#سيدة #القصر #العظيم/#البارت #الحادي #عشر
وصل ادم وتقي الي القصر "نزل ادم ثم مسك يد تقي ليدخل بها الداخل "سحبت تقي يداها بلطف " استغرب ادم من فعلها ثم سألها
في ايه يا تقي "في حاجة
تقي:اكيد مش هندخل جوة وانت ماسك ايدي
ادم:وفيها ايه محدش ليه حاجة عندنا وبعدين لازم اعرف دنيا كلها الي انتي حببتي
تقي:مش دلوقتي يا ادم ارجوك استني لما نرجع من سفر عشان خطري ارجوك
ادم:حاضر يا تقي حاضر عشان خاطرك ما ان معرفش ليه عايزة تأجلي الموضوع.بس هنفز رغبتك يا تقي
تقي: طيب في حاجة تاني "انا لازم اروح مشوار مهم اوي
ادم:مشوار ايه ده
اقتربت تقي منه وهيا تبتسم "ادم حبيبي
انت قلتلي هحكيلك كل حاجة لما نرجع من سفر "انا هروح مشوار واوعدك يا ادم ان هحكيلك علي كل حاجة لما نرجع
ادم:ماشي يا تقي انا هسيبك علي رحتك
بس لازم تحكيلي كل حاجة لما نرجع بس قبل اي حاجة في سؤال لازم تجوبي عليه عشان بالي يكون مرتاح يا تقي
تقي:اسأل يا ادم وانا هجوبك عشان اهم حاجة عندي هيا رحتك
ادم:انتي مخطوبة فعلا يا تقي "قلها ادم وهو يراقب رد فعلها
تقي:بدون تفكير"لا يا ادم مش مخطوبة
اتسع وجه ادم بابتسامة واسعة "انا كنت متأكد
تقي:طيب مش يلا بقي ندخل
ادم:يلا يا حياتي
دخل ادم ومعه تقي الي داخل ثم القو السلام علي الجميع الذي كانو جلسين يتحدثون
وقفت ندي وهيا تنظر لتقي بغل "كل ده كنت فين يا ادم قلتنا عليك "انت مختفي من امبارح ليه
ادم:وانتي مالك انتي متخليكي في حالك ابتسمت كريمة بفرحة من معلمة ادم لندي كتمت ندي غضبها ثم ركدت الي غرفتها
اهدي يا ادم يا حبيبي ندي متقصدش هيا كانت قلقانة عليك وبعدين هيا خطيبتك
قلتها حليمي لكي تراقب تعبير تقي وادم
ادم:تيتة لو سمحت انا تعبان عايز اطلع انام شواية وبعدين اجهز شنتطي عشان هسافر
حليمي :طيب يا حبيبي اطلع ارتاح
اقتربت كريمة تلحق بأدم قبل ما يصعد
معلش يا ادم يبني كنت عايزة اتكلم معاك شواية
ادم:حاضر يا عمتو بس اطلع ارتاح ولما انزل هاجي لحضرتك نتكلم قبل مسافر عن ازنك
نظر ادم لتقي الذي كانت شاردة وفي عالم تاني "تقي يلا اطلعي ارتاحي شواية ورنا شغل كتير ثم اخذ يداها امام الجميع ثم صاعد بها
ضمت كريمة حجبيها بشك ثم اقتربت من احمد ابنها الذي كان مشغول بهاتفه
شوفت الي انا شفته يا احمد ده مسك اديها وطلع بيها فوق انا قولت من الاول في حاجة بنهم انا توقعاتي متنزلش الارض
احمد: كل شئ جايز يمكن مصحبها
كريمة:وهيا تهمس بصوت واطي "مصحبها ايه يا اهبل "،هو ادم بتاع الحاجات دي
احمد:اهبل طيب يا ماما لما نشوف توقعاتك
كريمة:بكرا تشوف ان بنهم حاجة وان كاره البت المغرورة دي عشنها "وبكرا تقول امك قالت يا احمد افندي
**********
وقفت ندي في زاوية تسمع حديث تقي وادم وهم واقفين امام الغرف
ادم: اوعي تتأخري عليا تقي " هستناكي
تقي:متخفش يا ادم هو مشوار لازم اروح اخلصه وارجع يا حبيبي وسعتها ابقي ملكك الاسبوع ده كلو
ادم:انا نفسي تبقي ملكي العمرو كلو بجد
تقي:وانا يا ادم ده حلمي الوحيد اكون ملكك
ادم:طيب يا تقي تحبي اوصلك
تقي:ادم حبيبي متخفش عليا والله هرجع
المشوار ده لازم اكون لوحدي
ادم:طيب ماشي هستناكي وامري الا الله
بس مفيش تصبيرة كده يعني "تعوض غيابك في كام ساعة دول
تقي:تصبيرت ايه يا مجنون والله بجد انت لسعت خالص "فين ادم بتاع زمان
ادم:موجود والله بس ادم معاكي انتي حاجة تانية خالص "تقدري تقولي كده مراهق لسه بيحب من جديد
تقي:طيب يا مراهق ادخل ارتاح لحد مرجع
ادم:بردو من هتمشي من غير متصبري
دومي حبيبك "اهون عليكي
تقي:تؤ تؤ متهنش "شبت تقي الي مستواه ثم طبعت قبلة علي خديه" ها حلو كده
ادم:ايه ده هيا دي تصبيرة بتعتك يا ست تقي
تقي:الله امال تصبيرة ازاي ياسي ادم
ادم؛تصبيرة تكون كده "اخذها ادم من خصرها ثم حضن وجها بكفية "ثم انطلق علي شفتيها
ليبطع قبلة رومنسية هادئة "ابعدها ادم بلطف
ثم نظر لوجها الذي مثل طماطم "عرفتي
تقي: انت اجن واحد شوفته يا حياتي
ادم:مجنون بيكي يا تقي قلبي
تقي:ربنا يخليك ليا يا ادم "ثم صاحت تقي وهيا تنظر لساعة "انا لازم امشي عشان نلحق
نسافر "يلا حبيبي سلام
ادم:ماشي يا حببتي سلام. "خلي بالك من نفسك يا تقي ها
تقي:حاضر يا ادم "ابتعدت تقي عنه ثم ذهبت من امامة
ابتسم ادم بسعادة ثم دلف الي غرفته
طلعت ندي من زاية وهيا تكتم غظها وانفعلها
بقي يا كده ياسي ادم "هيا دي بقي الي مخلياك مش طايق تبص في وشي وكمان
رومنسي معاها "دنا عمري ما سمعت كلمتين حلوين كده منك "ماشي يا تقي انتي تقفي قدامي انا "لما وريتك مين ندي
ركدت ندي الي الاسفل لكي تحاول تلحق بها
**********
وقف احمد يشاهد تقي وهيا تركب السيارة وتبتعد " اقتربت ندي من احمد الذي كان جالس علي طاولة في الحديقة
ندي:احمد قوم بسرعة انا عايزة منك خدمة
احمد:خدمة ايه وبعدين انا مبعملش اي خدمة الا بامقابل يا عسل
ندي:هعملك الي انت عوزو المهم دلوقتي تقوم تراقب البنت دي تعرفلي رايحة فين
احمد:نعم ياختي حد قالك ان خدامك
اقتربت ندي من احمد "وهيا تتمايع بدلع
بليز يا احمد ارجوك انا مليش حد غيرك هنا
احمد:ماشي عشان خاطرك هقوم الحقها بس بشرط "عايزين نعيد ليلة بتاعت امبارح ثم غمز لها وهو. ينظر لجسدها بجرائة
ندي:بس كده "لو عرفت هيا رايحة فين
هعدلك ليلة وكمان هتكون احسن منها بس بليز قوم الحقها يلا
احمد:حاضر يا ستي خاصر
ركد احمد ثم ركب سيارته ينطلق بها خلف تقي
***********
طلع ادم من المرحاض بعد ما اخذ حمام دافئ "اقترب من الهاتف الذي كان يرن باستمرار
رد بعد ما رئي رقم عماد الحارس الخاص
ادم:ها يا عماد عملت ايه
عماد:لسه يا ادم بيه "محتاج شواية وقت بس لحد ما اجمع كل معلومات عنها "اصل حضرتك عايز تعرف كل حاجة حصلتلها من يوم ما اتولد وده بياخد معايا وقت شواية
ادم:تمام يا عماد خد وقتك اهم حاجة تجبلي كل حاجة عنها من يوم ما رجعت ملجئ تاني
عماد:حاضر يا ادم به بس حضرتك اتأكد انها هيا
ادم:هيا يا عماد هيا انا كنت شاكك بس انت اكدلي لما شوفتها معايا وجيت حكتلي وانا اتأكد من شواية حاجات
عماد:ماشي يا باشا اسبوعين بكتير وكل حاجة هتكون عند حضرتك"وانا عملت الي قلتلي عليه كلفت حد يرقبها ويجيب كل اخبارها
ادم:انا مش عايز حد يرقبها يا عماد انا عايز حد وراها عشان يحميها لو اتعرضت لي اي حاجة،"تقي غالية عندي يا عماد "فاهم
عماد:فاهم يا ادم بيه فاهم
قفل ادم مع عماد ثم جلس علي الاريكة يفكر في تصرفات تقي الغريبة "لما نشوف يا تقي مخبيه عني ايه "اكيد في مصيبة "بس مهما كان عمري مهسبها ولا هضيعها من ايدي
***********
وقفت سيارة الاجرة امام المول التجاري
دخلت تقي المول ثم ركد الي الباب خلفي
لتهرب من مراقبة احمد الذي لحظته يمشي خلفها من عربية الاجرة
خرجت تقي من الباب الخلفي ثم وقفت عربية الاجرة "انطلقت بها الي فيلا عزمي
وبعد مرور وقت وصلت تقي امام الفيلا وقفت امام الباب "تفكر وهيا تحزم امرها في هذه لعبة والكذبة الذي ورتها فيها
*********
رجع احمد الفيلا "ركدت ندي الذي كانت تنتظر في الحديقة "عملت ايه يا احمد ها عرفت راحت فين
احمد:بنت الايه شفتني ولحظت ان وراها
ندي: والله وبعدين
احمد:بقولك شفتني شفتني "هربت مني البت دي دمااغ عالية اوي "صراحة ذكية
ندي:طبعا ذكية عشان عرفت تخلي ادم يقغ في حبها بشكل ده "ماشي يا تقي "انا بقي مش هسيبك الا لما اعرف عنك كل حاجة ونشوف انا لا انتي "لسه متخلقش الي يقف قدام ندي الجمال
احمد:طيب بقولك ايه يا ندي يا جمال متيجي تريح فوق شواية "حتي افرفشك كده بدل ما انتي عملا تكلي في نفسك كده
ندي:اوعي من قدامي انا مش طيقة روحي
ثم ذهب ركدا الي غرفتها "تفكر في خطة لأنقام من تقي ولتبعدها عن ادم نهائيا
********.
اقترب عزمي وهو يحرك كورسيه المتحرك
وقفت تقي وهيا ترمي نظرات احتراقية عليه
عزمي:مالك يا ست تقي زعلانة ليه كده
تقي:انا جاية اقلك كلمتين تسمعهم وتحطهم في ودانك "انا من النهاردة مش هشتغل معاك
عزمي:هو انتي اشتغلتي اولاني عشان تشتغلي تاني يا بت انتي "فين معلومات
تقي:معلومات ايه "انا لحد دلوقتي مفيش اي معلومة قلها ادم ليا كل شغله
عزمي:وسفر الغردقة بردو عادي اسمعي يا تقي ادم مسافر الغردقة في مؤتمر هيمضي عقد ثفقة كبيرة اوي لو مضاها انا هروح في داهية وهيتخرب بيتي يا تقي "اسمعي
الملف الثفقة دي لازم تسرقيه النهاردة وتجبهولي "وبعد كده بقي سيبي عليا الباقي وبكده تبقي مهمتك خلصت "تقدري بقي تكملي قصة حبك العظيمة مع حبيب القلب من ايام الطفولا يا تقي
نظرت تقي له بزهول ثم قالت بنبرة انفعالية : يعني انت كنت عارف ان عارفة ادم من زمان
عزمي:وهو يرسم ضحكة شيطانية "انا عارف حاجات كتير يا تقي "اولهم انك كنتي عايشة مع ادم فترة لحد ما ولدته توفت وسابك وسافر برة" وكمان هو كان بيدور عليكي
انا بقي دورت وعرفت كل حاجة عنك "امال انا اخترتك ليه يا تقي عشان عارف ان ادم اول ميشوفك هيعرفك وسعتها معلوماته كلها هتكون معاكي عشان بيثق فيكي وبيحبك
اقتربت تقي من عزمي ثم تابعت بانفعال
انت احقر انسان شفته في حياتي "اد ايه انت زباله "انت بتستغلني انا "انت فاكر ان خيالك المريض يصورلك ان ممكن اخون ادم
ابتسم عزمي بثقة" هتجيبي ملف يا تقي
عشان ادم يفضل موجود معاكي "احسن يا حببتي تقري عليه فاتحة "لو بتحبيه هتحميه
تقي:انت لو قربت منه انا هقتلك فاهم
عزمي:الملف يا تقي يكون عندي "ده الاحسن ليكي وليه "الملف في غرفة ادم "زي شاطرة تجبيه
كتمت تقي غضبها ثم ركدت من امامة وهيا تلعن وتسب فيه "وقفت تقي امام الڤيلا تفكر
في هذه المصيبة ماذا تفعل هل تسلم الملف
لكي تحميه من اذي عزمي "قطع تفكيرها اتصال صدقتها سميرة" ردد تقي بصوت حزين
سميرة:ازيك يا تقي عاملة ايه يا بت
تقي،:زي زفت يا سميرة انا في مصيبة ومش عارفة اعمل ايه بجد
سميرة:اهدي بس كده واحكيلي في ايه
تقي:هحكيلك كل حاجة يا سميرة "يمكن نلاقي حل مع بعض
**********
دلف ادم الي غرفة جدته حليمي .. كانت تجلس تشاهد التلفاز
ادم:ممكن ادخل اتكلم مع الجميل
حليمي :بابتسامة "تعالي يا حبيبي
دخل ادم جلس بجورها وهو يبتسم لها
حليمي :وشك منور يا ادم بقالي كتير مشفتكش كده يا حبيبي "قولي بقي مالك
ادم:اه منك انتي يا حليمي محدش بيحس بيا غيرك انتي يا قمر انت يا عسل
حليمي :يا بكاش "اتكلم يا ولد علي طول
ادم:بصراحة كده يا تيتة انا مش هقدر اكمل مع ندي ولا هقدر اكمل في لعبة دي
حليمي :ليه بس يا ادم البنت بتعمل الي كل الي نفسك فيه انت شوفت منها حاجة
ادم:لا يا تيتة مشفتش "بس انا بجد مش عايز اكمل معاها "تيتة انتي مش يهمك سعدي انا ساعدي مش مع ندي خالص
حليمي :بابتسامة خبيثة "امال مع مين يا ادم
ادم:وهو يبتسم بسعادة : مع تقي يا تيتة انا بحبها
حليمي :قولتلي بقي تقي "كنت حاسة يا ادم
عمري ما شوفتك مهتم بواحدة زيها ولا عينك بتراقب حد غرها حد ضحكتك وعنيك الي بتلمع اول ما بتشفها قدامك
ادم: ايه ده انا باين عليا اوي كده
حليمي : اوي اوي اوي يا ادم "ربنا يسعدك يبني ويجعلك خير فيها يارب
ادم:بافرحة "يعني انتي موافقة "مش زعلانة
حليمي :هزعل من ايه بس يا ادم "يبني انا كل يهمني تكون سعيد وفرحان وبس
ادم:ربنا بخليكي ليا احلي تيتة في دنيا
حليمي : اه بس في حاجة "مدام بتحبها يبقي تجوزو بقي "عايزة افرح بيك بقي يا ادم
ادم:هتفرحي يا تيتة هتفرحي " انا هعرض عليها جواز قبل منرجع من الغردقة
حليمي : مدام كده بقي يبقي اجهز كل حاجة
ادم:جهزي يا عسل انت يا عسل عايزك تفرحي علي اخر يا تيتة"اول منرجع هنتجوز
حليمي :بفرحة "ربنا يسعدك يارب يا ادم
قوم يلا اسندني عايزة انزل لأمينه "خلينا نجهز كل حاجة وكمان اتصل بولدك
ادم:تمام يا حببتي جهزي واعملي الي ان اي عيزاه "انا كل يهمني اشوف فرحة دي
حليمي : فرحتي هتكمل لما تكون جمبها في كوشه "بس انا هعمل كل حاجة في سر
عشان "كريمة العقربة دي وندي لو عرفت ممكن تولع في دنيا انا هفجأهم
ادم:يكون احسن بردو "انا هقوم بقي اجهز شنطتي يا تيتة ثم انحني براسه ليطبع قبلة في يداها
حليمي : وهيا تمسح غلي شعره بحنو "ماشي يا حبيبي في امان الله تروح وترجع بسلامة يارب
**********
بعد مرور وقت
وصلت تقي الي غرفتها في قصر ثم قامت بتحضير شنتطها "وقفت تقي امام الشرفة
تفكر في قررها " مفيش الا حل ده يا تقي،لازم احكي لأدم علي كل حاجة بعد منرجع ايوة يا تقي احكي كل حاجة "وبعدها هو ليه قرار " لازم تسعديه يا تقي يمضي العقد
انا مش هغضع لتهديد عزمي مهما يحصل لازم اعيش معاه الفترة دي "يمكن تكون اخر حاجة بنا نزلت منها دمعها من اثر وجعها والمهاقطع شوردها طرق الباب
مسحت دموعها وهيا تأمر الطارق بدخول
فتح ادم باب الغرفة ثم دلف داخل وهو يحمل الابتسامة علي وجه
تقي:وهيا تبتسم "تعالي يا ادم "انا جهزت خلاص
ادم:وانا كمان جهزت والخدمين نزلو الشونط
ثم مد يداه نحوها "جاهزة يا تقي
اقتربت تقي وهيا تمسح دخلها اي تفكير واي الم " ضمت يداها بيداه ثم نظرت له
وهيا تقول بابتسامة "جاهزة يا حبيبي
........
اقتربت تقي تمنع ادم من ركوب "استني
ادم:ايه يا تقي في ايه
تقي:بص بقي الاسبوع ده عيزين ننسي كل حاجة يا ادم "عيزاك تنسي انك ادم سويلم . صاحب شركات في العالم
وانا هنسي تقي البنت البسيطة هنعمل جولا مجنونة "عيزاك تسبلي نفسك ويبقي نروح المؤتمر بعدين هو اصلا اخر يوم في الاسبوع
ا:اخذها ادم من خصرها ثم طبع قبلة خفيفه علي خديها "وانا ملكك يا تقي معاكي في اي حاجة
ابتعدت تقي عنه بخفة ثم اخذت يداه وهيا تسير به خلف القصر
ادم:بتعملي ايه
تقي:هنهرب من هنا "من غير ما اي حد يحس
ادم:وهو يشركها جننها "نهرب من ايه
تقي : من الحرص
ابتسم ادم علي جننها ثم اخذها وهو يركد بها " خلف القصر ليستكملو رحلتهم الشايقة
#يتبع
#جهاد #محمد
#سيدة #القصر #العظيم