?البارت الثاتي?
______________
وتنزل مصر وتحتار تروح فين وتجي منين
لتقابل سواق ابن حلال دلها علي سمسار علشان يجبلها شقه تقعد فيها
زينب:: انت محمود السمسار
محمود :: ايوه اتفضلي
زينب:: انا باعتتي ليك محروس بتاع الموقف قالي انك تقدر تساعدني وتشوف ليا مكان اسكن فيه
محمود:: خير اتفضلي انا في خدمتك
زينب:: انا اول يوم ليا بمصر جوزي مات من من فتره صغيره ومليش حد وعايزاك تشوفلي شقه بمبلغ كده وياريت لو تقدر تساعدني الاقي اي شغله في مشغل او عياده او مصنع علشان اربي ولادي
محمود:: طيب انتي قاعده فين دلوقتي
زينب:: بقولك انا اول يوم ليا هنا
محمود:: طيب انا عندي اوض بأجرها باليوم تعالي اسكني في واحده لحد ما اشوفلك طلبك
_____________????وتاني يوم
زينب في حجزه صغيره وتنتظر رد السمسار عليها
زينب:: ها عملت ايه يا استاذ محمود
محمود بفرح :: انتي بنت حلال ورزقك واسع انا بقي جبتلك بيت من بابه ومحل كبير تحت البيت ينفع تعمليه بقاله او تأجريه وتعيشي من اجاره ده غير شقتين بالبيت غير الشقه اللي هتسكنيه
زينب:: بيت ايه الفلوس االي معايا مش هتكمل غير تمن شقه انا مش قولتلك علي مقدرتي
محمود:: لا مش تقلقي دول ناس مسافرين وعايزين يبيعو باي ثمن والفلوس تبقي كاش والكل عارض قسط وهما محتاجين الفلوس يعني لقطه وان شاء الله يبقي من نصيبك
زينب: لا يا خويا انا عمري ما بعرف استغل ظروف الناس شوفلي حاجه علي قد فلوسي تبقي رضي
محمود:: استغلال ايه هما راضيبن وكمان في شقتين مفروشين وانتي اولي من غيرك وفلوسك جاهزه
ها قوم شوفي البيت وبعدين نتكلم _____بعد فتره
زينب ::: ماشاء الله البيت واسع وكبير معقول يبعوه بالمبلغ الصغير ده لا وكمان علي ناصيه والمحل كبير ده لوحدي حق اللي معايا كله
محمود:: ده رزقك بقي ورزق عيالك الايتام ها نتوكل علي الله
زينب :: ماشي نتوكل علي الله بس عايزاك تساعدني افتح المحل للبقاله واشتغل فيه انت عارف ولادي مشوارهم طويل والمحل في البيت يعني هكون معاهم
محمود؛؛ انتي تأمريني ها هتسكني في الدور التاني ولا الثالث
زينب ؛؛ الدور التاني وياريت تعلق يفطه للأيجار بالمده اهو حاجه تساعد ويبقي الشقتين لمصطفي وفتحي لما يكبرو يتجوزو فيها
محمود :: اتوكلنا علي الله وربنا يباركلك فيه
_________زينب في شقتها وحسا براحه للاموار وتدعي ربها وتحمده وتشكره انه عوضها خير بعد ما اخو جوزها سرقها
لكن ربنا يعت ليها الرزق وعوضها خير عن اللي سرقه من حقها وحق ولادها ودخلو صلو هي وولاده ركعتين شكر لله
و بعدها لمة ولاده وهي فرحانه وقامو للعشا جرس البيت الخارجي يرن
مطصفي من البلكونه مين:: انا واحده عايزه ااجار الشقتين اللي عندكم
مصطفي :: حاضر هنزل افتحلك وهقول لماما
زينب:- مين يا مصطفي جاي لينا علي المسا
مصطفى:- ده واحدة عايزه تاجر الشقتين انا هنزل افتحلها
زينب :: يا ف*ج الله مستاجرين في نفس اليوم احمدك يارب وتبوس ايدها وش وضهر
مصطفى:- اتفضلي ماما فوق ويطلع قدامها ويفتح باب الشقه ليها ويضايفها
زينب:- تخرج ليها يا مرحب اهلا وسهلا اتفضلي
الضيفه :: انتي صاحبة البيت
زينب::: ايوه ::: تحت امرك
الضيفه :: انا اسمي جمالات وعندي بنت وولدين وجوزي مات من مده صغيره مليش في الدنيا غير ولادي وعايزه الشقتين اللي عندك
زينب:: لا حول ولا قوة اللي بالله والله انا زيك بالظبط بس كفايه شقه عليكي ده بالمده لاني ناويه اجوز ولادي فيهم لما يكبرو
جمالات :: لا مش ينفع الشقه اللي في الثالث هنقعد فيها بالليل لكن الصبح هنقعد في اللي في الرابع
زينب باستغراب ليه كده
جمالات :: عيالي مزعجين في لعبهم وبحب ابعدهم عن الناس وانا ببعد عن المشاكل اسمعي كلامي وعلي الاقل يبقي البيت لينا لوحدنا واجارك هيوصلك كل شهر بالتمام والكمال
وانا ليا طلب عندك انت عندك محل تحت البيت هديلك الطلبات تجبهالي كل يوم لاني مقدرش انزل في الشمس وشي بيلتهب ممكن لو مكنش في تعب عليكي وعيالي بعد المغرب هينزلو ياخدوهم موافقه معلش هتعبك معايا
زينب :: اللي يريحك وانا تحت امرك لا تعب ولا حاجه الناس لبعضها تعالي اتعشي بقي معانا لحد ما اكلم محمود بكره يجيب العقود وتشرفينا انت وولادك
جمالات :: لا عقود ولا غيره انا هقد معاكم لحد ما تقوليلي امشي والاجار اللي هتطلبيه هدفعه وهنبات من النهارده
ومحدش يدخل بينا لا قريب ولا بعيد اتفقنا علشان انزل اجيب الاولاد
زينب::: علي راسي اتفقنا علي خير يا اختي
جمالات :: خلاص هنزل اجيب الاولاد واجي
_________ بعد ساعه تحضر جمالات ومعاها ولدين بعمر فتحي ومصطفي والبنت بعمر دعاء
جمالات:- دول ولادي ما شاء الله بسن ولادك بالظبط
ولاء بعمر دعاء بالظبط
ووليد بغمر مصطفي
وخالد بعمر فتحي
زينب::: اهلا وسهلا وتعطيهم المفاتيح للشقتين وتعزمهم علي العشا علشان يبقي عيش وملح ويتعشو ويطلعو لشقتهم ?
__________جمالات تذهب لشقتها وزينب تحضن اولادها وتشكر ربها انه عوضها خير لينتهي اليوم بسلام ???
ومعا صباح جديد تتجدد الاحداث تشرق شمس الصباح وتخرج زينب من الصباح الباكر لتنقل اولادها للمدارس الجديده
وتعود لتفتح المحل وتمسحه وتنضفه وتنتظر البضاعه اللي اتفقت عليها معا محمود
محمود:: البضاعه اها كده فلوسك اللي اديتهالي خلصت وعملت اللي عليا تأمريني بحاجه تاني
زينب ::ربنا يكرمك يارب عندي ليك خبر انا أجرت الشقتين لست طيبه ظروفها نفس ظروفي والحمد لله ست كويسه وعيالها من سن اولادي واهو تبقي ونس ليا بالبيت
محمود :: بسرعه كده دا انا حتي لسه مركبتش اليافطه
يلا مبروك عليكي وكده عملت اللي عليا لو احتاجتي اي حاجه معاكي رقمي اتصلي بيا هتلاقيني تحت امرك في اي وقت
ويمشي وتبتداء زينب في رص البضاعه بالمحل
وعلي الظهر يعود الاولاد من المدارس ويدخلو علي امهم المحل فرحانين بكل الخير اللي بالمحل
امهم بتعب :: انا تعبت من ساعة ما فتحت المحل زي ما بكون محدش فاتح غيري طلبات طلبات لحد ما نص البضاعه اتباعت ده غير طلبات الست جمالات ام وليد
خد يا مصطفي طلعلها الطلبات لحد ما اطلع اجهزلكم الغداء تعالي ساعديني يا دعاء
دعاء:: حاضر يا ماما
وانت يا مصطفي طلع الحاجه وانزل اقف معا اخوك لحد ما اخلص
مصطفي :: حاضر يا ماما هطلع الحاجه واغير هدومي وانزل لاخويا يطلع يغير ونستناكي
زينب :: ربنا يباركلي فيكم الرزق كتير والحمد لله بركة والدكم الشيخ عبد الرحمن
مصطفي يخبط علي الشقه اللي في الدور الثالث لا مجيب
يطلع يخبط علي الدور الرابع لا مجيب ينزل بالحاجه
مصطفي::: ماما بخبط محدش بيرد بالشقتين
زينب :: راحو فين انا مش سمعت ليه صوت من امبارح ولا حتي شفت الولاد هما رايحين مدارسهم هما معاكم في المدرسه
دعاء:: لا انة مش شفت ولاء
ومصطفي :: وانا كمان لا شفت وليد ولا خالد
زينب:: خلاص يمكن نزلو يجيبو حاجات ومش شفتهم وانا برص البضاعه يلا انزل انت لاخوك وهنديلك لما اخلص الغداء
وزينب تسال نفسها هما اختفو ليه كده من امبارح بالليل لا صوت ولا حس
ياتري راحو فين
انتظروني
يتبع
سلمي سمير