الحلقة التاسعة

1911 Words
بدايه الفصل قاعدين عند سندي لحد ما جت رساله الساعه 11 ب ابدأ انا : بقول ايه يا جماعه تيجي نروح المطعم نتعشا مع بعض جمال : ده اقتراح عظيم جدا بس مش هقدر انا : ليه بس يا عمي جمال : عندي طياره كمان 20 دقيقة اتفضلو انتو ومعاكم الدكتوره انا : طيب ازاي مش لازم حضرتك تكوم موجود جمال : اسف تتعوض يا باسل ( خد سندي في حضنه ) الف مب**ك بقيتي عروسه مشينا كلنا من الفيلا ركبت انا وسندي معايا والباقي ورانا رحنا المطعم كنت مجهزه ومهدي الإضاءة وممدوح كان هناك ومعه محمود وحياه رفضت الحراسه اللي مع سما يدخله وهي بصت ليا بقلق انا طمنتها ودخلنا قعدنا نتعشا كلنا وبنضحك ونهزر وقفت وسط الكل انا : النهارده مش بس بحتفل بخطوبتي انا وسندي لا كمان بحتفل باخويا محمود وجوازه وكمان بحتفل ب عمي بهجت وبقوله مب**ك يا عمده الكفر ممدوح : ( بص لي عا** وعا** حط عينه في الارض ) انا : ب المناسبه دي انا عازم ضيفين كمان وصله اهم دخل اسلام وخدني بالحضن وعمي عا** وسما باصين ب استغراب لانهم يعرفوه اسلام : الف مب**ك يا باسل انا فرحت ليك جدا انا : الله يبارك فيك عقبال اولادك الضيف التاني وصل وكان ( حسان ) * منافس الحاج بهجت علي منصب العمدة ** الكل باصص ليا ب اندهاش واستغراب انا : اتمني ما تكونش توهت في السكه حسان : انا مش بتوه يا ابن ال**دي انا عارف طريقي انا : ( ب ابتسامه ) شاطر ب المناسبه دي انا حابب اعزف حاجه بنفسي ( قومت ) ناجية : ( ميلت على سندي وكلمتها بصوت واطي) عايزاكي تركزي في اللي جاي علشان تعرفي هتتجوزي مين سندي : هو باسل هيعمل ايه ناجية : ( بصه عليا وانا بتحرك بفخر ومبتسمه ) هيدبح ورحت علي كرسي قعدت عليه وفوق مني اظبت نور مسكت الكمان وبدأت اعزف سيمفونية ل بتهوفن اسمها الحرب العالميه ( نصيحه جميله جدا ادخلو اسمعوها على اليوتيوب ) والمشهد ماشي بعزف وانا مندمج والمزيكا على مشاهد ل رجاله بتنط اسوار ل مستودعات وبعد شويه طلعو والاماكن دي ولعت باللي فيها خلصت عزف وصلتني رساله على التلفون ( تم ) انا : عجبتكم السيمفونيا صح اسمها الحرب العالميه التانيه ل بتهوفن السيمفونيا دي كان بتمثل حياتي في اخر 10 ايام حرب حرب طويله على كذا جبها حربت حرب علشان اخويا واهو اتجوز وحرب علشان حبيبتي سندي والنهارده بقت خطيبتي رسمي مش بس حبيبتي وحرب علشان العيله والمكانه بتاعتها و**بت كل الحروب دي محمود اتجوز وانا خطبت سندي وحرب العيله بقي كانت على كرسي تافه مش مقامها بس لازم يكون موجود وانا خليته موجود في العيله عمي بهجت **ب الانتخابات وبقي العمده ( بتمشي في مكاني ) المشكله مش في كده المشكله اني كان في حد بيلعب وره الستار مكونتش فاهم مين ده اللي عارف العيله ممكن تلجاء ل مين ورح لي الاعلي منه بصراحه شكيت وانا بطبعي شكاك في الحكايات اللي مش محبوكه قوي ولقيت خيط وهو خالتي حنان فضلت ماشي وره لحد ما جبت اخره واخره هو ممدوح بيه الراعي احب اسمع سقفه كبيره جدا ( الكل ساكت ومش فاهم فزعت فيهم ) سقفه ( الكل بيسقف ) كان غريب ان حسان يكون بطوله ويجي يطلب حقه في كرسي العمده غير لما يكون في داعم ليه وهو ممدوح بيه ايوه ممدوح بيه لواء اركان حرب على المعاش بس ميقدرش يعرف تحركات العيله غير لما يكون ليه حد جوه والحد ده هو (ضحكت) ههههههههه هتموته وتعرفوه هو اللواء عا** ال**دي اسمع سقفه كبيره جدا ل عمي عا** اللي باع العيله بهجت : باسل ده اتهام خطير جدا ايه دليلك انا : اسلام بيه جاب ليا تحريات عنهم وهيا المقابلات بتاعتهم وكان اخر واحده في فندق في المنيا الباشاوات شركاء في شركه استيراد وتصدير مملوكه ل ممدوح بيه وحسان بيه وعمي عا** كان الشريك الثالث الخفي اللي بيحصل كل حاجه ليهم الشريك اللي من الباطن عا** : شاطر يا باسل طول عمري بقول عنك اذكي واحد في العيله دي انا : وراثه وراثة من ابويا اخوك اللي كبر العيله دي وانتا بعت كل حاجه علشان كام مليون بيدخل ليك من العيله قدهم اربع خمس مرات في السنه بس الم**ب الشهري حلو برضه عا** : حقي حقي اني يكون ليا كيان مستقل انا : (باصص بعيد) كيان مستقل ( لقيت الشايب داخل من الباب ) الكيان ده اتحرق من شويه قام عا** يمشي وكمان حسان وقف حسان : هتندم يا باسل ها تندم انا : ( بق*ف) يلا يلا من هنا العب بعيد مشي حسان وممدوح قاعد ساكت انا : ساكت ليه يا ممدوح ممدوح : عايزني اقول ايه انا : ( وقفت قدام الترابيزه بتاعته وحطيت ايدي عليها ) اتكلم برر زي الباقي ممدوح : لا مش هبرر علشان مفيش مبرر مقنع كان هيقنع جلال ابوك الله يرحمة معني كده مش هيقنعك بس شاطر يا ابن ابوك انا : ما انا عارف اني شاطر ناجية : ( قامت وسط الكل وسقفت ليا ) ابن ابوك يا باسل بهجت : انتا عرفت كل ده من امته انا : من البدايه في حاجه مش راكبه معلش يعني عمي عا** ليه سلطه كبيره يخلصه القصه دي في ثانيه علاء : الخلق الناطق ابوك انا : الاي خلف مامتش يا عمي اسلام : ( قام وجالي مد ايده ) كان عندي حق لما قلت انك هتبقي حاجه كبيره يا باسل اتمني المره الجايه اكون جي ليك في كارثه تطلعني منها سلام يا باسل انا : سلام مشي اسلام حياه : ( بعتاب ) ليه يا باسل انا : اسألي ابوكي ممدوح : خلاص يا حياه مش مهم ليه انا المهم ليه انا بدأت بس بجد انا فرحان بيك يا باسل الراجل اللي كان هنا عنده حق وعمك علاء كمان اللي خلف ممتش انا : ( بصيت لي سندي وهي مبتسمه جدا ليا ) ايه يا قمر سندي : ( ات**فت وبصت في الارض ) خدت جاكت البدله والكل مشي واحنا كمان رجع باقي العيله الصعيد ومحمود وحياه طلعه على تايلاند يقضه شهر العسل وانا فضلت في القاهره وعدت سنه كامله كانت اخف من العشر ايام الاخير كتبت الكتاب على سندي وعمي عا** صالح الكل وبرر ده انه طمع منه والمياه رجعت ل مجاريها بس بعد فتره عدت السنه التانيه واتخرجت انا وسندي مفضلش غير فرحنا رتبنا كل حاجه والفرح هيتعمل في شرم الشيخ حجزت فندق اسبوع ل المعازيم وكان شيء مكلف جدا الصراحه سفرنا شرم قبل اسبوع وقعدنا هناك وعزمت اصحابي من الكليه كلها و ولاد الكلاب كلهم جم خساير كتير على دماغ اللي جابوني وكان من ضمنهم خالد ومنة في يوم كنا في البيسين والرجاله الكبار قعدين بره بيلعبوه شطرنج طلع باسل جمال : عيب عليك يا حاج بهجت دي لعبتي بهجت : ( حرك عسكري ) طيب كده جمال : ( حرك حصان ) لا انا : ( ركزت شويه ) ثانيه يا عمي ( حركت الطبية ) جمال : اممم مساعدات خارجيه طيب ( حرك الفيل ) انا : ( حركت عسكري لي الطرف التاني وساعتها تقدر تبدله باي حاجه تاني اختارت حصان حركتين و**بت ) اي خدمه يا عمده بهجت : حبيبي يا باسل يا مشرفني جمال : الدور ده مش محسوب بهجت : هههههههه ماشي يا هندسه قضينا اليوم وبليل نزلت الاستقبال تحت كان اشرف ومحمود ومصطفي ومحمد وشباب العيله كلهم تحت اشرف : ايه يا عريس رايح فين انا : رايح اغير جو في اي حته مصطفي : بقولك ايه تعالي ننزل انا : لا يا عم كل واحد فيكم على كتفه عيل انا واحد بطولي عايز اقضي اليوم براحتي مش مراتي ترن عليا اجري محمود : لا متقلقش الطلعه المرادي ساده بدون ستات انا : انا بخاف منك انتا فاكر ايوه يا حبيبتي جاي مصطفي : هههههههه لا يا عم كلنا هنقفل تليفوناتنا اهو بس سيب انتا تليفونك ل الظروف انا : انا رايح بار جايين الكل : جايين انا : (بصيت ب ابتسامه بس هاتتمسح علشان انا اللي هحاسب في الاخر علشان انا العريس) في مشهد اخر حياه وجيهان وامي وسما وسماح مرات عمي و ريم مرات اشرف و ساره اخته عند سندي في الاوضه ساره : بقولكم ايه يا بنات ايه احلا حاجه في الجواز ناجية : كل حاجه يا بنتي الجواز حلو لو الراجل والست حلوين مع بعض سما : بس في وش تاني لي الجواز زي الشغل مثلاً لو انتي في شغل وهو في شغل زي باسل وجمال كده هيكون اختيار صعب يا الكرير بتاعك يا بتاعه هو وللأسف الست ديما بتضحي سماح : ياختي كرير ايه المهم كرير الراجل هو المهم انا بنتي يوم ما بتتكلم بتقول انا بنت عا** ال**دي مش سماح ال**دي سما : وايه المشكله لما بنتي تقف وتقول انا بنت الدكتوره سما ناجية : علشان الصعيد غير القاهره في الصعيد عيب سندي : جري ايه يا جماعة احنا هنقلبها نقاش لحقوق المرأه (بتلكم امها) وانتي يا ست رضوي الشربيني اهدي شويه قولي رأيك يا ريم ريم : رأي انا الصراحه احلا حاجه في الجواز هما الاولاد بس كل حاجه بلح يعني لما جوزي بتأخر في الشغل علشان رئيسه رخم شويه لمؤاخذه يا حماتي سماح : لا يا حبيبتي خدي راحتك ريم : باخد فيروز في حضني جيهان : بس بقي في الحمل والرضاعه اول ما بنعرف ان احنا حوامل بنفرح جدا والدنيا مش بتبقي سيعانا لكن بعد شويه يطلع عينا حمل خلفه رضاعه وتربيه ويطلع العيل شبه ابوه ناجية : ( ض*بت جيهان على دماغها ) عايزه يطلع شبه مين يعني شبهك لازم يبقي شبه ابوه قمر جيهان : القرد في عين امه غزال يا ناجية وانتي يا سندي ايه رايك في الجواز مع انك لسه مقبله بس نعرف رأيك دلوقتي وبعدين نعيرك بيه سندي : ( ب**وف ) مش مهم الجواز شكله ازاي المهم انه من باسل مع باسل الحياه مختلفه جنب اني بحبه في اني الحياه سهله مفيهاش مشاكل خالص بنسي الدنيا كلها جيهان : يا عيني البنت سخنه شوفيها كده يا حياه حياه : ( حطت ايدها على راس سندي ) ايوه سخنه بصي يا حبيبتي الجواز ده يوم واحد بس يوم الفرح غير كده الخناق بدأ من تاني يوم ناجية : ليه كده يا بنتي حياه : انا هحكي ليكم بصي يا سندي انا ومحمود سفرنا تايلاند شهر عسل ( اتكلمت بسرعه زي ما يكون شريط وسف ) حبيت البس مايوه محمود قالي البسي مايوه شرعي انا مش عايزه شرعي انا اللي هلبس المايوه يتحكم فيا ليه هو قال تلبسي شرعي وانا مش عايزه شرعي بس هو عايز شرعي وانا مش بحب التحكم ناجية : ( زعقت فيها ) بس ده انتي رطاطه زي امك سما : متهيقلي كده يا جماعه سندي غيرت رأيها في الجواز سندي : ايه على جثتي الكل بيضحك عليها في مشهد اخر الرجاله الكبار بهجت وعا** وعلاء وعزت وممدوح وجمال قعدين في كافيه بشيشه بهجت : لا طبعا في مصر حاجات كتير جدا مش موجوده بره جمال : زي ايه مثلاً معلش يعني الثقافه الغربيه متقدمه بهجت : في ايه تقدر تقولي في ايه كل بلاد أوربا دي مش مكمله الاف سنه على فكره انا دار علوم قسم تاريخ جمال : ماشي نستثني التاريخ القيم يعني بره في وفاء اكتر من كده عزت : وفاء ايه يا راجل انا مراتي ماتت من 20 سنه بره بعد الجنازة يعرف واحده وعلشان يخرج من حزنه يغلط معاها انا اخر مره لمست ست كانت ام محمد وبعدها مفيش بهجت : مثلاً غير بقي الاخلاق تقدر تقولي باسل لما اتعرف على سندي كا اصحاب في الاول طلب يعرف ابوها وامها علشان تكون في الصوره دي اخلاق ولما حبها اتجوزها مغلطش معاها زي ما بيحصل في الغرب لما يتكلم مع حد يقول دي صحبتي وتعريف الكلمه هنا غير هناك هنا اصحاب عادي لكن بره اصحاب يبقي لازم يكون في بينهم علاقة تانية ممدوح : ايوه يا حاج بس الاجانب برضه ليهم طعم تاني الواحد يتجوز اجنبيه شعر اصفر عين زرقه وبياض بهجت : ممدوح يا اخويا الست عمله زي الفاكه مينفعش تاكل من قطمه مكان حد غيرك جمال : هي الصراحه وجهة نظر تحترم برضه ### يتبع ###
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD