الحلقة ال 16

3990 Words
الحلقة ال 16 المشهد الرئيسي قومت بعيد عن اعمامي اسلم على ستات العيله وهما بيبركو لرجوعي عملت تليفون لشيخ اسأل انا كده جوازاي باطل من سندي ولا لا قالي لا بس لازم تطلع فلوس لله طلعت الجنينه كان الشباب قاعدين اول ما دخلت كله رمي السيجاره وقام احترام انا :: ايه يا رجاله واقفين ليه اقعدو عماد : ميصحش يا عمي انا :: اقعد ياض بدل ما اقعدك بالعافيه اقعد وبلاش كلمه عمي دي اسمي باسل من غير عمي ماشي ابراهيم : ميصحش يا عمي انا :: تاني هيقول عمي هو انا المجنون ولا انتا اسمع الكلام اسمي باسل اقعدو قعدووطلعت محفظتي ومنها كارت فيزا انا :: عماد عايزك انتا ومنتصر تاخد الفيزا دي وتطلع على اقرب بنك في المركز تسحب عشرين الف جنيه وتلفو البلد كلها توزعه الفلوس دي عماد: ايه يا عمي انا :: برضه هيقول عمي اسمع كلامي دي حاجه لله خير يلا روحه عماد : يلا يابني منتصر : ( بخنقه بيداريها بابتسامه صفره بس انا فهمها ) طيب يلا قامو مشيو وقعدت انا وابراهيم وراضي و باسل ابني انا :: قولي يا ابراهيم انتا بتدرس ايه ابراهيم : انا وراضي لسه في مدرسه انا :: في سنه كام راضي : تانيه ثانوي انا :: طيب ركز دي شهاده بقي ابراهيم : لا يا عمي دلوقتي تالته ثانوي بس هي شهاده انا :: معلش يابني انا متخرج من زمان قوي انتو المدرسه بتاعتكم فين بقي راضي : مع بعض في مدرسه...... انا :: ياه هي المدرسه دي لسه فاتحه ابراهيم : هو حضرتك كنت فيها انا :: ايوه انا كنت في المدرسه دي بس كنت مشكله هو الاستاذ وليد لسه عايش راضي : ايوه انا :: اهو الاستاذ وليد لو قولتله عمي باسل بيسلم عليك هيدي كل واحد فيكم رفد راضي : اشمعنا انا: انا كنت مصيبه كنت اعمل كل مصيبه من دول ويتصله بناجية كانت تروح تهزق وليد وابوه كان عايش برضه تهزقه واي واحد كان يتكلم كان ياخد بالجزمه على دماغه ابراهيم : بجد انا :: يعني انتا مش عارف ابراهيم :لا الصراحه اصل راضي : بس يا بني انا :: ( بصيت لراضي وانا مكشر بص في الارض ) كمل ابراهيم : سر انا :: قول ابراهيم : بعد اللي حصل لحضرتك تيته مخرجتش من البيت خالص و بدا اييييييي ( سكت ) انا :: كمل راضي : ياعمي انا :: ( باصص لابراهيم بغضب ورفعت صباعي لراضي يسكت من غير ما ابص ليه ) اتفضل انتا يا راضي عايز ابراهيم راضي: ( باصص لابراهيم وبيقولة بلاش ومشي ) انا :: بص يا ابراهيم احنا ممكن نكون اصحاب وصدقني صداقتك معايا دي حاجه حلوه ليك ومصلحه يعني لو عايز اي حاجه من ابوك انا هجيبهالك منه انا عارف انه ضيق من زمان بس مقابل الصداقه دي لازم تحكيلي كل حاجه حصلت في العيله دي من ساعة ما مشيت ابراهيم : ( بص ليا وعينه بتقول بلاش بس خد نفس عميق وحكي كل حاجه ) انا :: ( سامع كل كلمه وملامح الغضب والشر مرسومه على وشي وابراهيم بعد ما خلص لقيت خوف شديد من ملامحي ميعرفش اني اللي حاسس به من جوه اكبر بكتير من اللي شايف حكمت ال*قل وابتسمت ليه . في مشهد اخر لما قام عماد ومنتصر دخلو البيت عماد : هطلع اجيب مفتاح العربيه ونازل منتصر : ماشي فضل واقف مستاني وامه شافته وراحتله حياه : مالك يا حبيبي واقف ليه كده وشكلك مضايق منتصر : ( بخنقه ) انا مش قادر استحمل اللي اسمه باسل ده حياه : معلش يا حبيبي هو عمل ايه منتصر : لما هو من دلوقتي بيبعتني مشاوير اومال بعدين هيعمل ايه حياه : مشاوير ايه دي منتصر : مش عارف بعت يجيب فلوس من البنك ونوزعها لله حياه : ( باستغراب ) فلوس منين يا حصره هو حلته حاجه محمود كان معدي حياه : بقولك ايه يا محمود هو باسل معاه فلوس محمود : فلوس وانا مالي حياه : يعني قعدتم اتحسبتم محمود : نقعد امته احنا لسه عملنا حاجه نزل عماد عماد : يلا حياه : بقولك ايه يا عماد يا بابا فين الكارت بتاع عمك على كده عماد : ( بص ليها هو مش بيحبها لسبب هنعرف بعدين ) اتفضلي حياه : ( مسكت الكارت لونه اسود وده بيكون للخدمة الماسيه كبار المودعين في بنك ابوظبي ) بلاك جابه منين ده محمود : ملناش دعوه حياه : لا لينا اسمع يا منتصر تروح تقولة انا مش هقضي مصالح لحد ماشي يلا منتصر خ*ف الكارت من امه ومشي بيمد وره عماد عايز يشده بس الواد وصل ليا وانا شايل باسل وبضحك مع ابراهيم المشكله في منتصر هو انه ارعن زي ابوه ، وامه مشياه بس في الغلط جيه عندي بمنتهي التكبر انا :: ايه يا شباب انتو لسه هنا منتصر : ( بس ق*ف رمي الكارت في وشي ) انا مش هقضي مشاوير لحد اخدم نفسك لف وشه وماشي قومت وانا بمنتهي البرود وندمت عليه انا :: استنا ياض منتصر : ( لف ليا وكلمني بق*ف ) ياض انتا بتكلمي انا انا ابن محمود ال**دي بضحك انا :: (من قلبي ) هههههههههه عماد : ( ماسك الكارت بيحاول يهديني شويه بس انا اساسا هادي ) خلاص يا عمي انا هروح انا :: ( مسكت منه الكارت بابتسامه حطيطه في جيبي ) بقي انتا يا عيل ابو شخه ترمي الكارت في وشي وتقولي انا ابن محمود ال**دي ياض انتا ولا ليك اي لزمه انتا عيل بشخه ولا حد عرف يربيك بقي انا باسل عيل زيك يقولي كده منتصر : ( جالي وهو متنرفز وبي مد ايده عليا خبطتي في كتفي ) انتا ايه اللي رجعك ها اي اللى رجعك عماد : ( اتصدم هو طلو عمره عارف ان منتصر شايل مني بس مش لدرجه يمد ايده عليا ) ايه منتصر انتا اتجنينت منتصر : انا مش مجنون هو اللي مجنون انا :: ( سمعت الكلمه الاخيره ولسة هيحط ايده على كتفي قومت مسكت دراعه لفيته على دراعي لويته لوره ومسكته من حزام البنطلون وقلبته على الناحيه التانيه وقع على الارض لسه دراعه في ايدي هو على الارض متألم وخايف وبيعيط كلمته في ودنه ) انتا عندك حق انتا مش مجنون انا المجنون قوم يا عين امك قوم قومته وهو بص ليا ومشي وعماد كان جنبي بصيت ليه بص في الارض انا :: قولي يا عماد مين قاله يعمل كده عماد : هه مفيش انا :: عماد انتا كداب انا شايفاكم من هنا واقفين مع امه وابوه قولي انهي حد فيهم في مشهد اخر امي كانت سامعه حياه وكلامها مع ابنها وشدت محمود دخلته المكتب بتاع ( البيت متقسم ثلاث مكاتب ليها باب خرجي على الحينه مكتب لمحمود علشان ضيوفه والمكتب الكبير ده بتاع ابويا زمان وبقي بتاع مصطفي علشان هو الكبير النظام ده اطبق بعد ما دخلت المستشفي بس امي جهزت واحد ليا وفرشته على امل اني اطلع ) محمود : في ايه يا ناجية بتشدي ليه امي : ( بلهجه هجوميه مشفهاش فيها من زمان ) ادخل يا روح امك محمود : ( اتصدم ودخل ) خير يا ناجية امي : اسمع يا محمود انا سمعت كلامك مع مراتك ومش عاجبني ، كونك مدلدل معاها دي بتاعتك محمود : ( وشه احمر ) ايه مدلدل دي يا ماما امي : حلو ادامت قولت ماما يبقي نتكلم رسمي اسمع بلاش تحمر وشك عليا تاني وفر الوش ده للي ممشياك وانتا وراها انا عشت في غيبوبه 10 سنين بعد اللي حصل وفقت منها النهارده كنت بسمع واطنش من الكل سندي وجيهان وعيالهم ياما اشتكوا من مراتك بس خلاص قول لمراتك ان ناجية صحيت من النوم محمود : يا ماما امي : بص يابني انا مش عايزك ضعيف في عين عيالك فوق من الغيبوبه فوق المشهد الرئيسي الناس مشيت من البيت ومقعدش غيرنا بس محمود وعياله ومراته اختفو امي : ايه يا باسل مش هتطلع تنام ولا ايه انا :: لا انا هنام في اوضتي القديمة مصطفي : ليه يا باسل انا :: انتو ناس.ين سندي تبقي طليقتي سندي :بس مرضتش امضي على الورق انا :: انا عارف بس مينفعش سندى : ( اتكلمت والدمع في عينها ) ليه بقي امي : انتا غ*ي ياض انا: غ*ي ليه انا مالي ده كلام شيخ امي : شيخ مين اللي قال كده ده انت حكيت ليه ملابسات الموضوع انا :: احكي ايه هو اللي حصل يتحكي امي : طيب خلاص انا كنت سأله من زمان انا ::ليه امي : علشان لما ترجع انا :: قلبك كان حاسس يا قمر انتا طيب قولي بسرعه اعمل ايه بدل البنت دي ما تجلها جلطه وهي قاعده امي : باسل قول لمراتك انا رديتك انا :: بس كده مردوده امي : خلاص بس انا :: طيب يا باسل انتا تنام مع تيته الكل بيضحك . سمعنا صوت جاي من وره ومحمود واولاده وكمان مراته والشباب كلهم محمود: اعقل يابني منتصر : انا عاقل قومنا كلنا لقيت منتصر ماسك مسدس وموجه ليا انا :: بس محدش يقرب ليه سبوه امي : ايه يا منتصر اللي بتعمله ده انتا مجنون منتصر : انا مش مجنون هو اللي مجنون انا :: بس يا ماما ، نزل المسدس يا منتصر منتصر : لا انتا كنت سبب مستقبلي اللي ضاع لازم اخد حقي انا :: طيب خد حقك عاقبني بس على الاقل اعرف هتعاقب لسه منتصر : ( بيتكلم بس حرقه ودموع ) لولا تاريخك القذر كان زماني ضابط دلوقتي كان زماني زي اصحابي انا اترفضت بسببك انتا علشان عمي مجنون حبيبتي ( مسح دموعه ) حبيبتي سابتني وراحت لواحد صاحبي علشان قدر يحقق حلمي انا وحلمها فيا انتا السبب انا :: طيب انتا شايف اني السبب في ظلمك قولي انتا مظلوم في ايه قولي انا لابس تي شرت من زاره وبنطلون تركي من تمبر وجزمه ركت ؟ انتا قعدت عمرك كله في بقك معلق دهب وانا قضيت شبابي كله في مستشفي المجانين ابني اتولد وانا جوه ، امي تعبت وبقي يجلها هلوسه ، قولي انتا اتظلمت في ايه اتغربت زي دخلت سكك فيها موت زي انا علشان مستقبلك انتا واخواتك والشباب كلهم **بت عداوه ناس لو حطه الكفر في دماغهم يمحوها من على وش الدنيا وده اقل عقاب ممكن اتعرض ليه انا سلمت اكبر شبكه تجاره م**رات ودعاره وتخابر علشان امسح كلمه مجنون دي من سجل العيله في الوقت اللي كنت انتا تصحي من النوم تاخد شور وتلبس تركب عربيه اخر موديل انا كنت اصحي اخد جلسات كهربا كنت ترجع تلاقي غدي في البيت كله دفئ وحنيه انا كنت قاعد على كرسي بعجل اتغده واعمل على روحي علشان جلسات الكهربة خلتني مش قادر امسك نفسي لحد ما ادخل الحمام انا حكيت ليكم انا اخدت حقي ازاي ومن مين لكن مقولتش ليكم الدافع كان شكله ازاي يا اخي تقولي اتظلمت انا نفسي في الظلم الحنين ده قوي ومشكله صاحبك وحبيبتك ده غلطتك انتا اللي وثقت في ناس زباله مش بتاعتي انا رمي المسدس وابوه خده في حضنه وطلع شوفت في وش الكل نظره شفقه كبير بدلتها بابتسامه مني خدت سندي تحت دراعي وبوست راسها انا :: باسل انتا هتنام مع تيته النهارده باسل : ماشي يا بابا بس كان حلو الاكشن ده انا :: ( بصيت لحياه وهي بصه ليا بتحدي انا مبتسم ) عندك حق هو حلو بس شغل هواه خدت سندي وطلعنا الاوضه عملنا كل حاجه نفسنا فيها وهي كانت وحشاني قوي . في مشهد اخر امي طلعت الاوضه بتاعتها بتفكر تعمل ايه مع حياه ندمت نجوي الشغاله نجوي : خير يا حاجه امي : تعالي يا بنتي ادهني ليا رجلي لحسن مش قادره معلش نجوي : معلش كمان شويه لحسن ستي الكبيره عايزاني امي : ( سمعت الكلام ونزلت رجلها بدل ما كانت نايمه بقت قاعده وهي بصه قدمها شورت للبنت نجوي تجلها بدون كلام شورت ليها تقعد راحت قعدت جنبها على السرير بعد ما قعدت مسكت ايدها نزلتها تقعد على الارض قدامها ) دلوقتي انتي قعدتي على السرير جنبي وعلى الارض قدامي اكيد في فرق كبير صح اهو الفرق اللي انتي حساه بين الارض والسرير هو برضه الفرق بيني وبين حياه انتي هنا على الأرض وكل البيت ده على الارض انا بس الست الكبيره نجوي : وانا مالي هي اللي جابتني وهي اللي مشغلاني يبقي هي ستي الكبيره امي : طيب ( فتحت الدرج جنبها وطلعت باكو فلوس في 5000 جنيه امسكي دول نجوي : علشان ايه اتجسس على ستي لا امي : ( ضحكت ) هههههههه يا هبله انا لو عايز اقولك هما دلوقتي بيعمله ايه هقولك واقدر اقولك هما بيفكره في ايه كمان بس دول بقي مكافئه نهايه الخدمه لو صحيت الصبح ولقيتك هبلغ اصغر رتبه في العيله تخدك تود*كي انتي واهلك وره الشمس تمشي الفجر من غير ما حد يعرف يلا غوري ومترو حيش لحياه علشان لو روحتي هعرف قامت نجوي تجري وامي مسكت تليفونها عملت مكلمه في مشهد اخر الاتنين بتوع رسيا الريس قاعد بيشرب قهوه قدامه لوحه لفان كوخ و مولع سيجاره ودخل عليه المساعد بتاعه مساعد : ( داخل مصروع ) يا فندم يا فندم رئيس : خير مساعد : سما و اللي معاها وقعو رئيس : ( ساب القهوه ) مين اللي وقعهم مساعد : باسل ال**دي رئيس : ( مسح على وشه كذا مره ) افتح ملف باسل ال**دي تاني وعايز تقارير عن كل حاجه حصل من اول دخولة المستشفي لحد ما نام جمب مراته دلوقتي مساعد : حضرتك عرفت منين انه مع مراته دلوقتي رئيس : هو في واحد بعد عشر سنين غيبه يرجع ميروحش لمراته مساعد : عشر سنين هو حضرتك كنت عارف رئي.س : ( لسه باصص لاللوحه ) انا حاسب الوقت باليوم الساعه والدقيقه عارف انه هيطلع يعمل مصيبه مساعد : ولا مصيبه ولا حاجه خروج سما اللي معاها مصلحه لينا رئيس : بالع** ده هيهز كيان البلد بعد ما استقرت هنضطر نمسك خيوط اللعبه من تاني لوحدنا مساعد : طيب دي برضه مصلحه رايس :لا مش مصلحه كده هنكون كل حاجه وده صعب ومستحيل ( مسك الفنجان تاني ) اتحرك المشهد الرئيسي قومت من النوم وسندي حضناني جامد بصيت في وشها الجميل البريء ازاي هي كده نايمه مش حاسه بالدنيا مش قلقانه بالع** دي بريئة جدا وده خلاني ابتسم وهي بتصحي من النوم وتفتح عنيها انا :: صباح الخير يا قمر سندي : ( بابتسامه حب صحيت بعد سنين حرمان ) صباح النور يا حبيبي انا :: نمتي كويس سندي : في حضنك كل حاجه كويسه انا :: طيب نقوم بقي ولا ايه سندي: ماشي انا :: قوليلي يا سندي هو محمد صاحبي فين انا قولت هشوفه امبارح سندي : هقولك بس متقولش لحد انا :: قولي سندي : هو كلمني كان في مؤتمر بره مصر وقال انه راجع النهارده بس عايز يعملها مفاجاة ليك انا :: مؤتمر!!!!!!! محمد في مؤتمر ليه سندي : تبع شغله بس تصدق الواد ده جدع متغيرش معايا بعد اللي حصل انا :: ازاي سندي : كان كل يوم يجي يزورني ولو بره مصر يتصل عليا ولو لقي باسل وشه مغير ولا تعبان كان يخرب الدنيا يجري يخده على دكتور لحد ما محمود اخوك الله يسامحه بقي عمل معاه مشكله بطل يجي بس كان يطمن كل يوم على باسل بالتلفون او يبعت ياخده يقضي معاه اليوم انا :: يعني صان الامانه سندي : ايوه الصراحه كان جدع جدا انا :: طيب يلا ننزل قومت خدت دش انا وهي ونزلنا تحت كانت امي والكل صحي واحنا نازلين كان منتصر نازل اول ما شافني دخل تاني ، ف خبط على الاوضه بتاعته وهو فتح باصص في الارض انا :: ( رفعت دماغه ) اظبت نفسك ، ولاد ال**دي محدش فيهم يوطي رقبته منتصر : انا اسف يا عمي انا :: بلاش تعتذر كل حاجه هتتصلح انا رجعت خلاص يلا ننزل خدته معايا ونزلت وماسك ايد سندي امي : صباح الفل والياسمين انا :: صباح النور والبنور امي : ايه اللي نزل الواد ده انا :: ايه يا حاجه الواد نازل معايا امي : تحب اطلعك انتا وهو ومراتك انا :: خلاص بقي يا ناجية ده ابن اخويا برضه يعني زي ابني امي :طيب يا باسل ( كلمت منتصر ) اقعد يا اخويا وبلاش تتكرر تاني حياه : هي فين نجوي انا مش شايفها يعني امي : سماح يا سماح دخلت علينا بنت انا عرفها او شكلها مش غريب عليا سماح : ايوه يا حاجه امي : سماح من هنا ورايح معانا مكان نجوي سماح تبقي بنت شيماء الله يرحمها انا :: ( باستغراب ) هي عمتي شيماء ماتت امي : من الحزن عليك ماتت انا :: البقاء لله يا سماح انا اسف م كنتش اعرف سماح : في حياتك يا بيه انا :: بيه ايه بقي انتي من ريحه الغالين اسمعي انتي اختنا واي حاجه تحتاجيها اطلبي امك كانت زي امنا برضه مصطفي : هو كان في زيها ولا في طيبة قلبها وبلاش بيه دي تاني انا اخوكي مصطفي وده اخوكي باسل وده اخوكي محمود حياه : ( بتكبر وعنطزه فارغه مش عارف على ايه ) بيه محمود بيه وانا ستك حياه سماح : لا يا استاذه حياه انا مليش ست عليا انا هنا بشتغل بمرتب لو حاجه في شغلي مش حلوه يبقي امشي حياه : يبقي تمشي لما تتكلمي مع ستك الكبيره كده يبقي تمشي طبعا ونجوي ترجع امي : ( طبطبت على وش سماح ) بقولك ايه يا حبيبي سبينا لوحدنا شويه سماح : ( بصوت واطي ) هو انا غلط امي : ( ردت عليها ) انتي عملتي الصح انتي ملكيش أسياد امشي مشيت سماح حياه : ايه ده دي دخله المطبخ امي : اومال تدخل فين حياه : البنت دي لازم تمشي حالاً وهجيب نجوي تعتذري ليها يا كده يا اما همشي على بيت بابا امي : ( ببرود ) ابقي قولي لامك ناجية بتسلم عليكي حياه : ( قامت من على الاكل وماشيه ) امي : ( مسكت ايدها ، حياه اطمنت اني تهددها جاب نتيجه بس امي مش بتتهدد مسكتها من شعرها محمود والكل كان هيقوم بس انا بس قاعد وبتف*ج ببرود ) اقسم ب ديني اللي هيقرب ولا ينطق ولا تحلها من ايدي هجيبه جبنها اقعد يا خروف منك ليها ( كلمت حياه بهدوء ) طبعا انتي فكره اني التهديد المره دي هيجيب نتيجه زمان م كنتش عايزه ال*قد يفرت مني بعد باسل لكن انا جبت اخري منك يا بنت اختي خلاص زهقت اعملي حسابك وده مش تهديد لو قومتي من على الاكل تاني لو صوتك عالي في حضوري هبعتك لابوكي بكل حاجاتك بس جلد على عظم ولو حد ادخل هيحصلها ، سامعين الكلام لالكل البيت ده كبيره مره عارفين يعني ايه مره ومش اي مره لا انا ناجية العدوي لو كلب فيكم كلكم فكر ي**ر كلمتي هدفنه حي انا هربيكم من جديد انا صحيت من النوم فهمه يا بنت ابوكي ( سابتها وبصه في عنيها بشر كبير وشورت ليها على الكرسي بتاعها ) حياه : ( خافت من امي معني كده انها مش هتعرف تعمل معاها حاجه جريت قعدت مكانها وبصت في الطبق بتاعها ) امي : كله ياكل نصف ساعه والسفره هتتلم يلا الكل مسح الاكل خايف من امي اصل شرها وحش جدا ، انا رغم اني قلبي مات من زمان بس خوفت منها بعد الغدي طلعت حياه الاوضه بتاعتها ومحمود حصلها حياه : عجبك كده محمود : حياه بلاش تضايقي امي تاني علشان مش هترحم ، باسل رجع وقلبها قوي وممكن تدوس على الكل حتي باسل نفسه امي صعبه جدا حياه :يبقي باسل يرجع المصحه تاني محمود ى انتي بتقولي ايه باسل طلع وهو متغير 180 درجه الرحمه اتشالت من قلبه حياه : انا عارفه بعمل ايه ، وهو غايب انتا ومصطفي كبرتم كل حاجه الارض والفلوس والمصنع والعزب لكن يجي هو ياخد كل حاجه على الجاهز يحمد ربه ان مراته وابنه كانو قعدين هنا في خيرك وخير اخوك قامت حياه لبست ونزلت خدت العربيه من غير سواق وراحت على دكتور نفساني كبير في المحافظه دخلت دكتور : اهلا يا مدام حياه خير يا فندم بتشتكي من ايه حياه : لا يادكتور انا كويسه بس عندي مشكله دكتور : ايه هي حياه : اخو جوزي يا دكتور لسه طالع من مستشفي المجانين واحنا عيشين في بيت عيله وهو معانا وانا خايفه على اولادي دكتور :طيب المشكله دي عايزه المركز مش دكتور حياه : طيب ممكن تبص على التقارير دي دكتور : ( فتح الورق وعينه وسعت ) دي تقارير من اكبر اخصائي نفسي في العالم كله ومنظمات طبيه كبيره تثبت انه اهل للحياه والتعامل مع الناس حياه :طيب اسمع حكايته الاول ( حكت حكايتي للدكتور ) بس هل حضرتك شايف انه بالصدمات دي كلها اهل لالحياه مع البشر دكتور : لا طبعا تاريخ المرض يأثر على التقييم النفسي حياه : يعني يرجع مصحه تاني دكتور : بصي يا مدام عيب الصعيد انه مش بيعترف بالمرض النفسي خالص علشان كده لازم اهل المرض يكونه موافقين على رجوعه تاني حياه : هما موافقين وانا هتواصل مع حضرتك ممكن الناس تيجي امته دكتور : ممكن بكره الصبح بس لازم يقبله قريب من الدرجه الاول علشان ياخده الاذن الكتابي حياه : شكرا يا دكتور انك ساعدتني دكتور : لا ولا حاجه ده شغلي بس لازم تسيبي الملف علشان ابعته لمستشفي تبقي عارف حالته كويس حياه : اوكي عادي يا دكتور مفيش مشاكل المشهد الرئيسي قعدين انا واخواتي في المكتب الكبير مع مصطفي ومحمود ومصطفي مطلع ورق الحسابات مصطفي : خد الورق ده رجعه انا :: ارجعه وراكم ازاي لا طبعا قولي المجمل مصطفي : طيب كل حاجه دلوقتي بقت الضعف الارض بقي عندنا 90 فدان المزارع بقي بدل اتنين بقو 5 والمصنع بقي بدل خط انتاج بقي 3 خطوط محمود : ايه يا مصطفي و باسل ماله بالكلام ده دي اسرار شغل انا :: ( بس هزار ) ايوه بقي اسرار وكده ماشي يا عم محمود: انا مش بهزر انا: ( قلبت وشي ) باسل روح لماما يلا ( قام باسل ) خير يا محمود عايز تقول ايه محمود : عايز اقول انك ليك 10٪ من كل حاجه مصطفي : ( باندهاش ) انتا بتقول ايه محمود: اللي سمعته ده حقي وحقك احنا تعبنا وش*ينا لحد ما وصلنا لكل ده هو يجي على الجاهز ياخد كل تعبنا وشقانا هو ابنه انا :: ( ببرود وده وضعي في كل الواقف ) بص يا محمود انا مش طلب احسان لا ده حقي وطلع ابني بره الموضوع ده وبره كلامك محمود : يعني ايه انا :: يعني سيره ابني لو جت على ل**نك هقطعه انت محسنتش ليا انتا كنت بتشتغل براس مالي يعني انتا اخرك تاخد حسنه وخلاص امي : ( دخلت علينا وهي مبتسمه وجايبه القهوه ) وحشتني لمتكم يا ولاد محمود : استني بس يا حاجه عايز اعرف اخويا الصغير هيقطع ل**ني ازاي امي: في ايه يا ولاد انا :: ( قومت ورحت ناحية المكتب لمصطفي ) بقولكم ايه انا مش هقول انا قتيل حقي والكلام ده لانه قديم قوي انتو اقعدو مع بعض وشوفه دنيتكم فيها ايه سلام طلعت من المكتب لالاوضه لبست انا وباسل ونزلنا لقيت ابراهيم واقف مع جيهان ابراهيم : عمي ياعمي انا :: يابني بلاش عمي دي انا اصغر من ابوك جيهان : هههههه وحشتني يا باسل انا :: وانتي اكتر يا جيجي خير يا ابراهيم ابراهيم : الموضوع بخصوص عربيتك انا :: عربيتي القديمه مالها ابراهيم : اصل بابا ادني مفتاحها وانا كنت مهتم بيها جدا على فكره انا عمري ما خبطها انا :: يعني الكلام على العربيه م**وف تقول اني انتا ختها يا عم مش مشكله يا عم دي عربيه ابراهيم : ( حضني ) حبيبي يا باسل انا :: بس خلي بالك منها العربيه دي شافت تاريخ مشرف سندي : ( نطت في الكلام ) تاريخ ايه يا باسل انا :: اخلع انا لحسن فيها نكد سلام خدت باسل وركبنا عربيه في الجراج وطلعت وانا طلع كان في عربيه جب داخله ع** انا وقفت ودماغي قفلت اني مش هرجع لوره فضلت دايس على الكلا** لحد ما لقيت جردات نازله وكل واحد ماسك رشاش وانا معايا المسدس بس جرد : ( بيتكلم في اللاسلكي ) ده شكله سواق جديد عند مصطفي بيه شخص : معاه مين من العيله جرد : معاه باسل باشا شخص :طيب هات ليا البطاقه بتاعته نعمل عنها تحريات بسرعه جالي الشخص ده فتحت الشباك جرد : البطاقه انا :: ليه انتا دخليه جرد : ميخصكش هات البطاقه انا :: ايوه انتا ضابط يعني ولا ايه جرد : ( كلم باسل ابني ) مين ده يا باسل انا :: ( قولت مبدهاش بقي فتحت الباب وطلعت المسدس شديت الاجزاء كل الرجاله رفعه السلاح ناحية دماغي ) انا باسل ال**دي والبلد بلدي انا ادفنك هنا كلمني انا شخص : ( صوت جاي من وره ظهري ) طول عمرك كده ، سبع رجاله بسلاح رفعينه في وشك والجلالة وخداك صوت ض*ب نار كتير المشهد العام باسل رجع لاهله بس كان عارف ان في نفوس مش صافيه كان عارف ان في مشاكل كتير اصله توقع اكتر من سيناريوا كل واحد بينتهي بحاجه مش في صالحه لكن سيناريو ان حياه تبقي كده مسيطره على اخوه والبيت وامه في غيبوبه لا وبسبب الغيره حياه هتكون سبب رجوع باسل مستشفي المجانين تاني هتسبله حياته اللي بدات تبقي سعيده في الجزء اللي جاي هنعرف ازاي وهنعرف هيعمل ايه مع اخوه ولو مرات اخوه هتلحق ولا الموت هو اللي هياخد منه كل حاجه ولو مات هيكون على ايد مين #يتبع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD