الفصل الثامن

1707 Words
احلام : واحدة منكم تيجي تساعدني . . . . حنين : لحظة بس يا ماما . . . . ثم قالت لهم بصوت منخفض : لازم نكملنا بسرعة مش هينفع نستني لبكرا . . . . دينا : ايوا بس بالليل مش هتعرفوا تطلعوا من البيت . . . . رنا : و مين اللي قال كدا . . . . ؟ ! دينا : مفيش داعي حد يقول اكيد يعني طنط أحلام مش هتخليكوا تطلعوا . . . . احلام بنبرة حادة : محدش منكم جه ليه . . ! ؟ حنين : ا ا ا ا ا احنا بس اتبلخنا . . . . احلام : انتوا بتخططوا لإيه كدا . . ! ؟ حنين : لا و لا حاجة . . احلام طب يلا عشان تاكلوا  . . . . في منزل رائد الخاص كان رائد يعد الطعام و سمع صوت رنين جرس المنزل فذهب حتي يري من الذي في الخارج . . . . رائد : انتي . . . . ! هايدي : مفا ا ا ا ا ا اجأة . . . . رائد : مش فاكر يعني ان احنا كنا متفقين اننا نتقابل . . . . ! هايدي و هي تدلف الي الداخل : لا ما هو لو كنا متفقين كانت هتبقي مفاجأة ازاي ! ؟ ؟ ! . . جبتلك اكتر نوع حلويات بتحبه . . . . رائد : اه بس انا لسة متغدتش اصلا . . . . هايدي : مش مشكلة ايه يعني نتغدي و بعدين ناكلها . . . . اغلق رائد الباب خلفها بتافف . . . . . . . . . في منزل الفتيات . . . . . دينا : انتو بجد ناويين تهربوا . . . . حنين : هنعمل ايه يعني ما هي ماما مش هترضي تخلينا نطلع . . . . رنا : دينا ا ا ا ا ا احنا هنطلع و انتي هتغطي علينا تمام . . . . دينا بتوتر : لا لا انا مش هعرف خليكي انتي و انا هروح مع حياة . . . . رنا : و مين هتسوق العربية يعني و انتي عارفة سواقتك عاملة ازاي . . . . دينا بنفاذ صبر : يوو و و و و وه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . هايدي : تعرف في مطعم فاتح جديد بيقولوا عليه تحفة . . . . قولت نروح انا و انت نسهر في بالليل . . ثم تن*دت و قالت : بس انت بتهحب تسهر في البيت . . . . يتناول رائد طعامه و لا يرد عليها . . . . هايدي : انت مطنشني كدا ليه . . ؟ ! ؟ ! رائد : متوقعتش يجيلي ضيوف . . . . هايدي : يعني دلوقتي بقيت في نظرك واحدة غريبة . . . . رائد : انتي عارفة اني مبحبش حد يفاجأني . . . . هايدي : و انا اتفاجأت لما حضرتك يا استاذ وظفت مساعدة جديدة عندك من غير ما تقولي و لا كأني هنا . . . . رائد باستهزاء : لا معلش مكنتش اعرف اني لازم اقولك اللي يخص الموظفين اللي عندي . . . . ثم نهض رائد من علي طاولة الطعام رائد : تشربي قهوة . . . ! ؟ هايدي : لسة مخلصناش اكل . . . . ! ! رائد : انا شبعت . . . . ثم ذهب رائد الي المطبخ فنهضت هايدي و ذهبت خلفه . . . . هايدي : لو تعرف قالتلي ايه قليلة الادب دي . . . . رائد و هو لا يلتفت لها : مين دي ! ! ؟ ؟ هايدي : مساعدتك الجديدة . . . . ابتسم رائد ثم قال لها : قالتلك ايه ! ؟ ! ؟ هايدي : طلبت منها تجيبلي حاجة اشربها زعقتلي و كانت شايفة نفسها او و و و و وي . . . . و قالتلي انا مساعدة رائد بيه . . . . رائد : ايوا مظبوط . . . . هايدي : و انا كمان مش قليلة يعني قولتلها إني حبيبة رائد بيه . . . . قالتلي كونك حبيبته دا مش منصب ليكي في الشركة . . . . ! ! رائد : معاها حق . . . . رفعت هايدي حاجبيها ثم التفت لها رائد رائد : بس كان المفروض تقوليلها اننا كنا مرتبطين و سيبنا بعض . . . . هايدي : رائد بقولك البنت اهانتني و انت كمان شوية و هتروح تشكرها ! ! ؟ ؟ ثم أكملت بغرور : لازم تطردها من الشركة فورا . . . . رفع رائد لها حاجبيه : مش فاهم ! ؟ . . هايدي : زي ما سمعت اطردها . . . . رائد : و دا ليه بقي عشان قالت الحقيقة . . . . هايدي : لأني شوفتكم فاهم . . .  ! ؟ ؟ ! رائد : انتي بتتكلمي عن ايه . . . . ؟ ! هايدي : شوفتكم في أوضة الأرشيف كنتوا حاضنين بعض . . . . رائد بنفاذ صبر : دي كانت هتقع و انا مسكتها . . . . هايدي : اه يعني بالصدفة لا شاطرة البنت دي اختارت المكان الصح عشان تتقرب منها . . . . رائد بنبرة حادة : هاا ا ا ا ا ا ايدي قولتلك البنت كانت هتقع و اصلا انا مش مضطر اني ابررلك حاجة . . . . هايدي : انت كدا بتجرحني يا رائد . . . . رائد بتافف : هايدي انتي اللي خلتيني اتعصب و ازعقلك . . . . هايدي بدلع و تضع يدها فوق كتفه: رائد حبيبي اديني فرصة تانية . . . . أزاح رائد يدها من علي كتفه ثم قال لها : لا يا هايدي الشخص اللي يتخلي عني ميستاهلش حتي اني افكر فيه و لو لخمس دقايق . . . . هايدي : خلاص انا اسفة . . . . رائد : وجودك معدش يهمني . . . . تعصبت هايدي و ذهبت من أمامه و اخذت اغراضها و ذهبت من منزله . . . . رائد و هو يشرب قهوته تذكر حنين عندما وقعت في حضنه وابتسم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . حنين : دينا حبيبتي بصي احنا هنطلع من البيت و انتي تغطي علينا و لو ماما طلبت حاجة روحي عندها بسرعة قبل ما تيجي هنا و تعرف اننا مش في البيت . . . . دينا بتوتر : ماشي بس خدو بالكوا . . . . . رنا : يلا بسرعة . . . . حنين : ماشي يلا . . . . تسحبت كلا من حنين و رنا و خرجا من البيت من الباب الخلفي . . . . في سيارة رائد كمال : حصل معاك حاجة دايقتك يا رائد بيه . . . . ! ؟ رائد : طالما اتصلت بيك في وقت غير وقت الشغل يبقي بلاش كلمة بيه دي بقي . . . . زهقان . . كمال : غيرت برنامجك . . ! ؟ رائد : لا بس رايح عند اهلي . . كمال : فجأة كدا . . . . لم يرد رائد فقال له كمال : فهمتك . . . . . . . . عند دينا . . . . احلام : حنين تعالي كدا . . دينا بخوف : ا ا ا ا ا ا ا بتنده علي حنين . . . ! ! احلام : حنين . . . . ! ! ذهبت دينا لاحلام دينا : نعم يا طنط احلام . . . . احلام : حبيبتي انا عايزة حنين هي فين . . . . دينا بتوتر : بس حنين مش هنا . . . . ! احلام و هي ترفع حاجبيها : حنين مش هنا ازاي . . . . دينا : ا ا ا ا ا ا ايوا ايوا حنين هنا بس هي حاطة ماسك و لازم متتحركش خالص . . . . احلام : انتوا بتحطوا اي حاجة علي وشكوا كدا افرضوا وشكوا اتحسس منه . . . . . ! دينا : ا ا ا ا ا معاكي حق هههه . . . . انا هدخل بقي . . احلام : استني . . . . التفتت لها دينا . . . . . دينا : نعمممم . . . . احلام : تعالي . . . . . ذهبت لها دينا احلام و هي تستدرجها في الكلام : الاتنين اللي جوا دول بيخططوا لإيه . . . . ! ؟ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . * يتبع * . . . . . . . . . . . . . . . .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD