الفصل الرابع

3007 Words
أتمنالكوم قراءة ممتعة ______★_______★_______★ جناح أسماء كانت اسماء تزرع الأرض ذهابا و إيابا و هي تتحدث مع والدتها في الهاتف =زي يا بقلك يا ماما انتي لازم ترجعي فورا مش بعد كل لعملتي تيجي رانيا بعد كل السنين دي هي و بنتها يخدو كل حاجة ثرية بحدة =انتي اساسا ازاي توافقي على حاجة زي كده يعني بعد كل لعملناه زمان عشان نبعدهم عن بعض اسماء بغيرة =انا مش قادرة يا ماما أرجوكي إعملي أي حاجة انا مش حقدر اخسر جهاد ثرية بشك =لسه بتحبيه اسماء بنفي =لاء طبعا انا بطلت احب جهاد من زمان بس انتي عارفة شكلي حيبقى ايه وسط صحابي لما يعرفو اني أطلقت ثرية بغضب =ايييييييه طلاق ايه لانتي بتتكلمي عنه اسماء بحدة =هو انتي فاكرة انو بعد ما جات و قعدت هنا معاه مش حبيبتي عشانها ثرية بحقد =دا على جثتي حرحع بأول طيارة جاية مش حسيب ابن ال**** دول يهدو كل لعملناه من سنين ابتسمت اسماء بسعادة ثم أقفلت الخط و إبتسامة خبيثة تعلو شفتيها... _____★______★________★ جناح زينة كانت زينة تجلس على مقعدها المتحرك و هي تعود بذكرياتها إلى ذلك اليوم الذي ذهب فيه إلى عمله و هي في ذلك اليوم غادرت الفيلا نحو للمستشفى لتجري بعض التحليلات فلااااااااش بااااااك وضع الحارس زينة على مقعدها المتحرك في حديقة الفيلا و إستأذن منها لاجراء مكالمات مهمة جدا و اخبرها أنه سيرسل لها احدى الخادمات فأومأت له بتفهم لحظات و كان الحارس يغادر فبدأ زينة بتحريك كرسيها قبل أن تتوقف فجأة عندما سمعت صوت تاوهات قادم من خلف جدار الفيلا قطبت حاجبيها بإستغراب قبل أن تتحرك باتجاه الصوت لتعلو الصدمة وجهها حينما رأت مريرال و هي تقبل احدة حراس الفيلا بلهفة تتمت شهقتها بسرعة و هي تدفع بكرسيها حتى لا ينتبها لها في تلك اللحظة أدركت حقا أن رائف لايستحق فتاة كميرال و لو علم بما فعلته لكان قتلها ليس لانه يحبها بل لان اكثر شيئ يكرهه في حياته هو الخيانة بااااااااااااااااااك أغمضت عيناها بألم و هي تستفيق من تلك الذكرى المؤلمة حقا هي ابنة اسماء ربما ليست من قلبها لاكنها أخذت جميع طباعها و ربتها على الحرية الزائدة و أن كل شيئ مسموح ع** داليدا تماما فهمست بإصرار =مستحيل اسمح لبنت زي دي انها تدمر حياة ابني ابدا ___★_________★_________★____★ جناح داليدا و رانيا كانت داليدا تجلس على طرف السرير و هي تتحدث مع صديقتها سلافة و تقص عليها كل ما حدث معها سلافة بعدم تصديق =انتي بتهزري صح يا داليدا الحجات دي مش بتحصل غير في المسلسلات و الافلام و بس داليدا بحزن =شفتي ايه لبيحصل معايا يا سلافة حاسة إني بحلم انا اكثر حاجة وجعاني في كل دا اني طلعت مش بنت رانيا سلافة بحزن هي الأخرى على صديقتها =مش عارفة أقلك ايه يا داليدا بس محدش عارف الخير مكتبلنا فين داليدا بمزاح =اها مش يمكن الاقي فارس احلامي هنا و أقب من على وش الدنيا سلافة بضحك =هههههههههه انتي مجنونة والله يا داليدا بقا و أنا لكنت بفكر اواسيكي ازاي داليدا بطمع =تواسيني اعزميني على بيتزا بكره بعد المدرسة إزدادت ضحكات سلافة و هي لا تصدق كم