الفصل الاول

3178 Words
مع اول فصول الحزء الثاني من ( كبرياء وهوى ) واللي اخترت له اسم ( لحن الكبرياء ) برحب جدا بيكم واتمني تنال اعجابكم… دخلت هاله غرفتها بعد ذلك اليوم الطويل المزعج فوجدت فستانا رقيقا للغاية يتحد فيه اللون الوردي مع الابيض بتناغم يسحب الابصار من رقته فشهقت وامسكته قائلة: واااااااو حلو اوي دا بتاع مين دا ومين اللي جابه هنا في اوضتي ؟!!! هيكون مين غيري يامسطوله هو في حد غيري هنا ...!!!! انتفضت هاله واستدارت بسرعة قائلة وهي تضع يدها علي قلبها من الفزع : خضتني يا آسر والله قهقه وقال بمرح: يلا ياست البنات جهزي نفسك علي الساعه 10كدا هعدي اخدك وهنعدي نجيب منمن ودعاء ودينا كمان قطبت حاجبيها بتعجب وهتفت: ليه هنروح فين ؟!! انت رايح تخطب ولا ايه ..!! من ورايا يا سرسووووووره ضحك حتي أدمعت عيناه وقال: استني بس... أخطب وسرسوره في نفس ذات الجمله انتي حد موصيكي عليا ولا ايه يلا يابت اجهزي مش بقول مسطوله .... النهارده الافتتاح ياهانم ..!! وضعت يدها علي فمها بإحراج: تصدق صح انا نسيت خلاص هجهز اهو والله متزعلش مني ابتسم لها واستدار ليغادر الغرفة فقالت بحنان: آسر فالتفت لها فرددت برقة: مب**ك ياحبيبي الف مب**ك عقبال يارب ماتتجوز وافرح فيك قصدي بيك &&&&&&&&&&&&&&&& ماما انا عندي ليكي خبر حلو اوي اجابتها بابتسامة واسعة: خير يادينا فرحيني يابنتي نفسي افرح امسكتها دينا من كتفها بفرحة راقصة معها : ايمن عايز نتجوز في خلال شهر وبدل ماتبقي خطوبه يبقي كتب كتاب ..!! زغردت أمينه وقالت بفرحة: ياما دعيتلك ان ربنا يجعله من حدك ونصيبك يابنتي الجدع دا من اول ماشوفته لما وصلك هنا يوم ما المنيل التاني الهي لا يرجعه عمل العمله المهببه بتاعته دي يلا اهو ربنا زاحو من طريقكو ....... ربنا يعمر بيكو ويجعلكو خير لبعض .... انا كدا اطمنت عليكي يابنتي اجابتها بامتنان: ان شاء الله أيمن هيجي يتفق معاكي علي التفاصيل دي بكره ...!!! ربتت أمينة علي كتفها بحنو وقالت: طب يلا يا حبيبتي ادخلي البسي وقولي لدعاء تلبس آسر وهاله زمانهم علي وصول مش عايزين نتأخر علي الافتتاح. &&&&&&&&&&&&&&&& ذلك الوچه الملائكي تلك الابتسامة الرقيقة العفوية ذلك القد الممشوق والصوت الرنان كأن عازف ماهر يعزفه بإتقان .... سرقوك ياقلب فماذا انت بفاعل ؟!! " تلك الكلمات الشاعرة حدث آسر بها نفسه عندما رأي دعاء شعر كأنه لاول مرة يراها بعد ذلك اليوم التي تحدثت اليه فيه بوقاحة لكنه الآن يراها وكأنها حورية من ليالي الف ليلة وليلة ))) كم أنت عاطفي مرهف الحس يا آسر تعرف كيف تصف ماتراه عينك وتقدره حق تقدير او ربما تقدره اگثر مما يستحق .... ((( مرت تلك الليلة بمرح وفرح وضحك ..... علي اتفاق ان دعاء ستعمل معه من الغد لكنها مرت علي هشام سيئة حزينة موت أبيه عمله بجانب دراسته مضغوط من كل اتجاه لكن مافعلته ش*يقته كان بمثابة القشة التي ق**ت ظهر البعير هي بغرفة من غرف المشفي لم تفق بعد وأمها بغرفة اخري فتركهم وذهب الي مكان فارغ لايوجد به مباني او اشخاص وظل يصرخ حتي بح صوته وكلما تذكر كلام روعة وهي تقول له: انت ايييه معندكش اخوان بنات ياشيخ ...يصرخ اكثر واكثر حتي وقع مغشيا عليه !!!!!!...... أفاق هشام في فجر اليوم التالي ووجد نفسه نائم علي الارض ... لوهلة لم يستطع التذكر أين هو ففزع وانتفض واقفا وعندما تذكر جلس مرة اخري بترنح وهو يمسك برأسه بعصبية وصوت واحد يرن بأذنيه: انا عملتلك ايه ياهشام دا انا حبيتك ... دا جزاء ثقتي فيك ..!!! فصرخ بحدة : دعاااااااااء ....!!!!! ونهض وظل يركض حتي تعبت أقدامه فسمع صوتا ينادي. " حي علي الصلاة .. حي علي الفلاح " فدخل الي المسجد مسرعا وتوضأ و دموعه تنظف قلبه .. كان يبكي بكل ذرة من مشاعره حتي ظن كل الذي رآه انه عاصي يتوب عن ذنب رهيب يقسم ظهره ... توجه الي الصلاة بقلب خاشع مفطور لا يدري أيدعو ربه ان يسامحه ويغفر له ام يدعوه ان يخرجه من تلك المحنة التي لاحقته من سيئات اعماله .... سجد بجوارحه وكينونته أطال السجود " وإذا سألك عبادي عني فاني قريب اجيب دعوة الداع اذا دعان " صوت داخله يكرر تلك الآية الكريمة مرارا وتكرارا بكي وانتحب بصوت عال جعل المصليين بجواره يبكون من خشوعه واصيبت قلوبهم من رهبة صوته الباكي برچفة ارعبتهم " ماذا فعلت من سيئات او حسنات لكي تصل لتلك النقطة من القرب من ربك الكريم " &&&&&&&&&&&&&&&& الله أكبر ايه الحلاوه دي يا هاله بجد النهارده انتي منوره ..!! اجابتها هاله ضاحكة: النهارده بس ..؟! ردت باحراج: لا طبعا كل يوم بس النهارده غير !!.. ابتسمت بود وقالت: عنيكي الحلوه يارحمه ... طمنيني انتي عامله ايه دلوقتي ..؟؟!! ابتلعت غصتها وقالت بحزن: الحمدلله احسن كتير !!.. هتفت بتساؤل: حاول يكلمك ؟! تن*دت بأسي وتمتمت: لا محاولش .. خلاص هيكلمني ليه تاني ...؟؟؟ ردت بود: ربنا يجبر قلبك ياحبيبتي لعله خير ..!! ضيقت مابين حاجبيها بتعجب وهتفت: خـــيـــر ..!!!! خير ازاي يعني ياهاله ..! ابتسمت واجابت بثقة: لا اخص عليكي يارحمه رب الخير لا يأتي الا بالخير ... بس هقولك الخير فين ... انتي عرفتيه علي حقيقته بدري جدا احسن ما كنتي اتجوزتيه ساعتها كان الطلاق هيوجعك اكتر ...قالت كلمتها تلك وهي تنظر لأسفل بحسرة ثم رفعت رأسها و تابعت: عرفتي بقا الفرق وعرفتي ان دا خيييير ..؟! وبعدين احنا مش اتكلمنا قبل كدا واتفقنا انك تنسيه تماما ايه اللي خلاكي تخيبي تاني كدا ..!! لمعت عيناها بدموع الحزن وتمتمت بهدوء: فوكك انا كويسه خلاص المهم انا م**مه اعرف ايه حكايتك ؟! ارتبكت هاله وتلعثمت الكلمات بين شفتيها وكادت ان تنطق لولا دخول رامي عليهم والقاءه التحية بعين مثبتة عليها ... شعرت بالضيق من تلك النظرات التي تخترق عينيها بإعجاب فأشاحت بوجهها عنه ..!! فتسرب الشعور بالحرج اليه فجلس علي مكتبه محاولا صب تركيزه بعمله وعدم النظر اليها ..!! %%%%%%%%%%%%% ايه دا يادينا الرسايل دي بتجيلك من امتي ..؟!! وليه مقولتيش عليها ..!! اجابته بتوتر بالغ: اهدي ياأيمن انا مكنتش بس حابه اضايقك ..!! قاطعها بتهور: تضايقيني ..!! انتي شايفه ان دي حاجه يتسكت عليها اصلا .. ؟؟!! ردت بنظرات زائغة: ايوه بس انا مهتمتش بالموضوع كله وكمان .. قاطعها مرة اخري بحدة: يعني لولا اني مسكت موبايلك بالصدفه وجت الرساله دي مكنتش شوفت باقي الرسايل ولا عرفت الموضوع كله ...!!! زفرت بضيق: خلاص بقا ياايمن متكبرش الموضوع لو سمحت ..!! نظر لها بتعجب وصاح: مكبرش الموضوع ..!! ليه هو انتي فاهمه انه صغير ..!! انا مش هسكت وهتشوفي هعمل ايه ..!! أمسكت يده بترجي وقالت: عشان خاطري ياحبيبي اهدي وطنش زي مانا طنشت عشان نعيش حياتنا في هدوء وسلام ... لانت ملامحه قليلا وقال بعتاب: انا زعلان منك اوي ازاي تخبي عليا حاجه زي دي هتجنن ..!! نظرت إليه بحب شديد وردت بحنو: انت اهم حد عندي في الدنيا كلها مقدرش اخبي عليك حاجه ابدا بس انا مش عايزه اضايقك ومش عايزه مشاكل وعايزاه يبعد عننا بقا ..!!! ابتسم عندما وصل إليه احساسها الرقيق وقال وهو ينظر في عينها بلهفة: هنتجوز امتي يابنتي !!.. ضحكت بخجل ولم تجبه فاسترسل في حديثه قائلا: لو ربنا كتبلي عمر هشيلك جوه عيوني وهقفل عليكي انا ماصدقت لقيتك ونفسي تبقي اخر حاجه تشوفها عنيا .. فزع قلبها ودق بعنف وصاحت: ليه ياايمن كل دقيقه تحسسني اننا هنفترق انت بتخوفني اوي !!.. كاد ان يلاحقها بالرد لولا رنين صوت هاتفها معلنا عن وصول رسالة جديدة فأمسكه أيمن بعصبية وقرأ ما كتب بها بغيظ وكان نصها كالتالي " هقتلك يادينا قبل ما حد يلمسك غيري وهقتله هوكمان .. متفكروش هسيبكو تتهنو .. لا عاش ولا كان اللي ياخد حاجه تخص مصطفي الشبراوي " &&&&&&&&&&&&&&&& نعم ....!!!!! عايز ايه طلبتني ليه ؟!!! ض*ب مختار علي مكتبه بعنف مرعب وصرخ بعماد قائلا: لما تتكلم مع مديرك تتكلم بأدب انا ممكن اطردك من هنا طردة الكلاب ومتلاقيش تاكل ولا تأكل بناتك تقعد تشحت بيهم ...!!! بركان ثائر ينهش عماد من الداخل ثورة عارمة تهدر بعقله لكن ليس امامه سوي ان يتحمله لانه محق بمجرد ان تذكر ايامه دون عمل ومذلة امل له ورفضه الدائم في اي مكان يبحث به عن وظيفة كل هذا جعله يحول غضبه كله لقبضة يده التي تحول لونها الي الازرق من قوة ضغطه عليه اسنانه التي كادت ان تتهشم من جزه الشديد عليها صرخ به مختار ثانيا: اتخرست ليه ؟! انا مش بكلمك ..؟! فتمتم من بين اسنانه: انا آسف يافندم اغتر مختار ورفع رأسه بتشفي قائلا: قولت ايه مسمعتش ..!! اغمض عماد عينه بغضب بالغ ولم يجبه فحدث مختار نفسه قائلا: كفايه جرعة النهاردة دي يامختار كل يوم هزود الجرعه عن اليوم اللي قبله ...!! ونطق بصوت مسموع وهو يشير له باصبعيه باهانه: يلا علي قسم الت**يمات شوفهم محتاجين خامات ايه وانزل اشتريها وارجعلهم ..!! فهم عماد مقصده المهين وهتف بحنق: بس دا مش اختصاصي حضرتك ..!! اجابه بعصبية: انا هنا اللي اقرر واقول مين يشتغل ايه ولييه يلاا اللي قولته يتنفذ ..!! خرج عماد وتوجه الي مكتب الت**يمات وهو يلعن مختار ويتوعده وجد عماد مكتب هاله في واجهة الباب تجلس علي مقعدها غير منتبهة لاي شئ سوي تلك الاوراق التي بين يديها وترسم بها شيئا يبدو من تعبيرات وجهها انه شئ مذهل ... " كيف لك ألا تنتبه لتلك الموهبة الموجودة بعقر دارك ..!! كم كنت الغائب الحاضر ياعماد ..!! الآن تعض اصابعك العشر ندما علي فقدان تلك الجوهرة الثمينة قلبا وقالبا " .. ظل يحدث نفسه هكذا حتي انتبه له رامي وسأله: ايووووه في حاجه واقف عندك ليه كدا وانت مين اصلا ..؟!! &&&&&&&&&&&&&&& شعر هشام براحة تجتاح جنبات قلبه وعقله وخرج من المسجد هادئ عاقل وتوجه الي المشفي بعد ان حسم امره .... دخل علي والدته الغرفة فوجدها ساجدة لله وتبكي بحرقة فتقدم اليها وقبل قدمها فشعرت به وارتفع صوت نحيبها وعندما انتهت من صلاتها احتضنته بحزن يمزق القلوب وبكت حتي هدئت ..... فقبل يدها وقال بنبرة مطمئنة: متخافيش يا أمي كل حاجه هتبقي بخير اوعدك ..!! فهتفت بفزع: هتقتلها ياهشام ..!! هز رأسه بالنفي وصاح : لا هحل الموضوع بحكمه باذن الله اما هي فأنا تركتها لله .. ربنا قادر يهديها ..!! واصل حديثه : دخلتي شوفتيها ؟!! تن*دت بضيق وقالت: لا مش طايقه اشوف خلقتها !!!!!.. ربت علي يديها وقال بحنان: خلاص ارتاحي انتي ياأمي وانا هتصرف ..!! &&&&&&&&&&&&& انتبهت هاله ورحمه علي صوت رامي ونظرتا لعماد بتساؤل فقال عماد وهو يرسل نظرات شوق عميق لهاله: مختار بيه طلب مني اشوف طلبات القسم دا عشان انزل اجيبها ...!!! نظرت هاله اليه بعدم تصديق وقالت : ايييييه ؟!!! لو كانت الأعين تنطق لصرخت قائلة ان القلب ينزف بمرار هكذا كانت أعين عماد محملة بكل معاني الكلمة من حزن وان**ار ....!!!! نظر رامي ورحمه لهاله بتعجب وتساؤل حتي تكلم رامي : في حاجه يا استاذه هاله مالك مستغربه ليه دا شغله ...!!! انتفضت واقفة بعصبية وصرخت: لا مش شغله !!!.. جحظت اعينهم بتفاجئ شديد فاستدرك عماد الموقف وقال بهدوء: اشكرك يا استاذه علي شعورك النبيل دا بس دي لقمة العيش هنعمل ايه ...؟! تؤمرو بايه يا اساتذة ...!!! لم تجبه وتحركت بعصبية متجهة الي مكتب مختار !!... تلك النزعة التي تملكت هاله نزعة حب وعشق لازال يسكن نبضات القلب والضلوع .... تلك الانتفاضة الثائرة من اجله انتفاضة ثأر لمعشوقها الاول والاخير .... ذلك الرفض لاذلاله رفض ينبع من اخلاقها واصلها العريق تلاشت كل ذكرياتها السيئة معه و كل افعاله الدنيئة بها كل ما كانت تشعر به هو الدفاع عنه بكل قوتها فلا تسألن عاشق لماذا عشقت ....... إنه الحب سيدي نقطة ضعف كل محب ...!!! %%%%%%%%%%%%% حضرتك احنا جايين نعمل محضر تهديد بالقتل ...!!! هاتي يادينا موبايلك وطلعي الرسايل ..!! فتحت دينا هاتفها بتوتر واعطته للظابط فأخذه منها وراح يقلب بتلك الرسائل التي تحتوي جميعها علي التهديد والعنف ..!! فأمر بفتح محضر لمصطفي واستدعائه علي وجه السرعة خرجت دينا من قسم