الفصل السابع

4548 Words
واخذت تبكي بشدة :مات بسببيبي واخذت تبكي بشدة :مات بسببي بسببي انا اغلق حسام عينه بالم لموت صديقه ونظر باتجاه الشباك حسام للسائق : اطلع على المستشفى اللي فيها اسيل هانم اخرج حسام هاتفه حسام :انت فين اسر :انا هطلع على الشركة اتصلوا بيا حسام بهدوء : اسر تعالى على المستشفى اسر وقد شعر بالقلق ولكنه قاوم ذلك الاحساس :ليه انت كويس مش كدة حسام اسيل في العمليات سقط الهاتف من يد اسر واخذ يقود ولا يرى او يشعر بشئ فقط ماذا سيجري ان حدث لها شئ وصل حسام للمشفى ونزل بمساعدة الحرس ونزلت اميرة خلفه اشار حسام لاحد الحرس الذي يثق به فنزل الى مستواه : حسام بهدوء وصوت لم تسمعه اميرة وصل اميرة هانم لوالدتها واوعى تسيبها اشار له الحارس بثقة ورحل حسام همت اميرة بالذهاب خلفه الحارس : حسام بيه امرني اوصل حضرتك اميرة باستغراب : توصلني فين الحارس : عند والدتك صعد حسام لسيف ووجده يجلس ويضع وجهه بين كفيه بحزن اقترب منه حسام بهدوء ووضع يده على كتفه :اخبارها ايه سيف : مش عارف بقالهم اربع ساعات جوة وكل ما حد يطلع مابيردش عليا حسام وقد بدا القلق يظهر عليه :ربنا يستر سيف : انت كلمت اسر حسام بتنهيدة :اه سيف :مي وماما زمانهم جايين اغلق حسام عينه بالم شديد فقد بدا المه يشتد واصبح لا يرى شيئا حوله ويحاول فتح عينه ولكنها تغلق من كثرة الالم سيف بقلق :مالك يا حسام حاسس بايه حسام بقوة زائفة :ولا حاجة اتصل باسر شوفه فين اميرة من خلفه : اسيل اخبارها ايه يا سيف نظر لها كل من سيف وحسام باستغراب سيف بجمود : هتبقى كويسة جلست اميرة هي الاخرى بهدوء تام وظلوا ينظرون لها باستغراب خصوصا حسام الذي يعرف باصابة والدتها سيف : حسام انا نازل الحسابات عايزني وهكلم اسر من تحت علم حسام بانه يتركهم بمفردهم لان المشفى ملك لهم ولكنه غ*ي كالعادة لا يستطيع التصرف اميرة بدموع : حسام حسام : مافيش داعي يا اميرة خلاث مامتك عندك الحمد لله صحيح اصابة جامدة بس لحقوها وان شاء الله تبقى كويسة علمت اميرة انه اتطمئن على والدتها وعرف اخبارها فشعرت كم هي انانية ولا تستحق حبه لها فهو يمتلك من الحنان مايفيض ولا يمتلك شيئا من القسوة التي يحاول اظهارها نزلت اميرة على ركبتها امامه وجهشت بالبكاء المرير : والله يا حسام كان غصب عني انا ماكنتش ناوية اروح بس هو هددني تاني الصبح وماكنش قدامي غير كدة حسام باستهزاء : ماكنش قدامك تثقي فيا ولو شوية لكن ازاي طلعتي تجري تبعيني وتشتريها اميرة ببكاء : انا والله عطيته صفقات قديمة وحاجات ملهاش لازمة والورق في اوضتي انا ماقدرش اعيش من غيرك حسام :لا قدرتي يا اميرة وطلبتي الطلاق اميرة : لو سيبتني اموت يا حسام اموت نظر لها حسام بحزن ولكن قطع حديثهم رنة هاتفه حسام بيه الجارحي : الشخص حسام :ايوة يا فندم مين حضرتك انا الرائد أحمد جلال اللي بيحقق :....... مع جاسم وكنت عايز رنا هانم والدة حضرتك وخوفت اعمل استدعاء لحد من عيلة حضرتك من غير استاذان حسام بعصبية :والدتي مالها ومال الكلب ده بعد التحقيقات ظهر ان مدام رنا : ....... كانت عارفة بقتل والدة حضرتك صدم حسام من الذي تفوه به الظابط ولكنه تمالك اعصابه حسام :انت بتقول ايه مدام رنا كانت ممرضة لبسمة هانم هي وواحدة كمان فعايزين معلومات بس مش اكتر وفي اشتباه ان يكون لها يدفي الموضوع شعر حسام بالدنيا تتحرك حوله واسودت الدنيا امامه حسام بعصبية وصوت هز جدران المشفى انت اتجننت انت عارف انت بتتكلم عن مين الست دي ربتني ومستحيل تكون قتلت حد او تعرف حاجة وماقلتليش اقفل على الموضوع ده احسن ماتلومش غير نفسك الظابط بخوف :احنا اسفين يا فندم اغلق حسام الخط ووجد رنا تقف امامه والدموع تغرق وجهها بحزن رنا بدموع :حسام انا هقولك الحقيقة وجلست امامه وامسكت يده بضعف وجسدها ينتفض تحت نظرات مي واميرة وسيف الذي جاء من خلفهم ولا يقل حسام عنهم رنا بدموع : بس انت وعدتني انك عمرك ما هتكرهني لم يظهر حسام اي ردة فعل قصت له رنا ماحدث وكيف هددها جاسم واخذت تبكي وتزداد شهقاتها كالاطفال رنا بدموع :حسام انا كنت خايفة اخسرك لم يظهر على حسام اي استغراب فقد اعتاد الاسرار والصدمات حسام بجمود : كلكم خايفين تخسروني مش كدة وضعت رنا راسها بين كفيها صدم سيف ومي اما اميرة ف*نظر لحسام بخوف وقلق ومازاد قلقها هو **ته وقد كان ما كان يقلقها فقد زاد الم راسه وفقد وعيه اقتربت أميرة منه بفزع ورعب :حسام حسام رد عليا انتبه سيف ومي ورنا لصراخ اميرة جرى سيف لاستدعاء الطبيب اما رنا فقد فازداد بكاءها حضر سيف ومعه عدد كبير من اكبر الاطباء والكثير من الممرضات اخذه الاطباء داخل غرفة العمليات ويقف الجميع بالخارح لا يستوعبون الصدمة اما اميرة فتبكي بحرقة شديدة عند احمد فقد علم باصابة والدته وهم بالذهاب اليها فراته ميس وهو خارج فهو اصر على البقاء في شقتهم على البقاء في فيلا الجارحي نزلت ميس بسرعة وقلق ميس بقلق : في ايه يا احمد رايح فين بالسرعة دي احمد بضعف : ماما مصابة في المستشفى حزنت ميس على رحمة ميس : انا جاية معاك يلا هوصلك بعد اربع شهور اسر بعتاب وعيناه تمتلأ بالدموع :كدة يا اسيل تعملي فيا كدة اسيل بحنان :انت بتعيط يا ابيه قبل اسر يدها بحنان شديد :الف سلامة عليكي يا روحي اسيل بتعب :الله يسلمك يا ابيه لاحظ اسر انها تبحث عنه بعينيها اسر بخبث :بتدوري على حد يا حبيبتي اسيل بحرج :ها لا ابدا هو ابيه حسام فين ظهرت عليه ملامح الحزن والاسى ولم يعرف اسر بماذا يجيبها انقذه دخول مي ورنا رنا بحنان :حمد الله على السلامة يا حبيبتي اسيل بتعب :الله يسلمك يا طنط مي :الف سلامة يا لولو اسيل الله يسلمك يا مي لاحظ الجميع بحثها عن سيف مي بخبث :ماما هو مش انتي قولتي لسيف ان اسيل فاقت بس ما يصحش اللي عمله ده فرح صاحبه يتاجل ابتسم اسر على تلك المشا**ة ورنا ايضا سيف بمرحه المعتاد ويحاول التظاهر بالغضب : مين ده اللي انتو قولتوله يا بت انتي مش انا اللي قايك انا اول واحد عارف اصلا رنا لاسيل :والله يا حبيبتي اكتر واحد كان طول الاربع شهور هيموت من قلقه عليكي ابتسمت اسيل بخجل سيف بعشق :ولا انتي حاسة بيا خالص وحشتيني يا قمر : وجد سيف احد يمسكه من قفاه بغضب ماتتلم يلا ولا انت شايف كيس جوافة حاولت اسيل ومي كتم ضحكتهم اما رنا فقد فقدت بسمتها منذ غياب حسام وما زاد عليها هو جفاء سيف لها فهو يعتبرها سببا رئيسيا لما حدث لاخيه سيف وهو يبتلع ريقه : اسر باشا والله ما شوفتك اول ماشوفتها نسيت نفسي ضحك الجميع على ذلك المسكين الذي اوقع نفسه بمشكلة اكبر اسر :اتلم يلا جلس الجميع يمزحون عدا رنا التي لم تكن معهم وبعد قليل طرقت اميرة الباب ودلفتا ميرة بابتسامة تخلو من الروح : حمد الله على سلامتك يا حبيبتي اسيل باستغراب من مظهرها فقد فقدت الكثير من وزنها وتجمعت الهالات السوداء حول عينيها واصبحت كالوردة الذابلة الخالية من الروح اسيل :الله يسلمك جلست اميرة قليلا ثم استأذنت بالرحيل اسيل :مالها اميرة يا طنط رنا :مالهاش يا حبيبتي تلاقيها من الإمتحانات اسيل :امتحانات ايه هي الدراسة بدات رنا :ايوة يا حبيبتي انتي نايمة بقالك اكتر من اربع شهور بس الحمد لله رجعتلنا بالسلامة اسر بحنان : ماتقلقيش يا حبيبتي هنجحك في الترم ده مش هخليكي تستني سنة اسيل بابتسامة : لا يا ابيه انا عايزة ادخل من اول سنة أسر : اللي يريحك يا حبيبتي اسيل بابتسامة :فين ابيه حسام لحد دلوقتي معقول يكون مش عايز يشوفني سيف وتحولت ملامحه لحزن ممزوج بغضب وهو ينظر لرنا :حسام في غيبوبة بقاله اربع شهور حزنت اسيل على حسام بشدة وتجمعت الدموع بعينيها سيف بشفقة على حبيبته : بس الحمد لله العملية نجحت واستأصلوا الورم اسيل بدموع : بجد يا سيف سيف :والله يا قلب سيف وان شاء الله هيقوم اسر وهو يقترب منه بحذر وبصوت اشبه بالهمس :اتلم يا سيف احسنلك انا لولا انها هتزعل لو ض*بتك علقة كنت سحلتك مكانك وخليتك جمب اخوك اسيل : بتقوله ايه يا ابيه اكيد بتضحكوا عليا وابيه حسام تعبان سيف بابتسامة :لا والله يا روح قلبي وهو ينظر لاسر بتحدي ده كان بيقولي هجوزك اسيل يا سوفا خجلت اسيل بشدة وتلون وجهها باللون الاحمر من جراءته اسر باندفاع :انا قولتلك كدة يا حيوان انت سيف ببراءة مصطنعة :اومال كنت بتقولي ايه ده اللي انا سمعته قولنا كنت بتقولي ايه ضغط اسر على اسنانة بغيظ :هفكر يا حبيبتي انتي غالية عندي اوي وينظر لسيف بغيظ هفكر الاول يا سيف سيف وهو يبتلع ريقه :حيث كدة بقى يا لولو انتي لازم تتخلي عن فكرة العيال بعد اللي هيحصل فيا ضحك الجميع بما فيهم رنا وبعد مرور عامين من اصعب الفترات التي مرت على ابطالنا خصوصا اميرة التي فقدت شهيتها لعمل اي شئ فقط تذهب لجامعتها وتذهب لزيارة حسام كل يوم لم تبتسم مرة واحدة منذ غياب حبيبها بالرغم من خروج والدتها بخير وانصلاح حال ش*يقها فقد انهى جامعته وبدا بالعمل كمهندس د*كور باحد شركات الجارحي مهارته وذكاءه الذي جعله يترقى في وقت قياسي وميس التي بدات تنجذب اليه تدريجيا الى ان اعترفت له بحبها هي ايضا وقرروا الزواج الي ان جاء اهم حدث في حياه ابطالنا فقد افاق حسام من غيبوبته اخيرا اسر :حمدالله على السلامه يا صاحبي طولت الغيبة حسام :الله يسلمك اسر :انا بلغت الكل وزمانهم جايين ابتسم حسام فهم اسر انه يريد السؤال عن جاسم اسر :اتجنن رسمي وقتل نفسه ده طلع عامل مصايب وبلاوي كتير اوي حسام :يلا ربنا يسامحه ماتجوزش عليه غير الرحمة اسر بحزن : اميرة ماسابتكش لحظة يا حسام طول الوقت بتعيط سامحها ياصاحبي النيابة لما فتحت الفلاشة لقيت فيها صفقات قديمة جدا لينا متفيدش حد بحاجة هي مابعتكش يا صاحبي هي كانت خايفة على مامتها مش اكتر حسام بجمود : ممكن مانتكلمش في الموضوع ده تاني اسر باستسلام :اللي يريحك طب وطنط انا معاك انها خبت غليك بس كفاية اللي هي عاشته قبل ماتقولك من خوف ورعب لتخسرك وبعد ماقلتلك هي خدت عقابها حسام :اسيل اخبارها ايه اسر :الحمد لله العملية نجحت وفاقت وبقيت زي القردة مطلعة عيني ابتسم حسام :ومي اسر :دي مطلعة روحي زادت إبتسامة حسام :وسيف وفوجئ بسيف يدخل كالعادة ومعه اسيل سيف بمرح : ده بقى مطلعه من شعوره احتضنت اسيل حسام بحنان اسيل : الف حمد الله على السلامة يا ابيه حسام :الله يسلمك يا روحي وحمد الله على سلامتك انتي سيف بمرح :هو احنا هنقضيها احضانان انت ماصدقت ولا ايه يا سحس دي محجوزة والقى بنفسه داخل احضان اخيه نظر حسام بابتسامة لاسر ليساله ان كان وافق فاجابه اسر بابتسامة ايضا وهو يحرك كتفيه بقلة حيلة اسر : بسم الله الرحمن الرحيم انت بتطلعلي منين يا بني انت ابتسم حسام على مشا**ة طفله المدلل دلفت مي التي جعلت حسام يعتدل كي ياخذها في حضنه مي بدموع فرحة :حمد الله على السلامة يا ابيه دفع سيف وابعده عنه مما اغاظه كثيرا حسام وهو يفتح ذراعيه لها :الله يسلمك يا روحي جرت مي داخل حضن حسام بفرحة شديدة رفعت مي راسها بحزن :ابيه ممكن اطلب منك طلب حسام بابتسامة :انتي تؤمري يا قردة فهي حقا نقطة ضعفه فهي ابنته ليست اخته وهي تربت على يده رنا بدموع : الطلب ده انا يا حسام رفع حسام وجهه لها باشتياق رنا بدموع : لو مش عايزني انا همشي ومش هتشوف وشي تاني بس خليك دايما فاكر اني من غيرك اموت يا ابني خرحت مي من حضن ش*يقها ووقفت بحانب اسر وسيف همت رنا بالخروج وهي تجر اقدامها بحزن حسام :عايزة تحرميني من حضنك يا امي شعرت رنا كمن كانت ميتة وردت فيها الروح اسرعت رنا اليه واخذته في احضانها بلهفة واشتياق شديد رنا بدموع :حمد الله على السلامة يا حبيبي حسام بابتسامة :الله يسلمك وقبل يدها بحنان اسر : عن اذنك يا حسام عن اذنك يا طنط ثواني وجاي خرج اسر اسر :أيوة يا اميرة انت فين اميرة :انا في الجامعة اسر بابتسامة : ماوحشكيش صوت حسام اميرة باستعجال :لا والله كلكم وحشتوني ابتسم اسر بداخله وفجاءة توقف عقل اميرة واصبحت لا تستوعب ماذا يقصد ايقصد ان حبيبها فاق واستعاد وعيه اميرة بدموع وصوت يملؤه الضعف والخوف :انت قولت ايه دلوقتي اسر بابتسامة :حسام فاق يا اميرة قفزت الفرحة في عينيها وتحولت دموعها الى شالالت من دموع الفرحة اميرة بفرحة شديدة : بجد حسام فاق اسر بابتسامة :ايوة يا أميرة مش هتيجي تشوفيه اميرة باندفاع : اعتبرني عندكم وفجاءة يلمع الحزن داخل عينيها اميرة : لا انا هبقى اطمن عليه لما ينام وتكمل بنبرة جعلت قلبه يتمزق اكيد مش عايز يشوفني اسر بحزن :اللي يريحك بس خليكي حاطة اللي هقولهولك ده في دماغك حسام لسة بيحبك هو بس مجروح ابتسمت اميرة من بين دموعها لانهم رجعوا مرة اخرى يقولون حسام غاضب حسام يتكلم حسام يتحرك ولا يختلف وضعها عن وضعه كثيرا ففي فترة غيابه كانت بلا روح والان نستطيع ان نقول اميرة ابتسمت اميرة بها روح تمنت اميرة لو تجري اليه وترتمي في احضانه دلف اسر لغرفة حسام فوجد الطبيب بها اسر :خير يا دكتور الطبيب بابتسامة :خير ان شاء هللا يا باشمهندس كنت بقول لحسام بيه انه بقى تمام ماشاء هللا ويقدر يخرج بكرة بالكتير كفاية مستشفى كدة اوي زاردت ابتسامة اسر الطبيب لحسام :واحب اطمن حضرتك يا حسام بيه الشلل اللي عند حضرتك كلها حاجات بسيطة ويروح خالص انا هبعت لحضرتك دكتورة شطرة اوي تعالج حضرتك والموضوع مش هياخد جلستين تلاتة ان شاء الله حسام : متشكر يا دكتور بس انا هطلع النهاردة الطبيب : ماينفعش النهاردة يا حسام بيه حسام بحدة :انا هطلع النهاردة الطبيب باستسلام :اللي يريحك يا فندم احنا تحت امرك استاذن الطبيب وكادت رنا ان تحاول اقناعه حسام بابتسامة وقبل يدها بحنان : خلاص يا امي انا الحمد لله كويس ابتسمت رنا عند اميرة ذهبت اميرة الى الملجأ الذي داومت على زيارته بالنيابة عن حبيبها وقفت اميرة عند مدخل الملجأ وعينها تذرف دموع وتتذكر كيف كانت تقف امامه طول تلك الفترة وكيف تقف امامه الان دخلت ومعها الكثير من الهدايا وقلبها يتراقص فرحا اعطت الهدايا للاطفال بحب وفرحة ودلفت لاميرة التي اصبحت تسمع وتتكلم منذ ان تولت اميرة عالجها اميرة :حبيبتي انا مش بتلعب مع صحابها ليه استدارت لها الطفلة بفرح شديد اميرة الصغيرة :انيرررة وحثتيني اميرة وهي تحملها بفرحة وتشير بيدها على اسنانها :امتى السنتين دول يطلعوا بقى الطفلة بحزن طفولي :مث عارفة والله يا انيرة هتتطلح انتى منه لله الفار اللي كلهم مث هثامحه ابدا دلوقتي حثام لما يثوفني حيتريق عليا حاولت اميرة ان تكتم ضحكتها ولكنها استغربت احساس تلك الطفلة فهي تشعر بان حسام سيستعيد وعيه منذ فترة ولم تفقد املها حتى في الوقت الذي تملك اليأس من الجميع بسبب كلام الاطباء لم تفقد هي املها اميرة :طب انا عندي ليكي مفاجاءة حلوة الصغيرة : جيبتي الثنتين من الفار لم تستطيع اميرة ان تكتم ضحكتها :لا يا حبيبتي انا اللي جيبته لنفسي لما قولتلك ان الفار اكلهم حزنت الصغيرة اميرة بابتسامة جميلة :مش عايزة تشوفي حسام قفزت الفرحة في عين اميرة الصغيرة واحتضنت اميرة بفرحة شديدة وفي المساء ذهبت الفتاتان لرؤية حسام في المستشفى ولكنهم تفاجئوا به ينزل على كرسيه المتحرك ومعه اسر والحرس يحاولون كف الصحافة عنه دخل حسام الى سيارته بمساعدة اسر والحرس وسيف ورنا ومي واسيل ايضا دخلوا الى سياراتهم وانطلق الحرس خلفهم وقفت اميرة وهي تحمل الطفلة تنظر له باشتياق ولا تشعر بالدموع تغرق وجهها لمم تشعر بشئ من حولها حتى برحيله افاقت من ذكرياتها على يد صغيرة تمسح دموعها بحنان اميرة :بتحيطي ليه يا اميرة تحالي نروح عند حسام اميرة :هو زعلان مني مش هيكلمني الطفلة : ليه انتي زعلتيه اميرة :انا علطول بزعله الطفلة بغرور : انا هسامحك المرة دي وهخليه يسامحك بس لو زعلتي حبيبي المرة الجاية انا مش هكلمك ابتسمت اميرة بوجع :بس يسامحني الطفلة خلاص يلا عشان اصالحكوا قبل ما انام ابتسمت اميرة :يلا يا حبيبتي نظرت لها اميرة ودموعها لازالت تغرق وجهها ذهبت الفتاتان الى الفيلا ظلت اميرة تنظر للبوابة الخارجية وقلبها ينتفض بقوة قررت اميرة الدخول فهي لن تستطيع الانتظار اكثر ولكنها قررت الانتظار في الحديقة الى ان يذهب الجميع لغرفهم وينام حسام ايضا في غرفة حسام رنا :يلا يا ولاد نسيبه يرتاح شوية سيف : هو مش كفاية عليه راحة بقى حسام بابتسامة :هو اللي يعرفك يشوف راحة سيف بغرور :حبيبي يا سحس حسام : قوم يلا عايز انام اطلع برة سيف :انا طالع بمزاجي ابتسم حسام فهو اشتاق لمشا**ته خرج الجميع وظل حسام شاردا في الفراغ نعم يفتقدها يريد ان ياخذها الى عالم بعيد لا يوجد به سواهم فقط فوجئ حسام باميرة الصغيرة تطرق له على الزجاج وتلوح له بيدها الصغيرة ابتسم لها فهو اشتاق لها ايضا وحاول الجلوس على كرسيه المتحرك وذهب اليها باستغراب فتح حسام الباب لها وجرت هي اليه قفزت فوقه واحتضنته بشدة حسام بابتسامة : وحشتيني اميرة :انا لو كنت وحثتك كنت جيت شوف*ني استغرب حسام كثيرا فهو تركها لا تستطيع الكلام او السماع ولكنه فرح كثيرا وقبل يدها بحنان حسام بابتسامة :انتي سامعاني يا اميرة اميرة بلماضة :طبعا اومال بكلمك ازاي بث الفار خد الثنتين دول بوث وتشير الى اسنانها بيدها الصغيرة قبلها حسام مرة اخرى وابتسم وتذكر كيف كان يضحك على صغيرته عندما يقول لها ان الفأر اخذ اسنانها ولن يعيدهم لها مرة اخرى وهي تظل تبكي طوال اليوم ولكي يصالحها يضعها على ظهره حسام :انتي جيتي هنا ازاي يا لمضة اميرة بدموع :معايا انا يا حسام لا ينكر حسام ان قلبه يريد ان ياخذها بحضنه ولا يخرجها منه الى اخر العمر انزل حسام صغيرته برفق اميرة بدموع : حمدالله على السلامه يا حسام : وتكمل بصوت مخنوق من كثرة البكاء وحشتني نزلت اميرة لمستواه :حسام انا بحبك ...وعمري ما فكرت ابيعك في حياتي انا . اخذت تترجاه تحت نظراته لها بعشق و لا يشعر بشئ من حوله فقط تائه في بحور عينيها وضع حسام يده خلف راسها وقربها اليه برفق ولازال تائه في بحور عينيها شعر حسام بالذي ينوي ان يفعله فاحتضنها بحنان وهي ايضا اخذت تبكي بين احضانه بحرقه قبلها حسام بحنان من جبينها وقام باحتضانها مرة اخرى بحنان اميرة : حسام حسام : شششش حسام بحنان : اللي فات مات نظرت له اميرة بابتسامة يملؤها الحب والعشق والندم حسام بابتسامة : انا تعبت وانتي بعيد عني رفعت اميرة كفه ووضعته على وجنتها وقربته من شفتيها وقبلته بحنان شديد تاه حسام مرة اخرى وكاد ان يفعل ما لا تحمد عقباه حسام بحدة : قومي من هنا بسرعة يلا يا اميرة حزنت اميرة من ابتعاده عنها مرة اخرى وظهر ذلك على وجهها اميرة بدموع : والله اتعاقبت كتير اوي يا حسام كفاية بقى حسام : يا بنتي انتي ناوية على ايه بالظبط انا ماسك نفسي بالعافية على ما اتنيل اتجوز نظرت له اميرة بفرحة شديدة كانها طفلة صغيرة تائه من والدها ووجدته حسام وهو يقبل راسها : تعبتيني معاكي اوي يا اميرة ابتسمت اميرة وطبعت قبلة سريعة على خذه وقامت من امامه بسرعة ابتسم هو على تلك المجنونة حسام بابتسامة : اه يا بت المجنونة اميرة بابتسامة عشق : بحبك ابتسم حسام لها وكانت عينه كافية لها كرد على كلمتها فهو تجاوز مرحلة الكلام حسام :هي اميرة فين ابتسمت اميرة واشارت له على سريره ليجدها نائمة عليه بطريقة عشوائية ابتسم حسام وذهب لكي يعدل من وضعها تحت نظرات اميرة العاشقة حسام : انا عارف اني وسيم بس معلش تعالي ساعديني اقتربت أميرة وساعدته حسام : يلا ادخلي جمبها جوة اميرة بمشا**ة : نعم لا طبعا مانمش جمب حد غريب رفع حسام احد حاجبيه باستنكار طبعت اميرة قبلة اخرى على خذه وهمت بالرحيل : ما قولتش لمامي واحمد وهيقلقوا عليا حسام : خدي هنا رايحة فين اميرة : ايه هروح حسام : انتي اتهبلتي يا بت انتي تروحي فين لوحدك انتي عارفة الساعة كام اميرة بمشا**ة : ما انا ماضمنكش يا عم لحد اخر الأوضة دي ابتسم حسام على مشا**تها ولم يعارضها فهي محقة فهو لن يستطيع التحكم بنفسه طالما هي بجانبه : طب يلا هوصلك لحد ما اكتب الكتاب ومش هتنامي غير هنا واشار على قلبه خجلت اميرة وابتسمت وصلت اميرة الى منزلها بفرحة لم تدخل قلبها منذ اكثر من عامين مروا عليها كانهم الدهر رحمة : كنتي فين يا اميرة اميرة بعشق كنت عند حسام رحمة بحزن : يا بنتي ارحمي نفسك بقى حسام مش هيقوم اميرة بفرحة : قام يا ماما فاق خلاص وصالحني احمد من خلفها :هو مين ده اللي فاق يا بت انتي اميرة وهي تحتضن اخيها :جوزي جوزي فاق يا احمد فرح كل من رحمة واحمد لذلك الخبر وقرروا الذهاب اليهم غدا والاطمئنان عليه احمد : تصبحوا على خير انا داخل انام وحمد الله على سلامته يا ميرا اميرة : الله يسلمك ظهر على رحمة بعض الحزن اميرة : مالك يا مامي رحمة بابتسامة : مفيش حاجة يا حبيبتي اميرة :هو انا مش عارفاكي يعني في ايه يا قمر رحمة : اكيد حسام مش طايقني ومش طايق يشوف وشي اميرة بدموع : حسام طيب اوي وبيعرف يسامح رحمة بابتسامة : انتي محظوظة يا حبيبتي بيه حافظي عليه حتى لو خيرك بيني وبينه اختاريه هو اوعي ت**ري قلبه ابتسمت اميرة ودلفت للنوم ولم تستطيع النوم فقط تفكر بحبيبها في الصباح جاءت الطبيبة لتبدا جلسات العلاج لحسام وبعد قليل دلفت اميرة الى غرفة حسام بعد ان سلمت على الجميع ووجدت حسام يستند على الطبيبة اميرة بغيرة : ارتاحي انتي يا حلوة وانا هستده ابتسم حسام داخله واراد مشا**تها حسام :معلش يا دكتور انا تعبت ممكن تساعديني اقعد وكفاية كدة النهاردة اقتربت اميرة منها وعينها كالدم من كثرة الغضب :انا هسنده انا ما تتعبيش نفسك يا مدام حسام باستفزاز : الدكتورة انسة يا حبيبتي اميرة بغضب : وكمان انسة طب اوعي كدة يا انسة انا اللي هساعده اشار حسام للطبية بالانصراف وهو يبتسم داخله على تلك الحمقاء التي لا تعرف كيف يعشقها الى حد الجنون انصرفت الطبيبة وساعدته اميرة في الجلوس وهي غاضبة ولم تشعر بانه استطاع السير وانه يتحسن ولكن كل ما يشغل بالها هي تلك الطبيبة همت اميرة بالوقوف بعد ان ساعدته بالجلوس ولكنه لم يعطها فرصة حيث سحبها اليه لتجلس فوقه حسام بعشق : شكلك زي القمر وانتي غيرانة اميرة بغضب يمتزج بالخجل من وضعها وض*بته في كتفه : انا مش غيرانة وبطل قلة ادب حسام بابتسامة :ومتعصبة ليه اميرة بغضب : مانت ماشوفتهاش بتتسهوك ازاي وبدات بتقليدها بطريقة جعلت حسام يفقد السيطرة على نفسه واخذ يضحك بصوت عالي مما زاده وسامة على وسامته اميرة بعشق : ماحدش هياخدك مني هدات ضحكة حسام ونظر لها بهيام شديد وبدا في الاقتراب منها رويدا رويدا شعرت اميرة بالذي ينوي ان يفعله فهبت واقفة اميرة بضحك : اتلم يا حسام حسام : عيارك فلت يا مزتي وبقيتي بطولي ل**نك عليا اميرة باستفزاز : هتعمل ايه يعني هب حسام واقفا وامسك بها صدمت اميرة من انه وقف بتلك السهولة وفرت دمعة من عينيها وتناست الوضع التي هي عليه اميرة بفرحة شديدة : انت بتمشي حسام بابتسامة : الحمد لله الدكتور قالي اني خلاص كام جلسة وابقى تمام بس بعد ماشوفت الحلاوة دي مش قادر افضل قاعد عايز اتجوز يا ناااااس خجلت اميرة من تلميحات حسام وابتعدت عنه اميرة :انا هروح افرحهم حسام :لا استني انا هاجي معاكي بس زي مانا ونعملها مفاحاءة وبالفعل خرجت اميرة وحسام للجميع وبما فيهم احمد ورحمة التي ابتسمت له بندم وحزن فرد اليها ابتسامتها بابتسامة تسامح لا تليق سوى بقلب طفل نقي مثل حسام الجارحي سيف وهو يجلس ويضع قدم فوق الاخرى : غير مبالي بدخول حسام ويتصنع الغرور حسام انا هتجوز معاك في نفس اليوم حسام خد يا سيف هقولك سيف ولازال على وضعه :عايز ايه يا بني تعالى انت حسام بابتسامة : معلش تعالى على نفسك يا باشا انت شايف مش قادر اجي سيف باستسلام مصطنع :امري لله انا عارف ماتقدروش تعملوا حاجة من غيري انا عارف اقترب سيف من حسام وفجاءة انقض حسام على ذلك الا**ه مما جعل الجميع يتفاجا وتنزل من عيونهم دموع الفرح منذ زمن بعيد وحتى سيف من وسط الض*بات التي يتلقاها احتضن اخيه بفرحة لا توصف ولم يجد حسام مفر من احتضانه هو الاخر اقترب حسام من رنا وقبل يدها ومسح دموعها بحنان واحتضنها وقبل راسها حسام للجميع : فرحي انا واسر واحمد الاسبوع الجاي ان شاء الله والكل هيحكي عن فرح اولاد الجارحي ظهر على مي الخجل وهمت بالانصراف حسام بابتسامة :تعالي تعالي هنا انت هتعمليلي م**وفة منك لله يا اسر اسر وهويحتضنه :طب مانكتب النهاردة والفرح في اي وقت استدار له حسام :لها حق البت تت**ف فعلا اتلم يلا بدل ما اسر : بدل ما ايه لا ابوس ايدك اسبوع اسبوع مش مهم ضحك الجميع على لهفة اسر اقتربت رحمة منه بندم والدموع تملأ عينيها رحمة : انا مش عارفة اودي وشي فين منك يا بني انت كل مرة بتثبتلي اني احقر واحدة في الدنيا...انا لو مش هيضايقك هحضر فرح بنتي ومش هتشوفوا وشي تاني يا بني حسام : مفيش داعي للكلام ده ربنا يخليكي لاميرة ولاحمد ابتسمت رحمة مرة اخرى وودت لو تنحني احتراما لهذا الشخص الذي لن يتكرر فرح الجميع بهذا الخبر عدا شخص واحد سيف بغضب : خلصتوا وانا بقى فين من ده كله اسر بابتسامة : ده انا هطلع عليك كل اللي اخوك عملوا فيا سيف بتذمر :انا مالي يا عم هو مفتري انا ذنبي ايه حسام : بتقول حاجة يا سيف سيف برعب :لا يا كبير الف مبروووك عقبال سيف الصغير ابتسم حسام : هو انا قادر على سيف الكبير لما اجيب لنفسي بلوة تانية مرت الأيام بسعادة وفرح وتزوج حسام واميرة واسر ومي واحمد وميس وتبدلت احوال رحمة من التمرد والشر للطيبة والحنان واصبحت هي من تحل مشاكل ابنتها وتنصحها بطاعة زوجها حسام :انتي لما هتيجي تولدي هتعملي ايه يعني اميرة باستغراب :هعمل ايه يعني يا حسام هقولك انا بولد مثلا اكيد هصوت والم عليك الناس صدم حسام من سذاجة اجابتها واراد مشا**تها كنت بحسبك هتقوليلي انت السبب زي كل المسلسلات اميرة بغضب : وهتعمل ايه يعني لو قولت كدة حسام وهو يمثل الخوف : ولا حاجة يا باشا هرد عليكي بنفس الاجابة ...كان بمزاجك يا اختي وبعد الكثير من المناوشات دلفوا للنوم وبمجرد ان غفى حسام حتى استيقظ على صوت اميرة وأستيقظ الجميع على صراخها فحملها وذهب بها الى المشفى حسام بعصبية : ايوة يازفت انت فين اسربنعاس :هكون فين يعني يا حسام نايم ارحمني اختك بتتوحم بقالها تلات ساعات ولسة نايم حسام بعصبية : اميرة بتولد واحنا نسينا اميرة في الفيلا لوحدها خايف تقوم متلقيش حد اسر : ام محمد معاها يا حسام ماتقلقش بلاش نصحيها هب اسر واقفا : انا جاي يا حسام اهدى اغلق اسر الخط وبتذمر :الله يخربيت الجواز على اللي عايزين يتجوزوا مي بتقول حاجة يا حياتي اسر بغيظ :لا يا روحي مرات اخوكي بتولد فرحت مي كثيرا وقامت بتبدل ملابسها وذهبت معه في المشفى رنا بحنان : اهدى يا حبيبي هتقوم بالسلامة حسام بقلق : بقالها ساعة جوة يا امي ولسة مطلعتش انا مش عايز عيال ابتسمت رنا وتركته بمفرده اقتربت منه رحمة بحنان : ماتقلقش يا بني ربنا يقومهالك بالسلامة وفي احد الأركان يجلس سيف او بالاحرى يخلد في سبات عميق اقترب منه اسر بغيظ وجلس بجواره وسكب بوجهه كوب ماء هب سيف واقفا بفزع : في ايه في ايه ايه اللي حصل حسام ولد قصدي اميرة ضحك الجميع على منظره اسر : لا يا خفيف بس مابقاش انا طافح الدم من اخواتك وانت نايم سيف : طب متخليني اطفحه من اختك وبعد قليل خرج الطبيب واخبرهم ان حسام رُزق بتوأم ببنت كالملاك وولد حسام باندفاع :وهي يا دكتور الطبيب بابتسامة :المدام كويسة الحمد لله وتقدروا تدخلولها دلف الجميع ووجدوا اميرة تجلس بارهاق شديد وتحمل ابنتها وتضع طفلها بجوارها بحنان اقترب منها حسام وجلس بجوارها وقبل راسها بحنان :حمد الله على السلامة يا حبيبتي اميرة بابتسامة : الله يسلمك يا حبيبي هنئهم الجميع بفرحة عارمة حتى سيف افاق من نعاسة من شدة فرحته وهذا حدث لا يتكرر كثيرا ? حسام بابتسامة :هتسميها ايه سيف : هار اسود انتو مكنتوش نويتوا تسموهم ايه لحد دلوقتي حسام :روح نام يا سيف إيه اللي صحاك اميرة بابتسامة وتنظر له بعشق : هسميها بسمة بسمة حسام الجارحي : فوجئ حسام بما قالته وقبل يدها بحنان ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي واخذ منها الطفلة بحنان شديد واعطاها لرنا : حسام ويحاول السيطرة على دموعه بسمة يا امي حملتها رنا بحنان وقبلت يدها رنا : ربنا يسعدها ويهنيها وتتربى في خيرك يا حبيبي وتبقى سبب في بسمتك انت ومامتها مي : ها يا ميرو هتسمي العفريت ده ايه بقى اميرة : ده بقى باباه يسميه هو ابتسم حسام وحمل طفله بسعادة : محمد ابتسمت اميرة فهي تعرف انه ينوي ان يسمي ابنه على اسم والدها منذ معرفته بانها تحمل ولد ولكنهم لم يستطيعوا معرفة نوع الطفل الاخر تذكرت اميرة ما حدث لوالدها وخذت من حسام طفلها بحنان اميرة بدموع : اتفضلي يا مامي محمد الصغير حملته رحمة وهي تبكي رحمة بندم ودموع :الله يرحمه وبعد مرور اسبوع # # # # # # # # # # # # # #
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD