين يذهب ومع من يمضي الأيام التي يكون فيها المرء وحيدًا تمامًا
وراضيًا، ومتعايشًا مع قدره لكنه يظل يتمنى
بحزن خافت لو أن لي وجهة واحدة أمضي إليها
ولو شخصًا واحدًا أركض نحوه ..!!
بعد انتهاء اليوم بـِ نسبة اليه رجع الي بيته الذي هو علي ت**يم كالفيلا الصغيرة ومن الخارج من اللون الابيض وبها
حديقة بها ورود وازهار من النوعية النادرة يهتم بها "امير" كثيرآ وهي ايضا هواية لديه وكان قد عاد بكرا من عمله ليجلس مع عائلته بعض الوقت ..!!
امير وهو يدلف الي الداخل ويجد والدته وشقيقته يجلسوا في المدخل لـ حديقة ويتحدثوا بضحك كالمعتاد ..!!
امير بابتسامة :-
_مساء الخيرعلي اجمل ماما امنية واجمل اخت في الدنيا تارا روحي !!
امنية بابتسامة :-
_حبيبي .. كويس انك جيت بدري بقي !!
امير باستفهام :-
_ايه السبب !!
امنية بابتسامة :-
_ مفيش يا حبيبي الاول هنتغدا وبعدها نروح عند طنط اميرة عشان حفلة عيد ميلاد كارما كمان يومين وعايز تعمل مفاجأه ليها المرة دي وعايزك انت بقا تشغل كارما طول الوقت وتنزلها شغل معاك في الشركة عشان من وقت اما اتخرجت وهي زهقت من دلعها بتاع العيال ده ..!!
امير وهي يجلس بجوارها ويقبل يدها ويضحك علي كلامها ..!!
_ايه كل ده يا ست الكل يعني انا اللي هقدر عليها يعني ده كارما زاهر بنت اكبر مستثمر سياحي في الدنيا بس كويس انك خلتيني افتكر قبل ما تعمل مني دماغ صداع مش هيخلص علي هدية عيد ميلادها بس
تمام عيوني ليكي انتي وطنط اميرة عشان زي اسم بعض بس !!
تارا بضحك :-
_طب دي هدية عيد ميلادها والشغل بقي والاكبر حوار السخنة يا اميري !!
لتغمز له علي حديثه مع والدته في اصبح يعلم علي تلك المؤامرة الخبيثة التي بين شقيقته وصديقته و من حواء التي لا يوجد مفر منهم ابدآ ابدآآ ..!!
امير بانزعاج :-
_اه هي كده بقا انتي وست كارما ماشي واكيد انتي كمان عاوزه تروحي معاها !!
تارا وهي تقف وتجلس بجواره وتضحك علي انزعاج اخاها الكبير واحن شخص عليها في تحبه وتقدره جدا ..!!
تارا بضحك :-
_يا نهاري انت زعلت يا ابيه طب خالص انا اسفة يا حبيبي وكارما هخليها تعتذر بردو والمفاجاة ان احنا هننزل معاك الشركة من اول الشهر الجاي انا وكارما ونتدرب ايه رايك !!
وقبل ان يرد عليها كانت تقطعه وهو شرط وحيد فقط ..!!
تارا بضحك :-
_بس بشرط صغير يا حبيبي يا امير تسافر معانا
انا وكارما السخنة وعشان خاطري ده طلب صغير خالص يومين ونرجع علي طول !!
وتنظر اليه ببراءتها كالاطفال هي محتالة وتفعل كل ما تطلبه تلك كارمتي لكن حسنا ليقطع حوار العيون تلك ويردف في هدوء علي موافقته ..!!
امير بهدوء :-
_ماشي يا ست تارا موافق بس مش كل مرة علي كده تمام !!
لتضمه شقيقته علي سعادتها في هكذا سيكون الوقت مع بعضهم اكثر تشويق ..!!
تارا بـفرحة :-
_شكرا .. شكرا .. يا احلي امير !!
لتغادر حتي تخبر صديقتها والتي اصبحت مقربة منها مثل شقيقها
امنية بسعادة :-
_ربنا يخليك لينا يا حبيبي .. روح بقا تستريح شوية ولحد ما باباك يجي تمام !!
لينهض امير من مكانه ويبتسم علي حنان والدته عليهم علي الرغم من عدم وجود والدهم والذي هو شريك ل اباها ل كارما ..!!
امير بابتسامة :-
_تمام يا ست الكل !!
كان قلبي يحترق , ثم أصبح لا يشعر بشيء ، لقد تغلف بالحُزن ..!!
صعد الي غرفته والتي بها كل ذكريات طفولته ومراهقته وشبابه والان هو رجل في الثلاثين من العمر لكن يظل ذو طالة به ووقار وشديد الوسامة بتلك العيون الرمادية والشعر الاسود الكثيف ولكن يبدو ذو حظ عاثر في اوقات ..!!
ليذهب الي خزانته ويخرج منها صندوق وعلبة اخري والاول كان بها اول هدية من تلك المشاغبة كارما وايضا كان ..!!
"آمنت أن العلاقات بين البشر لا تقاس بالحب بقدر ما تقاس بالأمان .. الأمان الدائم، أن تستأمن أحدهم على عيوبك وزلاتك حتى على تلك الأمور التي تخاف قولها لنفسك، أن لا تشعر بضرورة إخفاء بعض الأحاديث خشية أن تش*ه صورتك ..!!
★★
"تتأخر و ك أنها ليست من نصيبك ثم يبهرك الله بطريقة تحقيقها، ثق بالله واطمئن ..!!
إن موطني الحقيقي هو ذاكَ القلبُ الذي يعرفني أكثر من أيّ شخص ، و يقبلني رغم كل شيء ، ويحميني كما يجب ، و يعود إليّ و أعود إليه مهما حدث ..!!
لا تطِل سُكوتك، وأنتَ تعلَم إنّك أكثرُ شخصٍ أشتَاقُ لكلامِه .. لا تستحقِر دُمُوع أحَد يبكِي اشتِياقاً، فالحَنِين ي**ِر عِظام الص*رِ وجعاً .. ربما عجزت روحي أن تلقاك، وعجزت عيني أن تراك، ولكن لم يعجز قلبي أن ينساك .. لو زرعت وردة واحدة في كل مرة أفكر فيها بك، لكان لدي حديقة أمشي بها طوال حياتي دون
أن تنتهي .. بداخلي عقل لا يجيد إلا التفكير بِك، وقلب لا يتقن سوى اشتياقك. أذكرك، وأشتاق، وأسهر مع الأشواق، وأكتب على الأوراق البعد لا يُطاق .. في داخلي بقايا راحلين، وقلب ينادي الغائبين لطفاً بنا، فقد أرهقنا الحنين .. لا شيء أتمناه في حياتِي سوى قُربَك وحب إِلى مَا لا نِهاية ..!!