الشرطة وهي تقول لايمن : يارب يبعد عننا بقا دا كابووووس ملازم حياتي كان يوم اسود يوم ماقابلته والله ..!! استوقفها أيمن وقال بثقة: طول ما انا معاكي وجمبك متخافيش ابدا ياحبيبتي خليكي واثقه ان انا حمايتك طول مافيا النفس وعايش ...!!! ابتسمت بعشق وهمست: ربنا يخليك ليا يا حبيبي !!!... &&&&&&&&&&&&&&&& اتأخرتي من اول يوم ليكي كدا شكلي هاخد عنك فكره وحشه ..!! ابتسمت له ابتسامة لزجة وقالت ببرود: سوري يا دكتور آسر انت عارف طبعا ان انا لسه بدرس ووقتي مش ملكي ..!! اندهش من اسلوبها المتجمد وهتف: لا ابدا انا كنت بهزر معاكي ودلوقتي اتفضلي عشان تتعرفي علي الشغل والناس اللي هنا ...!!! تقدمت معه وهي تحمل بقلبها شعورا سيئا تجاهه هو وكل من يتربط بالذكورة بشئ لولا ت**يم والدتها ما أتت من الاساس .....!!!!!! كلما تكلم او سمعت صوته تأففت وقلبت عينيها بجميع الاتجاهات بملل ويلاحظ هو ضيقها الغير مبرر منه وي**ت حتي فاض الكيل وصاح بعنف: هو في ايه مالك انا غلطت فيكي في حاجه وانا مش واخد بالي ايه المعامله الغريبه دي ...؟؟؟!!!! انتفضت وعادت بعض الخطوات الي الخلف بفزع ..... رق قلبه عندما شاهدها فزعة بذلك الشكل فحاول الحفاظ علي هدوئه وقال: دكتوره دعاء لو سمحتي تعالي نتكلم في المخزن ..!!! فنظرت له بحدة وعينها تلمع بدموع وشرار وكادت ان ترد عليه فتقدم إليها وأمسك يدها وسحبها ورائه رغما عنها ولم يعنيه تذمرها ورفضها للذهاب معه ...!!! &&&&&&&&&&&&&&&& اقتحمت هاله مكتب مختار بعصبية واقتربت منه وصاحت: ايه اللي انت بتعمله دا ...؟؟!! انت مفكر ان انا كدا هفرح في ابو بناتي وهقولك برافو ...؟؟!! انت معتوه ..؟؟! ظل يتأرجح بمقعده بلامبالاة وقال ببرود: وانتي كمان وحشتيني ..!! هتفت بحدة: واضح انك فعلا عندك حته ضاربه في دماغك ..!! مبقتش قادر تستوعب الامور بشكلها الحقيقي خيالاتك المريضه مسيطره عليك ..!! توقف فجأة ونظر إليها نظرة جعلت الرعب يدب بقلبها فتلعثمت: انت .... انت فاكر انك كدا هتخوفني يعني ..!! نهض ببطئ وكلما اقترب خطوه ابتعدت خطوتين حتي اصبحت ملتصقة بالحائط فدفعته بقوة وصرخت به: اقسم بربي يامختار لو قربت مني تاني هتندم ندم عمرك ...!!! قهقه بصوت أجش مرعب وقال بفحيح الثعابين: انا لسه واخدك علي الهادي انتي لسه مشوفتيش القرب عامل ازاي بس هتشوفيه قريب اوي وبالنسبه للكلب اللي واقفه قصادي عشانه دا انا اقدر في اقل من دقيقه امحيه بس انا قلبي رهيف اعمل ايه بقا ..!!! نظرت له بغيظ واجابته بتوعد قبل ان تغادر الغرفة وتتركه يغلي من فرط عصبيته : كدا التحدي بقا بيني وبينك فكر بس كدا تلمسه. ومفيش حد هيقفلك غيري ...!! &&&&&&&&&&&&&&&& فتح هشام باب غرفة ش*يقته بالمشفي فوجدها مستلقية علي سريرها واستوحش الحزن علي قسمات وجهها وعندما انتبهت لوجوده شعرت بالذعر وصرخت بتوسل: لا والنبي ياهشام سيبني متقتلنيش .....!!!!! هااا مشكلة صاحبتك اتحلت علي خير ؟!! انتفض جسدها وهي تمشي علي اطراف اصابعها ممسكة بحذائها ذو الكعب الرنان لكي لا يص*ر صوتا .. فالتفتت إليه بفزع وقالت بتوتر: اخص عليك ياعماد خضتني ..!! انت قاعد كدا ليه منمتش يعني ..!! هز رأسه ببطئ واجابها بسخرية: ودي تيجي انام قبل ما اطمن عليكي انتي وصاحبتك ..! تؤ تؤ ياشيخه عيب والله ..!! لوت شفتها السفلي وقلبت عيناها لاعلي بملل وهتفت: ايه الاسلوب بتاعك دا مالك بتقولها كدا زي مايكون بتتريق ..!! دار حولها بطريقة مسرحية وتوقف فجأة وهمس بأذنها: مختار عامل ايه ؟!!!!! التفتت له بذعر وتلألأت حروفها. وامتلئ فمها بالماء وارتعش جسدها ولم تأتيها القوة للرد عليه فتابع حديثه بثقة: اه اه مختاااار زي ماسمعتي كدا بالظبط ..!! فأجابت بصوت مبحوح: مختار مين قصدك ايه ؟!!! جذبها من شعرها بعنف وقذفها علي المقعد بقوة فترنحت وتأوهت من تلك الرمية المؤلمة فصرحت به: لااااا انت خلاص بقيت مختل عقليا انت بتخرف تقول ايه ..!! اقترب منها وامسك مقبضي المقعد ونظر لها بإشمئزاز واخرج هاتفه من جيب بنطاله وصاح: طب ن*دي كدا ونسمع .... فتح هاتفه وضغط علي علامه التشغيل فخرج صوتها وهي تقول: بس كل شئ وليه تمنه ياباشا وانا مش هخرج من المولد بلا حمص كدا ارتعدت اوصالها ونظرت لعماد بهلع فقال بهدوء: استني بس انتي لسه شوفتي حاجه ..!! قلب في هاتفه مرة اخري فنظرت الي الهاتف وكأنها تريد ان تهشمه فسمعت صوت مختار وهو يقول: عدي عليا النهارده بالليل عايزك في موضوع ..!! ارتعدت اوصالها ونظرت لعماد بهلع فقال بهدوء: استني بس انتي لسه شوفتي حاجه ..!! قلب في هاتفه مرة اخري فنظرت الي الهاتف وكأنها تريد ان تهشمه فسمعت صوت مختار وهو يقول: عدي عليا النهارده بالليل عايزك في موضوع ..!! وصوتها وهي تجيب عليه بدلع: انت تؤمر يا مختار باشا بعد ما الملعب فضي وعماد طرد هاله كل طلباتك اوامر دا انت طلعت دماغ ....!!!!! تحبي تسمعي كمان ولا كدا كفايه ؟!!! اجابت بتلعثم: ا ... استني بس يا عماد هفهم..... ض*بها لكمة من شدتها ازرقت عيناها علي الفور فشعرت بدوار واسودت الرؤية امامها وغابت عن الوعي ....!!!! &&&&&&&&&&&& يامجرم قتلته ...!!! قالتها وهي تلطم وجهها بيديها وتهزي بكلمات ندب وندم اثارت بداخله الذعر ففتح الباب وهم بالخروج وهو يركض ويديه مشربة بالدماء فوجد تجمع من الناس يتسائلون بين بعضهم عن مص*ر تلك الصرخات فلما رأوه يخرج صرخت النساء بهيستيريا وانقض عليه بعض الرجال فقاتلهم وقاومهم بقوة وفزع واستطاع الهرب منهم وظل يركض بتلك الحالة المرعبة حتي وجد بناية قيد البناء فارغة فدخل إليها وجلس يبكي بحرقة وكلما نظر ليديه الملطخة بالدماء صرخ بذعر وهم لمسح يديه بالرمال الموجودة بالمكان وتكوم علي نفسه خائفا فزعا !!!!!!.... &&&&&&&&&&&&& رن هاتف دينا بنغمة مخصصة يتراقص قلبها كلما سمعتها ) في قلبي مكان مكانش بيدخله انسان لانه امان فتحته انا ليك .."" ( فركضت مسرعة إليه فضحكت عليها والدتها وقالت بمرح: اتقلي يابت هو هيطير يعني ..!! اجابتها دينا بسعادة: هو انا هسمحله يطير بردو ياماما ..!! ضحكت والدتها من **يم قلبها ودعت لها بالسعادة الدائمة .. فتحت الخط واجابت برقة: الو ... ايوه ياحبيبي. رد عليها بشجن: وحشتيني ..!! هتفت بحب: وانت موحشتنيش عشان انت دايما معايا في قلبي وفي تفكيري مش بتغيب عني لحظه !!.. اجابها بفرحة: انا مش مصدق ان فاضل اسبوع واحد بس وتبقي ليا وملكي ..!! ردت بسعادة وقلبها يكاد يقفز من بين ضلوعها ويذهب اليه: عارف ياأيمن انا عمري ما كنت اتوقع ان انا احب حد كدا بس يظهر فعلا ان اول حب زي ماكنت بسمع عنه حاجه كبيره اوي ومش ممكن تتنسي في يوم ..!! هتف بعشق واضح من نبرة صوته: اول حب واخر حب باذن الله ..! فرحت وابتسمت ابتسامة واسعة وسألته: وعد تفضل تحبني طول العمر ومفيش اي حاجه تفرقنا ابدا ..!! صدمها بجديته المفاجئة وقال بصوت اجش: دينا انا عايز احكيلك علي حاجه ...!!! اضطربت قليلا لكنها تماسكت بعض الشئ وقالت : في ايه ياايمن خضتني ..!!! تغيرت نبرته الي الحزن وقال: مصطفي باعتلي تهديد النهارده مع واحد بلطجي لو متنازلتش عن المحضر ها...!! قاطعته بسرعة : هاه ايه .. هيقتلك ....!! احنا مش لازم نسكت احنا لازم كمان نبلغ عن التهديد دا مصطفي مش هيسيبنا في حالنا بقا كل مااقول خلصت منه يرجع يق*فني ..!! حاول ان يهدئ من روعها وهتف بصوت ينبعث منه الطمأنينة: اهدي ياحبيبتي اخره كلام مفيش حاجه يقدر يعملها وطول مانا معاكي متقلقيش ابدا !!.. تن*دت بضيق وصاحت: ربنا يستر ..!! &&&&&&&&&&&&&& في صباح اليوم التالي ..!! صباح الخير يادكتور آسر ... رفع آسر رأسه من بين الاوراق المنشغل بها علي مكتبه بالصيدلية وتفاجئ عندما وجدها امامه فهتف بتساؤل: دعاء ..!! فجلست علي المقعد المقابل للمكتب وهي تقول: ايوه مالك مستغرب ليه ..!! ترك القلم من يده وقال بهدوء: ابدا هستغرب ليه تنوري في اي وقت بس عشان دلوقتي المفروض تكوني في الكليه ..؟! ردت بتودد: بصراحه انا جايه اعتذرلك ..!! ابتسم ببلاهة غير مصدقا ما تتفوه به امامه الان وصاح: لا محصلش حاجه انتي اختي الصغيره !!.. نهضت وارتدت حقيبة يدها وقالت: طب انا لازم امشي بقا دلوقتي عشان متاخرش ع المحاضره !!.. اعطته ظهرها وتقدمت بعض الخطوات للخروج فهتف بإسمها فالتفتت له وتسائلت: ايوه في حاجه ؟! نظر لها بأعين تنطق وتترجم حبا جما وقال: سلميلي علي منمن ..!! ضيقت ما بين حاجبيها وصاحت بتعجب: منمن ..!! اه ماشي يوصل ان شاء الله .. مش هتاخر النهارده علي الصيدليه. ! سلام &&&&&&&&&&&&&& دخل عمال البناء الي البناية لاكمال عملهم الذي تركوه ليلا فوجودوه. نائما مكوما حول نفسه بملابس رثة ملطخة بالدماء الجافة فصرخ احدهم الحقو قتيل فاقترب احدهم اليه ما إن لمسه حتي صرخ برعب وقال: انا مقتلتوووش انا كنت بدافع عن نفسي مقتلتوووش .... ركض احدهم علي الفور لابلاغ الشرطة وقيده البعض الاخر ف الانتظار ...!!!!
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD