بسم الله الرحمن الرحيم
رواية عشق الليل
بقلمي هدير ممدوح
《الفصل الخامس》
(رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ)
بعد موافقة الجميع ع زواج عشق من ليل وفي المساء
يجلسون العائلتين في منزل عائلة الشناوي
ف اليوم يذهبون للصائغ من اجل شبكة العروس
الحج عبدالجليل : نورت ياحج عبد الراضي
الحج عبد الراضي :- منور باصحابه ياحج عبد الجليل
عبد الجليل وهو يوجه حديثه لليل عندما رأه :- كيفك ياولدي
ليل :- كويس ياحج الحمدلله
ويتبادلوا العائلتين السلام والترحيب. ببعضهم
كان ليل يحضر معة جميع العائلة وزوجاته ووالدة امنة أيضاً
الحاج عبد الجليل :- اتفضلو اقعدوا لحد ماتيجي العروسة
********* * * * * * * * * * * ****&
اما عند عشق
كانت صفاء تحاول اقناعها بالنزول
صفاء :- ياينتي كفاية عياط بقا متوجعيش قلبي عليكي
وتابعت وهي تمسك بيدها:-
يلا قومي واغسلي وشك على ماطلعلك
الدريس بتاعك
عشق :- ياماما انا مش عايزة حاجة خليهم يمشو الله يخليكي
صفاء بنبرة صارمة وصوت عالي :- كفاية بقي ياعشق انهاردة شبكتك
وبعد ست أيام فرحك وانتي اللي ف ايدك تتدمري سعدتك او ﻷ
عشق ازاي بس ياماما ما هي اصلا سعادتي ادمرت من قبل ماتبدء
صفاء :- هو متجوز اتنين وانتي التالتة وانتي ف ايدك تخليه يحبك او ﻷ ا**بيه لصفك وانا شفتك لم كان ف جنينة وشافك بتعيطي شوفت لمعة ف عنيه اتجاهك
عشق بمقاطعة:- لمعة اي بس ياماما خلاص انا قايمة ألبس اهو
صفاء :- ماشي حبيبتي وانا هستناكي
امسكت عشق بالثوب الذي اخترته لها والدتها ومن ثم توجهت إلي تبديله
♥♥اللهم ألف بين قلوبنا، وأصلح ذات بيننا، واهدنا سبل السلام، ونجنا من الظلمات إلى النور، وجنبنا الفواحش ما ظهر منها وما بطن، وبارك لنا في أسماعنا، وأبصارنا، وقلوبنا، وأزواجنا، وذرياتنا، وتب علينا إنك أنت التواب الرحيم، واجعلنا شاكرين لنعمك مثنين بها عليك، قابلين لها، وأتممها علينا??
***** * * * * * * * * * * * * * * * * *
عبد الجليل :- محمد ياولدي روح شوف مرتك وبتك اتأخروا ليه كدة
محمد :- حاضر يابوي
وكاد ان يتوجه لهم حتي ان توقف عندما رأهم
قادمون إليهم
محمد :- اهم جم قالها وهو يؤشر عليهم
نظر ليل بإتجاه السلم :- لينظر إلي عشق بإنبهار و تركيز
ملابس. عشق فستان اسود سوراية مع طرحة باللون النبيذ وكوتش رياضي ابيض به بعض الورود الصغيرة ذات كعب عال
ليل وهو يتحدث في نفسه :- يخرب بيت جمالك ياشيخة ولا عيونك دي كيف القمر
عند امنه تميل عليها والدتها قليلا وتتحدث بصوت منخفض :-
والدة آمنة:- البت كيف القمر شوفتية هو مبلم كيف
امنة بغيظ وبعض الحقد الذي تسلل الي قلبها :- في ايه عاد يا امي. انتي بتغظيني كفاية حديت عاد انا مش مستحلة .
سعدية :- يقطعني يابتي برضه اغيظك انا وبعدين ده حتي رفيعة وشبه عود القصب
امنة بحقد وهي تنظر إلى عشق بتمعن :- خلاص بقا لولع ف روحي
سعدية :- ماشي يابتي خرست خالص اهو .
الحاج عبد الراضي :- كيف القمر يا عروس
عشق:- تسلم ياجدي ربنا يخليك
تتحدث آمنة بحقد :- كيفك ياعروس
تبتيم لها عشق فهي لم تعرف بعد من تكون هي ولكن من نظرتها علمت انها تحقد عليها فترد عليها ببرود :- الحمدلله
امنة :- انا ضرتك
عشق :- تشرفنا
اما ليل كان يتابع حديثهم ويبتسم ويعلم بداخله ها قد بدأت الحرب .
امنة وهي تؤشر علي فاطمة :- ودي فاطمة درتنا برضو
مدت فاطمة يدها لعشق لتبتسم لها عشق وتسلم عليه .
يأتيهم سماع رهف.
ليتظر لها الجميع
رهف :- وانا اثمي يهف ( وانا اسمي رهف)
ابتسمت عشق لها وحملتها وقبلتها من وحنتيها فهي تعشق الاطفال كثيرا
وقالت لها :- وانا اسمي عشق
لتتقدم منها فتاة اخري وهي تعرف عن نفسها
:- وانا ابقي قمر اخت ليل
وقامت بإحتضانها قمر
وارتاحت عشق لها كثيرا لتبدلها الاحتضان
الحج عبد الجليل:- سلمي ع ليل ياعشج / ق
اقترب منها ليل ومد يده وامسك يدها
احست عشق بشئ غريب ودفئ يدها بين يده ورفعت نظرها لتنظر بعينيه
اما ليل ف سره ايدك ناعمة وجميلة حاسس روحي كأني اول مرة امسك ايد واحدة ست
???
وقطع تفكيرهم الحج عبد الجليل :
يلا ياولد عشان تلحقوا مشواركم
ذهب الجميع ماعدا الحج عبد الجليل وعبد الراضي ومصطفي
واثناء خروجهم طلب عبد الراضي من ليل ان يمسك يد عشق ف امسك يدها وكان مبسوط كثيرا واحست عشق بالفرح عندما مسك عشق يدها لاتعلم حقا ماهذا الشعور ولكن احست
بالسعادة:-
صعد ليل وعشق ووالدتها ووالدها بسيارة والاخرون بسيارة آخري
واثناء الطريق لم يفتح اي احد منهم حديث
إلا من النظرات المتبادلة
وبعد قليل من الوقت وصلوا امام احدي محلات المجوهرات
امسك ليل بيد عشق عند نزولهم من السيارة ويدلفا للداخل والجميع خلفهم
علم البائع بأنهم عروسين ليحضر لهم مجموعة من الدبل الجديدة
و عند اختيار الدبل وقفت زينة خلف عشق وهي
تتحدث :- عشق اختاري الحاجة التقيلة ماتبقيش ع**طة اكدة وتختاري الحلوة اهم حاجة تكون تقيلة
ليل بإعتراض. :- ياريت عشق هي اللي تختار
ومحدش يدخل مابينا
ومن ثم يقعا نظر غشق وليل على احد خواتم الخطوبة
عشق و ليل صوت واحد :- الله حلوة اوي دي بصي كدة ونظروا هما الاثنين ف اتجاه بعضهم
ليل للصائع احنا اخدنا دي
الدبلة كانت عريضة ومحفور عليها love
وبعض الفصوص الصغيرة كانت جميلة جدا
علا رنين هاتف ليل لينزر إلي الشاشة ويتحدث
ليل :- عن اذنكم التليفون بيرن اختاروا انتم الباقي علي ما اجي
محمد :- ماشي يابني
اما عشق
لاحظت لهجة ليل المصرية وقالت وهي تحدث نفسها :- إذا هو صعيدي ف ازاي بيتكلم مصري يلا مش مهم انا هشغل بالي ليه
♡♡♡♡♡♡♡♡
عند ذهاب ليل للرد ع تليفونة سمع شخصان يتحدثان.
و فجأة .............
لولقيت تفاعل هنزل فصل كمان
♥
?ربَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ"?
٠رأيكم
ياتري ليل سمع ايه
دمتم بخير
بقلم هد ير ممدوح