الحلقة السابعة والتامنة #استراحة_المحارب_الحقيقي_هي_الموت_فقط

4744 Words
#حكايات_ارض_السلطان الحلقة السابعة والتامنة #بداية_بالدم ديبة الجبل :: #استراحة_المحارب_الحقيقي_هي_الموت_فقط ........................... ** شمايل او ديبة،الحبل خلصت حكي وبصت للبنات اللي كانو بيبصولها ومتلهفين انها تكمل ** شمايل :: خلاص كدي يا بنات اديني حكيتلكم حكاية بت المساخيط. رحيل :: لا يا خالة انتي كدة محكتيش اللي كنا عايزين نعرفو بردو. فريدة :: ايوة اية اللي جاب رسمة للبنت دي هنا واية علاقتها ب اهل البيت لانك قلتي الكلام يخص ناس ماتت من اهل البيت دة؟ شمايل :: دي حكاية تانية يا بتي لولاة يمكن مكتش هبجا جاعدة وسطيكم دلوك وعايشة من اصلة. رحيل :: للدرجة دي الموضوع كبير.؟ شمايل :: راح فية ناس كتيير جوي. فريدة :: طب احكيلنا يا خالة. شمايل ::مهجدرش يا بتي اكتر من اللي جولتة ابجا بخون العهد. ** ف نفس اللحظة دخل مهيب ** مهيب :: كيفك ياما شمايل؟ شمايل :: زينة يا ولدي مبارك عليك بجيت سيد البلد كيف ابوك وچدك. مهيب :: انتي خابرة زين اني مكتش عايز كدي ولا سعيت لية بس مكش ينفع اسيبها لغريب. شمايل :: خابرة يا ولدي بس انتا جدها وهتقدر تسد ع اللي چاي كلة انت كيف ابوك اسد ميهابش المووت. مهيب :: عشان كدي مابتحكليش عنة حاچة واصل؟ شمايل :: كلها حكاوي جديمة متهمكش يا ولدي ومتشغلش راسك بيها ركز ف البلد واللي فيها. فريدة :: ممكن يا استاذ مهيب تخليها الخالة شمايل تكملنا حكاية بنت المساخيط ؟ ** مهيب وشة كشر اووي ** مهيب :: ايي دية ياما شمايل وانتي من ميتا بتجولي الحكاية دي ل حد؟ رحيل ردت بسرعة :: الخالة شمايل مالهاش ذنب اجنا شوفنا الرسمة بالصدفة ف المكتب سألنها واصرينا انها تحكلنا. مهيب :: جفلو ع الحديت دية وانتي ياما شمايل شوفي العمة هند مشيفهاش من وجت ما دخلت الدار. شمايل قامت وراحت ل هند و مهيب فضل مع رحيل وفريدة ** رحيل :: انا اسفة يا استاذ مهيب حقيقي والله مكناش نقصد نزعل حضرتك او نتدخل ف خصوصياتكم وفعلا الخالة شمايل مالهاش ذنب احنا اللي اصرينا وضغطنا عليها عشان تحكي. فريدة :: اة والله وهي مرضيتش تحكي الا عشان احنا ضيوفك وكانت مش عايزة تزعلنا ف متزعلش منها دة انا حبيتها اوووي. مهيب :: حوصل خير بس حدانا هني في حاچات بنسيبها مجفولة عشان لما بتتفتح بتصحي حاچات ياما. فريدة :: استاذ مهيب ممكن اسألك سؤال ؟ رحيل :: بس يا فريدة متزعجيهوش بتفاهتك ؟ مهيب :: ولا ازعاچ ولا حاچة اتفضلي يا انسة ؟ فريدة :: انت عندك كام سنة اصل شكلك صغير علي انك تبقي كبير عيلة وبلد كدة الصراحة ؟ و درست اية ؟ والعمة هند قالت ان اخواتك ف القاهرة يعني انتا عايش هنا ولا ف القاهرة ؟؟ مهيب بابتسامة :: كل دة سؤال واحد؟ رحيل :: معلش يا استاذ مهيب هي فريدة كدة دايما رغاية اتفضل حضرتك سيبك منها تصلا،هي كدة فضولية. مهيب :: انا هجاوبها. فريدة :: بجد شكرا اووي اسمتي انتي يا رحيل اهو الراجل كلة ذوق وهيرد عليا. رحيل :: خلاص هخرج انا منها. مهيب :: لا خالص مجصديش ا**فك يا انسة رحيل.. بصو اني مش كبير جوي ف السن اني ٢٧ سنة وموضوع العيلة والبلد دية مش بالسن هني دية بالاحج واللي يثبت انة يصلح ويكون احج بسيادة البلد كلاتها ولزمن يكون من نسل السلطان مباشرة مش اي فرع تاني ف العيلة.. وبالنسبة للمعيشة ف انا عايش بين الاتنين القاهرة والصعيد. فريدة :: وانت اثبت ازاي انك تصلح عشان الناس تتمسك ليك كدة ؟ مهيب :: بالدم. رحيل بصدمة :: انتا لازم تقتل حد عشان تبقي الكبير؟؟ مهيب :: لاه مجتلتش حد واصل بس نزفت الدم من غير خوف ودي موضوع كبير يطول شرحة. رحيل :: الحمدلله انا اتخضيت فكرتك قتلت حد قبل كدة اصل بصراحة التعامل معاك من بعيد يحسك شرير او قاسي لكن الكلام معاك مريح ويحسس انك طيب اووي. فريدة :: احم احم . رحيل :: اسفة مكنتش اقصد بس الكلام طلع كدة لوحدة . مهيب :: ولا يهمك يا انسة بالاذن اني. * مهيب مشي ** فريدة بضحك :: ايية يا بنتي مش عارفة تمسكي نفسك قدام الموز ؟ رحيل ::موز اية انتي فهمتي غلط انا كنت بتكلم عادي مقصدش حاجة. فريدة بضحك :: اة مهو كان لاين عليكي وانتي بتتكلمي. رحيل :: هو انا كنت مفضوحة اووي للدرجة دي؟ فريدة :: دي كلمة قليلة دة انتي كنتي بتبصيلة كأنك ماسكة يافطة وبتقولي انا معجبة بيك بس هو الصراحة كان باصص ف الارض وهو بيكلمك تقريبا في جنية فكة واقع منة بيدور علية. رحيل :: بس يا غلسة وكفايا غلاسة عليا تعالي نشوف العمة هند . ** مهيب طلع اووضتة وهو بيغير هدومة افتكر كلامة مع رحيل وبص علي المرايا علي جسمة وشاف اثار اصابة رصاصة ومكان تاني ل جرح كبير من اول جمبة اليميم ماشي ف بطنة وطالع لحد قبل القفص الص*ري بكام سنتي وبص علي اثار جروح تانية ف كتفة ودراعة وابتسم وهو بيلبس هدوم النوم وقال :: بالدم. ** فريدة و رحيل راحو للعمة هند وبعدها العمة هند طلعت اوضتها ورحيل و فريدة فضلو قاعدبن ف صالون البيت تحت ** فريدة :: رحيل عايزة اقولك حاجة صح. رحيل :: قولي مع اني مش مستريحالك بقالك شوية بتفركي كدة وعمالة تتلفتي حواليكي. فريدة :: بصي بصراحه المرة اللي فاتت لما دخلنا المكتب بتاع مهيب صورت غلاف الكتاب الليكان علي المكتب بيقراة قبل ما ندخل. رحيل :: محدتش بالي انا كنت مركزة ف الكتب العجيبة الموجودة بس انتي لية عملتي كدة ؟. فريدة :: الفضول خدني اعرف بيقرا اية الكتاب شكلة قديم اووي والورق بتاعة قديم اووي كانة قماش وكمان تنبيهو ان محدش يقرب من المتب شدني اعرف عنها . رحيل :: هو قال انة دي كتب اجدادة يعني لازم يكون الكتاب قديم والورق دة واضح انة ورق بردي وكان لازم ينبهنا اننا منقربش من الكتب بتاعتة لانها تعتبر كتب اثرية ف طبيعي يخاف عليها دة حقة. فريدة :: طب مش عايزة تعرفي اسم الكتاب اية ؟ رحيل :: وانتي عرفتي اسم الكتاب منين خلاص بقيتي خبيرة لغات قديمة دلوقتي يا فالحة ؟ فريدة :: لا ابلكيشن الترجمة للغات القديمة عمل مسح للصورة وترجمها. رحيل :: وطلع اية بقا يا استاذة خلصي؟ فريدة:: اهو شوفتي انك عايزة تعرفي وعندك فصول تعرفي عن مهيب اعترفي انك اعجبتي بية وانا اقولك. رحيل :: خلاص مش عايزة اعرف بس شوفي مين بقا هيجيبلك الكاميرا اللي كان نفسك فيها لما نرجع القاهرة. فريدة :: اختي حبيبتي لا يا قلبي هقولك طبعا انا بركة الا انتي بلا اعجاب بلا نيلة الكاميرا اهم. رحيل :: طب يلا قولي. فريدة :: الكتاب اسمة ( لعنة نسل عدو الفرعون ) . رحيل :: اية الاسم دة اصلا محدش يقدر يبقا عدو للفرعون ايام الفراعنة يعني الفرعون بالنسبالهم كان استغفر الله العظيم زي الاله محدش يقدر يعادية من الشعب ابدا وكلهم بيقدسوة فوق ما تتصوري. فريدة :: معرفش بقا هو دة الاسم اللي ترجمة الابلكيشن. رحيل :: استني استني افتكرت فاكرة العمة عند لكا حكتلنا ان جدودهم عاشو هنا هاربانين من الفرعون والجنود بتوعة عشان كان فية بينهم خلاف والفرعون كان بيقتلهم. فريدة :: ايوة ايوة افتكرت بس دة يعني يبقي لعنة وكدة مش فاهمة؟ رحيل :: عادي الفراعنة كانو بيلعنو اي حد يكون عدوهم مش حاجة غريبة. فريدة :: طب بصي يا اختي يا حبيبتي يا قمر يا احسن اخت ف الدنيا. رحيل :: عايزة اية اخلصي العسل دة مش هيجيب نتيجة قولي اللي انتي عايزاة علطول. فريدة :: بثي من غير لف و دوران عايز ادخل اصور صفحات الكتاب دة بجد الموضوع شغلني اوووي وعايزة اعرف ا****ة دي انتي عارفة بحب الحاجات دي اووي. رحيل :: ماينفعش طبعا من غير ما نستئذن مهيب. فريدة :: هو مضايق بسبب موضوع الرسمة واللي حكتهولنا الخالة شمايل ف اكيد مش هيوافق وانا معنديش صبر استنا لما يروق هنكون مشينا بليز يا، رحيل وافقي ومش هطلب منك حاجة لمدة اسبوع كامل. رحيل بتردد :: هو قال محدش يقرب من الكتب القديمة دي يا فريدة مش هينفع تدخلي تصوريها. فريدة :: انتي بنفسك قلتي انة خايف عليها يحلصها حاجة ومدة عشان قديمة ومش هتستحمل وانا مش هبوظها انا بس هصور جزء من الصفحات وهخرج بس وانتي هتكوني معايا وهتشوفي بنفسك عشان خاطري وافقي. رحيل :: ماشي يا فريدة بس تخلصي بسرعة ومتلمسيش حاجة تانية ونخر علطول. فريدة :: موافقة طبعا يلا بقا. ........................................ *مهيب نايم وباين علية انة بيحلم * مهيب بقالة 100 يوم بيحلم بنفس الحلم بس فرق في المده يعني ممكن تزيد تفاصيل وتقل تفاصيل كانه فيلم سخيف بيتكرر كل يوم 100 مره يشوف الحلم وهو نايم بس الاشخاص ملامح غريبه عمرها ما عدت علية قبل كده كان دايما يقول ل نفسة دي تلاقيها احلام بسبب الحزن اللي هو فيه ودلوقتي كان بيحلم بنفس الحلم براجل مفتول العضلات بيجري ورا ست جميله جدا لدرجه عدم التصديق وكل ده وهو مايعرفش اسمهم معرفهمش بعد 100 حلم لكن المرادي قالت البنت :: مهبانوت لقد حان الموعد.... صحي وهو عايم في عرقة.... وبيسأل نفسة مين مهبانوت ده ومين البنت دي وايه الموعد دة * فاق من تفكيرة علي صوت تليفونة بيرن بص لقاة رقم واحد من الرجالة اللي بيحرسو البلد من ناحية الجبل * مهيب :: ايي يا حسانين في حاچة حوصلت دلوك؟ حسانين :: لامواخذة يا سيدنا جلجت منامك بس حوصلت مصيبة. مهيب :: انطوج يا حسانين بلاها كتر الحديت دية حسانين :: الهچامة يا سيدنا هچمو علي البلد. مهيب :: وانتا والرچالة كتو فين يا حسانين ما انتا زي الجرد اهو وبتتحدت ف التلفون يعني محصولكش حاچة اومال دخلو البلد ازاي انتا مش حالف ع المصحف انتا والرچالة اللي بتحرس ان محدش يعدي الا علي چتتكم. حسانين :: والله يا سيدنا وجفنالهم وفضلو يض*بو،علينا نار ومجدروش علينا والله يا سيدنا. مهيب:: اومال دخلو البلد كييف يا حسانين لما انتو وجفتلهم؟ حسانين :: يا سيدنا فكرنا انهم هيعملو زي كل مرة عايزين يدخلو يسرجو ولما بنجفشهم او نوض*ب عليهم نار هيرچعو الچبل بس المرة دي كانو كتيير وفضلو يض*بو نااار وكأيونهم چايبين طولج تكفي الحرب كلاتها وشوية وسمعنا ض*ب نار چاي من،ورانا اتاريهم كانو بيسهونا عشان چماعة منيهم تدخل البلد من الچيهة التانية مهيب :: وسرجو بهايم مين من البلد يا حسانين؟ حسانين :: دخلو دار علي ابو عباس ودة يا سيدنا حداة دار تانية ف الچيهة الشرجية چمب الغيط بتاعة بيبيت فيها البهايم والهچامة ملجيوش حاچة خدو بتة سهير صبية علي وش چواز. مهيب :: انت بتجول ايي يا محروج انتا بجا في بت اتخ*فت من ارض السلطان وانتا جاعد تتساهر معايا ف التلفون روح دارك يا حسانين وجول لمرتك تد*ك حاچة من خلجاتها ولا علي ايي الهچامة كدي خلاص لبسونا كلاتنا طورح. حسانين :: خدونا علي خوانا يا سيدنا والله واتاريهم بيشغلونا عشان اللي معاهم يخلصو. مهيب :: چمع كل الرچالة اللي تجدر عليها وهاتهم علي دار السلطان جولهم اني هطلع الچبل للهچامة. حسانين :: ازاي يا سيدنا محدش دخل الچبل وخرج منية حي لو تؤمرنا نفچر الچبل باللي فية دلوك نعملوها. مهيب :: ارض السلطان دي داري يا حسانين والهچامة دخلو داري وخدو صبية كمان يعني خلاص مشايفينش رچالة ف ارض السلطان عشان يستبيحو حورمتها كدي ومفيش حاچة هترد اعتبرانا غير اني اچيب البت دي بطن الچبل بتاع الهچامة. حسانين :: كييف يا سيدنا حتي لو جدرنا نخلصو علي الرچالة اللي بتحرص الچبل ف الچبل نفسة كلة مغارات ومتاهات ومحدش يعرفها غيرهم يا سيدنا. مهيب :: مالكش صالح انتا بكييف الليلة الهچامة والبلد كلاتها لزمن تيعرف ان حفيد السلطان كيييف ابوة وچدة مهواش المصراوي اللي كانو بيجولو علية زمان. .............................. *ف نفس الوقت كانت رحيل وفريدة دخلو مكتب مهيب * رحيل بتوتر :: خلصي صوري اللي انتي عايزاة بسرعة هيبقي منظرنا وحش اووي لو العمة هند جت ولقيتنا هنا دلوقتي. فريدة :: دقيقتين بس الكتاب اهو هصور بسرعة. ** رحيل حست بصوت غريب وراها بصت ملقيتش حد لكن الصوت استمر وركزت،لقيت،الصوت جاي من ناحية رف كتب ف المكتبة. رحيل:: انتي سامعة الصوت دة يا فريدة؟ فريدة :: صووت اية مفيش اصوات غير صوتنا ومتخوفنيش عشان انا قلتلك دقايق وهخلص. رحيل :: طيب يلا خلصي. ** الصوت استمر ف رحيل قررت تروح ناحية،رف الكتب و اول ما قربت الصوت بدا يبفا اوضح كان زي ما يكون نداء بصووت عذب اووي رحيل لقيت ان الصوت نفسة ف رف عالي مش هتعرف توصلة ف لقيت سلم ٣درجات ورا الباب بيستخدم عشان الكتب العالية جابتة وطلعت علية والنداء بيزيد قربت ايدها من الكتاب اللي الصوت طالع منة وبصت علي فريدة لقيتها مركزة ف التصوير وباين فعلا انها مش سامعة الصوت دة رحيل مسكت الكتاب وكان علية تراب كتيير واضح ان الرفوف دي محدش بيقربلها مسحت الكتاب وكان العنوان بلغة غريبة مش شبة الكتب الفرعوني اللي علي مكتب مهيب فتحتة وقلبت فية لقيت كل صفحاتة فاضية ولقيت ف،وسط الصفحات حفرة علي مقاس خاتم محطوط فيها خرجتة منها وبصت علية لقيت الصوت اللي كانت سمعاة بيخرج منة ركزت،ف،شكلة لقيت علي جعران من الجنب و وش واحدة مم الجمب التاني والفص بتاع الخاتم لونة اخضر وجواة كأن فية ماية او حاجة شبة كدة بس كانت بتنور اووي رحيل محستش بنفسها الا وهي بتلبس الخاتم *وفجاة اختفي المكتب وكل حاجة حواليها وبقت،شايفة نفسها نفس الشكل بالظبط اختلاف اللبس اللي كان فرعوني شافت نفسها بتجري علي رجليها وفي جيش كبير بيجري وراها وراكبين عجلات حربية واحصنة وكلاهم ماسكين سيوفهم ورماحهم بيستعدو يوصلولها عشان يقتولها وهي بتبص وراها وقعت علي الارض وبقيت راجل طويل مفتول العضلات بيشدها ويقف قدام الجيش اللي جاي وبيقول بصوت عالي :: فدائكي روحي يا ملائكية القلب لن يمسوك وانا علي قيد الحياة . ** الحقي يا رحيل رحيل فاقت علي جملة فريدة فجاءة لقيت المكتب وكل حاجة زي ما كانت ومن الخضة وقعت من علي درجات السلم * * فريدة جريت علي رحيل و وقومتها * فريدة :: انتي كويسة اية اللي وقعك ؟ رحيل :: انا اصلي كنت... خلاص خلاص بس اتخضيت لما ندهتي عليا مرة واحدة. فريدة :: اصل في حاجة غريبة لقيتها بعد ما صورت الكتاب كلة. رحيل :: لحقتي تصوري الكتاب كلة ف دقايق دة كبير اووي؟ فريدة :: دقايق اية يا رحيل احنا بقالنا اكتر من نص ساعة وانتي واقفة علي السلم ماسكة الكتاب اللي كان ف ايدك قبل ما تقعي وانا قلت يمكن بتقرا حاجة مهمة وفضلت اصور ولما خلثت ندهتلك عشان اللي لقتية. رحيل :: قولي لقيتي اية بس يلا نخرج بسرعة من هنا ممكن حد يجي والمكان نفسة بقا،يقلق. * الاتنين خرجو ورحيل لابسة الخاتم ونسيت اصلا انة ف ايدها * فريدة :: بصي يا ستي بعد ما صورت الكتاب لقيت اخر صفحة مقطوعة ومفيش صفحات تانية فيها حاجة الباقي كلة،ورق فاااضي مش مكتوب فية حاجة. رحيل :: عادي يا بنتي دة كتاب قديم يعني طبيعي تلاقي صفحات مقطوعة او متبهدلة المفروض ان عمرة كبير اووي و واضح انة من ايام الفراعنة. فريدة :: انا هرفع الصور كلها علي الابلكيشن دول ممكن ياخدو ساعات كتيرة عشان يترجمو. رحيل :: لسة عند رائيي ان كان المفروض نسأل مهيب عن الكتاب وهو هيقولنا حاسة اننا غلطنا فعلا. ** رحيل وفريدة لقيو مهيب نازل من فوق ولابس لسة اسود ف اسود عبارة عن بنطلون اسود وقميص اسود من غير زراير زي بتوع العصور الوسطي والاتنين متخيط عليهم انياب كتيرة ل ح*****ت وعلي ضهرة جراب فية سيف ب مقبض راسة اسد زي العصاية اللي كان ماسكها يوم ما بقا السيد ف الديوانية وضهر القميص متخيط فيها وش اسد ودراعاتة فيها ناب فيل ف كل دراع كان كأنة لابس بدلة صيد * وبيندة بصوت عالي * مهيب :: ياااااا عمة هند ياااااااااا عمة هند. * العمة هند خرجت من اوضتها علي صوت مهيب ** العمة هند :: خير يا ولدي كفانا الشر ؟ مهيب :: معيزش سؤالات كتير تروحي دلوك تندهيلي الخالة شمايل وتچبيها يدك من اوضتها اللي ورا الدار. العمة هند :: يا مهيب يا ولدي مهجدرش لو حد صحاها م النوم عتض*بوة ومش بعيد تطخني عيار لو چيت اجومها. مهيب وهو لسة واقف علي السلم وكلهم واقفين تحت قالها بقوة وثقة :: جوليلها سيدنا عايز ديبة الچبل دلوك بحج العهد . العمة هند تلقائيا حنت راسها :: حاضر يا سيدنا. * رحيل وفريدة واقفين مش فاهمين حاجة ومستغربين من طريقة مهيب وعصبيتة ع** ما كانو شايفينة من اول ما جم البلد وكمام من اللبس الغريب اللي اول مرة يشفوة دقايق وشمايل جت مع العمة هند * شمايل :: خير يا سيدنا عايزني ف ايي ؟ مهيب :: عايز اطلع الچبل لحالي دلوك. شمايل :: دي فيها موتك يا ولدي دول ياكلوك حي . مهيب :: انا معيزش شمايل الست، البركة اللي كبرت خلاص وبجيت تحكي حواديت للعيال اني عايز ديبة الچبل اللي بيتحاكا بيها الخلج كلاتهم واللي ابويا جالي يوم ما تجع مع الهچامة متروحش غير ليها. شمايل :: واني طوع امرك يا سيدنا اللي بدك فية هعملة. مهيب :: الهچامة خ*فو بت من البلد واني عايز ارچعها دلوك ولزمن ادخل الچبل ل حالي فهماني. شمايل :: كنت هجولك اروح اني واجيبها بالتراضي بس خلاص فهمت اللي بدك فية يا سيدنا انتا عايز، توريهم ان ارض السلطان لسة فيها رچالة مبجتش خيبانة عشان يدخلوها كييف ما بدهم. مهيب :: مش وجتة يا ديبة جوليلي الطريج يكون كييييف. شمايل :: الطريج مهيعجبكش يا ولدي. مهيب :: لو فية ولهان ذاتة هعدية. شمايل :: دية طريج بت المساخيط اللي ابوك... مهيب :: اجفلي الحديت يا ديبة وجوليلي اعمل ايي؟ # شمايل خلعت سلسلة ف رقبتها وادتها ل مهيب * شمايل :: خليك ماشي ورا الديابة اللي ف السلسة دي اول ما تشوفهم هتعرفهم ل حالك. مهيب خد السلسلة وبص فيها ورجعخا ل شمايل لكنها رفضت * شمايل :: دي اللي كت المفروض تاخدها من زمان خليها معاك يا ولدي. مهيب :: ابعتي حد يا عمة هند يطلع للرچالة برة يجولهم يطلعو ع الچبل ويحاوطوة ومحدش يوض*ب نار الا اذا سمعو ندا السلطان ذات نفسة * مهيب دخل اوضة المكتب وقفل الباب والعمة هند نفذت كلامة وبعتت حد للرجالة اللي برة وبقت قاعدة بتعيط وخايفة جدا علي مهيب وشمايل قربت من رحيل وفريدة * شمايل :: متخافوش يا صبايا سيدنا راچع منصور بأذن الله. رحيل :: هو هيطلع الجبل دة بجد طب وهيطلع امتا وازاي لوحدة وهو بعت الرجالة كلهم. شمايل :: خلاص يا بتي هو راح خلاص ودلوك ف طريجة للچبل. رحيل :: ازايدة دخل المكتب دلوقتي قدامنا ؟ شمايل ::متاخديش ف بالك انتي ف السلطان والهچامة من زمن الزمن وهما مستنظرين ف،ثة ينهشو ف البلد كييف الضباع الخسيسة. فريدة :: انا مش فاهمة حاجة ازاي دخل المكتب ف هيروح الجبل ولية طان انتي اللي هتعرفية الطريق وانتي مقولتيش غير خليك ماشي ورا الديابة وهي هتوريك الطريق. شمايل :: سيبكم م الحديت دية دلوك ايي جولكم اض*بلكم الودع واجرالكم الكف فريدة :: بجد يا ماما شمايل حضرتك بتعرفي ف الحاجات دي ؟ شمايل :: الچبل مليان غجر وشربوني سحرهم لحد ما بجيت احسن منيهم وبجيو يغارو مني كمان هاتي يدك واني اوريكي. * فريدة مدت ايدها ل شمايل وهي فرحانة اووي * شمايل :: طريجك زين يا بتي كلة خضار وعمار و واجفلك بعيد چدع حليوة وزينة الشباب. فريدة :: ايووة والنبي يا ماما شمايل انا عايزة من دة. رحيل :: هو في اي ما تتلمي يا بنتي هو اي حاجة وخلاص ودة مين الحليوة دة اللي هيرضي بيكي . فريدة :: ماشي يا محبطة انتو اصلا مش مقد،ين قيمتي بكرة،تشوفو لما يتقدملي العرسان بالطابور وةنا اختار اللي يعجبني ويكون زي ما ماما شمايل قالت حليوة وزينة الشباب وطويل واسمراني كدة. رحيل :: ابقي قابليني مفيش مجنون هيرضي يتجوزك.. شمايل :: هاتي يدك يا بتي انتي كماان اجرالك الكف. رحيل :: مش بعتقد ف الحاجات دي خالص. شمايل :: هاتي يدك ومانتيش خسرانة حاچة وادينا بنضيعو الوجت. رحيل :: ماشي يا ماما شمايل اتفضلي ايدي اهي قوليلي هتشوفي اية ؟ * شمايل مسكت ايد رحيل وبصت فيها وسكتت وغمضت واتكلمت بصوت ضعيف اووي وبكلمات متقطعة* ولهان ف انتظارك يا ملائكية لعنة الدم ستطرق باب السلطان لتفعل ما لم تفعلة بنت المساخيط ستمتلئ الارض بالدماء والنار وحينها ستحدث ا****ة و ينتهي نسل السلطان. ** شمايل فتحت عينيها وكان باين عليها التعب اووي بصت ل رحيل وفريدة لقيتهم خايفين اووي ورحيل سحبت ايدها * شمايل بصوت متعب :: في ايي يا صبايا حوصل اية سحبتي يدك لية يا بتي لسة مجرتلكيش الكف ؟ رحيل :: انتي مش عارفة انتي قلتي اية ؟ فريدة :: انتي خوفتينا اووي يا ماما شمايل بجد والكلام اللي قلتية يرعب بجد. شمايل ضحكت :: خالت عليكو يا بنات مصر كنت باضحك معاكو واد*كم خوفتو اهو. رحيل :: بجد يا ماما شمايل يعني انتي كنتي بتهزري؟ شمايل :: ايوة يا بتي اني لجيتك مصدجاش ف جراية الكف والودع وسحر الغجر ف جلت اخوفك بس واهو اد*كي بجيتي كأيوانك خارجة م التورعة مبلولة ف عرجك من الخضة يلا فتكم بعافية اني هرچع اكمل نووم. رحيل :: هتمشي كدة من غير ما تطمني علي مهيب. شمايل :: دة ولد فخر الدين حفيد السلطان يا بتي ولزمن يرچع عشان لو مرچعش يبجا ما يستحجش يبجا من نسل السلطان ويشيل اسمة ولا حتي يبجا سيدنا وكبير ارض السلطان. فريدة :: بالسهولة دي يا ماما طب قدر حصلة حاچة شمايل :: متخافيش يا بتي كت خايفة زييكم كدي علي ابوة الله يرحمة اول مرة جابلتة فيها بس طلع راچل ولد راچل نسل السلطان من جديم الازل مبارك بالجوة والشچاعة اللي مش في حد يلا جومو نامو واطمنو الصبح هتلاجو سيدنا مهيب جاعد ف الديوانية كييف الاسد . ** شمايل قامت راحت ناحية العمة هند اللي كانت واقفة بتسمع وشدتها ايدها وخرجت بيها ** شمايل :: جوليلي يا هند سمعتي اية وايي اللي جولتة للبنية خوفها كدي اني لميت الموضوع وجلت كت ههزر معاهم بس جوليلي صوح سمعتي ايي؟ العمة هند :: اني هجولك اللي جلتية بالحرف بس شالله يخليكي توعيني الحديت دية معناتة ايي. ** العمة هند حكتلة اللي قالتلة لما مسكت ايد رحيل بالتفصيل* العمة هند :: هاا يا خالة شمايل جوليلي معناتة ايي الحديت دية ؟ شمايل :: معناتة ان دية وجت الدم و يا تعيش ارض السلطان يا هيدفنها ولهان تحت التراب. العمة هند :: مفهماش مالة ولهان دية بنخوف بية العيال الصغيرة زي ما الكبار خوفونا بية جالو انة حارس ارض السلطان واللي بيغلط بيحرجة . شمايل :: الحبيب يبجا عدو والعدو يبجا حبيب وبت المساخيط جالتها زمان الارض ملعونة بالدم. العمة هند :: اني نفسي افهم يا خالة انتي لسة عتحبيها بعد العمر دية كلاتة لية دي هي اللي...... شمايل:: جسما بيمين الله لو جلتيوالحديت دية تاني لحتلك ومهيهمنيش مخيي يجتلني ولا يجطعني ويرميني للديابة ومتچبيش السيرة دي تاني علي ل**ن والا الله ف سماة اجطعهولك ومهيشفعلكيش انك بت السلطان. ** العمة هند رجعت قعدت مع رحيل و فريدة * رحيل :: هو في اي يا عمة هند ولية استاذ مهيب كأنة اتحول كدة وبقا واحد تاني ع** اللي شوفناة من لحظة ما جينا هنا. فريدة :: بصراحة انا خوفت منة اوووي ومن اللبس بتاعة ولا السيف اللي علي ضهرة. العمة هند :: يا بتي الصعيد واعر جووي واحنا هني ف الارض السلطان الرچالة لزمن يكونو اسود عشان ضباع الچبل اللي اسمهم الهچامة ما يجربوش من ارضنا ابد ودي خلجات سيدنا واللي بيبجا سيدنا لما يكون خارچ عركة ولا صيد لزمن يلبس الخلجات دي تجدري تكولي كدي حدانا واللي علي الخلجات دي ح*****ت اصطدها اللي جبل مهيب ولزم يحطو حاچة منيها ع الخلجات رحيل :: ايووة يعني هو كدة هيعمل ايي؟ العمة هند :: الله اعلم ما بتي اللي بيبجي سيدنا محدش يجدر يعرف ناوي علي ايي عشان احتا لما بنفكر بيبجا فية خوف چواتنا لكن سيدنا لما يفكر لزمن مايكونش حداة اي خوف ودايما العهد سابج حياتة زي العهد ما بيجول ان سيدنا يحمي ارض السلطان واللي فيها. فريدة :: من اللي ف فهمتة من كلام استاذ مهيب لما كنا بنتكلم وكمان من كلامك علية انة متعلم وانة عاش ف مصر كتير وتقريبا كان عايش هناك علكول وبيجي هنا قليل. العمة هند :: الحديت دية كان جبل ما يبجا عودة ناشف لما كانو هني بيجولو علية المصراوي لكن دلوك زي ما انتي شايفة كدي بجا سيدهم كلاتهم. رحيل :: طب ازاي يعني ايي اللي حصل في مسافة بين دة ودة مش فهماها ممكن تحكيلنا عنة شوية. فريدة :: اة والنبي يا عمة بجد نفسي اووي اعرف عنة. العمة هند :: كل حاچة تخصة بدات من سنين كان يچي هني زيارات ويجعد يتحدت معايا ويحكيلي عن مصر وعن صبية عشجها هناك و.. ....................................... ** ف نفس الوقت دة مهيب كان ماشي ف طريق طويل تحت الارض وبيدخل كل سوية ف فتحة تانية ل طريق تاني وكل ما يقف قدام كذا طريق يبص علي الحيطان بكشاف تليفونة ف يشوف رسمة صغيرة لذئبين ف يمشي ف الطريق دة وفضل كة لحد ما لقا جدار علية رسوماات علية بص علية بنور الكشاف شاف حاجات عمرة ما كان يتصور انة ممكن يشوفها مرسومة علي الحيطان وف مكان زي دة الغريب انة ابتسم وقال :: من تاني نبؤات ع الحيطان ياترا المرة دي هيحصل فية ** * وف لحظة استرجع ذهنة ذكريات منسية * ** فلاش باااااااااااااااااااااااااااااااااااك * ************** منذ ثلاث سنوات في عيد ميلادي ف منتصف العام كنت برفقة تلك الفتاة التي كتبت من اجلها ما يزيد عن 200 قصيدة حب كنا مرتبطين قبلها بعامان المهم كنا نسير وراينا تلك العجوز الغجرية من هؤلاء النسوة اللواتي يقراؤن الكف ويرمون الودع وتلك الاشياء القديمة جلسنا بعيدا عنها ولان فضولي شديد تابعتها ل بعض الوقت استرق السمع لما تقولة لمن يقترب منها يريد رؤية مستقبلة قررنا أن نتسلي ف اتفقنا انا وفتاتي لنتظاهر اننا اخوة ولنرا ما تقول لنا تلك الغجرية لانها عندما تعرف اننا احبة سيكون كلامها معتاد ولكن كوننا اخوة هذا سيظهر كذبها وبالفعل ذهبنا اليها واخبرناها اننا اخوة حتي تلك الفتاة لدهشتي الشديدة اقسمت علي ذلك وهي تنظر لي وتغمز بعينيها امسكت العجوز كف الفتاة وقالت :: ينتظرك مستقبل باهر لن يكون هذا الشاب فية رغم انة من سيصنعة لك . وبعدها امسكت الغجرية العجوز يدي و**تت للحظات بعدها تكلمت ب بطئ شديد :: ستلقيك تلك الفتاة في بئر يوسف ولن تخرجك منة قافلة العزيز لن يخرجك سواها فقط ليكون موتك علي يدها ف احذر يا ولدي ف تلك ا****ة ستقتلك مرتين وانت ستذهب كما القرابين تعرف انك ستموت ومع ذلك ستتقدم نحو الموت . طبعا ضحكت حتي كدت اختنق واخبرتها أن تلك الفتاة هي حبيبتي وليست اختي كما ادعينا لم ترد سوي بكلمة بواحدة : اعرف . واقسم انني رايت عينيها تلمع بدمعة حبيسة رفضت الخروج. مر الموقف ولم اشغل بالي بة بعد مرور عام ونصف استيقظت يوما في ذلك المستشفي الخاص ورحت اتذكر ما حدث قبلها بايام لم افق من ذكرياتي الا و ذلك الطبيب الذي اسعفني حينما افقت يسألني هل سيفتقدك احد وتريد ان تطمئنة عليك اجبتة :: انا لا احد ف لا تقلق ولا اعلم السبب الذي جعلني اتذكر نبؤة تلك الغجرية فقد حدثت حرفيا بدون الدخول في تفاصيل ...... نعم ( هنيئا لها ) ?? هناك جزء من جسدي يسكن بداخلها حرفيا ھل ما انا فیه حصاد ما زرع ابي؟؟!!!!!! لا ...ف والله لم یزرع ابي بداخلي اي حقد او كره تجاه المرأه ، كیف یزرع ھذا وھو من كان یطعم امي في فمھا دوما ؟ كیف یزرع ذلك الرجل الحنون كل ھذه القسوه ؟؟؟ أراني الان كالغریق الذي ارتفع الموج من حوله وأحاطه الماء من كل جانب فألجم فمه، وبكل غباء أبحث عن من ألقاني في وسط الماء ، وخیراً لي من كل ھذا ان أبحث عن قشة تنجیني ، أصارع تلك الامواج لعلي أصل الي الیابسة ، اااااااااااااه ثم اه......... یالیتھا أمواج وفقط ، بل ھناك ُ كائن ما یعیش في ذلك البحر المعتم ، یمسك بأقدامي بكل قوه ، یقیدني ویلتف حولي كالاخطبوط ، لا خلاص ولا نجاه سوي ان استیقظ من نومي وأجد ان كل ھذا ما ھو الا كابوس ینتھي عندما أفتح عیني. الدنيا دى غريبة اوى ، تصرفاتها عجيبة كده و عمرنا ما نقدر نتوقعها ، تاخدك من طريق لطريق ، و من ناس لناس ، تد*ك حاجات كتيرة مش محتاجها و ممكن تاخد منك حاجات كتير بتحبها ، و تحرمك من تحقيق احلام كتير كنت بتتمناها ، فى النهاية دى احكام مالهاش رجوع ، مانقدرش نستأنف و لا نعارض ، ضرورى نسلم بحكم القدر مهما كان قاسى علينا ، و ضرورى نفرح باللى تديهولنا مهما كان صغير فى عيوننا ، ما هو احنا مش ضامنين هانفرح تانى امته ، الدنيا فلسفتها محتاجه فوق ال*قل حاجات كتيرة اوى عشان تقدر تفهمها او تسايرها فى تصرفاتها و ترسى معاها مكان ما ترسى و انت مش بس راضى و مقتنع ، لا انت كمان لازم تكون بتخطط ازاى تتفادى ازماتها الجاية او تتقبلها على اقل تقدير ، مش مهم قدراتك ايه او خبراتك اد ايه ، كل ده مش هايقدم و لا يأخر مع الدنيا ، مش مهم كل ده ، الاحكام ماشية على الكل مفيهاش كبير ، هى دنيا و بنعيشها ، و عيشة يوم بيوم حلوة ، رضينا ما رضيناش بعد الليل بييجى نهار و بعد النهار لازم يحل الظلام ، الكون كله فكرته الدوران مفيهوش حاجه ثابتة ، ليه عاوزين ثبات الحال !! و انا هفكر كتير و اتعب نفسى ليه عادى ، دوام الحال من المحال ، هاعيش الدنيا بحلوها و مرها النهارده شتا بكره ربيع و بعده صيف و اخرها خريف ، و اهى تخاريف باهون بيها على نفسى ! انا مثال للحياة اللى دايرة ما بتبطلش دوران اتقلبت فيها على كل الاحوال عن نفسى كنت وحيد زى اليتيم فى العيد حكايتنا بدأت لما قربنا بزياده .. أولنا كنا صحاب أيام نكون مع بعض و ساعات نقول يا غياب اما السؤال عن بعض فمن بعيد لبعيد الاهتمام بيزيد و القصه كلعاده .. تقلب قلوب فى الشات مقدرش أقول إسمها !! قطعآ مفيش زيها كان فيه لو فاكر بنت كانت سحراك رقتها من دون الدنيا بحالها اخترت تكون حبيتها و اديتها الإذن تعدى تدخل تسكن جواك و رسمت أوام ملامحها فى خيالك زى ملاك و حلفت إنها مش ممكن تقدر / تقدر تنساك هيأت ال*قل الباطن هتكمل هى معاك و بدون سابق إنذار مشيت من غير أعذار و إنت مكمل فى طموحك المشكلة قبل تمشى سرقت من جواك روحك ! .....................................
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD