اقتباس

576 Words
اول ثنائى هنقابلهم فى الرواية اقتباس ل حمزة و ماسة?‍❤️‍? قصة حب اسيبكم تتعرفوا عليهم #قسمة ماسة: ماما انا نازلة اجيب فلفل اسمر وجاية عواطف: وبعدين يا ماسة يا بنتى هاتى حاجتك على بعضها مش كل شوية طالعة نازلة اخوكى بيزعل ماسة: وانا يا ماما بروح فين بس دا انا من يوم ما خلصت الجامعة وانا قاعدة فى للبيت يادوب بجيب الرفايع اللى تنقص عواطف: ايوة انكرى زى القطط يا بت مش اخوكى بيخرجك ويفسحك ماسة: ماقلتش حاجة يا ست الكل بس انا معرفش اشترى كيلو طماطم حتى نظرت لها عواطف بإستسلام وقالت: هاتى اللى يقضيكى لحد ما اخوكى ياخد اجازته يوم الجمعة وينزل يجيب الطلبات ماسة وهى تقبل والدتها بسعادة: حاضر يا ماما ومش هتأخر اسرعت تلف حجابها بإحكام فوق عباءتها الواسعةوهرولت نزولا بسعادة فهى سترى حمزة دائما ما تختلق الاسباب لرؤيته لاحت ابتسامه على ثغرها وهى تتذكر كيف خبأت حبات الفلفل لتأذن لها والدتها بالنزول وهى تهمس لنفسها: اه يا حمزة لو تعرف بحبك قد ايه انت السر الوحيد اللي بخبيه فى قلبى ********* يجلس حمزة بباب المحل فنادرا ما يتوافد الزبائن في مثل هذا الوقت لكنه يبكر دائما كما إعتاد منذ ايام دراستها ليراها ....هى لم تعد تخرج كثيرا لكنها احيانا تتوجه لشراء بضعة اشياء وهو يعيش على امل هذة الأحيان التى يسترق فيها النظر إليها عله يطفئ شوقه لها وكم تمنى أن يتقدم ليخطبها فتصير زوجة له لكن لحصوله على مؤهل أقل منها يخشى رفض اخيها له يتمنى كلما رأها أن يتحلى ببعض الشجاعة فيسألها رأيها فيه لكن شجاعته دائمة الهروب بحضورها تهللت اساريره وهو يراها مقبلة بإتجاه متجره هل هى قادمة نحوه حقا ؟؟ ام أن شوقه ي**عه ككل يوم!! لكنها تقترب حقا حتى اصبحت امامه ماسة: السلام عليكم حمزة بإبتسامة مشىرقة: وعليكم السلام اهلا بست البنات ازيك يا انسة ماسة ماسة بخجل: الحمد لله فى نعمة حمزة: والشيخ تاج اخباره ايه ماسة: الحمد لله بخير هو حضرتك مش بتشوفه ولا ايه؟؟ حمزة: لا بشوفه بي احب اطمن ....تحت امرك طلباتك ايه؟؟ ماسة: الامر لله عاوزة فلفل اسود تحرك حمزة سريعا وهو يتمتم : من عنيا حالا حضر لها الفلفل ومظ يده بالكيس فقالت: ايه كل ده؟؟ حمزة ببساطه: دى الكمية اللى بياخدها الشيخ انا حافظ طلباتكم صم ابتسمت ماسة فمد يده بكيس اخر وهو يقول: ممكن تدى ده الشيخ لحد ما اقابله تناولت منه الاكياس برحابة وهى تمد يدها بالمال ليقول بحزم: لا والله انا هأحاسب الشيخ لما اشوفه ماسة: لا ماينفعش ماما تزعل حمزة بإصرار: والله ما يحصل انا هأحاسب الشيخ لما اشوفه والله ماسة بخجل: طيب عن اذنك همت بالانصراف قبل أن يخرج قلبها من ص*رها مناديا بأسمه .لكنه يتمنى لو تبقى للحظات بعد فأسرع يوقفها قائلا بلهفة واضحة: انسة ماسة نظرت له ليتوه بين عينيها وهى تقول برقة غير مصطنعة: نعم اخفض عينيه عن وجهها وهو يقول: سلمى لى على الحاجة ...مالكيش اى طلبات تانية ماسة: الله يسلمك يوصل إن شاء الله وهمت بالانصراف مرة اخرى قبل أن تتوقف ثانية فتتعلق عينى حمزة بها وهى تقول: كنت عاوزة ميه ورد اسرع يلتقط احدى الزجاجات ويقدمها لها بحب وهو يقول: اتفضلى ده احسن نوع فى السوق طبيعية ومركزة نقطتين بس على كوباية الميه ماسة: لا انا هغسل بيها وشى رفع عينيه مكرها من شوقه الجارف وهو يردد بلا وعى : تبارك الله وشك مش محتاج حاجة والله احاطت عينيه بوجهها الخمرى الذى لا تغيب عنه النضارة والحمرة الطبيعية الخلابة ليظهر توترها فيزيد وجهها حمرة وقلبها يكاد يقفز فرحا ايتغزل بها حمزة!!! هل يشعر بما تشعر به؟؟؟؟ اسرعت تفر من امامه هاربة بقلبها الثائر وهى لا تدرى انها حين غادرت صحبها قلبه العاشق **********
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD