__________
#الحلقة التانية
طول عمر الانسان عايش في صراع زمان كان الصراع على الاكل بدا الانسان يتطور شويه وبقي الصراع بتاعه على الارض وبعد شويه تطور بقي الصراع علي الفلوس والسلطه مع ان الاتنين واح الي معه فلوس مع سلطه والي معه سلطه معه فلوس وجهين لي عمله واحد الانسان يفضل طول عمره يحارب علشان الفلوس والسلطه بس بعد ما بيوصل ليهم بفضل برضه يحرب علشان يحافظ عليهم وينسي يعيش مستمتع بيهم لحد ما متعته تبقي في الحرب نفسها في الجزء ده ها نعرف ليه الحرب جيه جية لي بيت ال**دي ودور علي في الحرب دي ايه
( باسل ) بعد ما وصل ( سندي ) البيت عندها وبعد كده راح المطعم بتاع اسمه باسته وهو ملكيه خاصه ل ( باسل) دخل جوه
باسل :: حسن يا حسن
حسن : (شاب في الثلاثين) ايوه يا ( باسل ) بيه
باسل :: يابني هجول كتير انا مش بحب الحديت بتاع بيه دي انا اسمي ( باسل ) بس ، تعرف تجول ( باسل) يلا ردد ورايا ( باسل ) .
حسن :: (بي ابتسامه) باسل
باسل :: شاطر كدي احبك خلي حد من الرچله يچيب الجهوه باعتتي وهات الحسابات وشوف في كام في الخزنه ايراد يلا
حسن : تحت امرك
باسل :: خد تعاله هنا
حسن : امرك
باسل :: يا ولدي يا حبيبي هجقول ميت مره انا مش بحب الحديت بتاع بيه ولا امرك ولا تحت امرك ، ماشي انا مش بحب الحاجات دي انا اسمي ( باسل ) ولما تنادم عليا معايا ناس او لوحدي تجولي ( باسل ) وبلاش تحت امرك انا مش بأمر انا بطلب تجولي حاضر ماشي ؟
حسن : ماشي يا ( باسل )
مشي ( حسن ) ورجع بالورق ( باسل ) راجعو كويس وشرب القهوه وخد فلوس من الخزنه وساب مبلغ تحت المصاريف طلع من المطعم راح مديرية الامن لي مكتب ( اشرف ) ابن عمو *
اشرف خد بالحضن :: ايه يا باسل واحشني جدا .
باسل :: انتا اكتر يا اشرف عامل ايي ؟
اشرف : انا تمام بس ايه سر الزيارة دي انا عارفك مش بتحب تدخل قسم وله حتي نقطه تفتيش
باسل :: معلش بجا زيارتكم لازم برضه
اشرف : قصر وهات من الاخر
باسل :: الصراحه عايز اطلع بطاجة چديده
اشرف : اهو انتا كده مش تفتكر اني ابن عمك غير في الزنقه
باسل :: لو رحت لي حد غيرك انتا عارف اغلب ولاد عمك رخمين هياكلو دماغي ها تنچز وله اروح لي ابوك
اشرف بضحك :: لا انا عايزك تروحلة .
باسل :: انتا غ*ي اجولك كلهم رخمين وابوك ارخم منهم
اشرف : اسكت ده لسه مديني جزء دلوقتي ، تعالي معايا ، ماشي هنخلص ونسافر البلد ولا وراك حاجة ؟
باسل :: ع البركة اني اصلا كت زهجان لحالي وكت هسافر فالفچرية .
اشرف :: وانا روحت فين يا ابن عمي نخلص ونسافر سوا .
( باسل ) راح معاه خلصو ورق البطاقه واستلمها فوري ومشيو وسافرو البلد هو و اشرف وصلو القرية ( اشرف ) راح بيتة و ( باسل ) راح علي بيت العيلة اول ما ما دخل
ناجية بتخدة في حضنها :: وحشتني يا ابن الكلبه .
باسل :: چري ايه يا حاچة دي كلاتهت 10 ايام بس كدي يجولو عليا مدلع ب زيادة .
ناجية :: يجولو اللي يجولو هو انا عندي اعز منيك يا اخر العنجود .
نزل ( مصطفي ) * اخو باسل الكبير * مكنش عارف ان ( باسل ) جاي كان نازل عادي و اول ماشافو **
مصطفي خدة بالحضن :: وحشني يابن ابويه
باسل :: انتا اكتر يا اخويا
مصطفي : عامل ايه وليه الغيبه دي كلاتها ؟
باسل :: الدراسه بجا يا اخويا
مصطفي : دراسه ولا بنات مصر ؟
باسل بضحك :: الاتنين دراسه وبنات مصر كلوين جوي ويخ*فو ال*قل .
( ناجية ) ض*بتني بالقلم علي قفاة :: مش ها تبطل جلة الادب دي يا واد ؟
باسل :: معلش يا حاچة
مصطفي :: زين انك چيت في مشاكل ياما والعيله هنتچمع النهارده بعد صلاة العشاء .
* ( باسل ) استغرب لان العيلة كلها تتجمع دي بتحصل في فرح او موته او كارثة ومفيش حد مات ولا في فرح يبقي كارثه اكيد *
باسل بقلق :: ليه يا اخويا ؟
مصطفي : انتخابات العمده جربت
باسل :: وايه الچديد طول عمرنا بنخدها ؟
مصطفي :: المرادي المنافس شديد ( حسان الدمرداشي ) رجع وعايز مكان ابوه
باسل :: مكان ابوه الحديت ده من 50 سنه افتكره دلوك وبعدين هو ايوه غني بس العيله لو عايزه تفرمه مش ها يكون حاچة جصادها .
مصطفي : لا حاچة كبيره كمان
ناجية :: اصله واخد دعم كبير من الحكومه
باسل باستغراب شديد :: من مين في الحكومه يعني ؟
مصطفي :: منعرفش عمك عا** چاي النهارده ونشوف ، اعمل حسابك انك جاعد اسبوع او اتنين
باسل :: انا مالي انتو بتفهمو في السهراية دي اكتر ميني .
* مصطفي جاله تلفون قام يرد عليه وهو باصص ل ( باسل ) بنرفزه *
( ناجية ) استانت مصطفي يبعد شويه :: يا ولدي ايه الي جولته ديه ؟
باسل :: دي الحجيجه العيله كلاتها محتاچين ليا في ايي يعني ؟
ناجية :: في الوجت ده العيله محتاچه لي كل واحد فيها الكبير والصغير ممكن انتا تجول فكره او تشوف حاچه هما مش شايفنها ودي هتبجي كبيرة جوي عن العيلة.
باسل :: بس يا اما انا عندي جصه كبيره في الجاهرة .
ناجية :: جصدك البت اللي ماشي معاها وفاكر اني معرفاش ؟
( باسل ) ابتسم علشان هي كده اكدت لية اللي في دماغة ( ناجية ) كانت مخليه ناس تمشي وراة في السر * خوف مش علية خوف منة علشان عارفه انة عنادي ومجنون ممكن يعمل كارثه او يولع حريقه ويرجع البيت ينام عادي جدا بس هو كشف اللي كان ماشي وراة وحصلت بينهم مشاكل وخلاها ترفع المراقبه دي بس كل ده قبل ما يتعرف على ( سندي ) *
باسل :: انتي مش حولتي رفعتي المراجبه ؟
ناجية :: مانا رفعتها
باسل :: لا انا اعرف ( سندي ) من سنه ونصف والمراجبه مشيت بعد الست شهور الاولي ليا في الجاهرة انتي وجعتي بل**نك ياست الناس مش جولنا بلاها الاسلوب ده معايا ؟
ناجية :: يا ولدي اني خايفه عليك منك انتا ممكن تعمل مصيبه .
باسل :: المصيب اللي بعملها ، انا اللي بشيل مسؤوليتها لوحدي وبحلها لوحدي محدش بيجف جنبي لو مشاكلي دجت باب العيله ابجي اتحدتي غير كدي محدش ليه دخل ب حياتي .
* سابها وطلع الاوضه بتاعتة غيرة هدومة فتح تليفون وكلم ( سندي )
باسل :: ايه يا جمر سنيني
سندي : ايه يا حبيبي انتا فين عديت عليك في المطعم قالو انك مشيت ؟
باسل :: معلش يا سندي انا سفرت الصعيد
سندي :: خير حصل حاجة ؟
باسل :: لا روحت ل واد عمي المديرية و جينا البلد سوا .
سندي :: طيب كنت عايزه اتكلم معاك
باسل :: ايه خير
سندي :: بابا طلق ماما النهارده
باسل :: بجد ، ليه ؟
سندي :: مش عارفه بقالها فتره مختفيه والنهارده جت ومعاها مأذون طلبت من بابا الطلاق وهو وافق وخدت سامي اخويا ومشيت .
باسل :: طيب متزعليش
سندي : مش فهمه ايه ده كله
باسل :: معلش يا حبيبتي اللي حصل خلاص .
* الباب خبط ودخلت شيماء *
شيماء : يا علي الحاچه طالبة منيك تنزل عشان العيله كلاتها تحت .
باسل :: طيب اني نازل * بيكلم ( سندي ) * بجولك اجفلي دلوك هكلمك متاخر جبل ما انام سلام
سندي : سلام
* ( باسل ) قفل مع ( سندي ) وافتكر ( ام سندي )
فلاش باااااااك
* بعد فترة من وجود ( باسل ) ف القاهره كانت اول سنه لية هناك اتعرف على ( سندي ) وحبها ، كان يوم عادي جدا وهو قاعد ف المطعم ولقا ( سندي )دخله علية بتعيط *
باسل طبطب عليها :: في ايي يا سندي مالك ؟
سندي بتتكلم وهي بتعيط :: انا في مشكله
باسل :: في ايي ؟
سندي : ماما مش موافقه على علاقتنا يا باسل .
باسل :: ليه انا قعدت معاها ف الحفلة اللي كانت عند*كم من جريب واتكلمت معاها ومكنش في مشكلة ؟
سندي : مش عارفه
باسل :: طيب يا سندي هسأل سؤال واحد بس وعايز ليه اچابة ، انا ابجا ليكي اي ؟
سندي : (بصت بعيد)
* ( باسل ) فهم انها مش بتحبة وانهم اصحاب بس زعل جدا لكن رد عليها بهدوء *
باسل :: طيب يا سندي احنا مچرد اصحاب وزمايل بس جولي ل امك كدي
سندي ب**رة نفس :: اصحاب !!
باسل :: بصي يا سندي احنا ممكن نكون بدأنا كا اصحاب بس انتي عندي مهمه جدا ايان كان جرارك .
سندي :: باسل انا حبيتك حبيت جدعنتك معايا حبيتك كلك على بعضك .
باسل :: (بي صدمه فرحه) بتحبيني بچد يا سندي ؟
سندي :: لو انتا مفهمتش معني اني اعرفك لي أهلي فا انت بقولها ليك ص**حه انا بحبك
باسل :: وانا كمان بحبك جوي ولو على امك متخفيش انا هاجدر اوجفها
سندي : يعني انتا بتحبني ؟
باسل بضحك :: يعني انتي سبتي اني هجف جدام امك ومسكتي في بحبك ؟
سندي :: (ب **وف) اعمل ايه بحبك ؟
باسل :: طيب اسمعي الحديت ديه يا بت الناس انا بحبك وهجف چنبك ، وابوكي وامك لو وراهم مين مش هيعرفو يبعدوني عنك واصل .
* ( باسل ) قعد مع ( سندي ) يحب فيها شويه وهو فرحان بس بيفكر في حل للمشكله دي بعد ما مشي طلع تليفونة وكلم واحده اسمها ( مرڤت ) *
مرڤت :: باسل باشا ال**دي بيكلمني لا انا حاسه اني في مصيبه
باسل :: هو انا بكلمك غير لما يكون في مصيبه
مرفت :: ايه الحاجه ( ناجية ) رجعت تراقبك تاني ؟
باسل :: لا بس عايز اقابلك
مرفت : طيب ما تجيلي البيت اتعشي معايا ؟
باسل :: طيب مسافه السكه واكون عندك
* طلع من المطعم و راح ل ( مرڤت ) وصل عندها بيت في منطقه شعبيه نزل من عربيتة لقا صاحب الكشك اللي قدام بيت ( مرڤت ) ( سيد ) جالة جري
سيد :: باسل بيه واحشني يا باشا
باسل :: بلاش باشا دي يا عم سيد
ممدوح :: خلاص يا باسل ، بس كنت عايزك في حاجه
باسل :: اأمورني (بيوطي صوتة ) عايز فلوس اأمور ؟
سيد :: لالا خيرك سابق بس دي حاجه كده طلب
باسل :: عم سيد خش في الموضوع عندي معاد مع الحاجه مرفت
سيد :: طيب الواد ابني كان مقدم في شركه امن فتحت جديد و المفروض انهم يعمله عنه تحريات وانتا عارف بقي
* ( سيد كان خايف اني التحريات دي تطلع انه كان هجام زمان بس ربنا تاب عليه) *
باسل :: طيب انا هكلم الناس بس عايز اسم الشركه ايه ومتخافش لو مكتوب ليه رزق هيخدو ، بعد اذنك
دخل بيت مرفت *
* ( مرڤت ) ست غنيه جدا بس مراحتش قعدت في التجمع ولا زايد لا هي عايشة مع الناس دي وبتديهم فلوس وبتقضي ليهم مصللحهم علشان يبقو من الرجاله بتاعتها هي بتشتغل في تجاره الم**رات ابوها وجوزها ماتو وهي صغيره بعد ما خلفت من جوزها بنت واحدة من سن ( باسل ) ومعاها في الجامعه .
اتعرف عليها من المطعم اللي عرفة على ناس كتير وكلهم ليهم دور في الاحداث وهتعرفوه بعدين
* دخل البيت خبط وهي فتحت *
مرڤت : اهلا يا باسل باشا ال**دي نورتني
باسل :: هي اول مره يا يا حاچة اتهدي بحا وبلاش مچاملات .
باسل :: بصي يا ستي انا عايز معلومات عن ( سما ابراهيم ) الدكتورة دي الصوره بتاعتها وده عنوانها .
مرڤت :: جاي ليا ليه ما تروح لي الحاجة انا نفسي اعرف هي عرفت توصلي ازاي ؟ !!
* ( ناجية ) لما كانت بتراقب ( باسل ) وهو كشف الراجل ده وخلي ( مرڤت ) تجيبه وتقرره بعدها ( ناجية ) راحت ليها زيارة علشان تعرف طبيعه علاقة ( باسل ) بيها .
( ناجية ) راحت زارتها ومعاها السواق بس وهددتها تقطع علاقتها ب ( باسل )
اصل ( ناجية العدوي ) مش بتخاف من حد وتعرف توصل لي اي حد ) . *
باسل :: امي مفيش حاچه مش بتعرف توصل ليها بس المهم دلوك هتردي عليا ميتا ؟
مرفت : بكره بالكتير
باسل :: طيب هستني تلفونك سلام
* مشي من عند مرفت و روح شقتة غير هدومة ونام *
* تاني يوم المغرب كلمتة ب الاخبار السعيده قا**ها في المطعم وكان معاها فيديو فيه المفيد عرف ان ( ابو سندي ) مسافر بره مصر *
* ( باسل ) راح البيت عند ( سندي ) *
سندي :: باسل بتعمل ايه هنا ؟
باسل :: عايز اجعد مع مامتك شويه
سندي بخوف :: ( باسل ) ماما لو شافتك هتعمل مشكلة امشي .
باسل :: لا جولي ليها ( باسل ) عايز يجابلك يلا .
نزلت امها واحنا بنتكلم
سما : (الدكتوره سما ابراهيم دكتور امراض نفسيه وعصبيه كبيره عندها حوالي 50 سنه بس مهتمه بي نفسها وجمابها يعني عمليات تجميل شد نفخ سليكون)
سما :: مين يا سندي ؟
باسل :: ده انا يا داكتورة محدش غريب كت عايز اتحدت مع حضرتك شويه لو ينفع ؟
سما : (بتكبر) نتكلم اوكي بس انتا جاي من غير ميعاد انا هعتبرك عيل صغير وغلط وهتغاضي عن الحركه دي واقعد معاك .
باسل :: يا ريت يا ( سندي ) تفضلي هنا عايز الدكتور على انفراد .
سما :: (بتعالي شديد) حصلني على المكتب .
* راح معاها المكتب وقعد *
سما :: خير ؟
باسل :: كل خير بس ( سندي ) كات حكتلي ان حضرتك رفضه العلاجه الي بيني وبينها .
سما :: ايوه وبعدين ؟
باسل :: بعدين انا جاي اعرف ليه حضرتك رافضه الموضوع ديه ؟
سما : مش من مستواها
باسل :: مستواها؟؟؟؟؟ ليه انا شاب ابن ناس ومن عيله كبيره ومستواي المادي بعيد عن املاكي ممتاز فين المشكله ؟
سما : انا شايفه انك مش من مستواها
باسل :: اممممم طيب يا داكتورة شكل حضرتك نسيتي انا مين هعيد تاني انا ( باسل ال**دي ) وممكن اقول اسمي لحد اخر جدا اللي هو ال**دي الكبير ، انا ابن ناس مأصل اب و ام انا مفيش حاچة عندي اسمها مش من مستواها .
سما : (بصت في تلفونها) شرفت يا باسل .
باسل :: بلدي جوي الاسلوب ديه و جديم كمان احب اعرفك الچديد
سما :: (بصت لية ببرود بس تليفونها وصلته رساله)
باسل :: (بي استخفاف) نصيحه لو هتردي عليا يبجا لازم تشوفي الرساله اللي چتلك دلوك .
سما :: (فتحت التلفون ولقت فيديو ليها متصور وهي في المخزن بتاعها وفيه م**رات غير شويه صور وهي قاعده مع ناس تجار م**رات بتتفق معاهم على شغل وشويه تسجيلات اتصدمت جدا علشان اسرارها كلها في ايد ( باسل ) دلوقتي فتحت الدرج وطلعت مسدس ) *
سما :: انتا هتموت .
باسل :: (ببرود اعصاب وثقه مبتز) اكيد هموت بس اللي اكيد انه مش على ايدك انتي ممكن تدوسي على الزناد ساعتها صوت الرصاص ها يطلع و ( سندي ) هتيجي على الصوت وتشوف حبيبها ميت على ايد امها غير بقي اللي شغالين .
سما : (فكرت في كده بس مش علشان سندي لا علشان ابنها اللي في البيت عيل عنده سبع سنين )
سما :: المكتب هنا عازل لي الصوت يعني لو فرغت فيك الخزنه كلها محدش هيسمع
باسل :: ساعتها هختفي وانا لو اختفيت بكره الصبح اللي جاب ليا الفيديوهات دي ها يطلع على مكتب النائب العام شخصياً وده الصراحه مبيهزرش ده اكبر سلطه قضائيا في مصر يعني مهما كانت مين وراكي وبيحميكي مش ها يعرف يعمل حاجه قدامه ، نسيت اقولك كمان ان نفس الناس اللي شايل عندهم نسخة من الحاجة دي هيبلغ عيلتي ان اختفائي معناة انك وارء الموضوع وساعتها هتدخلي ف طار مع عيلة ال**دي واحنا الصراحه مبنسبش طارنا ابدا يعني لو محبستكيش الحكومة هتموتي من عيلة ال**دي اللي بردو هيوصلولك لو ف سابع ارض
* سما لسه مواجه المسدس عليا قامت من على الكرسي وغل كبير في عنيها *
( باسل ) قام من على الكرسي ونزل على الارض بركبة وهو مبتسم ) :: تحبي نعمل ايي ؟
سما: (بعدت المسدس وض*بت طلقتين) :: انتا عايز اي ؟
( باسل ) ابتسامتة زادت علشان كده هو وصل للي هو عايزو :: سندي لو نزلت من عنيها دمعه واحده دمعه بس بسببك هفرمك ، سلام يا حماتي المستقبليه
* طلع من عندها و راح لصاله الڤيلا كانت ( سندي ) واقفه ومتوتره وبتعيط اول ما شافتة جريت علية *
سندي :: ايه الي حصل
* باسل بابتسامه سعاده انها هتكون بتاعتة باس ايديها وهي سكتت ونسيت نفسها من ال**وف فاقو على امها *
سما :: ايه اللي انا شايفة دة ؟
سندي (عيطت لما امها شفتها)
باسل :: ايه يا داكتورة مش هتجولي ل ( سندي ) احنا اتفجنا على ايي ؟
(سما ) بابتسامه صفره جدا :: انا قعدت اتكلمت مع باسل شويه وفهمت دماغه طلع ولد ذكي وقوي مش خيبه زي باقي الشباب انا مطمئنه انك معه شكوكي طلعت كلها غلط اسفه يا حبيبتي بس كون انكم تكملو مع بعض ها يكون في شروط مينفعش حاجه زي دي تتكرر تاني .
باسل :: (ماسك ايد سندي الاتنين وهي وقفه قدامة عينة في عنيها :: دي بوسه الفرحه
مشي وسابهم *
عوده من الفلاش باك
___________________
فاق من السرح وخد دش ولبس وهو نازل كان بيدور النقاش ده بين كل اللي قاعدين بس ( باسل ) مسمعش كل ده
بهجت :: يعني ايه يا عا** ؟
عا** : مش عارف بس شكلها كدة النهايه
مصطفي : لا نهايه ازاي احنا العيله بتاعتنا تنتهي بالشكل ده مينفعش
محمود : هو مش عايز يخدها خلاص نسبها مش مهمه
علاء : يأك اتچنيت يا واد ازاي نفوت العموديه نجابل كيف چدك في الآخرة .
محمود : كلكم علي راسي يا عمي بصو للموضوع من ناحيه تانيه احنا معانا 80 ٪ من ارض البلد ومعانا كمان المصنع والمزارع والارض نسيه العماله فيهم 60٪ من شباب العيله وزياده عليهم شباب من بره العيله 20٪ وناس من بره المحافظه 20٪ وده عدد عماله كبير لو خدها نجفل كل ده بكره ونسبهم نضغط على المحافظه .
عا** : مينفعش ممكن الحكومه تاخد الحاجات دي وتدرها هي وتأممها كمان .
محمود : ايه ده يا عمي مستحيل طبعا انا دارس جانون كويس وعارف انه مستحيل .
عا** : انتا دارس قانون الحكومه بس متعرفش الحكومه بتشغله ازاي بس انا عارف كويس .
محمود : خلاص يا چماعه شكلها مچفوله من كل ناحيه .
بهجت : مش هسمح لي ابن الكلب ديه ياخدها منا لو حكمت اجتله
( ناجية ) فضلت قاعده تتف*ج وتشوف هما بيقولو ايه لحد ما تكلمت :: خلاص كلاتكم خلصتم حديت انا بجا عندي حل بس كلاتنا لازمم نلتزم بية .
بهجت : ايه الحل ده يا حاچة
ناجية :: باسل
عا** : باسل !!!!!! اشمعنا
ناجية :: انتو ايه رأيكم في اخوكم المرحوم چلال والعمده اسماعيل اخوكم
مصطفي :: من ناحية ايي ؟
ناجية :: دماغاتهم ؟
بهجت :: لو كان چلال عايش لحد دلوك كان خلصها زي زمان ادام سيادة عا** باشا مش عارف يخلصها
عا** : بلاش الاسلوب ده يا بهجت انا عملت المستحيل بس ده ابعد من المستحيل بي كتير
ناجية :: : بلاش نجع في بعضينا بس هسأل تاني الحاچ اسماعيل ايه رايكم فيه ؟
علاء :: الحج اسماعيل الله يرحمة كان العمده
عا** : يا ريت يا حاچه تخشي في الموضوع بسرعه اكيد مش عايزه تعرفي رأينا في الاتنين من عمودين من عمدان العيله دي واللي من غيرهم ادينا بنخبط في بعض
ناجية :: : انا بس عايزه اوصلكم اني الاتنين ماتو بس لسه ليهم خليفه في الارض
مصطفي : مين يا اما
ناجية :: باسل تجدرو تجولو ليا تعرفه ايه عن ( باسل ) اديله مده طويله بره عبأيه العيله سنتين كاملين عمرنا سمعنا انه عمل مشكله وعاز من اي حد مساعده وانتو عارفين ( باسل ) مايعرفش يعيش من غير ما يعمل مشاكل ( باسل ) مشكله ماشيه على الارض .
بهجت : جصدك ايه يا حاچة يبجي العمده
علاء : سنه صغير
بهجت : عندي استعداد اديها لي اصغر طفل رضيع في العيله بس ابن الدمرداشي ميخدهاش واصل
ناجية :: باسل هو اللي ها يجدر يحلها فكرو معايا مين من شباب العيله متهور زيه ايوه كلاتهم جلبهم ميت بس محدش متهور زيه باسل لو شال مسؤوليه عنده استعداد يدخل چحر التعابين علشان يبجي جدها مش زيك يا حاچ عا** ممكن متكونش متهور زيه
الكل ساكت ومحدش رد بس كله بيفكر في الرفض لحد ما قطع ال**ت عمي بهجت
بهجت : انا موافج
عا** : موافج ايه باسل عشان يعرف يعمل كده هيدخل اماكن كتير بعيده وانا مش هاعرف أمنه نهائي .
ناجية :: متخافش مفيش حد من تربيتي يتخاف عليه يا چماعه انا بفكر في الخلود ، الناس كلاتها فاكره ان الخلود هو العمر الطويل ميعرفوش ان وچود حد من ذريتهم بنفس تفكيرهم ده اسمه خلود و باسل هو خلود ابوه في الارض .
بهجت : انا موافج فين باسل .
دخل ( باسل ) ف نفس اللحظة *
باسل :: متچمعين في الخير يا عيله ال**دي .
بعد كلام كتير فهم هما عايزين اية وعرف ان ( ناجية ) هيا اللي حطتة في المكان ده بعد اقناع العيله ، خلصو اجتماع و ( باسل ) طلع الجنينه طلب قهوة من عمتة ( شيماء ) هو متعود يقولها كده بحكم انها اللي مربياهم .
وجاتلة مكالمه من سندي ( الحقني يا باسل )
وبعدها مكالمه من محمود اخويه (الحقني يا باسل )
________________
المشهد العام
كده انتو فهمته الحرب دي بدات ازاي بس بعدين ها نعرف الحرب دي هتنتهي ازي و ( باسل ) هيدير الحرب دي برضه ازاي هيحارب علشان حبه وعلشان اخوه حرب من كل الاتجاهات والنوع ده من الحروب دايما بيخسر ونادر لو **ب
حرب علشان العيله
حرب علشان اخوه
حرب علشان حب عمره
حرب علشان وجوده ودي سبب المشاكل كلها
ملحوظه : القصه لسه في منظور الذكريات
يتبع.....
اتمني انها تعجبكم ومتنسوش ال ❤️ ورايكم ف الاحداث والشخصيات .