مودة الكيلاني
في23من عمرها
شخصية باردة جدا جدا تسمي غول الاقتصاد دا لأنها قدرت تحول شركة امها من شركة صغيرة لمجموعة شركات عالمية عايشة في ايطاليا هي ووالدتها اللي توفت من سنة، وتسمي غول الدخلية لأنها من اكفي الضباط بس ما حدش يعرف انها أنثي ودا لانها بتطلع كل المهمات الصعبة وبتكون مختفية من كل جهة مش باين غير عينيها
ذو عيون بني غامق تبان من بعيد اسود وبشرة بيضاء وشفاه وردي وانف صغير وشعرها البني الذي يصل الي منتصف ظهرها ، ولكنها تخفيه بحجابها فهي متدينة
تعلم جميع أنواع القتال ماهرة في استخدام الاسلحة
الياس الكيلاني
في 28 من عمره
شخصية باردة بس مش زي مودة وعصبي جدا نجح في العمل هو واخوه وابن عمه في رفع مستوي امبراطوريه المجد وهما التلاتة ثلاثي قوي وهما فريق في المخابرات اسمهم الحيتان ،
ويسمي فهد الاقتصاد بسرعته في **ب الصفقات، ويسمي فهد الدخلية لأنه سريع في شغله
ذو عيون بني وشعر بني وبشرة قمحي وانف متوسطة وذو جسم رياضي متدين
،يعلم جميع أنواع القتال ماهر في استخدام الأسلحة
أسر الكيلاني
في 26 من عمره
أخو الياس شخصية مرحة بعض الشئ وليس دائما ولكنه جاد في عمله يحب ملك ابنه عمه ولكنه لم يخبرها
ذو عيون رمادي وشعر اسود وبشرة حطنية
مالك الكيلاني
في 27 من عمره
شخصية جادة جدا في عمله وحياته ولكنه يحب أسرته جدا ويكون معهم حنون
ذو عيون رمادي وشعر رمادي وبشرة حطنية
حور الكيلاني
في 23 من عمرها
رقيقة جميلة ولكنها سوقية بعد الشئ
ذو عيون عسلي وبشرة بيضاء وشفاه بمبي وشعر اسود تخفيه بحجابها متدينة
أحمد الكيلاني
في 21 من عمره
فكاهة عائلة الكيلاني تلقائي ما بقلبه علي ل**نه
ذو عيون بني غامق مثل عيون مودة وشعر بني جميل
ملك الكيلاني
في21من عمرها
تؤام أحمد وهما فكاهة المنزل تحب أسر ولكن تخاف أن يرفضها
ذو عيون بني غامق مثل مودة وبشرة بيضاء وشفاه بمبي فاتح وشعر اسود تخفيه تحت حجابها
سليم الكيلاني : جد جميع من سبقوا رجل حنون وطيب يعشق زوجته المتوفاة ويحب أحفاده
رؤوف الكيلاني: رجل حنون يحب أبنائه ووالده سليم متزوج من سهيلة
سهيلة محمد: امرأة حنونة تحب أولادها
ابنائهم: الياس وأسر وحور
مدحت الكيلاني : تؤام رؤوف الكيلاني ولكنه توفي هو وزوجته منة في حادثة
منة عامر: امرأة حنونة تحب ابنها الوحيد لكنها توفت في حادثة هي وزوجها
و ابنائهم: مالك
شريف الكيلاني : رجل حنون مع عائلته فقط أما بالخارج قاسي بعض الشئ يحب أولاده ولكنه دائم الحزن علي زوجته وابنته المفقودتان يبحث عنهم بجد واستمرار
روز العمري: زوجته الأولي ولكنها متوفاه بس عده أشياء في الماضي تفرقت عن زوجها وسافرت إيطاليا وأخذت ابنتها معها
وأنجبت :مودة
سهام سمير: زوجته الثانية غير مسئولة كل ما يهمها المال والملابس
وانجبت: أحمد وملك
( نبدأ بقي الرواية و دي كانت الشخصيات)
في مصر الجميلة
أرض النيل
شريف يجلس بمكتبه يعمل دلفت له احدي الخادمات
الخادمة : شريف بيه الغدا جاهز
شريف: خلاص جاي روحي انتي
خرجت الخادمة وكان بال شريف منشغل بزوجته وابنته وهو ممسك بصورة لهما وابنته في 3من عمرها يا الله ما هذا الجمال انها تشبهه بالكامل
تنهيدية حارة خرجت منه
شريف: أمتي بقا ا لاقيكي يا حب عمري انتي وبنتي اكيد كبرت وبقت قمر ااااااه وحشتوني أوي
قام وذهب باتجاه الباب ولكن قبل خروجه يعلن الهاتف الخاص به عب اتصال ،ذهب ليجيب
.....:السلام عليكم
شريف:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
.....:لوسمحت مش دا رقم شريف الكيلاني
شريف : اه
......: هو حضرتك كنت متجوز واحدة اسمها روز ومختلف منها بنت اسمها مودة
شريف :اه
مودة ببرود: طب أنا هي مودة وعايزة ااقابلك علشان اتكلم معاك
شريف بفرحة: اه طبعا فين
مودة ببرود: انا نازلة مصر يوم الخميس طيارتي هتيجي الساعة1
شريف بفرحة : هبعت حد يجيبك بس انتي جاية منين
مودة : من إيطاليا وكده تماما هحكيلك لما ااقابلك اوك سلام
شريف بفرحة :سلام
بعد ما قفل معاها قلبه بيرقص وليقوله أيوة هي دي بنتي انا متاكد اما أفراحهم برا
كلهم مجتمعين علي السفرة
سليم:امال فين شريف اتأخر كده ليه
سهام: تلاقيه
سكتت لما شريف دخل باين عليه الفرحة والسعادة وابتسامة عريضة علي وشه
دخل وقعد ووجه كلامه ل الياس
شريف بفرحة: الياس اعمل حسابك تروح تجيب مودة بنتي من المطار الساعة 1 يوم الخميس الجاي
الكل تعجب وبقوا في حالة زهول
سليم :انت لاقيتها خلاص
شريف: لا هي اللي كلمتني وقالت لي انها نازلة مصر وعايزة نتقابل
الياس: مش ممكن تطلع نصابة
شريف برفض قاطع: لالالالا يمكن لا دي بنتي وانا متأكد
سليم: خلاص يا الياس خد حور وروح هاتها وتيجي هنا ونتاكد منها
وأكملت العيلة طعامها وسط زهول وفرحة وكره
في ايطاليا
مودة وهي تحدث ابنه خالتها زينة
مودة ببرود: خلاص بقا يا خالتو انتي وزينة انا كده كده مسافرة
خالتها ببكاء : ليه مسافرة ليه خليكي معانا ليه بتعدي
مودة :انا راحة لعيلتي اشوفها واعرفها
زاد بكائهما
لتقول مودة: انتوا كده كده نازلين ورايا خلاص بقا انتوا أسبوعين وجايين
وتصعد لغرفتها لتحضير وتجهيز نفسها
لتقول زينة : شوفتي ماجابش نتيجة اللي قولتيه وعمالة تقولي نعيط وننفنف وتقعد معانا أهي مسافرة وهتنزلنا معاها
والدتها بخنق: وانا كنت اعرف منين أن دا رد فعلها يلا مش مشكلة
جاء يوم الخميس سريعا
كان شريف منتظر بفرحة وشوق ولهفة ليري ابنته وزوجته، رن عليها الساعة6 صباحا
شريف:صباح الخير
مودة ببرود:صباح النور
شريف :فاضله اد ايه وتركبي الطيارة
مودة: انا فاضل ساعة
شريف بحب ابوي : طيب تيجي بالسلامة. ..سلام
مودة ببرود :سلام
وركبت الطائرة الخاصة
في مصر
شريف: يلا يا الياس روح انت وحور هاتوا مودة من المطار ودا رقمها رن عليها علشان تعرفها
الياس : حاضر يلا يا حور
(فالياس يحب شريف فهو كوالده لحنيته)
ف سيارة الياس
حور بفرحة: الله يلا ان بقا الواحد يبقي عنده بنت عم وقدي في السن يا سلااام
الياس:انتوا كلكوا فرحنين كده ليه كأننا اتاكدنا انها هيا مش ممكن نصابة
حور: بس انا مرتاحة
الياس :اللي فيه الخير يقدمه ربنا
أما عند مودة فهي وصلت وخلصت الإجراءات وطلعت برا المطار منتظرة
الياس وحور وصلوا مستنيين
حور:ودي هنعرفها ازاي
الياس: اكيد جايه بالمحزق والملزق دي كانت عايشة
برا
حور: لا تسئ الظن بحد
الياس :طب استني ارن عليها
مودة:السلام عليكم مين معايا
الياس: وعليكم السلام انتي مودة انتي فين احنا واقفيين
مودة:طب انتوا لابسين ايه
الياس: انا لابس بنطلون اسود وتي شيرت اسود وأختي لابسة فستان بني
مودة: اه شوفتكوا خلاص جاية
الياس:طيب
انهي المكالمة
حور:ها قالت ايه
الياس : بتقول شاف*نا وجاية اهه
ودخلت عليهم واحدة لابسة فستان سماوي فيه ورد أوف وايت والحجاب اوف وايت
مودة: السلام عليكم انتوا من طرف شريف الكيلاني
الباسورد زهل بجمالها وحجابها: اه احنا أنا الياس الكيلاني ودي أختي حور الكيلاني
مودة ببرود:ولاد عمي يعني طب تشرفنا
ممكن نمشي علشان تعبانة
حور بحب : اه طبعا يلا
ركبوا وطلعوا علي البيت
في سيارة الياس كان يسوق السيارة وبجانبه حور و بالخلف تجلس مودة تقرأ في كتاب الله
كان ال**ت يعم المكان حتي وصلوا
الياس:يلا
أما بالداخل كان شريف منتظر بفرحة وشوق ولهفة ليري ابنته وزوجته روز عشق الجامعة
دخل الياس وحور ومودة من الباب ،كانت مودة تنظر لهم ببرود (السبب لأنها كانت عارفهم واحد واحد لأنها مش بتروح أي حتة إلا لما تعرف الناس اللي فيها)
شريف بفرحة : انتي مودة صح انتي بنتي
مودة ببرود:اه
الكل استغرب برودها
شريف حاول يتخطي الموضوع وراح حضنها بس هي ما ابديتش اي ردة فعل
شريف:انتي اكيد ماتعرفهمش
مودة ببرود :لا عارفاهم ،انا ما بدخلش مكان مش عارفة الناس اللي فيه... واكملت ببرود : لوسمحت انا عايزة شريف بيه وسليم بيه في المكتب لوحدهم
سليم: اتفضلي
ودخلوا المكتب والكل مستغرب انها كده بكم البرود دا
نص ساعة وطلعوا برة لهم
وسليم إحساسه انه فخور أن دي حفيده
شريف بردو فخور ببنته بس حزين علي موت روز
بس حزن روز غالب عليه ودا بأن للكل مستغربين
( ملحوظة: مودة ما عرفتهم بموضوع انها غول الدخلية هي قالت انها غول الاقتصاد وحكمت وصية أمها وعرفت سبب بعد أبوها وامها من ابوها)
مودة ببرود:خلاص هي اكيد دلوقتي في حتة احسن
ملك :هي مين دي
مودة:انتي ملك ،بس خلاص بقا هى دلوقتي في مكان احسن
شريف: خلاص بس أنا حزين قوي يعني ماتت من سنة وانا معرفش طب هي فين قبرها
مودة ببرود: مش هعرف اوصفلك هنروح بكرا نزولها
حور: هي مين يا جماعة
شريف بحزن: روز مراتي وأم مودة
ملك : طيب تعالوا نتغدي
الكل :يلا
علي السفرة الكل موجود كالتالي:
يترأسها الطاولة سليم علي يمينه
شريف ويعلم وأحمد وملك
علي شماله
رؤوف وسهيلة واليأس وأسر ومالك
أما مودة فهي قعدت قصاد سليم
كل بدء يأكل ومودة مسكت الشوكة باليمين والسكينة بالشمال (ع** قواعد الاتكيت)
سهام بكره:هو انتي ما اتعلمتيش تمسكي الشوكة والسكينة ازاي ولا ايه
مودة:.......
مودة تجاهلها كان الكلام مش موجه ليها وكملت أكل عادي
سهام: انا بكلمك ردي دى انا حتي في مقام مامتك
مودة ببرود واستخفاف:انتي بتكلمنى انا
سهام بحقد :اه
مودة باستخفاف: اه ...وانتي في مقام مامتي ازاي تشبهها في ايه. ...امممممممم مافيش أصل مامتي دى كانت فراشه ما فيش زيها ولا هيبقي في
سهام بحقد: اه علشان كده علمتك قواعد الإتيكيت غلط
انا هعلمك علشان لوجالنا ضيوف
ولسه هتكمل مودة ردت عليها
مودة ببرود :متشكرين لخدماتك ابقي علمي نفسك
،انا باكل بأيدي اليمين لأن دا سنة من رسول صلي الله عليه وسلم
أحمد محاولا لتلطيف الجو: بس الصراحة ما كنتش اعرف أن عندي أخت مزة كده
ملك:وانا والله بس ايه الحلاوة دي
مودة: دا من ذوقك يا عسل
الياس: بس الشبه مش كفاية لازم نعملDNA
علشان نتأكد انها هيا
( مودة شبه شريف جدا)
مودة ببرود :اه طبعا تحب نروح دلوقتي
الياس:اه
مودة :يلا
وراحوا عند واحد صاحب الياس
مراد: الياس باشا اتركم علينا بزيارة
الياس: خلاص يا حج هبقي اجي المهم عايزك تاخد عينه ونعمل تحليلDNA وعايزينوا دلوقتي
مراد : خلاص بس الموضوع عايز يومين كده
الياس: ماشي
وخدوا العينات وطلعوا علي القصر
في العربية
مودة ببرود :لوسمحت حول كده وروح يمين وبعدها تاني شمال
شريف: ليه دا مش طريق البيت
مودة ببرود :بس طريق بيتي لأن انا مش هقعد معاكوا
شريف :ليه انتي بنتي ودا بيتك
مودة:لا بجد بس انتوا لسه متاكدتوش
شريف:مش مشكلة انا اصلا متأكد أنك بنتي
في القصر
سهام : بس أنا حاسة أن البت دي نصابة
أحمد :ازاي بس دي شبه بابا قوي
ملك : اه تحسها نسخة منه
اسر:اه شبهه أوي
سليم :بس انا متأكد انها بنته
سليم :يا هانم
هانم:نعم يا بيه
سليم: جهزي الأوضة اللي فوق لمودة يلا
هانم: أمرك يا بيه
ومشيت هانم
سهام:مش لما نتأكد انها هيا
شريف:لا ماتخفيش هيا وانا متأكد
ودخل هو ومودة واليأس وقعدوا
أحمد : مودة هو انتي خريجة ايه
مودة:هندسة وإدارة اعمال
ملك:ازاي يعني
مودة :عادي دخل درست هندسة وتخرجت وبعدها درست إدارة اعمال و اتخرجت
سهام بخبث : اه علي كده انتي كبيرة في السن أوي
مودة:مش أكبر من حضرتك يا طنط، بس أنا 23 سنة بس
اسر:ازاي ومتخرجة من كليتين
مودة: عادي انا كنت ياخد 3 سنين تعليم في سنة
وخلصت دراسة كله في سن17 سنة واتفرغت لإدارة الشركة
الياس:هو انتي كنتي هتقعدي فين لما كنتي عايزة تمشي في العربية
مودة: انا ليا بيتي لأن انا كنت بنزل مصر أتابع الشغل هنا
مالك:وانتي بقا ماسكة شركات ايه
مودة: شركات السندس
اسر:يعني انتي تعرفي غول الاقتصاد
مودة: عز المعرفة
الياس: طب هو عامل ازاي انا اسمع عنه أن شغله نار بجد شغله حلوة اوي
مودة: قل أعوذ برب الفلق
اسر:لا بس بجد تعرفيه
مالك:اكيد بتفتي
سليم بضحك : لا بجد وهو قاعد قدامك اهو
الياس بزهول:هي دي غول الاقتصاد
مودة ببرود :جري ايه يا فهد ما انا قاعدة اهوه
احمد: شكلها بجد الغول
اسر: طب مش غول الاقتصاد يملك قصر السندس اللي هنا في مصر
مودة:اه
مالك: طب المعروف أن ما حدش بيدخله من البوابة الرئيسية غير هو
مودة:اه
احمد:طب خدينا كلنا بكرا كده جولة هناك
مودة :طيب نفطر ونمشي علي طول
ملك :هيهيهيعيهي هنروح قصر السندس الواد أحمد دايما بيحكيلي عليه
مودة :طب انا تعبانة وعايزة أنام
ملك :طب تعالي اود*كي قوضتك
مودة:يلا
في صباح اليوم التالي
استيقظ الجميع منهم المتحمس بشدة لرؤية قصر السندس
اجتمعوا علي مائدة الإفطار
ملك بحماس: احنا جاهزين
مودة بابتسامة خفيفة : انتي محسساني ان احنا مسافرين
أحمد :لا سفر ايه قصر السندس احلي من اي سفر
سهام بالامبلاه : وايه يعني قصر السندس مش رايحين الجنة يعني
احمد: لا يا ماما دا قصر روعة .......مش انتي اللي م**مه يا مودة
مودة: اه
ملك :بس انا اسمع انه قصر خيال
اسر: عندك حق يا ملك هو فعلا روعة ....بس لسه هنشوفه بقا .....ياااااااه
لاحظت مودة فرح ملك ان اسر وافق علي كلامها
فابتسمت وحست انها بتحبه
مودة:طب يلا يا جماعة
الكل:يلا
اكلمكوا بقا شوية عن قصر السندس
القصر دا من ت**يم مودة قصر رهيب واسع
القصر فيه سور كبير وعالي محاوط بالحراس
بوابة الكترونية ممر سيراميك ابيض علي الجانبين حدائق وفي مرجيحة وبعدها بشوية كراسي منضدة صغيرة وتدخل من الباب الكبير تلاقي صالة كبيرة وانتريه وشاشة تليفزيون كبيرة
وباب كده يتفتح تلاقي سفرة من 20 كرسي
وأوضة كبيرة للرقص ، وواحدة تانية كبيرة تحتوي علي كل أنواع أدوات التمرين من جيم وتصويب
واوضة تانية فيها حمام سباحة داخلي
وحمام كبير ، ومطبخ كبير فيه خدم ، وبعد المطبخ ممر طويل علي الجانبين في غرف الخدم
ونطلع سلم طويل يحتوي علي50 سلمة
نلاقي 3 غرف كبار كل غرفة بحمام
والجناح الشرقي ودا بيج توب علي 5 غرف كامل غرفة بحمام + حمام كبير بره وصالة وشاشة تليفزيون وانتريه ومطبخ متوسط
والجناح الغربي زيه
وفي تحت غرفة كبيرة فيها شاشة سينما و30 كرسي وغرفة للاجتماعات وشاشة عرض كبيرة و مكتب كبير فخم لمودة
وفي تحت البيت بيت تاني بس ما حدش يعرف
عنه حاجة
***********************************
اه وصلوا الحارس شافها فتح الباب وهي دخلت علي الباب الالكتروني حطت ب**ة ايديها والباب اتفتح ودخلت وف*جتهم علي القصر ماعدا البيت اللي تحت الأرض وغرفة المكتب وغرفة نومها
وقعدت معاهم في الصالة
احمد: البيت روعة
ملك :معاك حق يجنن
حور: بسم الله ما شاء الله
اسر: لا الكلام اللي اتقال عنه ظلمه دا خرافة
مالك: لا روعة بجد
الياس: بجد تحفة
شريف: بجد ت**يمك يجنن
سليم: برافو عليكي
رؤوف :تحفة بجد حلو
سهيلة:حلو اوي ربنا يباركلك فيه
سهام:حلو
احمد راح وشوش مودة
جات ضحكة وقالت : براحتك اعمل اللي انت عاوزه
سليم: بيقولك ايه الواد دا
مودة لاحمد:ااقول
احمد:قولي بس براحة
مودة بضحكة :حاضر
مودة:بيقولى ان في معيد شاطر عندهم بيديهم كورسات في البيت ،هو بيروح مع صحابه ومش بينفع يجيبهم البيت علشان الدوشة، عايز يجيبهم هنا فوقفت
شريف:اااه طيب
مودة:ماشي هاتهم بكرا
أحمد: اشطاااا
وفجأة تدخل واحدة
.....: موووووودة
مودة بابتسامة خفيفة : يا أهلا وسهلا امال فين خالتو
.....: انا اهو
زينة: ايه دا حضن وانا ماليش وسعي كده يا سوسة أما اخد حضن من مودة
سعاد( ام زينة وخالةمودة): أهه خديها أهه
مودة: ما قولوا يعني مش كنتوا نازلين يوم الخميس
زينة بمرحها المعتاد: وحشتني يا جدع ايه ماجيش
مودة: لا تنوري ادخلي أعرفك عليهم
زينة دخلت: السلام عليكم
الكل :وعليكم السلام
سعاد: أهلا وسهلا
مودة: خالتي سعاد وبنت خالتي زينة
الكل قعد مع بعضه واتعرفوا
وفي القعدة دي زينة اعجبت بأحمد وأحمد أعجب بزينة ومودة اتاكدت من حاجة ان
احمد وزينة معجبين ببعض
مالك وحور بيحبوا بعض بس ماقالوش
اسر وملك بيحبوا بعض بس ماقالوش
و
مودة: جدو ماتباتوا هنا انهاردة انا كده كده نازلة الشركة بكرا
سليم: لا احنا هنروح
مودة:طب ممكن تسيب ملك وحور معايا وانا هوديهم بكرا جامعاتها
سليم :ماشي
بعد ما سليم وكله مشي ماعدا البنات
سعاد: انا هطلع انا أنام تصبحون علي خير
الكل : وانتي من أهل الجنة
مودة:تعالوا فوق علي الجناح الشرقي
عند البنات كل واحدة غيرت هدومها وقعدوا مع بعض في الصالة
مودة ببرود : اعترفوا
زينة:بايه
مودة: هو انا هبلة يلا كل واحدة تحكي بتحب مين ....يلاا يا ملك
ملك:اااااااح القول ايه بحب اسر ولا حاسس بيا
زينة: الواد أحمد مز و لا لون عينه شبه عين البت مودة ااااااااه مز
حور: ااااااااح مالك اااه من مالك إلا ان بحبه من وانا صغيرة وهو ولا الهوا
مودة: كل واقع لشوشته
الكل:اااه
مودة: بس انتوا مدلوقين اوي اتقلوا شوية علشان يحسوا بيكوا كده
الكل:نعمل ايه
مودة بخبث: انا ااقولكوا
يأتي صباح يوم جديد
تستيقظ مودة وتقوم بروتينها اليومي تتؤضي وتصلي وتقرأ في المصحف الشريف ،و تجري شوية في حديقة القصر وتطلع تاخد شاور وتلبس فستان وردي عليه حجاب اوف وايت وتروح لغرفة خالتها
مودة: صباح الخير يا خالتو
سعاد: صباح النور يا حبيبتي. ...يلا صحي البنات علشان نفطر
مودة: حاضر هروح اصحيهم
وتروح مودة علي غرفة زينة
مودة:زينة.......زينة......ومرة واحد بصوت عالي .....زينة
تقوم زينة من النوم مفزوعة
زينة: ايه حصل ايه. .....في ايه
مودة ببرود :يلا علشان الفطار وتروحي الجامعة
زينة: بس أنا جامعتي في ايطاليا
مودة:ما انا حولتلك هنا امبارح يلا جهزي
وتطلع مودة وتدخل زينة تاخد شاور وتصلي وتلبس
وتروح مودة علي غرفة ملك
ونفس اللي حصل عند زينة حصل عند ملك وحور
ونزلوا كلهم علي السفرة وكلوا
مودة: يلا
وتوجه كلامها لخالتها: انا هوصلهم واجي لأن انا اجازة من الشغل، وقولي الدادة تعمل حسابها علشان أحمد وملك هيجي معيد في الكلية بتاعتهم يديهم كورس هنا
وطلعت خد العربية الفيراري لونها اسود
وطلعت علي جامعة حور وصلتها وبعدها علي جامعة ملك ولأن زينة لسه في أولي جامعة أخدتها وطلعت علي عميد الكلية
مودة ببرود : السلام عليكم مع حضرتك مودة الكيلاني وجاية ادخل ورق بنت خالتي في الكلية
العميد : طبعا اتفضلي
وخلصت مودة مع العميد وراحت القصر وشوية وجه
احمد و صحابه المعيد علشان ياخدوا الكورس
مراد جابر
في 28من عمره
معيد في كلية إدارة اعمال شاب طموح
ذو عيون زرقاء وشعر بني وبشرة حانية
مودة: اتفضلوا خدهم يا أحمد وادخل قوضة الاجتماعات
احمد : عن اذنك. ..يلا يا شباب
الكل : يلا
اما مراد فهو سرحان في جمال مودة لانها فعلا جميلة
ودخلوا كلهم الغرفة ومراد كان منبهر هو وكل الطلاب لأن هما يسمعوا عن قصر السندس وعمرهم ما شافوه واول مرة يشوفوه
دخلت مودة قدمت شوية مشروبات وتسالي
مودة بهدوء: دي شاشة عرض يا دكتور تقدر تشرح عليها
مراد بهيام: مراد اسمي مراد يا
احمد: مودة أختي الكبيرة مودة
مراد مد ايده يسلم عليها
مودة: آسفة ما بسلمش
مراد باحراج : لا عادي ولا يهمك...يلا نبدأ
مودة : أستاذنكم انا بقي
مراد: معلش هو حضرتك خريجة ايه
مودة: هندسة وإدارة اعمال
مراد : ووواوووو انتي دراستي الاثنين. .طب بما أنك دارسة إدارة اعمال زينا خليكي تحضري معانا لو مش هيعطلك
احمد يهمس لمودة: خليكي
مودة: طيب زي ما تحبوا
مراد : اتفضلي
مراد جه يشرح حاجة صعبة جدا وشرحها الطلاب مش فاهمين تقريبا شرحها 3مرات بردو مش فاهمين
احمد : يا دكتور مش فاهمين
مراد: طب ركزوا كده .....في ايه يا جماعة دي3 مرة اشرحها
ملك: ما احنا بردو مش فاهمين يا دكتور
مراد ولقي أن دي طريقة يكلم مودة
مراد: آنسة مودة بما أنك خريجة إدارة اعمال ممكن تشرحيها أصلهم مش فاهمين مني
مودة: اه طبعا
وشرحتها مودة بطريقة مبسطة الكل فهمها من أول مرة
مراد باعجاب: الله عليكي بجد .....انتي كملي المحاضرة مكاني. ..بجد برافو عليكي
مودة: شكراا يا دكتور ...بس دا بردو مكانك
عن إذنكوا علشان خالتو بتنده عليا
......: أختك شرحها روعة
احمد : متشكر
وخلص اليوم وكله روح ومودة مش راحه من تفكير مراد
مودة رنت علي سليم
مودة:السلام عليكم ازيك يا جدو
سليم: الحمد لله يا مودة وانتي
مودة: أما كويسة الحمد لله ....كنت عايزة من حضرتك طلب
سليم: خير
مودة: بما أن خالتي هنا وكده وانا مش هينفع اسيبها لوحدها هي وزينة فأنا كنت عايزة حور وملك يقعدوا معايا وانا هجيبهم واجي نص ساعة ونكون عندك ونجيب هدومهم ونقعد عندك شوية
سليم: ماشي يا مودة
مودة: شكرا يا جدو ، واحنا جايين اهوه
سليم:مع السلامة
مودة: مع السلامة
واغلقت معاه مودة وقالت للبنات أنهم رايحين يجيبوا
هدوم علشان يقعدوا معاها ، وسليم طلع علي الغدا
علي مائدة الطعام يجلس الجميع ماعدا حور وملك لأنهم عند مودة
سليم: حور وملك يقعدوا عند مودة ، وهما جايين يجيبوا هدوم علشان يقعدوا عند مودة
شريف: طب ما تيجي هي تقعد معانا
سليم: مش هينفع علشان خالتها وبنت خالتها
وهنا تذكر احمد زينة وكلامها ضحكتها وابتسم
وكملوا اكل خلصوا وقعدوا كلهم في الصالون
شوية ودخلت مودة وملك وحور وزينة
مودة:السلام عليكم
الكل: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مودة :يلا جهزوا نفسكم علشان نقعد مع ا****عة شوية
مودة:ماتيجوا معانا يا جماعة
سليم:خليها مرة تانية
مودة: زي ما تحبوا
ونزلوا البنات وقعدوا شوية وسليم طلب مودة في المكتب لوحدهم دخلوا
سليم: احنا عاملين معاد مع الشركة بتاعتك يوم الخميس يعني كمان 3 أيام
مودة: ما انا عارفة وهنزل الشغل يوم الخميس
سليم: طيب يا مودة .....يلا نطلع
مودة:يلا
مودة:يلا يا بنات
البنات:يلا
يا ترا ايه اللي هيحصل في الشركة ؟؟؟؟؟؟
دا اللي هنعرفه البارت الجاي