#سيدة #القصر #العظيم/#البارت# الرابع
ادم: طيب وخطيبك علي علم انك هتعضي وهتشتغلي هنا يا تقي
تقي:خطيبي مسافر وهو اكيد عارف ومعندوش مانع نهائي
ادم:بس غريبة "انتي مش لبسه دبلا قلها ادم وهو ينظر ليداها
نظرت تقي برتباك ليداها ثم اخترعت كذبة
من كزبتها المتوصلا "اصل عندي حساسية في ايدي وقلعتها فترة بس لحد.متعالج
ادم:تمام يا تقي اهم حاجة عندي محدش يشغلك في الفترة دي عن شغلك
تقي:اكيد طبعا
ادم:طيب تقدري بعد العشا تطلعي تستريحي وبكرا ان شاء الله هيبدء عملك
تقي :تمام يا مستر ادم
*********
دلفة تقي الي غرفتها في القصر وبجوار غرفة ادم "نظرت بإعجاب علي شكل الغرفة ثم جلست بتعب من كثرة التفكير تحدث نفسها
هتعملي ايه يا تقي "معقول هتشتغلي لحسبهم معقول هتأزي ادم الانسان الوحيد الي احن عليكي وكان هيعمل منك بنائدمة بجد "مستحيل ده يحصل "لازم اهرب من هنا ومن رجالة عزمي "بس ازاي
حتي لو هربت من عزمي "ماهو ممكن يجيب وحدة غيري تأزي ادم "وهو طيب جدا اعمل ايه ياربي سعدني يارب
ثم اخذت هتفها لكي تتصل بسميرة ردد سميرة عليها
تقي:انا تقي يا سميرة ده رقمي جديد
سميرة:انتي فين يا تقي دنيا مقلوبة
تقي:ليه في ايه يا سميرة حصل ايه
سميرة:في رجالة جات ضربت المعلم فتحي والعيال هنا "وهددوه لو سبتي شغل هيخلصو علينا يا تقي
تقي:يا ولاد..... وحيات امي ما هسبهم
سميرة:بتوسل "ارجوكي يا تقي كملي شغلك وحيات اغلي حاجة عندك ده ممكن يخلصو علينا فعلا
تقي:يا سميرة انتي مش فاهمة حاجة "،انتي متعرفيش مين راجل الي هشتغل عنده
سميرة:يطلع مين بس يا تقي
تقي:ادم يا سميرة ادم "
سميرة:بصدمة ايه ادم يا النهار اسود طيب والعمل هتعملي ايه يا تقي في المصيبة دي
تقي،:معرفش انا دماغي هتقف من كترت التفكير "خايفة اهرب يبعتوا بنت تانية وتأزيه
سميرة:طيب عندي فكرة بس خطرة شواية حبتين يا تقي
تقي:قولي يا سميرة اتكلمي
سميرة:انتي هتوفقي علي الي هما عيزينه وفي نفس الوقت تضحكي عليهم
تقي:مش فاهمة ازاي
سميرة:فتحي مخك يا تقي "هما مش عيزين
اخبار ادم وشغلة وكل حياته
تقي:ايوان
سميرة:تمام انتي ادلهم معلومات غلط اضحكي عليهم لحد ما ادم يسافر في المودة دي سعتها بقي انتي مالك "عملتي الي عليكي وفي نفس الوقت تحمي ادم منهم
تقي:وتفتكري هيخليل عليهم
سميرة : ماهو انتي تظبطي دنيا ارملهم معلومة حقيقية والباقي غلط
تقي : هفكر في الحل ده
سميرة:المهم تخلي بالك من نفسك يا تقي انا مليش غيرك في دنيا دي
تقي:متخفيش عليا انا بعرف اسلك في الحديد "المهم لو حصل حاجة بلغيني
سميرة:حاضر يا تقي سلام
تقي:سلام يا سميرة
جلست تقي علي الفراش وهيا تفكر في خطة سميرة "كيف تنفزها ثم وقع نظرها علي ورقة التعليمات امسكتها ثم بدئت تقرئها اثناء قرأتها في ورقة التعليمات لحظت
معاد دواء ادم فا هو مريض سكر
وضعت تقي يداها علي فمها بصدمة ثم
نظرت الي المعاد الدواء فا هو في صباح والمساء في هذا الوقت "،قامت تقي ثم ذهبت الي غرفته تطرق الباب لعدة مرات لم يأتي رد "،وقفت تقي تفكر
ياربي اعمل ايه ليكون نام قبل مياخد الدوا انا هدخل وخلاص "فتحت تقي الباب
ثم نظرت من من دخل تبحث عنه "ثم
ايه ده راح فين ده كان طالع معايا "طيب هو فين دوا ده "اقتربت تقي من طاولة تبحث عنههم
ثم رجعت بجسدها الي الخلف وفي هذه لحظة صدمت تقي بأدم الذي خرج من المرحاض
صرخت تقي بخوف "مسكها ادم من خلف وهو يضع يداه علي فمها "بس بس انتي ايه الي جابك هنا "استدارت تقي بجسدها بعد محررها ادم ثم رجعت تاني تخفي وجها
بعد ما رأته عاري الص*ر
تقي:اسفة يا مستر ادم بس والله بجد كان مكتوب معاد الدوا بتعاك في الورقة وانا قولت ادخل افكر حضرتك
ادم:انا اخت الدوا "شغلتك تفكريني لو نسيت
تقي:برتباك "اسفة جدا يا ادم بيه
ادم:محصلش حاجة "تقدري تروحي اوطك
ابتعدت تقي وهيا تخفي وجها بيداها ثم صدمت في عمود في زواية
انفجر ادم ضاحكا علي شكلها الطفولي
وضعت تقي يداها علي رأسها وهيا تتأوي :ه يا راسي اه
اقترب ادم منها ثم وضع يده علي راسها وهو مزال يحافظ علي ابتسامته
ارتعش جسد تقي من اثر لمست ادم
ادم:متخفيش هيا خبطة صغيرا
افتحت تقي عيونها ثم وقع نظرها علي عيناه الساحرة العاسلية ورموشه اال**يفة
.وكذالك ادم مزال ينظر لعيانها ولوجها يتفحصها بدقة "وصلو نفس احساسة بتقي
ادم:وهو تحت تأثير عيناها " انتي فيكي منها
تقي:ويا مزالت تنظر له "هيا مين
ادم:تقي فيكي منها نفس لون عيونك انا فكرهم كويس اوي
تقي:كنت بتحبها
فاق ادم علي سوؤلها ثم ابتعد عنها وهو يبعد نظرو في اتجاه اخر "اتفضلي علي اوطك يا تقي وساعة 7اصبح تكوني جاهزة لشغلك اتفضلي قلها بنبرة خشنه
ابتعدت تقي عنه وهيا تمسك قلبها المتسارع بداقته بعد ما اقترب منها
تقي:تصبح علي خير يا مستر ادم ثم خرجت خارج الغرفة
اخذ ادم ملابسه لكي يرتديها ثم جلس .هو يمسح وجه بيداه بتوتر "اف ازاي كده بس
"اكيد عشان فيها شبه منها نفس لون العين والملامح "ياتري انتي فين يا تقي
*********
في الصباح يوم جديد
احضرت تقي الفطار في الحديقة اقتربت منها امينه وهيا تنظر لها بإعجاب علي اتقنها قي عملها
أمينة : تسلم ايدك يا آنسة تقي
تقي،:اولا يا دادة امينة "انا اسمي تقي وبس
وبعدين انا مجيش جمبك حاجة انتي اكلك بجد تحفة "تسلم ايدك علي عشا الجميل
امينة:تسلمي انتي يا تقي "بصراحة كده انا اول مشفتك حبيتك اوي وارتحتلك
تقي:وانا كمان ارتحت لحضرتك جدا
امينة:طيب يلا بقي يا قمر اطلعي صحي ادم بيه وبعد كده فكريه باجدول اعماله
تقي:حاضر يا دادة عن ازنك
صاعدة تقي الي غرفة ادم وهيا تمسك بدفتر
طرقت الباب عدة مرات ثم دخلت تنظر بعيونها عليه وهو نائم علي الفراش
اقتربت بخطوات بطيئة ثم وقفت بقرب منه تنظر بحب واشتياق عليه وهو نائم ثم عادت نظرت في ساعة اتي معاد استقياظة من نوم "تقي بنبرة خفيفة "مستر ادم
فتح ادم عيونة فورا من أثر نومة الخفيف نظرت الي تقي الذي تقف وتمسك دفترها
تقي:صباح الخير يا ادم بيه
ادم:صباح نور يا تقي "الساعة كام دلوقتي
تقي:الساعة، 8 بدقيقة
نهض ادم وهو ينظر علي نشطنها والتزمها
برافو يا تقي شكلك انسانة ملتزمة
تقي:بسخرية علي نفسها"اوي اوي يا فندم
ادم:طيب مدام كده روحي حضري الفطار
تقي:جاهز تحت يا مستر ادم وعقبال ما حضرتك تقوم وتجهز نفسك وتاخد دواك هكون جهزت كوب القهوة بتاعك مع الفطار
ادم:تمام يا تقي انزلي انتي
تقي:تمام يا فندم هستني حضرتك تحت
خرجت تقي من الغرفة وهيا تحمل دخلها شبح سعادة من قربها لأدم "ارتسمت علي وجها ابتسامة مشرقة " ثم انطلقت الي الحديقة تنتظروه
**********
احضرت كريمة الشونط هيا وابنتها رشا
اقترب منهم احمد "ايه ده يا ماما
كريمة:بحضر الشنط عشان كمان يومين هنسافر لقاهرو يا احمد
احمد:اه عشان سي ادم بتعكم
رشا:اه يا خويا عشان سي ادم لما نشوف اخرتها معاه ايه ده
احمد:انا مش عارفة ماما متمسكة بيه ليه ده معقد جدا
كريمة:معقد بس كلو فلوس يا اهبل
احمد:اه فلوس قلتيلي بقي يا كرمر
كريمة:ولد لم نفسك ويلا روح انت كمان جهز شنطك
احمد،:لا يا ماما انا هفضل هنا
كريمة: اه طبعا عايز توزعنا عشان يخلالك الجو مع زباله الي تعرفهم عايز تجبهم هنا
احمد:انا يا ماما لالا مستحيل
رشا:مستحيل امال الخدامة الي طفشت بسببك عميلك
ايه
احمد:دي كدابة علي فكرة
كريمة:هيا بردو الي كدابة اسمع يا احمد روح جهز شونطك والا والله ما في اي فلوس هتخدها
احمد:وعلي ايه جاي معاكم "
كريمة:بعد كام يوم هنكون في القاهرة انا نبهتك وانت حر
رشا: ربنا يعدي اليومين دول علي خير
كريمة:وحياتك انتي ما همشي من القصر والا وهو كاتب عليكي
********
وصل ادم الي مكتبه ومعمة تقي تمشي خلفة جلس ادم وهو ينظر الي الاوراق التي امامة
تقي:تحب تشرب ايه يا ادم بيه
ادم:قهوة يا تقي بس ياريت بسرعة
تقي:حاضر
ذهبت تقي لتحضر كوب القوة ثم توقفها
فتاه في غاية الجمال والشياكة تقترب من مكتب ادم
تقي:خير حضرتك "تحبي اسعدك في حاجة
الفتاه:ادخلي قولي لأدم ندي الجمال برة
تقي:بس يا فندم مفيش معاد سابق
ندي:افندم انتي متعرفيش بتكلمي مين يلا يا شاطرة روحي اعملي الي قولتلك عليه.
حاولت تقي تكتم غضبها قم قالت بنبرة هادئة
اسفة يا فندم حصرتك ممكن تسيبي رقم تليفونك واسمك وانا هبقي ابلغ ادم بيه واخد معاه معاد لما يكون فاضي
ندي:لا بقي انتي شكلك متعرفنيش كويس انا ندي جمال بنت اكبر رجال في البلد وخطيبة ادم الي مشغلك يا حلوا
تقي:انتي بتقولي ايه انتي
ندي:ومالك مصدومة كده ليه ادخلي يلا حلوا قليلو ندي جمال
خطبتك ......
#يبتع
#جهاد #محمد
#سيدة #القصر #العظيم