أن صديقتها مجنونة فردفت هي الأخرى بمزاح =هههههههههه خلاص حعزمك يا ستي بس انتي لحتفعي عشان بقيتي غنية كادت داليدا أن تتحدث لكن قاطعها خروج والدتها من الحمام فردفت بتسرع =سلافة حبقى أكلمك بعدين ثم أقفلت الخط بسرعة لتستغرب رانيا من فعلة ابنتها =مالك يا داليدا فيكي حاجة داليدا بنفي =لاء مفيش حاجة انا بس كنت بكلم سلافة و هي بتسلم عليكي لم تقتنع رانيا بكلام داليدا لاكنها اومأت لها بنعم لتحمل داليدا المنشفة و تدلف داخل الحمام . ______★_______★____$* في أحد المستشفى العسكري كان سليم يمسك كتفه بألم و هو ينزف الدماء بينما يحاول الممرضون إقناعه بالتسصطح على الترولي =انا كويس و دا مجرد جرح سطحي كش اكثر احد الضباط الذي كان يسنده =انت بس اطلب الدكتور و قولي اخدو فين أشار له احد الممرضين للخظى الغرف فاومأ له بتفهم و سار نحوها بعد ربع ساعة دلف حويرية الى غرفة الفحص بعد أن قامت بقرع الباب و اذن لها سليم بالدخول كانت ملامحها جامدة لا تظل على شيئ انا سليم فقد كان مذهولا من كتلة الجمال و الانوثة الواقفة امامه =انا اكيد نزفت كثير و ابتديت اهلوي انتي خيفية صح جويرية ببرود تخفي من ورائه الكثير و هي تجلس بجانب السرير و تبدأ في تنضيف الجرح = الجرح سطحي بس لازم ترتاح شوية عشان انت نزفت كثير سليم بإستغراب من تجاهلها له فهو عندما كان بيبتسم فقط في وجه اي فتاة تقف بين يديه الا هذه الطبيبة =انا بكلمك على فكرة جويرية بعملية و قد بدأت في تخييط الجرح =و بما اني مجوبتكش معناها اني مش عاوزة أجاوبك **ت سليم و هو فقطزبطالعها بعبنيه هي حقا جميلة جدا لكنه أخذ يقنع نفسه انا جميع النساء يشبهون بعضهم و لا تفرق هذه عن زوجته السابقة بشيئ زوجته التي خانته في منلهم و على على سريرها اغمض عيناه بقوه حتى ظنت أن جويرية انه يتألم فتحولت نبرتها الجاة إلى اخرى رقيقة و هي تردف باهتمام =حد*ك مسكن و حترتاح و الجرح مش حيوجعك خالص فتح سليم عينيه عندما سمع نبرتها الرقيقة المهمته و هو يردف بهدوء =لاء أنا مش حاسس بوجع خالص ممكن تخلصي بسرعة عشان امشي جويرية برفض =تمشي فين حضرتك مش قبل ما ترتاح شوية انت خسرت دم كثير و ممكن انك تدوخ سليم ببرود = ياريت تعملي شغلك و بس يا دكتورة و متدخليش في لملكيش فيه و تعملي شغلك و بس ضغطت جويرية على جرحه عن قصد و هي تتعمد ايلامه لاكنها صدمت عندما لم ترى اي تعابير عن الم و فور أن انتهت من تضميد جراحه نهض سليم بكل ببرود مغادرا الغرفة تحت نظرات جويرية المصدومة سليم موجها كلامه لضابط الذي كان ينتضؤه في الخارج =عاوز كل المعلومات عن الدكتور لجوه دي اومأ له الضابط بطاعة ليسير سليم بخطوات واثقة و هو يخطط داخل رأسع لشيئ ما . _______★_______★______★ مساءا فيلا الدويري كانت داليدا تجلس على أحد المقاعد في حديقة الفيلا و هي شاردة تفكر في كل ما حصل معها و كيف تغيرت حياتها في لحظة لا تعلم ما اذا كانت سعيدة ام حزينة بما حصل معها لتستفيق من شرودها فجأة على صوت يزن =ممكن أقعد معاكي اومأت له داليدا بتعم ليجلس يزن بجانبها و هو يردف بإبتسامة =ممكن اعرف اختي الجميلة بتفكر في ايه داليدا بحزن =مش عارفة يا يزن كل حاجة حصلت بسرعة و انا لحد دلوقتي لسه مش مستوعبة لحصل فجأة طلعت عندي عيلة اب و ام ثانية و اخ يزن دون أن تختفي ابتسامته =بس عارفة برغم كل حاجة حصلت انا مبسوط اوي طالعته داليدا بإستغراب قبل أن يكمل و هو يربت على ظهرها بحنان =مبسوط عشان طلع عندي اخت زيك انا بحب ميرال اوي صدقيني و لحصل مش حيغير انها اختي ابدا بس طول عمرنا كنا زي لمش اخوات و بعاد عن بعض اوي بس لما شفتك و اتكلمي معاكي الوضع اختلف حسيت انك قريبة مني اوي اتمنى اننا نبقى صحاب كمان مش بس اخوات داليدا بسعادة و هي تلقي بنفسها بين أحضانه =طبعا طبعا انا موافقة يا زين ضمها زين بقوه و في قلبه سعيد ا لحصوله على اخت كداليدا و لم ينتبه الإثنان الى أعين جهاد الذي كان يتابعهم بإبتسامة تزين ثغره و هو سعيد لما يراه . في صباح اليوم التالي اجتمع الجميع على طاولة الطعام التي يترأسها جهاد بينما جلست داليدا بجانب يزن و بجانبها والدتها و ال**ت هو سيد المكان اسماء ببرود =ماما راجعة النهاردة من امريكا و حتقعد هنا معانا في الفيلا كام يوم . جهاد بكره =و هي جاية تعمل ايه اسماء ببرود أكبر =جاية تشوف بنتها و احفدها عشان وحشناها ايه عندك مانع يا جهاد دا بيت جوزها على فكرة جهاد بسخرية =أصدقك طليقها لهو والدك و لمات بسببها بعد ما خسرتو ما حاجة بيملكها اسماء بحدة و هي تنهض من مقعدها =ايييييه لبتقولو دا جهااااد لحصل دا كاان ماضي و بابا اساسا كان مريض قلب مش هي لقتلتو اشتعلت أعين جهاد بالغضب و اصبحت تحاكي الجحيم لدرجة ارعبت اسماء و جعلتها تعاود الجلوس في مقعدها ب**ت =دي آخر مرة صوتك يعلا في للفيلا دي و الا تصرفي مش حيعجبك ابدا ثم نهض من مقعده و قبل أن يغادر وحه كلامه لرائف =رائف ياريت توصل داليدا معاك مدرستها ميرال بغضب =ايييه يوصل مين لا ء طبعا رائف حيوصلني انا رائف بحدة =مييييرال اخرسي قلتلك مييت الف مرة صوتك دا ميعلاش عليا او على عمي دا تحذيري الاخير ليكي و انتي يلا قومي خلصيني كفاية اكل ايه انتي متشبعيش داليدا بلا مبالاة و هي تلتهم قكعة التوست المليئة بالنوتيلا =الله مش نستنى اخلص فطوري ايه عايزني اجوع و ادوخ و بعدين أقع من طولي و يغمى عليا و يودوني المستشفى و.......... ىاىف مقاطعا اياها بنفاذ صبر =بس بس ايييه دا هو انتي بالعة راديو خلاص كملي اكلك و أنا حستناكي في العربية دا انتي حتخلصي على مخزون البيت كلو داليدا و فمها ملأ بالطعام =براحتي على فكرة طنط زينة قاليتلي اعملي لانتي عاوزاه البيت بيتك مش كده يا طنط زينة قالتها و هي تطالع زينة ببراءة بعيناها الواسعة جعلتها تبدو كتلة من البراءة فهتفت زينة و هي تحاول منع ضحكاتها بصعوبة =ههه طبعا يا حبيبتي البيت بيتك زفر رائف بملل قبل أن يغادر غرفة الطعام و نهضت خلفه داليدا بعدما قبلت وجنة رانيا و زينة بحب ثم لحقت به و خلفهم جهاد ميرال بحقد و هي توجه كلامها لرانيا =واضح اوي انك مش عرفتي تربي بنتك عشان تطلع خطافة رجالة زيك صح زينة بحدة =ميرال احترمي نفسك لبتتكلمي معاها تبقى والدتك ميرال ببرود =انا معنديش غير أن وحدة و هي اسماء هانم الدويري مش وحدة بنت حواري ثم نهضت و هي تحمل حقيبتها المدرسة و تغادر غرفة الطعام تحت عيون رانيا الدامعة و أسماء التي كانت تطالعها بتفشي قبل أن تنهض هي الأخرى مغادرتا الغرفة . زين بإحراج من كلام ميرال و تصرفات والدته =اتمنى انك مش تزعلو منهم هم..... لقتقاطعه رانيا و هي تغادر الغرفة ثم الفيلا بأكملها و عيناها تذرف الدموع بينما هتفت زينة بعدم رضا =اسماء و ميرال مش حيعديها على خير ابدا يزن بحزن =انا مش عارف هما بيعملوا كدا ليه اساسا ربنا زينة على كتفه و هي تعلم كم انه حزين للغاية و محرج بسبب تصرفات ميرال و والدته اللا مبالية به ابدا . ________★________★ في مكان نزوره لاول مرة في ذلك الحي الراقي و داخل تلك العمارة بالضبط في الطابق الخامس عشر حيث نجد تلك الشقة التاسعة المليئة بالأثاث العصري و الفخم كان سليم يجلس في أحد الزوايا و هو يدخن سجائره بشراهة و يتذكر ذلك الماضي الاليم الذي طالما اراد نسيانه الماضي الذي جرح قلبه بشدة الوحيدة التي احبها في حياته خانته و خدعته على سريره و داخل بيته من يومها قرر أن يطوي صفحة الحب و يمحوها من حياته نهائيا فهو ليس جاهزا بصدمة اخرى و خاصة و انه فقد الثقة بجميع النساء و اقنع نفسه أن النساء لا يعشقن سوى المال و انه الشيئ المهم في حياتهم لكن كل شيئ تغير فور أن وقعت عيناه على جويرية تلك الطبيبة التي كان فقط من لحظات يقرأ جميع المعلومات عنها و علم عن مدى معاناتها في حياتها و قسوة ما عاشته بعد وفاة والديها و أن زوجة عمها كانت قاسية للغاية معها و كانت تدخل المستشفى لايام طويلة بسبب اعتداء عمها و زوجته عليها بالض*ب و استطاعت بصعوبة انهاء تعليمها لتنتقل من عندهم نحو شقتها القديمة حيث تقيم مع احدى صديقاتها هز راسه يمينا و يسارا بقوة و هو يحاول نفض تلك الافكار من رأسه و هو يهتف بغضب =لاء يا سليم فووووق و متحلمش كثييير كلهم شبه بعض و هي مش حتفرق حاااااجة عنها و حتى لو أيدتها فرصة هي حتخوني زيها بالضبط زفر بغضب و هي يلقي بتلك المزهرية لتتهشم الى قطع صغيرة و هو يصرخ بقوة بألم قلبه الذي لا يتوقف منذ سنين و هو يتوعد لها بالكثير فهو يبحث عن زوجته ال**** من سنين و لم يتهنى حتى يعثر عليها و ينتقم منها على ما تسببته له من فضائح و كم تحدث عنه اصدقائه في ذلك الوقت و لم يقف بجانبه سوى صديقه رائف . __$_____★______★______★ امام مدرسة داليدا ازقف رائف سيارته بجانب مدرسة داليدا و هو يهتف بجمود =وصلنا داليدا بإمتعاض =في ايه مالك متديني قلمين احسن و على فكرة انت لأصريت توصلني و لا كده مكنتش وافقت رائف بإبتسامة =انا لأصريت اوصلك صح اومأت له ببراءة مصطنعة قبل أن يكمل بخبث =حيث كده بقى انا حصر كمان اني اعزمك على الغدا هاه قلتي ايه داليدا و هي تبرق عيناها =غدا و على حسابك بتهز صح طبعا موافقة في مطعم بيتزا قريب اوي من هنا اشوفك هناك بعد المدرسة رائف بضحك =هههههههههه تصدقي انك مجنونة بجد داليدا بغباء =يوه كثير اوي قالوهالي انفجر رائف ضاحكا على هذه الصغيرة المجنونة قبل أن تترجع من سيارته و هي تردف بتحذير =حشوفك الساعة ثلاثة هناك حموتك لو مجتش يلا باااي قالت الأخيرة بإبتسامة و هي تغادر تاركة اياه يبتسم بشرود فتلك الصغيرة و كأنها شعلة من النشاط قبل أن يرن هاتفه ليجيب بسرعة فور أن رأى رقم حارس عمارة التي يقيم بها سليم يتصل به =انا جاي حالا شغل سيارته بسرعة كبيرة منطلقا نحو العمارة التي يقيم بها صديقه ... _______★_________★______★ فيلا الدويري كانت اسماء تحتضن والدتها بإشتياق في جناحها =وحشتيني اوي يا ماما اخيرا جيتي عشان تساعديني اخلص من المصيبة لانا فيها احتضنت ثرية ابنتها ببرود قبل أن تبتعد عن احضانها و هي تجلس على الأريكة بوقار تردف ببرود =المهم دلوقتي اننا نخلص من رانيا و لحتساعدنا في دا ميرال اسماء بإستغراب =و ايه دخل ميرال في الموضوع دا ثرية بخبث =ميرال هي لحتساعندا كل ما أظهرت لرانيا انها مش مهتمة فيها و لا بتحبها و لا حتى معتبراها والدتها ساعتها حتمل و تحس أن ملهاش اي قينة و لا مكانه في البيت دا وتمشي لوحدها اسماء بحقد =طب و داليدا ثرية بصدمة =دي بنتك يا اسماء اسماء بحقد اكبر =لاء طبعا انا معنديش بنت غير ميرال وبس داليدا دي مش بنتي دي بنت رانيا لربتها و انا مش عايزاها ابدا خصوصا بعد ما شفت نظرات رائف ليها ثرية و هي تشهق بفزع =نعععععععم رائف مين لتاخدو دا انا كنت اطلع بروحها انتي عارفة ان كل ثروة العيلة باسم رائف و جهاد و هو كان انلنا الوحيد عشان ناخد ناخد لاحنا عاوزينو و بنا انها تربية رانيا فاكيد غ*ية زيها و مش بيفرق معاها الفلوس معاكي حق احنا لازم نخلص منهم هما التنتين مع بعض اسماء بغل =حدمرها مستحيل اسمحلها انها تسرق كل حاجة ملكي أنا مستحيل كانت تقول كل كلمة و عيناه تشع بالخقد و الكره و كل ما يجول في عقلها انها ستفعل المستحيل لتتخلص من رانيا داليدا تحت نظرات ثرية الخبيثة و السعيدة فكل ما حدث جاء لصالحها و جعلها تعود لهنا بعد غياب سنين طويلة . ____★_______★_____★________★ شقة سليم فتح رائف باب الشقة بالمفتاح الذي يملكه ليجد صديقه يقف في وسط الشقة و هو يحطم كل ناتقع عيناه عليه و جرح ذراعه ينزف و هو يصرخ بجنون ليلقي تلك والمفاتيح على الأرض و يركض ناحيته يحاول ايقافه عما يفعله =اهدا يا سليم حاول تاخد نفسك سليم بغضب جحيمي و هو يحاول الافلات من رائف =سبني يا رااااائف سبنييييي انا خلاص مش قادر كفااااااية انااا مش عااااايز احب ثااااني كفااااااية كل لحصل زماااان من ورا الحب ام يجد رائف حل امامه عندما رأى انهيار صديقه سوى أن يض*به تلك اللمعة القوية التي اوقعته أرضا و هو يهتف بحدة =انت بتعمل في نفسك كده عشااااان وحدة رخييييصة خانتك و فضحتك وسط الناااس لاء و اييييه خلتك تسهر و كل يوم تقضي ليلة مع وحدة ع***** و قال ايييييه بتنتقم فيها منهم عشااااان كل الستات في عينك خيناااات و شله بعض و مش ليملئ عينهم غير التراب فووووق لنفسك بقى و كفاية الاوهام لملت دماغك سليم بوجع =ايوه ياااا رائف انا وسخ و حقير عشان مش عارف قلاقي وحدة زبااالة فضحتني وسكط كل الناس و علمت على قفايا حقتلها ياااا رائف حقتلها و ارجع كرامتي و رجولتي لداست عليهم عشان حفنة فلوس تن*د رائف بعمق و هو يجلس على الأرض بجانب صديقه فهو اكثر شخص يعلم كم أن سليم تألم في حياته و عاما كثيرا بعد ما فعلته تلك الحقيرة به حتى انه كاد أن يخسر عمله بسبب اهماله =انسى يا صاحبي و عيش حياتك صدقني هي مش مستاهلة حتى انك تزعل عشانها او تضايق نفسك عشانها . اغمض سليم عيناه بألم و هو يحارب بشدة تلك الذكريات القاسية التي دائما ما تعصف بعقله و تذكره بما فعلته تلك ال***** به و كيف دمرت حياته . _____★__________★_____$$$★ في مدرسة ميرال كانت ميرال تجلس مع صديقتها في الساحل ب نهاية الحصة و الكعادة تتحدث معهم بغرور كبير =اها فعلا دا رائف بينرجاني ليل نهار عشان نعمل حفلة خطوبة قبل ما الأجازة لواخيدها تخلص تارا بملل =انتي كل مرة ينزل فيها رائف الإجازة بتقولينا نفس الكلام دا ميساء بخبث =اها فعلا يا تارا معاكي حق شكلو كده يا ميرال عاوز يخلص منك و بعدين خلي بالك من بنت الممرضة عشان واضح أنها مش ساهلة خالص و كمان حلوة اوي جزت ميرال على أسنانها بغضب و هي تردف بحدة =ايييييه الكلام لبتقوليه دا انتي ازاااي تسمحي لنفسك تتكلمي عن رائف بالشكل دا تارا و هي تحاول تهدأتها =اهدي يا ميرال مش كده ميساء اصدقها انها تحذرك و بس مش تشك في رائف ابدا احنا عاوزين مصلحتك و بس ضيقت ميرال عيناها بشك قبل أن تردف ببرود =و حعمل ايه يعني عشان ابعدهم عن بعض ميساء بخبث =اسمعيني كويس اوي و اعملي كل لانا بقلك عليه و كل حاجة حتبقى كويسة صدقيني اومأت لها ميرال لتبدأ كل من ميساء و تارا بنصحها بأن تحاول الاقتراب منه اكثر فاكثر خصوصا امام هذه الداليدا لتثبت لها أن رائف ملك لها و لا احد يتجرا على اخذه منها . ________★_________★___★ في مطعم البيتزا كانت داليدا تجلس على أحد الطاولات و هي في انتظار قدوم رائف بعد أن اقنعت سلافة انها تعوضها لها في يوم آخر كما و انها سكت أن هنالك اعجاب ناحية هاذا الرائف لاكن داليدا قنعتها انها فقط تريد الاقتراب من عائلتها ليس الا خصوصا رائف فزينة أخبرتها ان تحاول للإقتراب منه بعدما حكت لها ما عاناه عند وفاة والدة بالإضافة الى مرضها الذي انتهى بها عاجزة =يوووه بقى انا بقالي كثير اوي بستمى فيه هو أتخر كده ليه .....لاء متحلي دا انا حموتو و اشرب من دمو لو مجاش مرت ساعة و تليها اخرى حتى اصبحت الساعة تشير لسابعة و قد تاخرت كثيرا و بالطبع ستحد رانيا في امتضارها و هي غاضبة جدا بسبب تأخيرها فنهضت من مقعدها و هي تتمتم بغضب =انا مش حعديهالك يااا رائف بقا انا تخليني استناك كل دا و متجيش و فوق كده انا جعت اوي و ضيعت الغدا اكيد دي دعاوي سلافة طلعت عليا يا رتني كنت سمعت كلامها و جيت معاها كان زماني اكلت و شبعت مش قاعدة لحد دلوقتي و انا جعانة قوست شفتيها بزعل طفولي و هي تحمل حقيبتها تغادر المطعم نحو الفيلا و هي تتوعد لرائف لانه جعلها تنتصره كل هاذا الوقت و في الاخير لم يأتي ... __$$$_★____$_★________★ خلص الفصل
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD