#اعداء_بالدم الجزء الثاني
#الحلقة_ال15_وال16
#الماضي
•
الماضي هو اكتر حاجه لازم نخاف منها مش المستقبل
لان اللي عملته في ماضيك هتلاقيه في مستقبلك
علشان كده لازم تحفظ ماضيك كويس
علشان لو طلعت منه حاجه من تحت رجلك تكون عارفها ومستعد ليها
الماضي مينفعش يتنسى
• بدايه الحلقة
رجعت البيت بعد ما سمعت كلام حراس المدينه وعدي اليوم عادي تاني يوم صحيت من النوم نزلت تحت
انا : صباح الخير مني القهوه ، سندي الفطار يلا
مني: طيب
قامت مني وسندي
انا: فرح تعالي معايا
خدت فرح وطلعنا بره البيت
انا : ايه رايك في العربيه دي
فرح : حلوه
انا : دي الهديه بتاعتك
فرح : ( باندهاش ) بجد يا عمي
انا : بجد يا حبيبه عمك يلا جربيها
فرح : بس انا مش بعرف اسوق
انا : طيب اركبي وانا جنبك
ركبنا العربيه
انا : يلا دوري عندك تحت البنزيم والفرامل ماشي
فرح : ( دورت العربيه وداست بنزيم جامد العربيه كانت بترجع ل وراه خبطت العربيه بتعتي ) اههه ايه ده
انا : ( نزلت بسرعه لقتها خبطه العربيه المرسيدس حسيت انها خبطت قلبي مش العربيه لا ده قلبي انا لسه مركبتهاش لحد دلوقتي ) خبطي المرسيدس
فرح : ( بخوف ) اسفه يا عمي اسفه انا مش قصدي
انا : قصدك ايه بس ( هونت عليها ) عادي انا اول مره اسوق كانت عربيه ابوكي **رتها انتي بس بتاهدي حقه
فرح : عمي انا في اول مره خبط عربيتين ب الشيء الفولاني خلاص انا مش عايزه اتعلم السواقه
انا : بطلي الكلام الع**ط ده فداكي الكون كله يلا اركبي علشان نكمل وبكره العربيه دي تتصلح يلا بس بلاش تدوسي بنزيم هي هتمشي عادي
ركبت فرح وبدات تسوق وتعمل اللي بقولها عليه كانت متوتره قوي بعد ما خلصنا دخلنا جوه
انا : ايه ده راضي باشا صاحي
راضي : اهو قولت اظبت نومي شويه
انا : كويس افطر معانا بقي بدل ما تصحي على الغدا
قومنا نفطر وقاعدين نضحك نهزر ونضحك وسمعت صوت سرينه بوليس وبعدها صوت عالي بره وصوت كلاب الحراسه طلعت اعرف في ايه
انا : سامح في ايه
سامح : دي الشرطه جايه ليك
انا : ( وقفت قدام الباب وحطت ايدي وره ضهري ) افتح طيب ليهم
سامح : افتح البوابه
فتحه الباب ولقيت قوات خاصه في وشي ومعاهم ناس تاني
ضابط : فين باسل ال**دي
انا : ايوه انا باسل ال**دي خير
ضابط : لا الخير كتير قوي ، احنا معانا امر من الاموال العامه وكمان مكتب مكافحه تهريب الاثار والمباحث و كمان الامن العام
انا : ايه الخير ده كله
ضابط : ( كلم اللي معاه ) ادخلو اتحفظه على اي ورق او ممتلكات او خزن وكمان الباشا
انا : ( قفلت باب القصر قدمهم ) محدش هيدخل
ضابط : ( ببرود طلع ورقه ) انتا متقدرش تمنعني انا معايا امر نيابه
انا : ( بنفس البرود ) انا مش بمنعك لا خش براحتك وفتش بس البيت فيه حريم لازم يعرفه الاول
ضابط : ( مسكني وحط الكلبشات في ايدي ) احنا هنعرفهم بنفسنا
سامح : ( رفع سلاحه هو والرجاله شاده الأجزاء )
انا : ( شورت ليه ينزلو سلاحهم ) اتفضل بس هتدفع التمن غالي
دخله البيت ومني وسندي وليليان وفرح خايفين وانا قاعد بارد جدا خده كل حاجه بعد ما قلبو البيت كله خده الورق والفلوس والمجوهرات بتاعت سندي ومني والخزن اللي معرفوش يفتحوها خدوها معاهم وانا رحت على المديرية عدل وكان في اسطول صحافه هناك سامح والرجاله فرقوهم ودخلت جوه وجالي اشرف
اشرف : انتا عملت ايه
انا : معملتش حاجه هو في ايه
اشرف : الدنيا كلها مقلوبه عليك
انا : طيب فك الكلبش
اشرف : مش هينفع الكلبش يتفك بعد ما انتا وصلت وكيل النيابه خد المفتاح لحد ما تتعرض على النائب العام شخصيا
انا : طيب اطلب وزيرك
اشرف : ( طلع تليفونه ورن عليه بس رقمه مغلق ) تليفونه مقفول في ايه
انا : متشغلش بالك (رجعت ظهري لي وره )
فضلت قاعد جالي قهوة شربتها و دخل وكيل النيابه
وكيل النيابه : (بصوت عالي) ايه ده انتا ازاي يا حضرت الضابط تقعدة وتضايفة ده متهم
اشرف : متهم اه بس راجل اعمال يعني لو طلع من هنا واتكلم عن تعسف الشرطه هتكون مشكله وبعدين رجل الاعمال باسل بيه ال**دي في عهدتي وعهدت مدريه الامن يعني انا اعمل فيه اللي انا عايزه ومفيش قانون يمنع شرب القهة ولا ايه
وكيل النيابه : ليك وزير يترد عليه
اشرف : اد*ك رقمه
انا : ( قومت ببرود ) طمن البيت عندي يا اشرف انا خارج خارج
وكيل نيابه : انتا بتحلم اتفضل يا حضرت الضابط خد المتهم علشان يتحقق معاه قدام النائب العام
قومت معه واترحلت على مكتب النائب العام خلعوني الكلبش وجيه ماهر ودخلنا مكتب هادي النائب العام قعدت
انا : خير يا فندم انا هنا ليه
هادي : لا انتا هنا ل كتير جدا
انا : زي
هادي : نيابه الاموال العام بتتهمك ب غسيل الاموال
انا : محصلش فين الدليل
هادي : في ورق قدامي انك بتشتري اراضي واطيان وتبيعها بسعر اقل ب كتير وتدخل البنوك ارقام كبيره على اساس انها م**ب
انا : لا يا فندم انا تاجر يعني بعت ب سعر كبير سعر صغير ده قانون السوق عرض وطلب
هادي : ده لو السلعه موجودة اساس لكن كل ده على الورق بس يعني مفيش قطعه ارض
انا : ازاي يا فندم
هادي : ( طلع ورقه ) بص ب نفسك
انا : (مسكت الورقه وابتسمت لانها من الورق المسروق من شركتي ) لا يا فندم دي ارض ايوه بس عليها مشاريع زي ابراج عماير وانا بشتري الارض مش المبني
هادى : طيب ليه انتا قادر تشتري المبني
انا : طيب انا بشتري المبني لو قدرت اتفاوض مع السكان يطلع وياخده فلوس ماشي رفض المالك خلاص ده عرض وطلب ولو حضرتك اخدت بالك الرابط بين كل ده انها بيوت وعمارت ايجار قديم
هادي : يعني مش بتشتري علشان تنقب على الاثار
انا : حضرتك ممكن تجيب خبراء اتحدي واحد فيهم يقول ان حصل تنقيب في البيت او المبني يا فندم دي مباني قديمه يعني لو عربيه نقل عدت هتقع مش انقب تحتها
هادي : طيب يا باسل انتا بتاخد تسهيلات من الدوله علشان مصانع الحديد بتاعتك ومع ذلك بتشتري بتستورد الحديد من بره مصر
انا : هو في قانون يمنع ده وبعدين انا عمري ما خدت تسهيل من الدوله بالع** الضرايب بتدفع في وقتها وكمان فواتير الكهربا والمياه
هادي : ( طلع ورقه ) طيب ده ايه
انا : (بصيت في الورقه لقتها الامر من الرئاسه بضم العماله بتاعتي للتأمين الصحي الحكومي ضحكت واديت الورقه لي ماهر ) اتفضل يا ماهر
ماهر : ( خد الورقه وبص فيها ) طيب يا فندم فين المشكله
هادي : مش ده تسهيل من الدوله
انا : يافندم انا اخدت التسهيل ده مقابل اني اكون مورد الحديد للدوله في المشاريع القوميه الجديده والورق دي مستحيل تدني لا دي اكبر دليل اني مش ماشي غلط انا لما طلبت التسهيل ده من الدوله علشان العامل الغلبان لما يطلع معاش عندي ها يتقطع تأمينه الصحي في المستشفي عندي الناس غلابه وانا عملت كده ليهم حضرتك عايزني اقطع الورقة دي حالاً اقطعها و ارفض شغلي مع الدوله بس المشاريع دي ل ناس غلابه وكمان التسهيل ده ل الناس الغلابه مش ليا ، التهمه اللي بعدها
• في مشهد اخر
البيت عندي كله متوتر جدا
سندي : وبعدين هنعمل ايه
مني : مش عارفه انا هحاول اعمل حاجه
دخلت المكتب وكلمت سليم
مني : انتا فين يا سليم
سليم : في ايه يا مني
مني : باسل اتقبض عليه
سليم : نعم ازاي
مني : هو مين المفروض يعرف انا ولا انتا
سليم : طيب يا مني اقفلي وانا هتصرف اقفلي
• في مشهد اخر
• سليم راح ل الشخص المجهول
شخص : خير
سليم : كارثه
شخص : عمل ايه باسل
سليم : لا المره دي اتعمل معاه
شخص : ايه اللي حصل
سليم : باسل اتقبض عليه ولما سألت عرفت كميه قضايا كبيره زي تجاره اعضاء وتجاره آثار وكمان تربح من الدوله وقضه غسيل اموال
شخص : اطلب الريس حالاً
سليم : ( كلم الرئاسه وعطي التليفون ل الشخص ده )
شخص : جري ايه باسل اتقبض عليه ليه
رئيس : متقلقش باسل خارج كل القضايا دي فشنك ملهاش اصل
شخص : طيب ليه اتقبض عليه من الاول
رايس : النائب العام وصله ظرف فيه كل الورق ده
شخص : طيب هو مش فحص الورق قبل ما يطلع امر القبض عليه ازاي بقي قبض عليه
رايس : متقلقش هيطلع
شخص : انا اتمني
• المشهد الرئيسي
المغرب جيه ولسه في التحقيق
هادي : بتسل انتا خرجت من مستشفي الأمراض ال*قليه وبعدها بفتره قليله لقينا رجل الاعمال باسل ال**دي ازاي
ماهر : يا فندم باسل بيه لما دخل المستشفي زمان دخل بعد ما كشف اكبر شبكه تخابر وتجاره م**رات في مصر
هادي : انا مش مشكلتي كل ده الورق ده مع المخابرات مش معايا انا اللي عايز اعرفه ازاي
ماهر : باسل بيه ال**دي ولما اذكر اسم ال**دي يعني اراضي اطيان مزارع مصانع يعني حاجه مش جديده عليه
هادي : تمام منين برضه
انا : صرفت كام حاجه من املاكي واشتريت المصنع بتاعي
هادي : طيب ليه بعد ما بعتها اشترتها تاني
انا : علشان حاجتي عزيزه عليا قوي لولا اني عايز اشتغل مش هفكر في بيع طوبه منها
هادي : تمام ب ذكر المستشفي بتاعتك ايه علاقتك بتجاره الاعضاء
انا : ولا حاجه خالص انا مدير المستشفي بتاعتي كان تاجر اعضاء ولما كشفته بلغت الدخليه عليه
هادي : ازاي يحصل كده في المكان بتاعك وانتا مش عارف
ماهر : اصل يا فندم مجموعه ال**دي دي مجموعه كبيره قوي يعني شغلها كتير وكبير قوي مش معقوله باسل بيه الي عمره ما درس الطب يمشي مستشفي
هادي : كان اشترها ليه من الاساس
انا : ليه ايه ده بزنس دي مستشفي خاص ومفيدة ليا انا كل موظف عندي ليه تأمين صحي فيها
هادي : طيب انا قدامي شيك بي 300 مليون جنيه ايه يخليك تكتب شيك ب المبلغ ده
انا : لا كمان في شيك ب 50 مليون جنيه
هادي : خلينا في الشيك ده لوقتي
انا : الاتنين ل نفس السبب الشيك الاول ده تبرع لي تجديد مبني كليه طب والسكن بتاعها في جامعه القاهره
هادي : وايه يخليك تعمل كده
انا : ده خير لما اعرف من دكتور عندي لسه متخرج جديد وضع المبني وكمان اعرف ان الوزاره معندهاش ميزانيه ل التجديد كان لازم اعمل حاجه انا ب**ب كتير ف لازم ادي كتير
هادي : طيب والشيك التاني
انا : الشيك التاني ده مكتوب ل الناس اللي طلبه التماس بي تخفيض المصروفات الوزاره مش هتقبلهم كلهم فا قولت اساعد مش اكتر
هادي : طيب ليه
انا : ليه ليه ايه يا فندم مش معقوله واحد جايب مجموع كبير مش قادر يدرس طب علشان معهوش فلوس و الوزاره معندهاش امكانيات انا لو قدرت افتح جامعه كامله ب المجان كنت عملتها بس للاسف ده اللي اقدر عليه دلوقتي
هادي : تمام يا باسل ، اكتب عندك يابني وقد قررنا نحنو النائب العام حفظ القضيه المقدمه ضد باسل جلال راضي ابراهيم ال**دي ل ثبوت انها محض افتراء وبلاغات كيديه ويف*ج عن المتهم من سرايا النيابه اقفل يابني واتفضل انتا ، ماهر اتفضل انتا كمان ، عايز باسل بيه
ماهر : ازاي يا فندم مينفعش يتم التحقيق مع موكلي غير بحضوري
هادي : التحقيق اتقفل يا سعادت المستشار اتفضل انتا
طلع ماهر مع الكاتب
هادي : بص يا باسل انتا قبل ما تيجي هنا امبارح شكلت فريق بحث ل الورق ده ودرسناه كويس جدا كل ورقك تمام اللي خلاني اطلبك هو الشيكات دي وكمان حاجه تانيه
انا : يافندم ده شغلكم ومفيش مجال اني اعترض عليه
هادي : تمام بس بص على الفيديو ده
انا : ( بصيت على الفيديو ، فيه انا وبدي العسكري ملف وامشي ) ايه ده
هادي : انا لما وصلني الورق ده طلبت تفريغ ل اللي بعته شوفت انك انتا اللي بعته وده اللي زود شكوكي اكتر
انا : انا معرفش مين ده بس مش مهم اعرف مين ده انا ماشي صح ومش خايف
هادي : شرفت يا باسل انا سعيد اني اتعرفت على راجل ماشي صح زيك
انا : الشرف ليا انا يا فندم
طلعت بره ولقيت هجوم صحافه عليا
صحفي: باسل بيه حضرتك بتعمل ايه هنا
انا : انا طلع ليا امر ضبط واخضار من النائب العام وانا مثلت قدامه وتم التحقيق معايا في كل التهم وثبت ببرأتي
صحفي2: هل تم استخدام اي نوع من العنف ل القبض عليك
انا : حصل بس مش عنف ، الضابط اللي قبض عليا دخل بيتي وفيه ستات بدون مراعاه ل حرمه البيوت وانا هتقدم ب شكوي ل وزير الدخليه فتحي بيه المحمدي بس يفتح تليفونه
صحفي3 : طيب
انا : خلاص بقي يا جماعه عايز اروح انا هنا من الصبح اي حاجه او استفسار تقدره تخده من المكتب الاعلامي في المجموعه بعد ازنكم
#####